CONVENŢIE din 6 noiembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 10 iulie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulINTRAT IN VIGOAREORDIN 1371 29/05/2007
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulINTRAT IN VIGOAREORDIN 1371 29/05/2007
ActulCONTINUT DELEGE 284 26/06/2003
ActulRATIFICAT DELEGE 284 26/06/2003

între România şi Republica Macedonia



România şi Republica Macedonia, denumite în continuare părţi contractante,animate de dorinţa de a dezvolta şi întări relaţiile prieteneşti, traditionale dintre cele doua state,reafirmand hotărârea lor de a aseza la baza relaţiilor bilaterale încrederea, cooperarea şi ajutorul reciproc,având drept temei respectarea principiilor independentei, suveranităţii, integrităţii teritoriale, neamestecului în treburile interne şi egalităţii în drepturi,dorind sa reglementeze şi sa dezvolte relaţiile consulare dintre cele doua state, cu respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului şi a angajamentelor internaţionale asumate,au hotărât sa încheie prezenta convenţie consulară şi, în acest scop, au convenit asupra celor ce urmează: + 
Capitolul IDefiniţii + 
Articolul 1DefiniţiiÎn prezenta convenţie, expresiile de mai jos vor avea următorul înţeles:a) prin oficiu consular se înţelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consulară;b) prin circumscripţie consulară se înţelege teritoriul atribuit unui oficiu consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;c) prin şef de oficiu consular se înţelege persoana însărcinată sa acţioneze în aceasta calitate;d) prin funcţionar consular se înţelege orice persoană, inclusiv şeful postului consular, însărcinată sa exercite funcţiile consulare;e) prin angajat consular se înţelege orice persoană angajata în serviciile administrative sau tehnice ale oficiului consular;f) prin membru al personalului de serviciu se înţelege orice persoană afectată serviciului casnic al unui oficiu consular;g) prin membri ai oficiului consular se înţelege funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;h) prin membru al personalului particular se înţelege persoana folosită în mod exclusiv în serviciul particular al unui membru al oficiului consular;i) prin membru de familie se înţelege soţul sau sotia membrului oficiului consular, copiii minori şi părinţii acestuia, cu condiţia ca aceste persoane sa locuiască împreună şi să fie în întreţinerea membrului oficiului consular;j) prin localuri consulare se înţelege clădirile sau părţile de clădiri şi terenul aferent care, indiferent în a cui proprietate se afla, sunt folosite exclusiv pentru scopurile oficiului consular;k) prin arhive consulare se înţelege hârtiile, documentele, corespondenta, cărţile, filmele, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea şi utilizarea informaţiilor, registrele oficiului consular, benzile magnetice, precum şi materialul de cifru, fişierele şi mobilierul destinate să le protejeze şi să le conserve;l) prin nava se înţelege orice mijloc civil de navigaţie, care are dreptul sa arboreze drapelul statului trimiţător potrivit legilor sale, cu excepţia navelor militare;m) prin aeronava se înţelege orice aparat civil de zbor înregistrat în statul trimiţător şi care are dreptul sa folosească însemnele de înregistrare ale acestui stat, cu excepţia aparatelor de zbor militare.
 + 
Capitolul IIÎnfiinţarea oficiilor consulare şi numirea membrilor oficiilor consulare + 
Articolul 2Înfiinţarea unui oficiu consular1. Statul trimiţător poate înfiinţa un oficiu consular pe teritoriul statului de reşedinţa numai cu consimţământul acestui stat.2. Sediul oficiului consular, rangul şi circumscripţia sa consulară sunt stabilite de statul trimiţător şi sunt supuse aprobării statului de reşedinţa. Statul trimiţător poate aduce modificări ulterioare sediului oficiului consular, rangului sau ori circumscripţiei consulare numai cu consimţământul statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 3Numirea şi admiterea şefului oficiului consular1. În vederea numirii şefului oficiului consular, statul trimiţător trebuie să obţină în prealabil, pe cale diplomatică, acordul statului de reşedinţa.2. Sub rezerva prevederilor prezentei convenţii, modalităţile de numire şi de admitere a şefului oficiului consular sunt stabilite de legile, regulamentele şi uzanţele statului trimiţător, cu respectarea legilor, regulamentelor şi uzantelor statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 4Patenta consulară şi notificarea numirii1. Statul trimiţător eliberează şefului oficiului consular un document, sub forma de patenta sau un act similar, întocmit pentru fiecare numire, atestând numele şi prenumele, calitatea sa, circumscripţia consulară şi sediul oficiului consular.2. Statul trimiţător va transmite guvernului statului de reşedinţa, pe cale diplomatică sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulară sau actul similar.
 + 
Articolul 5Exequaturul1. Şeful oficiului consular este admis să-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de reşedinţa denumita exequatur, oricare ar fi forma acesteia.2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice statului trimiţător motivele refuzului sau.3. Sub rezerva prevederilor art. 6 din prezenta convenţie, şeful oficiului consular nu poate să-şi exercite funcţiile înainte de primirea exequaturului.
 + 
Articolul 6Admiterea provizorie a şefului oficiului consularPână la eliberarea exequaturului, şeful oficiului consular poate fi admis, cu titlu provizoriu, să îşi exercite funcţiile. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii îi sunt aplicabile.
 + 
Articolul 7Exercitarea cu titlu temporar a funcţiilor şefului oficiului consular1. Dacă şeful oficiului consular este împiedicat să-şi exercite funcţiile sau dacă postul sau este temporar vacant, un gerant interimar poate acţiona, cu titlu provizoriu, în calitate de şef al oficiului consular.2. Numele şi prenumele gerantului interimar sunt notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa sau autorităţii desemnate de acest minister, de către misiunea diplomatică a statului trimiţător sau, în lipsa unei misiuni diplomatice a acestui stat în statul de reşedinţa, de către şeful oficiului consular sau, în cazul în care acesta este împiedicat sa o facă, de către orice autoritate competentă a statului trimiţător.Aceasta notificare trebuie să fie facuta în prealabil.Statul de reşedinţa poate condiţiona acordarea consimţământului sau privind admiterea unei persoane ca gerant interimar de calitatea acesteia de reprezentant diplomatic sau de funcţionar consular al statului trimiţător în statul de reşedinţa.3. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa trebuie să acorde asistenţa şi protecţie gerantului interimar. În perioada gerantei sale, dispoziţiile prezentei convenţii îi sunt aplicabile în aceeaşi măsura ca şi şefului oficiului consular respectiv.4. Dacă, în circumstanţele prevăzute la paragraful 1 al acestui articol, un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe al statului trimiţător este numit de acest stat în calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de privilegiile şi imunităţile diplomatice.
