DECIZIA nr. 312 din 11 mai 2021

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1221 din 23 decembrie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ART. 8REFERIRE LADECIZIE 152 06/05/2020
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 509 04/07/2017
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 382 06/06/2017
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 316 09/05/2017
ART. 9REFERIRE LADECIZIE 470 28/06/2016
ART. 12REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ART. 13REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ART. 15REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ART. 15REFERIRE LADECIZIE 1362 13/12/2006
ART. 15REFERIRE LACOND+PROC 13/12/2006
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 8
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 36
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 11
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 15
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ART. 17REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 21REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 21REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 21REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 22REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 119
ART. 22REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 11
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 23
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 45
ART. 23REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 135
ART. 24REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 119
ART. 24REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ART. 25REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 100
ART. 26REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 102
ART. 29REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 122
ART. 30REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ART. 31REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 194
ART. 33REFERIRE LADECIZIE 470 28/06/2016
ART. 33REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 9
ART. 35REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 93
ART. 36REFERIRE LALEGE 123 10/07/2012 ART. 93
ART. 37REFERIRE LAHOTARARE 24/05/2007
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 11
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 23
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 45
ART. 38REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 135
ART. 39REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000
ART. 39REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 39REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 40REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 21
ART. 40REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ART. 41REFERIRE LAOG 2 12/07/2001
ART. 41REFERIRE LAOG 2 12/07/2001 ART. 1
ART. 42REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 42REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 42REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 42REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 42REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 42REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Fabian Niculae – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 194 pct. 13 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, excepție ridicată de Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz din Mediaș în Dosarul nr. 1.547/257/2018 al Judecătoriei Mediaș și care formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 1.305D/2018.2.La apelul nominal se prezintă pentru partea Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz din Mediaș doamna consilier juridic Raluca Ioana Purecel, cu delegație depusă la dosar, iar pentru partea Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (A.N.R.E.), doamna consilier juridic Alina Zorzoană, cu delegație depusă la dosar. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Magistratul-asistent referă asupra faptului că instanța de fond a comunicat copia unei sentințe civile prin care a fost soluționată cauza, precum și a faptului că Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz din Mediaș a renunțat să se mai prevaleze de această excepție de neconstituționalitate.4.Președintele Curții dispune să se facă apelul și în Dosarul nr. 3.327D/2019 având ca obiect aceeași excepție de neconstituționalitate, excepție ridicată de aceeași autoare în Dosarul nr. 1.564/257/2018 al Tribunalului Sibiu – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.5.La apelul nominal răspund aceiași reprezentanți ai părților. Procedura de citare este legal îndeplinită.6.Având în vedere obiectul excepției de neconstituționalitate în dosarele mai sus menționate, Curtea, din oficiu, pune în discuție conexarea Dosarului nr. 3.327D/2019 la Dosarul nr. 1.305D/2018.7.Atât reprezentanții părților prezente, cât și reprezentantul Ministerului Public pun concluzii de conexare a dosarelor. Curtea, în temeiul dispozițiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, dispune conexarea Dosarului nr. 3.327D/2019 la Dosarul nr. 1.305D/2018, care a fost primul înregistrat.8.