între România şi Republica Turcia
România şi Republica Turcia,animate de dorinţa de a dezvolta şi întări legăturile bilaterale de prietenie şi cooperare pe probleme consulare şi juridice,convinse ca adâncirea relaţiilor consulare dintre România şi Republica Turcia va favoriza dezvoltarea în continuare a cooperării şi în alte domenii,constiente ca România şi Republica Turcia sunt părţi la Convenţia de la Viena din 24 aprilie 1963 privind relaţiile consulare,dorind sa reglementeze şi sa promoveze relaţiile lor consulare,au hotărât sa încheie prezenta convenţie consulară şi au convenit asupra celor ce urmează: +
Articolul 1DefiniţiiÎn scopul prezentei convenţii, următoarele expresii vor avea înţelesul asupra căruia s-a convenit mai jos:1. prin părţi contractante se înţelege statele care semnează prezenta convenţie;2. prin stat trimiţător se înţelege partea contractantă care numeşte un funcţionar consular;3. prin stat de reşedinţa se înţelege partea contractantă pe teritoriul căreia funcţionarul consular îşi îndeplineşte atribuţiile;4. prin post consular se înţelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consulară;5. prin circumscripţie consulară se înţelege teritoriul desemnat unui post consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;6. prin şeful postului consular se înţelege persoana însărcinată cu atribuţiile de a acţiona în aceasta calitate;7. prin funcţionar consular se înţelege orice persoană, inclusiv şeful postului consular, căreia i s-a încredinţat de către statul trimiţător exerciţiul funcţiilor consulare, în calitate de consul general, consul, viceconsul sau agent consular;8. prin angajat consular se înţelege orice persoană angajata în cadrul serviciului tehnic şi administrativ al unui post consular;9. prin membru al personalului de serviciu se înţelege orice persoană angajata în serviciul casnic al unui post consular;10. prin membrii postului consular se înţelege toţi funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;11. prin membrii personalului consular se înţelege toţi funcţionarii consulari, alţii decât şeful postului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;12. prin membru al personalului particular se înţelege o persoană care este angajata exclusiv în serviciul particular al unui membru al postului consular;13. prin membri de familie se înţelege soţul unui membru al postului consular şi copiii săi minori, precum şi părinţii săi, care locuiesc împreună cu acesta şi a căror întreţinere îi este încredinţată acestuia;14. prin arhive consulare se înţelege toate hârtiile, documentele, corespondenta, cărţile, ziarele, înregistrările audio şi video, fotografiile, registrele postului consular, împreună cu cifrul şi codurile, precum şi orice fel de lucruri destinate protecţiei sau păstrării acestora;15. prin localuri consulare se înţelege clădirile sau părţile de clădiri şi terenul aferent acestora, inclusiv reşedinţa şefului postului consular, indiferent în proprietatea cui se afla, care sunt folosite exclusiv în scopurile postului consular;16. prin cetăţean se înţelege, în raport cu statul trimiţător, orice persoană care este considerată de legea acestui stat cetăţean al său;17. prin persoane juridice se înţelege instituţiile înfiinţate în conformitate cu legea statului trimiţător, care îşi au sediul în acest stat;18. prin nava a statului trimiţător se înţelege orice nava, inclusiv navele deţinute în proprietatea statului trimiţător, altele decât cele militare, înregistrate la unul dintre porturile acestuia în conformitate cu legea sa şi îndreptăţite sa navigheze sub pavilionul acestui stat;19. prin aeronava a statului trimiţător se înţelege orice aeronava, inclusiv aeronavele deţinute în proprietatea statului trimiţător, altele decât cele militare, înregistrate în conformitate cu legea sa şi îndreptăţite sa poarte însemnele de identificare ale acestui stat. +
Capitolul 1Înfiinţarea unui post consular şi numirea membrilor postului consular +
Articolul 2Înfiinţarea unui post consular1. Un post consular poate fi înfiinţat pe teritoriul statului de reşedinţa numai cu consimţământul acestui stat.2. Sediul postului consular, rangul acestuia şi circumscripţia sa consulară sunt stabilite de statul trimiţător şi sunt supuse aprobării statului de reşedinţa.3. Consimţământul statului de reşedinţa va fi cerut şi în cazul în care un consulat general sau un consulat intenţionează sa deschidă un viceconsulat sau o agenţie consulară într-o alta localitate decât cea în care acesta este situat.4. Consimţământul statului de reşedinţa va fi cerut şi în cazul intentiei de a deschide un birou consular care să facă parte din postul consular existent şi care să funcţioneze în orice alt loc decât sediul acestuia.5. Funcţionarul consular îşi poate îndeplini funcţiile în afară circumscripţiei consulare numai cu acordul prealabil al statului de reşedinţa.6. Statul trimiţător poate, după notificarea statelor interesate, sa încredinţeze unui post consular înfiinţat într-un anumit stat exercitarea funcţiilor consulare într-un alt stat, cu consimţământul statelor interesate. Statul de reşedinţa îşi poate retrage acordul în orice moment, fără a fi nevoit sa motiveze aceasta decizie.7. După notificarea facuta statului de reşedinţa un post consular al statului trimiţător poate exercita, cu consimţământul statului de reşedinţa, funcţii consulare pe teritoriul statului de reşedinţa în numele unui alt stat. Statul de reşedinţa îşi poate retrage acordul în orice moment, fără a fi nevoit sa motiveze aceasta decizie. +
Articolul 3Cetăţenia membrilor postului consular şi a membrilor personalului particular1. Părţile contractante îi pot numi în calitate de funcţionari consulari numai pe cetăţenii lor care nu sunt rezidenţi permanenţi în statul de reşedinţa.2. Părţile contractante îi pot angaja numai pe cetăţenii lor sau pe cei ai statului de reşedinţa în calitate de angajaţi consulari şi membri ai personalului de serviciu. +
Articolul 4Regimul de muncă al funcţionarilor consulari şi al angajaţilor consulariFuncţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului particular, care deţin cetăţenia statului trimiţător, nu au voie sa presteze în statul de reşedinţa activităţi comerciale sau de orice alta natura, altele decât funcţiile lor oficiale. +
Articolul 5Numirea şefului postului consular şi admiterea de a intră în exerciţiul funcţiilor sale1. Statul trimiţător va notifica ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa numirea şefului postului consular şi va transmite pe cale diplomatică aceleiaşi instituţii patenta sau orice alt document de numire, împreună cu curriculum vitae al celui numit.2. În patenta sau în documentul de numire se vor specifică numele întreg al şefului postului consular, cetăţenia acestuia, categoria şi rangul, circumscripţia şi sediul postului consular.3. În conformitate cu formalităţile prezentate mai sus, statul de reşedinţa va elibera şefului postului consular un exequatur sau o alta autorizaţie de intrare în exerciţiul funcţiilor sale, oricare ar fi forma acesteia şi fără perceperea vreunei taxe.Până la eliberarea exequaturului sau a autorizaţiei statul de reşedinţa poate admite ca şeful postului consular să îşi exercite în mod provizoriu funcţiile şi sa beneficieze de prevederile prezentei convenţii.4. Totuşi, statul de reşedinţa poate refuza acordarea unui exequatur sau a unei autorizaţii fără a fi nevoit sa explice acest refuz. +