 + 
Articolul 8Notificarea către autorităţile din circumscripţia consularăDe îndată ce şeful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, să-şi exercite funcţiile, statul de reşedinţa este obligat sa informeze fără întârziere autorităţile competente din circumscripţia consulară şi sa ia măsurile necesare pentru ca acesta să-şi îndeplinească funcţiile şi sa beneficieze de prevederile prezentei convenţii.
 + 
Articolul 9Cetăţenia funcţionarilor consulariFuncţionarii consulari de cariera trebuie să fie numai cetăţeni ai statului trimiţător, care nu au domiciliul în statul de reşedinţa.
 + 
Articolul 10Exercitarea funcţiilor consulare într-un stat terţStatul trimiţător poate, după notificarea statelor interesate şi numai dacă nici unul dintre acestea nu se opune în mod expres, sa imputerniceasca un oficiu consular, înfiinţat în statul de reşedinţa, sa exercite funcţii consulare într-un alt stat.
 + 
Articolul 11Exercitarea funcţiilor consulare pentru un stat terţDupă notificarea corespunzătoare facuta statului de reşedinţa şi dacă acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimiţător poate exercita în statul de reşedinţa funcţii consulare pentru un stat terţ.
 + 
Articolul 12Funcţionarii consulari onorificiFiecare dintre cele doua părţi contractante, în relaţiile reciproce, poate numi şi primi funcţionari consulari onorifici, aplicând în cazul acestora dispoziţiile cap. III din Convenţia de la Viena, din 24 aprilie 1963, cu privire la relaţiile consulare şi, atunci când contextul o permite, dispoziţiile prezentei convenţii.Funcţionarii consulari onorifici pot fi cetăţeni ai statului trimiţător, cu domiciliul în statul de reşedinţa, sau ai statului de reşedinţa ori ai unui stat terţ, domiciliaţi în statul de reşedinţa.
 + 
Articolul 13Notificarea către statul de reşedinţa a sosirilor şi plecarilorMinisterul Afacerilor Externe al statului de reşedinţa va fi informat cu privire la:a) sosirea unui membru al oficiului consular, plecarea sa definitivă sau încetarea exercitării funcţiilor sale, precum şi orice alte schimbări referitoare la statutul sau, care s-au produs în timpul serviciului la oficiul consular;b) sosirea şi plecarea definitivă a unui membru de familie al membrului oficiului consular şi, dacă este cazul, faptul ca o persoană devine sau încetează sa mai fie membru al familiei acestuia;c) numirea şi încetarea funcţiilor unui membru al oficiului consular sau ale unui membru al personalului particular, care are reşedinţa sau domiciliul în statul de reşedinţa.
 + 
Articolul 14Documente de identitate1. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor elibera, în mod gratuit, fiecărui funcţionar consular un document care atesta identitatea şi calitatea sa, menţionând funcţia pe care o îndeplineşte la oficiul consular.2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplică şi angajaţilor consulari, membrilor personalului de serviciu şi membrilor personalului particular, cu condiţia ca aceste persoane sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa şi sa nu aibă domiciliul în acest stat.
 + 
Articolul 15Încetarea funcţiilor unui membru al oficiului consular1. Funcţiile unui membru al oficiului consular încetează, îndeosebi, prin:a) notificarea încetării funcţiilor acestuia, facuta statului de reşedinţa de către statul trimiţător;b) retragerea exequaturului;c) notificarea statului de reşedinţa, facuta statului trimiţător, ca el a încetat sa mai considere persoana în cauza ca membru al oficiului consular.2. Statul de reşedinţa poate, în orice moment şi fără a fi obligat să-şi motiveze decizia, sa comunice, pe cale diplomatică, statului trimiţător ca retrage exequaturul eliberat şefului oficiului consular sau ca un alt funcţionar consular este declarat persona non grata ori ca un alt membru al oficiului consular a devenit inacceptabil. Într-o asemenea situaţie statul trimiţător va rechema persoana în cauza, dacă aceasta a intrat deja în funcţie la oficiul consular. Dacă statul trimiţător nu ia măsurile de rechemare într-un termen rezonabil, statul de reşedinţa poate inceta sa mai considere persoana în cauza ca membru al oficiului consular.
 + 
Capitolul IIIFuncţii consulare + 
Articolul 16Scopurile funcţiilor consulareFuncţionarul consular favorizează, prin toate mijloacele, dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale, ştiinţifice şi turistice dintre statul trimiţător şi statul de reşedinţa, promovează, în orice alt mod, relaţii prieteneşti între cele doua state, apara şi protejeaza în statul de reşedinţa drepturile şi interesele statului trimiţător şi ale cetăţenilor săi.
 + 
Articolul 17Comunicarea cu autorităţile statului de reşedinţa1. Funcţionarul consular îşi exercită funcţiile în limitele circumscripţiei consulare. În cazuri excepţionale el îşi poate exercita funcţiile şi în afară circumscripţiei consulare, cu consimţământul statului de reşedinţa.2. În exercitarea funcţiilor sale funcţionarul consular se poate adresa:a) autorităţilor locale din circumscripţia consulară;b) autorităţilor centrale ale statului de reşedinţa, în măsura în care acest lucru este permis de legile şi regulamentele acestui stat, precum şi de acordurile internaţionale.
 + 
Articolul 18Reprezentarea pe lângă organizaţii internaţionaleDupă notificarea prealabilă facuta statului de reşedinţa, funcţionarul consular poate acţiona şi în calitate de reprezentant al statului trimiţător pe lângă organizaţiile internaţionale care îşi au sediul pe teritoriul statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 19Reprezentarea cetăţenilor în faţa justiţiei şi a altor autorităţi ale statului de reşedinţa1. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile, practica şi procedurile în vigoare în statul de reşedinţa, sa reprezinte cetăţenii statului trimiţător sau sa ia măsuri în scopul reprezentării corespunzătoare a acestora în faţa justiţiei sau a altor autorităţi ale statului de reşedinţa, pentru a cere, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa, adoptarea de măsuri provizorii în vederea apărării drepturilor şi intereselor cetăţenilor statului trimiţător, atunci când aceştia, datorită absentei sau din orice alta cauza, nu-şi pot apara, în timp util, drepturile şi interesele.2. Reprezentarea la care se referă paragraful 1 al prezentului articol ia sfârşit în momentul în care persoana reprezentată îşi desemnează mandatarul ori îşi asigura personal apărarea drepturilor şi intereselor.
