pentru înfiinţarea Biroului European al Comunicaţiilor (BEC)
Haga, 23 iunie 1993, amendată ulterior la Copenhaga, 9 aprilie 2002Statele participante la prezenta convenţie, denumite în continuare părţi contractante,dorind să înfiinţeze o instituţie permanentă, non-profit, pentru a asista Conferinţa Europeană a Administraţiilor Poştei şi Telecomunicaţiilor, denumită în continuare CEPT, având sarcina de a consolida relaţiile dintre membrii săi, de a promova cooperarea dintre ei şi de a contribui la crearea unei pieţe dinamice în domeniul comunicaţiilor europene poştale şi electronice,considerând că prezenta convenţie constituie textul amendat al Convenţiei pentru înfiinţarea Biroului European al Radiocomunicaţiilor (BER) şi că biroul înfiinţat prin prezenta convenţie îşi va asuma responsabilităţile şi sarcinile Biroului European al Radiocomunicaţiilor (BER) şi cele ale Biroului European al Telecomunicaţiilor (BET),au convenit următoarele: +
Articolul 1Înfiinţarea Biroului European al Comunicaţiilor(1) Se înfiinţează Biroul European al Comunicaţiilor, denumit în continuare BEC. … (2) Sediul BEC va fi stabilit la Copenhaga, Danemarca. … +
Articolul 2Scopul BECBEC va fi centrul de expertiză în domeniul comunicaţiilor poştale şi electronice pentru a asista şi a oferi consultanţă Preşedinţiei CEPT şi comitetelor CEPT. +
Articolul 3Funcţiile BEC(1) Funcţiile majore ale BEC sunt: … 1. oferă un centru de expertiză care va acţiona ca un punct fundamental, identificând zonele cu probleme şi noi posibilităţi în domeniul comunicaţiilor poştale şi electronice, şi oferă consultanţă Preşedinţiei CEPT şi comitetelor CEPT în mod corespunzător;2. întocmeşte planuri pe termen lung în vederea utilizării resurselor deficitare folosite în comunicaţiile electronice la nivel european;3. întreţine legături cu autorităţile naţionale, după caz;4. studiază reglementările în domeniul comunicaţiilor poştale şi electronice;5. oferă consultanţă asupra unor subiecte specifice;6. înregistrează cele mai importante acţiuni ale comitetelor CEPT, precum şi implementarea deciziilor şi recomandărilor relevante ale CEPT;7. oferă comitetelor CEPT rapoarte de statut la intervale regulate;8. păstrează legătura cu Uniunea Europeană şi cu Asociaţia Europeană a Liberului Schimb;9. sprijină Preşedinţia CEPT, printre altele, în menţinerea agendei de planificare;10. oferă sprijin şi studii pentru comitetele CEPT, printre altele, pentru propunerea unui program de lucru pentru CEPT în baza agendei de planificare;11. sprijină grupurile de lucru ale CEPT şi echipele de proiect, în special în programarea reuniunilor specifice de consultanţă;12. este custodele arhivelor CEPT şi diseminează informaţiile CEPT, după caz.(2) În efectuarea funcţiilor mai sus enumerate, referitoare la reuniunile de consultanţă, BEC va dezvolta şi va actualiza procedurile desemnate să permită organizaţiilor din Europa interesate în folosirea comunicaţiilor poştale şi electronice – inclusiv departamentelor guvernamentale, operatorilor publici, producătorilor, utilizatorilor şi operatorilor privaţi de reţea, furnizorilor de service, institutelor de cercetare şi organismelor de standardizare sau organizaţiilor care reprezintă asemenea grupuri – să subscrie informaţii relevante la intervale regulate şi să participe la aceste reuniuni de consultanţă într-o manieră echitabilă în ceea ce priveşte interesele lor specifice. … (3) În completarea funcţiilor menţionate în paragraful (1), BEC va organiza şedinţe regulate, deschise organizaţiilor menţionate în paragraful (2), pentru a oferi posibilitatea discutării activităţilor şi programelor de lucru viitoare ale comitetelor CEPT şi ale BEC. … +
Articolul 4Statutul juridic şi privilegiile(1) BEC are personalitate juridică. BEC se bucură de întreaga capacitate necesară pentru exercitarea funcţiilor sale şi pentru îndeplinirea scopurilor sale şi poate, în special: … 1. să încheie contracte;2. să achiziţioneze, să închirieze, să deţină şi să dispună de proprietăţi mobile şi imobile;3. să fie parte la procedurile juridice;4. să încheie contracte cu organizaţii de stat sau internaţionale.(2) Directorul şi personalul BEC au privilegii şi imunităţi în Danemarca, astfel cum sunt definite în Acordul cu privire la sediul BEC, încheiat între BEC şi Guvernul danez. … (3) Alte ţări pot oferi privilegii şi imunităţi similare în sprijinul activităţilor BEC în astfel de ţări, în special în ceea ce priveşte imunitatea jurisdicţională privind cuvintele spuse şi scrise, precum şi toate actele realizate de director şi de personalul BEC în calitatea lor oficială. … +
