între Republica Socialistă România şi Republica Tunisiană
Republica Socialistă România şi Republica Tunisiană, în dorinţa de a dezvolta relaţiile lor de prietenie pe baza principiilor respectării suveranităţii, independentei naţionale, neamestecului în afacerile interne, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc,dorind sa reglementeze relaţiile consulare, sa faciliteze protecţia intereselor lor, precum şi a cetăţenilor lor, şi sa stabilească drepturile şi obligaţiile, privilegiile şi imunităţile oficiilor consulare, ale funcţionarilor consulari şi angajaţilor consulari ai ţărilor lor,afirmind ca dispoziţiile Convenţiei de la Viena cu privire la relaţiile consulare, din 24 aprilie 1963, vor continua să fie aplicabile pentru problemele care n-au fost în mod expres reglementate prin dispoziţiile prezentei convenţii, au hotărît sa încheie o convenţie consulară şi, în acest scop, au numit ca împuterniciţi ai lor:Preşedintele Republicii Socialiste România, pe domnul Marin Rădoi, ambasadorul României la Tunis, Preşedintele Republicii Tunisiene, pe domnul Abdelkrim Gana, ambasador director al afacerilor consulare, care, după schimbul împuternicirilor lor, găsite în buna şi cuvenită forma, au convenit asupra următoarelor dispoziţii: +
Articolul 1DefiniţiiÎn înţelesul prezentei convenţii:a) oficiu consular înseamnă orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consulară; … b) circumscripţie consulară înseamnă teritoriul atribuit unui oficiu consular pentru exercitarea funcţiilor consulare; … c) şef de oficiu consular înseamnă persoana însărcinată sa acţioneze în aceasta calitate; … d) funcţionar consular înseamnă orice persoană, inclusiv şeful oficiului consular, însărcinată cu exercitarea funcţiilor consulare, în calitate de consul general, consul, viceconsul sau agent consular; … e) angajat consular înseamnă orice persoană angajata în serviciile administrative sau tehnice ale unui oficiu consular; … f) membru al personalului de serviciu înseamnă orice persoană afectată serviciului casnic al unui oficiu consular; … g) membri ai oficiului consular înseamnă funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu; … h) membri ai personalului consular înseamnă funcţionarii consulari, alţii decît şeful oficiului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu; … i) membru al personalului particular înseamnă o persoană angajata în mod exclusiv în serviciul particular al unui membru al oficiului consular; … j) membri de familie înseamnă soţul, copiii minori, precum şi tatăl sau mama unui membru al oficiului consular, care trăiesc în acelaşi cămin şi sînt intretinuti de acesta; … k) localuri consulare înseamnă clădirile sau părţile de clădiri şi terenul care tine de acestea, care, indiferent în proprietatea cui se găsesc, sînt utilizate exclusiv pentru oficiul consular; … l) arhive consulare înseamnă orice corespondenta şi toate documentele oficiale, hirtiile, cărţile, filmele, benzile de magnetofon şi registrele oficiului consular, precum şi materialul de cifru, fişierele şi mobilele destinate să le protejeze şi să le conserve; … m) nava a statului trimiţător, în înţelesul art. 22 al prezentei convenţii, înseamnă orice nava avînd naţionalitatea statului trimiţător, acordată în conformitate cu legislaţia acestuia. … +
Capitolul 1Stabilirea şi conducerea relaţiilor consulare +
Articolul 21. Un oficiu consular nu poate fi înfiinţat pe teritoriul uneia dintre cele doua părţi contractante decît cu consimţămîntul celeilalte.2. Sediul oficiului consular, rangul şi circumscripţia sa consulară sînt fixate prin înţelegere între statul trimiţător şi statul de reşedinţa.3. Modificări ulterioare ale sediului oficiului consular, rangului sau circumscripţiei sale consulare nu pot fi aduse decît prin înţelegere între statul trimiţător şi statul de reşedinţa. +
Articolul 31. Şefii oficiului consular sînt numiţi de statul trimiţător şi admişi să-şi exercite funcţiile lor de către statul de reşedinţa.2. Statul trimiţător transmite, pe cale diplomatică, patenta consulară Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa.Patenta consulară trebuie să ateste calitatea, indica numele şi prenumele, rangul şefului oficiului consular, circumscripţia consulară şi sediul oficiului consular.3. Şeful oficiului consular, consul general, consul sau viceconsul este admis să-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de reşedinţa denumita "exequatur".4. Statul de reşedinţa poate acorda şefului oficiului consular o autorizaţie provizorie pentru exercitarea funcţiilor sale pînă la eliberarea exequaturului.În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii îi sînt aplicabile.5. În cazul în care şeful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, să-şi exercite funcţiile sale, statul de reşedinţa trebuie să informeze despre aceasta, imediat, autorităţile competente din circumscripţia consulară şi sa ia măsurile necesare ca şeful oficiului consular să poată să-şi îndeplinească funcţiile.6. Statul de reşedinţa poate refuza exequaturul oricînd şi fără să fie ţinut sa explice motivele hotărîrii sale. +
Articolul 41. În cazul în care şeful oficiului consular este în imposibilitate de a-şi exercită funcţiile sale sau dacă postul este vacant, conducerea oficiului consular poate fi încredinţată în mod provizoriu unui funcţionar consular din cadrul aceluiaşi oficiu consular, din cadrul altui oficiu consular al statului trimiţător situat în statul de reşedinţa sau unui agent diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţător în statul de reşedinţa.2. Numele şi prenumele persoanei desemnate, conform dispoziţiilor din paragraful precedent, în calitate de gerant interimar, sînt notificate, în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa.3. Funcţionarul consular desemnat în calitate de gerant interimar se va bucura de drepturile, imunităţile şi privilegiile acordate şefului oficiului consular prin prezenta convenţie. +
