Notă …
Ratificată prin LEGEA nr. 85 din 18 octombrie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 din 24 octombrie 1994.Guvernul României și Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg, dorind sa încheie o convenție pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și avere,au convenit după cum urmează: +
Articolul 1Persoane vizate Prezenta convenție se aplică persoanelor care sunt rezidente ale unui stat contractant sau ale ambelor state contractante. +
Articolul 2Impozite vizate 1.Prezenta convenție se aplică impozitelor pe venit și pe avere percepute în contul fiecăruia dintre statele contractante, al unităților lor administrativ-teritoriale sau al colectivităților lor locale, oricare ar fi sistemul de percepere. … 2.Sunt considerate impozite pe venit și pe avere impozitele percepute pe venitul total, pe averea totală sau pe elemente ale venitului ori ale averii, inclusiv impozitele pe câștigurile provenind din înstrăinarea bunurilor mobiliare sau imobiliare, precum și impozitele pe plusvalori. … 3.Impozitele actuale cărora li se aplică convenția sunt: a)în ce privește România: (i)impozitul pe veniturile realizate de persoanele fizice; … (ii)impozitul pe profit; … (iii)impozitul pe salarii; … (iv)impozitul pe veniturile nerezidentilor; … (v)impozitul pe dividende; … (vi)impozitul pe venitul agricol al persoanelor fizice (denumite în continuare impozit român); … … b)în ce privește Luxemburgul: (i)impozitul pe veniturile persoanelor fizice; … (ii)impozitul pe venitul colectivităților; … (iii)impozitul special pe tantieme; … (iv)impozitul pe avere; și … (v)impozitul comercial comunal în funcție de beneficiile și capitalul de exploatare (denumite în continuare impozit luxemburghez). … … … 4.Convenția se aplică, de asemenea, impozitelor de natura identică sau analoagă, care vor fi stabilite după data semnării convenției și care se vor adauga la impozitele actuale sau care le vor înlocui. Autoritățile competente ale statelor contractante își vor comunică modificările importante aduse legislatiilor lor fiscale respective. … +
Articolul 3Definiții generale 1.În sensul prezentei convenții, în măsura în care contextul nu cere o interpretare diferita; a)expresiile un stat contractant și celălalt stat contractant indica, după context, România sau Luxemburgul; … b)termenul România înseamnă România și, folosit în sens geografic, înseamnă teritoriul României, inclusiv marea sa teritorială, precum și zona economică exclusiva, asupra cărora România își exercită suveranitatea, drepturile suverane sau jurisdicția în concordanta cu propria sa legislație și cu dreptul internațional cu privire la explorarea și exploatarea resurselor naturale, biologice și minerale, aflate în apele marii, pe fundul și subsolul acestor ape; … c)termenul Luxemburg indica Marele Ducat de Luxemburg și, folosit în sens geografic, indica teritoriul Marelui Ducat de Luxemburg; … d)termenul persoana cuprinde persoanele fizice, societățile și orice alte grupări de persoane legal constituite în unul dintre cele doua state contractante; … e)termenul societate indica orice persoană juridică sau orice entitate care este considerată ca persoana juridică în vederea impunerii; … f)expresiile întreprindere a unui stat contractant și întreprindere a celuilalt stat contractant indica o întreprindere exploatată de un rezident al unui stat contractant, respectiv o întreprindere exploatată de un rezident al celuilalt stat contractant; … g)expresia trafic internațional indica orice transport efectuat cu o nava, o aeronava sau un vehicul feroviar sau rutier, exploatat de o întreprindere al carei sediu al conducerii efective este situat într-un stat contractant, cu excepția cazului când nava, aeronava sau vehiculul feroviar sau rutier nu este exploatat decît între puncte situate în celălalt stat contractant; … h)expresia autoritate competentă indica: (i)în ce privește România, ministrul finanțelor sau reprezentantul sau autorizat; … (ii)în ce privește Luxemburgul, ministrul finanțelor sau reprezentantul sau autorizat; … … i)termenul naționali înseamnă: (i)orice persoană fizica care poseda cetățenia României sau naționalitatea Luxemburgului; … (ii)orice persoană juridică, societate de persoane sau asociații constituite în conformitate cu legislația în vigoare într-un stat contractant. … … … 2.În ce privește aplicarea acestei convenții de către un stat contractant, orice expresie care nu este definită va avea, dacă contextul nu cere o interpretare diferita, înțelesul pe care îl are în cadrul legislației acelui stat cu privire la impozitele la care prezenta convenție se aplică. … +
Articolul 4Rezident 1.În sensul prezentei convenții, expresia rezident al unui stat contractant indica orice persoană care, în virtutea legislației acelui stat, este supusă impunerii în acel stat, datorită domiciliului sau, rezidentei sale, sediului conducerii sau oricărui alt criteriu de natura analoagă. Totuși aceasta expresie nu cuprinde persoanele care nu sunt supuse impunerii în acest stat decît pentru veniturile din surse aflate în acest stat sau pentru averea situata în acest stat. … 2.Când, conform dispozițiilor paragrafului 1, o persoană fizica este rezidență a ambelor state contractante, situația să se rezolva în modul următor: a)aceasta persoana este considerată rezidență a statului în care dispune de o locuinta permanenta, dacă dispune de o locuinta permanenta în ambele state, ea este considerată rezidență a statului cu care legăturile sale personale și economice sunt cele mai strinse (centrul intereselor vitale); … b)dacă statul în care aceasta persoana are centrul intereselor vitale nu poate fi determinat sau dacă nu dispune de o locuinta permanenta în nici unul dintre state, ea este considerată ca un rezident al statului în care locuiește în mod obișnuit; … c)dacă aceasta persoana locuiește în mod obișnuit în ambele state contractante sau dacă nu locuiește în mod obișnuit în nici unul dintre ele, ea este considerată ca un rezident al statului a cărui naționalitate sau cetățenie o are; … d)dacă aceasta persoana are cetățenia sau naționalitatea ambelor state sau dacă nu are cetățenia sau naționalitatea nici uneia dintre ele, autoritățile competente ale statelor contractante rezolva problema de comun acord. … … 3.Când, potrivit dispozițiilor paragrafului 1, o persoană, alta decît o persoană fizică, este rezidență a ambelor state contractante, ea este considerată rezidență a statului unde este situat sediul conducerii sale efective. … +
