CRITERIILE din 16 iulie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 12/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 637 din 4 septembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PECRITERII 16/07/2008
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Notă
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 753 din 16 iulie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 637 din 4 septembrie 2008.
 + 
Capitolul IAcordarea ajutorului de stat regional pentru investiția inițială1.Ajutorul de stat prevăzut în hotărâre se acordă numai întreprinderilor care realizează proiecte mari de investiții care pot fi considerate investiții inițiale în sensul Noilor linii directoare.2.Investiția inițială reprezintă o investiție în active fixe, corporale și necorporale referitoare la: crearea unei unități noi, extinderea unei unități existente, diversificarea producției unei unități prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau schimbarea fundamentală a procesului de producție al unei unități existente. Poate fi considerată investiție inițială și o investiție în capital fix realizată sub forma achiziționării unei unități care a fost închisă sau ar fi fost închisă dacă nu ar fi fost cumpărată, cu excepția cazului în care unitatea în cauză aparține unei întreprinderi în dificultate.2.1.Prin active corporale se înțelege activele constând în terenuri, construcții și echipamente. În cazul achiziționării unei noi unități, trebuie luate în considerare numai costurile de cumpărare a activelor de la terți, cu condiția ca operațiunea să se facă în condiții de piață.2.2.Prin active necorporale se înțelege activele constând în transfer de tehnologie prin achiziționarea de drepturi referitoare la brevete, licențe, know-how sau cunoștințe tehnice nebrevetate.2.3.Activele necorporale trebuie să satisfacă următoarele condiții:a)să fie exploatate exclusiv în întreprinderea beneficiară de ajutor regional;b)să reprezinte elemente de activ amortizabile, conform legislației în vigoare;c)să fie achiziționate de la un terț în condițiile pieței;d)să figureze în activele firmei și să rămână în patrimoniul întreprinderii beneficiare de ajutor regional pe o perioadă de cel puțin 5 ani.2.4.O investiție pentru înlocuire care nu îndeplinește condițiile prevăzute la pct. 2.1, 2.2 și 2.3 nu va fi considerată investiție inițială.Simpla achiziție de acțiuni de la un operator economic nu constituie investiție inițială.3.Prin proiect mare de investiții se înțelege o investiție inițială așa cum este definită la pct. 2, ale cărei costuri eligibile depășesc 50 de milioane euro.Echivalentul în lei a 50 de milioane euro se calculează la prețurile și cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României, în vigoare la data acordării ajutorului, sau, în cazul proiectelor mari de investiții care necesită notificare individuală, la prețurile și cursul de schimb valutar comunicat de Banca Națională a României, în vigoare la data notificării.Pentru a evita ca un proiect mare de investiții să fie fracționat artificial în mai multe subproiecte în scopul de a se sustrage aplicării dispozițiilor Noilor linii directoare, un proiect mare de investiții se consideră a fi un proiect unic de investiții atunci când investiția inițială este realizată într-o perioadă de 3 ani, de către una sau mai multe întreprinderi, și constă în active imobilizate combinate într-un mod indivizibil din punct de vedere economic.Pentru a stabili dacă o investiție este indivizibilă din punct de vedere economic se va ține seama de legăturile tehnice, funcționale și strategice și de proximitatea geografică. Indivizibilitatea economică este evaluată independent de proprietate. Aceasta înseamnă că pentru a stabili dacă un proiect mare de investiții reprezintă un proiect unic evaluarea trebuie să fie aceeași, indiferent dacă proiectul este realizat de o întreprindere, de mai multe întreprinderi care împart costurile investiției sau de mai multe întreprinderi care suportă costurile unor investiții distincte din cadrul aceluiași proiect de investiții (de exemplu, în cazul unei societăți în comun).Costurile eligibile sunt costurile legate de investiția inițială, respectiv costurile cu active corporale și active necorporale, sau costurile salariale pentru locurile de muncă create prin proiectul de investiție.4.Ajutorul regional pentru investiții este calculat prin referire fie la costurile cu investițiile în active corporale și necorporale rezultate din proiectul de investiție inițială, fie la costurile salariale estimate pentru locurile de muncă direct create prin proiectul de investiție, fiind reținută valoarea mai mare.5.În cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza costurilor cu investițiile, cheltuielile eligibile sunt cele prevăzute în continuare.5.1.Cheltuielile aferente investițiilor în imobilizări corporale cuprind acele cheltuieli legate de achiziționarea de terenuri, clădiri și echipamente.Costurile corelate cu achiziționarea unor active corporale, altele decât terenuri și clădiri, prin intermediul unei operațiuni de leasing, pot fi considerate eligibile doar în situația în care îmbracă forma leasingului financiar, care conține menționată expres obligația beneficiarului de a achiziționa activele la expirarea termenului contractului de leasing. În cazul achiziționării în sistem leasing a terenurilor sau clădirilor, contractul de leasing trebuie să își continue valabilitatea pentru cel puțin 5 ani după momentul prevăzut pentru finalizarea proiectului de investiții.Cu excepția preluărilor, activele achiziționate trebuie să fie noi. În cazul preluărilor, se vor deduce activele pentru achiziționarea cărora a fost acordat deja un ajutor înainte de cumpărare.5.2.Cheltuielile aferente investițiilor în imobilizări necorporale cuprind acele cheltuieli legate de transferul de tehnologie sub forma achiziționării de brevete, licențe sau cunoștințe brevetate și cunoștințe tehnice nebrevetate. Aceste cheltuieli nu pot să depășească 50% din costurile totale eligibile ale proiectului de investiție.6.În cazul în care ajutorul este calculat pe baza costurilor rezultate din crearea de locuri de muncă în urma realizării proiectului de investiție inițială, costurile eligibile sunt considerate a fi costurile salariale cu personalul nou-angajat, calculate pe o perioadă de 2 ani.Costurile salariale includ salariul brut și contribuțiile la asigurările sociale obligatorii.Prin crearea de locuri de muncă se înțelege creșterea netă a numărului de salariați angajați direct de unitatea beneficiară de ajutor de stat, în raport cu media celor 12 luni precedente. Locurile de muncă pierdute în cursul acestei perioade de 12 luni trebuie deduse din numărul aparent al locurilor de muncă create în cursul aceleiași perioade.7.Acordarea ajutorului de stat pentru investiția inițială este condiționată de menținerea acesteia în regiunea în cauză pentru o perioadă minimă de 5 ani de la data finalizării proiectului de investiții. Investiția de înlocuire poate fi acceptată dacă aceasta are în vedere active care s-au uzat moral în decursul perioadei de 5 ani de la data finalizării investiției, ca urmare a schimbării tehnologice rapide produse în domeniul în care a fost realizată investiția, cu respectarea condiției ca activitatea economică să se desfășoare în continuare în regiunea în cauză pentru o durată egală cu perioada minimă prevăzută.În cazul în care ajutorul de stat este calculat pe baza costurilor salariale, trebuie îndeplinite următoarele condiții:a)locurile de muncă sunt create direct de proiectul de investiții*1);*1) Se consideră că un loc de muncă este creat direct de către un proiect de investiții în cazul în care acesta se referă la activitatea de care este legată investiția și este creat în termen de 3 ani de la finalizarea investiției, inclusiv locurile de muncă înființate ca urmare a creșterii nivelului de utilizare a capacității create de investiție.b)locurile de muncă trebuie să fie ocupate în termen de 3 ani de la finalizarea lucrărilor și trebuie menținute pe o perioadă de minimum 5 ani de la data la care au fost ocupate pentru prima dată.7^1.La solicitarea întreprinderii se poate prelungi perioada minimă obligatorie de menținere prevăzută la pct. 7 cu până la maximum 2 ani, stabilită după analiza și aprobarea de către Ministerul Finanțelor Publice a planului de recuperare a decalajului determinat exclusiv de pandemia de COVID-19, transmis de întreprindere.(la 01-10-2020,
Capitolul I a fost completat de Punctul 1, Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 783 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 895 din 01 octombrie 2020
)
7^2.În decursul perioadei de menținere a investiției prevăzute la pct. 7^1, investiția de înlocuire poate fi acceptată dacă aceasta are în vedere active care s-au uzat moral în decursul acestei perioade, ca urmare a schimbării tehnologice rapide produse în domeniul în care a fost realizată investiția, cu respectarea condiției ca activitatea economică să se desfășoare în continuare în regiunea în cauză.(la 01-10-2020,
Capitolul I a fost completat de Punctul 1, Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 783 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 895 din 01 octombrie 2020
)
7^3.Solicitarea prevăzută la pct. 7^1 se poate transmite la Ministerul Finanțelor Publice până la data de 31 decembrie 2021.(la 01-10-2020,
Capitolul I a fost completat de Punctul 1, Articolul II din HOTĂRÂREA nr. 783 din 24 septembrie 2020, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 895 din 01 octombrie 2020
)
8.În vederea garantării unui nivel viabil și eficient al investițiilor care beneficiază de ajutor, aportul beneficiarului destinat finanțării lor trebuie să fie de cel puțin 25% din costurile eligibile, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.