Articolul 5Organele BECBEC este format dintr-un consiliu şi un director, asistat de personal. +
Articolul 6Consiliul(1) Consiliul este format din reprezentanţii părţilor contractante. … (2) Consiliul îşi alege preşedintele şi vicepreşedintele care va fi un reprezentant al unei părţi contractante. Durata mandatului este de 3 ani şi se poate reînnoi pentru încă o perioadă. Preşedintele are autoritatea de a acţiona în numele Consiliului. … (3) Reprezentanţii Preşedinţiei CEPT şi ai comitetelor CEPT, Comisia Europeană şi Secretariatul Asociaţiei Europene a Liberului Schimb pot participa în Consiliu având statut de observatori. … +
Articolul 7Funcţiile Consiliului(1) Consiliul este organismul suprem de decizie al BEC şi are ca funcţii, în special: … 1. să determine politica BEC în chestiunile tehnice şi administrative;2. să aprobe programul de lucru, bugetul şi conturile;3. să determine numărul angajaţilor şi condiţiile lor de angajare;4. să numească directorul şi personalul;5. să încheie contracte în numele BEC;6. să adopte amendamente la prezenta convenţie în concordanţă cu art. 15 şi 20; şi7. să ia toate măsurile necesare pentru îndeplinirea scopurilor stabilite de BEC în cadrul prezentei convenţii.(2) Consiliul stabileşte toate regulile necesare pentru buna funcţionare a BEC şi a organelor sale. … +
Articolul 8Regulile de vot(1) Deciziile Consiliului sunt, în măsura posibilităţilor, adoptate prin consens. Dacă nu se poate obţine un consens, Consiliul ia decizia pe baza majorităţii de două treimi din voturile ponderate exprimate. … (2) Ponderea voturilor individuale ale Consiliului este conformă cu dispoziţiile din anexa A. … (3) Propunerile de amendare privind prezenta convenţie, inclusiv anexele sale, vor fi examinate doar dacă sunt susţinute de cel puţin 25% din totalul voturilor ponderate ale ansamblului părţilor contractante. … (4) Pentru toate deciziile Consiliului trebuie să existe un cvorum în momentul luării lor; acest cvorum este: … 1. de cel puţin două treimi din totalul voturilor ponderate ale ansamblului părţilor contractante, pentru deciziile referitoare la amendamentele aduse Convenţiei şi anexelor la aceasta;2. de cel puţin jumătate din totalul voturilor ponderate ale ansamblului părţilor contractante, pentru toate celelalte decizii.(5) Observatorii Consiliului pot participa la discuţii, dar nu au drept de vot. … +
Articolul 9Directorul BEC şi personalul(1) Directorul BEC acţionează în calitate de reprezentant legal al acestuia şi are mandat, în limitele convenite de Consiliu, să încheie contracte în numele BEC. Directorul BEC poate delega autoritatea, parţial sau integral, directorului adjunct. … (2) Directorul BEC este responsabil de buna executare a tuturor activităţilor interne şi externe ale BEC, în conformitate cu prezenta convenţie, cu Acordul privind sediul BEC, cu programul de lucru, cu bugetul, precum şi cu directivele şi instrucţiunile Consiliului. … (3) Consiliul va stabili un set de norme privind personalul. … +
Articolul 10Programul de lucruConsiliul va stabili în fiecare an un program de lucru al BEC pentru o perioadă de 3 ani, în baza propunerilor Adunării CEPT şi ale comitetelor CEPT. Primul an al acestui program va conţine suficiente detalii pentru a permite stabilirea bugetului anual al BEC. +
Articolul 11Bugetul şi contabilitatea(1) Anul financiar al BEC începe în data de 1 ianuarie şi se încheie în data de 31 decembrie a aceluiaşi an. … (2) Directorul BEC este însărcinat să pregătească bugetul anual şi conturile anuale ale BEC şi să le supună spre examinare şi aprobare Consiliului. … (3) Bugetul este pregătit luându-se în considerare nevoile pe care le impune programul de lucru stabilit în conformitate cu art. 10. Consiliul stabileşte orarul de predare şi aprobare a bugetului, astfel încât bugetul să fie examinat şi aprobat înainte de anul financiar la care se referă. … (4) Consiliul stabileşte un set de reguli financiare detaliate. Acestea trebuie să conţină, printre altele, dispoziţii privind orarul de predare şi aprobare a conturilor anuale ale BEC, precum şi dispoziţii referitoare la audit. … +
