DECIZIA nr. 125 din 20 martie 2018

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 642 din 24 iulie 2018
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ActulREFERIRE LAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991
ART. 1REFERIRE LAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ART. 1REFERIRE LALEGE 284 28/12/2010
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ART. 6REFERIRE LADECIZIE 242 19/04/2016
ART. 7REFERIRE LAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ART. 8REFERIRE LAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ART. 9REFERIRE LAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ART. 11REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ART. 12REFERIRE LADECIZIE 242 19/04/2016
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ART. 15REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 15REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 16REFERIRE LALEGE 71 03/04/2015
ART. 16REFERIRE LAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ART. 17REFERIRE LAOUG 83 12/12/2014
ART. 17REFERIRE LAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ART. 17REFERIRE LADECIZIE 766 15/06/2011
ART. 18REFERIRE LACARTA 03/05/1996 ART. 4
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 41
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ART. 18REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 41
ART. 18REFERIRE LADECLARATIE 10/12/1948 ART. 23
ART. 19REFERIRE LADECIZIE 23 26/09/2016
ART. 19REFERIRE LALEGE 71 03/04/2015
ART. 19REFERIRE LAOUG 83 12/12/2014 ART. 1
ART. 19REFERIRE LALEGE 284 28/12/2010 ART. 2
ART. 20REFERIRE LADECIZIE 23 26/09/2016
ART. 22REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ART. 22REFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 146
ART. 22REFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Valer Dorneanu – președinte
Marian Enache – judecător
Petre Lăzăroiu – judecător
Mircea Ștefan Minea – judecător
Daniel-Marius Morar – judecător
Mona-Maria Pivniceru – judecător
Livia Doina Stanciu – judecător
Simona-Maya Teodoroiu – judecător
Varga Attila – judecător
Patricia Marilena Ionea – magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan Sorin Daniel Chiriazi.1.Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) și (2) coroborate cu cele ale alin. (5^1) al aceluiași articol din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, excepție ridicată de Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor „Pro Lex“, în numele membrilor săi Iulian Alexandru și alții, în Dosarul nr. 19.334/3/2016 al Tribunalului București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal și care constituie obiectul Dosarului Curții Constituționale nr. 2.318D/2016. 2.La apelul nominal lipsesc autorul excepției și partea Poliția Locală Slobozia. Procedura de citare este legal îndeplinită. 3.Președintele dispune să se facă apelul și în dosarele Curții Constituționale nr. 2.366D/2016, 2.367D/2016, 48D/2017 și 1.815D/2017, având ca obiect excepția de neconstituționalitate a acelorași dispoziții de lege, excepție ridicată de Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor „Pro Lex“, în numele membrilor săi Petru Balint și alții, Alivian Petre Ardeleanu și alții, Mihai Botezatu și alții, și Ștefan Dănuț Andrei și alții, în dosarele nr. 21.808/3/2016, 22.616/3/2016 și 22.620/3/2016 ale Tribunalului București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal, precum și în Dosarul nr. 21.037/3/2016 al Tribunalului Galați – Secția de contencios administrativ și fiscal. 4.La apelul nominal lipsesc Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor „Pro Lex“ și părțile orașul Ineu, prin primar, orașul Târgu Cărbunești, prin primar, orașul Siret, prin primar, precum și George Adam, Marian Bostacă, George Haram, Iulian Lupașcu, Valeriu Preda, Traian Prisecariu, Ion Radu și Poliția locală Galați. Procedura de citare este legal îndeplinită.5.Curtea, având în vedere identitatea de obiect a excepțiilor de neconstituționalitate ridicate în dosarele nr. 2.318D/2016, 2.366D/2016, 2.367D/2016, 48D/2017 și 1.815D/2017, pune în discuție, din oficiu, problema conexării cauzelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor. Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, dispune conexarea dosarelor nr. 2.366D/2016, 2.367D/2016, 48D/2017 și 1.815D/2017 la Dosarul nr. 2.318D/2016, care este primul înregistrat. 6.Cauza fiind în stare de judecată, președintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate ca neîntemeiată. În acest sens, arată că legiuitorul este liber să stabilească reguli și excepții referitoare la salarizarea personalului plătit din fondurile publice, iar funcția publică este diferită, după cum se realizează în diferitele instituții publice. Prin urmare, tratamentul juridic diferențiat este justificat de situațiile diferite avute în vedere. În sprijinul celor arătate, invocă și Decizia Curții Constituționale nr. 242 din 19 aprilie 2016.
