CRITERII din 24 martie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 308 din 13 aprilie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 68
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHG 224 24/03/2005
ActulCONTINUT DEMETODOLOGIE 24/03/2005

pentru evaluarea activităţii manageriale a directorilor/directorilor adjuncţi din unităţile de învăţământ preuniversitar de stat



1. Mărimea şi gradul de complexitate al unităţii de învăţământ preuniversitar de stat:a) numărul de elevi/preşcolari;b) structura pe trepte şi filiere de învăţământ a elevilor şcolarizaţi;c) dispersia în teritoriu a spaţiilor;d) structura bazei materiale – spaţii de învăţământ, laboratoare, ateliere şcolare, terenuri agricole, cantine şi internate şcolare etc.;e) cluburi culturale şi baze sportive.2. Baza materială (resurse, gestiune)2.1. Gradul de încărcare al unităţii de învăţământ preuniversitar de stat:a) grad de încărcare în folosul elevilor din învăţământul de zi şi seral, după caz;b) numărul de schimburi în care funcţionează unitatea de învăţământ preuniversitar de stat.2.2. Spaţiul de învăţământ:a) dispersia spaţiilor de învăţământ pentru toate activităţile cerute de procesul de învăţământ (săli de clasă, laboratoare, cabinete şcolare etc.);b) calitatea spaţiului de învăţământ: întreţinere, modernizare; încadrarea în normele de igienă şcolară;c) utilizarea spaţiilor de învăţământ conform destinaţiei, pentru elevii unităţii de învăţământ preuniversitar de stat;d) baza sportivă şi de agrement a unităţii de învăţământ preuniversitar de stat (săli de sport şi/sau terenuri sportive sau de joacă, bazine de înot/piscine).2.3. Întreţinerea construcţiei şi a terenurilor:a) calitatea construcţiei unităţii de învăţământ preuniversitar de stat;b) întreţinerea spaţiilor exterioare şi a terenurilor existente: curtea unităţii de învăţământ preuniversitar de stat, grădini, parcuri, loturi şcolare, alte terenuri (întreţinerea, gospodărirea şi funcţionalitatea acestora).2.4. Utilităţi:a) prezenţa şi calitatea utilităţilor.2.5. Dotarea cu echipamente şi mijloace de învăţare:a) mijloace de învăţământ şi material didactic;b) respectarea condiţiilor ergonomice privind mobilierul şcolar;c) dotarea cu echipamente şi mijloace moderne de informare şi comunicare.2.6. Biblioteca şcolară:a) fondul de carte;b) funcţionalitatea bibliotecii: spaţiul şi sistemul de evidenţă, accesibilitatea pentru utilizatori (elevi şi cadre didactice).2.7. Spaţii auxiliare procesului didactic:a) servicii culturale;b) servicii sociale;c) constituirea şcolii în centru de examen/centru de corectare.3. Resurse şi management financiar3.1. Resurse3.1.1. Finanţare de la bugetul local3.1.2. Venituri extrabugetare:a) venituri realizate prin eforturi proprii;b) venituri realizate din donaţii, sponsorizări;c) venituri realizate cu sprijinul părinţilor.3.2. Management financiar3.2.1. Costuri:a) costul mediu/elev, preşcolar, în funcţie de nivelurile de învăţământ, în limitele costului standard elaborat de Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar;b) costul mediu/elev, preşcolar, reflectat în cheltuielile de personal, în limitele costului standard elaborat de Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar;c) costul mediu/elev, preşcolar, reflectat în cheltuielile de întreţinere şi dezvoltare a bazei materiale, în limitele costului standard elaborat de Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar.3.2.2. Eficienţa investiţiilor (cheltuieli, investiţii, dotări):a) plan de investiţii şi reparaţii necesare;b) plan pentru dotarea cu mijloace de învăţământ pentru fiecare disciplină/arie curriculară;c) gradul de îndeplinire a