DECIZIA nr. 200 din 7 aprilie 2022

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 716 din 15 iulie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 10
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 554 02/12/2004 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 10
ART. 3REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 1
ART. 3REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 52
ART. 3REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ART. 4REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 10
ART. 5REFERIRE LACOD PR CIVILĂ (R) 01/07/2010 ART. 107
ART. 5REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 10
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 52
ART. 5REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ART. 6REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 1
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 52
ART. 6REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ART. 7REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ART. 9REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 9REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 10REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 10
ART. 12REFERIRE LADECIZIE 788 23/11/2021
ART. 12REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 10
ART. 13REFERIRE LADECIZIE 815 10/11/2020
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 52
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 73
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 73
ART. 13REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ART. 14REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 14REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 ART. 2
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 52
ART. 14REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ART. 15REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 126
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 126
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 52
ART. 16REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 18REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Cristian Deliorga – judecător
Marian Enache – judecător
Daniel Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Gheorghe Stan – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Elena-Simina Tănăsescu – judecător
Varga Attila – judecător
Simina Popescu-Marin – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu. 1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepție ridicată de Asocierea Asociația „Sprijină Câinii“ – S.C. Serv Vet Impex – S.R.L. – S.C. Serv Prodmed Impex – S.R.L. din Vaslui – prin lider de asociere Asociația „Sprijină Câinii“ în Dosarul nr. 1.327/88/2019 al Tribunalului Tulcea – Secția civilă de contencios administrativ și fiscal și care formează obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 861D/2020.2.La apelul nominal lipsesc părțile. Procedura de înștiințare este legal îndeplinită.3.Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere, ca neîntemeiată, a excepției de neconstituționalitate. Prevederile legale criticate reprezintă transpunerea, în legea organică, a dispozițiilor art. 52 alin. (2) din Constituție. Astfel, stabilirea condițiilor și a limitelor exercitării dreptului persoanei vătămate de o autoritate publică este de competența legiuitorului, iar termenul „reclamant“ neputându-se circumscrie decât sferei stabilite de art. 1 din Legea nr. 554/2004.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele:4.Prin Sentința civilă nr. 290 din 4 iunie 2020, pronunțată în Dosarul nr. 1.327/88/2019, Tribunalul Tulcea – Secția civilă de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 10 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Excepția a fost ridicată de Asocierea Asociația „Sprijină Câinii“ – S.C. Serv Vet Impex – S.R.L. – S.C. Serv Prodmed Impex – S.R.L. din Vaslui – prin lider de asociere Asociația „Sprijină Câinii“ într-o cauză având ca obiect anularea unui contract de achiziție publică pentru gestionarea câinilor fără stăpân.5.În motivarea excepției de neconstituționalitate, autoarea acesteia susține, în esență, că dispozițiile art. 10 alin. (3) din Legea nr. 554/2004 încalcă art. 52 din Constituție, deoarece stabilesc competența teritorială în materia contenciosului administrativ în funcție de domiciliul sau sediul reclamantului. Astfel, se arată că dispozițiile legale criticate fixează competența teritorială a instanței de contencios administrativ în funcție de domiciliul sau de sediul „reclamantului“, iar nu particularizând, așa cum o face norma constituțională, în funcție de domiciliul sau de sediul persoanei vătămate într-un drept al său sau întrun interes legitim. Autoarea apreciază că numai unei asemenea persoane, vătămate într-un drept al său sau într-un interes legitim, Legea fundamentală, prin art. 52 alin. (2), îi deschide calea la instanță în condițiile și limitele stabilite prin lege organică, adică prin fixarea unei competențe judiciare teritoriale de favoare, iar nu oricărui reclamant. Se mai arată că, în cauza de față, Asociația „Sprijină Câinii“ împreună cu unitatea administrativ-teritorială Negrești au poziția unor acuzați (de încălcarea unei legi civile) și trebuie să se bucure de prezumția de nevinovăție (în sens larg), prezumție obiectivată procesual civil, printre altele, în norma cuprinsă de art. 107 din Codul de procedură civilă, ce instituie principiul competenței teritoriale a instanței de la sediul/domiciliul pârâtului.6.Tribunalul Tulcea – Secția civilă de contencios administrativ și fiscal consideră că dispozițiile legale criticate sunt clare și previzibile și nu încalcă dreptul pretins sau interesul legitim al persoanei vătămate. Totodată, constată că prevederile art. 52 din Constituție au fost transpuse în conținutul art. 1 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, prin acest act normativ fiind stabilită competența generală, materială și teritorială a instanței de contencios administrativ.7.