CRITERII DE PERFORMANŢĂ din 22 iulie 2009

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 26/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI INOVARII
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 554 din 10 august 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 6143 01/11/2011
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 1534 25/11/2008
ActulREFERIRE LASTANDARD 25/11/2008
ActulREFERIRE LAHG 21 10/01/2007
ActulREFERIRE LASTANDARD 10/01/2007
ActulREFERIRE LALEGE 87 10/04/2006
ActulREFERIRE LAORDIN 4925 08/09/2005 ART. 19
ActulREFERIRE LAORDIN 4925 08/09/2005 ART. 21
ActulREFERIRE LAORDIN 4925 08/09/2005 ART. 31
ActulREFERIRE LAORDIN 4925 08/09/2005 ART. 43
ActulREFERIRE LAORDIN 4925 08/09/2005 ART. 44
ActulREFERIRE LAOUG 75 12/07/2005
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 08/09/2005 ART. 19
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 08/09/2005 ART. 21
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 08/09/2005 ART. 31
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 08/09/2005 ART. 43
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 08/09/2005 ART. 44
ActulREFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 50
ActulREFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 51
ActulREFERIRE LALEGE 128 12/07/1997 ART. 52
ActulREFERIRE LALEGE (R) 84 24/07/1995 ART. 149
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 6143 01/11/2011
ActulAPROBAT DEORDIN 4595 22/07/2009
ActulCONTINUT DEORDIN 4595 22/07/2009

pentru evaluarea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar



Prezenta propunere de criterii vizează creşterea calităţii educaţiei prin stabilirea clară a responsabilităţii cadrului didactic, atât din perspectiva calităţii, cât şi din cea a iminentei descentralizări a sistemului de învăţământ.I. Baza legalăEvaluarea cadrului didactic, inclusiv a performanţei profesionale, se realizează conform prevederilor legale în vigoare, cele mai importante fiind cuprinse în următoarele acte normative:Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările ulterioare – art. 149;Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare – art. 50, 51 şi 52;Legea nr. 87/2006 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;● Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 4.925/2005 – art. 19, 21, 31, 43, 44;● Standardele ocupaţionale pentru "Educatoare", "Învăţător/Învăţătoare", "Profesor – gimnaziu şi liceu";● alte prevederi specifice existente, stabilite prin ordine de ministru, metodologii, instrucţiuni şi regulamente.II. Baza metodologicăProcedura de evaluare a cadrelor didactice, în conformitate cu prevederile legislaţiei menţionate mai sus, cuprinde:● autoevaluarea;● evaluarea colegială (în catedră/comisie metodică);● evaluarea de către consiliul de administraţie.Evaluarea cadrului didactic se realizează anual, după încheierea anului şcolar, în două etape:● completarea fişei de evaluare de către cadrul didactic respectiv (autoevaluare), de către şeful direct (evaluarea colegială, după caz, a responsabilului de comisie metodică, şefului de catedră, directorului adjunct etc.) şi de către conducătorul unităţii;● interviul de evaluare – în faţa consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, în care se va completa fişa finală de evaluare, prin medierea diferenţelor existente între cele 3 aprecieri; pe baza dovezilor prezentate se va stabili calificativul final.Pentru fiecare etapă vor fi luate în considerare şi rezultatele evaluărilor externe din perioada analizată (prin inspecţie şcolară, evaluare instituţională), dacă acestea există.III. Instrumentul (fişa) de evaluareAcest instrument stabileşte domeniile de evaluare, criteriile de performanţă şi punctajul aferent fiecărui domeniu.În baza principiilor descentralizării, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ stabileşte:● indicatorii de performanţă aferenţi fiecărui criteriu;● punctajul alocat fiecărui criteriu.

*Font 9*
Domenii ale evaluării

Criterii de performanţă

Punctaj
maxim
al crite-
riului

Auto-
evalu
are

Evalu
are
cole
gială

Evalu
are
C.A.

Punctaj
final şi
califi-
cativ
C.A.
1. Proiectarea
eficientă a curricu-
lumului 15 puncte
minimum 13 p. pentru FB
minimum 11 p. pentru B
minimum 8 p. pentru S

– Fundamentarea proiectării
didactice pe achiziţiile
anterioare de învăţare ale
educabililor (preşcolari sau
levi)
– Asigurarea caracterului
aplicativ al proiectării
curriculare
– Respectarea reglementă-
rilor legale în vigoare
privind conţinutul şi forma
documentelor de proiectare
– Fundamentarea proiectării
curriculare pe rezultatele
evaluărilor naţionale şi
locale
– Adaptarea la particulari-
tăţile geografice,
demografice, etnice, econo-
mice, sociale şi culturale
ale comunităţii în care
funcţionează unitatea de
învăţământ
5 p.

3 p.

3 p.

3 p.

1 p.