Articolul 51. Funcţionarii consulari de cariera trebuie să aibă numai cetăţenia statului trimiţător; ei nu trebuie să fie rezidenţi permanenţi ai statului de reşedinţa şi nici să se găsească pe teritoriul acestui stat pentru îndeplinirea altor funcţii.2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu trebuie să aibă decît cetăţenia statului trimiţător sau a statului de reşedinţa. +
Articolul 6Statul trimiţător stabileşte numărul membrilor oficiului sau consular, ţinînd seama de importanţa acestui oficiu, precum şi de necesităţile dezvoltării normale a activităţii sale; statul de reşedinţa poate, totuşi, cere ca efectivul membrilor oficiului consular să fie menţinut în limitele a ceea ce el considera rezonabil şi normal, ţinînd seama de condiţiile existente în circumscripţia consulară şi de necesităţile oficiului consular. +
Articolul 7În ceea ce priveşte funcţionarii consulari care nu sînt şefi de oficiu, statul de reşedinţa admite exercitarea funcţiilor lor prin simpla lor numire şi sub rezerva notificării. +
Articolul 8Sînt notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa sau autorităţii desemnate de acest minister:a) numirea membrilor oficiului consular, sosirea lor după numirea la oficiul consular, plecarea definitivă sau încetarea funcţiilor lor, precum şi orice alte schimbări care interesează statutul lor şi se pot produce în cursul activităţii lor la oficiul consular; … b) sosirea şi plecarea definitivă a unei persoane din familia unui membru al oficiului consular care trăieşte în acelaşi cămin şi, dacă este cazul, faptul ca o persoană devine sau încetează de a fi membru al familiei; … c) sosirea şi plecarea definitivă a membrilor personalului particular şi, dacă este cazul, încetarea serviciului lor în aceasta calitate; … d) angajarea şi concedierea persoanelor rezidente în statul de reşedinţa atît ca membri ai oficiului consular, cît şi ca membri ai personalului particular, avînd dreptul la privilegii şi imunităţi. … +
Articolul 91. Autoritatea competenţa a statului de reşedinţa va elibera, gratuit, fiecărui funcţionar consular un document care atesta identitatea şi calitatea sa.2. Dispoziţiile paragrafului precedent se aplică, de asemenea, angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu, cu excepţia celor care au cetăţenia statului de reşedinţa sau sînt rezidenţi permanenţi pe teritoriul acestui stat.3. Dispoziţiile paragrafului 1 se aplică, de asemenea membrilor de familie ai membrilor oficiului consular, cu excepţia celor care au cetăţenia statului de reşedinţa, sînt rezidenţi permanenţi în acest stat sau exercita o activitate lucrativă. +
Articolul 10Membrii oficiului consular nu au dreptul sa exercite o activitate comercială sau o alta activitate cu scop lucrativ pe teritoriul statului de reşedinţa. +
Articolul 11Funcţiile unui membru al oficiului consular iau sfîrşit mai ales prin:a) notificarea de către statul trimiţător statului de reşedinţa a faptului ca funcţiile unui membru al oficiului consular au luat sfîrşit; … b) retragerea exequaturului; … c) notificarea de către statul de reşedinţa statului trimiţător ca a încetat sa mai considere persoana respectiva ca membru al personalului consular. … 2. Statul de reşedinţa poate, în orice moment, sa notifice statului trimiţător ca un funcţionar consular persoana non grata sau ca un angajat consular ori un membru al personalului de serviciu nu este acceptabil. În acest caz, statul trimiţător va hotărî, după caz, fie sa recheme funcţionarul consular, fie sa pună capăt activităţii angajatului consular sau a membrului personalului de serviciu al oficiului consular.3. Dacă statul trimiţător nu executa, într-un termen rezonabil, obligaţiile care-i revin ca urmare a notificării, statul de reşedinţa poate, după caz, sa retragă exequaturul şefului de oficiu consular sau sa înceteze de a mai considera persoana în cauza ca membru al personalului consular, după ce a notificat, pe cale diplomatică, aceasta hotărîre statului trimiţător.4. În cazurile menţionate la paragrafele 2 şi 3 ale prezentului articol, statul de reşedinţa nu este obligat sa comunice statului trimiţător motivele hotărîrii sale. +
Capitolul 2Funcţiile consulare +
Articolul 12Funcţiile consulare sînt exercitate pentru:1) apărarea în statul de reşedinţa a drepturilor şi intereselor statului trimiţător, precum şi ale cetăţenilor acestuia; b) favorizarea dezvoltării relaţiilor comerciale, economice, ştiinţifice, culturale şi turistice între statul trimiţător şi statul de reşedinţa; … c) informarea prin toate mijloacele licite despre condiţiile şi evoluţia vieţii comerciale, economice, culturale, ştiinţifice şi turistice din statul de reşedinţa; … d) promovarea relaţiilor de prietenie între cele doua state; … e) acordarea de ajutor şi asistenţa cetăţenilor statului trimiţător. … 2. Dispoziţiile prezentei convenţii privind cetăţenii statului trimiţător reglementează în mod analog, în măsura în care ele sînt aplicabile, activitatea persoanelor juridice avînd naţionalitatea statului trimiţător, potrivit legislaţiei sale. +
Articolul 131. Funcţiile consulare sînt exercitate de către funcţionarii consulari ai statului trimiţător.2. Membrii personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţător din statul de reşedinţa pot, de asemenea, cu titlu temporar, sa exercite funcţiile consulare în cadrul unui oficiu consular al statului trimiţător.În acest caz, drepturile şi obligaţiile membrilor misiunii diplomatice vor fi respectate.3. Funcţiile consulare sînt exercitate în limitele circumscripţiei consulare. În cazuri deosebite, exercitarea funcţiilor consulare în afară circumscripţiei consulare poate avea loc numai cu consimţămîntul prealabil al statului de reşedinţa.4. Funcţiile consulare prevăzute în aceasta convenţie sînt exercitate cu respectarea legilor statului de reşedinţa şi în limitele admise de dreptul internaţional. +