 + 
Articolul 20Înregistrarea cetăţenilor, eliberarea de paşapoarte şi vizeFuncţionarul consular are dreptul:a) sa înregistreze cetăţenii statului trimiţător;b) sa elibereze cetăţenilor statului trimiţător paşapoarte sau alte documente de călătorie, să le prelungească, să le reînnoiască, să facă modificări în acestea, să le anuleze ori să le retragă;c) sa acorde vize.
 + 
Articolul 21Funcţii referitoare la starea civilă1. Şeful oficiului consular are dreptul sa încheie căsătorii, cu condiţia ca cel puţin unul dintre viitorii soţi să aibă cetăţenia statului trimiţător, iar legea statului de reşedinţa sa nu se opună la aceasta. Oficiul consular informează autorităţile competente ale statului de reşedinţa în legătură cu căsătoriile încheiate, dacă legislaţia statului de reşedinţa prevede o astfel de obligaţie.2. Funcţionarul consular are dreptul sa înregistreze naşterea şi decesul cetăţenilor statului trimiţător şi sa elibereze certificate corespunzătoare ori sa primească comunicări şi documente privind naşterea, căsătoria sau decesul cetăţenilor acestui stat. Totuşi, aceste prevederi nu dispenseaza cetăţenii statului trimiţător de obligaţia de a respecta legislaţia statului de reşedinţa în materie de înregistrare a naşterii, căsătoriei şi decesului.3. Autorităţile statului de reşedinţa vor transmite oficiului consular, în scop oficial, cu scutire de taxe, copii sau extrase de pe documentele de stare civilă care privesc cetăţenii statului trimiţător.
 + 
Articolul 22Funcţii notariale1. Funcţionarul consular are dreptul:a) sa primească, sa redacteze şi sa autentifice declaraţii ale cetăţenilor statului trimiţător;b) sa primească, sa redacteze şi sa autentifice declaraţii privind dispoziţii de ultima voinţa şi alte acte juridice unilaterale ale cetăţenilor statului trimiţător, întocmite conform legilor acestui stat;c) sa legalizeze documente eliberate de autorităţile statului trimiţător sau de autorităţile statului de reşedinţa, copii sau extrase ale acestora, precum şi semnăturile şi sigiliile de pe înscrisurile cetăţenilor statului trimiţător;d) să efectueze traduceri de documente şi sa certifice conformitatea traducerii textului cu originalul;e) sa primească, sa întocmească şi sa autentifice înscrisuri privitoare la acte juridice ale cetăţenilor statului trimiţător, dacă acestea nu se referă la imobile situate pe teritoriul statului de reşedinţa sau la drepturi reale grevand astfel de imobile;f) sa elibereze, conform prevederilor legale ale statului trimiţător, certificate de origine a mărfurilor sau alte documente similare ori sa legalizeze asemenea certificate;g) sa afiseze în localurile consulare comunicări care privesc drepturi şi obligaţii sau interese ale cetăţenilor statului trimiţător.2. Documentele enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, redactate, legalizate sau autentificate de funcţionarul consular, sunt considerate documente oficiale valabile şi au aceeaşi forta probanta şi produc aceleaşi efecte juridice ca şi documentele eliberate de autorităţile statului trimiţător.
 + 
Articolul 23Primirea în depozit1. Funcţionarul consular are dreptul sa primească în depozit documente, sume de bani, obiecte de valoare, încredinţate de cetăţenii statului trimiţător, dacă legislaţia statului de reşedinţa nu se opune la aceasta.2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primească pentru a transmite proprietarilor, cetăţeni ai statului trimiţător, obiectele pe care aceştia le-au pierdut în timp ce s-au aflat în statul de reşedinţa.
 + 
Articolul 24Tutela şi curatela1. Autorităţile statului de reşedinţa informează oficiul consular în legătură cu necesitatea instituirii tutelei sau curatelei pentru a proteja un cetăţean al statului trimiţător care este minor sau are capacitate limitată de a contracta ori pentru a se asigura protecţia bunurilor acestuia aflate în statul de reşedinţa şi pe care cetăţeanul statului trimiţător nu le poate administra singur.2. Funcţionarul consular poate informa autorităţile statului de reşedinţa dacă are cunoştinţa de situaţiile menţionate la paragraful 1 al prezentului articol şi are totodată dreptul sa propună persoana care să acţioneze în calitate de tutore sau curator.
 + 
Articolul 25Comunicarea cu cetăţenii statului trimiţătorFuncţionarul consular are dreptul sa comunice cu cetăţenii statului trimiţător, să le acorde asistenţa, să-i îndrume şi, în caz de nevoie, să le asigure asistenţa juridică. Statul de reşedinţa nu va limita în nici un fel dreptul la comunicare al cetăţenilor statului trimiţător cu oficiul consular şi nici accesul acestora la acest oficiu.
 + 
Articolul 26Comunicarea cu cetăţenii privati de libertate1. Funcţionarul consular va fi informat, cat mai curând posibil, dar nu mai târziu de 3 zile, de către autorităţile statului de reşedinţa în legătură cu reţinerea, arestarea sau orice alta măsura privativă de libertate care priveşte un cetăţean al statului trimiţător aflat în circumscripţia sa.2. Funcţionarul consular are dreptul sa viziteze şi sa comunice cu cetăţeanul statului trimiţător, reţinut, arestat sau supus oricărei alte forme de limitare a libertăţii personale ori care executa o pedeapsă privativă de libertate, şi, după caz, sa îi acorde asistenţa şi protecţie. Dreptul de vizita şi de comunicare se acordă periodic şi va putea fi exercitat cat mai curând posibil, fără a putea fi amânat după împlinirea termenului de 4 zile de la data luării măsurii de privare sau de limitare, sub orice formă, a libertăţii personale.3. Autorităţile statului de reşedinţa vor informa cetăţenii în cauza lipsiţi de libertate despre posibilitatea lor de a comunică cu funcţionarul consular.4. Vizitele menţionate la paragraful 2 al prezentului articol vor avea loc în conformitate cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 27Accidente de circulaţieAutorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, fără întârziere, funcţionarul consular în legătură cu accidentele grave de circulaţie ale cetăţenilor statului trimiţător. La cererea oficiului consular, acestea îi vor pune la dispoziţie documentele întocmite de organele competente în legătură cu evenimentele rutiere în care au fost implicaţi cetăţeni ai statului trimiţător.
