pentru aprobarea Normelor obligatorii privind realizarea publicităţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu
În scopul reglementării modului de efectuare a publicităţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu,în aplicarea prevederilor art. 32 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 48/1992,în conformitate cu dispoziţiile art. 29 al Legii audiovizualului nr. 48/1992, Consiliul Naţional al Audiovizualului DECIDE: +
Articolul 1Se aprobă Normele obligatorii privind realizarea publicităţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu, prezente în anexa, care face parte integrantă din prezenta decizie. +
Articolul 2Prezentele norme intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele C.N.A.,prof. univ. dr. Titus Raveica +
Anexa NORME OBLIGATORIIprivind realizarea publicităţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu +
Articolul 1Norme generale1. Orice publicitate trebuie să fie loiala şi onesta.2. Publicitatea nu trebuie să fie inselatoare şi nu trebuie să dăuneze intereselor consumatorilor. În spiritul concurentei loiale, publicitatea trebuie să promoveze nu sa descurajeze3. Publicitatea destinată copiilor sau făcând apel la copii trebuie să evite prejudicierea intereselor acestora şi sa ţină cont de sensibilitatea lor deosebită.4. Beneficiarul publicităţii nu trebuie să exercite nici o influenţa asupra structurii şi conţinutului programelor în care aceasta se insereaza.5. Publicitatea nu trebuie să conţină manifestări obscene, contrare bunelor moravuri, sa aducă prejudicii demnităţii, onoarei şi vieţii particulare a persoanei sau sa incite la violenta, ura naţionala, rasială, de clasa sau religioasă.6. Realizarea şi prezentarea publicităţii în programele radiodifuzate, precum şi în programele proprii distribuite prin cablu se fac în limba română. +
Articolul 2DurataTimpul de transmisie consacrat publicităţii nu trebuie să depăşească 7% din timpul de transmisie zilnic pentru posturile publice şi 15% pentru posturile private.Acest procent poate ajunge la 20% în programele posturilor şi reţelelor private, dacă publicitatea cuprinde forme de reclama, cum sunt ofertele făcute direct publicului pentru vânzarea, cumpărarea sau închirierea de produse şi pentru furnizarea de servicii, cu condiţia ca timpul spoturilor publicitare sa nu depăşească 15 % .2. Timpul de transmisie consacrat publicităţii într-un interval dat de o ora de program nu trebuie să depăşească 10% pentru posturile publice şi 20% pentru posturile private.3. Formele de publicitate, cum sunt ofertele făcute direct publicului pentru vânzarea, cumpărarea sau închirierea de produse şi pentru furnizarea de servicii nu trebuie să depăşească 5% din timpul zilnic de emisie pentru posturile publice şi 10% pentru posturile private. +
Articolul 3Forma şi prezentarea1. Publicitatea trebuie să fie în mod clar identificabila ca atare şi clar separată de alte elemente ale serviciului de programe prin mijloace optice sau acustice. În principiu, publicitatea trebuie să fie transmisă grupat.2. Publicitatea mascată, în special prezentarea de produse, mărci comerciale sau servicii în emisiuni, atunci când acest lucru este făcut în scop publicitar, este interzisă.3. Publicitatea nu trebuie să facă apel, nici în mod vizual, nici în mod oral, la persoane care prezintă în mod regulat jurnalele de ştiri televizate sau programele de actualitati.4. Publicitatea subliminala nu este permisă. +
Articolul 4Inserarea publicităţii1. Publicitatea trebuie să fie inserată între emisiuni. Sub rezerva unor condiţii fixate la paragrafele 2-5 ale acestui articol, publicitatea poate fi inserată şi în timpul emisiunilor, astfel încât sa nu dăuneze integrităţii şi valorii emisiunilor şi în asa fel încât sa nu prejudicieze drepturile celor îndreptăţiţi.2. În emisiuni compuse din părţi autonome sau în emisiunile sportive şi spectacole cu structura similară cuprinzând pauze, publicitatea nu poate fi inserată decît între părţile autonome sau în pauze.3. Transmiterea de programe audiovizuale cum ar fi lungmetrajele cinematografice şi filmele concepute pentru televiziune (cu excepţia serialelor, foiletoanelor, emisiunilor de divertisment sau a documentarelor), ce au o durată care depăşeşte 45 minute, poate fi întreruptă o singură dată în fiecare perioada completa de 45 minute.4. Când emisiuni, altele decît cele la care se referă paragraful 2, sunt întrerupte de publicitate, trebuie să se lase să se scurgă o perioadă de cel puţin 20 minute între fiecare întrerupere succesiva în interiorul emisiunii.5. Publicitatea nu poate fi inserată în difuzarea serviciilor religioase, a jurnalelor de ştiri şi a programelor de actualitati, indiferent de durata acestora.Posturile private au dreptul sa insereze publicitate în programele de actualitati dacă durata acestora este mai mare de 15 minute.Emisiunile cu o durată mai mica de 30 minute, care conţin documentare, programe pentru copii sau programe religioase, nu pot fi întrerupte de publicitate. Când durata unor astfel de emisiuni este mai mare de 30 minute, se aplică dispoziţiile paragrafelor precedente.6. Transmisiunile în direct ale unor evenimente sau manifestări politice, culturale, sportive şi altele, care au o desfăşurare continua, nu pot fi întrerupte pentru inserare de publicitate decît cu condiţia unei înţelegeri prealabile scrise între părţile interesate. +