Articolul 6Notificarea numirii şefului postului consular către autorităţile din cadrul circumscripţiei consulareDe îndată ce şeful unui post consular este admis, chiar cu titlu provizoriu, să îşi exercite funcţiile statul de reşedinţa va notifica imediat acest lucru autorităţilor competente din cadrul circumscripţiei consulare. Acesta se va asigura de luarea tuturor măsurilor necesare pentru a-i permite şefului postului consular sa desfăşoare activităţile postului sau şi sa beneficieze de prevederile prezentei convenţii. +
Articolul 7Exerciţiul temporar al funcţiilor şefului postului consular1. Dacă şeful unui post consular este împiedicat din orice motiv să îşi îndeplinească funcţiile sau dacă postul de şef al postului consular este vacant în mod temporar sau permanent, statul trimiţător poate imputernici un funcţionar consular din cadrul aceluiaşi post sau din cadrul unui alt post consular de pe teritoriul statului de reşedinţa ori pe unul dintre membrii personalului diplomatic al misiunii sale diplomatice din statul de reşedinţa sau pe un funcţionar din cadrul ministerului afacerilor externe al statului trimiţător sa acţioneze temporar în calitate de şef al postului consular. În cazul ultimei ipoteze perioada de serviciu temporar nu va depăşi 3 luni în interiorul unui an calendaristic. Totuşi, atunci când este necesar, această perioadă se poate extinde, în baza unei permisiuni obţinute pe cale diplomatică.2. Toate informaţiile referitoare la identitatea persoanei împuternicite sa îndeplinească sarcinile menţionate la paragraful 1 al prezentului articol vor fi notificate în prealabil ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa.3. Prevederile acestei convenţii se vor aplica persoanei care va îndeplini funcţii consulare în calitate de şef al postului consular ad-interim.4. În conformitate cu paragraful 1 al prezentului articol, un membru al personalului diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţător în statul de reşedinţa, care a fost împuternicit sa exercite funcţii consulare, va continua sa beneficieze de privilegiile şi de imunităţile diplomatice. +
Articolul 8Notificarea numirilor, sosirilor, plecarilor şi a schimbărilor intervenite în statutul celorlalţi membri ai postului consular1. Statul trimiţător va notifica în prealabil ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa numirile, numele complete, cetateniile, rangurile, titlurile, sosirile, plecarile definitive sau încetarea funcţiilor, schimbările intervenite în statutul funcţionarilor consulari, alţii decât şeful postului, sau în adresele lor din statul de reşedinţa.2. În plus, autorităţile locale vor fi informate despre:a) sosirile şi plecarile definitive ale membrilor de familie şi despre identitatea lor; … b) identitatea, preluarea funcţiilor, plecarile definitive şi încetarea funcţiilor membrilor personalului particular; … c) datele privind angajarea sau concedierea persoanelor care deţin cetăţenia statului de reşedinţa în calitate de angajaţi consulari, membri ai personalului de serviciu şi membri ai personalului particular. … +
Articolul 9Încetarea funcţiilor membrilor unui post consularFuncţiile unui membru al unui post consular vor inceta:a) în urma notificării făcute de statul trimiţător statului de reşedinţa referitoare la încetarea funcţiilor; … b) în urma retragerii exequaturului sau a autorizaţiei; … c) statul de reşedinţa poate notifica în orice moment statului trimiţător, pe cale diplomatică, declararea unui funcţionar consular persona non grata sau neacceptarea oricăruia dintre angajaţii consulari sau membrii personalului de serviciu, fără a fi nevoit sa motiveze aceasta decizie. În acest caz statul trimiţător îi va chema fără întârziere pe funcţionarul consular şi, de asemenea, pe angajatul consular sau pe membrul personalului de serviciu. … Atunci când angajatul consular sau membrul personalului de serviciu nu deţine cetăţenia statului trimiţător, acest stat va dispune imediat încetarea funcţiilor acestei persoane.Dacă statul trimiţător refuza sau nu reuşeşte sa îndeplinească obligaţiile prevăzute în acest articol într-un termen rezonabil, statul de reşedinţa poate, după caz, fie sa retragă exequaturul sau autorizaţia persoanei vizate, fie sa înceteze a considera acea persoana ca fiind membru al personalului consular. +
Articolul 10Documente de identitate1. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor elibera fiecărui funcţionar consular şi fiecărui membru al familiei acestuia, gratuit, conform formalităţilor acelui stat, câte un document care să certifice identitatea şi titlul funcţionarului respectiv sau statutul membrului familiei sale.2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplică şi angajaţilor consulari şi membrilor familiilor acestora, precum şi membrilor personalului de serviciu şi membrilor personalului particular, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa. +
Articolul 11Exercitarea funcţiilor consulare de către o misiune diplomatică1. Statul trimiţător poate imputernici unul sau mai mulţi membri ai misiunii sale diplomatice acreditate în statul de reşedinţa sa îndeplinească funcţii consulare. În acest caz identitatea persoanei în cauza va fi notificată ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa.2. Exercitarea funcţiilor diplomatice de către membrii misiunii diplomatice, în condiţiile paragrafului 1 al prezentului articol, nu va aduce atingere privilegiilor şi imunităţilor acordate acestora în temeiul statutului lor diplomatic. +
Capitolul 2Facilităţi, privilegii şi imunităţi +
Articolul 12Facilităţi acordate postului consular şi funcţionarilor consulari în legătură cu funcţiile lor consulareStatul de reşedinţa acorda postului consular toate facilităţile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor sale şi ia toate măsurile pentru ca funcţionarii consulari sa beneficieze de drepturile, privilegiile şi imunităţile ce li se cuvin în temeiul prezentei convenţii şi să îşi poată îndeplini funcţiile oficiale. +
Articolul 13Localuri şi locuinţe1. Statul de reşedinţa, în conformitate cu legile şi cu regulamentele sale, sprijină postul consular al statului trimiţător în achiziţionarea sau închirierea localurilor ori a părţilor de localuri necesare şi în construcţia de localuri pe terenurile achiziţionate cu aceasta destinaţie sau în restaurarea localurilor existente, precum şi în transferul proprietăţii asupra acestor localuri.2. Statul de reşedinţa sprijină postul consular în obţinerea unor locuinţe adecvate pentru membrii săi.3. Statul trimiţător nu este scutit de obligaţia de a respecta reglementările în materie de planificare urbana sau de a se conformă altor restrictii în vigoare la momentul construcţiei localurilor sau al restaurarii celor existente. +