Articolul 5Sediu permanent 1.În sensul prezentei convenții, expresia sediu permanent indica un loc fix de afaceri prin intermediul căruia o întreprindere exercita total sau în parte activitatea sa. … 2.Expresia sediu permanent cuprinde îndeosebi: a)un sediu de conducere; … b)o sucursala; … c)un birou; … d)o uzina; … e)un atelier; … f)un magazin de vinzari; … g)o plantație, o ferma sau o vie; și … h)o mina, un put de petrol sau de gaze, o cariera sau orice alt loc de extracție de resurse naturale. … … 3.Expresia sediu permanent cuprinde, de asemenea, un șantier de construcții sau de montaj sau activități de supraveghere sau de consultanța în legătură cu acestea, dar numai atunci când acest șantier sau aceste activități continua o perioadă mai mare de noua luni. … 4.Independent de dispozițiile precedente ale prezentului articol, se considera că nu este sediu permanent dacă: a)se folosesc instalații numai în scopul depozitarii, expunerii sau livrării de mărfuri aparținând întreprinderii; … b)mărfurile aparținând întreprinderii sunt păstrate numai în scopul depozitarii, expunerii sau livrării; … c)mărfurile aparținând întreprinderii sunt păstrate numai în scopul prelucrării de către o alta întreprindere; … d)un loc fix de afaceri este folosit numai în scopul de a cumpara mărfuri sau de a culege informații pentru întreprindere; … e)un loc fix de afaceri este folosit numai în scopul de a desfășura, pentru întreprindere, orice alta activitate cu caracter pregatitor sau auxiliar; … f)mărfurile aparținând unei întreprinderi, expuse la un tirg comercial sau expoziție și vîndute de întreprindere la închiderea acestui tirg sau expoziții; … g)un loc fix de afaceri este folosit numai în scopul desfășurării cumulate de activități menționate la lit. a)-f), cu condiția ca activitatea de ansamblu a locului fix de afaceri ce rezultă din acest cumul sa păstreze un caracter pregatitor sau auxiliar. … … 5.Independent de dispozițiile paragrafelor 1 și 2, atunci când o persoană – alta decît un agent având statut independent, la care se aplică paragraful 6 – activează în contul unei întreprinderi și dispune într-un stat contractant de puteri pe care le exercita în mod obișnuit, permitindu-i sa încheie contracte în numele întreprinderii, aceasta întreprindere este considerată ca având un sediu permanent în acest stat pentru toate activitățile pe care aceasta persoana le exercita pentru întreprindere, cu condiția ca activitățile acestei persoane sa nu fie limitate la cele menționate la paragraful 4 și care, dacă ar fi exercitate prin intermediul unui loc fix de afaceri, nu ar permite considerarea acestui loc fix drept un sediu permanent potrivit dispozițiilor acestui paragraf. … 6.O întreprindere nu este considerată ca având un sediu permanent într-un stat contractant numai prin faptul ca ea își exercită în acest stat activitatea prin intermediul unui curtier, unui comisionar general sau al oricărui alt agent având statut independent, cu condiția ca aceste persoane sa acționeze în cadrul obișnuit al activității lor. … 7.Faptul ca o societate care este rezidență a unui stat contractant controlează sau este controlată de către o societate care este rezidență a celuilalt stat contractant sau care își exercită activitatea în acel stat (fie prin intermediul unui sediu permanent sau nu) nu este suficient, prin el însuși, pentru a face din vreuna dintre aceste societăți un sediu permanent al celeilalte. … +
Articolul 6Venituri imobiliare 1.Veniturile pe care un rezident al unui stat contractant le obține din bunuri imobiliare (inclusiv veniturile din exploatări agricole sau forestiere), situate în celălalt stat contractant, sunt impozabile în acest celălalt stat. … 2.Expresia bunuri imobiliare are sensul pe care i-l atribuie dreptul statului contractant în care sunt situate bunurile considerate. Expresia cuprinde, în orice caz, accesoriile, inventarul mort sau viu al exploatarilor agricole și forestiere, drepturile asupra cărora se aplică dispozițiile dreptului comun privind proprietatea funciară, uzufructul bunurilor imobiliare și drepturile la plati variabile sau fixe pentru exploatarea sau concesionarea exploatării zăcămintelor minerale, izvoarelor și a altor resurse naturale; navele, aeronavele, vehiculele feroviare sau rutiere și navele fluviale nu sunt considerate ca bunuri imobiliare. … 3.Dispozițiile paragrafului 1 se aplică veniturilor ce provin din exploatarea directa, locația sau arondarea, precum și orice alta forma de exploatare a bunurilor imobiliare. … 4.Dispozițiile paragrafelor 1 și 3 se aplică, de asemenea, veniturilor provenind din bunuri imobiliare ale unei întreprinderi, precum și veniturilor din bunuri imobiliare folosite la exercitarea unei profesii independente. … +
Articolul 7Beneficiile întreprinderilor 1.Beneficiile unei întreprinderi a unui stat contractant nu sunt impozabile decît în acest stat, în afară de cazul în care întreprinderea își exercită activitatea sa în celălalt stat contractant prin intermediul unui sediu permanent situat acolo. Dacă întreprinderea își exercită activitatea sa într-un asemenea mod, beneficiile întreprinderii sunt impozabile în celălalt stat, dar numai în măsura în care sunt atribuibile acestui sediu permanent. … 2.Sub rezerva dispozițiilor paragrafului 3, atunci când o întreprindere a unui stat contractant exercita activitatea sa în celălalt stat contractant prin intermediul unui sediu permanent situat în acel celălalt stat, se atribuie în fiecare stat contractant acelui sediu permanent beneficii pe care le-ar fi putut realiza dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă, exercitind activități identice sau analoage în condiții identice sau analoage și tratind cu toată independenta cu întreprinderea al carei sediu permanent este. … 3.La determinarea beneficiilor unui sediu permanent sunt admise la scădere cheltuielile efectuate pentru scopurile urmărite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere și cheltuielile generale de administrație efectuate fie în statul în care este situat acest sediu permanent, fie în altă parte. … 4.