TOTAL: 15 p.
2. Realizarea
curriculumului 30 de
puncte
minimum 24 p. pentru FB
minimum 21 p. pentru B
minimum 15 p. pentru S

– Utilizarea metode lor
active (care presupun
activitatea independentă a
educabilului, individual
sau în grup) în activităţile
de învăţare
– Adaptarea limbajului la
nivelul achiziţiilor
anterioare ale educabililor
– Utilizarea manualelor, a
auxiliarelor curriculare
autorizate şi a bazei
logistice existente în
unitatea de învăţământ
– Utilizarea experienţei
individuale şi a achizi-
ţiilor anterioare de
învăţare ale educabililor
– Furnizarea de feed-back
şi informarea sistematică
a educabililor şi, după
caz, a părinţilor în
privinţa progresului şcolar
realizat
– Realizarea majorităţii
obiectivelor curriculare în
timpul activităţii şcolare a
educabililor
– Punctualitate şi reali-
zarea întocmai şi la timp a
activităţilor planificate
– Asigurarea caracterului
aplicativ al cunoştinţelor
predate
– Respectarea indicaţiilor
metodice asociate documen-
telor curriculare în uz
– Adaptarea metodologiei
didactice la particularită-
ţile geografice, demografice
etnice, economice, sociale
şi culturale ale comunităţii
în care funcţionează
unitatea de învăţământ
– Respectarea tuturor preve-
derilor legale privind
drepturile copilului şi
drepturile omului
– Acordarea unui respect
egal tuturor educabililor,
indiferent de mediul de
provenienţă, capacitatea de
învăţare şi rezultatele
obţinute
5 p.

3 p.

3 p.

3 p.

3 p.

3 p.

2 p.

3 p.

1 p.

1 p.

1 p.

2 p.

TOTAL: 30 p.
3. Evaluarea rezultate-
lor învăţării 20 de
puncte
minimum 16 p. pentru FB
minimum 14 p. pentru B
minimum 10 p. pentru S

– Evaluarea continuă şi
notarea conform reglementă-
rilor legale şi standardelor
naţionale în vigoare
– Asigurarea transparenţei
criteriilor şi a proceduri-
lor de evaluare
– Evaluarea satisfacţiei
beneficiarilor de educaţie
conform procedurilor stabi-
lite la nivelul unităţii de
învăţământ
– Înregistrarea activită-
ţilor de evaluare în confor-
mitate cu legislaţia în
vigoare
– Comunicarea sistematică,
către beneficiarii de
educaţie, a rezultatelor
evaluării
– Promovarea autoevaluării
educabililor
5 p.

3 p.

4 p.

2 p.

3 p.

3 p.

TOTAL: 20 p.
4. Realizarea activită-
ţilor extracurriculare
10 puncte
minimum 9 p. pentru FB
minimum 7 p. pentru B
minimum 5 p. pentru S

– Realizarea de activităţi
extracurriculare care
contribuie direct la
atingerea obiectivelor
curriculare, ale dezvoltării
personale, instituţionale şi
comunitare sau a celor
propuse de beneficiarii de
educaţie
– Realizarea activităţilor
extracurriculare pe baza
documentelor proiective ale
unităţii de învăţământ
– Asigurarea participării
grupurilor-ţintă şi
realizarea activităţilor
extracurriculare pe baza
planificării stabilite
– Utilizarea potenţialului
local pentru creşterea
atractivităţii activităţilor
extracurriculare şi
comunitare
4 p.

2 p.

2 p.

2 p.

TOTAL: 10 p.
5. Dezvoltarea
profesională, activi-
tatea metodică şi
ştiinţifică 15 puncte
minimum 13 p. pentru FB
minimum 11 p. pentru B
minimum 8 p. pentru S

– Participarea la programele
de formare obligatorii
stabilite la nivel naţional
sau local
– Aplicarea în activitatea
didactică a rezultatelor
participării la activităţile
metodice, ştiinţifice şi de
dezvoltare profesională
– Participarea la activită-
ţile metodice şi ştiinţifice
stabilite la nivel de
catedră, unitate de
învăţământ, localitate
– Utilizarea resurselor
informaţionale ale
bibliotecii/centrului de
documentare şi informare
şi a surselor de informaţie
disponibile
5 p.

5 p.

3 p.

2 p.

TOTAL: 15 p.
6. Contribuţia la
activitatea generală a
unităţii de învăţământ
şi la promovarea
imaginii acesteia
10 puncte
minimum 9 p. pentru FB
minimum 7 p. pentru B
minimum 5 p. pentru S

– Realizarea integrală şi la
timp a atribuţiilor
stabilite prin fişa postului
– Realizarea comunicării
formale şi a schimbului de
date conform legislaţiei şi
procedurilor stabilite la
nivelul unităţii de
învăţământ şi completarea
documentelor şcolare conform
prevederilor legale
– Respectarea integrală a
regulamentelor interne şi a
procedurilor stabilite la
nivelul unităţii de
învăţământ (inclusiv din
domeniul asigurării
calităţii)
– Realizarea/Participarea la
programe/activităţi de
prevenire şi combatere a
violenţei şi de prevenire şi
combatere a comportamentelor
nesănătoase
– Realizarea/Participarea la
programe/activităţi în
spiritul integrării şi soli-
darităţii europene
– Respectarea sistemelor şi
a procedurilor de sănătate
şi securitate a muncii şi
de PSI prevăzute de legis-
laţia în vigoare pentru
activităţile desfăşurate în
tipul respectiv de organi-
zaţie
– Promovarea în comunitate a
activităţii unităţii de
învăţământ şi a ofertei
educaţionale
3 p.