Articolul 14Folosirea drapelului naţional şi a stemei naţionale1. Statul trimiţător are dreptul să îşi folosească drapelul naţional şi stema naţionala pe teritoriul statului de reşedinţa, în conformitate cu prevederile prezentului articol.2. Drapelul naţional al statului trimiţător poate fi arborat şi stema sa poate fi expusă pe clădirea postului consular şi la intrarea principala a acesteia, la reşedinţa şefului postului consular şi pe mijloacele de transport, atunci când sunt folosite pentru acţiuni oficiale.3. În exerciţiul drepturilor acordate de prezentul articol se va asigura respectarea legilor, regulamentelor şi a uzantelor în vigoare în statul de reşedinţa. +
Articolul 15Inviolabilitatea localurilor consulare1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autorităţile statului de reşedinţa pot intră în localurile consulare, folosite în mod exclusiv în scopul realizării activităţii postului consular, numai cu acordul şefului postului consular sau al misiunii diplomatice ori al unei persoane desemnate de acesta.În cazul unui incendiu sau al altui dezastru care necesita o acţiune prompta de protecţie acordul şefului postului consular sau al misiunii diplomatice va fi dat în cel mai scurt timp posibil.2. Statul de reşedinţa are datoria specială de a lua măsurile necesare pentru a asigura protecţia localurilor consulare împotriva oricărei violari sau deteriorări şi pentru a preveni orice tulburare a liniştii postului consular sau orice afectare a demnităţii acestuia.3. Localurile consulare, mobilierul lor care se afla în proprietatea postului consular şi mijloacele sale de transport nu vor face obiectul nici unei forme de rechiziţie în scopuri de apărare naţionala sau de utilitate publică ale statului de reşedinţa. +
Articolul 16Inviolabilitatea arhivelor şi a documentelor consulareArhivele şi documentele consulare sunt inviolabile în orice moment şi oriunde s-ar afla. +
Articolul 17Libertatea de comunicare1. Statul de reşedinţa permite şi protejeaza libertatea de comunicare a postului consular pentru toate scopurile oficiale. Pentru a comunică cu guvernul, cu misiunile diplomatice sau cu alte posturi consulare ale statului trimiţător, oriunde s-ar afla acestea, postul consular poate folosi toate mijloacele necesare, inclusiv curieri diplomatici sau consulari, valize diplomatice ori consulare şi mesaje codificate sau cifrate. Totuşi, postul consular poate instala şi utiliza o statie de radioemisie numai cu consimţământul statului de reşedinţa. Taxele percepute misiunii diplomatice a statului trimiţător pentru folosirea mijloacelor publice de comunicare se vor aplica şi postului consular.2. Corespondenta oficială a postului consular este inviolabilă. Corespondenta oficială înseamnă toată corespondenta efectuată în legătură cu postul consular şi cu funcţiile sale.3. Valiza consulară nu va fi deschisă sau reţinută. Totuşi, în cazul în care autorităţile competente ale statului de reşedinţa au motive serioase sa creadă ca valiza conţine altceva decât corespondenta, documentele sau obiectele la care se face referire în paragraful 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza să fie deschisă în prezenta lor de către un reprezentant autorizat al statului trimiţător. Dacă aceasta cerere este refuzată de autorităţile statului trimiţător, valiza va fi returnată la locul sau de origine.4. Coletele care constituie valiza consulară vor purta însemne exterioare vizibile care să indice caracterul lor şi vor putea conţine numai corespondenta oficială, documente şi obiecte destinate exclusiv folosirii în scopuri oficiale.5. Curierul consular va avea asupra sa un document oficial în care să se indice statutul sau şi numărul de colete care constituie valiza consulară. El va fi cetăţean al statului trimiţător. El va fi protejat în exercitarea funcţiilor sale de statul de reşedinţa. El se va bucura de inviolabilitate personală şi nu va fi supus nici unei forme de arest sau detenţie.6. Statul trimiţător, misiunile sale diplomatice şi posturile sale consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. În acest caz prevederile paragrafului 5 al prezentului articol se vor aplica, cu excepţia ca imunităţile menţionate vor inceta să se aplice din momentul în care curierul a predat valiza consulară destinatarului.7. Valiza consulară poate fi încredinţată comandantului unei nave sau al unei aeronave comerciale care urmează sa sosească în unul dintre porturile sau aeroporturile autorizate. Comandantul va purta asupra sa un document oficial în care se va indica numărul coletelor care constituie valiza consulară, dar el nu va putea fi considerat curier consular. Prin înţelegere cu autorităţile locale competente postul consular poate trimite pe unul dintre membrii săi pentru a prelua valiza consulară în mod direct şi liber de la comandantul navei sau aeronavei. +
Articolul 18Protecţia funcţionarilor consulariStatul de reşedinţa va trata funcţionarii consulari cu respectul cuvenit acestora şi va lua toate măsurile necesare pentru a preveni orice atingere adusă persoanelor, libertăţii şi demnităţii lor. +
Articolul 19Inviolabilitatea personală a funcţionarilor consulari1. Funcţionarii consulari nu vor fi supuşi arestării sau detentiei în timpul unei proceduri judiciare, cu excepţia cazului săvârşirii unei crime grave şi numai în baza unei hotărâri pronunţate de o instanţa de judecată competenţa.2. Cu excepţia cazului prevăzut la paragraful 1 al prezentului articol, funcţionarii consulari nu pot fi incarcerati sau supuşi vreunei alte forme de limitare a libertăţii lor personale decât în executarea unei hotărâri judecătoreşti definitive.3. În cazul în care împotriva unui funcţionar consular se instituie o procedură penală, acesta este obligat să se prezinte în faţa autorităţilor competente. Totuşi, procedura va fi desfăşurată cu respectul cuvenit funcţionarului consular în virtutea poziţiei sale oficiale şi, cu excepţia cazului prevăzut la paragraful 1 al prezentului articol, în asemenea mod încât sa nu stânjenească exercitarea funcţiilor consulare. Atunci când, în împrejurările menţionate în paragraful 1 al prezentului articol, a devenit necesar ca funcţionarul consular să fie pus în stare de detenţie, procedura îndreptată împotriva lui trebuie să fie îndeplinită în termenul cel mai scurt posibil.4. În cazul arestării sau al detentiei unui membru al postului consular ori în cazul instituirii unei proceduri penale împotriva sa, statul de reşedinţa va informa fără întârziere misiunea diplomatică sau postul consular al cărui membru este acesta. +
Articolul 20Imunitatea de jurisdicţie1. Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari nu pot fi chemaţi în faţa autorităţilor judiciare şi administrative ale statului de reşedinţa pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor consulare sau a îndatoririlor oficiale.2. Totuşi prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplică în cazul unei acţiuni civile:a) care rezultă din încheierea unui contract de către un funcţionar consular sau de un angajat consular, pe care acesta nu l-a încheiat în mod expres sau implicit în calitatea sa de mandatar al statului trimiţător; sau … b) care este intentată de un terţ pentru o paguba ce rezultă dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa de un vehicul, o nava sau de o aeronava. … +