 + 
Articolul 28Decesul unui cetăţeanAutorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, fără întârziere, oficiul consular în legătură cu decesul unui cetăţean al statului trimiţător. La cerere, îi vor pune la dispoziţie, gratuit, certificatul de deces ori o copie a altui document care confirma decesul.
 + 
Articolul 29Succesiunea1. Autorităţile statului de reşedinţa vor informa, fără întârziere, oficiul consular în legătură cu deschiderea în acest stat a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetăţean al statului trimiţător, precum şi cu privire la deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetăţenia persoanei decedate, dacă prin neinformare ar fi lezate drepturile unui cetăţean al statului trimiţător în calitate de moştenitor, legatar sau titular de drepturi.2. Autorităţile statului de reşedinţa vor lua toate măsurile necesare, prevăzute de legile şi regulamentele acestui stat, pentru conservarea succesiunii şi vor transmite oficiului consular o copie a testamentului, dacă acesta a fost întocmit, precum şi toate informaţiile de care dispun în legătură cu titularii de drepturi, domiciliul sau reşedinţa lor, valoarea şi componenta masei succesorale, inclusiv sumele provenind din asigurări sociale, din alte venituri sau din poliţe de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, despre data când urmează să se deschidă procedura succesorală sau despre stadiul acestei proceduri.3. Funcţionarul consular este autorizat sa reprezinte, fără a fi necesar să prezinte o procura, direct sau indirect, prin intermediul reprezentantului sau, în faţa autorităţilor judecătoreşti sau a altor autorităţi competente ale statului de reşedinţa, cetăţeanul statului trimiţător, care are dreptul sau pretenţii la o succesiune deschisă în statul de reşedinţa, în cazul în care acest moştenitor este absent sau nu a desemnat un mandatar al său.4. Funcţionarul consular are dreptul sa ceara autorităţilor statului de reşedinţa:a) sa ia măsuri de conservare a succesiunii, sa pună sau sa ridice sigilii, inclusiv sa desemneze un administrator şi sa participe la aceste activităţi;b) sa procedeze la vânzarea bunurilor care fac parte din succesiune, sa i se comunice data fixată pentru vânzare, astfel încât să poată fi prezent.5. În momentul încheierii procedurii succesorale sau a celorlalte formalităţi oficiale, autorităţile statului de reşedinţa vor informa, fără întârziere, oficiul consular şi, după plata datoriilor, a taxelor şi impozitelor, vor permite ca succesiunea sau bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezintă să fie transmise beneficiarilor.6. În cazul în care valoarea succesiunii nu este semnificativă, funcţionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale să-i fie predate. El va avea în acest caz dreptul să le transmită persoanelor interesate.7. Funcţionarul consular are dreptul sa primească, pentru a le transmite celor interesaţi, bunurile personale şi valorile aparţinând cetăţenilor statului trimiţător care nu domiciliază în statul de reşedinţa, precum şi sumele care le revin acestora cu titlu de indemnizaţie, pensie, asigurări sociale, drepturi salariale sau provenite din poliţe de asigurare.8. Dacă un cetăţean al statului trimiţător, care nu are domiciliul în statul de reşedinţa, a decedat în timpul unei sederi temporare în acest stat, bunurile sale trebuie protejate de autorităţile statului de reşedinţa şi transmise, fără o procedură specială, funcţionarului consular al statului trimiţător. Funcţionarul consular trebuie să acopere datoriile contractate de defunct în timpul şederii în statul de reşedinţa, până la nivelul care să nu depăşească valoarea acestor bunuri.9. Transferul bunurilor şi activelor în statul trimiţător, în conformitate cu prevederile acestui articol, se va putea face cu respectarea legislaţiei statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 30Funcţii în legătură cu transportul maritim şi fluvial1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde asistenţa, prevăzută în prezenta convenţie, navelor statului trimiţător, precum şi echipajelor acestor nave, în timpul cat acestea se afla în apele teritoriale sau interioare ale statului de reşedinţa, inclusiv în porturi, de îndată ce navele au fost admise la libera practica. El poate beneficia de dreptul de control şi de inspecţie asupra navelor statului trimiţător şi echipajelor lor. În acest scop el poate să viziteze navele statului trimiţător, sa ia legătură cu comandantii şi cu echipajele acestor nave.2. În îndeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimiţător, comandantul sau echipajul, funcţionarul consular poate solicita sprijin autorităţilor statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 31Dreptul funcţionarului consular privind nava şi echipajul acesteiaÎn ceea ce priveşte nava statului trimiţător, funcţionarul consular are dreptul:a) fără a prejudicia drepturile autorităţilor statului de reşedinţa, sa viziteze nava şi sa chestioneze comandantul sau orice alt membru al echipajului, sa verifice, sa primească, sa întocmească ori să semneze orice fel de certificate sau alte documente privind nava, sa primească declaraţii în legătură cu nava, incarcatura sau voiajul ei, precum şi sa elibereze documentele necesare facilitării intrării, stationarii şi iesirii navei;b) sa intervină, conform legislaţiei statului trimiţător, în vederea soluţionării oricărui diferend între comandant şi ceilalţi membri ai echipajului, inclusiv a neintelegerilor privind contractele de angajare şi condiţiile de muncă;c) în conformitate cu legislaţia statului trimiţător, sa participe la instalarea sau concedierea comandantului ori la înrolarea altor membri ai echipajului;d) sa ia măsurile necesare în vederea asigurării spitalizarii sau repatrierii comandantului ori a altor membri ai echipajului;e) sa acorde sprijin şi asistenţa comandantului navei sau oricărui membru al echipajului în raporturile sale cu instanţele judecătoreşti ori cu alte autorităţi ale statului de reşedinţa;f) sa ia toate măsurile necesare pentru a asigura disciplina şi ordinea la bordul navei.
