DECIZIA nr. 283 din 7 mai 2019

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 10/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 650 din 6 august 2019
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 1RESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 1REFERIRE LALEGE 284 28/12/2010
ART. 2RESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 3REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ART. 7REFERIRE LAOUG 43 31/08/2016
ART. 7REFERIRE LAOUG 20 08/06/2016
ART. 7REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015
ART. 7REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 8REFERIRE LAOUG 43 31/08/2016
ART. 8REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 9REFERIRE LAOUG 43 31/08/2016
ART. 9REFERIRE LAOUG 20 08/06/2016
ART. 10REFERIRE LAOUG 20 08/06/2016
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 126
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 10REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ART. 11REFERIRE LAOUG 43 31/08/2016
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ART. 11REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 12REFERIRE LADECIZIE 794 15/12/2016
ART. 12REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 13REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 14REFERIRE LADECIZIE 794 15/12/2016
ART. 15REFERIRE LADECIZIE 794 15/12/2016
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 16REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 17REFERIRE LAOUG 43 31/08/2016
ART. 17REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 18REFERIRE LADECIZIE 794 15/12/2016
ART. 18REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 19REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017
ART. 19REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 766 15/06/2011
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 19REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 31
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 1
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 124
ART. 20REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ART. 21REFERIRE LADECIZIE 794 15/12/2016
ART. 21REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 22REFERIRE LAOUG 43 31/08/2016
ART. 22REFERIRE LAOUG 20 08/06/2016
ART. 22REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 22REFERIRE LALEGE 284 28/12/2010
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 126
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 124
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ART. 23REFERIRE LADECIZIE 794 15/12/2016
ART. 23REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 23REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 24REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 24REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 25REFERIRE LADECIZIE 794 15/12/2016
ART. 25REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 25REFERIRE LALEGE 284 28/12/2010
ART. 25REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 25REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 26REFERIRE LAOUG 57 09/12/2015 ART. 3
ART. 27REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 27REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 27REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 27REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 27REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 27REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Ioana Marilena Chiorean – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Liviu Drăgănescu.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 3^1 alin. (1^1)-(1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, excepție ridicată de Marilena Nicolau, Delia Boicu, Emilia Botezatu, Lenuța Harabor, Doina Miron, Luminița Soare, Mihaela Corbu, Luminița Duță, Alina Liliana Mîrza, Ionel Iulian Păun, Anca Mihaela Trofin, Irina Victoria Șerbănuț, Mădălina Popescu, Frasina Mihalache, Ion Imparatu, Oana Jelea, Cătălin Constantin Crăciun, Mariana Grădinescu, Andreea Pascaru, Gabriela Alina Mănescu, Ana Dinu Murguleț, Georgeta Ciungan, Ioana Focșa, Ramona Ionescu, Alexandra Tiu și Virginia Elena Zidărescu (Stratulat) în Dosarul nr. 7.426/2/2016 al Curții de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal și care formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 1.408D/2017.2.La apelul nominal lipsesc părțile. Procedura de citare este legal îndeplinită.3.Președintele dispune a se face apelul și în Dosarul nr. 1.636D/2017, având ca obiect excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 3^1 alin. (1^1) și (1^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, excepție ridicată de Marilena Grecu, Liliana-Angelica Onișor, Cristina Dicu, Diana-Mihaela Oancea, Cornelia Luca, Magdalena Hanu, Mihaela Alexa, Dana-Gabriela Bichilie și Magdalena Mîndru în Dosarul nr. 7.784/2/2016 al aceleiași instanțe.4.La apelul nominal lipsesc părțile. Procedura de citare este legal îndeplinită.5.Curtea, din oficiu, pune în discuție conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea cauzelor. Curtea, având în vedere identitatea de obiect a cauzelor, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, dispune conexarea Dosarului nr. 1.636D/2017 la Dosarul nr. 1.408D/2017, care a fost primul înregistrat.6.