DECIZIA nr. 1 din 10 noiembrie 1993

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELORDEPARTAMENTUL VENITURILOR STATULUI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 14 ianuarie 1994
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 5 10/03/1995
ANEXA 1COMPLETAT DEDECIZIE 3 08/04/1994
ANEXA 1MODIFICAT DEDECIZIE 3 08/04/1994
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 3 27/07/1992
ActulREFERIRE LADECRET 151 12/12/1975
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 5 10/03/1995
ANEXA 1COMPLETAT DEDECIZIE 3 08/04/1994
ANEXA 1MODIFICAT DEDECIZIE 3 08/04/1994

privind aprobarea soluţiilor unice referitoare la aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992, aprobată prin Legea nr. 130/1992



Având în vedere Ordinul ministrului finanţelor nr. 1290/1993,Comisia centrala pentru aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul impozitelor indirecte aproba soluţiile unice pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992*), aprobată prin Legea nr. 130/1992, adoptate potrivit procesului-verbal încheiat de comisie la 10 noiembrie 1993, conform anexei. Preşedintele comisiei, secretar de stat,Corneliu GorceaNotă *) Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 a fost modificată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/1993, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214 din 31 august 1993.  + 
Anexa 1SOLUŢII UNICE REFERITOARE LA APLICAREA PREVEDERILOR UNOR ARTICOLE DIN ORDONANTA GUVERNULUI NR. 3/1992Art. 2a) Operaţiunile efectuate de societăţile agricole "Agromec"-uri şi alte unităţi care executa lucrări agricole sau prestaţii pentru prelucrarea produselor vegetale cu plata în natura intră în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:– produsele predate proprietarilor de terenuri sau cultivatorilor (cereale, zahăr, ulei, tuica, vin etc.) nu reprezintă transfer al dreptului de proprietate şi nu se supun taxei pe valoare adăugată;– produsele reţinute de societăţile agricole, "Agromec"-uri şi alte unităţi prestatoare de servicii pentru lucrările agricole executate se supun taxei pe valoare adăugată la livrarea acestora ca atare sau sub forma prelucrata, în condiţiile art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992.Acelaşi regim se aplică şi produselor reţinute de prestatori de la persoane fizice sub forma de uium pentru activitatea de: macinis, fabricare de tuica, vin etc.b) Vânzările de mijloace fixe, care nu se încadrează în reglementările privind vânzarea de active, intră în sfera de aplicare a T.V.A. independent de forma juridică prin care se realizează transferul dreptului de proprietate.Art. 2 pct. 2.2 şi 2.3Bunurile predate şi serviciile prestate sub forma de sponsorizare intră în sfera de aplicare a T.V.A. în condiţiile prevăzute de art. 2 pct. 2.2 şi, după caz, pct. 2.3.Sponsorizare sub forma bănească, până la apariţia legii în domeniul, se supune taxei pe valoare adăugată la primitor dacă acesta este agent economic plătitor de taxa şi dacă pentru suma primită prestează în contrapartida servicii de reclama şi publicitate. Baza de impozitare se determina pe baza tarifelor aferente serviciilor de reclama şi publicitate efectiv prestate.Se vor întocmi documentele prevăzute de normele legale privind operaţiunile asimilate livrărilor.Art. 2 pct. 2.4Utilizarea unor produse sau servicii realizate în cadrul unităţii pentru activitatea proprie se impozitează numai în următoarele condiţii:a) bunurile şi serviciile respective să fie destinate în mod curent vinzarii înregistrate în gestiune şi în contabilitate în contul 220 "Produse finite". Semifabricatele înregistrate în contul 222, consumate pentru producţia proprie, precum şi producţia transferata direct pentru alta secţie sau faza de fabricaţie, nu se supun taxei pe valoarea adăugată;b) bunurile şi serviciile în cauza să fie utilizate pentru realizarea de:– operaţiuni scutite total sau parţial de T.V.A.;– mijloace fixe.Unităţile care