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Societății Naționale de Transport Gaze Naturale Transgaz, care solicită admiterea excepției de neconstituționalitate, având în vedere că prevederile legale criticate nu respectă cerințele de claritate și precizie. Astfel, este imposibilă adaptarea comportamentului agentului economic prin raportare la norme de trimitere. Invocă jurisprudența considerată relevantă a instanței de contencios constituțional, respectiv Decizia nr. 152 din 6 mai 2020. Se mai menționează elemente de fapt din cauza civilă aflată pe rolul instanței.9.În continuare, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului A.N.R.E., care solicită respingerea excepției de neconstituționalitate, arătând că în dosar s-au reliefat mai degrabă elemente de fapt a căror apreciere revine instanței de fond. Se arată că prevederile legale criticate sunt clare și previzibile, profesioniștii având posibilitatea de a se informa cu privire la obligațiile care le revin. Invocă jurisprudența considerată relevantă a instanței de contencios constituțional, respectiv Decizia nr. 470 din 28 iunie 2016, Decizia nr. 316 din 9 mai 2017, Decizia nr. 382 din 6 iunie 2017 și Decizia nr. 509 din 4 iulie 2017. Mai menționează că au fost depuse deja concluzii scrise.10.Având cuvântul în replică, reprezentantul Societății Naționale de Transport Gaze Naturale Transgaz arată că prevederile legale criticate au suferit modificări, astfel că jurisprudența invocată de partea A.N.R.E. nu mai are incidență. Se face trimitere la jurisprudența mai recentă a instanței de contencios constituțional, menționându-se și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului.11.Președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, în principal, ca inadmisibilă și, în subsidiar, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate. Astfel, se apreciază că nu sunt formulate veritabile critici de neconstituționalitate, ele vizând fondul cauzei. Acesta mai arată că prevederile legale criticate nu sunt discreționare, textul fiind clar și precis. Se mai menționează că există jurisprudență a Curții Constituționale care s-a pronunțat pe aspecte similare.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarelor, constată următoarele:12.Prin Încheierea din 27 august 2018, pronunțată în Dosarul nr. 1.547/257/2018, Judecătoria Mediaș a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 194 pct. 13 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, excepție invocată de Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz din Mediaș, județul Sibiu, într-o cauză având ca obiect soluționarea unei plângeri formulate împotriva unui proces-verbal de constatare și sancționare a unei contravenții prevăzute de art. 194 pct. 13 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012.13.Prin Încheierea din 6 decembrie 2019, pronunțată în Dosarul nr. 1.564/257/2018, Tribunalul Sibiu – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 194 pct. 13 din Legea nr. 123/2012, excepție invocată de Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz din Mediaș, județul Sibiu într-o cauză având ca obiect soluționarea unei plângeri formulate împotriva unui proces-verbal de constatare și sancționare a unei contravenții prevăzute de art. 194 pct. 13 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012.14.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autoarea acesteia susține că dispozițiile legale criticate nu îndeplinesc condițiile de claritate și previzibilitate întrucât niciun operator economic din sectorul gazelor naturale nu poate cunoaște din textul normei juridice care sunt actele și omisiunile ce pot angaja răspunderea sa contravențională și criteriile de individualizare a sancțiunilor.15.Se arată că textul pct. 13 al art. 194 din Legea nr. 123/2012 este lipsit de un conținut explicit, este ambiguu și derutant pentru parte, dar și pentru judecătorul care trebuie să analizeze o situație de fapt, atât timp cât faptele ce constituie contravenții privind condițiile de valabilitate a licenței sunt prevăzute deja în cuprinsul Condițiilor de valabilitate a licenței pentru