Articolul 21Obligaţia de a depune ca martor1. Membrii postului consular pot fi chemaţi să depună ca martori în cadrul unor proceduri judiciare sau administrative. Un angajat consular sau un membru al personalului de serviciu nu va putea refuza să depună ca martor, cu excepţia cazurilor prevăzute la paragraful 3 al prezentului articol. Dacă un funcţionar consular refuza sa îndeplinească aceasta obligaţie, împotriva sa nu va putea fi aplicată nici un fel de sancţiune sau de măsura de natura coercitivă.2. Autoritatea care solicită mărturia unui funcţionar consular trebuie să evite sa împiedice îndeplinirea funcţiilor acestuia. Ea poate, atunci când este posibil, să obţină mărturia acestuia la reşedinţa lui sau la postul consular ori sa accepte o declaraţie scrisă din partea acestuia.3. Membrii postului consular nu sunt obligaţi să depună mărturie asupra faptelor care au legătură cu exercitarea funcţiilor lor şi să prezinte corespondenta şi documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza să depună mărturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţător. +
Articolul 22Renunţarea la privilegii şi imunităţi1. Statul trimiţător poate renunţa, în privinta unui membru al postului consular, la oricare dintre privilegiile şi imunităţile prevăzute la art. 19, 20 şi 21.În toate cazurile renunţarea va fi expresă şi va fi comunicată în scris statului de reşedinţa.2. Angajarea de către un funcţionar consular sau de un angajat consular a unei proceduri într-o materie în care ar beneficia de imunitate de jurisdicţie în virtutea art. 20 nu îi va permite acestuia sa invoce imunitatea de jurisdicţie faţă de nici o cerere reconvenţională legată direct de cererea principala.3. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru acţiunile civile sau administrative nu poate fi considerată ca implica renunţarea la imunitate în ceea ce priveşte măsurile de executare a hotărârii judecătoreşti, pentru care este necesară o renunţare distinctă. +
Articolul 23Scutirea de prestaţii personale şi legaleStatul de reşedinţa îi va scuti pe membrii postului consular şi pe membrii familiilor lor care locuiesc împreună cu ei de toate serviciile cu caracter personal, de serviciile publice de orice fel şi de obligaţiile militare cum sunt cele privitoare la rechiziţii, contribuţii sau incartiruiri militare. +
Articolul 24Scutirea de obligaţia privind înregistrarea străinilor şi permisele de şedereFuncţionarii consulari şi angajaţii consulari, precum şi membrii familiilor lor vor fi scutiţi de toate obligaţiile prevăzute de legile şi regulamentele statului de reşedinţa cu privire la înregistrarea străinilor şi permisele de şedere. +
Articolul 25Scutirea de obligaţii privind permisele de muncăMembrii postului consular, cetăţeni ai statului trimiţător, vor fi scutiţi de orice obligaţii cu privire la permisele de muncă, prevăzute de legile şi regulamentele statului de reşedinţa, în ceea ce priveşte serviciile prestate în favoarea statului trimiţător. +
Articolul 26Scutirea de contribuţiile la regimul de securitate socială1. Sub rezerva dispoziţiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii postului consular şi membrii familiilor care locuiesc împreună cu aceştia sunt exceptaţi, în ceea ce priveşte serviciile aduse statului trimiţător, de la dispoziţiile de securitate socială care pot fi în vigoare în statul de reşedinţa.2. Scutirea prevăzută la paragraful 1 al prezentului articol se aplică şi membrilor personalului particular care sunt în serviciul exclusiv al membrilor postului consular, cu condiţia:a) ca aceştia sa nu fie cetăţeni sau rezidenţi permanenţi ai statului de reşedinţa; şi … b) ca aceştia să fie supuşi dispoziţiilor de securitate socială care sunt în vigoare în statul trimiţător sau într-un stat terţ. … 3. Membrii postului consular care au în serviciul lor persoane cărora nu li se aplică scutirea prevăzută la paragraful 2 al prezentului articol trebuie să respecte obligaţiile pe care dispoziţiile de securitate socială ale statului de reşedinţa le impun celui care angajează.4. Scutirea prevăzută la paragrafele 1 şi 2 ale prezentului articol nu exclude participarea voluntara la regimul de securitate socială al statului de reşedinţa, în măsura în care ea este admisă de acest stat. +
Articolul 27Scutirea fiscală1. Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari, precum şi membrii familiilor lor care locuiesc împreună cu ei sunt scutiţi de orice impozite şi taxe, personale sau reale, naţionale, regionale sau locale, cu excepţia:a) impozitelor indirecte încorporate în mod normal în preţul mărfurilor sau al serviciilor; … b) impozitelor şi taxelor pe bunurile imobile particulare situate pe teritoriul statului de reşedinţa, sub rezerva dispoziţiilor art. 28; … c) drepturilor de succesiune şi de mutaţie percepute de statul de reşedinţa, sub rezerva prevederilor paragrafului 4 lit. b) al prezentului articol; … d) impozitelor şi taxelor pe veniturile particulare care îşi au sursa în statul de reşedinţa; … e) taxelor percepute ca remunerare pentru serviciile prestate; … f) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 28. … 2. Membrii postului consular şi ai personalului particular, cetăţeni ai statului trimiţător, sunt scutiţi de taxe şi impozite pe salariile pe care le primesc pentru serviciile lor.3. Postul consular va respecta obligaţiile impuse de legile şi regulamentele statului de reşedinţa cu privire la perceperea de impozite pe venituri faţă de membrii postului consular şi ai personalului particular, cetăţeni ai acestui stat.4. În cazul decesului unui membru al postului consular sau al unui membru al familiei sale care locuieşte împreună cu acesta statul de reşedinţa:a) va permite exportul bunurilor mobile ale decedatului, cu excepţia celor achiziţionate în statul de reşedinţa şi al căror export era interzis la data decesului; … b) nu va percepe nici un fel de taxe naţionale, regionale sau locale pe succesiunea sau pe transferul acelor bunuri a căror prezenta pe teritoriul statului de reşedinţa a fost ocazionată exclusiv de prezenta în acel stat a decedatului în calitate de membru al postului consular sau în calitate de membru al familiei unui membru al postului consular. … +
Articolul 28Scutirea fiscală a localurilor consulare şi a unor bunuri mobile1. Localurile consulare şi reşedinţa şefului postului consular, asupra cărora statul trimiţător deţine drepturi de proprietate sau de locaţiune, vor fi scutite de orice taxe naţionale, regionale sau locale, cu excepţia plăţilor datorate pentru efectuarea unor anumite servicii. Aceasta scutire se aplică şi contractelor şi tuturor formalităţilor legale ocazionate de achiziţionarea proprietăţilor imobiliare menţionate.2. Scutirea fiscală la care face referire paragraful 1 al prezentului articol nu se aplică impozitelor şi taxelor menţionate dacă, conform legilor şi regulamentelor din statul de reşedinţa, ele cad în sarcina persoanei cu care statul trimiţător a contractat.3. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 ale prezentului articol se aplică şi bunurilor mobile aflate în proprietatea statului trimiţător şi destinate exclusiv uzului oficial. +