realizează exclusiv operaţiuni impozabile nu aplica prevederile art. 2 pct. 2.4 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992.Saminta din producţia proprie a societăţilor agricole folosită la însămânţări nu este supusă taxei pe valoare adăugată.Saminta din producţia proprie folosită în executarea lucrărilor de insamintare pentru alţi beneficiari, indiferent dacă aceştia sunt sau nu plătitori de T.V.A., se supune taxei pe valoare adăugată ca livrare separată sau în cadrul prestaţiei executate.Art. 2 ultimul alineatProdusele predate de societăţile agricole ca plata în natura pentru lucrările executate la recoltat de "Agromec"-uri reprezintă schimb de bunuri şi servicii şi se impozitează ca doua livrări separate.Art. 31. Nu intră în sfera de aplicare a taxei pe valoare adăugată operaţiunile efectuate de unităţile aparţinând asociaţiilor, organizaţiilor şi instituţiilor prevăzute la art. 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, care nu au calitatea de agent economic şi al căror venit este destinat autofinantarii, organizate în baza Decretului nr. 151/1975.Intra în sfera de aplicare a taxei pe valoare adăugată operaţiunile realizate de unităţile de mai sus care îndeplinesc condiţiile unei activităţi economice, precum cele privind:– activitate comercială cu bunuri cumpărate sau realizate în unităţi proprii;– activitate hoteliera;– alimentaţie publică;– activitate de turism;– prestări de servicii.Unităţile care realizează activităţi de natura celor de mai sus sunt obligate sa organizeze distinct evidenta gestiunilor şi a contabilităţii acestora.Unităţilor respective li se atribuie cod fiscal potrivit art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 224/1993 pe baza declaraţiei IMP 1, completindu-se la capitolul 3 codul 13 sau 57, după caz.Unităţile care realizează din activităţile de mai sus venituri de până la 10 milioane lei anual sunt scutite de T.V.A. potrivit art. 6 lit. A i) 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992.Unităţile care realizează din activităţile de mai sus venituri de peste 10 milioane lei anual dar pentru care nu pot fi organizate distinct gestiunile şi evidentele care să permită determinarea T.V.A. deductibilă, aferentă activităţilor respective, nu intră în sfera de aplicare a T.V.A.2. Valorificarea de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat a bunurilor confiscate potrivit legii nu intră în sfera de aplicare a T.V.A.; vânzarea prin comisionari a bunurilor proprietate de stat se supune T.V.A. numai pentru partea reprezentind comisionul agentului economic prin care se valorifica bunurile.3. Prevederile cap. III din Normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 233/1993 lit. d) alin. 2 se aplică şi închirierii de spaţii în scop de locuinta în cămine, locuinţe de serviciu sau în alte spaţii destinate locuinţei, cu condiţia respectării prevederilor legale privind determinarea nivelului tarifului de închiriere (Legea nr. 5/1973, republicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 122 din 31 decembrie 1980).Art. 6 lit. A b)Prin unităţi de cercetare se înţelege unităţile de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică pentru activitatea de realizare a temelor din programele naţionale de cercetare-dezvoltare aprobate în condiţiile legii, alte teme de importanţa majoră pentru economia naţionala, inclusiv cele privind prospectiunile şi lucrările geologice de cercetare pentru descoperiri de zăcăminte noi şi evaluarea volumului şi caracteristicilor zăcămintelor valorificabile, finanţate din bugetul de stat şi din Fondul special pentru cercetare-dezvoltare.Art. 6 lit. A g)Vânzările de preparate culinare care fac parte din meniul propriu servit de cantine personalului care îşi desfăşoară activitatea în unităţile care participa la finanţarea cheltuielilor de regie ale acestora sunt scutite de T.V.A.Acelaşi regim se aplică şi cantinelor care nu sunt organizate pe lângă o unitate, însă numai pentru