CRITERII din 28 februarie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 342 din 22 aprilie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1306 11/04/2013
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 1306 11/04/2013
ActulAPROBAT DEORDIN 206 28/02/2005
ActulCONTINUT DEORDIN 206 28/02/2005

de evaluare a posturilor



*Font 7*GRILĂ DE EVALUARE A POSTULUI DENUMIREA POSTULUI:──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────          ┌──────────────────────┬────────────────────┬───────────────────────┐          │ NIVEL I │ NIVEL II │ NIVEL III │┌─────────┼──────────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤│Cunoştin-│ NIVEL PRACTIC │ NIVEL TEORETIC │NIVEL AL SFEREI GLOBALE││ţele ne- ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤│cesare şi│ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] ││folosirea├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤│lor │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤│ │ EXECUŢIE │ CONDUCERE │ ORGANIZARE ││Manage- ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤│ment │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] ││ ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤│ │ INFORMARE │ MOTIVARE │ INFLUENŢĂ ││Inter- ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤│relaţi- │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] ││onări ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤│ │ PUNERE IN APLICARE │ INTERPRETARE │ ELABORARE ││Mediul ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤│analitic │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] ││ ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤│ │ CONFORMARE │ ALEGERE/ OPŢIUNE │ OPTIMIZARE/ DECIZIE ││Mediul ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤│decizi- │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] ││onal ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │├─────────┼───────┴───────┴──────┼──────┴──────┴──────┼───────┴───────┴───────┤│Sfera │ OPERARE │ TACTICĂ │ STRATEGIE ││respon- ├───────┬───────┬──────┼──────┬──────┬──────┼───────┬───────┬───────┤│sabili- │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] │ [] ││tăţii ├───────┼───────┼──────┼──────┼──────┼──────┼───────┼───────┼───────┤│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │└─────────┴───────┴───────┴──────┴──────┴──────┴──────┴───────┴───────┴───────┘                                                          ┌────────────┐                                                  Total: │ │                                                          │ │                                                          └────────────┘*Font 7*┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐│ CUNOŞTINŢELE │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 ││ NECESARE ŞI ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤│ FOLOSIREA LOR │ NIVEL PRACTIC │ NIVEL TEORETIC │ NIVELUL SFEREI GLOBALE │├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤│Criteriu vizează: │ │ │ ││ │ │ │ ││- Nivelul studiilor │Nivelul cunoştinţelor necesare se bazează │Nivelul cunoştinţelor necesare se │Nivelul cunoştinţelor necesare ││necesare ocupării │în principal pe: │bazează atât pe deţinerea şi aplica-│înglobează toate aspectele nive-││postului; │- abilităţi practice specifice activităţi-│rea de concepte teoretice, cât şi pe│lelor anterioare, exercitate la ││- Experienţa practică │lor de execuţie şi operaţionale, acumulate│experienţa practică în unul sau în │nivelul autorităţii sau institu-││necesară în vederea │pe baza unei experienţe substanţiale în │mai multe domenii de activitate în │ţiei publice. Este necesară buna││înţelegerii atribuţii-│domeniu; │cadrul autorităţii sau instituţiei │cunoaştere a administraţiei pu- ││lor postului raportate│şi/sau │publice. Sunt necesare cunoştinţe │blice, precum şi o capacitate ││la activitatea autori-│- aplicarea concretă şi de fapt a concep- │în domenii conexe de activitate. De │dezvoltată de înţelegere şi în- ││- Capacitatea de a │telor teoretice însuşite, corelate cu o │asemenea, sunt necesare şi cunoştin-│suşire a complexităţii şi diver-││acumula şi de a-şi îm-│anumită experienţă practică. │ţe de management. │sităţii rolurilor instituţiilor ││bunătăţi cunoştinţele;│ │ │şi a practicilor administrative.