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.8.Președinții celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul și Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând actul de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozițiile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:9.Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate.10.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 10 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora: „Reclamantul persoană fizică sau juridică de drept privat se adresează exclusiv instanței de la domiciliul sau sediul său. Reclamantul autoritate publică, instituție publică sau asimilată acestora se adresează exclusiv instanței de la domiciliul sau sediul pârâtului.“11.În opinia autoarei excepției, prevederile de lege criticate contravin dispozițiilor din Constituție cuprinse în art. 52 privind dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.12.Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea observă că, în jurisprudența sa (a se vedea Decizia nr. 788 din 23 noiembrie 2021, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 27 ianuarie 2022, paragraful 17), a reținut că, potrivit dispozițiilor art. 10 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, competența teritorială a instanței de contencios administrativ se stabilește în funcție de calitatea reclamantului, distingând între persoana fizică sau juridică de drept privat care se poate adresa instanței de la domiciliul sau sediul său, pe de o parte, și autoritatea publică sau instituția publică sau cea asimilată acestora care se poate adresa instanței de la domiciliul sau sediul pârâtului, pe de altă parte.13.De asemenea, în jurisprudența sa (a se vedea Decizia nr. 815 din 10 noiembrie 2020, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 143 din 11 februarie 2021, paragraful 17), Curtea a reținut că, potrivit dispozițiilor art. 52 alin. (2) din Constituție, condițiile și limitele exercitării dreptului recunoscut persoanei vătămate de o autoritate publică se stabilesc prin lege organică, iar art. 73 alin. (3) lit. k) din Constituție prevede ca lege organică legea contenciosului administrativ. În același timp, dispozițiile art. 126 alin. (6) din Constituție garantează controlul judecătoresc al actelor administrative ale autorităților publice, pe calea contenciosului administrativ, iar, potrivit art. 126 alin. (2) din Constituție, stabilirea competenței instanțelor judecătorești și a procedurii de judecată este atributul exclusiv al legiuitorului. 14.Totodată, Curtea reține că dispozițiile art. 52 alin. (1) din Constituție consacră posibilitatea oricărei persoane titulare a unui drept ori a unui interes legitim, vătămată de o autoritate publică printr-un act administrativ sau prin nesoluționarea în termenul legal a unei cereri, să se adreseze instanței judecătorești competente să exercite controlul judecătoresc al actelor administrative pe calea contenciosului administrativ. În accepțiunea Legii nr. 554/2004, persoana vătămată este „orice persoană titulară a unui drept ori a unui interes legitim, vătămată de o autoritate publică printr-un act administrativ sau prin nesoluționarea în termenul legal a unei cereri“. De asemenea, „sunt asimilate persoanei vătămate și grupul de persoane fizice, fără personalitate juridică, titular al unor drepturi subiective sau interese legitime private, precum și organismele sociale care invocă vătămarea prin actul administrativ atacat fie a unui interes legitim public, fie a drepturilor și intereselor legitime ale unor persoane fizice determinate“ [a se vedea art. 2 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 554/2004]. 15.Față de criticile formulate, Curtea reține că persoana vătămată de o autoritate publică ce se adresează instanței judecătorești de contencios administrativ, în condițiile Legii nr. 554/2004, dobândește calitatea procesuală de reclamant. Totodată, instituirea, prin dispozițiile legale criticate, a unei norme speciale de competență teritorială exclusivă pentru soluționarea cererilor în materia contenciosului administrativ se înscrie în marja de apreciere a legiuitorului, dând expresie opțiunii sale, permisă de art. 126 alin. (2) din Constituție.16.În consecință, Curtea constată caracterul neîntemeiat al criticilor de neconstituționalitate formulate în raport cu dispozițiile art. 52 din Constituție.17.În final, Curtea precizează că soluționarea aspectelor care vizează interpretarea și aplicarea prevederilor legale ține de competența instanțelor judecătorești, nefiind de resortul contenciosului constituțional.18.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate ridicată de Asocierea Asociația „Sprijină Câinii“ – S.C. Serv Vet Impex – S.R.L. – S.C. Serv Prodmed Impex – S.R.L. din Vaslui – prin lider de asociere Asociația „Sprijină Câinii“ în Dosarul nr. 1.327/88/2019 al Tribunalului Tulcea – Secția civilă de contencios administrativ și fiscal și constată că dispozițiile art. 10 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 sunt constituționale în raport cu criticile formulate.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului Tulcea – Secția civilă de contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 7 aprilie 2022.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Simina Popescu-Marin
–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x