Articolul 5Publicitatea pentru anumite produse1. Publicitatea pentru produsele din tutun nu este admisă.2. Publicitatea pentru băuturile alcoolice de orice fel este supusă următoarelor reguli:a) nu trebuie să se adreseze în special minorilor şi nici o persoană care poate fi considerată ca fiind minor nu trebuie să fie asociata într-o publicitate pentru consumul de băuturi alcoolice; … b) nu trebuie să se asocieze consumul de alcool cu performanţele fizice sau conducerea automobilului; … c) nu trebuie să sugereze ca băuturile alcoolice sunt dotate cu proprietăţi terapeutice sau ca au un efect stimulativ, sedativ sau ca pot rezolva probleme personale; … d) nu trebuie să încurajeze consumul de băuturi alcoolice sau sa dea o imagine negativa despre abstinenta sau despre sobrietate; … e) nu trebuie să evidenţieze într-un mod nepotrivit conţinutul în alcool al băuturilor. … 3. În orele de maxima audienta (18,00-23,00) publicitatea pentru băuturi alcoolice este admisă cu condiţia de a nu fi însoţită de gestul bautului.Publicitatea pentru băuturi alcoolice nu va putea fi inserată în timpul emisiunilor destinate copiilor şi al transmisiunilor sportive.4. Publicitatea pentru medicamente şi tratamente medicale care nu se pot obţine decît prin retete medicale nu este admisă.5. Publicitatea pentru celelalte medicamente, tratamente şi aparate medicale trebuie să fie în mod clar identificabila ca atare, loiala, veridica şi controlabila, şi trebuie să se conformeze cerinței de a nu avea efecte periculoase pentru individ, fapt care va trebui să fie atestat de Ministerul Sănătăţii sau un organism abilitat de către Ministerul Sănătăţii.6. Publicitatea pentru orice tip de arme, munitie, explozivi, metode şi mijloace pirotehnice nu poate fi facuta decît cu aprobarea, pentru fiecare obiect al publicităţii, data de Ministerul de Interne.7. Publicitatea pentru filmele şi spectacolele interzise minorilor, precum şi pentru filmele cu scene foarte violenţe şi socante, care pot influenţa negativ sensibilitatea spectatorilor, nu este permisă în orele de maxima audienta, în timpul emisiunilor destinate copiilor şi al programelor culturale, sportive sau de divertisment. +
Articolul 6Publicitatea transfrontiera1. Pentru a evita distorsiunile de concurenta şi afectarea sistemului propriu de radiofuziune sonora şi vizuala, mesajele publicitare radiodifuzate de posturi aparţinând altor tari şi care sunt retransmise în România nu trebuie să contravină normelor prevăzute în Convenţia europeană pentru televiziunea transfrontiera.2 . Dispoziţiile paragrafului precedent nu se aplică în cazurile în care România a încheiat acorduri bi sau multilaterale în acest domeniu cu ţările cărora le aparţin posturile de emisie în cauza. +
Articolul 7Responsabilităţi1. Răspunderea civilă pentru conţinutul informatiei publicitare, transmise prin mijloace de comunicare audiovizuale revine, după caz:– realizatorului;– autorului;– titularului licenţei;– proprietarului statiei radioelectrice şi/sau reţelei de distribuţie prin care s-a făcut publicitatea.Aceasta răspundere cuprinde şi responsabilitatea pentru respectarea reglementărilor privind drepturile de autor, protecţia proprietăţii intelectuale şi protecţia consumatorilor.2. Nerespectarea prezentelor norme se sancţionează, în funcţie de gravitatea faptelor, potrivit prevederilor cap. 5 din Legea audiovizualului nr. 48/1992. +
Articolul 8Publicitatea în cadrul programelor audiovizuale distribuite prin cablu1. În cazul programelor audiovizuale distribuite prin cablu, prevederile prezentelor norme se vor aplica integral numai pentru difuzarea de programe de conceptie proprie.2. La retransmisia, în contemporaneitate, prin reţele de distribuţie prin cablu a unor programe preluate, responsabilităţile ce decurg din aplicarea prezentelor norme nu sunt în sarcina organizatorului retransmisiei.3. La retransmisia prin reţele de distribuţie prin cablu a unor programe audiovizuale furnizate din străinătate sunt obligatorii prevederile art. 6 paragrafele 1 şi 2 ale prezentelor norme. +
Articolul 9Dispoziţii tranzitorii1. Prezentele norme intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.2. Până la data de 1 ianuarie 1994, toate posturile vor reduce treptat timpul atribuit publicităţii pentru produsele din tutun, urmînd ca după această dată să se conformeze întru totul Normelor obligatorii privind realizarea publicităţii în cadrul programelor audiovizuale radiodifuzate sau distribuite prin cablu.3. În viitor, Consiliul Naţional al Audiovizualului va reanaliza durata zilnica afectată publicităţii de către posturile publice.–––-