Notă …
Aprobate prin ORDINUL nr. 3.143 din 7 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 983 din 10 octombrie 2022. +
Criterii generale de organizare a programelor de formareI.Formarea inițială (cursuri de perfecționare de lungă durată)1.Criterii de admitere în programul de formare inițială:a)studii superioare (medicale, economice, juridice, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare); … b)interviu susținut în vederea admiterii în program. … … 2.Durata programului:a)minimum 3 luni – curs de perfecționare în management sanitar sau management al serviciilor de sănătate; … b)6 luni – curs pentru obținerea atestatului de studii complementare în managementul serviciilor de sănătate de către medici, medici dentiști și farmaciști. … … 3.Format de desfășurare: fizic și/sau online (sincron, e-learning) … 4.Formarea inițială de minimum 3 luni este o condiție obligatorie pentru intrarea în baza de date a experților în managementul serviciilor de sănătate. … … II.Formarea continuă (cursuri de perfecționare de scurtă durată)a)În vederea admiterii în programul de formare continuă, cursanții trebuie să îndeplinească una dintre următoarele condiții:(i)absolvirea uneia dintre formele programului de formare inițială avizate de Ministerul Sănătății; … (ii)absolvirea unui masterat sau doctorat în management sanitar sau management al serviciilor de sănătate; … (iii)deținerea calității de medic specialist sau primar în specialitatea sănătate publică și management. … … b)Durata programului – minimum 50 de ore … c)Format de desfășurare: fizic sau online … d)Programele de formare continuă pot fi individualizate pentru fiecare categorie de funcții/posturi de conducere din sistemul de sănătate și pot cuprinde module aferente competențelor care decurg din fiecare tip de funcție/post, de la nivelul instituțiilor publice din sănătate (management la nivel de spital, management la nivelul casei de asigurări de sănătate, management la nivelul direcției de sănătate publică, management la nivelul direcției de sănătate publică, management la nivelul serviciilor de ambulanță județene, respectiv al municipiului București). … … +
Criterii specifice de evaluare a calității programelor de formareI.Competența instituțională (de organizare)a)Pot organiza și desfășura programe de formare în domeniul managementului sanitar sau managementului serviciilor de sănătate instituțiile din subordinea Ministerului Sănătății cu atribuții în formarea profesională în domeniul managementului serviciilor de sănătate și instituțiile publice de învățământ superior cu facultăți medico/farmaceutice acreditate conform legii. … b)Instituția are experiență în organizarea și desfășurarea programelor de formare în domeniu (ani de activitate și număr de programe/serii de program organizate, număr de participanți). … c)Instituția are parteneriate încheiate cu unități sanitare pentru stagii practice, studii de caz și proiecte de management sanitar. … d)Instituția are recunoaștere națională și/sau internațională în domeniu (parteneriate, proiecte, publicații). … … II.Logisticaa)Organizarea și desfășurarea programului de formare se fac cu asigurarea unor cerințe minime obligatorii privind infrastructura:(i)număr locații – minimum 1 locație (sediu); … (ii)capacitate – minimum 28 de locuri; … (iii)condiții igienico-sanitare și de confort – minimum 2 grupuri sanitare; … (iv)accesibilitate – minimum 8 ore/zi. … … b)Organizarea și desfășurarea programului de formare se fac cu asigurarea unor cerințe minime obligatorii privind dotarea specifică:(i)săli de curs cu mobilier specific (pupitru și scaun) – minimum 1 sală de curs dedicată; … (ii)bibliotecă proprie cu condiții care să permită studiul individual – minimum 10 posturi de lucru dotate cu calculator și acces la internet; … (iii)echipamente specifice pentru sala de curs: flipchart, ecran, videoproiector, acces la internet; … (iv)echipamente pentru organizarea programului de formare în sistem online și onsite. … … … III.Competențe de personala)Instituția face dovada (documentată – contract și fișa postului) că are minimum doi angajați cu normă întreagă cu grad academic de predare (la nivel de șef de lucrări, conferențiar, profesor asociat sau profesor titular), ale căror atribuții principale vizează programul de management sanitar sau management al serviciilor de sănătate. … b)Instituția face dovada (documentată – CV) că programul de formare este coordonat/administrat de către un coordonator/administrator dedicat, care poate fi cadru didactic universitar sau expert în managementul serviciilor de sănătate (atestat), cu experiență de predare/training în domeniu de minimum 5 ani. … c)Instituția face dovada (documentată – contract și fișa postului) că are un număr de minimum 4 angajați cu competențe de predare (cadre universitare și/sau formatori acreditați în domeniul de formare management sanitar) disponibili anual (personal propriu și asociat). … d)Instituția face dovada (documentată – certificate, diplome) nivelului de competență a personalului de predare (propriu și asociat) în domeniul de formare management sanitar (certificări, acreditări, masterate, doctorate). … e)Instituția face dovada (documentată – CV) experienței personalului de predare (propriu și asociat) în domeniul de formare management sanitar (ani de vechime, număr de ore/sesiuni/programe susținute). … f)Instituția face