CRITERII din 1 iunie 2005

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 19/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 8 iunie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHG 762 16/07/2008
ActulREFERIT DESTRATEGIE 16/07/2008
ActulAPROBAT DEHG 501 01/06/2005
ActulCONTINUT DEHG 501 01/06/2005
ActulIN LEGATURA CULEGE (R) 481 08/11/2004
ActulREFERIT DELEGE (R) 481 08/11/2004

privind asigurarea mijloacelor de protecţie individuală a cetăţenilor



 + 
Articolul 1Prin protecţie individuală se înţelege ansamblul de măsuri ce trebuie desfăşurat, în cazul producerii unui accident, în vederea limitării sau înlăturării efectelor nocive asupra organismului uman, imediate sau întârziate, ale uneia sau mai multor substanţe periculoase.
 + 
Articolul 2(1) Prin mijloc de protecţie individuală se înţelege echipamentul care contribuie la apărarea organismului uman împotriva substanţelor periculoase.(2) Mijloacele de protecţie individuală sunt destinate protejării căilor respiratorii, ochilor şi pielii împotriva acţiunii substanţelor periculoase.(3) Potrivit rolului pe care îl au în asigurarea protecţiei organismului uman, mijloacele de protecţie individuală se clasifică astfel:a) mijloace de protecţie a căilor respiratorii şi a ochilor, respectiv:a 1) filtrante: masca contra particulelor şi aerosolilor;a 2) filtrant-sorbante: semimasca şi masca contra gazelor cu cartuş filtro-sorbant;a 3) izolante: aparate sau măşti izolante şi aparate de respirat cu aer comprimat;b) mijloace de protecţie a pielii: completuri de protecţie.(4) Măştile filtrante şi filtrant-sorbante apără faţa şi căile respiratorii împotriva acţiunii vătămătoare a substanţelor toxice, depunerii prafului radioactiv şi agenţilor microbieni.(5) Mijloacele izolante sunt mijloacele de protecţie individuală a căilor respiratorii, care, spre deosebire de măştile filtrante şi filtrant-sorbante, izolează complet căile respiratorii de mediul înconjurător.(6) Completurile de protecţie sunt echipamente confecţionate din materiale care să asigure protecţia pe timpul acţiunii sau staţionării într-o zonă contaminată.
 + 
Articolul 3La stabilirea tipurilor de mijloace de protecţie individuală şi a modalităţii de asigurare a cetăţenilor cu acestea se au în vedere următoarele criterii:a) clasificarea din punct de vedere al protecţiei civile a unităţilor administrativ-teritoriale, localităţilor, instituţiilor publice, operatorilor economici şi obiectivelor, în funcţie de riscurile specifice, cuprinsă în Catalogul naţional de clasificare a acestora;b) modul de dispunere a cetăţenilor faţă de instituţii publice, operatori economici şi/sau obiective care produc, transportă, depozitează sau manipulează substanţe periculoase în cantităţi care pot pune în pericol viaţa şi sănătatea oamenilor, denumite în continuare obiective sursă de risc;c) categoriile de cetăţeni care pot fi afectate de substanţele periculoase, potrivit anexei nr. 1 la prezentele criterii;d) compatibilitatea şi eficienţa mijloacelor de protecţie individuală în raport cu substanţele periculoase;e) raportul cost/eficienţă.
 + 
Articolul 4Asigurarea cu mijloace de protecţie individuală a cetăţenilor se va face în conformitate cu tipul de risc specific fiecărui obiectiv: nuclear, radiologic, chimic sau biologic.
 + 
Articolul 5(1) Obligaţia asigurării cu mijloace de protecţie individuală a cetăţenilor care se află în zonele de planificare la urgenţă revine fiecărui obiectiv sursă de risc.(2) Cetăţenii care se află în afara zonei de planificare la urgenţă au obligaţia să-şi asigure, prin grijă proprie, mijloacele de protecţie individuală.
 + 
Articolul 6Modalitatea asigurării cu mijloace de protecţie individuală a categoriilor de cetăţeni se face conform anexei nr. 2 la prezentele criterii.
 + 
Articolul 7(1) Fondurile financiare necesare pentru achiziţionarea mijloacelor de protecţie se asigură după cum urmează:a) de către proprietarul sau administratorul obiectivului sursă de risc, pentru categoriile de cetăţeni prevăzute în anexa nr. 2, pentru zona de planificare la urgenţă, precum şi pentru salariaţii proprii;b) de către instituţiile sau organizaţiile din care fac parte, pentru forţele care participă la intervenţie;c) de către autorităţile administraţiei publice locale, pentru personalul propriu care coordonează intervenţia sau participă la misiuni de intervenţie.(2) Instituţiile cu responsabilităţi în asigurarea cu mijloace de protecţie individuală sunt obligate să-şi prevadă anual în bugetele proprii fondurile necesare achiziţionării de mijloace de protecţie individuală şi pentru menţinerea în stare de operativitate a acestora.
 + 
Articolul 8Răspunderea privind verificarea modului de asigurare cu mijloace de protecţie individuală a cetăţenilor revine Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, respectiv structurilor de specialitate ale inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă.
 + 
Articolul 9Proprietarii sau, după caz, administratorii obiectivelor sursă de risc vor organiza şi asigura distribuirea mijloacelor de protecţie individuală pentru populaţia care locuieşte în zona de planificare la urgenţă, pe baza procentului stabilit conform anexei nr. 2.
 + 
Articolul 10(1) Protecţia nucleară, radiologică, chimică şi biologică a cetăţenilor se poate realiza şi prin mijloace de protecţie colectivă sau prin alte măsuri tehnice şi organizatorice specifice, cu prioritate în zonele de risc.(2) Utilizarea în cadrul măsurilor de protecţie generale numai a protecţiei prin mijloace de protecţie individuală, respectiv prin mijloace de protecţie individuală combinat cu cele de protecţie colectivă sau numai prin protecţie colectivă se va realiza pe baza criteriului cost/eficienţă.
 + 
Anexa 1────────la criterii────────────CATEGORII DE CETĂŢENIcare pot fi afectate de substanţele periculoaseI. Cetăţeni care locuiesc în zona de planificare la urgenţăII. Cetăţeni care locuiesc în afara zonei de planificare la urgenţăIII. Cetăţeni aflaţi temporar în zona de planificare la urgenţăIV. Forţe de intervenţie specializate, chemate în sprijin în situaţii de urgenţăV. Forţe de asigurare a intervenţiei: poliţie, jandarmi, servicii medicale de urgenţăVI. Persoane din administraţia publică centrală şi locală cu responsabilităţi în luarea deciziei pentru intervenţie, în limitarea şi înlăturarea urmărilor contaminării cu substanţe periculoase.
 + 
Anexa 2────────la criterii────────────MODALITATEAasigurării cu mijloace de protecţie individualăa categoriilor de cetăţeni