În măsura în care într-un stat contractant se obișnuiește ca determinarea beneficiilor atribuite unui sediu permanent pe baza unei repartizari a beneficiilor totale ale întreprinderii între diversele sale părți componente, nici o dispoziție a paragrafului 2 nu împiedica acest stat contractant sa determine beneficiile impozabile în funcție de repartiția uzuală; metoda de repartiție adoptată trebuie să fie, ca și rezultatul obținut, conform principiilor cuprinse în prezentul articol. … 5.Nici un beneficiu nu se atribuie unui sediu permanent numai pentru faptul ca acesta a cumpărat mărfuri pentru întreprindere. … 6.În vederea aplicării paragrafelor precedente, beneficiile atribuibile unui sediu permanent se determina în fiecare an prin aceeași metodă, în afară de cazul când exista motive valabile și suficiente de a proceda altfel. … 7.Când beneficiile cuprind elemente de venit tratate separat în alte articole ale prezentei convenții, dispozițiile acestor articole nu sunt afectate de dispozițiile prezentului articol. … +
Articolul 8Transport internațional 1.Beneficiile provenind din exploatarea în trafic internațional a navelor, aeronavelor, vehiculelor feroviare sau rutiere nu sunt impozabile decît în statul contractant în care se afla sediul conducerii efective a întreprinderii. … 2.Beneficiile provenind din exploatarea navelor fluviale servind navigației interioare nu sunt impozabile decît în statul contractant în care se afla sediul conducerii efective a întreprinderii. … 3.Dacă sediul conducerii efective a unei întreprinderi de navigație maritima sau interioară se afla la bordul unei nave maritime sau fluviale, acest sediu se considera situat în statul contractant în care se afla situat portul de înregistrare a navei maritime sau fluviale sau, dacă nu exista un atare port, în statul contractant în care cel care exploatează nava maritima sau fluviala este rezident. … 4.Dispozițiile paragrafului 1 se aplică, de asemenea, beneficiilor provenind din participarea la un pool, la o exploatare în comun sau la un organism internațional de exploatare. … +
Articolul 9Întreprinderi asociate 1.Atunci când: a)o întreprindere a unui stat contractant participa direct sau indirect la conducerea, la controlul sau la capitalul unei întreprinderi a celuilalt stat contractant, sau când … b)aceleași persoane participa direct sau indirect la conducerea, la controlul sau la capitalul unei întreprinderi a unui stat contractant și a unei întreprinderi a celuilalt stat contractant, și când, într-unul și în celălalt caz, cele doua întreprinderi sunt, în relațiile lor comerciale sau financiare, legate prin condiții convenite sau impuse, care diferă de cele care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente, beneficiile care, fără aceste condiții, ar fi fost realizate de către una dintre întreprinderi, dar nu au putut fi realizate în fapt din cauza acestor condiții, pot fi incluse în beneficiile acestei întreprinderi și impuse în consecință. … … 2.Când un stat contractant include în profiturile unei întreprinderi aparținând acelui stat – și impune în consecința – beneficiile asupra cărora o întreprindere a celuilalt stat contractant a fost supusă impozitării în acel celălalt stat și beneficiile astfel incluse sunt beneficiile care ar fi revenit întreprinderii primului stat contractant, dacă condițiile stabilite între cele doua întreprinderi ar fi fost acelea care ar fi fost stabilite între întreprinderi independente, atunci celălalt stat va proceda la modificarea corespunzătoare a sumei impozitului stabilit asupra acelor beneficii. La determinarea unei astfel de modificări se tine seama de celelalte prevederi ale prezentei convenții și, dacă este necesar, autoritățile competente ale statelor contractante se consulta reciproc. … +
Articolul 10Dividende 1.Dividendele plătite de o societate care este rezidență a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile în acest celălalt stat. … 2.Totuși aceste dividende sunt, de asemenea, impozabile în statul contractant în care este rezidență societatea plătitoare de dividende și, potrivit legislației acestui stat, dar dacă persoana care primește dividendele este beneficiarul efectiv al dividendelor, impozitul astfel stabilit nu poate depăși: a)5 la suta din suma bruta a dividendelor, dacă beneficiarul efectiv este o societate – alta decît o societate de persoane -, care deține în mod direct cel puțin 25 la suta din capitalul societății care plătește dividendele; … b)15 la suta din suma bruta a dividendelor, în toate celelalte cazuri. … Prezentul paragraf nu afectează impunerea societății pentru beneficiile ce folosesc plății dividendelor. … 3.Termenul dividende folosit în prezentul articol indica veniturile provenind din acțiuni, acțiuni sau drepturi de folosință, din părți miniere, din părți de fondator sau alte părți beneficiare, cu excepția creanțelor, precum și veniturile din alte părți sociale supuse aceluiași regim fiscal ca veniturile din acțiuni prin legislația statului al cărui rezident este societatea distribuitoare de dividende. … 4.Dispozițiile paragrafelor 1 și 2 nu se aplică atunci când beneficiarul efectiv al dividendelor, rezident al unui stat contractant, exercita în celălalt stat contractant al cărui rezident este societatea care plătește dividendele, fie o activitate industriala, agricolă sau comercială prin intermediul unui sediu permanent situat acolo, fie o profesie independenta prin intermediul unei baze fixe situate acolo și când participarea generatoare de dividende este legată efectiv de acest sediu permanent. În aceasta situație se aplică, după caz, dispozițiile art. 7 sau ale art. 15. … 5.Când o societate, care este rezident al unui stat contractant, realizează beneficii sau venituri din celălalt stat contractant, acest celălalt stat nu poate percepe nici un impozit pe dividendele plătite de societate, cu excepția cazului în care aceste dividende sunt plătite unui rezident al acestui celălalt stat sau în cazul în care participarea generatoare de dividende se leagă efectiv de un sediu permanent sau de o baza fixa situate în acest celălalt stat, nici nu poate preleva nici un impozit pe beneficiile nedistribuite ale societății, cu titlu de impunere a beneficiilor nedistribuite, chiar dacă dividendele plătite sau beneficiile nedistribuite constau, în total sau în parte, din beneficii sau venituri provenind din acest celălalt stat. … +
Articolul 11Dobânzi1.Dobinzile provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile în acest celălalt stat. … 2.Totuși aceste dobinzi pot fi, de asemenea, impuse în statul contractant din care provin și potrivit legislației acelui stat, dar dacă primitorul este beneficiarul efectiv al dobinzilor, impozitul astfel stabilit nu poate depăși 10 la suta din suma brută a dobinzilor. … 3.Independent de prevederile paragrafului 2, dobinzile provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant nu sunt impozabile în primul stat, dacă creanta generatoare de dobinzi este garantată, asigurata sau finanțată de celălalt stat ori de o instituție financiară care este un rezident al acestui celălalt stat. … 4.Termenul dobinzi folosit în prezentul articol indica veniturile din creanțe de orice natura, însoțite sau nu de garanții ipotecare sau de o clauza de participare la beneficiile debitorului și mai ales veniturile din fonduri publice și obligațiile de împrumut, inclusiv primele și premiile legate de aceste titluri. Penalizările pentru plata cu întârziere nu sunt considerate dobinzi în sensul prezentului articol. … 5.Dispozițiile paragrafelor 1, 2 și 3 nu se aplică atunci când beneficiarul efectiv al dobinzilor, rezident al unui stat contractant, exercita în celălalt stat contractant din care provin dobinzile, fie o activitate industriala, agricolă sau comercială prin intermediul unui sediu permanent care este situat acolo, fie o profesie independenta prin intermediul unei baze fixe care este situata acolo și când creanta generatoare de dobinzi este legată efectiv de sediul permanent sau baza fixa. În aceasta situație sunt aplicabile dispozițiile art. 7 sau ale art. 15, după caz. … 6.Dobinzile sunt considerate ca provenind dintr-un stat contractant când debitorul este acest stat însuși, o unitate administrativ-teritorială, o colectivitate locală sau un rezident al acestui stat. Totuși, când debitorul dobinzilor, fie ca este sau nu rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa, pentru care datoria în legătură cu plata dobinzilor a fost contractată și sediul permanent sau baza fixa suporta aceste dobinzi, acestea se considera ca provenind din statul în care este situat sediul permanent sau baza fixa. … 7.Când, datorită relațiilor speciale existente între debitorul și beneficiarul efectiv sau pe care unul sau celălalt le întreține cu terțe persoane, suma dobinzilor, ținând cont de creanta pentru care sunt datorate, depășește pe cea asupra căreia debitorul și beneficiarul efectiv ar fi convenit în lipsa unor asemenea relații, dispozițiile prezentului articol nu se aplică decît la aceasta ultima suma. În aceasta situație partea excedentară a plăților rămâne impozabilă conform legislației fiecărui stat contractant și tinindu-se seama de celelalte dispoziții ale prezentei convenții. … +
Articolul 12Redevențe 1.Redevențele provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile în acest celălalt stat. … 2.Totuși aceste redevențe sunt, de asemenea, impozabile în statul contractant de unde provin, potrivit legislației acestui stat, dar dacă persoana care primește redevențele este beneficiarul efectiv al acestora, impozitul astfel stabilit nu poate depăși 10 la suta din suma bruta a redevențelor. … 3.Termenul redevențe folosit în prezentul articol indica remunerațiile de orice natura plătite pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau științifice, inclusiv filmele cinematografice, filmele și înregistrările pentru transmisiunile radiofonice și televizate, precum și alte forme de transmisiuni, a unui brevet, a unei mărci de fabrica sau de comerț, a unui desen sau a unui model, a unui plan, a unei formule sau a unui procedeu secret, precum și pentru folosirea sau concesionarea folosirii unui echipament industrial, agricol, comercial sau științific și pentru informații în legătură cu o experienta acumulată în domeniul industrial, comercial sau științific. … 4.Dispozițiile paragrafului 1 și 2 nu se aplică atunci când beneficiarul efectiv al redevențelor, rezident al unui stat contractant, exercită în celălalt stat contractant din care provin redevențele fie o activitate industrială, agricolă sau comercială prin intermediul unui sediu permanent situat acolo, fie o profesie independentă prin intermediul unei baze fixe situate acolo, și când dreptul sau bunul generator al redevențelor este legat efectiv de sediul permanent sau de bază fixă. În aceasta situație se aplică dispozițiile art. 7 sau ale art. 15, după caz. … 5.Redevențele sunt considerate ca provenind dintr-un stat contractant atunci când debitorul este acel stat, o unitate administrativ-teritorială, o colectivitate locală sau un rezident al acestui stat. Totuși, atunci când debitorul redevențelor, fie ca este sau nu rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o baza fixa pentru care a fost încheiat contractul ce da naștere la plata redevențelor și care le suporta, aceste redevențe sunt considerate ca provenind din statul contractant unde este situat sediul permanent sau baza fixa. … 6.Când, datorită relațiilor speciale existente între debitor și beneficiarul efectiv sau pe care unul și celălalt le întrețin cu terțe persoane, suma redevențelor, ținând seama de prestația pentru care sunt plătite, depășește pe cea asupra căreia ar fi convenit debitorul și beneficiarul în lipsa unor asemenea relații, dispozițiile prezentului articol nu se aplică decît la aceasta ultima suma. În acest caz partea excedentară a plăților rămâne impozabilă, conform legislației fiecărui stat contractant și tinindu-se seama de celelalte dispoziții ale prezentei convenții. … +
Articolul 13Comisioane 1.Comisioanele provenind dintr-un stat contractant și plătite unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile în acest celălalt stat. … 2.Totuși aceste comisioane sunt, de asemenea, impozabile în statul contractant din care provin, potrivit legislației acelui stat, dar dacă primitorul este beneficiarul efectiv al comisioanelor, impozitul astfel stabilit nu poate depăși 5 la suta din suma bruta a comisioanelor. … 3.Termenul comisioane, folosit în prezentul articol, înseamnă remunerațiile plătite oricărei persoane pentru serviciile pe care le prestează în calitate de intermediar, comisionar general sau oricărei alte persoane asimilate unui intermediar sau comisionar de către legislația fiscală a statului din care provin remunerațiile. … 4.Dispozițiile paragrafelor 1 și 2 nu se aplică când beneficiarul efectiv al comisioanelor, rezident al unui stat contractant desfășoară în celălalt stat contractant din care provin comisioanele fie o activitate industriala, agricolă sau comercială, prin intermediul unui sediu permanent situat acolo, fie o profesie independenta prin intermediul unei baze fixe situate acolo și de care plata comisioanelor este efectiv legată. În aceasta situație sunt aplicabile dispozițiilor art. 7 sau ale art. 15, după caz. … 5.Comisioanele vor fi considerate ca provenind dintr-un stat contractant când debitorul este însuși acel stat, o unitate administrativ-teritorială, o colectivitate locală sau un rezident al acestui stat. Totuși, când plătitorul comisioanelor, fie ca este sau nu rezident al unui stat contractant, are într-un stat contractant un sediu permanent sau o bază fixă pentru care a fost contractată obligația de plată a comisioanelor și care suportă plata acestor comisioane, acestea vor fi considerate ca provenind din statul în care este situat sediul permanent sau bază fixă. … 6.Când, datorită relațiilor speciale existente între debitorul și beneficiarul efectiv sau pe care unul și celălalt le întrețin cu terțe persoane, suma comisioanelor, ținând seama de serviciile pentru care sunt plătite, depășește suma care ar fi fost convenită între debitor și beneficiarul efectiv, în lipsa unor astfel de relații, dispozițiile prezentului articol se vor aplica numai la aceasta ultima suma. În acest caz partea excedentară a comisioanelor va fi impozabilă potrivit legislației fiecărui stat contractant și ținând seama de celelalte prevederi ale prezentei convenții. … +
Articolul 14Câștiguri din capital1.Cistigurile pe care un rezident al unui stat contractant le obține din înstrăinarea de bunuri imobiliare vizate în art. 6 și situate în celălalt stat contractant sunt impozabile în acest celălalt stat. … 2.Cistigurile provenind din înstrăinarea de bunuri mobiliare care fac parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant sau a bunurilor mobiliare care aparțin unei baze fixe de care dispune un rezident al unui stat contractant în celălalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, inclusiv asemenea cistiguri provenind din înstrăinarea acestui sediu permanent (singur sau cu întreaga întreprindere) sau a acestei baze fixe, sunt impozabile în acest celălalt stat. … 3.Cistigurile provenind din înstrăinarea navelor, aeronavelor sau a vehiculelor feroviare sau rutiere exploatate în trafic internațional, a navelor servind navigației interioare sau a bunurilor mobiliare afectate exploatării acestor nave, aeronave, vehicule feroviare sau rutiere sau vapoare fluviale, nu sunt impozabile decît în statul contractant în care este situat sediul conducerii efective a întreprinderii. … 4.Cistigurile provenind din înstrăinarea oricăror altor bunuri, altele decît cele vizate la paragrafele 1, 2 și 3 nu sunt impozabile decît în statul contractant al cărui rezident este cel care înstrăinează. … +
Articolul 15Profesii independente 1.Veniturile pe care un rezident al unui stat contractant le obține dintr-o profesie independenta sau din alte activități cu caracter independent nu sunt impozabile decît în acest stat, dacă acest rezident nu dispune în mod obișnuit în celălalt stat contractant de o bază fixă pentru exercitarea activităților sale. Dacă el dispune de o asemenea bază fixă, veniturile sunt impozabile, în celălalt stat, dar numai în măsura în care ele sunt atribuibile acestei baze fixe. … 2.Expresia profesie independenta cuprinde în special activitățile independente de ordin științific, literar, artistic, educativ sau pedagogic, precum și activitățile independente ale medicilor, avocaților, inginerilor, arhitectilor, dentistilor și contabililor. … +
Articolul 16Profesii dependente 1.Sub rezerva dispozițiilor art. 17, 19, 20, 21 și 22, salariile și alte remunerații similare pe care un rezident al unui stat contractant le primește pentru o activitate salariata nu sunt impozabile decît în acest stat, cu condiția ca activitatea sa sa nu fie exercitată în celălalt stat contractant. Dacă activitatea este exercitată în celălalt stat, remunerațiile primite cu acest titlu sunt impozabile în acest celălalt stat. … 2.Prin derogare de la dispozițiile paragrafului 1, remunerațiile pe care un rezident al unui stat contractant le primește pentru o activitate salariata exercitată în celălalt stat contractant nu sunt impozabile decît în primul stat, dacă: a)beneficiarul rămâne în celălalt stat o perioadă sau perioade care nu depășesc în total 183 de zile în cursul anului fiscal considerat, și … b)remunerațiile sunt plătite de către o persoană sau în numele unei persoane care angajează și care nu este rezident al celuilalt stat, și … c)sarcina remunerațiilor nu este suportată de către un sediu permanent sau o baza fixa pe care cel care angajează o are în celălalt stat. … … 3.Prin derogare de la dispozițiile precedente ale prezentului articol, remunerațiile primite pentru o activitate salariata exercitată la bordul unei nave, aeronave, vehicul feroviar sau rutier, exploatate în trafic internațional, sau la bordul unei nave servind navigației interioare, sunt impozabile în statul contractant în care este situat sediul conducerii efective a întreprinderii. … +
Articolul 17Tantieme Tantiemele, jetoanele de prezenta și alte plati similare pe care un rezident al unui stat contractant le primește în calitatea sa de membru al consiliului de administrație sau de supraveghere a unei societăți care este rezidență a celuilalt stat contractant sunt impozabile în acest celălalt stat. +
Articolul 18Artiști și sportivi 1.Prin derogare de la dispozițiile art. 15 și 16, veniturile pe care un rezident al unui stat contractant le obține din activitățile sale personale exercitate în celălalt stat contractant, în calitate de artist de spectacol, cum ar fi un artist de teatru, de cinema, de radio sau televiziune sau un muzician, sau în calitate de sportiv, sunt impozabile în acest celălalt stat. … 2.Când veniturile provenind din activități pe care un artist de spectacol sau un sportiv le exercita în mod personal și în aceasta calitate sunt atribuite nu artistului sau sportivului însuși, ci unei alte persoane, aceste venituri sunt impozabile, prin derogare de la dispozițiile art. 7, 15 și 16, în statul contractant în care sunt exercitate activitățile artistului sau sportivului. … 3.Independent de prevederile paragrafelor 1 și 2, veniturile obținute din activități exercitate de artiști de spectacol sau de sportivi, care sunt rezidenți ai unui stat contractant, nu sunt impozabile decît în acest stat, când activitățile sunt exercitate în celălalt stat contractant, în cadrul unui program de schimburi culturale sau sportive aprobate de guvernele statelor contractante. … +
Articolul 19Pensii 1.Sub rezerva dispozițiilor paragrafului 2 al art. 20, pensiile și celelalte remunerații similare, plătite unui rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata desfășurată anterior, nu sunt impozabile decît în acest stat. … 2.Prin derogare de la dispozițiile paragrafului 1, pensiile și alte sume plătite ca aplicare a legislației în ceea ce privește asigurarea socială a unui stat contractant sunt impozabile în acest stat. … +
Articolul 20Funcții publice 1.a)Remunerațiile, altele decît pensiile, plătite de un stat contractant sau de către una dintre unitățile sale administrativ-teritoriale sau colectivități locale unei persoane fizice pentru serviciile prestate acelui stat sau acestei unități sau colectivități nu sunt impozabile decît în acest stat. … b)Totuși aceste remunerații nu sunt impozabile decît în celălalt stat contractant, dacă serviciile sunt prestate în acest stat și dacă persoana fizica este rezidență a acestui stat, care: (i)poseda naționalitatea sau cetățenia acestui stat, … sau (ii)nu a devenit rezident al acestui stat numai în scopul prestării serviciilor. … … … 2.a)Pensiile plătite de un stat contractant sau de una dintre unitățile sale administrativ-teritoriale sau colectivități locale, fie direct, fie prin prelevări de fonduri pe care le-au constituit, unei persoane fizice pentru serviciile prestate acestui stat, acestei unități sau colectivități, nu sunt impozabile decît în acest stat. … b)Totuși aceste pensii nu sunt impozabile decît în celălalt stat contractant dacă persoana fizica este rezidență a acestui stat și poseda naționalitatea sau cetățenia acestuia. … … 3.Dispozițiile art. 16, 17 și 19 se aplică remunerațiilor și pensiilor plătite pentru serviciile prestate în legătură cu o activitate industriala, agricolă sau comercială desfășurată pentru un stat contractant sau pentru una dintre unitățile sale administrativ-teritoriale sau colectivități locale. … +
Articolul 21Studenți și practicanti 1.Sumele pe care un student sau un practicant care este sau a fost, imediat anterior venirii sale într-un stat contractant, un rezident al celuilalt stat contractant și care este prezent în primul stat numai în scopul efectuării studiilor sale sau a pregătirii sale, le primește pentru acoperirea cheltuielilor de întreținere, studii sau pregătire, nu sunt impozabile în acest stat. … 2.O persoană fizică care este sau a fost anterior rezidență a unuia dintre statele contractante și care locuiește în celălalt stat contractant în vederea efectuării studiilor, cercetării, dobândirii unei pregatiri sau experiențe tehnice, profesionale sau comerciale și care exercită în acest celălalt stat contractant o activitate remunerată într-o perioadă sau mai multe perioade ce nu depășesc 2 ani în total este scutită de impozit în acest celălalt stat pentru remunerațiile primite în legătură cu aceasta activitate, dacă aceasta activitate are un raport direct cu studiile, cercetarea, pregătirea sau cu dobindirea unei experiențe și dacă remunerațiile constituie venituri necesare pentru acoperirea cheltuielilor sale de întreținere. … +
Articolul 22Profesori și cercetători 1.Remunerațiile primite de profesori și alți membri ai personalului profesoral, rezidenți ai unui stat contractant, care se afla ocazional în celălalt stat contractant pentru a preda acolo sau pentru a face cercetări științifice într-o universitate sau o alta instituție de învățământ recunoscută oficial, într-o perioadă ce nu depășește 2 ani, nu sunt impozabile decît în primul stat ; după această perioadă, remunerațiile nu sunt impozabile decît în celălalt stat contractant. … 2.Aceasta prevedere este, de asemenea, aplicabilă remunerațiilor pe care o persoană fizica, rezidență a unui stat contractant, le primește pentru activitățile de cercetare realizate în celălalt stat contractant, dacă aceste activități nu sunt realizate cu scopul principal de a acorda avantaje particulare unei întreprinderi sau unei persoane, ci în interes public. … +
Articolul 23Alte venituri 1.Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent de unde provin, care nu sunt tratate în articolele precedente ale prezentei convenții, nu sunt impozabile decît în acest stat. … 2.Dispozițiile paragrafului 1 nu se aplică veniturilor, altele decît veniturile provenind din bunuri imobiliare, asa cum sunt definite la paragraful 2 al art. 6, când beneficiarul unor asemenea venituri, rezident al unui stat contractant, exercita în celălalt stat contractant fie o activitate industriala, agricolă sau comercială prin intermediul unui sediu permanent care este situat acolo, fie o profesie independenta prin intermediul unei baze fixe care este situată acolo și când dreptul sau bunul generator de venituri este legat efectiv de acest sediu permanent sau bază fixă. În acest caz se aplică dispozițiile art. 7 sau ale art. 15, după caz. … +
Articolul 24Avere 1.Averea constituită din bunuri imobile vizate la art. 6, pe care o poseda un rezident al unui stat contractant și care sunt situate în celălalt stat contractant, este impozabilă în acest celălalt stat. … 2.Averea constituită din bunuri mobile care fac parte din activul unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant, sau din bunuri mobile care aparțin unei baze fixe de care dispune un rezident al unui stat contractant în celălalt stat contractant pentru exercitarea unei profesii independente, este impozabilă în acest celălalt stat. … 3.Averea constituită din nave, aeronave, vehicule feroviare și rutiere exploatate în trafic internațional, din nave servind navigației interioare, precum și din bunuri mobiliare destinate exploatării acestor nave, aeronave, vehicule feroviare sau rutiere sau alte nave fluviale, nu este impozabilă decît în statul contractant în care este situat sediul conducerii efective a întreprinderii. … 4.Toate celelalte elemente ale averii unui rezident al unui stat contractant nu sunt impozabile decît în acest stat. … +
Articolul 25Metode pentru eliminarea dublei impuneri1.În Luxemburg, dubla impunere va fi evitată după cum urmează: a)Când un rezident al Luxemburgului obține venituri sau deține avere care, în conformitate cu prevederile prezentei convenții, este impozitată în România, sub rezerva prevederilor subparagrafelor b) și c), Luxemburgul va scuti de impozit astfel de venituri sau avere, însă poate, la calculul impozitului aferent veniturilor sau averii rămase a unui astfel de rezident, să aplice cota de impozit care ar fi fost aplicabilă dacă veniturile sau elementele de avere scutite nu ar fi fost scutite în acest mod. … b)Când un rezident al Luxemburgului obține elemente de venit care în conformitate cu prevederile articolelor 10, 11, 12 și 13 sunt impozitate în România, Luxemburgul va acorda ca o deducere din impozitul pe venitul acelui rezident o sumă egală cu impozitul plătit în România. Totuși, această deducere nu va putea depăși acea parte a impozitului, astfel cum este aceasta calculată înainte ca deducerea să fie acordată, care este atribuibilă unor astfel de elemente de venit obținute din România. … c)Când o societate care este rezidentă a Luxemburgului obține dividende din surse situate în România, Luxemburgul va scuti de impozit astfel de dividende, cu condiția ca această societate care este rezidentă a Luxemburgului să dețină în mod direct, de la începutul perioadei sale contabile, cel puțin 25 la sută din capitalul societății care plătește dividendele. Acțiunile menționate mai sus deținute în societatea română sunt, în aceleași condiții, scutite de impozitul luxemburghez pe avere. … d)Prevederile subparagrafului a) nu se vor aplica veniturilor obținute sau averii deținute de un rezident al Luxemburgului atunci când România aplică prevederile prezentei convenții scutind de impozit astfel de venituri sau avere sau atunci când aplică prevederile paragrafului 2 al articolului 10, 11, 12 sau 13 unor astfel de venituri. … (la 11-11-2023,
Articolul 25 a fost modificat de Articolul 1 din LEGEA nr. 330 din 7 noiembrie 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1020 din 8 noiembrie 2023
)
… +
Articolul 26Nediscriminarea 1.Naționalii unui stat contractant nu sunt supuși în celălalt stat contractant nici unei impuneri sau obligații în legătură cu aceasta, care este diferită sau mai împovărătoare decît aceea la care sunt sau ar putea fi supuși naționalii acestui celălalt stat aflați în aceeași situație. Prezenta dispoziție se aplică, de asemenea, prin derogare de la dispozițiile art. 1, persoanelor care nu sunt rezidente ale unui stat contractant sau ale ambelor state contractante. … 2.Impunerea unui sediu permanent pe care o întreprindere a unui stat contractant îl are în celălalt stat contractant nu este stabilită în acest celălalt stat într-un mod mai puțin favorabil decît impunerea întreprinderilor acestui celălalt stat ce exercita aceeași activitate. Prezenta dispoziție nu poate fi interpretată ca obligind un stat contractant sa acorde rezidenților celuilalt stat contractant deduceri personale, micsorari și reduceri de impozit în funcție de situația sau de sarcinile de familie pe care le acorda propriilor rezidenți. … 3.În măsura în care dispozițiile paragrafului 1 al art. 9, paragrafului 7 al art. 11, paragrafului 6 al art. 12, paragrafului 6 al art. 13 nu sunt aplicabile, dobinzile, redevențele, comisioanele și alte cheltuieli făcute de o întreprindere a unui stat contractant unui rezident al celuilalt stat contractant sunt deductibile, pentru determinarea beneficiilor impozabile ale acestei întreprinderi, în aceleași condiții ca și când ar fi fost plătite unui rezident al primului stat. În mod similar, datoriile unei întreprinderi a unui stat contractant față de un rezident al celuilalt stat contractant sunt deductibile, în scopul determinării averii impozabile a acestei întreprinderi, în aceleași condiții ca și când acestea ar fi fost contractate față de un rezident al primului stat menționat. … 4.Întreprinderile unui stat contractant al căror capital este în totalitate sau în parte, direct sau indirect, deținut sau controlat de unul sau mai mulți rezidenți ai celuilalt stat contractant, nu sunt supuse în primul stat nici unei impuneri sau obligații legate de acesta, care este alta sau mai împovărătoare decît acelea la care sunt sau ar putea fi supuse alte întreprinderi similare ale primului stat. … 5.Dispozițiile prezentului articol se aplică independent de dispozițiile art. 2 impozitelor de aceeași natura sau denumire. … +