meniul propriu servit pe bază de abonament personalului unor unităţi cu care s-a încheiat contract în acest sens şi la preţuri stabilite fără beneficii.Art. 6 lit. A h)Instituţiile de asigurări şi reasigurari sunt scutite de T.V.A. pentru sumele încasate de la asiguraţi.Despăgubirile acordate asiguraţilor includ şi T.V.A.Art. 6 lit. A i) 1Sunt scutite de T.V.A. lucrările de construcţii, amenajări, reparaţii şi întreţinere executate în cimitire ca: zidire cavouri, săpat gropi, chituit capace cripta, inhumarea şi deshumarea decedatilor.Sunt, de asemenea, scutite obiectele de uz funerar ca: sicrie şi garnituri sicrie, cruci, respecte, coroane şi jerbe din flori naturale şi artificiale, luminari (exclusiv cele decorative şi cele pentru nunti şi botezuri).Scutirile de mai sus se aplică pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii executate de unităţi special autorizate. + 
Articolul 6 lit. A i) 5Sunt scutite de T.V.A.:– operaţiunile care intră în sfera impozitului pe spectacole, reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 679/1991 şi Normele metodologice nr. 6174/1991 de aplicare elaborate de Ministerul Finanţelor;– operaţiunile care intră în sfera de aplicare a impozitului pe sumele obţinute din vânzarea activelor, reglementate prin Legea nr. 58/1991, Hotărârea Guvernului nr. 634/1991 şi Legea nr. 54/1992;– operaţiunile care intră în sfera de aplicare a impozitului pe activitatea de taximetrie, reglementate prin art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1992, aprobată şi modificată prin Legea nr. 114/1992, şi care se referă la persoanele fizice autorizate potrivit Decretului-lege nr. 54/1990, precum şi la colaboratorii cu autoturisme proprii ai societăţilor comerciale care desfăşoară activitatea de taximetrie;– operaţiunile supuse taxelor pentru acordarea licenţelor în vederea practicării jocurilor de noroc, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 16/1993.Art. 6 lit. A i) 6a) Vînzarea de cărţi, ziare şi reviste este scutită de T.V.A. indiferent de modul de realizare: directa, prin intermediari, pe bază de abonament.b) Prestările efectuate de Radio şi Televiziune sunt scutite de T.V.A. atât la unităţile care realizează programele, cît şi la cele care le difuzează.Lucrările efectuate la domiciliul clienţilor pentru recepţia programelor audiovizuale sunt supuse taxei pe valoare adăugată, nefiind o prestare efectuată de televiziune.c) Sumele obţinute din vânzarea formularelor comune tipărite şi distribuite prin grija direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti în baza Hotărârii Guvernului nr. 768/1992 nu sunt supuse taxei pe valoarea adăugată atât la unităţile care le tiparesc, cît şi la cele de distribuire.Art. 6 lit. A i) 10Bunurile din import necesare investiţiilor, constituite ca aport în natura potrivit art. 12 din Legea nr. 35/1991 privind regimul investiţiilor străine, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din 2 august 1993, sunt scutite de T.V.A., conform art. 6 lit. B penultimul alineat din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992.Acelaşi regim se aplică şi bunurilor din import, destinate investiţiilor, achiziţionate din aportul în numerar al investitorului străin la capitalul social ori la majorarea acestuia.Art. 6 lit. A i) 11a) Medicamentele de uz uman şi veterinar, inclusiv sub forma de substanţe farmaceutice şi plante medicinale, se livreaza în toate cazurile cu preţuri stabilite în condiţii de scutire de T.V.A.Substantele farmaceutice scutite de T.V.A. reprezintă substantele active livrate sub forma de pulberi, granule, soluţii sau alte forme de aceasta natura şi care apoi urmează a fi transformate în medicamente de către unităţile producătoare sau utilizate în farmacii pentru realizarea de preparate farmaceutice.Trusele medicale în care se includ şi unele medicamente se supun taxei pe valoare adăugată calculată asupra preţului de vînzare negociat.Materialele pentru tehnica dentara se