1 p.

1 p.

2 p.

1 p.

1 p.

1 p.

TOTAL: 10 p.

IV. Utilizarea fişei – acordarea calificativuluiAcordarea calificativului ar urma să se realizeze după cum urmează:– calificativul general "foarte bine" se acordă dacă este obţinut calificativul "foarte bine" la cel puţin 4 domenii (dintre care, obligatoriu, domeniul 2 "Realizarea efectivă a curriculumului") şi calificativul "bine" la celelalte domenii;– calificativul general "bine" se acordă dacă este obţinut calificativul "bine" la cel puţin 4 domenii (dintre care, obligatoriu, domeniul 2 "Realizarea efectivă a curriculumului") şi calificativul "satisfăcător" la celelalte domenii;– calificativul general "satisfăcător" se acordă numai dacă este obţinut calificativul cel puţin "satisfăcător" la toate domeniile;– calificativul general "nesatisfăcător" se acordă dacă este obţinut calificativul "nesatisfăcător" la cel puţin un domeniu.V. Urmările evaluării – acţiuni corectiveÎn spiritul îmbunătăţirii calităţii, orice evaluare trebuie să producă consecinţe. Aceste consecinţe pot fi individuale sau instituţionale.1. La nivel individualRezultatele evaluării vor avea consecinţe la nivelul salarizării şi al relaţiilor de muncă, care vor fi reglementate prin act administrativ separat.2. La nivel instituţionalRezultatele evaluării se vor consemna şi vor fundamenta strategia proprie a unităţii de învăţământ de dezvoltare profesională, stabilită prin standardele şi standardele de referinţă, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 21/2007 privind aprobarea Standardelor de autorizare de funcţionare provizorie a unităţilor de învăţământ preuniversitar, precum şi a Standardelor de acreditare şi de evaluare periodică a unităţilor de învăţământ preuniversitar şi, respectiv, Hotărârea Guvernului nr. 1.534/2008 privind aprobarea Standardelor de referinţă şi a indicatorilor de performanţă pentru evaluarea şi asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar.Ca rezultate aşteptate ale procedurii de evaluare prezentate mai sus putem menţiona în cadrul programelor de îmbunătăţire a calităţii stabilite la nivelul unităţii de învăţământ:● stabilirea salarizării;● stabilirea planurilor individuale de remediere a punctelor slabe identificate;● recomandări privind dezvoltarea profesională ulterioară;● aprecierea meritului didactic. + 
Anexa ─────la criterii───────────Lista surselor de informare1. Evaluarea directă:– la clasă;– în cadrul activităţilor extracurriculare;– la activităţile cu părinţii sau cu alţi purtători de interese de la nivelul comunităţii.2. Ancheta prin chestionar sau interviu:a) aplicat educabililor şi absolvenţilor, pentru evidenţierea:– nivelului de satisfacţie faţă de activitatea depusă;– nivelului respectului reciproc manifestat în cadrul relaţiei profesor-elev;– calităţii limbajului utilizat – corectitudine, accesibilitate;– nivelului de satisfacere a nevoilor şi intereselor individuale;b) aplicat părinţilor, pentru evidenţierea:– nivelului de satisfacţie faţă de activitatea depusă;– nivelului respectului reciproc manifestat în cadrul relaţiei profesor-elev;– calităţii limbajului utilizat – corectitudine, accesibilitate;– nivelului de satisfacere a nevoilor şi intereselor individuale;c) aplicat reprezentanţilor altor purtători de interese din comunitate, pentru evidenţierea:– nivelului de satisfacţie faţă de activitatea depusă;– utilităţii şi aplicabilităţii celor învăţate;– nivelului de satisfacere a nevoilor şi intereselor comunitare.3. Analiza produselor activităţii:– produsele educabililor – caiete, lucrări scrise, lucrări practice, rezultatele la probele de evaluare, artefacte (desene, lucrări practice etc.), înregistrări video sau audio, imagini etc.;– produsele activităţii cadrului didactic: documente de proiectare a activităţii (planificările calendaristice, proiectele unităţilor de învăţare), documente privind evaluarea rezultatelor şcolare şi ale activităţilor extraşcolare, portofolii, auxiliare curriculare şi material didactic, fişe de progres, fişe de lucru (individual sau colectiv) etc.;– documente emise de terţi: diplome, adeverinţe şi certificate, procese-verbale şi alte documente legate de inspecţie, procese-verbale şi alte documente ale comisiilor metodice şi ale catedrelor, rapoarte de autoevaluare/evaluare internă şi de evaluare externă etc.__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x