transportul gazelor naturale prevăzute în anexa la Decizia președintelui Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Gazelor Naturale nr. 1.362/2006, precum și în mod expres în ordinele și deciziile emise de către A.N.R.E., fapt ce poate conduce la aplicarea a două sancțiuni pentru aceeași faptă.16.De asemenea, nu există criterii de individualizare a sancțiunilor și nici nu se poate stabili că este într-adevăr proporțională aplicarea acelei sancțiuni cu gradul de pericol social al respectivei contravenții. Se mai arată că sunt încălcate și prevederile art. 8 alin. (4) teza întâi, ale art. 36 alin. (1) și ale art. 78 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.17.Judecătoria Mediaș apreciază că excepția de neconstituționalitate este întemeiată, prevederile legale criticate contravenind dispozițiilor art. 11 și art. 15 din Constituție, precum și jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului care a elaborat o serie de criterii pentru asimilarea practicii contravenționale cu cea penală (cum ar fi elementele constitutive specifice obiectului unei cauze penale care să aibă latura subiectivă, latura obiectivă și sancțiune), care nu se reflectată, însă, în dispozițiile legale criticate.18.Tribunalul Sibiu – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată.19.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.20.Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile scrise depuse, concluziile părților prezente, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:21.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.22.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 194 pct. 13 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 16 iulie 2012, care au următorul cuprins: „Constituie contravenții la normele privind desfășurarea activităților în sectorul gazelor naturale următoarele fapte: […] 13. neîndeplinirea și/sau îndeplinirea necorespunzătoare a condițiilor de valabilitate ale autorizațiilor/licențelor precizate la art. 119 pct. 2 și 3, altele decât cele menționate în cuprinsul prezentului articol;“.23.În opinia autoarei excepției de neconstituționalitate aceste prevederi contravin dispozițiilor constituționale ale art. 1 alin. (5) în componenta sa privind calitatea legii, ale art. 11 privind dreptul internațional și dreptul intern, ale art. 15 alin. (1) privind universalitatea legii, ale art. 20 referitor la tratatele internaționale privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul liber la justiție, ale art. 23 alin. (12) privind legalitatea incriminării, ale art. 45 privind libertatea economică și ale art. 135 alin. (1) și alin. (2) lit. a) privind economia și libertatea comerțului.24.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că textul legal criticat se referă la neîndeplinirea și/sau îndeplinirea necorespunzătoare a condițiilor de valabilitate ale autorizațiilor/licențelor precizate la art. 119 pct. 2 și 3, altele decât cele menționate în cuprinsul art. 194 pct. 13. Trebuie menționat faptul că Legea nr. 123/2012 transpune în dreptul intern prevederile Directivei 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă a energiei electrice și de abrogare a Directivei 2003/54/CE și ale Directivei 2009/73/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 iulie 2009 privind normele comune pentru piața internă în sectorul gazelor naturale și de abrogare a Directivei 2003/55/CE care reglementează la nivel european normele comune pe piața internă în sectorul gazelor naturale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 211 din 14 august 2009.25.Astfel, dispozițiile legale stabilesc cadrul de reglementare pentru desfășurarea activităților privind transportul, producția, distribuția, furnizarea și înmagazinarea gazelor naturale, modalitățile de organizare și funcționare a sectorului gazelor naturale, de acces pe piață, precum și criteriile și procedurile aplicabile pentru acordarea de autorizații și/sau licențe în sectorul gazelor naturale. Aceste autorizații/licențe sunt acte administrative individuale care sunt emise doar de către A.N.R.E., acordate unei persoane fizice sau juridice, pentru exercitarea unui drept sau a unor obligații, potrivit art. 100 pct. 8 din Legea nr. 123/2012.26.Potrivit art. 102^1 alin. (6) din aceeași lege, A.N.R.E. aprobă prin ordin al președintelui acesteia și publică norme tehnice care stabilesc criteriile de siguranță tehnică și cerințele tehnice minime de proiectare, execuție și exploatare pentru conectarea la sistem a instalațiilor GNL, a instalațiilor de înmagazinare, a altor instalații de transport sau de distribuție, precum și a magistralelor directe. Aceste