supun T.V.A. atât la import, cît şi la comercializarea acestora, cu exercitarea dreptului de deducere potrivit legii.Alcoolul sanitar, vata, pansamentele şi alte produse similare sunt supuse T.V.A.b) Sortimentele de pîine scutite de T.V.A. sunt cele prevăzute în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 179/1993, precum şi cele care se realizează cu parametrii de calitate identici cu acestea, indiferent de denumire, gramaj şi preţ.Art. 6 lit. A i) 12Unităţile a căror activitate specifică autorizata este scutită de T.V.A. potrivit art. 6 lit. A a), b), g) şi h) din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 devin plătitoare de taxa pe valoare adăugată numai dacă din alte activităţi desfăşurate în mod sistematic pentru obţinerea de profit realizează un venit total de peste 10 milioane lei anual.Agenţii economici care efectuează operaţiuni comerciale atât cu bunuri şi servicii impozabile din punct de vedere al taxei pe valoarea adăugată, devin plătitori de T.V.A. în funcţie de volumul total al cifrei de afaceri realizate la unitatea de baza, inclusiv la subunitati.Art. 7În situaţia când agenţii economici prezintă cererea de luare în evidenta ca plătitori de T.V.A. în luna în care au depăşit plafonul de scutire prevăzut la art. 6 lit. A i) 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, organele fiscale îi vor lua în evidenta ca plătitori de T.V.A. începând cu data de 1 a lunii următoare celei în care s-a primit şi aprobat cererea.Art. 11La societăţile agricole, "Agromec"-uri, mori şi alţi agenţi economici care efectuează prestaţii cu plata în natura, obligaţia de plată a T.V.A. ia naştere la data:– livrării produselor respective către Regia Autonomă "Romcereal";– vinzarii produselor la alte persoane fizice sau juridice, ca atare sau prelucrate în alte produse.Pentru operaţiunile asimilate livrărilor în baza art. 2 pct. 2.2, 2.3 şi 2.4, unităţile respective aplica prevederile art. 11 lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992.Art. 12Ca regula generală pentru avansuri, exigibilitatea ia naştere la data încasării acestora.Prin excepţie de la acest principiu, organul fiscal la care agentul economic este înregistrat ca plătitor de T.V.A. poate aproba ca exigibilitatea sa intervină la data stabilirii debitului clientului pe bază de factura sau alt document legal înlocuitor.Art. 131. Operaţiunile realizate de casele de amanet sunt supuse T.V.A. astfel:a) corespunzător comisionului încasat, când împrumutul este restituit la termen;b) corespunzător valorii obţinute din vânzarea bunurilor care devin proprietatea casei de amanet ca urmare a nerestituirii împrumutului;c) corespunzător preţului de piaţa pentru bunurile care devin proprietatea casei de amanet şi sunt reţinute de aceasta.2. Pentru apartamentele contractate şi achitate integral sau parţial înainte de 1 iulie 1993, dar date în funcţiune după această dată, se aplică prevederile cap. XII din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 233/1993, potrivit cărora la facturarea bunurilor livrate şi a serviciilor prestate baza de impozitare se diminuează corespunzător avansului încasat.3. Echipamentul de lucru suportat parţial de salariaţi se supun taxei pe valoarea adăugată numai corespunzător valorii bunurilor, care este suportată de salariaţi, iar exigibilitatea intervine la data prevăzută pentru plata ratelor.4. Pentru determinarea bazei de impozitare aferente livrărilor în devize către beneficiari din ţara, furnizorul este obligat sa emita concomitent atât factura în devize, cît şi factura în lei, utilizînd cursul de schimb valutar stabilit în şedinţa de licitaţie valutară ţinuta la B.N.R., valabil pentru ziua în care a avut loc livrarea.5. Agenţii economici care prestează servicii de intermediere în turism vor determina baza de impozitare, la prestarea efectivă a serviciilor, ca diferenţa între preţul plătit de client şi suma facturată de prestatorii care au executat material serviciile