CRITERII din 22 noiembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 765 din 30 noiembrie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 9 02/12/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 9 02/12/2002
ActulCONTINUT DEORDIN 8 22/11/2001
ActulCONTINUT DENORMA 22/11/2001

pentru stabilirea uzurii în cazul pagubelor produse la autovehicule



 + 
Articolul 1(1) Pentru stabilirea valorii autovehiculelor la data producerii evenimentului asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura.(2) Uzura se calculeaza prin aplicarea unui coeficient de uzura asupra valorii de nou a autovehiculului la data producerii evenimentului asigurat.(3) Coeficientul de uzura se stabileste în functie de gradul de intrebuintare (parcurs) a autovehiculului, exprimat în kilometri, precum şi de vechimea în exploatare, exprimata în unităţi de timp (ani), diferentiata pe categorii de autovehicule, potrivit tabelelor coeficientilor de uzura nr. 1 şi 2.(4) Pentru stabilirea coeficientului de uzura a unui autovehicul sunt necesare:a) data introducerii în exploatare de nou a autovehiculului respectiv, mentionata în documentele de identificare a acestuia (carte de identitate, certificat de inmatriculare etc.) sau, în lipsa, anul de fabricatie de pe placa de origine a autovehiculului;b) parcursul în kilometri realizat de autovehiculul respectiv de la data introducerii lui în exploatare de nou şi până la data producerii evenimentului asigurat.
 + 
Articolul 2(1) Pentru autovehiculele la care se cunosc datele menţionate la art. 1 alin. (4), pentru stabilirea coeficientului de uzura a autovehiculului avariat se cauta în tabelul coeficientilor de uzura linia corespunzătoare vechimii în exploatare (în ani) şi coloana corespunzătoare stării de întreţinere medie (determinata pentru un parcurs mediu anual de 10.000 km), la intersectia cărora se va gasi coeficientul de uzura respectiv.(2) În cazul în care exista diferente între parcursul real şi cel rezultat utilizandu-se media anuală, coeficientul corespunzător stării de întreţinere medie se va corecta cu 0,6% pentru fiecare 1.000 km*), fără a putea depăşi coeficientii corespunzatori starilor de întreţinere buna sau satisfăcătoare.–––––Notă *) Corectia se va face prin adunare, dacă parcursul real este mai mare de 10.000 km/an, ori prin scadere, dacă este mai mic.
 + 
Articolul 3(1) Pentru autovehiculele la care nu se cunoaste parcursul (km) realizat până la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este în concordanta cu starea tehnica a autovehiculului respectiv, coeficientul de uzura a autovehiculului avariat se stabileste în functie de vechimea în exploatare şi starea de întreţinere a acestuia, prevăzute în tabelele coeficientilor de uzura nr. 1 şi 2.(2) Starea de întreţinere a unui autovehicul se clasifica în: buna, medie şi satisfăcătoare.(3) Stabilirea stării de întreţinere a autovehiculului se face potrivit stării acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:a) stare de întreţinere bunaAutovehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protecţie şi capacelor de roti; vopseaua intacta, fără exfolieri sau urme aparente de rugina a tablei; tapiteria fără pete, urme de uzura prematura sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fără să prezinte uzuri accentuate pe flancuri ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fără scurgeri de ulei pe părţile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului afectat acestuia;b) stare de întreţinere medieAutovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protecţie sau capacelor de roti până la 10 dmp insumat pe întreaga suprafaţa exterioara; degradari ale vopselei în ceea ce priveste luciul, cu urme de rugina aparenta pe o suprafaţa totala până la 10 dmp, cu exfolieri pe o suprafaţa totala până la 0,5 cmp sau orice alte zgarieturi; pete pe tapiteria scaunelor;c) stare de întreţinere satisfăcătoareAutovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protecţie şi capacelor de roti mai mari de 10 dmp insumat pe întreaga suprafaţa exterioara; degradari ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri pe o suprafaţa totala mai mare de 0,5 cmp, cu urme pronuntate de rugina aparenta şi zgarieturi; tapiteria deteriorata şi murdara; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuari pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul cu urme de ulei pe părţile superioare şi laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe lângă garniturile de etansare; joc mare la volanul directiei.(4) Cunoscand data introducerii în exploatare de nou şi starea sa de întreţinere justificata tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzura a autovehiculului avariat se cauta în tabelul coeficientilor de uzura linia orizontala corespunzătoare vechimii în exploatare (în ani) a acestuia şi se stabileste un coeficient de uzura cuprins între cei corespunzatori stării de întreţinere buna şi satisfăcătoare.
 + 
Articolul 4(1) Pentru autovehiculele care aveau executate înainte de data producerii evenimentului asigurat reparatii curente, inclusiv inlocuiri ale părţilor componente sau ale pieselor originale, pentru menţinerea stării tehnice corespunzătoare a autovehiculului stabilirea coeficientului de uzura se face pe baza relatiei:    Ur = U x K,    în care:    Ur = coeficientul de uzura recalculat a autovehiculului;    U = coeficientul de uzura rezultat din tabelele coeficientilor de uzura, în baza datelor menţionate mai sus;                                           (A-a)    K = coeficientul de corectie a uzurii ───────,                                             Aîn care:A = valoarea de nou a autovehiculului avariat;a = costul total al reparatiilor curente, inclusiv al inlocuirilor de părţi componente sau de piese originale executate înainte de data producerii evenimentului asigurat, exclusiv cele efectuate ca urmare a unor accidente sau a unor defecte de fabricatie, pentru menţinerea sau îmbunătăţirea stării tehnice corespunzătoare a autovehiculului, în baza documentatiilor privind costul efectiv al acestora.(2) Nu se pot lua în calcul coeficienti de uzura inferiori coeficientilor minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea în exploatare, parcursul realizat şi starea de întreţinere a autovehiculului avariat, prevăzuţi în tabelele coeficientilor de uzura nr. 1 şi 2.                    TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 1                pentru autovehiculele a caror masa totala maxima          autorizata nu depăşeşte 3,5 t şi pentru cele al caror numar                   de locuri pe scaune nu este mai mare de 9

         
  Ani Coeficientul de uzură (%)
  Stare de întreţinere bună Stare de întreţinere medie Stare de întreţinere satisfăcătoare
  1 0 4 6
  5 9 13
  2 12 18 28
  18 28 35
  3 23 33 40
  26 37 45
  4 30 42 50
  34 45 53
  5 37 48 56
  41 52 59
  6 45 55 62
  48 58 65
  7 51 62 69
  53 65 72
  8 56 67 75
  58 70 78
  9 60 72 80
  61 73 82
  10 62 74 84
  63 75 85
  peste 10 63 75 85

NOTĂ: Coeficienţii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumătate de an şi pentru un an intreg de vechime.                   TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 2     pentru autovehiculele a caror masa totala maxima autorizata depăşeşte   3,5 t şi pentru cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9

         
  Ani Coeficientul de uzură (%)
  Stare de întreţinere bună Stare de întreţinere medie Stare de întreţinere satisfăcătoare
  1 0 5 7
    6 10 15
  2 12 20 27
    18 25 34
  3 23 30 39
    28 35 44
  4 33 40 48
    37 45 52
  5 41 49 56
    44 52 60
  6 47 55 63
    50 58 65
  7 53 60 68
    55 64 70
  8 58 66 72
    60 68 74
  9 63 70 76
    65 71 77
  10 66 73 79
    67 74 80
  11 68 75 82
    69 76 83
  12 70 77 84
    71 78 85
  peste 12 71 78 85

NOTĂ:Coeficienţii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumătate de an şi pentru un an intreg de vechime.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x