norme tehnice asigură interoperabilitatea sistemelor și sunt obiective și nediscriminatorii și se notifică Comisiei Europene în conformitate cu legislația națională în vigoare.27.Aceeași autoritate de reglementare controlează, prin persoane împuternicite, respectarea specificațiilor, caracteristicilor și criteriilor tehnice de siguranță ale instalațiilor și echipamentelor utilizate în rețelele de transport și distribuție a gazelor naturale. Ca atare, înființarea de noi conducte de alimentare din amonte aferente producției de gaze naturale, precum și de noi obiective de producție de biogaz, biometan, GNL/GNC sau de noi sisteme de transport, înmagazinare și distribuție a gazelor naturale se face pe bază de autorizații de înființare, în timp ce desfășurarea activităților de furnizare a acestora, precum și administrarea piețelor centralizate de gaze naturale se realizează pe bază de licență.28.De asemenea, trebuie menționat faptul că Societatea Națională de Transport de Gaze Naturale Transgaz S.A. este singurul operator de transport și de sistem din România, care are monopol natural în domeniul gazelor naturale, titular al unei licențe de operare sisteme de transport gaze naturale, acordată prin Decizia A.N.R.E. nr. 3.911 din 20 decembrie 2013, fiind, așadar, obligată să respecte regulile și condițiile impuse sectorului de către autoritatea de reglementare în domeniu prin actele administrative individuale sau cu caracter normativ.29.De altfel, potrivit art. 122 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 123/2012, titularii de licențe din sectorul gazelor naturale, indiferent de forma de proprietate sau de regimul juridic al acestora, au obligația să respecte condițiile de valabilitate asociate autorizațiilor și licențelor acordate de A.N.R.E.30.La art. 194 din lege sunt enumerate o serie de fapte considerate de către legiuitor drept contravenții, dintre care unele sunt strict definite, iar altele, cum este cea prevăzută la punctul 13, sunt particulare, reprezentând voința legiuitorului de a da aceeași greutate legislației secundare specifice domeniului gazelor naturale și de a conferi A.N.R.E. posibilitatea de efectuare a verificărilor în vederea asigurării respectării întregului ansamblu de norme edictate și în vederea sancționării contravenționale a operatorilor economici licențiați care nu se conformează acestora.31.Ca atare, nu se poate susține afirmația autoarei excepției de neconstituționalitate potrivit căreia textul de lege criticat este neclar sau lipsit de previzibilitate, întrucât, din lecturarea dispozițiilor art. 194 pct. 13 din Legea nr. 123/2012 se observă cu ușurință faptul că acesta este clar și precis, sancționând nerespectarea de către operatorul de transport a tuturor ordinelor și deciziilor emise de A.N.R.E., altele decât cele prevăzute în respectivul articol. În consecință, autoarea excepției este obligată să respecte toate condițiile asociate licenței pe care o deține. În aceeași calitate de operator al sistemelor de transport de gaze naturale, autoarea trebuie să respecte și să se conformeze actelor normative primare, pe de o parte, dar și legislației secundare care reglementează domeniul în care își desfășoară activitatea și pentru care a fost autorizată de A.N.R.E., pe de altă parte.32.De altfel, în ceea ce privește chestiunea reglementării unor contravenții prin trimiteri la condițiile de acordare a unei licențe de către A.N.R.E., s-a pronunțat de multe ori în jurisprudența sa, prin raportare la piața energiei electrice.33.Astfel, prin Decizia nr. 470 din 28 iunie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 12 ianuarie 2017, Curtea Constituțională a reținut că piața energiei electrice este o piață reglementată, autoritatea competentă să verifice respectarea prevederilor legale fiind A.N.R.E.. Accesul pe piața energiei electrice în calitate de furnizor și distribuitor presupune respectarea anumitor condiții legale, autoritatea competentă având îndrituirea, potrivit art. 9 alin. (4) din Legea nr. 123/2012, de a reglementa în mod detaliat aceste condiții. Astfel, potrivit acestora, „Procedura de acordare, modificare, suspendare și retragere a autorizațiilor și licențelor, termenele și condițiile de acordare, constând în: criterii, limite de putere, atestări, avize, garanții și altele asemenea, diferențiate pe categorii de capacități și activități supuse autorizării, se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al președintelui ANRE“.34.Așadar, odată cu acordarea licenței, sunt prevăzute expres drepturile și obligațiile titularului de licență. Textul legal criticat permite, prin intermediul modului în care sunt