planului de investiţii;d) utilizarea eficientă a echipamentelor şi mijloacelor din dotare pentru obţinerea de noi venituri;e) ponderea venitului reinvestit în mijloace de învăţământ, în mobilier şcolar, în alte dotări;f) gradul de utilizare a ultimelor achiziţii.4. Personalul didactic şi nedidactic4.1. Personalul didactic4.1.1. Calificare, perfecţionare, formare:a) numărul de elevi pe post didactic, pe cicluri de învăţământ şi pe tipuri de şcoli;b) gradul de acoperire a normelor cu personal didactic;c) gradul de acoperire cu personal didactic calificat (în specialitate şi cu pregătire psiho-pedagogică corespunzătoare art. 68 din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare);d) ponderea personalului didactic cu definitivat şi/sau grade didactice;e) perfecţionare, formare, participare şi rezultate obţinute la cursurile de pregătire.4.1.2. Stabilitatea/fluctuaţia personalului:a) ponderea personalului didactic care şi-a menţinut continuitatea în unitatea de învăţământ preuniversitar de stat în ultimii 4 ani;b) ponderea personalului didactic care şi-a menţinut continuitatea la catedră în unitatea de învăţământ preuniversitar de stat un ciclu şcolar, la disciplinele din trunchiul comun al planului-cadru.4.1.3. Activitatea personalului didactic:4.1.3.1. activitatea didactică:a) activitatea curentă la clasă;b) calitatea documentelor didactice; parcurgerea integrală a temelor din programele analitice;c) prestaţia pedagogică; prestigiul didactic;d) rezultatele inspecţiilor de specialitate şi ale altor inspecţii care au avut loc în unitatea de învăţământ preuniversitar de stat;e) activităţi didactice suplimentare cu elevii;f) programe cu elevii privind:4.1.3.2. programe educative de formare:a) programe adresate altor categorii de beneficiari decât elevii unităţii de învăţământ preuniversitar de stat;4.1.3.3. activitatea ştiinţifică:a) ponderea cadrelor didactice cu performanţe în activitatea ştiinţifică;b) participarea elevilor şi/sau a cadrelor didactice şi rezultatele acestor participări la programe/seminarii/alte întâlniri organizate în străinătate sau activităţi desfăşurate în unitatea de învăţământ preuniversitar de stat în perspectiva integrării europene;4.1.3.4. activităţi extracurriculare/extraşcolare:a) nivelul la care este organizată activitatea/programul în care unitatea de învăţământ este implicată;b) participarea elevilor şi cadrelor didactice la activităţile educative extraşcolare;c) cercuri, cenacluri, expoziţii;4.1.3.5. activitatea de orientare şcolară şi profesională:a) cabinetul de orientare şcolară şi profesională, activitatea de orientare şcolară şi profesională;b) logistica şi organizarea activităţii de orientare şcolară şi profesională, relaţia cu alte unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, relaţia cu agenţi economici şi agenţii de orientare şi consiliere.4.1.4. Calitatea resurselor umane:a) ponderea personalului didactic care a obţinut calificativele "bine" şi "foarte bine" în anul şcolar anterior;b) cadrele didactice care au obţinut gradaţia de merit sau alte distincţii profesionale, ordine, medalii pentru activitatea deosebită desfăşurată.4.2. Personal didactic auxiliar şi nedidactic:a) gradul de acoperire şi calificarea;b) activitatea personalului didactic auxiliar şi nedidactic din cadrul serviciilor auxiliare unităţii de învăţământ.5. Procesul de învăţământ: condiţii, organizare şi rezultate5.1. Oferte ale unităţii de învăţământ preuniversitar de stat5.1.1. Context şi condiţii de funcţionare:a) clase/grupe de elevi pentru învăţământul de masă;b) respectarea dreptului minorităţilor de organizare a învăţământului în limba maternă.5.1.2. Elemente