Articolul 141. În exercitarea funcţiilor consulare, potrivit prezentei convenţii, funcţionarul consular se poate adresa:a) autorităţilor locale competente din circumscripţia consulară; … b) autorităţilor centrale ale statului de reşedinţa dacă, şi în măsura în care aceasta este admis prin legile, regulamentele şi practica statului de reşedinţa sau prin acordurile internaţionale în materie. … 2. Funcţionarul consular se poate adresa direct Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa numai în absenta unui agent diplomatic al statului trimiţător. +
Articolul 151. Funcţionarul consular are dreptul sa înregistreze cetăţenii statului trimiţător care au domiciliul sau reşedinţa în circumscripţia sa consulară.2. Înregistrarea efectuată de către funcţionarul consular nu scuteşte pe aceşti cetăţeni de obligaţia de a respecta legislaţia şi regulamentele statului de reşedinţa privind şederea străinilor. +
Articolul 16Funcţionarul consular este autorizat sa ia măsuri în scopul asigurării, conform legilor statului de reşedinţa, reprezentării corespunzătoare a cetăţenilor statului trimiţător în faţa tribunalelor sau altor autorităţi ale statului de reşedinţa. El poate cere, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa, adoptarea de măsuri provizorii în vederea asigurării drepturilor şi intereselor cetăţenilor statului sau atunci cînd din cauza absentei lor sau pentru orice alta cauza ei nu-şi pot apara în timp util drepturile şi interesele lor. +
Articolul 17Funcţionarul consular are dreptul: a) sa elibereze, sa reînnoiască, sa retragă şi sa prelungească valabilitatea paşapoartelor şi altor documente de călătorie ale cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa acorde vize persoanelor care doresc sa meargă în statul trimiţător. … +
Articolul 181. Funcţionarul consular are dreptul sa înregistreze naşterea şi decesul cetăţenilor statului trimiţător şi sa elibereze certificatele corespunzătoare. Aceste dispoziţii nu scutesc persoanele interesate de a face declaraţiile prevăzute de legile statului de reşedinţa.2. Funcţionarul consular are dreptul sa oficieze căsătorii între cetăţenii statului trimiţător şi sa elibereze certificatele şi copiile autentice ale actelor corespunzătoare. Funcţionarul consular precum şi cel interesat vor îndrumă despre aceasta întîrziere, autorităţile competente ale statului de reşedinţa.3. În cazul decesului unui cetăţean al statului trimiţător pe teritoriul statului de reşedinţa autorităţile competente ale acestui stat în măsura în care au cunoştinţa, informează, fără întîrziere oficiul consular. +
Articolul 191. În limitele admise de legile statului de reşedinţa funcţionarul consular poate interveni pe lîngă autorităţile competente ale acestui stat, în toate cazurile de tutela sau curatela stabilite sau care trebuie stabilite în favoarea cetăţenilor statului trimiţător. El poate, de asemenea, sa propună autorităţilor competente ale statului de reşedinţa persoanele care ar putea fi însărcinate sa îndeplinească funcţiile de tutor sau curator.2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, fără întîrziere, funcţionarul consular, în măsura în care au cunoştinţa de cazurile în care numirea unui tutor sau a unui curator în favoarea unui cetăţean al statului trimiţător este necesară. +
Articolul 201. În măsura în care legislaţia statului de reşedinţa nu se opune funcţionarul consular este autorizat sa îndeplinească în circumscripţia sa consulară şi în cererea naţionalilor săi următoarele activităţi:a) sa primească, sa întocmească şi sa autentifice documente cuprinzînd declaraţiile cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa primească, sa întocmească şi sa autentifice acte şi contracte ale cetăţenilor statului trimiţător, dacă sînt destinate sa producă efecte în afară statului de reşedinţa şi dacă nu se referă la bunuri imobiliare situate pe teritoriul acestui stat sau la drepturi reale asupra acestor bunuri imobiliare; … c) sa legalizeze semnăturile de pe documente ale cetăţenilor statului trimiţător, precum şi semnăturile autorităţilor judiciare sau ale altor autorităţi ale statului trimiţător şi ale statului de reşedinţa, pe documentele pe care le emit; … d) sa legalizeze copiile, traducerile sau extrasele de pe orice documente; … e) sa primească în depozit documentele aparţinînd cetăţenilor statului trimiţător sau care sînt destinate acestora. Aceste depozite nu beneficiază de imunităţile prevăzute de art. 30 al prezentei convenţii. … 2. Documentele prevăzute în paragraful 1 de mai sus au în statul de reşedinţa aceeaşi valoare juridică şi forta probanta ca documentele autentificate, legalizate sau certificate de autorităţile judiciare sau de alte autorităţi competente ale acestui stat. +
Articolul 211. Autoritatea competenţa a statului de reşedinţa va anunta, fără întîrziere, oficiul consular al statului trimiţător, atunci cînd o persoană căreia îi revine, în calitate de moştenitor titular de drepturi sau legatar, o succesiune deschisă pe teritoriul statului de reşedinţa, este cetăţean al statului trimiţător; totuşi aceasta comunicare nu se face decît dacă persoana în cauza nu locuieşte sau nu este legal reprezentată în statul de reşedinţa.2. Autoritatea competenţa a statului de reşedinţa, atunci cînd este solicitată va notifica, fără întîrziere, oficiului consular al statului trimiţător, măsurile pentru conservarea şi administrarea bunurilor succesorale care au rămas pe teritoriul statului de reşedinţa de pe urma unui cetăţean decedat al statului trimiţător.Funcţionarii consulari pot să-şi dea concursul direct sau prin intermediul unui delegat la punerea în executare a măsurilor vizate în alineatul precedent.Ei pot de asemenea:a) sa urmărească respectarea drepturilor succesorale ale cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa vegheze ca toate sumele de bani, valori sau alte bunuri mobile provenind din drepturile lor succesorale pe teritoriul statului de reşedinţa să fie transmise cetăţenilor statului trimiţător. Transmiterea se va efectua cu respectarea legilor statului de reşedinţa. … 3. Dacă după îndeplinirea pe teritoriul statului de reşedinţa a formalităţilor privitoare la succesiune, mobilele din succesiune ori produsul vinzarii mobilelor sau imobilelor revin unui moştenitor, titular de drepturi sau legatar, cetăţean al statului trimiţător, care nu locuieşte pe teritoriul statului de reşedinţa, nu a participat la procedura succesorală sau nu şi-a desemnat un mandatar, acele bunuri ori produsul vinzarii lor vor fi predate oficiului consular al statului trimiţător pentru a fi transmise moştenitorului, titularului de drepturi sau legatarului, cu condiţia ca:a) autorităţile competente sa fi autorizat remiterea bunurilor succesorale sau a produsului vinzarii lor; … b) toate datoriile moştenirii, declarate în termenul prescris de legea statului de reşedinţa, sa fi fost plătite sau garantate; … c) calitatea de moştenitor titular de drepturi sau legatar să fie justificată; … d) drepturile (taxele) asupra succesiunii sa fi fost plătite sau garantate. … 4. În cazul cînd un cetăţean al statului trimiţător se afla provizoriu pe teritoriul statului de reşedinţa şi decedează pe acel teritoriu, lucrurile personale şi sumele de bani rămase de la decujus şi care nu au fost pretinse de un moştenitor prezent vor fi predate, fără alta formalitate, oficiului consular al statului trimiţător, cu titlu provizoriu, spre a li se asigura păstrarea sub rezerva dreptului autorităţilor administrative sau judiciare teritoriale de a le prelua în interesul justiţiei.Oficiul consular va trebui sa remită lucrurile personale şi sumele de bani oricărei autorităţi a statului de reşedinţa care ar fi desemnată pentru a le asigura administrarea sau lichidarea. El va trebui să respecte legislaţia statului de reşedinţa în ceea ce priveşte exportul lucrurilor şi transferul sumelor de bani. +
Articolul 221. Funcţionarii consulari au dreptul sa acorde asistenţa navelor sub pavilionul statului trimiţător şi care intra sau se găsesc într-un port din circumscripţia lor consulară.2. În măsura în care legile statului trimiţător le permit, funcţionarii consulari au dreptul sa ia legătură cu echipajele navelor sub pavilionul statului trimiţător, să le viziteze, sa verifice şi sa vizeze documentele de bord, precum şi documentele cu privire la incarcatura şi, în general, să asigure aplicarea pe aceste nave a legilor de navigaţie ale statului trimiţător. Fără a aduce atingere competentei autorităţilor statului de reşedinţa şi, în măsura în care legislaţia statului trimiţător îl autoriza, funcţionarii consulari au, de asemenea, dreptul sa ia măsurile necesare pentru asigurarea ordinii şi disciplinei pe aceste nave.3. Autorităţile statului de reşedinţa nu vor interveni în nici o cauza care a survenit la bordul navei, cu excepţia dezordinelor de natura sa tulbure liniştea şi ordinea publică pe uscat sau în port ori sa aducă prejudicii sănătăţii şi securităţii publice sau în care s-ar găsi implicate persoane străine de echipaj.4. În caz de avarie, eşuare sau naufragiu în apele naţionale sau teritoriale ale statului de reşedinţa al unei nave sub pavilionul statului trimiţător, autorităţile competente ale acestui stat vor înştiinţa imediat oficiul consular cel mai apropiat de locul accidentului şi-l vor informa despre măsurile întreprinse, în vederea salvării şi ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor, încărcăturii şi proviziilor. Aceste autorităţi vor acorda, de asemenea, funcţionarilor consulari sprijinul necesar în luarea măsurilor ce se impun ca urmare a avariei, eşuării sau naufragiului. În măsura în care legile statului de reşedinţa nu se opun, autorităţile competente ale acestui stat vor invita funcţionarul consular sa asiste la ancheta deschisă pentru determinarea cauzelor avariei, eşuării sau naufragiului. Funcţionarii consulari au dreptul sa ceara autorităţilor statului de reşedinţa sa ia măsurile necesare în vederea salvării şi ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor, încărcăturii şi proviziilor.5. Dacă proprietarul sau armatorul navei avariate, eşuate ori naufragiate sau orice altă persoană indreptatita sa acţioneze în numele lor nu poate lua măsurile necesare în legătură cu nava, incarcatura ori provizia acesteia, funcţionarii consulari pot lua aceste măsuri în numele proprietarului, armatorului sau persoanei îndreptăţite. Tot astfel, funcţionarii consulari pot lua asemenea măsuri în legătură cu orice obiecte aparţinînd unor cetăţeni ai statului trimiţător provenind din incarcatura ori proviziile aduse în port sau găsite pe coasta, în apropierea coastei sau pe nava care a eşuat sau naufragiat. Nici un fel de taxe vamale nu vor fi percepute pentru aceasta nava sau pentru incarcatura ori proviziile sale, afară de cazul cînd acestea au fost puse în consumaţie sau folosite în statul de reşedinţa.6. În cazul cînd autorităţile statului de reşedinţa sa ia, potrivit competentei lor, măsuri de asigurare ori executare sau de constringere pe bordul navelor sub pavilionul statului trimiţător, vor înştiinţa în prealabil oficiul consular, pentru ca un funcţionar consular să poată asista la executarea unor astfel de măsuri. Dacă, în cazurile urgente, înştiinţarea oficiului consular n-a fost posibila, iar funcţionarul consular nu a fost prezent la luarea măsurilor de executare, autorităţile statului de reşedinţa vor informa neîntîrziat oficiul consular cu privire la măsurile luate. Oficiul consular va fi înştiinţat şi în cazul cînd membrii echipajului navei urmează să fie interogati de către autorităţile statului de reşedinţa.Dispoziţiile prezentului paragraf nu se referă la controlul vamal, sanitar şi de paşapoarte.7. Prevederile prezentului articol nu se aplică navelor de război. +
Articolul 231. Funcţionarii consulari pot exercita drepturile control şi inspecţie prevăzute prin legile şi regulamentele statului trimiţător asupra aeronavelor înmatriculate în acest stat, precum şi asupra echipajelor acestora, în măsura în care legile şi regulamentele statului de reşedinţa permit aceasta. Ei pot, de asemenea, sa acorde asistenţa aeronavelor, precum şi echipajelor acestora. 2. Atunci cînd o aeronava înmatriculată în statul trimiţător suferă un accident pe teritoriul statului de reşedinţa, autorităţile competente ale acestui stat vor informa despre aceasta, fără întîrziere, oficiul consular cel mai apropiat de locul în care accidentul s-a produs. +
Articolul 24În afară funcţiilor enumerate în prezenta convenţie, funcţionarul consular este autorizat sa exercite orice alte funcţii consulare încredinţate de către statul trimiţător şi admise în mod expres de către statul de reşedinţa sau la care statul de reşedinţa nu se opune. +
Articolul 25Statul de reşedinţa acorda toate facilităţile pentru îndeplinirea funcţiilor oficiului consular şi ia toate măsurile corespunzătoare care să permită membrilor oficiului consular să-şi exercite activitatea şi să se bucure de imunităţile şi privilegiile acordate prin prezenta convenţie. +
Articolul 26Statul de reşedinţa facilitează, conform legislaţiei sale, dobindirea pe teritoriul sau de către statul trimiţător a localurilor necesare oficiului consular sau va ajuta statul trimiţător să obţină aceste localuri într-un alt mod. Statul de reşedinţa va sprijini, de asemenea, oficiul consular în obţinerea de locuinţe corespunzătoare pentru membrii oficiului consular. +
Articolul 271. Scutul cu stema statului trimiţător şi inscripţia corespunzătoare cu denumirea oficiului consular, în limbile celor două părţi contractante, pot fi aşezate la sediul oficiului consular şi la reşedinţa şefului de oficiu consular.2. Drapelul naţional al statului trimiţător poate fi arborat la sediul oficiului consular, la reşedinţa şefului de oficiu consular şi la mijloacele de transport ale şefului de oficiu consular atunci cînd acestea sînt utilizate în exercitarea funcţiilor oficiale.3. În exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol se va ţine seama de legile, regulamentele şi practica statului de reşedinţa. +
Articolul 281. Localurile consulare, precum şi locuinta şefului de oficiu consular sînt inviolabile.2. Autorităţile statului de reşedinţa nu pot pătrunde în localurile consulare decît cu consimţămîntul şefului de oficiu consular al statului trimiţător, al şefului misiunii diplomatice a acestui stat sau a persoanei de semnate de aceştia. În locuinta şefului de oficiu consular, autorităţile statului de reşedinţa nu pot pătrunde decît cu consimţămîntul acestuia sau al şefului misiunii diplomatice. Cu toate acestea, consimţămîntul şefului de oficiu consular poate fi prezumat în caz de incendiu sau alt sinistru, care fac necesare măsuri de protecţie imediata.3. Statul de reşedinţa are obligaţia sa ia toate măsurile corespunzătoare pentru a asigura securitatea localurilor consulare, pentru a împiedica ca localurile consulare să fie invadate sau deteriorate şi pentru a împiedica ca liniştea oficiului consular să fie tulburata ori demnitatea să-i fie ştirbită.4. Localurile consulare, mobilierul şi bunurile oficiului consular, precum şi mijloacele de transport ale acestuia nu pot face obiectul oricărei forme de rechiziţie în scopul apărării naţionale sau utilităţii publice. În cazul în care o expropriere ar fi necesară în aceste scopuri, vor fi luate toate măsurile corespunzătoare în scopul evitării de a se împiedica exercitarea funcţiilor consulare şi o indemnizaţie prompta, adecvată şi efectivă va fi acordată statului trimiţător. +
Articolul 291. Imobilele proprietate a statului trimiţător sau deţinute cu chirie şi care sînt destinate îndeplinirii activităţii consulare ori servesc ca locuinţe pentru funcţionarii consulari sînt scutite de impozite şi taxe de orice natura, naţionale, regionale, provinciale sau comunale, cu excepţia taxelor percepute pentru remunerarea serviciilor special prestate.2. În ce priveşte imobilele proprietatea statului trimiţător sau deţinute cu chirie, scutirea fiscală nu se va aplica pentru impozitele şi taxele care, conform legii statului de reşedinţa, sînt în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţător sau cu persoana care acţionează în contul acestui stat.3. Excepţiile prevăzute la paragraful 1 se aplică şi mijloacelor de transport, proprietate a statului trimiţător, destinate utilizării în exercitarea activităţii consulare. +
Articolul 30Arhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar găsi. +
Articolul 311. Statul de reşedinţa va permite şi înlesni oficiilor consulare ale statului trimiţător libertatea de comunicare cu guvernul lor, precum şi cu misiunile diplomatice şi cu alte oficii consulare ale acelui stat din statul de reşedinţa sau din alte state. În acest scop, oficiile consulare pot folosi toate mijloacele publice de comunicare, curierii diplomaţiei sau consulari, valiza diplomatică sau consulară şi mesajele în clar sau cifrate. Totuşi, oficiul consular nu poate instala sau utiliza un post emitator de radio decît cu asentimentul statului de reşedinţa.2. Corespondenta oficială a oficiului consular este inviolabilă, prin corespondenta oficială se înţelege orice corespondenta privitoare la oficiul consular şi la funcţiile sale.3. Valiza consulară nu trebuie să fie nici deschisă, nici reţinută. Totuşi, dacă autorităţile competente ale satului de reşedinţa au motive serioase sa creadă ca valiza conţine alte obiecte decît corespondenta, documentele şi obiectele menţionate la paragraful 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza să fie deschisă în prezenta lor de un reprezentant autorizat al statului trimiţător. Dacă autorităţile acestui stat refuza aceasta cerere, valiza va fi retrimisa la locul de origine.4. Valiza consulară, care poate fi formată din unul sau mai multe colete, trebuie să fie sigilată, să aibă semne exterioare vizibile ale caracterului ei; ea nu poate conţine decît corespondenta oficială sau documente şi obiecte privind exclusiv activitatea oficiului consular. 5. Curierul consular trebuie să posede un document oficial atestind calitatea sa şi precizînd numărul coletelor care constituie valiza consulară. Nu poate fi curier consular un cetăţean al statului de reşedinţa sau rezident permanent în acest stat. În exercitarea funcţiilor sale, curierul este protejat de statul de reşedinţa. El se bucura de inviolabilitatea personală şi nu poate fi supus nici arestării şi nici oricărei alte forme de deţinere ori de limitare a libertăţii personale. +
Articolul 321. Funcţionarii consulari au dreptul, în cadrul circumscripţiei lor consulare, sa comunice cu cetăţenii statului trimiţător, să-i viziteze, să-i îndrume şi, atunci cînd este cazul, sa ia măsurile necesare pentru a le asigura asistenţa juridică şi reprezentarea lor în justiţie.Cetăţenii statului trimiţător pot sa comunice cu funcţionarii consulari şi să-i viziteze.2. Dacă interesatul cere, autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor incunostinta, fără întîrziere şi, în orice caz, în termen de 7 zile, oficiul consular al statului trimiţător, cînd în circumscripţia consulară un cetăţean al acestui stat a fost arestat sau supus oricărei alte forme de limitare a libertăţii personale. 3. Funcţionarii consulari au dreptul sa primească corespondenta sau orice alte comunicări din partea cetăţeanului statului trimiţător aflat în arest preventiv sau supus oricărei alte forme de limitare a libertăţii personale şi, în lipsa refuzului expres al interesatului, sa-l viziteze şi sa comunice cu el.Exercitarea acestui drept nu poate fi amînată de către autorităţile statului de reşedinţa după împlinirea termenului de 10 zile de la data informării prevăzute la paragraful 2 al prezentului articol.4. Drepturile menţionate la paragraful 3 al prezentului articol se vor exercita potrivit modalităţilor de aplicare prevăzute de legile şi regulamentele statului de reşedinţa cu privire la vizita şi comunicarea cu persoanele supuse unei măsuri privative de libertate.5. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor aduce la cunoştinţa cetăţeanului statului trimiţător, aflat în stare de arest preventiv sau supus oricărei alte forme de limitare a libertăţii personale, posibilitatea de comunicare pe care o are potrivit prezentului articol. +
Articolul 33Sub rezerva legilor şi regulamentelor referitoare în zonele în care accesul este interzis sau regulamentul din motive de securitate naţionala sau de interes public, statul de reşedinţa asigura membrilor oficiului consular libertatea de deplasare şi de circulaţie pe teritoriul sau. +
Articolul 34Statul de reşedinţa va trata funcţionarii consulari cu respectul cuvenit şi va lua măsurile corespunzătoare, pentru a împiedica orice atingere adusă persoanelor lor, libertăţi şi demnităţii lor. +
Articolul 351. Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari nu sînt supuşi jurisdicţiei autorităţilor judiciare sau administrative ale statului de reşedinţa pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor lor.2. Totuşi, dispoziţiile primului paragraf nu se aplică în cazul unei acţiuni civile:a) rezultată din încheierea unui contract al unui membru al oficiului consular, care nu a fost făcut în mod expres sau implicit în numele statului trimiţător; … b) intentată de către un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa de către un vehicul, o nava sau o aeronava. … 3. Pentru actele îndeplinite în afară funcţiilor lor, funcţionarii consulari nu pot fi arestaţi sau supuşi oricărei alte forme de privare sau limitare a libertăţii personale, decît în cazul cînd sînt învinuiţi de autoritatea judiciară competenţa de o infracţiune grava sau ca urmare a unei hotărîri judiciare definitive de condamnare.4. Prin infracţiune grava trebuie să se înţeleagă, în sensul prezentului articol, orice infracţiune pentru care legislaţia statului de reşedinţa prevede o pedeapsă privativă de libertate de cel puţin 5 ani.5. Cînd o procedură penală este angajata împotriva unui funcţionar consular, acesta este obligat să se prezinte în faţa autorităţilor competente. Totuşi, procedura trebuie să fie condusă cu consideraţia datorată funcţionarului consular cuvenită poziţiei sale oficiale şi de o maniera care să stînjenească cît mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare. Atunci cînd în împrejurările menţionate la paragraful 3 a apărut necesar ca un funcţionar consular să fie arestat sau supus oricărei alte forme de privare sau de limitare a libertăţii personale, procedura îndreptată contra lui trebuie deschisă în termenul cel mai scurt.6. În cazul luării unei măsuri privative de libertate împotriva unui membru al oficiului consular sau de urmărire penală angajata împotriva lui, statul de reşedinţa este obligat sa informeze despre aceasta pe şeful oficiului consular cît mai curînd posibil. +
Articolul 361. Membrii oficiului consular pot fi chemaţi sa răspundă ca martori în cursul unor proceduri judiciare sau administrative. Dacă un funcţionar consular refuza să depună mărturie, nici o măsura coercitivă sau sancţiune nu-i poate fi aplicată.Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu trebuie să refuze sa răspundă ca martori, în afară cazurilor menţionate la paragraful 3.2. Autoritatea statului de reşedinţa care solicită mărturia trebuie să evite sa stînjenească pe funcţionarul consular în desfăşurarea funcţiilor sale oficiale. Ea poate să primească mărturia funcţionarului consular în localul oficiului consular sau la locuinta acestuia ori sa accepte o declaraţie scrisă din partea sa.3. Membrii oficiului consular nu sînt obligaţi să depună mărturie asupra faptelor care au legătură cu desfăşurarea funcţiilor lor şi nici să prezinte corespondenta sau alte documente oficiale privind exercitarea funcţiilor lor. 4. Membrii oficiului consular nu sînt obligaţi sa acţioneze ca experţi în ceea ce priveşte dreptul naţional al statului trimiţător. +