utilizate de client.Pentru aceste prestări se fac următoarele înregistrări:– sumele încasate anticipat se înregistrează în contul 499 "Creditori" sau, după caz, 450 "Decontări cu partenerii externi";– la prestarea serviciilor, conturile de mai sus se inchid prin creditul contului de realizari 600 "Venituri din activitatea de baza";– sumele facturate de prestatorii care au executat material serviciile utilizate de client se înregistrează în debitul contului 600 "Venituri din activitatea de baza";– soldul contului 600 "Venituri din activitatea de baza" reprezintă baza de impozitare a T.V.A., care se înregistrează prin articolul 600=430.32;– bunurile şi serviciile achiziţionate pentru nevoile agenţilor economici se înregistrează potrivit Normelor Ministerului Finanţelor nr. 4175/1993.Art. 14Pentru animale şi păsări vii destinate tăierii, pentru grîu şi lapte de vacă, pentru care se acordă prime de la bugetul de stat, taxa pe valoarea adăugată se calculează la preţul fără prima.Exemplu:– preţ de achiziţie 750 lei/kg;– prima de la bugetul de stat 400 lei/kg;– baza de impozitare a T.V.A. 350 lei/kg;Art. 15Ambalajele care circulă prin facturare se supun T.V.A. la livrare, urmînd ca la restituire să se efectueze regularizarea prevăzută la art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 potrivit instrucţiunilor de completare a decontului T.V.A.Ambalajele de circulaţie (navete, sticle, borcane etc.) la schimb între furnizorii de marfa şi clienţi nu se factureaza şi nu se supun T.V.A.În condiţiile în care clienţii nu deţin cantităţile de ambalaje necesare efectuării schimbului prevăzut mai sus pot primi de la furnizorii de marfa ambalajele necesare în schimbul unei garanţii depuse acestora fără facturare şi fără T.V.A.Periodic se vor factura şi supune T.V.A. cantităţile de ambalaje date în schimbul unei garanţii şi scoase din uz la clienţi ca urmare a distrugerii, uzurii, lipsurilor etc.Regimul circulaţiei ambalajelor pe bază de schimb se aplică în mod obligatoriu în relaţiile cu agenţii economici neplatitori de T.V.A. Art. 171. Cotele de T.V.A. care se aplică transportului internaţional de mărfuri sunt următoarele:– cota zero pentru transportul mărfurilor exportate, precum şi pentru prestaţiile accesorii transportului bunurilor exportate în condiţiile prevăzute la cap. IX pct. 2 lit. a) din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 233/1993 şi pentru transportul de mărfuri în care teritoriul României este doar tranzitat;– cota de 18% pentru transportul bunurilor pe teritoriul României de la punctul de vamuire şi întocmire a declaraţiei vamale de import până la destinatar.Transportul pe parcurs extern şi pe parcurs intern până la punctul de vamuire, cît şi prestaţiile accesorii transportului nu se supun T.V.A. întrucît se includ în valoarea în vama pentru care T.V.A. se plăteşte de către importator.Prestatorii serviciilor de transport de mărfuri sau accesorii transportului de mărfuri au drept de deducere a taxei pe valoare adăugată aferentă intrărilor de bunuri şi servicii, independent de faptul ca acestea au fost destinate transportului pe parcurs extern sau intern, cu respectarea celorlalte condiţii prevăzute la cap. VI din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992.2. Cotele de T.V.A. care se aplică transportului rutier internaţional de persoane sunt următoarele:– cota zero pentru transportul internaţional de persoane efectuat cu autocare pe rute stabilite cu grafic de circulaţie aprobat, dacă durata acestuia pe parcurs extern depăşeşte 24 de ore. Efectuarea transportului se dovedeşte cu documente oficiale de transport vizate de organele vamale, precum şi cu documente emise de prestatorii serviciilor de cazare, masa etc.;– cota de 18% pentru transporturile rutiere internaţionale de persoane, dacă nu se îndeplinesc condiţiile prevăzute mai sus pentru cota zero. Art. 18În cazul investiţiilor în regie proprie, T.V.A. aferentă cheltuielilor colectate în contul 123 se