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate, sens în care invocă jurisprudența Curții Constituționale.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarelor, constată următoarele:7.În Dosarul Curții Constituționale nr. 1.408D/2017, prin Încheierea din 4 aprilie 2017, pronunțată în Dosarul nr. 7.426/2/2016, Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru aplicarea unitară a dispozițiilor legale și ale art. 3^1 alin. (1^1)-(1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare. Excepția a fost ridicată de reclamanții Marilena Nicolau, Delia Boicu, Emilia Botezatu, Lenuța Harabor, Doina Miron, Luminița Soare, Mihaela Corbu, Luminița Duță, Alina Liliana Mîrza, Ionel Iulian Păun, Anca Mihaela Trofin, Irina Victoria Șerbănuț, Mădălina Popescu, Frasina Mihalache, Ion Imparatu, Oana Jelea, Cătălin Constantin Crăciun, Mariana Grădinescu, Andreea Pascaru, Gabriela Alina Mănescu, Ana Dinu Murguleț, Georgeta Ciungan, Ioana Focșa, Ramona Ionescu, Alexandra Tiu și Virginia Elena Zidărescu (Stratulat) în cadrul soluționării acțiunii de contencios administrativ, prin care s-a solicitat obligarea pârâtului Ministerul Justiției de a emite ordine de salarizare, în aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2016.8.În Dosarul Curții Constituționale nr. 1.636D/2017, prin Sentința civilă nr. 1.032 din 23 martie 2017, pronunțată în Dosarul nr. 7.784/2/2016, Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 3^1 alin. (1^1) și alin. (1^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015. Excepția a fost ridicată de reclamanții Marilena Grecu, Liliana-Angelica Onișor, Cristina Dicu, Diana-Mihaela Oancea, Cornelia Luca, Magdalena Hanu, Mihaela Alexa, Dana-Gabriela Bichilie și Magdalena Mîndru în cadrul soluționării acțiunii de contencios administrativ prin care s-a solicitat anularea Ordinului ministrului justiției nr. 3.527C din 28 septembrie 2016, prin care au fost stabilite, începând cu 1 august 2016, drepturile salariale, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015, astfel cum a fost completată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2016.9.În motivarea excepției de neconstituționalitate autorii acesteia susțin, în esență, că dispozițiile de lege criticate, introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2016, se aplică retroactiv, în măsura în care se va interpreta că egalizarea impusă de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2016 trebuia făcută fără a se lua în calcul și sumele stabilite prin hotărâri judecătorești.10.Se mai susține că dispozițiile de lege criticate produc discriminări, deoarece tratamentul diferit aplicat celor care nu au obținut o hotărâre judecătorească, anterioară Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20/2016, nu are o justificare obiectivă și rezonabilă. Autorii excepției invocă și încălcarea dispozițiilor art. 1 alin. (4) și art. 126 din Constituție, prin nerespectarea hotărârilor judecătorești.11.De asemenea, se invocă și critici de neconstituționalitate extrinsecă privind încălcarea dispozițiilor art. 115 alin. (4) și (6) din Constituție, referitoare la condițiile de adoptare a ordonanțelor de urgență ale Guvernului, susținându-se, în esență, că nu a existat o situație extraordinară care să justifice adoptarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2016 și că dispozițiile de lege criticate afectează salarizarea magistraților și, implicit, statutul unor instituții fundamentale ale statului.12.În Dosarul nr. 1.408D/2017, Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal apreciază, contrar prevederilor art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, că opinia sa nu este obligatorie, „întrucât excepția de neconstituționalitate nu a fost invocată din oficiu“. În Dosarul nr. 1.636D/2017, Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal apreciază că excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3^1 alin. (1^1) și alin. (1^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 este neîntemeiată, sens în care invocă Decizia Curții Constituționale nr. 794 din 15 decembrie 2016.13.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actele de sesizare au fost comunicate președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.14.Guvernul, exprimându-și punctul de vedere în Dosarul nr. 1.636D/2017, consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, sens în care invocă Decizia Curții Constituționale nr. 794 din 15 decembrie 2016.15.Avocatul Poporului, exprimându-și punctul de vedere în Dosarul nr. 1.408D/2017, apreciază, în esență, că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată cu privire la criticile de neconstituționalitate extrinsecă și intrinsecă. În Dosarul nr. 1.636D/2017, Avocatul Poporului consideră că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată, sens în care invocă Decizia nr. 794 din 15 decembrie 2016 a Curții Constituționale.