Articolul 37Membrii oficiului consular şi membrii familiei care trăiesc sub îngrijirea acestora sînt exceptaţi în statul de reşedinţa de orice serviciu naţional şi de orice sarcini cu caracter militar, de prestaţii personale de orice natura, precum şi de contribuţiile care le-ar înlocui. +
Articolul 38Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari, precum şi membrii familiei care trăiesc sub îngrijirea acestora, sînt exceptaţi de orice obligaţii prevăzute de către legile şi regulamentele statului de reşedinţa în materie de înregistrare a străinilor şi permis de şedere. +
Articolul 391. Potrivit dispoziţiilor legislative şi regulamentelor pe care le poate adopta, statul de reşedinţa autorizata intrarea şi acorda scutirea de orice drepturi vamale, taxe şi alte obligaţii similare, pentru obiectele destinate: a) folosinţei oficiale a oficiului consular; … b) folosinţei personale a funcţionarului consular şi a membrilor familiei sale, care locuiesc împreună cu el, inclusiv efectele destinate instalării sale. Articolele de consum nu trebuie să depăşească cantităţile necesare pentru folosirea lor directa de către cei interesaţi. … Scutirile astfel recunoscute nu privesc cheltuielile de depozit, de transport, precum şi cheltuielile aferente pentru servicii similare.2. Angajaţii consulari beneficiază de privilegiile şi scutirile prevăzute la alineatul b) al paragrafului 1 în ceea ce priveşte obiectele importate cu ocazia primei lor instalări. 3. Bagajele personale care însoţesc funcţionarii consulari şi membrii familiei lor, care locuiesc împreună cu ei, sînt scutite de control vamal. Ele nu pot fi supuse controlului decît dacă exista motive serioase să se presupună ca ele conţin alte obiecte decît cele menţionate la alineatul b) al paragrafului 1 din prezentul articol ori obiecte al căror import sau export este interzis de către legile şi regulamentele statului de reşedinţa ori supus legilor şi regulamentelor sale de carantina. Acest control nu poate să aibă loc decît în prezenta funcţionarului consular sau a unui membru al familiei sale. +
Articolul 401. Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari sînt exceptaţi de orice impozite şi taxe, personale sau reale, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia:a) impozitelor indirecte care sînt în mod normal încorporate în preţul mărfurilor sau serviciilor; … b) impozitelor şi taxelor asupra bunurilor imobile particulare situate pe teritoriul statului de reşedinţa, sub rezerva art. 29; … c) drepturilor de succesiune şi de mutaţie percepute de statul de reşedinţa, sub rezerva dispoziţiilor paragrafului b) al art. 42; … d) impozitelor şi taxelor asupra cistigurilor particulare care îşi au sursa în statul de reşedinţa; … e) drepturilor de înregistrare, grefa, ipoteci şi timbre, sub rezerva dispoziţiilor art. 29. … 2. Membrii personalului de serviciu sînt exceptaţi de impozite şi taxe pe salariile pe care le primesc pentru serviciile lor oficiale.3. Membrii oficiului consular care folosesc persoane ale căror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit în statul de reşedinţa trebuie să respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele statului respectiv le impun în materie de percepere a impozitului pe venit. +
Articolul 411. Oficiul consular poate percepe pe teritoriul statului de reşedinţa drepturile şi taxele pe care legile şi regulamentele statului trimiţător le prevăd pentru serviciile consulare.2. Sumele încasate ca drepturi şi taxe prevăzute la paragraful 1 al prezentului articol sînt scutite de orice impozite şi taxe în statul de reşedinţa. +
Articolul 42În caz de deces al unui membru al oficiului consular, statul de reşedinţa este obligat:a) să permită exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia acelora care au fost dobîndite în statul de reşedinţa şi care fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului; … b) sa scutească bunurile mobile ale succesiunii de impozitele şi taxele sau de alte drepturi similare de orice natura, cu condiţia ca aceste bunuri să se găsească pe teritoriul statului de reşedinţa numai datorită prezentei defunctului în calitatea sa de membru al oficiului consular. … +
Articolul 431. Sub rezerva dispoziţiilor paragrafului 3, membrii oficiului consular sînt exceptaţi, în ceea ce priveşte serviciile pe care ei le aduc statului trimiţător, de la dispoziţiile privind asigurările sociale în vigoare în statul de reşedinţa.2. Scutirea prevăzută la paragraful 1 se aplică şi membrilor personalului particular care se afla în serviciul exclusiv al membrilor oficiului consular, dacă:a) nu sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau nu sînt rezidenţi permanenţi în acest stat; … b) sînt supuşi dispoziţiilor referitoare la asigurările sociale în statul trimiţător sau într-un stat terţ. … 3. Membrii oficiului consular care au în serviciul lor persoane cărora scutirea prevăzută la paragraful 2 nu li se aplică, trebuie să respecte obligaţiile pe care dispoziţiile privind asigurările sociale ale statului de reşedinţa le impun celui care angajează.4. Scutirea prevăzută la paragrafele 1 şi 2 nu exclude participarea facultativă la regimul asigurărilor sociale existent în statul de reşedinţa, cu condiţia ca ea să fie admisă la acest stat. +