de natură curriculară:a) durata orelor de curs/activităţi didactice;b) acoperirea disciplinelor de studiu cu personal didactic calificat;c) organizarea procesului didactic în spaţii de învăţământ corespunzătoare, pentru disciplinele care impun condiţii şi dotări specifice;d) clase speciale organizate în unitatea de învăţământ preuniversitar de stat (bilingve/intensive/de artă/de sport/alte tipuri);e) adaptarea structurii anului şcolar la condiţiile specifice din zonă – mijloc de prevenire a abandonului şi neşcolarizării, pentru unităţi de învăţământ preuniversitar de stat din zone izolate cu probleme de acces, dependente de factori geoclimatici, sau unităţi de învăţământ preuniversitar de stat situate în zone cu structuri ocupaţionale specifice;f) adaptarea ofertei şcolare la nevoile educaţionale din zonă;g) asigurarea continuării educaţiei după finalizarea învăţământului de bază;h) stabilirea disciplinelor opţionale.5.2. Rezultate ale procesului/finalităţi5.2.1. Rezultate ale evaluării interne5.2.1.1. Fluxuri şcolare:a) rata de promovabilitate;b) rata de repetenţie;c) rata de participare la cursuri.5.2.1.2. Rezultate şcolare:a) mediile generale la sfârşitul anului şcolar.5.2.2. Rezultate ale evaluării externe5.2.2.1. Situaţia la examenele de finalizare a studiilor:a) promovabilitatea la examene;b) rezultatele obţinute la examenele de capacitate/ bacalaureat/de absolvire.5.2.3. Rezultate la olimpiade, concursuri, expoziţii:a) rezultate la olimpiade, concursuri;b) rezultate la concursuri, participări la expoziţii, sesiuni naţionale de comunicări ştiinţifice cu referate etc. în cadrul activităţilor extraşcolare sau al cercurilor de elevi.5.3. Progresul elevilor şi atingerea standardelor naţionale pe discipline:a) compararea rezultatelor obţinute la teste finale cu cele obţinute la teste iniţiale.5.4. Calitatea evaluării interne:a) compararea rezultatelor la examenele naţionale cu rezultatele evaluărilor interne, la disciplinele la care s-a susţinut examenul.5.5. Rezultate ale muncii educative:a) ponderea elevilor cu medii peste 8 la purtare, apreciindu-se că problemele de comportament sunt reflectate în medii scăzute la purtare (sub 8).5.6. Acordarea unor burse de merit:a) ponderea elevilor cu rezultate deosebite la învăţătură, susţinuţi cu burse obţinute prin efortul unităţii de învăţământ preuniversitar de stat de la persoane fizice sau juridice.6. Management şi dezvoltare instituţională6.1. Management strategic6.1.1. Monitorizarea participării şcolare:a) gradul de acoperire a locurilor planificate;b) programe de recuperare a celor neşcolarizaţi din raza localităţii/cartierului/zonei arondate unităţii de învăţământ preuniversitar de stat;c) programe de prevenire/ameliorare a abandonului şcolar.6.1.2. Program managerial:a) existenţa şi gradul de aplicare a unui program managerial.6.1.3. Planul strategic de dezvoltare al unităţii de învăţământ preuniversitar de stat:a) existenţa unei strategii de dezvoltare pe termen lung.6.1.4. Documentele de organizare managerială:a) documentele de organizare managerială şi calitatea lor;b) documente legislative (actualizate permanent);c) calitatea documentelor de organizare, planificare, evidenţă şi control.6.2. Management operaţional6.2.1. Politica de personal:a) legalitatea încadrării şi politica de personal; gestionarea, distribuirea sarcinilor, perfecţionarea relaţiilor interumane.6.2.2. Calitatea activităţii manageriale. Stilul de conducere şi climatul de muncă:a) stilul de conducere şi climatul de muncă.6.2.3. Activitatea de îndrumare şi control:a) asistenţe la ore efectuate de către conducerea unităţii de învăţământ preuniversitar de