CURTEA,
examinând actele de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile legale criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:16.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.17.Obiectul excepției de neconstituționalitate, astfel cum este menționat în încheierea de sesizare din Dosarul nr. 1.408D/2017, îl constituie prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea și completarea unor acte normative și pentru aplicarea unitară a dispozițiilor legale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 673 din 31 august 2016, și ale art. 3^1 alin. (1^1)-(1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 923 din 11 decembrie 2015. Curtea constată că dispozițiile art. 3^1 alin. (1^1)-(1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 au fost introduse prin art. I pct. 2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2016, astfel că obiect al excepției îl constituie numai art. 3^1 alin. (1^1)-(1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, cu următorul cuprins: (1^1)Sintagma «fiecare funcție» prevăzută la alin. (1) reprezintă funcțiile prevăzute în aceeași anexă, capitol, literă, număr și număr curent în Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.(1^2)În aplicarea prevederilor alin. (1), pentru stabilirea nivelului maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare din cadrul instituției sau autorității publice respective, se iau în considerare numai drepturile salariale prevăzute în actele normative privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și nu se includ drepturile stabilite sau recunoscute prin hotărâri judecătorești.(1^3)În aplicarea prevederilor alin. (1), prin instituție sau autoritate publică se înțelege acea instituție sau autoritate publică cu personalitate juridică care are patrimoniu propriu, buget propriu de venituri și cheltuieli, conduce contabilitate proprie, iar conducătorul acesteia are calitatea de ordonator de credite. În cazul instituțiilor sau autorităților publice aflate în subordinea aceluiași ordonator de credite, având același scop, îndeplinind aceleași funcții și atribuții, aflate la același nivel de subordonare din punct de vedere financiar, nivelul maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare se va stabili la nivelul maxim aflat în plată din cadrul tuturor acestor instituții sau autorități publice subordonate.(1^4)Pentru personalul didactic de predare din învățământul superior/universitar nivelul salariului de bază similar în plată sau al salariului de bază maxim corespunzător funcției didactice ocupate se stabilește cu respectarea criteriilor care s-au avut în vedere la acordarea salariului de încadrare între minim și maxim, cu toate elementele care fac parte din salariul de bază, fără compensații tranzitorii, cu excepția celei pentru titlul științific de doctor obținut în domeniul pentru care își desfășoară activitatea.18.Curtea constată că, anterior sesizării sale în prezentele cauze, prin Decizia nr. 794 din 15 decembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.029 din 21 decembrie 2016, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art. 3^1 alin. (1^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 sunt neconstituționale.19.De asemenea, Curtea reține că dispozițiile criticate din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 au fost abrogate, ulterior sesizării Curții Constituționale, prin Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017. Prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, Curtea a stabilit că sintagma „în vigoare“ din cuprinsul dispozițiilor art. 29 alin. (1) și ale art. 31 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, este constituțională în măsura în care se interpretează în sensul că sunt supuse controlului de constituționalitate și legile sau ordonanțele ori dispozițiile din legi sau din ordonanțe ale căror efecte juridice continuă să se producă și după ieșirea lor din vigoare.20.În opinia autorilor excepției de neconstituționalitate, prevederile de lege criticate contravin dispozițiilor constituționale cuprinse în art. 1 alin. (4) privind principiul separației și echilibrului puterilor în cadrul democrației constituționale, art. 15 alin. (2) privind principiul neretroactivității legii, art. 16 privind egalitatea în fața legii, art. 115 alin. (4) și (6) privind condițiile de adoptare a ordonanțelor de urgență ale Guvernului, art. 124 privind înfăptuirea justiției și art. 126 alin. (1) privind instanțele judecătorești.21.