înregistrează în debitul contului 430.31 prin creditul contului 470 sau al altor conturi potrivit Normelor Ministerului Finanţelor nr. 4175/1993.Dreptul de deducere se exercită în funcţie de regimul produselor sau serviciilor realizate de unităţile în funcţiune sau, în lipsa acestuia, de regimul produselor prevăzute a fi obţinute după punerea în funcţiune a mijlocului fix, impozabile sau scutite de T.V.A.T.V.A. nedeductibila se înregistrează în debitul contului 123 şi în final se reflecta în valoarea fondului fix.După un an de la punerea în funcţiune, agenţii economici care au realizat operaţiuni scutite total sau parţial de T.V.A. determina prorata în funcţie de regimul produselor şi serviciilor efectiv realizate şi se efectuează regularizarea T.V.A. deductibilă. Art. 19Dreptul de deducere a T.V.A. înscrisă în documentele pentru cumpărări se determina în funcţie de data facturii, a chitanţei fiscale sau a altui document legal înlocuitor, dacă acestea s-au primit până la data întocmirii decontului T.V.A.Documentele primite după data întocmirii decontului aferent lunii în care bunurile au fost recepţionate se includ în deconturile întocmite pentru lunile următoare.În jurnalul pentru cumpărări se înscriu toate documentele aferente intrărilor de bunuri şi servicii pentru nevoile agentului economic, indiferent de destinaţia lor, pentru realizarea de operaţiuni impozabile sau operaţiuni scutite de T.V.A., dreptul de deducere a T.V.A. aferentă intrărilor urmînd a fi stabilit pe baza proratei calculate potrivit prevederilor de la rindul 9 din decont.Documentele aferente intrărilor de bunuri şi servicii care nu sunt legate direct şi exclusiv de activitatea agentului economic, precum şi cele destinate folosirii în scop personal sau pentru a fi puse la dispoziţia altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit nu vor fi înscrise în jurnalul pentru cumpărări, iar T.V.A. aferentă nu este deductibilă. Art. 25 lit. B1. Documentele care se întocmesc de către agenţii economici pentru exportul de bunuri sunt:a) exportul pe bază de comision:– unităţile producătoare emit facturi interne (potrivit Hotărârii Guvernului nr. 768/1992), inscriind "cota zero de T.V.A." şi menţiunea "export în comision";– unităţile exportatoare în comision înscriu pe facturile externe şi pe declaraţiile vamale de export denumirea unităţii producătoare;– pentru comisionul cuvenit, unitatea exportatoare emite facturi către unitatea producătoare, aplicind cota zero de T.V.A.;b) exportul realizat de unităţile exportatoare care acţionează în nume propriu:– unităţile producătoare emit facturi, aplicind cota de T.V.A. corespunzătoare livrărilor la intern;– unităţile exportatoare emit facturi interne în lei, inscriind cota zero de T.V.A., precum şi facturi externe în valută;c) export realizat direct de unitatea producătoare:– unităţile emit facturi interne, aplicind cota zero de T.V.A. şi facturi externe corespunzătoare.Cota zero de T.V.A. se aplică numai livrărilor de bunuri la export justificate prin:– factura externa;– declaraţia vamală de export vizata de organele vamale;– documentul de transport internaţional.Toate documentele de mai sus sunt obligatorii pentru fiecare livrare de bunuri la export.Valoarea facturilor interne aferente bunurilor şi serviciilor exportate direct sau prin intermediari se determina pe baza preţurilor externe transformate în lei la cursul de schimb valutar, stabilit în şedinţa de licitaţie valutară ţinuta la B.N.R., valabil pentru ziua în care se emite factura externa.Cota zero de T.V.A. pentru produsele contractate cu parteneri externi care dispun livrarea către un agent economic din ţara în vederea prelucrării lor pentru acelaşi partener extern se aplică pe baza următoarelor documente:– contractul sau dispoziţia scrisă a partenerului extern, din care să rezulte produsele, cantităţile şi agentul economic din ţara la care se face livrarea;– factura externa;– dovada încasării contravalorii mărfii