CONVENŢIE CONSULARĂ din 31 iulie 1992

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 166 din 19 iulie 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulRATIFICAT DELEGE 48 07/07/1993

între România şi Republica Albania



România şi Republica Albania,animate de dorinţa de a dezvolta şi întări relaţiile prieteneşti traditionale între cele doua tari,dorind sa continue dezvoltarea cooperării şi a relaţiilor consulare între cele doua state, pe baza principiilor respectului reciproc, egalităţii suverane a statelor şi integrităţii lor teritoriale, ca şi a neamestecului în treburile lor interne,au hotărît sa încheie o convenţie consulară şi au convenit următoarele: + 
Capitolul 1Dispoziţii preliminare + 
Articolul 1Definiţii1. În înţelesul prezentei convenţii, expresiile următoare se înţeleg asa cum se precizează mai jos:a) post consular – orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consulară;b) circumscripţie consulară – teritoriul atribuit unui post consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;c) stat trimiţător – partea contractantă care desemnează funcţionarul consular;d) stat de reşedinţa – partea contractantă pe teritoriul căreia funcţionarul îşi exercită funcţiile;e) şef de post consular – persoana însărcinată sa acţioneze în aceasta calitate;f) funcţionar consular – orice persoană, inclusiv şeful de post consular, însărcinată în aceasta calitate cu exercitarea funcţiilor consulare;g) angajat consular – orice persoană angajata în serviciile administrative sau tehnice;h) membru al personalului de serviciu – orice persoană afectată serviciului casnic al unui post consular;i) membru al postului consular – funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;j) membru al personalului particular – o persoană folosită în mod exclusiv în serviciul particular al unui membru al postului consular;k) membru de familie – soţul (sotia) membrului postului consular, copiii şi părinţii săi, ca şi copiii soţului (sotiei) şi părinţii soţului (sotiei), cu condiţia ca aceştia să facă parte din familia sa şi sa ramina în întreţinerea membrului postului consular;l) localuri consulare – clădirile sau părţile de clădiri şi terenul aferent care, indiferent în a cui proprietate se afla, sunt folosite exclusiv pentru postul consular;m) arhive consulare – toate hirtiile, documentele, corespondenta, cărţile, filmele, benzile magnetice şi registrele postului consular, precum şi materialul de cifru, fişierele şi mobilierul destinate să le protejeze şi să le conserve;n) nava – orice unitate plutitoare, autorizata sa arboreaza pavilionul statului trimiţător sau care este înregistrată în acest stat, cu excepţia navelor militare;o) aeronava – orice unitate aeriană înregistrată în statul trimiţător şi autorizata să se folosească de însemnul care indica apartenenţa la acest stat, cu excepţia avioanelor militare.2. Dispoziţiile prezentei convenţii aplicabile cetăţenilor statului trimiţător sunt aplicabile, de asemenea, atunci când contextul admite, persoanelor juridice care îşi au sediul social pe teritoriul statului trimiţător şi care sunt constituite conform legislaţiei acestui stat.
 + 
Capitolul 2Stabilirea de posturi consulare şi numirea funcţionarilor şi angajaţilor consulari + 
Articolul 2Stabilirea unui post consular1. Un post consular nu poate fi stabilit pe teritoriul statului de reşedinţa decît cu consimţământul acestui stat.2. Sediul postului consular, rangul şi circumscripţia sunt fixate, de comun acord, de statele contractante. Modificări ulterioare nu pot fi aduse de statul trimiţător decît cu consimţământul statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 3Numirea şi admiterea şefului de post consular1. Şeful de post consular este numit de statul trimiţător şi este admis pentru exercitarea funcţiilor sale de către statul de reşedinţa.2. