între Republica Populara Română şi Republica Populara Federativă Iugoslavia
Republica Populara Română şi Republica Populara Federativă Iugoslavia,în dorinţa de a reglementa şi dezvolta relaţiile consulare între cele doua state în spiritul prieteniei şi colaborării reciproce,au hotărât sa încheie o convenţie consulară, în care scop au numit ca împuterniciţi ai lor:Guvernul Republicii Populare Române pe Gheorghe Pele, Adjunct al Ministrului Afacerilor Externe,Guvernul Republicii Populare Federative Iugoslavia pe Arso Milatovici, Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Populare Federative Iugoslavia în Republica Populara Română,care, după schimbul împuternicirilor lor, găsite în buna şi cuvenită forma,au convenit asupra următoarelor: +
Capitolul 1Definiţii +
Articolul 1În prezenta Convenţie:1. Prin termenul de "consulat" se înţelege consulat general, consulat, viceconsulat şi agenţie consulară.2. Prin termenul de "consul" se înţelege consul general, viceconsul şi agent consular, care sînt conducatori ai consulatelor.3. Prin termenul de "persoane oficiale ale consulatului" se înţelege acele persoane care nu au rang consular şi nu sînt conducatori de consulate, precum şi persoanele care exercită funcţii consulare în cadrul consulatului.4. Prin termenul de "colaboratori ai consulatului" se înţelege persoanele care îndeplinesc funcţii tehnico-administrative în cadrul consulatelor, precum şi personalul de serviciu al consulatelor.5. Prin termenul de "personalul consulatului" se înţelege consulii, persoanelor oficiale ale consulatelor şi colaboratorii consulatelor.6. Prin termenul de "cetăţean" se înţelege atît persoanele fizice cat şi persoanele juridice. +
Capitolul 2Înfiinţarea consulatelor şi intrarea în funcţie a consulilor +
Articolul 21. Fiecare Parte Contractantă are dreptul ca, în conformitate cu prezenta Convenţie, sa înfiinţeze consulate pe teritoriul celeilalte Părţi Contractante.2. Înfiinţarea consulatelor, sediul lor şi circumscripţiile consulare, vor fi stabilite printr-o înţelegere între Părţile Contractante, în fiecare caz în parte. +
Articolul 31. Consulatele pot fi încadrate cu numărul necesar de persoane. Datele personale şi funcţiile acestora vor fi comunicate organelor statului de reşedinţa.2. Consulii şi persoanele oficiale ale Consulatelor trebuie să fie cetăţeni ai statului trimiţător.Ei nu au dreptul să facă comerţ sau sa exercite vreo profesiune pe teritoriul statului de reşedinţa.3. Părţile Contractante nu vor trimite şi nu vor primi consuli onorifici. +
Articolul 4Înaintea numirii consulului, statul trimiţător va cere pe cale diplomatică acordul stat cu privire la persoana acestuia. +
Articolul 51. Consulii îşi vor putea începe activitatea după ce vor prezenta statului de reşedinţa patenta consulară şi după eliberarea de către acesta a execvaturului.Patenta consulară va cuprinde numele şi prenumele consulului, rangul sau consular, localitatea de reşedinţa şi circumscripţia sa consulară.2. Statul de reşedinţa poate acorda consulului o autorizaţie temporară pentru îndeplinirea activităţii sale oficiale pînă la obţinerea execvaturului.3. După eliberarea execvaturului sau a autorizaţiei prevăzută la punctul 2, organele statului de reşedinţa vor lua toate măsurile pentru a asigura consulului posibilitatea de a-şi exercită activitatea oficială şi de a se bucura de imunităţile şi privilegiile ce i se cuvin. +
Articolul 61. Activitatea consulilor încetează prin rechemare, retragerea execvaturului şi în caz de deces.2. În caz de rechemare, de retragere a execvaturului, absenta, boala sau deces al consulului, ori din alte motive, statul trimiţător poate imputernici pentru conducerea temporară a consulatului o persoană oficială din cadrul consulatului respectiv ori din alt consulat sau o persoană din cadrul reprezentantei diplomatice din ţara de reşedinţa. Numele acestei persoane va fi comunicat în prealabil Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa.3. Persoana însărcinată temporar cu conducerea consulatului se va bucura de drepturile, privilegiile şi imunităţile cuvenite consulilor. +
Capitolul 3Drepturi, privilegii şi imunităţi +
Articolul 7Consulii au dreptul sa aseze pe scutul cu stema statului trimiţător şi inscripţia cu denumirea consulatului pe clădirile în care se afla birourile oficiale ale consulatului.Ei au dreptul sa arboreze drapelul statului lor pe aceste clădiri, precum şi pe mijloacele lor de transport folosite în interes de serviciu. +