Articolul 441. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al oficiului consular care sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau cetăţeni ai statului trimiţător, rezidenţi permanenţi în statul de reşedinţa, nu beneficiază decît de imunităţile şi privilegiile prevăzute la art. 35 paragraful 1 şi art. 36 paragraful 3 din prezenta convenţie.2. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiază, în măsura în care împrejurările permit, de privilegiile recunoscute acestora din urma, afară numai dacă sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau rezidenţi permanenţi pe teritoriul acestui stat sau exercita aici o activitate particulară cu caracter lucrativ.3. Statul de reşedinţa trebuie să-şi exercite jurisdicţia asupra persoanelor menţionate la paragrafele 1 şi 2 ale prezentului articol, astfel încît sa nu împiedice activitatea oficiului consular. +
Articolul 451. Statul trimiţător poate renunţa, în ceea ce priveşte un membru al oficiului consular, la privilegiile şi imunităţile prevăzute de art. 35. 2. Renunţarea trebuie să fie întotdeauna expresă, sub rezerva dispoziţiilor paragrafului 3 al prezentului articol, şi trebuie comunicată în scris statului de reşedinţa.3. Dacă un membru al oficiului consular, într-una din materiile în care ar beneficia de imunitate de jurisdicţie în virtutea art. 35 paragraful 1, angajează o procedură, el nu va putea invoca imunitatea de jurisdicţie cu privire la orice cerere reconvenţională legală de cererea principala;4. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilă sau administrativă nu implica renunţarea la imunitatea privind măsurile de executare a hotărîrii, pentru care este necesară o renunţare distinctă. +
Articolul 461. Membrii oficiului consular beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute de prezenta convenţie din momentul trecerii frontierei teritoriului statului de reşedinţa pentru a-şi ocupa postul, iar dacă se găseşte deja pe acest teritoriu de la intrarea lui în funcţie la oficiul consular.2. Membrii de familie ai membrilor oficiului beneficiază de privilegiile prevăzute de prezenta convenţie în următoarele condiţii:a) din momentul în care membrul oficiului consular începe să se bucure de imunităţi şi privilegii conform paragrafului 1; … b) din momentul trecerii frontierei statului şedinţa, dacă au intrat pe acest teritoriu la o dată ulterioară celei prevăzute la alin a); … c) din momentul cînd au devenit membri de familie ai membrului oficiului consular, dacă au dobîndit aceasta calitate la o dată ulterioară celei prevăzute la alin. a) şi b). … 3. Atunci cînd activitatea unui membru al oficiului consular ia sfîrşit, imunităţile şi privilegiile sale, precum şi cele ale membrilor săi de familie, încetează în momentul în care persoana în cauza părăseşte teritoriul statului de reşedinţa sau la expirarea unui termen rezonabil acordat în acest scop. Imunităţile şi privilegiile angajaţilor consulari ale membrilor personalului de serviciu, care sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau care au domiciliul în statul de reşedinţa, încetează în momentul în care persoana în cauza îşi pierde calitatea de angajat consular sau membru al personalului de serviciu.4. Privilegiile acordate membrilor de familie încetează, de asemenea, din momentul în care aceste persoane nu mai fac parte din familia membrului oficiului consular.Totuşi, dacă aceste persoane declara ca intenţionează sa părăsească teritoriul statului de reşedinţa într-un termen rezonabil, privilegiile lor subzistă pînă în momentul plecării.5. În cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale continua să se bucure de privilegiile recunoscute prin prezenta convenţie pînă în momentul în care părăsesc teritoriul statului de reşedinţa sau pînă la expirarea unui termen rezonabil acordat în acest scop.6. Membrii personalului particular beneficiază de drepturile şi înlesnirile care le sînt acordate prin prezenta convenţie pe durata angajării lor în aceasta calitate.7. Pentru actele îndeplinite de către membrii oficiului consular în exerciţiul funcţiilor lor oficiale, imunitatea de jurisdicţie subzistă fără limita de durata. +
Articolul 471. Fără a se aduce atingere privilegiilor şi imunităţilor lor, prevăzute prin prezenta convenţie, toate persoanele care beneficiază de aceste privilegii şi imunităţi au obligaţia să respecte legile şi regulamentele statului de reşedinţa şi sa nu se amestece în treburile interne ale acestui stat.2. Facilităţile, privilegiile şi imunităţile membrilor oficiului consular nu vor fi folosite de aceştia decît în scopul îndeplinirii obligaţiilor lor oficiale.3. Localurile consulare nu vor fi folosite într-un mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare. +
Articolul 48Toate mijloacele de transport, proprietate a statului trimiţător şi care sînt folosite de către oficiile consulare, precum şi toate mijloacele de transport aparţinînd membrilor oficiului consular sau membrilor lor de familie, trebuie să fie asigurate împotriva daunelor cauzate terţilor. +
Capitolul 3Dispoziţii finale +
Articolul 491. Prezenta convenţie va fi ratificată. Schimbul instrumentelor de ratificare va avea loc cît mai curînd posibil la Bucureşti.2. Prezenta convenţie va intra în vigoare în a 30-a zi de la schimbul instrumentelor de ratificare. Ea este încheiată pentru o perioadă de 10 ani şi va fi prelungită de fiecare data, pe aceeaşi perioadă, în afară de cazul în care una dintre părţile contractante nu o denunta cu 12 luni înainte de expirarea perioadei respective. Drept care, plenipotenţiarii respectivi au semnat prezenta convenţie, punînd sigiliul lor.Facuta la Tunis la 8 octombrie 1977, în doua exemplare originale, fiecare în limbile română, arabă şi franceza. În caz de divergenta de interpretare între textele în română şi arabă, textul francez va face credinţa.Pentru Republica Socialistă România Marin RădoiPentru Republica TunisianăAbdelkrim Gana──────────