Articolul 29Scutirea de taxe vamale şi de control vamal1. Statul de reşedinţa, în conformitate cu legile şi regulamentele sale, permite intrarea pe teritoriul sau şi acorda scutire de orice taxe vamale şi cheltuieli aferente, altele decât cele pentru depozitare, sortare sau servicii similare, pentru:a) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular; … b) obiectele de uz personal al funcţionarului consular şi al membrilor familiei sale care locuiesc împreună cu el, inclusiv cele destinate instalării sale. Obiectele de consum nu trebuie să depăşească cantităţile necesare pentru folosirea lor directa de către cei interesaţi. … 2. Angajaţii consulari, cetăţeni ai statului trimiţător, beneficiază de scutirile prevăzute la paragraful 1 al prezentului articol în ceea ce priveşte obiectele importate cu ocazia primei lor instalări.3. Sensul termenului obiect cuprinde inclusiv mijloacele de transport.4. Bagajele personale însoţite de funcţionarii consulari şi de membrii familiile lor care locuiesc împreună cu ei sunt scutite de controlul vamal.Aceste bagaje nu pot fi supuse controlului decât dacă exista motive serioase să se presupună ca ele conţin alte obiecte decât cele menţionate la alin. b) al paragrafului 1 al prezentului articol ori obiecte al căror import sau export este interzis de legile şi regulamentele statului de reşedinţa ori care sunt supuse legilor şi regulamentelor sale de carantina. Acest control nu poate avea loc decât în prezenta funcţionarului consular sau a membrului familiei sale, interesat. +
Articolul 30Libertatea de mişcareSub rezerva legilor şi regulamentelor privind zonele în care intrarea este interzisă sau limitată din motive de securitate naţionala, statul de reşedinţa asigura, pe bază de reciprocitate, libertatea de mişcare şi de călătorie pe teritoriul sau a tuturor membrilor postului consular şi a membrilor familiilor lor. +
Articolul 31Asigurarea mijloacelor de transportMijloacele de transport destinate postului consular, aflate în proprietatea statului trimiţător, precum şi cele deţinute de membrii postului consular sunt supuse asigurării obligatorii. Postul consular se va conformă notificării ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa în aceasta privinta. +
Articolul 32Începutul şi sfârşitul privilegiilor şi imunităţilor consulare şi unele prevederi în legătură cu acestea1. Orice membru al postului consular beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie de la intrarea sa pe teritoriul statului de reşedinţa pentru a ajunge la post sau, dacă se găseşte deja pe acest teritoriu, din momentul intrării sale în funcţie la postul consular.2. Membrii familiei unui membru al postului consular care locuiesc împreună cu el, precum şi membrii personalului sau particular beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie, începând cu una dintre datele următoare: data de când membrul respectiv al postului consular se bucura de privilegii şi imunităţi conform paragrafului 1 al prezentului articol; data intrării lor pe teritoriul statului de reşedinţa sau data la care ei au devenit membri ai acestei familii sau ai personalului particular respectiv.3. Când funcţiile unui membru al postului consular încetează, privilegiile şi imunităţile sale, precum şi cele ale membrilor familiei sale care locuiesc împreună cu el sau ale membrilor personalului sau particular încetează în mod normal la prima dintre datele următoare: în momentul în care persoana în cauza părăseşte teritoriul statului de reşedinţa sau la expirarea unui termen rezonabil care îi va fi fost acordat în acest scop, dar ele subzistă până la acel moment, chiar în caz de conflict armat.În ceea ce priveşte persoanele menţionate la paragraful 2 al prezentului articol, privilegiile şi imunităţile lor încetează din momentul în care ele încetează sa mai locuiască împreună sau sa mai fie în serviciul unui membru al postului consular, cu rezerva ca totuşi, dacă aceste persoane intenţionează sa părăsească teritoriul statului de reşedinţa într-un termen rezonabil, privilegiile şi imunităţile lor subzistă până în momentul plecării lor.4. Totuşi, în ceea ce priveşte actele îndeplinite de un funcţionar consular sau de un angajat consular în exercitarea funcţiilor sale, imunitatea de jurisdicţie va continua sa subziste fără limita de timp.5. În cazul decesului unui membru al postului consular membrii familiei sale care locuiau împreună cu el continua să se bucure de privilegiile şi imunităţile de care beneficiază, până la prima dintre datele următoare: data la care ei părăsesc teritoriul statului de reşedinţa sau la expirarea unui termen rezonabil care le va fi fost acordat în acest scop.6. Angajaţii consulari care sunt cetăţeni ai statului de reşedinţa se vor supune jurisdicţiei acestui stat, cu excepţia cazurilor prevăzute la paragraful 3 al articolului 21.7. Totuşi statul de reşedinţa îşi va exercita jurisdicţia asupra persoanelor menţionate în paragraful 6 al prezentului articol, astfel încât sa nu aducă atingere îndeplinirii funcţiilor postului consular. +
Capitolul 3Funcţii consulare +
Articolul 33Scopul funcţiilorFuncţionarul consular are dreptul:a) să asigure protecţia drepturilor şi intereselor statului trimiţător şi pe cele ale cetăţenilor săi în statul de reşedinţa; … b) sa favorizeze dezvoltarea relaţiilor comerciale, economice, culturale, ştiinţifice şi turistice între statul trimiţător şi statul de reşedinţa şi sa promoveze relaţiile de prietenie dintre cele doua state; … c) să se informeze prin orice mijloace legale asupra condiţiilor şi evoluţiei vieţii economice, comerciale, culturale, ştiinţifice şi turistice a statului de reşedinţa, să raporteze în aceasta privinta guvernului statului trimiţător şi sa furnizeze informaţii persoanelor interesate. … +
Articolul 34Comunicarea cu autorităţile statului de reşedinţaÎn exercitarea funcţiilor lor funcţionarii consulari se pot adresa:a) autorităţilor locale competente din cadrul circumscripţiei consulare; … b) autorităţilor centrale competente ale statului de reşedinţa, dacă şi în măsura în care acest lucru este permis de legile, regulamentele şi uzanţele din statul de reşedinţa sau de acordurile internaţionale. … +
Articolul 35Reprezentarea cetăţenilor statului trimiţător în faţa autorităţilor statului de reşedinţa1. Funcţionarul consular este autorizat sa ia măsurile necesare pentru a asigura reprezentarea cetăţenilor statului trimiţător în faţa tribunalelor şi a altor autorităţi ale statului de reşedinţa, în conformitate cu legile şi regulamentele acestui stat, în acele cazuri în care aceşti cetăţeni nu au posibilitatea de a-şi apara drepturile şi interesele din cauza absentei lor sau oricărui alt motiv.2. Reprezentarea asigurata conform prevederilor paragrafului 1 al prezentului articol va inceta în momentul desemnării unui împuternicit al persoanei reprezentate sau atunci când persoana reprezentată îşi asuma apărarea propriilor drepturi şi interese. +