*Font 7*
Categoria

Localizare

Obligaţia
asigurarii
în zona de
planificare
la urgenta

Obligaţia
asigurarii
în afara
zonei de
planificare
la urgenta

Procentul
de
asigurare
din
numărul
total de
cetăţeni

Tipul mijloacelor
de protecţie
individuala*1)
(conform art. 2
alin. 3)

I. Cetăţenii
care locuiesc
în zona de
planificare
la urgenţă
Clădiri de locuit

Instituţia,
operator
economic,
obiectivul
sursă de risc

100%

a.1);a.2).

II. Cetăţenii
care locuiesc
în afara zonei
de planificare
la urgenţă

Clădiri de locuit

Cetăţenii,
prin grija
proprie

100%

a.1);a.2).

III.Cetatenii
aflati
temporar în
zona

Clădiri
administrative:
Sedii ale
administraţiei
publice centrale
şi locale sedii
de sindicate
culte, fundaţii,
organizaţii non-
guvernamentale,
asociaţii, agenţii
sedii de birouri,
etc
Instituţia,
operator
economic,
obiectivul
sursă de risc

Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1): a.2).

Clădiri financiar-
bancare: sedii de
bănci; sedii de
societăţi de
asigurari; burse
de valori şi
marfuri
Institutia,
operator
economic,
obiectivul
sursa de risc

Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

Clădiri şi spatii
comerciale; comert
alimentar şi
nealimentar,
magazine generale
şi supermarket,
alimentatie
publică, piete
agroalimentare,
servicii şi
autoservice
Institutia,
operator
economic,
obiectivul
sursa de risc

Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

Clădiri de cult
lacasuri de cult,
manastiri şi
schituri

Institutia,
operator
economic,
obiectivul de
sursa de risc
Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

Clădiri de cultura
expozitii, muzee,
biblioteci, clubu-
ri şi sali de
reuniune cazinouri
centre şi
complexuri cultu-
rale, casa de
cultură şi săli
polivalente;
cinematograf,
teatre, operata,
circuri, discoteci
Institutia,
operator
economic,
obiectivul de
sursa de risc

Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

Clădiri de invata-
mant; gradinite,
scoli, licee,
invatamant superi-
or, camine şi
internate
Institutia,
operator
economic,
obiectivul de
sursa de risc

Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

Clădiri de sana-
tate; spitale,
clinici, centre
medicale pentru
asistenţa de
specialitate,
policlinici,
dispensare, alte
unităţi sanitare,
crese, leagane de
copii
Institutia,
operator
economic,
obiectivul de
sursa de risc

Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

Clădiri şi amena-
jari sportive;
complexuri sporti-
ve; sali de
antrenament şi
competitii spor-
tive; patinoare
artificiale şi
piscine; poligoane
de tir şi popicari
Institutia,
operator
economic,
obiectivul de
sursa de risc

Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

Clădiri de turism
hoteluri; moteluri
vile şi bungalouri
cabane, campinguri
sate de vacanta
Institutia,
operator
economic,
obiectivul de
sursa de risc
Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

Clădiri de
transport gari,
autogari, aerogari

Institutia,
operator
economic,
obiectivul de
sursa de risc
Instituţiile
prin grija
proprie

10% din nr.
total de
angajaţi*2)

a.1);a.2).

IV. Forte de
interventie
specializate

Institutia,
operator
economic,
obiectivul de
sursa de risc
Instituţiile
prin grija
proprie

100%

a.1);a.2);a.3);
b).

V. Forte de
asigurare a
interventiei
politie;
jandarmi;
servicii medi-
cale de urgen-
ta

Instituţiile
prin grija
proprie

Instituţiile
prin grija
proprie

100%

a.1);a.2);a.3);
b).

VI. Persoane
din adminis-
tratia publică
centrala şi
locala cu
responsabili-
tati în luarea
deciziei
pentru inter-
ventie, în
limitarea ur-
marilor
contaminarii

Instituţiile
prin grija
proprie

Instituţiile
prin grija
proprie

100%

a.1);a.2);a.3);

Notă:*1). Tipul mijloacelor de protecţie individuală se va stabili în funcţie de fiecare risc specific,*2). Procentul stabilit reprezintă acea categorie de personal care intervine în asigurarea protecţiei colective a întregului personal şi a cetăţenilor aflaţi în instituţie,______________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x