Articolul 12Contribuţiile financiare(1) Cheltuielile de capital şi costurile pentru funcţionarea BEC, cu excepţia costurilor legate de reuniunile Consiliului, sunt repartizate între părţile contractante în funcţie de cotele-părţi contributive indicate în tabelul din anexa A, care este parte integrantă a prezentei convenţii. … (2) Aceasta nu împiedică BEC ca, în urma deciziei Consiliului, să efectueze activităţi pentru terţi, inclusiv pentru Preşedinţia CEPT, în baza rambursării costurilor. … (3) Costurile aferente reuniunilor Consiliului sunt suportate de partea contractantă care invită sau, dacă nu există o parte contractantă care invită, de către BEC. Cheltuielile de călătorie şi diurna vor fi suportate de părţile contractante reprezentate. … +
Articolul 13Părţile contractante(1) Un stat devine parte contractantă la prezenta convenţie fie prin procedura prevăzută la art. 14, fie prin procedura de la art. 15. … (2) Cota-parte contributivă menţionată în anexa A, în forma sa amendată conform art. 15, se aplică statului care devine parte contractantă la prezenta convenţie. … +
Articolul 14Semnătura(1) Orice stat a cărui administraţie în domeniul telecomunicaţiilor este membră a CEPT poate deveni parte contractantă prin: … 1. semnare fără rezervă în ceea ce priveşte ratificarea, acceptarea ori aprobarea;sau2. semnare supusă ratificării, acceptării ori aprobării, urmată de ratificare, acceptare sau aprobare.(2) Prezenta convenţie este deschisă pentru semnare începând cu data de 23 iunie 1993 până în momentul intrării ei în vigoare şi va rămâne ulterior deschisă pentru aderare. … +
Articolul 15Aderarea(1) Prezenta convenţie este deschisă spre aderare oricărui stat a cărui administraţie în domeniul telecomunicaţiilor este membră a CEPT. … (2) După consultarea statului care solicită aderarea, Consiliul va adopta amendamentele necesare la anexa A. Prin derogare de la paragraful (2) al art. 20, acest amendament va intra în vigoare în prima zi a celei de-a doua luni care urmează datei de primire a instrumentului de aderare a acestui stat de către Guvernul danez. … (3) Instrumentele de aderare trebuie să conţină acceptarea de către statul care aderă a amendamentelor la anexa A care au fost adoptate. … +
Articolul 16Intrarea în vigoare(1) Prezenta convenţie intră în vigoare în prima zi a celei de-a doua luni care urmează datei de primire de către Guvernul Danemarcei a unui număr suficient de semnături şi, dacă este necesar, a instrumentelor de ratificare, acceptare şi aprobare din partea unui număr de părţi contractante care să însumeze un total de cote-părţi contributive în valoare de cel puţin 80% din valoarea maximă posibilă a cotelor-părţi contributive din anexa A. … (2) După intrarea în vigoare a prezentei convenţii fiecare parte contractantă este obligată prin prevederile acesteia, inclusiv amendamentele în vigoare, din prima zi a celei de-a doua luni care urmează primirii de către Guvernul Danemarcei a instrumentelor de ratificare, acceptare, aprobare şi aderare a respectivei părţi contractante. … +
Articolul 17Denunţarea(1) La expirarea unui termen de 2 ani de la intrarea sa în vigoare, prezenta convenţie poate fi denunţată de către oricare dintre părţile contractante printr-o notificare adresată Guvernului Danemarcei, care va transmite această notificare Consiliului, părţilor contractante şi directorului BEC. … (2) Denunţarea nu va intra în vigoare decât la încheierea unui an financiar complet, în sensul în care este definit la paragraful (1) al art. 11, următor datei de primire a notificării de către Guvernul Danemarcei. … +
Articolul 18Drepturile şi obligaţiile părţilor contractante(1) Nici o prevedere din prezenta convenţie nu va afecta dreptul suveran al fiecărei părţi contractante de a reglementa propriile comunicaţii poştale şi electronice. … (2) Fiecare parte contractantă care este stat membru al Uniunii Europene va aplica această convenţie în conformitate cu obligaţiile care îi revin conform tratatelor relevante în vigoare. … (3) Nu este autorizată nici o rezervă la prezenta convenţie. … +
Articolul 19Reglementarea diferendelorOrice diferend referitor la interpretarea sau aplicarea prezentei convenţii şi a anexelor la aceasta, care nu se rezolvă prin bunele oficii ale Consiliului, este supus de către părţile implicate arbitrajului, conform dispoziţiilor anexei B care este parte integrantă a prezentei convenţii. +