 + 
Articolul 32Intervenţia autorităţilor statului de reşedinţa la bordul navelor1. Funcţionarul consular trebuie să fie informat, în prealabil, în cazul în care o instanţa judecătorească sau orice alta autoritate a statului de reşedinţa intenţionează sa retina ori sa priveze de libertate la bordul navei statului trimiţător comandantul, un alt membru al echipajului, un pasager al acestei nave sau o altă persoană care nu este cetăţean al statului de reşedinţa, să aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o ancheta oficială la bordul navei, astfel încât să poată asista la luarea unor astfel de măsuri. Dacă, datorită urgenţei măsurii, nu a fost posibil să fie informat funcţionarul consular sau dacă acesta nu a fost prezent la luarea măsurilor, autorităţile statului de reşedinţa vor informa, fără întârziere şi în mod complet, funcţionarul consular în legătură cu măsurile pe care le-au luat. Autorităţile statului de reşedinţa îi vor facilita funcţionarului consular vizitarea persoanei reţinute sau arestate şi comunicarea cu aceasta şi îl vor sprijini pentru luarea măsurilor corespunzătoare, menite sa protejeze interesele persoanei sau ale navei respective.2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplică în cazul unui control uzual efectuat de autorităţile statului de reşedinţa în materie de paşapoarte, vama, sănătate publică, poluarea marii şi apărarea vieţii umane pe mare sau în cazul oricărui alt demers întreprins la cererea ori cu consimţământul comandantului navei.
 + 
Articolul 33Funcţii în legătură cu avaria, esuarea sau naufragiul unei nave1. Dacă o nava a statului trimiţător este naufragiata, deteriorata, esuata, aruncata pe ţărm sau suferă orice alta avarie în apele teritoriale ori interioare ale statului de reşedinţa, inclusiv în porturi, autorităţile competente ale acestui stat vor informa, fără întârziere, funcţionarul consular în legătură cu aceasta.2. În cazurile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, autorităţile statului de reşedinţa vor lua, conform legilor acestui stat, măsurile necesare pentru a organiza salvarea şi protecţia navei, pasagerilor, echipajului, echipamentului, încărcăturii, proviziilor şi altor bunuri aflate la bordul navei şi, de asemenea, pentru a evita orice prejudiciu adus bunurilor, precum şi pentru a împiedica dezordini la bordul navei sau pentru a le inlatura. Aceste măsuri vor fi luate, de asemenea, şi faţă de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa şi care au fost aruncate peste bord, informand funcţionarul consular despre măsurile respective. Autorităţile vor ajuta funcţionarul consular pentru a putea lua el toate măsurile de inlaturare a urmărilor avariei, eşuării sau naufragiului.3. În cazul în care o nava a statului trimiţător este naufragiata şi echipamentul, incarcatura, proviziile sau orice alte obiecte de la bordul navei au fost găsite pe tarmul statului de reşedinţa sau în apropierea lui ori sunt aduse în portul acestui stat şi nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici reprezentantul companiei de asigurare nu sunt prezenţi sau nu pot lua măsurile necesare de conservare ori de administrare a bunurilor, funcţionarul consular este autorizat sa ia, în calitate de reprezentant al proprietarului navei, măsurile pe care proprietarul însuşi le-ar fi putut lua în acelaşi scop dacă ar fi fost prezent.4. Funcţionarul consular poate, de asemenea, sa ia măsurile prevăzute la paragraful 3 al prezentului articol şi atunci când un obiect aparţinând unui cetăţean al statului trimiţător, provenind de la bordul navei sau din incarcatura acesteia, indiferent de naţionalitatea ei, avariata, esuata ori naufragiata, a fost adus într-un port sau găsit pe ţărm ori în apropierea ţărmului. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa trebuie să informeze, fără întârziere, funcţionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.5. Funcţionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisă pentru a se determina cauzele avariei, eşuării sau naufragiului, conformându-se legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 34Funcţii în legătură cu decesul sau dispariţia unui membru al echipajului1. Dacă comandantul sau orice alt membru al echipajului unei nave a statului trimiţător a decedat la bordul navei ori pe uscat sau este dat dispărut în statul de reşedinţa, comandantul ori inlocuitorul sau, precum şi funcţionarul consular al statului trimiţător sunt singurii competenţi să facă inventarul tuturor bunurilor sau valorilor lăsate de defunct ori dispărut şi să efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor şi transmiterea lor moştenitorilor, în vederea lichidării succesiunii.Dacă decedatul sau disparutul este cetăţean al statului de reşedinţa, comandantul ori inlocuitorul sau va întocmi inventarul în momentul constatării decesului sau dispariţiei acestuia. Copia acestui inventar se remite autorităţilor statului de reşedinţa în vederea efectuării demersurilor necesare pentru conservarea bunurilor şi, în caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autorităţi vor informa oficiul consular al statului trimiţător în legătură cu măsurile luate.2. În cazul în care funcţionarul consular exercita drepturile în materie succesorală, prevăzute la paragraful 1 al prezentului articol, trebuie să se conformeze legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 35Funcţii privitoare la navigaţia civilă aerianăPrevederile prezentei convenţii se aplică în mod corespunzător şi aeronavelor civile ale statului trimiţător, cu condiţia ca aplicarea acestora sa nu contravina convenţiilor bilaterale sau multilaterale la care cele doua state sunt părţi.
 + 
Articolul 36Drepturi şi taxe consulare1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de reşedinţa, drepturi şi taxe pentru serviciile consulare efectuate, conform legilor şi regulamentelor statului trimiţător.2. Sumele percepute pentru serviciile consulare efectuate, menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, sunt scutite de orice impozite şi taxe în statul de reşedinţa.
 + 
Articolul 37Transmiterea actelorFuncţionarul consular are dreptul sa transmită acte judiciare şi extrajudiciare şi sa ia interogatorii în conformitate cu acordurile internaţionale în vigoare între cele doua state, iar în lipsa unor acorduri, într-un mod compatibil cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa. Acest drept poate fi exercitat numai faţă de cetăţenii statului trimiţător şi fără a aplica mijloace de constrângere.
 + 
Articolul 38Alte funcţii consulareFuncţionarul consular poate exercita orice alte funcţii consulare cu care îl însărcinează statul trimiţător, dacă acestea nu sunt contrare legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa sau dacă acesta nu se opune.
 + 
Capitolul IVFacilităţi, privilegii şi imunităţi + 
Articolul 39Facilităţi acordate oficiului consularStatul de reşedinţa va acorda oficiului consular toate înlesnirile pentru exercitarea funcţiilor sale consulare şi va lua măsurile necesare pentru ca membrii oficiului consular să-şi poată îndeplini însărcinările oficiale şi sa beneficieze de privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie.