││- Capacitatea de a │ │ │ ││folosi echipamentul │ │ │ ││specific activităţilor│ │ │ │└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 ││ MANAGEMENT ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤│ │ EXECUŢIE │ CONDUCERE │ ORGANIZARE │├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤│ │ │ │ ││Managementul se referă│ Managementul constă în general urmărirea │Managementul constă în activităţi de│Managementul se referă la capa- ││la planificarea, orga-│realizării activităţilor specifice unui │planificare, organizare şi control │citatea de a anticipa modul de ││nizarea şi controlul │post dintr-un anumit domeniu de activitate│în cadrul unor domenii de activitate│desfăşurare a activităţilor, ││activităţilor speci- │prin respectarea unor instrucţiuni clare, │mai înguste sau largi. Implică su- │precum şi la capacitatea de a ││fice postului. Pot │sub control şi strictă supervizare conform│pervizarea de echipe mici sau mai │planifica, organiza şi controla ││exista variaţii de la │ierarhiei instituţionalizate. │mari. În unele situaţii este nece- │activităţi programate pe termen ││o activitate pur de │Cele mai multe activităţi au la bază o │sară coordonarea activităţilor │mediu sau lung. ││execuţie, la supervi- │planificare zilnică sau pe termen scurt. │desfăşurate în domenii conexe. │De asemenea, implică superviza- ││zarea activităţii unor│ │Activităţile au la bază o planifi- │rea şi coordonarea unor domenii ││echipe mai mici sau │ │care pe termen scurt sau mediu. │distincte. ││mai mari şi, în cele │ │ │ ││din urmă, coordonarea │ │ │ ││unor sfere de activi- │ │ │ ││tăţi complexe. │ │ │ │└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 ││ INTER-RELAŢIONĂRI ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤│ │ INFORMARE │ MOTIVARE │ INFLUENŢĂ │├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤│ │ │ │ ││Criteriul se referă │ │ │ ││la: │Relaţiile cu subordonaţii ierarhici, │În plus faţă de cerinţele corespun- │Multitudinea şi diversitatea ││- tipul relaţiilor şi │colegii şi cu persoanele din interiorul │zătoare nivelului anterior, este │relaţiilor calitatea acestora în││contactelor stabilite │sau exteriorul autorităţii sau instituţiei│necesară în mod obligatoriu dovedi- │ceea ce priveşte conţinutul şi ││cu diverşi "parteneri"│publice se întemeiază pe respect reciproc │rea unei capacităţi de convingere a │resursele de convingere impli- ││din interiorul sau ex-│şi politeţe. La baza relaţiilor se află │personalului sau echipelor subordo- │şi, în cele din urmă, tipul de ││teriorul autorităţii │comportamente specifice ce au ca scop │nate, astfel încât opinia şi compor-│situaţii ce necesită negociere ││sau instituţiei pu- │obţinerea unui mediu de lucru eficient şi │tamentul acestora să poată fi modi- │şi motivare a echipei de lucru, ││blice (subordonaţi ie-│armonios. Eforturile de a convinge şi/sau │ficate pe bază de argumente. │implică un nivel ridicat de ap- ││rarhici, colegi, supe-│de a obţine acordul/cooperarea persoanelor│ │titudini pentru inter-relaţio- ││riori ierarhici) în │sunt sprijinite prin argumente raţionale, │ │narea socială. ││vederea obţinerii re- │care nu sunt puse sub semnul întrebării │ │ ││zultatelor dorite ca │sau care nu pot fi combătute. │ │ ││urmare a desfăşurării │ │ │ ││activităţii specifice │ │ │ ││postului respectiv. │ │ │ ││- scopul inter-relaţi-│ │ │ ││onărilor (furnizarea │ │ │ ││sau colectarea de în- │ │ │ ││formaţii, consiliere, │ │ │ ││negociere etc) │ │ │ ││- capacitatea de a │ │ │ ││utiliza metode de │ │ │ ││comunicare adecvate │ │ │ ││(verbale, scrise). │ │ │ │└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 ││ MEDIUL ANALITIC ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤│ │ PUNERE ÎN APLICARE │ INTERPRETARE │ ELABORARE │├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤│ │ │ │ ││ │Diversitatea situaţiilor │Diversitatea situaţiilor │Diversitatea situaţiilor ││Criteriul se referă la│Situaţii relativ simple, presupunând │Situaţii variate, complexe în conţi-│Situaţii foarte variate. Dato- ││varietatea, diversita-│acţiuni ce sunt deja bine definite şi │nut şi presupunând de cele mai multe│rită diversităţii problemelor, ││tea şi complexitatea │care se bazează pe situaţii precedente │ori o cercetare prealabilă. │rezolvarea lor presupune coor- ││problemelor întâlnite │similare. │ │donarea unor activităţi sau ││în realizarea activi- │ │ │procese de multe ori divergente,││tăţilor specifice pos-│ │Complexitatea problemelor │precum şi o bună capacitate de ││tului şi vizează: │Complexitatea problemelor │Activitatea corespunzătoare postului│previzionare. ││- simplitatea sau plu-│Problemele întâlnite sunt în general │presupune cunoaşterea unor practici │ ││rivalenţa deciziilor │simple. Rezolvarea este reglementată │şi proceduri definite într-un con- │Complexitatea problemelor ││care trebuie luate de │prin instrucţiuni stricte în care se │text mai larg. Este necesară capa- │Activitatea corespunzătoare pos-││titularul postului; │specifică clar şi detaliat proceduri ce │citatea de a identifica, analiza şi │tului presupune capacitatea de a││- capacitatea de ana- │trebuie urmate şi respectate. │interpreta problemele pe baza unor │identifica,analiza şi interpreta││liză şi de optimizare │ │proceduri extinse şi mai puţin │aspecte complexe în procesul de ││necesare pentru adop- │ │detaliate. │elaborare a unor politici