redactate condițiile asociate unei licențe, raportarea și la textele legale care nu sunt expres individualizate, dar individualizabile de către un profesionist care activează în domeniul energiei electrice. Condițiile menționate precizează că, pe toată durata de valabilitate a licenței, titularul licenței va respecta prevederile legii, ale condițiilor asociate licenței, precum și modificările aduse ulterior acesteia de autoritatea competentă.35.Ca atare, Curtea a apreciat că art. 93 alin. (1) pct. 4 din Legea nr. 123/2012 nu prezintă niciun viciu de neconstituționalitate, el nu se referă la condițiile generale de acordare a licenței, ci la condiții concrete aplicabile titularului licenței, textul legal nefolosind expresia „condiții generale“. Faptul că în cadrul condițiilor concrete (care însoțesc licența) sunt incluse, în fapt, atât prevederi cu caracter general, cât și cu caracter specific, precum și modul de raportare la acestea a organelor constatatoare este mai degrabă o problemă de legalitate decât de constituționalitate.36.De altfel, art. 93 din Legea nr. 123/2012 conține și alte dispoziții care fac trimitere la necesitatea reglementărilor tehnice și/sau comerciale emise de A.N.R.E. (punctele 5,22,25, 26, 37 și 44), având în vedere domeniul tehnic specific al energiei electrice.37.Curtea a mai reținut și jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, care, în Hotărârea din 24 mai 2007, pronunțată în Cauza Dragotoniu și Militaru-Pidhorni împotriva României, paragraful 35, a statuat că semnificația noțiunii de previzibilitate depinde într-o mare măsură de conținutul textului de care este vorba, de domeniul pe care îl acoperă, precum și de numărul și calitatea destinatarilor săi. Previzibilitatea legii nu se opune ideii ca persoana în cauză să fie determinată să recurgă la îndrumări clare pentru a putea evalua, într-o măsură rezonabilă, în circumstanțele cauzei, consecințele ce ar putea rezulta dintr-o anumită faptă. La fel se întâmplă și cu profesioniștii, obișnuiți să dea dovadă de o mare prudență în exercitarea activității lor. Astfel, se poate aștepta ca aceștia să acorde o atenție specială evaluării riscurilor pe care aceasta le prezintă.38.Întrucât, pe lângă aspectele menționate mai sus, atât soluția, cât și considerentele cuprinse în deciziile menționate își păstrează valabilitatea și în prezenta cauză, inclusiv în raport cu art. 1 alin. (5), art. 11,art. 15 alin. (1), art. 20, art. 23 alin. (12), art. 45 și art. 135 alin. (1) și alin. (2) lit. a) din Constituție, Curtea constată că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată.39.În ceea ce privește criticile raportate la prevederile Legii nr. 24/2000, Curtea apreciază că, în realitate, acestea se circumscriu acelorași critici raportate la art. 1 alin. (5) din Constituție.40.Având în vedere că prevederile legale criticate nu se referă la căile de atac împotriva deciziilor de sancționare emise de A.N.R.E., Curtea reține că dispozițiile art. 21 alin. (1)-(3) privind accesul liber la justiție nu au incidență în cauză.41.Totodată, Curtea constată că celelalte aspecte menționate în susținerea excepției de neconstituționalitate sunt chestiuni ce țin de interpretarea și aplicarea legii și sunt de competența instanțelor de judecată, care, cu ocazia efectuării controlului de legalitate a actelor sancționatorii emise în virtutea prevederilor criticate, pot stabili dacă sunt întrunite elementele constitutive ale contravenției prevăzute de legislația în materia gazelor naturale și în materie contravențională, astfel cum este, spre exemplu, Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, și care la art. 1 statuează că „Legea contravențională apără valorile sociale, care nu sunt ocrotite prin legea penală. Constituie contravenție fapta săvârșită cu vinovăție, stabilită și sancționată prin lege, ordonanță, prin hotărâre a Guvernului (…)“, iar la art. 5 alin. (1) și alin. (5) prevede că „Sancțiunile contravenționale sunt principale și complementare“, iar „Sancțiunea stabilită trebuie să fie proporțională cu gradul de pericol social al faptei săvârșite“.42.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz din Mediaș în Dosarul nr. 1.547/257/2018 al Judecătoriei Mediaș și în Dosarul nr. 1.564/257/2018 al Tribunalului Sibiu – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal și constată că prevederile art. 194 pct. 13 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012 sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Judecătoriei Mediaș și Tribunalului Sibiu – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 11 mai 2021.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x