 + 
Articolul 40Arborarea drapelului naţional şi folosirea stemeiStatul trimiţător are dreptul sa arboreze drapelul sau naţional şi sa folosească stema de stat în statul de reşedinţa, după cum urmează:a) drapelul naţional al statului trimiţător poate fi arborat pe clădirea destinată ca sediu al oficiului consular, pe reşedinţa şefului oficiului consular şi pe mijloacele sale de transport, atunci când acestea sunt folosite în interes oficial;b) stema statului trimiţător şi denumirea oficiului consular, scrisă în limba acestui stat şi în cea a statului de reşedinţa, pot fi puse pe clădirea oficiului consular şi pe reşedinţa şefului oficiului consular.În exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol se va ţine seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 41Localuri şi locuinţeStatul de reşedinţa va sprijini statul trimiţător, în cadrul legilor şi reglementărilor sale, să-şi procure localurile necesare oficiului consular şi, în caz de nevoie, locuinţe corespunzătoare pentru membrii oficiului consular.
 + 
Articolul 42Dobândirea de terenuri şi clădiri1. Statul trimiţător poate, dacă legile şi reglementările statului de reşedinţa permit:a) sa achizitioneze clădiri sau părţi din clădiri, destinate localurilor oficiului consular, reşedinţei şefului oficiului consular ori ca locuinţe pentru ceilalţi membri ai oficiului consular;b) sa construiască sau sa adapteze, în aceleaşi scopuri, clădirile achiziţionate;c) sa transfere proprietatea asupra clădirilor sau părţilor din clădiri astfel achiziţionate sau construite.2. Dispoziţiile paragrafului 1 al prezentului articol nu scutesc statul trimiţător de obligaţia de a respecta reglementările şi restricţiile în materie de construcţii, urbanism, protecţia ansamblurilor arhitecturale sau a monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate clădirile sau părţile din clădiri, destinate localurilor consulare.
 + 
Articolul 43Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei şefului de oficiu consular1. Localurile consulare şi reşedinţa şefului oficiului consular sunt inviolabile. Autorităţile statului de reşedinţa nu pot pătrunde în acestea decât cu consimţământul şefului oficiului consular, al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţător în statul de reşedinţa sau al persoanei desemnate de unul dintre aceştia.2. Statul de reşedinţa are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a împiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare şi pentru a preveni tulburarea liniştii oficiului consular sau afectarea demnităţii sale.
 + 
Articolul 44Scutirea de rechiziţieLocalurile consulare, reşedinţa şefului oficiului consular şi locuintele celorlalţi membri ai oficiului consular, mobilierul, bunurile oficiului consular şi mijloacele de transport nu pot face obiectul nici unei forme de rechiziţie în scopuri de apărare naţionala sau de utilitate publică.
 + 
Articolul 45Scutirea fiscală a localurilor consulare şi a mijloacelor de transport1. Localurile consulare, reşedinţa şefului oficiului consular, precum şi locuintele membrilor oficiului consular, asupra cărora statul trimiţător sau orice persoană, actionand în numele acestui stat, este proprietar ori locatar, sunt scutite de orice impozite şi taxe de orice fel, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia taxelor percepute ca remunerare pentru serviciile prestate.2. Scutirea fiscală prevăzută la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplică acelor impozite şi taxe care, după legile şi regulamentele statului de reşedinţa, cad în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţător sau a unor persoane care acţionează în numele acestui stat.3. Dispoziţiile prezentului articol se aplică, de asemenea, mijloacelor de transport folosite pentru nevoile oficiului consular.
 + 
Articolul 46Inviolabilitatea arhivelor şi documentelor consulareArhiva şi documentele consulare sunt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar găsi.
 + 
Articolul 47Libertatea de comunicare1. Statul de reşedinţa permite şi protejeaza libera comunicare a oficiului consular în scopuri oficiale. Oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatică ori consulară şi mesaje în clar sau cifrate pentru comunicarea cu guvernul sau, cu misiunile diplomatice sau cu celelalte oficii consulare ale statului trimiţător, oriunde s-ar găsi ele.Oficiul consular nu poate instala şi utiliza un post de radioemisie decât cu consimţământul statului de reşedinţa.2. Corespondenta oficială a oficiului consular este inviolabilă. Prin expresia corespondenta oficială se înţelege întreaga corespondenta referitoare la oficiul consular şi funcţiile sale.3. Valiza consulară nu poate fi deschisă sau reţinută. Totuşi, dacă autorităţile competente ale statului de reşedinţa au motive serioase sa creadă ca valiza conţine alte obiecte decât corespondenta, documentele sau obiectele menţionate la paragraful 4 al prezentului articol, pot cere ca valiza să fie deschisă în prezenta lor de către un reprezentant autorizat al statului trimiţător. Dacă autorităţile statului trimiţător refuza sa dea curs cererii, valiza este înapoiată la locul de origine.4. Coletele care constituie valiza consulară trebuie să poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot conţine decât corespondenta oficială şi documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinţă oficială.5. Curierul consular trebuie să posede un document oficial care să confirme calitatea sa şi sa precizeze numărul de colete care constituie valiza consulară. În afară de cazul în care statul de reşedinţa consimte la aceasta, el nu trebuie să fie cetăţean al statului de reşedinţa sau o persoană domiciliata în statul de reşedinţa. În exercitarea funcţiilor sale acest curier este protejat de către statul de reşedinţa. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale şi nu poate fi reţinut, arestat ori supus unei alte forme de limitare a libertăţii sale personale.6. Valiza consulară poate fi încredinţată comandantului navei sau aeronavei care urmează sa sosească într-un punct de intrare autorizat. Comandantul trebuie să poarte un document oficial care să indice numărul de colete ce constituie valiza consulară, dar el nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autorităţile locale, oficiul consular poate trimite pe unul dintre membrii săi sa ia valiza, în mod direct şi liber, de la comandantul navei sau aeronavei ori sa predea o asemenea valiza, în acelaşi mod.
 + 
Articolul 48Protecţia funcţionarilor consulariStatul de reşedinţa va trata funcţionarii consulari cu respectul cuvenit şi va lua toate măsurile necesare pentru a împiedica orice atingere adusă persoanei, libertăţii şi demnităţii lor.