CURTEA,
având în vedere actele și lucrările dosarelor, constată următoarele:7.Prin Sentința civilă nr. 5.221 din 27 septembrie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 19.334/3/2016, sentințele civile nr. 5.584 și nr. 5.585 din 11 octombrie 2016, pronunțate în dosarele nr. 21.808/3/2016 și nr. 22.616/3/2016 și Sentința civilă nr. 5.746 din 18 octombrie 2016, pronunțată în Dosarul nr. 22.620/3/2016, Tribunalul București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) și (2) coroborate cu cele ale alin. (5^1) al aceluiași articol din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice. Excepția a fost ridicată de Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor „Pro Lex“, în calitate de reprezentant al membrilor săi, în cadrul unor acțiuni privind funcționarii publici.8.Prin Sentința nr. 322 din 26 aprilie 2017, pronunțată în Dosarul nr. 21.037/3/2016, Tribunalul Galați – Secția de contencios administrativ și fiscal a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) și (2) coroborate cu cele ale alin. (5^1) al aceluiași articol din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014. Excepția a fost ridicată de Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor „Pro Lex“, în calitate de reprezentant al membrilor săi, în cadrul unei acțiuni privind funcționarii publici.9.În motivarea excepției de neconstituționalitate, Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor „Pro Lex“ susține, în esență, că dispozițiile de lege criticate sunt neconstituționale, în măsura în care instituie un regim diferențiat, discriminatoriu, la nivelul personalului salarizat din fonduri bugetare. Astfel, arată că, pentru o parte din personalul bugetar, se prevede plafonarea remunerației, în anul 2015, la nivelul lunii decembrie 2014, în timp ce, pentru alte categorii de personal bugetar, legiuitorul înțelege să înlăture disfuncționalitățile legate de nivelurile de salarizare diferită între persoane care au aceeași funcție și își desfășoară activitatea în același condiții. În această din urmă ipoteză se găsesc persoanele încadrate în ipoteza art. 1 alin. (5^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014, dar nu și categoria funcționarilor publici din care membrii sindicatului fac parte. 10.Tribunalul București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal și Tribunalul Galați – Secția de contencios administrativ și fiscal apreciază că excepția de neconstituționalitate este întemeiată. 11.În conformitate cu dispozițiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actul de sesizare a fost comunicat președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum și Avocatului Poporului, pentru a-și formula punctele de vedere cu privire la excepția de neconstituționalitate.12.Guvernul, invocând Decizia Curții Constituționale nr. 242 din 19 aprilie 2016, apreciază că excepția de neconstituționalitate nu este întemeiată.13.Avocatul Poporului consideră că dispozițiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituționale, întrucât funcția publică este diferită, după cum se realizează în cadrul unei structuri a administrației publice, a Guvernului, a Președinției sau a Parlamentului, element ce justifică diversitatea situațiilor juridice în funcție de condițiile concrete ale fiecărei autorități. 14.Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate asupra excepției de neconstituționalitate.