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că s-a mai pronunțat asupra dispozițiilor de lege criticate, prin Decizia nr. 794 din 15 decembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.029 din 21 decembrie 2016, prin care a admis excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3^1 alin. (1^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, a respins, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3^1 alin. (1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 și a respins, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3^1 alin. (1^1) și (1^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015.22.Cu privire la dispozițiile art. 3^1 alin. (1^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, la paragraful 27 al acestei decizii, Curtea a constatat că excluderea majorărilor salariale stabilite sau recunoscute prin hotărâri judecătorești de la calculul nivelului maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare din cadrul autorității publice este contrară art. 124 și art. 126 din Constituție. La paragraful 28 al acestei decizii, Curtea a reținut că dispozițiile de lege criticate, introduse prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2016, afectează principiul fundamental al separației și echilibrului puterilor – legislativă, executivă și judecătorească – în cadrul democrației constituționale, consacrat de art. 1 alin. (4) din Legea fundamentală, deoarece, printr-un act normativ emis de Guvern, ca legiuitor delegat, potrivit art. 115 alin. (4)-(6) din Constituție, se consacră, pe cale legislativă, nerecunoașterea hotărârilor judecătorești definitive, respectiv definitive și irevocabile, emise de puterea judecătorească. Cu privire la critica de neconstituționalitate raportată la art. 16 din Constituție, Curtea a reținut, la paragraful 30, că dispozițiile de lege criticate generează inegalități în ceea ce privește calculul indemnizației/salariului de bază al magistraților, respectiv personalului asimilat cu același grad, gradație, condiții de vechime și de studii și, prin urmare, contravin art. 16 din Constituție. La paragrafele 31 și 32 ale aceleiași decizii, Curtea a constatat că, pentru respectarea principiului constituțional al egalității în fața legii, nivelul maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare, prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, corespunzător fiecărei funcții, grad/treaptă, gradație, vechime în funcție sau în specialitate, trebuie să includă majorările (indexările) stabilite prin hotărâri judecătorești și să fie același pentru tot personalul salarizat, potrivit dispozițiilor de lege aplicabile în cadrul aceleiași categorii profesionale, respectiv familii ocupaționale prevăzute de Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice. În consecință, ca efect al neconstituționalității art. 3^1 alin. (1^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 (introdus prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 43/2016), „nivelul maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare“ la care se face egalizarea prevăzută de art. 3^1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 (introdus prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 20/2016) trebuie să includă și drepturile stabilite sau recunoscute prin hotărâri judecătorești. Așadar, personalul care beneficiază de aceleași condiții trebuie să fie salarizat la nivelul maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare din cadrul aceleiași categorii profesionale și familii ocupaționale, indiferent de instituție sau autoritate publică. În final, la paragraful 34 al aceleiași decizii, Curtea a constatat că, în vederea egalizării prevăzute de art. 3^1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, „nivelul maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare“, care trebuie să includă și drepturile stabilite sau recunoscute prin hotărâri judecătorești definitive și irevocabile/definitive, urmează să se stabilească prin raportare la aceeași funcție, grad, gradație, vechime în muncă și în specialitate, aceleași condiții de studii, din cadrul întregii categorii profesionale, respectiv familii ocupaționale, indiferent de instituție sau autoritate publică.23.