 + 
Articolul 49Imunitatea de jurisdicţie şi inviolabilitatea personală a şefului oficiului consular1. Şeful oficiului consular nu este supus jurisdicţiei penale, civile şi administrative a statului de reşedinţa.Dispoziţiile paragrafului precedent nu se aplică în caz de acţiune civilă:a) care rezultă din încheierea unui contract pe care şeful oficiului consular nu l-a făcut în mod expres sau implicit în numele statului trimiţător;b) intentată de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa de către şeful oficiului consular prin folosirea unui vehicul, a unei nave sau aeronave.2. Persoana şefului oficiului consular este inviolabilă. Nici o măsura de executare nu poate fi luată împotriva sa, în afară de cazurile prevăzute la lit. a) şi b) ale paragrafului 1 al prezentului articol şi numai dacă executarea poate avea loc fără a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuinţei sale.
 + 
Articolul 50Imunitatea de jurisdicţie şi inviolabilitatea personală a membrilor oficiului consular1. Funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu sunt supuşi jurisdicţiei penale, civile şi administrative a statului de reşedinţa, pentru actele îndeplinite în exercitarea atribuţiilor lor oficiale.2. Dispoziţiile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplică în caz de acţiune civilă:a) care rezultă din încheierea unui contract, făcut de un funcţionar consular, angajat consular sau membru al personalului de serviciu, pe care nu l-a încheiat în mod expres sau implicit în numele statului trimiţător;b) intentată de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa de un membru al oficiului consular prin folosirea unui vehicul, a unei nave sau aeronave.3. Nici o măsura de executare nu poate fi luată împotriva funcţionarului consular, în afară de cazurile prevăzute la lit. a) şi b) ale paragrafului 2 al prezentului articol şi numai dacă executarea poate avea loc fără a se aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuinţei sale.4. Pentru activităţile desfăşurate în afară atribuţiilor legate de calitatea pe care o are, funcţionarul consular nu poate fi supus:a) unor măsuri de reţinere sau de deţinere preventivă decât în cazul comiterii pe teritoriul statului de reşedinţa a unei infracţiuni pentru care se prevede o pedeapsă privativă de libertate de minimum 5 ani şi numai ca urmare a unei hotărâri a autorităţilor judiciare competente ale statului de reşedinţa;b) unor alte măsuri privative de libertate decât în cazul executării unei hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile.5. Atunci când o procedură penală este angajata împotriva unui funcţionar consular, acesta este obligat să se prezinte în faţa autorităţilor competente ale statului de reşedinţa. Într-un astfel de caz procedura trebuie să fie deschisă în termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusă cu consideraţia cuvenită funcţionarului consular, având în vedere poziţia sa oficială, şi, cu excepţia cazului prevăzut la paragraful 4 al prezentului articol, astfel încât sa stânjenească cat mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare.6. În cazul luării unor măsuri privative de libertate sau de urmărire penală împotriva unui funcţionar consular ori a unui membru al familiei acestuia, a unui angajat consular sau a unui membru al personalului de serviciu, autorităţile competente ale statului de reşedinţa îl vor informa despre aceasta, fără întârziere, pe şeful oficiului consular al statului trimiţător.7. Prevederile prezentului articol cu privire la funcţionarii consulari nu se vor aplica şefului oficiului consular.
 + 
Articolul 51Obligaţia de a depune ca martor1. Membrii oficiului consular pot fi chemaţi să depună ca martori în faţa autorităţilor judiciare sau a altor autorităţi competente ale statului de reşedinţa. Totuşi, dacă un funcţionar consular refuza să depună mărturie, nici o măsura coercitivă sau alta sancţiune nu va putea fi luată faţă de acesta.Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu trebuie să refuze să depună ca martori dacă nu se afla în situaţia menţionată la paragraful 3 al prezentului articol.2. Autoritatea care solicită mărturia trebuie să evite sa împiedice funcţionarul consular să-şi îndeplinească funcţiile. Ea poate să obţină mărturia la reşedinţa lui, la oficiul consular sau sa accepte o declaraţie verbală ori scrisă din partea acestuia, ori de câte ori acest lucru este posibil.3. Membrii oficiului consular au dreptul sa refuze depunerea de mărturie asupra faptelor care au legătură cu exercitarea funcţiilor lor şi prezentarea de corespondenta şi documente oficiale referitoare la acestea. Ei vor refuza, de asemenea, să depună mărturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţător.Aceasta prevedere este aplicabilă şi membrilor personalului particular, atunci când este vorba de fapte legate de activitatea oficiului consular.
 + 
Articolul 52Renunţarea la privilegii şi imunităţi1. Statul trimiţător poate renunţa la privilegiile şi imunităţile prevăzute în art. 49, 50 şi 51. Aceasta renunţare trebuie facuta întotdeauna expres şi comunicată, în scris, statului de reşedinţa.2. Dacă un membru al oficiului consular angajează o procedură într-o materie în care ar beneficia de imunitate de jurisdicţie, nu poate invoca imunitatea de jurisdicţie faţă de nici o cerere reconvenţională legată direct de cererea principala.3. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilă sau administrativă nu este considerată ca renunţare la imunitate, în ceea ce priveşte măsurile de executare a hotărârii, pentru care se cere o renunţare expresă.
 + 
Articolul 53Scutirea de prestaţii personale şi alte obligaţiiStatul de reşedinţa scuteşte membrii oficiului consular de orice prestaţii personale şi de orice servicii de interes public, indiferent de caracterul lor, ca şi de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contribuţiile şi incartiruirile militare.
 + 
Articolul 54Scutirea de obligaţia de înregistrare a străinilorMembrii oficiului consular sunt scutiţi de toate obligaţiile prevăzute de legile şi regulamentele statului de reşedinţa în materie de înregistrare a străinilor, de permise de şedere, ca şi de alte formalităţi privind străinii.
 + 
Articolul 55Scutiri fiscale1. Membrii oficiului consular sunt scutiţi de orice impozite şi taxe, personale şi reale, naţionale, regionale şi comunale, în conformitate cu legislatiile naţionale ale ambelor tari şi pe bază de reciprocitate, cu excepţia:a) impozitelor indirecte, încorporate în mod normal în preţul mărfurilor sau serviciilor;b) impozitelor şi taxelor pe bunurile imobile particulare, situate pe teritoriul statului de reşedinţa, sub rezerva dispoziţiilor art. 45;c) drepturilor de succesiune şi de transfer, percepute de statul de reşedinţa, sub rezerva prevederilor lit. b) a art. 57;d) impozitelor şi taxelor pe orice fel de venituri particulare provenite dintr-o activitate lucrativă, care îşi au sursa în statul de reşedinţa;e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;f) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 45.2. Membrii oficiului consular care angajează persoane ale căror retribuţii sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit în statul de reşedinţa trebuie să respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun în materie de percepere a impozitului pe venit.