Articolul 36Reprezentarea pe lângă organizaţiile internaţionaleFuncţionarul consular poate acţiona, în urma unei notificări făcute către autorităţile statului de reşedinţa, în calitate de reprezentant al statului trimiţător pe lângă orice organizaţie internationala care îşi are sediul în statul de reşedinţa. +
Articolul 37Înregistrarea cetăţenilor, eliberarea de paşapoarte şi vizeFuncţionarul consular are dreptul:a) sa înregistreze cetăţenii statului trimiţător; … b) sa primească cereri şi declaraţii din partea cetăţenilor statului trimiţător şi sa întocmească documente cu privire la cetăţenie; … c) sa elibereze, sa reînnoiască, să facă menţiuni sau sa anuleze pasapoartele sau documentele de călătorie ale cetăţenilor statului trimiţător; … d) sa elibereze vize cetăţenilor statului de reşedinţa, precum şi celor ai altor state. … +
Articolul 38Funcţii în legătură cu starea civilă1. În limitele permise de legile şi regulamentele statului de reşedinţa, funcţionarul consular are dreptul:a) sa întocmească şi sa înregistreze certificate de naştere şi de deces ale cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa încheie căsătorii şi sa întocmească documentele necesare, cu condiţia ca ambii soţi să fie cetăţeni ai statului trimiţător; … c) sa înregistreze căsătoriile încheiate în conformitate cu legile statului de reşedinţa, cu condiţia ca cel puţin unul dintre soţi să fie cetăţean al statului trimiţător; … d) sa primească orice declaraţie referitoare la relaţiile de familie ale cetăţenilor statului trimiţător. … 2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu implica scutirea persoanelor vizate de obligaţiile de a face declaraţii prevăzute de legile statului de reşedinţa.3. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor transmite postului consular, la cerere, fără întârziere, gratuit, copiile şi extrasele de pe documentele de stare civilă privind cetăţenii statului trimiţător, solicitate în scopuri administrative. +
Articolul 39Funcţiile notariale1. Funcţionarul consular are dreptul:a) sa primească, sa întocmească şi sa autentifice orice declaraţie a cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa întocmească, sa autentifice şi sa primească spre păstrare testamente şi alte documente ale cetăţenilor statului trimiţător; … c) sa întocmească, sa autentifice şi sa păstreze contracte încheiate între cetăţeni ai statului trimiţător. Aceasta prevedere nu se va aplica acelor contracte care privesc constituirea, transferul sau încetarea unor drepturi asupra bunurilor imobile; … d) sa certifice autenticitatea semnaturilor cetăţenilor statului trimiţător; … e) sa traduca şi sa legalizeze orice documente eliberate de autorităţile competente ale statului trimiţător sau ale statului de reşedinţa şi sa autentifice traducerile şi copiile de pe acestea; … f) sa îndeplinească orice alte activităţi notariale, în conformitate cu legile statului trimiţător. … 2. Documentele întocmite, certificate sau autentificate de către un funcţionar consular al statului trimiţător, enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, vor fi considerate ca fiind certificate oficial şi vor avea aceeaşi forta juridică şi probatorie ca şi cele întocmite, certificate sau autentificate de autorităţile competente ale statului de reşedinţa, cu condiţia ca acestea sa nu contravina legilor şi regulamentelor acestui stat. +
Articolul 40Primirea de bunuri spre păstrare1. Funcţionarul consular poate primi spre păstrare documente, bani, obiecte de valoare şi alte bunuri aparţinând cetăţenilor statului trimiţător, cu condiţia ca prin aceasta sa nu se încalce legile şi regulamentele statului de reşedinţa.Aceste documente, bani, obiecte de valoare şi alte bunuri pot fi scoase din statul de reşedinţa numai cu respectarea legilor şi regulamentelor acestui stat.2. De asemenea, funcţionarul consular poate primi, spre a le transmite proprietarilor lor, obiectele găsite, care au fost pierdute anterior de cetăţeni ai statului trimiţător pe teritoriul statului de reşedinţa. +
Articolul 41Tutela şi curatela1. Autorităţile statului de reşedinţa informează postul consular competent, de îndată ce iau cunoştinţa, despre cazul oricărui cetăţean al statului trimiţător, rezident permanent sau temporar în statul de reşedinţa, care necesita numirea unui tutore sau curator.2. Prevederile art. 35 se vor aplica pentru asigurarea conservării drepturilor şi intereselor minorilor sau ale altor persoane cu capacitate limitată.3. Funcţionarul consular poate face demersuri pe lângă autorităţile statului de reşedinţa pentru numirea unui tutore sau a unui curator şi poate face propuneri privind persoanele care să acţioneze în aceste calităţi.4. În cazul în care nu sunt administrate bunurile aparţinând minorilor sau persoanelor cu capacitate limitată, funcţionarul consular poate face demersuri pentru numirea unui curator sau poate cere autorităţilor statului de reşedinţa luarea măsurilor necesare în acest scop.5. Funcţionarul consular poate asigura, în conformitate cu legile şi regulamentele statului trimiţător, îngrijirea unui minor, cetăţean al statului trimiţător şi rezident în statul de reşedinţa. +
Articolul 42Comunicarea şi contactele cu cetăţenii statului trimiţător1. Funcţionarul consular este liber sa comunice cu cetăţenii statului trimiţător, să le acorde acestora orice asistenţa în relaţiile lor cu autorităţile statului de reşedinţa şi sa angajeze pentru ei avocaţi şi interpreţi sau alte persoane în acest scop.2. Statul de reşedinţa nu va impune restrictii asupra corespondentei cetăţenilor statului trimiţător cu postul consular şi nici nu va împiedica intrarea acestora în localurile consulare.3. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor sprijini funcţionarul consular în obţinerea de informaţii despre orice cetăţean al statului trimiţător, în facilitarea contactului şi convorbirilor cu acesta. +
Articolul 43Contactul cu cetăţenii împotriva cărora s-au dispus măsuri privative de libertate1. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa postul consular al statului trimiţător, fără întârziere şi nu mai târziu de 3 zile, în legătură cu reţinerea, arestarea sau orice alta măsura privativă de libertate dispusă faţă de unul dintre cetăţenii statului trimiţător, în cadrul circumscripţiei consulare. De asemenea, autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor transmite fără întârziere orice comunicare adresată de către o astfel de persoana postului consular. Autorităţile menţionate vor informa fără întârziere persoana în cauza despre drepturile sale acordate conform prezentului articol.2. Funcţionarul consular are dreptul de a vizita un cetăţean al statului trimiţător, care este reţinut, arestat sau supus oricărei alte măsuri privative de libertate, de a discuta şi de a coresponda cu acesta şi de a asigura reprezentarea lui în justiţie. El va avea dreptul de a-l vizita pe orice cetăţean al statului trimiţător care executa o pedeapsă privativă de libertate. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor permite funcţionarului consular sa îi viziteze pe aceşti cetăţeni nu mai târziu de 7 zile de la data reţinerii, arestării sau dispunerii măsurii privative de libertate şi, în mod periodic, la intervale rezonabile.3. Drepturile prevăzute în prezentul articol vor fi exercitate în conformitate cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa, cu condiţia ca aceste legi şi regulamente sa nu anuleze drepturile menţionate. +
Articolul 44Declaraţii şi notificări din partea cetăţenilorFuncţionarul consular are dreptul şi competenţa, la cererea autorităţilor competente ale statului trimiţător, de a primi declaraţiile voluntare ale cetăţenilor acestui stat, făcute în calitate de părţi, martori sau experţi, şi de a le inmana acestora documente cu caracter judiciar sau extrajudiciar. În îndeplinirea acestor acte este interzisă folosirea oricăror metode coercitive sau a ameninţării cu folosirea lor. +
Articolul 45Accidente de circulaţieAutorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa fără întârziere postul consular despre orice accident în care un cetăţean al statului trimiţător a decedat sau a suferit vătămări grave. +
Articolul 46Decesul unui cetăţeanAutorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa fără întârziere postul consular despre decesul unui cetăţean al statului trimiţător şi vor transmite gratuit postului consular o copie de pe certificatul de deces. +
Articolul 47Succesiuni şi măsuri de conservare1. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa fără întârziere postul consular despre deschiderea unei succesiuni ca urmare a decesului unui cetăţean al statului trimiţător, precum şi despre deschiderea unei succesiuni cu privire la care un cetăţean al statului trimiţător poate avea interese în calitate de moştenitor sau de titular al unor drepturi ori este privat de drepturile sale de moştenire, indiferent de cetăţenia decedatului.2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor lua toate măsurile necesare prevăzute de legile şi regulamentele acestui stat, în scopul conservării succesiunii şi vor transmite postului consular o copie de pe testament, dacă acesta a fost întocmit de decedat, precum şi toate informaţiile despre compunerea masei succesorale, inclusiv despre sumele de bani provenite din asigurări sociale, venituri sau poliţe de asigurare.3. Funcţionarul consular are dreptul de a cere îndeplinirea următoarelor acte:a) conservarea masei succesorale, punerea sau ridicarea de sigilii, luarea măsurilor necesare în vederea conservării masei succesorale, inclusiv numirea unui executor, precum şi participarea executorului la luarea acestor măsuri; … b) vânzarea bunurilor care alcătuiesc masa succesorală şi notificarea datei fixate pentru vânzare, astfel încât funcţionarul consular să poată fi prezent. … 4. La încheierea procedurii succesorale şi a formalităţilor oficiale autorităţile competente ale statului de reşedinţa informează fără întârziere funcţionarul consular despre cele întreprinse şi îi transmit acestuia, într-o perioadă de maximum 3 luni, masa succesorală sau cota-parte aferentă persoanelor interesate, rezultată după plata datoriilor, taxelor şi impozitelor.5. Dacă valoarea succesiunii este de mica importanţa, funcţionarul consular va avea dreptul sa ceara ca aceasta sa îi fie încredinţată lui. Apoi el va transmite succesiunea persoanelor interesate.6. Funcţionarul consular are dreptul de a primi cote-părţi din succesiune, pensii, asigurări sociale, salarii neplătite şi poliţe de asigurare în numele cetăţenilor statului trimiţător care nu au domiciliul în statul de reşedinţa, în scopul transmiterii acestora către persoanele interesate.7. Transferul bunurilor şi titlurilor menţionate la paragrafele 4, 5 şi 6 ale prezentului articol către statul trimiţător se va efectua numai în conformitate cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa. +
Articolul 48Decesul unui cetăţean nerezident1. În cazul în care un cetăţean al statului trimiţător, care nu are domiciliul în statul de reşedinţa, decedează pe parcursul călătoriei sale în acest stat, bunurile lui vor fi conservate şi trimise funcţionarului consular al statului trimiţător, fără nici o procedură specială, de către autorităţile competente ale statului de reşedinţa. Funcţionarul consular va plati datoriile contractate de decedat în timpul şederii sale în statul de reşedinţa, până la valoarea bunurilor rămase.2. Prevederile paragrafului 7 al art. 47 se vor aplica şi în cazul bunurilor prevăzute la paragraful 1 al prezentului articol. +
Articolul 49Asistenţa acordată navelor şi echipajelor lor1. Funcţionarul consular are dreptul de a acorda asistenţa navelor statului trimiţător şi echipajelor acestor nave pe timpul şederii lor în apele teritoriale sau în apele interioare ale statului de reşedinţa, inclusiv în porturile acestuia. De asemenea, funcţionarul consular are dreptul de a supraveghea şi de a inspecta navele şi echipajele statului trimiţător.2. Comandantul sau un membru al echipajului poate comunică în mod liber cu postul consular.3. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor respecta măsurile luate de funcţionarul consular în conformitate cu legile şi regulamentele statului trimiţător în ceea ce priveşte navele acestui stat şi echipajele lor. În îndeplinirea acestor funcţii funcţionarul consular poate cere asistenţa din partea autorităţilor competente ale statului de reşedinţa. +
Articolul 50Competenţa funcţionarului consular privind navele şi echipajele lorFuncţionarul consular va avea dreptul de a desfăşura orice activitate legată de navigaţie, cu respectarea legilor statului trimiţător, cu condiţia ca aceste activităţi sa nu contravina legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa. El va avea dreptul:a) sa primească, sa întocmească sau să semneze orice document referitor la cetăţenie, proprietate şi orice alte drepturi reale, precum şi la starea şi exploatarea unei nave; … b) sa interogheze comandantul şi alţi membri ai echipajului, sa examineze, sa primească şi sa certifice documentele navei, sa primească declaraţii referitoare la nava, incarcatura şi destinaţie, sa desfăşoare activităţi în scopul facilitării intrării navei în port, a şederii şi plecării acesteia; … c) sa ia toate măsurile necesare pentru a asigura spitalizarea comandantului sau a oricărui membru al echipajului şi repatrierea acestora; … d) sa acorde asistenţa comandantului sau oricărui membru al echipajului în relaţiile lor cu instanţele judecătoreşti sau cu alte autorităţi ale statului de reşedinţa şi, în acest scop, să le asigure acestora sprijin legal şi asistenţa din partea unui interpret sau a altei persoane. … +
Articolul 51Intervenţia autorităţilor statului de reşedinţa la bordul navei1. În cazurile în care autorităţile competente ale statului de reşedinţa intenţionează sa-l viziteze, sa-l aresteze sau sa-l retina la bordul unei nave a statului trimiţător pe comandant, un membru al echipajului, un pasager al navei sau o altă persoană care nu este cetăţean al statului de reşedinţa sau să aplice sechestru asupra unui bun aflat la bordul navei, ele vor informa postul consular înainte de a efectua aceasta intervenţie, în scopul asigurării prezentei la bordul navei a unui funcţionar consular. Notificarea facuta în acest sens va indica o ora precisa. Dacă funcţionarul consular sau reprezentantul sau nu a fost prezent, el poate cere autorităţilor menţionate furnizarea tuturor informaţiilor disponibile cu privire la ceea ce s-a întâmplat. Aceste prevederi se vor aplica şi în cazul interogatoriului luat de autorităţile statului de reşedinţa comandantului sau oricărui membru al echipajului navei.2. În cazuri de urgenta sau atunci când investigatia se face la cererea comandantului, funcţionarul consular va fi informat despre investigatie în cel mai scurt timp posibil. La cererea sa funcţionarul consular va fi informat despre întreaga investigatie desfăşurată în absenta sa. +