Ținând cont de dispozițiile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 și de data sesizării Curții Constituționale cu excepția de neconstituționalitate în Dosarul nr. 1.408D/2017 (prin Încheierea din 4 aprilie 2017), pronunțată ulterior publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Deciziei nr. 794 din 15 decembrie 2016 (21 decembrie 2016), excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3^1 alin. (1^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 este inadmisibilă.24.Referitor la dispozițiile art. 3^1 alin. (1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, Curtea constată că acestea se referă la salarizarea personalului didactic de predare din învățământul superior/universitar. Or, cauzele în cadrul cărora a fost invocată excepția de neconstituționalitate au ca obiect soluționarea acțiunii de contencios administrativ, prin care reclamanții – judecători au chemat în judecată pârâtul Ministerul Justiției, solicitând obligarea acestuia să emită ordinele de salarizare. Astfel, ținând cont de prevederile art. 29 alin. (1) teza finală din Legea nr. 47/1992, se constată că excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 3^1 alin. (1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 nu are legătură cu soluționarea cauzei în cadrul căreia a fost invocată, urmând a fi respinsă ca inadmisibilă.25.Cu privire la dispozițiile art. 3^1 alin. (1^1) și (1^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, Curtea a reținut, prin Decizia nr. 794 din 15 decembrie 2016, paragraful 33, că acestea nici nu au fost criticate în mod special și nu contravin dispozițiilor invocate din Constituție, ci doar stabilesc definiția sintagmei „fiecare funcție“ ca fiind „funcțiile prevăzute în aceeași anexă, capitol, literă, număr și număr curent în Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare“ și definiția „instituției sau autorității publice“ ca fiind „acea instituție sau autoritate publică cu personalitate juridică care are patrimoniu propriu, buget propriu de venituri și cheltuieli, conduce contabilitate proprie, iar conducătorul acesteia are calitatea de ordonator de credite“. Totodată, se precizează că, în cazul instituțiilor sau autorităților publice aflate în subordinea aceluiași ordonator de credite, având același scop, îndeplinind aceleași funcții și atribuții, aflate la același nivel de subordonare din punct de vedere financiar, nivelul maxim al salariului de bază/indemnizației de încadrare se va stabili la nivelul maxim aflat în plată din cadrul tuturor acestor instituții sau autorități publice subordonate.26.Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a schimba jurisprudența Curții Constituționale, atât soluția, cât și considerentele referitoare la dispozițiile art. 3^1 alin. (1^1) și (1^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015, cuprinse în decizia menționată, își păstrează valabilitatea și în cauza de față.27.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
1.Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 3^1 alin. (1^2) și (1^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare, excepție ridicată de Marilena Nicolau, Delia Boicu, Emilia Botezatu, Lenuța Harabor, Doina Miron, Luminița Soare, Mihaela Corbu, Luminița Duță, Alina Liliana Mîrza, Ionel Iulian Păun, Anca Mihaela Trofin, Irina Victoria Șerbănuț, Mădălina Popescu, Frasina Mihalache, Ion Imparatu, Oana Jelea, Cătălin Constantin Crăciun, Mariana Grădinescu, Andreea Pascaru, Gabriela Alina Mănescu, Ana Dinu Murguleț, Georgeta Ciungan, Ioana Focșa, Ramona Ionescu, Alexandra Tiu și Virginia Elena Zidărescu (Stratulat) în Dosarul nr. 7.426/2/2016 al Curții de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal.2.Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Marilena Nicolau, Delia Boicu, Emilia Botezatu, Lenuța Harabor, Doina Miron, Luminița Soare, Mihaela Corbu, Luminița Duță, Alina Liliana Mîrza, Ionel Iulian Păun, Anca Mihaela Trofin, Irina Victoria Șerbănuț, Mădălina Popescu, Frasina Mihalache, Ion Imparatu, Oana Jelea, Cătălin Constantin Crăciun, Mariana Grădinescu, Andreea Pascaru, Gabriela Alina Mănescu, Ana Dinu Murguleț, Georgeta Ciungan, Ioana Focșa, Ramona Ionescu, Alexandra Tiu și Virginia Elena Zidărescu (Stratulat) în Dosarul nr. 7.426/2/2016 al Curții de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal și de Marilena Grecu, Liliana-Angelica Onișor, Cristina Dicu, Diana-Mihaela Oancea, Cornelia Luca, Magdalena Hanu, Mihaela Alexa, Dana-Gabriela Bichilie și Magdalena Mîndru în Dosarul nr. 7.784/2/2016 al aceleiași instanțe și constată că dispozițiile art. 3^1 alin. (1^1) și (1^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum și unele măsuri fiscal-bugetare sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Curții de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 7 mai 2019.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x