stat;b) controlul actelor/documentelor şcolare şi arhivarea acestora.6.2.4. Respectarea normelor PSI şi de protecţie a muncii6.3. Managementul evaluării6.3.1. Evaluarea curentă:a) preocuparea conducerii unităţii de învăţământ preuniversitar de stat pentru evaluarea sistematică, corectă a elevilor de către cadrele didactice în procesul instructiv-educativ;b) respectarea criteriilor de evaluare a personalului;c) monitorizarea absolvenţilor;d) monitorizarea şi asigurarea condiţiilor pentru şcolarizarea elevilor/copiilor cu deficienţe, cu respectarea standardelor specifice în vigoare.6.4. Recuperarea manualelor6.5. Climatul (ethosul) specific unităţii de învăţământ preuniversitar de stat6.6. Colaborarea cu alte unităţi de învăţământ preuniversitar de stat6.6.1. Calitatea relaţiei dintre unităţile de învăţământ preuniversitar de stat:a) colaborarea în domeniul managementului cu directorii altor unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, participarea la schimburi de experienţă etc.;b) colaborarea şi relaţionarea cu inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;c) parteneriate cu şcoli din ţară şi străinătate, "înfrăţiri", proiecte şi programe comune.6.7. Preocupări pentru diseminarea informaţiei:a) afişajul local (în cancelarie, panouri, gazete etc.) actualizat permanent şi la vedere;b) informarea despre examene, legislaţie, regulamente şcolare etc. a elevilor şi a părinţilor.7. Relaţia cu comunitatea7.1. Relaţia cu părinţii7.1.1. Implicarea părinţilor în activitatea managerială:a) elaborarea planului de venituri şi cheltuieli al şcolii;b) evaluarea calităţii actului didactic din unitatea de învăţământ preuniversitar de stat de către părinţi.7.1.2. Asistenţa acordată părinţilor:a) audienţe/consultaţii între conducerea unităţii de învăţământ preuniversitar de stat şi/sau cadre didactice/diriginţi şi părinţii elevilor;b) derularea în unitatea de învăţământ preuniversitar de stat a unui program de consiliere de familie;c) parteneriatul dintre cadrele didactice şi familii/părinţi pentru a asigura susţinerea optimă a învăţării copiilor şi a nevoilor lor de dezvoltare;d) participarea reprezentantului comitetului de părinţi în consiliul de administraţie, la activităţile unităţii de învăţământ preuniversitar de stat.7.2. Relaţia cu comunitatea locală7.2.1. Colaborarea cu autorităţile locale:a) colaborare între unitatea de învăţământ şi reprezentanţii administraţiei publice locale;b) importanţa şi necesitatea unităţii de învăţământ pentru comunitate, activităţi comune în folosul ambelor părţi implicate: şcoală/comunitate şi sprijinul reciproc acordat;c) organizarea de activităţi comune cu biserica, poliţia, alte instituţii ale statului.7.2.2. Colaborarea cu agenţii economici:a) proiectarea curriculumului şcolar în concordanţă cu perspectiva economică şi socioculturală a zonei;b) implicarea unităţii de învăţământ preuniversitar de stat în asigurarea condiţiilor de desfăşurare a instruirii practice în întreprinderi, firme şi/sau unităţi proprii de microproducţie;c) relaţia cu instituţiile de învăţământ superior/cu agenţii economici şi numărul celor admişi în unităţi din învăţământul superior/numărul contractelor de angajare din rândul absolvenţilor la terminarea studiilor.7.3. Monitorizarea grupurilor minoritare din zonă:a) accesul la educaţie şi formare profesională al grupurilor minoritare.NOTĂ:Convertirea în puncte a criteriilor pentru evaluarea activităţii manageriale a directorilor şi directorilor adjuncţi este de competenţa inspectoratului şcolar şi se face publică o dată cu lista posturilor scoase la concurs._____________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x