Articolul 81. Încăperile oficiale ale consulatelor sînt inviolabile. Organele statului de reşedinţa nu pot sa întreprindă nici o măsura în încăperile consulatelor fără acordul consulatelor. De asemenea, nu pot fi întreprinse măsuri în locuintele consulilor fără acordul acestora, în afară cazului aplicării prevederilor punctului 2 al articolului 9 din prezenta Convenţie. Măsurile întreprinse în locuintele consulilor, trebuie să se facă cu respectarea obligatorie a principiului inviolabilitatii arhivelor şi corespondentei consulatelor, conform punctelor 2 şi 3 din prezentul articol.2. Arhiva consulatelor este inviolabilă. În arhiva consulatelor nu pot fi păstrate documente şi obiecte personale.3. Corespondenta oficială a consulatelor este inviolabilă şi nu poate fi reţinută.4. În relaţiile cu autorităţile statului trimiţător, consulii au dreptul sa folosească cifrul şi curierul diplomatic. +
Articolul 91. Consulii, persoanele oficiale ale consulatelor, precum şi colaboratorii consulatelor, în măsura în care aceştia din urma sînt cetăţeni ai statului trimiţător, nu vor fi supuşi jurisprudenţei statului de reşedinţa, în ceea ce priveşte activitatea lor oficială.2. Pentru alte acţiuni, consulii şi persoanele oficiale ale consulatelor nu pot fi reţinuţi, arestaţi sau supuşi unei alte măsuri de privatiune de libertate, cu excepţia cazurilor privind executara unei hotărîri judecătoreşti definitive sau a cazurilor privind infracţiuni penale pentru care dispoziţiile legale ale statului de reşedinţa prevăd pedeapsa privarii de libertate pentru cel puţin 5 ani sau mai mult.3. În cazul pornirii procesului penal, reţinerii sau arestării unei persoane prevăzute la punctul 2 din prezentul articol, organele statului de reşedinţa vor informa imediat despre aceasta reprezentanta diplomatică a statului trimiţător. +
Articolul 101. Consulii, persoanele oficiale ale consulatelor şi colaboratorii consulatelor, pot fi invitaţi de organele statului de reşedinţa pentru a depune în calitate de martori. Ei pot refuza să facă depozitii în legătură cu orice problema privind activitatea lor oficială şi să prezinte documente referitoare la aceasta activitate.2. Citaţiile adresate consulilor, persoanelor oficiale ale consulatelor şi colaboratorilor consulatelor, cetăţeni ai statului trimiţător, vor fi întocmite în scris şi nu vor prevedea măsuri de constrângere. În caz de neprezentare, organele respective nu vor putea aplica sancţiuni împotriva acestor persoane.3. Organele care au emis citaţiile vor lua măsurile necesare pentru ca, prin audiere, sa nu provoace perturbari în îndeplinirea activităţii oficiale a persoanelor prevăzute la punctul 2 din prezentul articol.4. În cazul cînd consulii sau persoanele oficiale ale consulatelor, din motive întemeiate, nu pot să se prezinte să depună mărturii, ei trebuie să înştiinţeze despre aceasta organele statului de reşedinţa, cerând ca audierea lor să aibă loc la o altă dată la sediul consulatului sau la locuinta acestora. De asemenea, în astfel de cazuri, ei pot cere să depună marturiile în scris.5. Consulii, persoanele oficiale ale consulatelor şi colaboratorii consulatelor, cetăţeni ai statului trimiţător, sînt scutiţi de a depune jurământ în calitate de martori. +
Articolul 11Consulii şi ceilalţi membri ai personalului consulatelor, precum şi sotiile şi copiii lor minori care locuiesc împreună cu aceştia şi poseda cetăţenia statului trimiţător, nu sînt supuşi dispoziţiilor statului de reşedinţa în ceea ce priveşte şederea, înregistrarea şi controlul străinilor. Sosirea şi plecarea lor vor fi aduse la cunoştinţa Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa. +
Articolul 121. Imobilele aparţinînd statului trimiţător, destinate activităţii oficiale a consulatelor sau care servesc ca locuinţe pentru membrii personalului consulatelor sînt scutite de impozite şi alte prestaţii publice.2. Mijloacele de transport, aparatele de radio, televizoarele şi alte bunuri mobile aparţinînd statului trimiţător şi care servesc nevoilor consulatelor sînt scutite de impozite, taxe şi prestaţii în scopuri publice.3. Consulii şi ceilalţi membri ai personalului consulatelor, precum şi sotiile şi copiii lor minori, cetăţeni ai statului trimiţător sînt scutiţi de impozite directe, de toate obligaţiile cu caracter banesc sau de alta natura, la care sînt supuşi cetăţenii statului de reşedinţa, dacă de asemenea obligaţii sînt scutite şi categoriile corespunzătoare de colaboratori ai reprezentantelor diplomatice.4. Scutirile prevăzute la punctele 1-3 din prezentul articol nu se referă la plata serviciilor prestate de către instituţii, întreprinderi, organizaţii şi nici la veniturile realizate în afară activităţii oficiale consulare. +
Articolul 131. Consulii şi ceilalţi membri ai personalului consulatelor, precum şi sotiile şi copiii lor minori, cetăţeni ai statului trimiţător, se bucura pe bază de reciprocitate, de aceleaşi scutiri de taxe vamale, pe care statul de reşedinţa le acorda categoriilor corespunzătoare de colaboratori ai reprezentantelor diplomatice.2. Obiectele necesare activităţii oficiale ale consulatelor sînt scutite de taxe vamale. +
Capitolul 4Funcţiile consulilor +
Articolul 141. Consulii au dreptul sa apere în circumscripţiile lor consulare drepturile şi interesele statului trimiţător şi ale cetăţenilor acestuia.2. În exercitarea funcţiilor prevăzute în prezenta Convenţie, consulii au dreptul să se adreseze direct organelor locale din circumscripţiile lor consulare. +
Articolul 151. Consulii au dreptul ca, fără împuternicire specială, sa reprezinte în faţa organelor statului de reşedinţa pe cetăţenii statului trimiţător care din cazua absentei sau din alte motive nu au posibilitatea să-şi apere la timp drepturile şi interesele lor.Reprezentarea încetează în cazul cînd persoanele în cauza îşi vor numi împuterniciţii lor sau vor lua asupra lor apărarea drepturilor şi intereselor proprii.2. Prevederile punctului 1 nu aduc atingere dispoziţiilor legale ale satatului de reşedinţa cu privire la reprezentarea obligatorie prin avocaţi. +
Articolul 161. Consulii au dreptul sa înregistreze cetăţenii statului trimiţător, să le elibereze sau prelungească pasapoartele şi alte documente personale ale acestora.2. Prevederile de la punctul 1 nu scutesc pe cetăţenii statului trimiţător de obligaţia de a respecta dispoziţiile legale ale statului de reşedinţa cu privire la înregistrarea cetăţenilor străini.3. Consulii au dreptul sa acorde cetăţenilor statului trimiţător, cetăţenilor străini, precum şi apatrizilor, vize de călătorie în statul trimiţător. +
Articolul 171. Consulii au dreptul sa înregistreze cazurile de naştere şi deces ale cetăţenilor statului lor, sa oficieze căsătorii, în cazul cînd ambele persoane care se casatoresc sînt cetăţeni ai statului lor, înregistrarea desfacerii căsătoriei dintre cetăţenii statului trimiţător şi sa elibereze certificatele de stare civilă corespunzătoare.2. Prevederile de la punctul 1 nu scutesc persoanele interesate de obligaţia de a face declaraţiile respective sau să efectueze înregistrările cerute de legile statului de reşedinţa. +
Articolul 18Consulii au dreptul sa îndeplinească în consulate, în locuintele lor, în locuintele cetăţenilor statului trimiţător, precum şi pe bordul navelor sau aeronavelor care poarta pavilionul sau semnul distinctiv al acestui stat, următoarele activităţi, în măsura în care acestea sînt permise de legile statului de reşedinţa:a) Sa întocmească, sa legalizeze ori sa autentifice declaraţii ale cetăţenilor statului trimiţător; … b) Sa întocmească, sa autentifice şi sa păstreze dispoziţii testamentare sau alte acte juridice unilaterale ale cetăţenilor statului trimiţător; … c) Sa întocmească şi sa autentifice acte juridice între cetăţenii statului trimiţător, cu excepţia actelor juridice privind constituirea, modificarea, transmiterea şi stingerea de drepturi asupra imobilelor situate pe teritoriul statului de reşedinţa; … d) Sa întocmească şi sa autentifice acte juridice între cetăţenii statului trimiţător şi cetăţenii statului de reşedinţa sau ai unui stat terţ dacă aceste acte urmează sa producă efecte juridice exclusiv pe teritoriul statului trimiţător; … e) Sa legalizeze, respectiv sa autentifice, semnăturile cetăţenilor statului trimiţător de pe orice fel de acte, sa legalizeze documente care emana de la organele statului trimiţător sau de reşedinţa şi sa legalizeze copiile, traducerile şi extrasele de pe acestea; … f) Sa primească în păstrare bunuri sau documente de la cetăţenii statului trimiţător sau destinate acestora. Bunurile şi documentele primite în păstrare de consul pot fi scoase de pe teritoriul statului de reşedinţa numai cu respectarea dispoziţiilor legale ale acestui stat: … g) Sa efectueze orice alte activităţi care le sînt încredinţate de către statul trimiţător. … +