Articolul 27Procedura amiabila 1.Când o persoană apreciază ca măsurile luate de un stat contractant sau de către ambele state contractante îi atrag sau îi vor atrage o impunere care nu este conformă cu dispozițiile prezentei convenții, ea poate, indiferent de căile prevăzute de dreptul intern al acestor state, sa supună cazul sau autorității competente a statului contractant al carei rezident este sau, dacă acest caz intra sub incidența paragrafului 1 al art. 26, aceleia a statului contractant a cărui naționalitate sau cetățenie o poseda. Cazul trebuie supus în cei 3 ani următori primei notificări a măsurii care antreneaza o impunere care nu este conformă dispozițiilor convenției. … 2.Autoritatea competența se straduieste, dacă reclamația i se pare intemeiata și dacă ea însăși nu este în măsura sa dea o soluție corespunzătoare, sa rezolve cazul pe cale de înțelegere amiabila cu autoritatea competentă a celuilalt stat contractant, în vederea evitării unei impuneri care nu este conformă cu convenția. Înțelegerea se aplică oricare ar fi fost termenele prevăzute de dreptul intern al statelor contractante. … 3.Autoritățile competente ale statelor contractante se straduiesc, pe cale de acord amiabil, sa rezolve dificultățile sau să înlăture dubiile ce pot aparea ca urmare a interpretării sau aplicării convenției. Ele pot, de asemenea, să se consulte reciproc în vederea eliminării dublei impuneri în cazurile neprevăzute de convenție. … 4.Autoritățile competente ale statelor contractante pot comunică direct între ele, în vederea realizării unui acord, astfel cum se precizează la paragrafele precedente. Dacă schimburile orale de vederi par a trebui sa faciliteze acest acord, aceste schimburi orale de vederi pot avea loc în cadrul unei comisii compuse din reprezentanți ai autorităților competente ale statelor contractante. … +
Articolul 28Schimbul de informații1.Autoritățile competente ale statelor contractante vor schimba acele informații care se consideră că sunt relevante pentru aplicarea prevederilor prezentei Convenții sau pentru administrarea ori implementarea legislațiilor interne privitoare la impozitele de orice fel și natură percepute în numele statelor contractante sau al unităților administrativ-teritoriale ori al autorităților locale ale acestora, în măsura în care impozitarea la care se referă nu este contrară Convenției. Schimbul de informații nu este limitat de articolele 1 și 2. … 2.Orice informație obținută conform paragrafului 1 de un stat contractant va fi tratată ca fiind secretă, în același mod ca informația obținută în baza legislației interne a acelui stat, și va fi dezvăluită numai persoanelor sau autorităților (inclusiv instanțelor judecătorești și organelor administrative) însărcinate cu stabilirea, încasarea, aplicarea, urmărirea sau soluționarea contestațiilor cu privire la impozitele care fac obiectul paragrafului 1 ori cu supravegherea acțiunilor menționate anterior. Asemenea persoane sau autorități vor folosi informația numai în astfel de scopuri. Acestea pot dezvălui informația în procedurile judecătorești sau în deciziile judiciare. … 3.Prevederile paragrafelor 1 și 2 nu vor fi în niciun caz interpretate ca impunând unui stat contractant obligația:a)de a lua măsuri administrative contrare legislației și practicii sale administrative sau a celuilalt stat contractant; … b)de a furniza informații care nu pot fi obținute în baza legislației sau în cadrul practicii sale administrative normale sau a celuilalt stat contractant; … c)de a furniza informații care ar dezvălui un secret comercial, de afaceri, industrial sau profesional ori un procedeu de fabricație sau informații a căror divulgare ar fi contrară ordinii publice. … … 4.Dacă un stat contractant solicită informații în conformitate cu acest articol, celălalt stat contractant va utiliza măsurile sale de culegere a informațiilor pentru a obține informațiile solicitate, chiar dacă celălalt stat nu are nevoie de astfel de informații în scopurile sale fiscale proprii. Obligația prevăzută în propoziția anterioară este supusă limitărilor prevăzute de paragraful 3, însă aceste limitări nu vor fi în niciun caz interpretate ca permițând unui stat contractant să refuze furnizarea de informații doar pentru faptul că acesta nu are niciun interes național față de informațiile respective. … 5.Prevederile paragrafului 3 nu vor fi în niciun caz interpretate ca permițând unui stat contractant să refuze furnizarea de informații la cerere doar pentru faptul că informațiile sunt deținute de o bancă, de o altă instituție financiară, de un împuternicit sau de o persoană care acționează ca agent ori în calitate fiduciară sau pentru că acestea se referă la drepturile de proprietate deținute în cadrul unei persoane. … (la 25-10-2012,
Articolul 28 a fost modificat de Articolul 1 din LEGEA nr. 181 din 18 octombrie 2012, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 715 din 22 octombrie 2012
)
+
Articolul 29Agenți diplomatici și funcționari consulari Dispozițiile prezentei convenții nu afectează privilegiile fiscale de care beneficiază agenții diplomatici sau funcționarii consulari, în virtutea fie a regulilor generale ale dreptului internațional, fie a dispozițiilor acordurilor speciale. +
Articolul 30Intrarea în vigoare 1.Prezenta convenție va fi ratificată și instrumentele ratificării vor fi schimbate cît mai curînd posibil. … 2.Convenția va intra în vigoare la 30 de zile după schimbul instrumentelor de ratificare și dispozițiile sale vor fi aplicabile: a)pentru impozitele reținute la sursa, la veniturile atribuite sau de plătit începând cu 1 ianuarie al anului imediat următor celui în cursul căruia instrumentele de ratificare vor fi schimbate; … b)pentru celelalte impozite percepute pentru anii fiscali începând cu sau după 1 ianuarie al anului imediat următor celui în cursul căruia instrumentele de ratificare vor fi schimbate. … … +
Articolul 31Denunțare Prezenta convenție va rămâne în vigoare atât timp cît ea nu va fi denunțată de un stat contractant. Fiecare stat contractant poate denunta convenția pe cale diplomatică cu un preaviz minim de 6 luni înainte de sfârșitul fiecărui an calendaristic și după o perioadă de 5 ani, începând cu data intrării sale în vigoare. În acest caz, convenția își va inceta aplicabilitatea: a)pentru impozitele reținute la sursa la veniturile atribuite sau de plătit, începând cu 1 ianuarie al anului imediat următor celui în care se produce denunțarea; … b)pentru celelalte impozite percepute pentru anii fiscali, începând cu sau după 1 ianuarie al anului imediat următor celui în cursul căruia se produce denunțarea. … Drept pentru care subsemnații, autorizați în bună și cuvenită formă, au semnat prezenta convenție.Făcută în două exemplare originale, la 14 decembrie 1993, la Luxemburg, în limbile română și franceză, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Guvernul României,
Teodor Viorel Melescanu,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe
Pentru Guvernul Marelui Ducat de
Luxemburg,
Georges Wohlfart,
secretar de stat,
ministrul afacerilor externe