Articolul 20Amendamente(1) Consiliul poate adopta amendamente la prezenta convenţie, care vor fi supuse confirmării scrise din partea tuturor părţilor contractante. … (2) Amendamentele vor intra în vigoare pentru toate părţile contractante din prima zi a celei de-a treia luni care urmează primirii de către Guvernul Danemarcei a notificării de ratificare, acceptare sau aprobare de către toate părţile contractante. … +
Articolul 21Depozitar(1) Textul original al prezentei convenţii, cu amendamentele ulterioare şi cu instrumentele de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, va fi depozitat în arhivele Guvernului Danemarcei. … (2) Guvernul Danemarcei va furniza câte o copie certificată a prezentei convenţii şi textul oricărui amendament adoptat de Consiliu fiecărui stat care a semnat sau a aderat la prezenta convenţie, precum şi preşedintelui CEPT. Copii vor fi ulterior trimise spre informare directorului BEC, secretarului general al Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor, preşedintelui Comisiei Europene şi secretarului general al Asociaţiei Europene a Liberului Schimb. … (3) Guvernul Danemarcei va notifica toate statele care au semnat sau au aderat la prezenta convenţie, precum şi preşedintele CEPT asupra tuturor semnăturilor, ratificărilor, acceptărilor, aprobărilor şi denunţărilor, precum şi asupra intrării în vigoare a prezentei convenţii şi a fiecărui amendament. Guvernul Danemarcei va notifica ulterior toate statele care au semnat sau au aderat la prezenta convenţie şi preşedintele CEPT asupra intrării în vigoare a fiecărei aderări. … +
Anexa A────────Cotele-părţi care trebuie să stea la baza definiriicontribuţiilor financiare şi ale voturilor ponderale25 cote-părţi:Franţa, Germania, Spania, Italia, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord15 cote-părţi:Elveţia, Olanda10 cote-părţi:Austria, Norvegia, Belgia, Portugalia, Danemarca, Federaţia Rusă, Finlanda, Suedia, Grecia, Turcia, Luxemburg5 cote-părţi:Irlanda1 cotă-parte:[Albania][Andorra][Azerbaijan][Bosnia şi Herţegovina]BulgariaCroaţiaCipru[Republica Cehă]Estonia[Macedonia]UngariaIslandaVatican[Latvia]Liechtenstein[Lituania][Malta][Moldova]MonacoPoloniaRomânia[San Marino]Republica Slovacă[Slovenia][Ucraina]VaticanMembrii CEPT care nu sunt părţi contractante la prezenta convenţie sunt notaţi în paranteze pătrate. Aceştia din urmă au fost aşezaţi sub cota-parte corespunzătoare cotei-părţi alese din Contractul CEPT. +
Anexa B────────Procedura de arbitraj1. Se va stabili un tribunal arbitral pentru a judeca orice litigiu vizat de art. 19 din Convenţie, conform dispoziţiilor din paragrafele următoare.2. Oricare parte la Convenţie se poate alătura uneia dintre părţile în litigiu în cadrul arbitrajului.3. Tribunalul este compus din 3 membri. Fiecare parte în litigiu desemnează un arbitru într-un termen de două luni, socotind de la data de primire a cererii formulate de către una dintre părţile contractante de a deferi litigiul arbitrajului. Primii 2 arbitri trebuie, într-un termen de 6 luni socotit de la numirea celui de-al doilea arbitru, să îl desemneze pe cel de-al treilea arbitru, care va fi preşedintele tribunalului. Dacă unul din cei 2 arbitri nu a fost desemnat în termenul prevăzut, acest arbitru va fi desemnat, la cererea uneia dintre cele două părţi contractante, de către secretarul general al Curţii Permanente de Arbitraj. Aceeaşi procedură se aplică şi dacă preşedintele tribunalului nu a fost desemnat în termenul prevăzut.4. Tribunalul arbitral stabileşte locul sediului său, precum şi propriul regulament interior.5. Decizia tribunalului trebuie să fie conformă dreptului internaţional şi trebuie să se bazeze pe prevederile Convenţiei şi pe principiile generale de drept.6. Fiecare parte contractantă ia în sarcina sa cheltuielile arbitrului pe care îl va desemna, precum şi costul reprezentării sale în faţa tribunalului. Cheltuielile privind preşedintele tribunalului sunt suportate în mod egal de părţile în litigiu.7. Sentinţa arbitrală dată de tribunalul arbitral este cea a majorităţii membrilor săi, care nu se pot abţine de la vot. Această sentinţă arbitrală este definitivă, angajează toate părţile în litigiu şi nu poate să facă obiectul nici unui recurs. Părţile execută de îndată sentinţa arbitrală. În caz de diferend în ceea ce priveşte interpretarea sau efectele acesteia, tribunalul arbitral o va interpreta la cererea uneia dintre părţile în litigiu.──────────────