Articolul 19Documentele menţionate în articolul 18 vor avea în statul de reşedinţa aceeaşi valoare juridică şi forta probanta ca şi documentele întocmite, autentificate şi legalizate de către organele acestui stat. +
Articolul 20Drepturile consulilor în legătură cu problemele de tutela, curatela şi succesiune sînt cele prevăzute în Tratatul dintre Republica Populara Română şi Republica Populara Federativă Iugoslavia privind asistenţa juridică, încheiat la Belgrad la 18 octombrie 1960. +
Articolul 211. Consulii au dreptul sa acorde asistenţa navelor care navighează sub pavilionul statului trimiţător şi care se afla în porturile din circumscripţia lor consulară. La cererea consulilor, organele statului de reşedinţa le vor acorda ajutorul necesar.2. Consulii au dreptul sa ia legătură cu echipajul navelor şi cu călătorii, sa viziteze nava, sa verifice documentele de bord, precum şi documentele cu privire la incarcatura, scopul călătoriei şi incidentele survenite pe nava. De asemenea, au dreptul sa ia măsurile necesare pentru asigurarea ordinei şi disciplinei pe nava.3. Consulii au dreptul, în măsura în care este permis prin legile statului de reşedinţa, sa însoţească pe membrii echipajului în faţa organelor acestui stat, să le acorde asistenţa şi sa îndeplinească oficiul de traducător în raporturile acestor persoane cu organele respective. +
Articolul 221. În caz de catastrofa sau avarie a unei nave a statului trimiţător, organele statului de reşedinţa vor înştiinţa neîntârziat pe consul şi îl vor informa despre măsurile întreprinse pentru salvarea şi ocrotirea navei, echipajului, pasagerilor şi încărcăturii. De asemenea, aceste organe vor acorda consulului sprijinul necesar în luarea măsurilor ce se impun ca urmare a catastrofei sau avariei şi îl vor invita sa asiste la constatarea cauzelor catastrofei sau avariei şi la strângerea dovezilor.2. Consulii au dreptul sa ceara organelor statului de reşedinţa, ca acestea sa ia măsuri în scopul salvării şi ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor şi încărcăturii. +
Articolul 231. În cazul cînd organele statului de reşedinţa intenţionează sa ia măsuri de constrângere pe o nava a statului trimiţător, consulul va fi informat în prealabil despre aceasta pentru a i se da posibilitate sa asiste la luarea acestor măsuri.2. Prevederea de la punctul 1 se referă şi la cazul în care membrii echipajului navei urmează să fie interogati pe uscat de către organele statului de reşedinţa.3. Dacă din cauza urgenţei, informarea prevăzută la punctele 1 şi 2 nu poate fi facuta pînă la începerea acţiunii, ea va fi facuta o dată cu începerea sau în cursul acţiunii.4. Dacă consulul nu a participat şi nici nu a fost reprezentat la acţiunea respectiva, deşi a fost informat despre aceasta, organele statului de reşedinţa îi vor trimite de urgenta o informare cat mai detaliată, cu indicarea caracterului acţiunii.5. Prevederile din prezentul articol nu se referă la controlul vamal, graniceresc sau sanitar al navei, membrilor echipajului sau pasagerilor. +
Articolul 24Prevederile din articolele 21-23 din prezenta Convenţie se vor aplica în mod corespunzător şi aeronavelor. +
Articolul 25Consulii au dreptul ca în exercitarea atribuţiilor oficiale sa perceapă taxele prevăzute prin dispoziţiile legale ale statului trimiţător. +
Capitolul 5Dispoziţii finale +
Articolul 26Prevederile capitolului IV din prezenta Convenţie cu privire la funcţiile consulilor se vor aplica în mod corespunzător şi colaboratorilor reprezentantelor diplomatice, însărcinaţi sa îndeplinească funcţii consulare, în măsura în care Ministerul Afacerilor Externe al statului de reşedinţa a fost informat despre aceasta însărcinare. Aceasta nu aduce atingerea imunităţilor şi privilegiilor diplomatice ale acestor colaboratori. +
Articolul 27Prezenta Convenţie este supusă ratificării şi va intra în vigoare la 30 de zile de la schimbul instrumentelor de ratificare care va avea loc la Belgrad.Convenţia va rămîne în vigoare pînă la expirarea unui termen de 6 luni de la data cînd una din Părţile Contractante îşi va manifesta dorinţa sa de a renunţa la aceasta Convenţie.Facuta la Bucureşti la 8 noiembrie 1962, în 2 exemplare, fiecare în limbile română şi sârbo-croată, ambele texte avînd valoare egala.Din împuternicireaGuvernului RepubliciiPopulare Române,Gheorghe PeleDin împuternicireaGuvernului RepubliciiPopulare FederativeIugoslavia,Arso Milatovici––