 + 
Articolul 56Scutiri vamale1. În conformitate cu legile şi regulamentele sale, statul de reşedinţa permite intrarea şi acorda scutiri de orice taxe vamale şi alte redevenţe conexe, exceptând cheltuielile de depozitare, de transport şi cheltuielile privind serviciile prestate, pentru:a) obiectele şi alte bunuri destinate folosinţei oficiale a oficiului consular;b) bunurile destinate folosinţei personale a funcţionarului consular, inclusiv efectele destinate instalării sale.2. Angajatul consular beneficiază de scutirile prevăzute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol pentru obiectele importate cu ocazia primei sale instalări.3. Statul trimiţător are dreptul sa importe în statul de reşedinţa şi apoi sa exporte obiectele destinate folosinţei şi consumului oficiului consular, cum ar fi mobila, echipament, autoturisme, cu scutire de taxe vamale şi de alte taxe similare impuse de statul de reşedinţa ca urmare a importului sau exportului.4. Funcţionarul consular poate să importe în statul de reşedinţa şi, respectiv, sa exporte bagajele, efectele şi alte obiecte, inclusiv autoturismele destinate folosinţei şi consumului sau personal ori al membrilor familiei acestuia care locuiesc cu el, cu scutire de taxe vamale şi de alte taxe similare impuse de statul de reşedinţa ca urmare a importului sau reexportului.Scutirea de taxe se va aplica tuturor obiectelor importate sau exportate de funcţionarul consular pe toată durata misiunii sale în statul de reşedinţa.5. Bagajul personal al funcţionarului consular este scutit de control vamal dacă nu exista motive să se presupună ca acesta conţine obiecte care nu beneficiază de scutirile menţionate la lit. b) a paragrafului 1 al prezentului articol sau obiecte al căror import ori export este interzis de legile statului de reşedinţa sau supus regulilor sale de carantina. Într-un asemenea caz controlul nu se poate face decât în prezenta funcţionarului consular, a unui membru al familiei sale sau a reprezentantului lor autorizat.
 + 
Articolul 57Succesiunea în cazul decesului unui membru al oficiului consularÎn caz de deces al unui membru al oficiului consular, statul de reşedinţa:a) permite exportul bunurilor mobile ale defunctului;b) nu va percepe taxe de succesiune sau de transfer asupra bunurilor mobile a căror existenta în statul de reşedinţa se datora prezentei în acest stat a defunctului, în calitate de membru al oficiului consular.
 + 
Articolul 58Libertatea de deplasareSub rezerva legilor şi regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau supus restrictiilor din motive de securitate naţionala, statul de reşedinţa asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de deplasare şi de circulaţie pe teritoriul sau.
 + 
Articolul 59Asigurarea mijloacelor de transportMijloacele de transport proprietate a statului trimiţător, destinate folosinţei oficiului consular, şi cele care sunt proprietatea membrilor oficiului consular trebuie să facă obiectul unei asigurări obligatorii.
 + 
Articolul 60Privilegii şi imunităţi ale membrilor de familieMembrii familiei unui membru al oficiului consular beneficiază de privilegiile prevăzute la art. 49, 50, 51, 53, 54, 55, 56, 57 şi 58 din prezenta convenţie, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa, sa nu domicilieze în acest stat şi sa nu exercite nici o activitate lucrativă.
 + 
Articolul 61Persoane care nu se bucura de privilegii şi imunităţi1. Membrii oficiului consular care sunt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau au domiciliul permanent în acest stat nu beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie, sub rezerva prevederilor art. 50 şi ale art. 51 paragraful 3.2. Statul de reşedinţa trebuie să-şi exercite jurisdicţia asupra persoanelor menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, în asa fel încât sa nu împiedice, fără motiv, exercitarea funcţiilor oficiului consular.
 + 
Capitolul VDispoziţii generale şi finale + 
Articolul 62Respectarea legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa1. Persoanele care beneficiază de privilegii şi imunităţi în baza prevederilor prezentei convenţii sunt obligate să respecte legile şi regulamentele statului de reşedinţa, fără a se prejudicia însă privilegiile şi imunităţile lor.2. Localurile consulare nu vor fi utilizate într-un mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare.
 + 
Articolul 63Exercitarea funcţiilor consulare de către un membru al misiunii diplomatice1. Dispoziţiile prezentei convenţii se aplică în mod corespunzător şi în cazul în care funcţiile consulare sunt exercitate de un membru al misiunii diplomatice.2. Numele şi prenumele membrilor misiunii diplomatice, însărcinaţi sa exercite funcţiile consulare în cadrul misiunii diplomatice, vor fi notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa.3. Membrii misiunii diplomatice menţionaţi la paragraful 2 al prezentului articol continua sa beneficieze de privilegiile şi imunităţile pe care le conferă statutul lor diplomatic.
 + 
Articolul 64Dispoziţii aplicabile persoanelor juridicePrevederile prezentei convenţii referitoare la cetăţenii statului trimiţător se vor aplica în mod corespunzător, atunci când este cazul, şi persoanelor juridice ale fiecăreia dintre părţile contractante.
 + 
Articolul 65Ratificarea, intrarea în vigoare şi denunţarea1. Prezenta convenţie va fi supusă ratificării şi va intra în vigoare în a 30-a zi de la data ultimei notificări privind îndeplinirea procedurilor interne de ratificare.2. Prezenta convenţie va rămâne în vigoare pentru o perioadă nedeterminată. Ea poate fi denunţată, prin notificare scrisă, de oricare dintre părţile contractante. În acest caz ea îşi va inceta valabilitatea după 6 luni de la data denunţării.Semnată la Skopje la data de 6 noiembrie 2002, în doua exemplare originale, în limbile română şi macedoneana, ambele texte având aceeaşi valoare.Pentru România,Mircea Geoana,ministrul afacerilor externePentru Republica Macedonia,Ilinka Mitreva,ministrul afacerilor externe──────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x