Articolul 52Cazuri de excepţiePrevederile art. 49 şi 50 nu pot fi invocate faţă de statul de reşedinţa în cazul unui control al autorităţilor acestui stat în materie de regim vamal, regim al carantinei, sănătate publică, poluare marina, poliţie sau securitate a mărfurilor din port şi admitere a străinilor. +
Articolul 53Avaria sau naufragiul navei1. În cazul în care o nava a statului trimiţător se scufunda, esueaza, este deteriorata, naufragiaza sau suferă orice alta avarie în apele teritoriale sau interioare ale statului de reşedinţa, autorităţile competente ale acestui stat vor informa fără întârziere funcţionarul consular despre măsurile deja luate pentru salvarea şi protejarea navei, pasagerilor, echipajului, bunurilor şi a încărcăturii.2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor acorda asistenţa necesară funcţionarului consular, la cererea acestuia, pentru măsurile pe care el le va lua cu privire la situaţiile menţionate la paragraful 1.3. În cazul în care o nava a statului trimiţător s-a scufundat, iar echipajul, incarcatura şi bunurile de la bordul navei au fost găsite pe tarmul statului de reşedinţa sau în apropierea lui ori au fost aduse în portul acestui stat şi nici comandantul navei, agentul sau sau proprietarul navei, nici vreuna dintre părţile interesate nu sunt prezente şi nu pot lua măsuri pentru depozitarea bunurilor sau a încărcăturii navei, atunci se considera ca funcţionarul consular are autorizaţia de a lua măsurile pe care proprietarul însuşi le-ar fi luat dacă ar fi fost prezent.4. Funcţionarul consular poate lua toate măsurile prevăzute la paragraful 3 cu privire la orice bun aflat la bordul navei sau la incarcatura care aparţine unui cetăţean al statului trimiţător, indiferent de naţionalitatea navei găsite pe tarmul statului de reşedinţa sau în apropierea acestuia ori scufundata. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa fără întârziere funcţionarul consular despre existenta unor asemenea bunuri.5. Echipamentul, incarcatura sau proviziile aflate la bordul navei care a suferit o avarie nu vor fi supuse reglementărilor vamale sau altor taxe similare, cu condiţia ca ele sa nu fie lăsate spre folosinţă sau consum în statul de reşedinţa. +
Articolul 54Decesul sau dispariţia unui membru al echipajului1. În cazul în care un membru al echipajului unei nave a statului trimiţător decedează sau dispare în statul de reşedinţa, la bordul navei sau pe teritoriu, comandantul sau persoana care îl înlocuieşte, împreună cu funcţionarul consular al statului trimiţător sunt singurele persoane competente sa întocmească un inventar al lucrurilor, obiectelor de valoare şi al altor bunuri lăsate de decedat sau de dispărut şi sa îndeplinească actele necesare pentru transferul acelor bunuri, în scopul conservării lor şi pentru lichidarea succesiunii. Totuşi, dacă decedatul sau disparutul este cetăţean al statului de reşedinţa, comandantul sau persoana care îl înlocuieşte va întocmi acest inventar la momentul stabilirii decesului ori dispariţiei. O copie de pe inventar va fi trimisa autorităţilor statului de reşedinţa care sunt competente sa ia toate măsurile în scopul conservării bunurilor şi, atunci când este necesar, al lichidării succesiunii. Aceste autorităţi vor informa postul consular al statului trimiţător cu privire la toate măsurile care au fost luate în scopurile menţionate mai sus.2. În cazurile în care un funcţionar consular exercita drepturile succesorale menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, el se va conformă legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa. +
Articolul 55AeronavePrevederile art. 49-54 se vor aplica în mod corespunzător şi în cazul aeronavelor statului trimiţător. +
Articolul 56Taxe consulare1. Postul consular poate percepe pe teritoriul statului de reşedinţa taxe pentru serviciile consulare prestate, în conformitate cu legile şi regulamentele statului trimiţător.2. Sumele colectate ca urmare a perceperii taxelor menţionate la paragraful 1 al prezentului articol sunt scutite de impozite şi taxe în statul de reşedinţa. +
Capitolul 4Dispoziţii generale şi finale +
Articolul 57Alte funcţii consulareUn funcţionar consular poate exercita orice alte funcţii consulare încredinţate lui de către statul trimiţător, care nu sunt interzise de legile statului de reşedinţa şi asupra cărora acest stat nu face nici un fel de obiecţii sau care nu contravin reglementărilor cuprinse în convenţiile internaţionale în vigoare între cele doua state. +
Articolul 58Respectarea legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa1. Fără a aduce atingere privilegiilor şi imunităţilor lor, toate persoanele care beneficiază de privilegii şi imunităţi potrivit prevederilor prezentei convenţii au obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului de reşedinţa. Ele au, de asemenea, datoria de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.2. Localurile consulare nu vor fi folosite în nici un alt scop incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare. +
Articolul 59Procedura care se aplică persoanelor juridicePrevederile prezentei convenţii referitoare la cetăţenii statului trimiţător se vor aplica şi persoanelor juridice. +
Articolul 60Consulatele onorificeÎn ceea ce priveşte consulatele onorifice se vor aplica prevederile corespunzătoare ale Convenţiei de la Viena privind relaţiile consulare din 24 aprilie 1963. +
Articolul 61Ratificarea şi intrarea în vigoare1. Prezenta convenţie va fi supusă ratificării şi va intră în vigoare în cea de-a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.2. La data intrării în vigoare a prezentei convenţii încetează valabilitatea Convenţiei consulare dintre Republica Socialistă România şi Republica Turcia, încheiată la Ankara la 25 noiembrie 1968.3. Prezenta convenţie va rămâne în vigoare o perioadă nedeterminată. Prezenta convenţie poate fi denunţată prin notificare de către oricare parte contractantă. În acest caz convenţia va inceta sa mai fie în vigoare după trecerea a 6 luni de la data denunţării.Drept care, împuterniciţii celor două părţi contractante au semnat prezenta convenţie şi au aplicat sigiliile lor.Semnată la Ankara la 6 iulie 1999, în doua exemplare originale, fiecare în limbile română, turca şi engleza, toate textele fiind autentice. În caz de divergenta de interpretare a prevederilor prezentei convenţii în limbile română sau turca, textul în limba engleza va prevala.Pentru România,Razvan Mihai Ungureanu,secretar de statîn Ministerul Afacerilor ExternePentru Republica Turcia,Aydin Sahinbas,secretar de statîn Ministerul Afacerilor Externe–––-