în valută.2. Documentele care se întocmesc de către agenţii economici pentru exportul de servicii de natura celor prevăzute la cap. IX din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 233/1993, precum şi de natura altor servicii comandate de beneficiari cu sediul în străinătate, sunt:a) factura externa;b) dovada încasării contravalorii facturii prestaţiei executate sau, după caz, dovada introducerii în banca a documentelor de încasare în valută.Pentru serviciile prestate fără contract sau comanda de la firma externa se aplică cota zero pe baza documentelor legale în care se consemnează prestarea serviciului şi a documentelor de mai sus.3. Vânzările de bunuri şi prestările de servicii către populaţie pe bază de bonuri fără nominalizări privind cumpărătorul se consemnează în formularele tipizate şi în condiţiile prevăzute în normele legale în vigoare la 30 iunie 1993.4. Combustibilii livraţi populaţiei pentru încălzit şi prepararea hranei, fiind scutiţi de T.V.A., se înscriu în bonurile de vînzare în vigoare la data aplicării Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992.5. Transportul cerealelor din cimp la bazele de recepţie se consemnează în documentele utilizate înainte de introducerea T.V.A., în condiţiile prevăzute de normele legale în vigoare la 30 iunie 1993.6. Documentele inlocuitoare ale facturilor în vederea înregistrării în jurnalul pentru vinzari şi în jurnalul pentru cumpărări sunt cele indicate la pct. 4 din Normele Ministerului Finanţelor nr. 4175/1993 şi la pct. 8 din Normele Ministerului Finanţelor nr. 4175/A/1993.7. Agenţii economici neplatitori de T.V.A. sunt obligaţi sa consemneze livrările de bunuri şi prestările de servicii în documentele cuprinse în anexele nr. 1 şi 2 la Hotărârea Guvernului nr. 768/1992, fără completarea spaţiilor aferente T.V.A.Documentele necuprinse în anexele respective se vor folosi în continuare în condiţiile prevăzute la pct. 11 din Normele Ministerului Finanţelor nr. 4175/1/1993.Aceştia nu au obligaţia utilizării jurnalului pentru cumpărări şi a jurnalului pentru vinzari.Cei care folosesc case de marcat nu vor programa evidentierea T.V.A. pe bon şi nici în registrul de vinzari zilnice. Art. 25 lit. C d)Informaţiile referitoare la operaţiunile impozabile prevăzute pentru anul următor se furnizează de plătitorii de T.V.A. numai la cererea organelor fiscale prin completarea datelor cuprinse în formulare specifice, difuzate de organul fiscal în evidenta căruia este înregistrat plătitorul. Art. 25 lit. DÎn cazul locatiilor de gestiune, T.V.A. aferentă livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii se plăteşte de persoana fizica sau juridică care are calitatea de agent economic şi care a fost înregistrată ca plătitor de T.V.A.În cazul în care locatarul este o persoană fizica neinregistrata ca plătitor, T.V.A. se plăteşte de către locator.În cazul în care locatarul este persoana juridică, T.V.A. se plăteşte de acesta.Sumele încasate de către agenţii economici de la persoanele fizice sau juridice cărora li s-a acordat locaţia de gestiune nu se cuprind în baza de impozitare T.V.A. Art. 30La produsele finite aflate în stoc la producător nu se aplică regimul prevăzut pentru mărfurile în stoc în reţeaua de desfacere, ci se aplică prevederile cuprinse la pct. 6 din Normele Ministerului Finanţelor nr. 4175/1/1993.Până la negocierea noilor preţuri potrivit metodologiei aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 4174/1993 se practica preţurile cu ridicată negociate, în vigoare la 30 iunie 1993, diminuate cu suma impozitului pe circulaţia mărfurilor cuprins în acestea.Preţul astfel determinat constituie baza de impozitare a T.V.A.