dovada (documentată – CV) experienței practice a lectorilor – poziții de conducere ocupate în sistemul public de sănătate. … g)Instituția face dovada (documentată – organigramă, stat de funcții) îndeplinirii cerințelor minime obligatorii privind continuitatea în asigurarea cu servicii de suport (secretariat didactic, administrativ, contabilitate, IT, pază, curățenie). … … IV.Eficacitate educaționalăa)Conținutul formării este adaptat nevoilor de formare în domeniul managementului serviciilor de sănătate pentru fiecare dintre categoriile de personal care exercită funcții de management, de la toate nivelurile sistemului de sănătate din România. … b)Structura, durata și modul de desfășurare a programului de formare sunt stabilite cu respectarea timpului de lucru și a repaosului săptămânal pentru participanți. … c)În ceea ce privește participanții/cursanții, instituția are politici și proceduri privind recrutarea, înscrierea, suportul și urmărirea acestora, care sunt evaluate și revizuite anual, inclusiv criterii și cerințe adecvate de admitere la program pentru toate persoanele aparținând grupurilor-țintă, în conformitate cu politica de resurse umane a Ministerului Sănătății. … d)Programul de formare permite implicarea participanților în activitățile de formare, oferirea de feedback, schimbul de experiență. … e)Curriculumul pentru programul de formare:(i)răspunde nevoilor profesionale care decurg din exercitarea funcțiilor aparținând grupului-țintă (conform politicii de resurse umane a Ministerului Sănătății), cu respectarea prevederilor legale în vigoare; … (ii)este elaborat pe baza competențelor-cheie identificate ca necesare pentru exercitarea funcțiilor aparținând grupului-țintă (politicii de resurse umane a Ministerului Sănătății); … (iii)are stabilite obiective educaționale de tip SMART; … (iv)cuprinde teme și informații bazate pe evidențe din domeniul specific de activitate (exercitarea funcției) al grupului-țintă, inclusiv prin abordarea multidisciplinară; … (v)are în structură numărul minim de 6 module (competențe generale) care conțin subiectele/temele prevăzute pentru formarea managerilor de la diferitele niveluri; … (vi)are încorporate subiectele/temele care vizează trei tipuri de aptitudini: tehnice, interpersonale și conceptuale, cu un accent mai mare pus pe dezvoltarea abilităților tehnice în rândul viitorilor manageri. … … f)Programul de formare cuprinde metode educaționale care asigură îndeplinirea obiectivelor specifice (metode interactive: lucru în grupuri, studii de caz, sesiuni de întrebări și răspunsuri, exerciții de verificare a cunoștințelor etc.). … g)Programul de formare are dezvoltate metode de educație care să permită inclusiv educația online (platforme educaționale). … h)Programul de formare are prevăzute termene clar definite pentru studiu individual, stagii practice și participare la prelegeri. … i)Programul de formare oferă suport tehnic și ore de studiu individual asistat pentru creșterea accesibilității participanților la conținut. … … V.Evaluarea participanților de către personalul specializata)Programul de formare are un plan de evaluare și autoevaluare formativă pentru punerea în evidență a rezultatelor formării prin: pre/post-test, întrebări, evaluarea reciprocă a participanților, participarea la simulări pentru a evalua abilitățile de luare a deciziilor, rezolvarea de probleme, managementul conflictului, comunicare. … b)Programul de formare are un portofoliu de evaluare în vederea eliberării certificatului/documentului de absolvire a programului de formare:(i)elaborare de lucrări, proiecte și/sau listă de întrebări pre-testate (pentru a asigura pertinența evaluării) cu diferite formate: complement simplu sau multiplu, potrivire, listare, reordonare și sortare; … (ii)stabilirea formatului certificatului/documentului de absolvire a programului de formare și a competențelor dobândite, cu menționarea sau nemenționarea creditelor acordate de organizația profesională respectivă. … … … VI.Evaluarea programului de formare de către participanția)Există o metodologie de monitorizare și evaluare periodică și finală a programului de formare, o procedură de ajustare a acestuia în funcție de rezultatul evaluării și persoane responsabile cu acest proces. … b)Există o formulare de evaluare finală a programului pentru a da posibilitatea participanților să ofere feedback și sugestii privind îmbunătățirea conținutului, metodelor de formare, prestației lectorilor, dinamicii de grup. … c)Sunt stabiliți și urmăriți indicatori de evaluare a procesului formării (de exemplu, ponderea absolvenților certificați în totalul persoanelor înscrise) și indicatori de rezultat (de exemplu, ponderea absolvenților care au ocupat o funcție de conducere în urma absolvirii programului de management; ponderea absolvenților care încă ocupă o funcție de conducere la 5 ani după absolvirea programului). … … VII.Asigurarea calității interne a programului de formarea)Instituția are o politică de asigurare a calității interne și o structură responsabilă cu aceasta. … b)Instituția are proceduri privind asigurarea, menținerea și îmbunătățirea continuă a calității și integrității activităților desfășurate – DA/NU. … … (la 14-05-2024,
Textul actului normativ a fost modificat de Articolul I din ORDINUL nr. 2.492 din 8 mai 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 444 din 14 mai 2024
)
–-