CURTEA,
examinând actele de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului și Avocatul Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele:15.Curtea Constituțională este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate cu care a fost sesizată.16.Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 1 alin. (1) și (2) coroborate cu cele ale alin. (5^1) al aceluiași articol din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 925 din 18 decembrie 2014 și aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr. 71/2015 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 233 din 6 aprilie 2015. Dispozițiile de lege criticate au următorul conținut:(1)În anul 2015, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcției de bază/salariilor funcției de bază/indemnizațiilor de încadrare de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menține la același nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2014 în măsura în care personalul își desfășoară activitatea în aceleași condiții și nu se aplică valoarea de referință și coeficienții de ierarhizare corespunzători claselor de salarizare prevăzuți în anexele la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările ulterioare.(2)În anul 2015, cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunară brută/salariul lunar brut, indemnizația brută de încadrare se menține la același nivel cu cel ce se acordă personalului plătit din fonduri publice pentru luna decembrie 2014, în măsura în care personalul își desfășoară activitatea în aceleași condiții. […](…)(5^1)Prin excepție de la prevederile alin. (1) și (2), personalul din aparatul de lucru al Parlamentului și din celelalte instituții și autorități publice, salarizat la același nivel, precum și personalul din cadrul Consiliului Concurenței și al Curții de Conturi, inclusiv personalul prevăzut la art. 5 din aceste instituții, care beneficiază de un cuantum al salariilor de bază și al sporurilor mai mici decât cele stabilite la nivel maxim în cadrul aceleiași instituții sau autorități publice pentru fiecare funcție/grad/treaptă și gradație, va fi salarizat la nivelul maxim dacă își desfășoară activitatea în aceleași condiții.17.Curtea observă că dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2014 au fost aplicabile în anul 2015, însă, având în vedere cele reținute prin Decizia nr. 766 din 15 iunie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 3 august 2011, potrivit cărora „sunt supuse controlului de constituționalitate și legile sau ordonanțele ori dispozițiile din legi sau din ordonanțe ale căror efecte juridice continuă să se producă și după ieșirea lor din vigoare“, apreciază că dispozițiile art. 1 alin. (1),(2) și (5^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 pot constitui obiect al analizei de constituționalitate.18.Autorii excepției de neconstituționalitate consideră că aceste texte de lege sunt contrare următoarelor prevederi din Constituție: art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în fața legii și art. 41 alin. (2) privind munca și protecția socială a muncii. De asemenea, susțin că sunt încălcate prevederile art. 4 din Carta socială europeană, referitoare la dreptul la o salarizare echitabilă, și art. 23 din Declarația Universală a Drepturilor Omului, privind dreptul la salariu egal pentru muncă egală.19.Examinând dispozițiile de lege criticate, Curtea constată că Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, a admis, prin Decizia nr. 23 din 26 septembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 9 noiembrie 2016, sesizarea formulată de Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal privind pronunțarea unei hotărâri prealabile și a stabilit că: „În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 1 alin. (5^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 71/2015, cu modificările și completările ulterioare, sintagma «salarizat la același nivel» are în vedere personalul din cadrul aparatului de lucru al Parlamentului, personalul din cadrul Consiliului Concurenței, al Curții de Conturi, precum și din cadrul celorlalte autorități și instituții publice enumerate de art. 2 alin. (1) lit. a) din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare; nivelul de salarizare ce va fi avut în vedere în interpretarea și aplicarea aceleiași norme este cel determinat prin aplicarea prevederilor art. 1 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 71/2015, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul aceleiași autorități sau instituții publice.“ Ca atare, normele criticate prin excepția de neconstituționalitate au primit interpretarea în sensul dorit de autorul excepției.20.Curtea observă că sentințele prin care a fost sesizată au fost pronunțate la o dată ulterioară pronunțării Înaltei Curți de Casație și Justiție prin Decizia nr. 23 din 26 septembrie 2016, iar instanțele de judecată au avut în vedere interpretarea dată de instanța supremă și au soluționat cauzele în conformitate cu aceasta. 21.Prin urmare, constatând că aspectele de neconstituționalitate invocate au vizat o chestiune de interpretare și aplicare a legii, precum și că, în cauzele în care s-a ridicat prezenta excepție de neconstituționalitate, critica autorului a fost soluționată prin hotărârea prealabilă, în sensul dorit de acesta, Curtea apreciază că excepția de neconstituționalitate este inadmisibilă.22.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 1 alin. (1) și (2) coroborate cu cele ale alin. (5^1) al aceluiași articol din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, excepție ridicată de Sindicatul Național al Polițiștilor și Vameșilor „Pro Lex“, în numele membrilor săi Iulian Alexandru și alții, Petru Balint și alții, Alivian Petre Ardeleanu și alții, Mihai Botezatu și alții, Ștefan Dănuț Andrei și alții în dosarele nr. 19.334/3/2016, 21.808/3/2016, 22.616/3/2016 și 22.620/3/2016 ale Tribunalului București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal, precum și în Dosarul nr. 21.037/3/2016 al Tribunalului Galați – Secția de contencios administrativ și fiscal.Definitivă și general obligatorie.Decizia se comunică Tribunalului București – Secția a II-a contencios administrativ și fiscal și Tribunalului Galați – Secția de contencios administrativ și fiscal și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 20 martie 2018.
PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
prof. univ. dr. VALER DORNEANU
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x