În cazul materiilor prime, materialelor în stoc la 30 iunie 1993 şi vîndute ca atare în perioadele următoare la terţi, caz în care impozitul pe circulaţia mărfurilor cuprins în valoarea acestora nu poate fi dedus, T.V.A. se calculează asupra preţurilor de vînzare negociate între vinzator şi cumpărător.Agenţii economici care devin plătitori de T.V.A. prin opţiune sau prin depăşirea plafonului de scutire a T.V.A. după data 1 iulie 1993 nu corecteaza preţurile de cumpărare aferente mărfurilor în stoc la 30 iunie 1993 şi nu deduc T.V.A. aferentă mărfurilor existente în stoc la data la care devin plătitori, achiziţionate cu T.V.A. după 1 iulie 1993. Alte precizări1. Operaţiuni realizate de cantine, crese, grădiniţe şi cluburi sportive nu se includ în decontul T.V.A. întocmit de unitatea pe lângă care sunt organizate.Cantinele care realizează un venit total anual de peste 10 milioane lei din activităţile impozabile prevăzute la cap. V lit. e) alin. 3 din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 233/1993 vor fi luate în evidenta ca plătitoare de T.V.A. şi vor prezenta deconturi distincte pentru întreaga activitate desfăşurată de acestea.2. Rindurile 12 şi 13 din decont se vor completa de către:– agenţii economici din reţeaua comercială sau producătorii care au şi magazine proprii de desfacere şi care utilizează conturile 230 şi 231;– agenţii economici cărora li se livreaza bunuri (energie electrica, energie termica şi altele de aceeaşi natura) care se utilizează de către mai multe unităţi existente pe aceeaşi platforma.La rindul 4.2 se vor înscrie operaţiunile aferente:– livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii prevăzute la poz. 8-11 din lista anexa la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/1993;– bunurile prevăzute la poz. 1-7 din lista menţionată la alineatul precedent, cumpărate în scopul revinzarii de către agenţii economici, alţii decît cei din reţeaua comercială;– vinzarilor de deşeuri din industrie şi de materiale recuperate, inclusiv operaţiunile de intermediere, de comision sau de alta natura legate de acestea.3. Agenţii economici plătitori de T.V.A. sunt obligaţi să depună în fiecare luna, indiferent dacă au realizat sau nu operaţiuni ori dacă suma T.V.A. de plată sau de rambursat este zero.Prevederile pct. 1 din adresa Ministerului Finanţelor nr. 122.258 din 24 august 1993 se aplică corespunzător până la 31 decembrie 1993.4. Plătitorii de T.V.A. care beneficiază de rambursare lunară sunt:a) unităţile care aplica cota zero de T.V.A. sau au un regim asimilat cotei zero, potrivit Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 1/1993;b) societăţile agricole constituite în baza Legii nr. 31/1990 şi a Legii nr. 36/1991, indiferent de denumire şi forma de proprietate;c) unităţile care prelucreaza sezonier produse agricole vegetale;d) unităţile autorizate să efectueze operaţiuni de contractare, achiziţie şi depozitare de produse agricole vegetale.5. Necuprinderea sumelor în baza de impozitare la furnizori sau prestatori potrivit art. 14 şi 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 atrage corespunzător pierderea dreptului de deducere la beneficiari. În acest scop, beneficiarilor le revin următoarele obligaţii:a) sa înregistreze în jurnalul pentru cumpărări valoarea facturilor şi taxa pe valoare adăugată, corectate cu reducerile acordate de furnizori şi, respectiv, cu influentele rezultate din refuzurile făcute;b) să solicite şi sa urmărească primirea de la furnizori a facturilor corectate, potrivit art. 28 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1990.6. Sumele încasate de comisionari în lei în vederea participării la fixingul bancar pentru obţinerea valutei necesare importurilor nu se supun taxei pe valoarea adăugată, aceasta urmînd a fi plătită la realizarea importurilor.7. Sumele achitate producătorilor de către exportatori sub forma de avansuri pentru realizarea produselor destinate exportului nu sunt supuse T.V.A.Pe documentele de plată exportatorul este obligat sa înscrie menţiunea "avans pentru producţia de export".La livrare, produsele exportate se supun T.V.A. potrivit precizărilor din prezenta anexa cu privire la art. 25. lit. B de mai sus.––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x