spe- ││tarea soluţiilor; │ │ │cifice sau globale. ││- schiţarea sau conce-│Soluţionarea problemelor │Soluţionarea problemelor │ ││perea unor răspunsuri │Soluţiile sunt formulate în mod explicit, │Soluţiile bine definite sunt obiec- │Soluţionarea problemelor ││mai mult sau mai puţin│cu posibilităţi reduse de opţiune. │tul, în cele mai multe cazuri, a │Soluţionarea problemelor presu- ││originale. │ │unor decizii optime şi bine gândite │pune abordarea lor în mod crea- ││ │ │ │tor, coerent şi logic. ││ │ │ │Soluţionarea problemelor se ││ │ │ │bazează pe abordări interpreta- ││ │ │ │tive şi pe capacitatea de a ││ │ │ │implementa în mod original, dacă││ │ │ │este cazul, soluţiile identi- ││ │ │ │ficate. │└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 ││ MEDIUL DECIZIONAL ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤│ │ CONFORMARE │ ALEGERE/ OPŢIUNE │ OPTIMIZARE/ DECIZIE │├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤│ │ │ │ ││Criteriul înglobează │Cadrul funcţional │Cadrul funcţional │Cadrul funcţional ││corespunzător postului│Iniţiativele personale şi luarea decizi- │Iniţiativele personale şi luarea de-│Luarea deciziilor şi exprimarea ││cadrul funcţional în │ilor sunt strict definite prin proceduri │ciziilor sunt definite prin proce- │autorităţii vizează sectoare ││ceea ce priveşte capa-│şi instrucţiuni detaliate. Autoritatea │duri şi instrucţiuni mai largi şi │largi de activitate, bazându-se ││citatea/ dreptul de a │decizională este situată la nivelul │mai flexibile. La acest nivel sunt │pe politici şi obiective ante- ││iniţia acţiuni şi de a│managerial răspunzător de activitatea │solicitate şi permise alegeri şi │rior definitive. La acest nivel ││lua decizii structura │departamentului în care se află postul. │opţiuni. │se permite/ încurajează expri- ││ierarhică şi controlul│ │Structura ierarhică şi organizarea │marea de iniţiative personale. ││asupra funcţiei. │Controlul │instituţiei constituie reperele │ ││Sunt avute în vedere │Controlul asupra postului este permanent │ │Controlul ││politicile, strategi- │şi sistematic. │Controlul │Controlul asupra postului se ││ile, regulamentele, │ │Controlul se face periodic, în mod │exercită pe termen mediu-lung, ││procedurile şi în- │ │flexibil, pe întreaga durată a des- │conferindu-i titularului o ││strucţiunile asumate │ │făşurării activităţii: În destule │autonomie relativ largă. ││în mod oficial de │ │situaţii controlul se face │ ││către autoritatea sau │ │a posteriori. │ ││instituţia publică │ │ │ ││respectivă. │ │ │ │└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────┬─────────────┬───────────┬────────────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────┐│ SFERA │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 ││ RESPONSABILITĂŢII ├─────────────┴──────────────┴─────────────┼───────────┴────────────┴───────────┼───────────┴──────────┴─────────┤│ │ OPERARE │ TACTICĂ │ STRATEGIE │├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────┼────────────────────────────────┤│ │ │ │ ││Criteriul se referă │ │ │ ││la: │Responsabilitatea vizează în principal │Responsabilitatea aferentă postului │Responsabilitatea este stabilită││- impactul acţiunilor │îndeplinirea sarcinilor şi a atribuţiilor │se bazează pe corelarea activităţi- │pe termen mediu/lung în baza unor│şi deciziilor titula- │specifice postului şi în foarte mică │lor titularului postului cu reali- │decizii politice (de ex: la nivel│rului postului asupra │măsură realizarea obiectivelor şi atri- │zarea obiectivelor pe termen scurt/ │guvernamental). ││autorităţii sau insti-│buţiilor autorităţii sau instituţiei │mediu ale autorităţii sau institu- │Este o responsabilitate largă, ││tuţiei publice; │publice. │ţiei publice. │privind modalităţi şi mijloace ││- efectele în timp ale│Responsabilitatea poate fi transpusă în │ │relativ complexe din punct de ││acţiunilor titularului│termeni de: │Impactul acţiunilor se reflectă │vedere financiar, tehnic, uman ││postului(termen scurt,│- calitatea serviciului, │asupra unui domeniu specific de │etc.) ││mediu sau lung); │- respectarea termenelor limită, │activitate (direcţie, serviciu, │ ││- modalităţile şi │- satisfacerea cerinţelor beneficiarilor │birou). │Impactul acţiunilor se reflectă ││natura mijloacelor │(interni şi/sau externi), │ │asupra unor domenii largi din ││specifice postului │Modalităţile şi mijloacele specifice │ │cadrul administraţiei publice. ││(materiale, economice,│folosite sunt, în general, administrate │ │ ││umane, financiare) │zilnic pe baza unei ierarhii directe. │ │ ││pentru obţinerea re- │ │ │ ││zultatelor scontate. │Impactul acţiunilor se reflectă pe │ │ ││ │termen scurt asupra propriei activităţi. │ │ │└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────┴────────────────────────────────┘––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x