 + 
Capitolul IIIntensitatea ajutorului de stat1.Intensitatea brută se calculează ajustându-se plafonul regional în funcție de valoarea costurilor eligibile, stabilit conform Hărții regionale aprobate prin Decizia CE privind ajutorul de stat N2/2007 – România, Harta ajutorului regional 2007-2013 din 24 ianuarie 2007, și prin Hotărârea Guvernului nr. 946/2006 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional pentru investiții inițiale. Costurile eligibile sunt actualizate la valoarea lor la data acordării ajutorului. Ajutoarele plătibile în mai multe tranșe sunt actualizate la valoarea de la data acordării lor. Rata de referință folosită pentru actualizare este rata de referință aplicabilă la momentul acordării ajutorului. Intensitatea brută se calculează ajustându-se plafonul regional în funcție de valoarea costurilor eligibile.Astfel, suma admisibilă ca ajutor de stat pentru un proiect se calculează conform formulei:A=Rx(50+0,50B+0,34C), unde:– A reprezintă suma maximă a ajutorului de stat;– R reprezintă plafonul regional neajustat stabilit conform Hărții regionale aprobate prin Decizia CE privind ajutorul de stat N2/2007 – România, Harta ajutorului regional 2007-2013 din 24 ianuarie 2007, și prin Hotărârea Guvernului nr. 946/2006, care este de 50% pentru toate regiunile de dezvoltare, mai puțin regiunea de dezvoltare 8 București – Ilfov, și de 40% pentru regiunea de dezvoltare 8 București – Ilfov;– B reprezintă cheltuielile eligibile între echivalentul în lei a 50 de milioane euro și echivalentul în lei a 100 de milioane euro;– C reprezintă cheltuielile eligibile peste echivalentul în lei a 100 de milioane euro.Intensitatea ajutorului de stat se calculează în echivalentul subvenției brute.Intensitatea ajutorului în echivalentul subvenției brute este valoarea actualizată a ajutorului exprimată în procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiției.Pentru ajutoarele notificate individual la Comisia Europeană, echivalentul subvenției brute este calculat la data notificării. În alte cazuri, costurile eligibile ale investiției sunt actualizate la valoarea lor la data acordării ajutorului.Ajutoarele plătibile în mai multe tranșe sunt actualizate la valoarea de la data notificării sau acordării lor, după caz.2.Intensitatea ajutorului de stat prezentată la pct. 1 se aplică ajutorului total în cazul în care:a)asistența se acordă concomitent în temeiul mai multor scheme regionale sau în combinație cu ajutorul ad-hoc;b)ajutorul provine din surse locale, regionale, naționale sau comunitare.Respectarea condițiilor prevăzute la lit. a) și b) se asigură prin verificările efectuate la sediul întreprinderii, conform pct. 4 al cap. V din anexa nr. 2 la hotărâre.Orice ajutor ad-hoc acordat unui proiect mare de investiții se va notifica individual Comisiei Europene.În cazul în care costurile eligibile pentru ajutoare regionale sunt total sau parțial eligibile pentru ajutoare în alte scopuri, partea comună trebuie să respecte plafonul cel mai favorabil care rezultă din regulile aplicabile.Ajutoarele regionale pentru investiții nu se pot cumula cu ajutoare de minimis privind aceleași costuri eligibile pentru a se sustrage intensităților maxime ale ajutorului stabilite prin prezenta schemă de ajutor de stat.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x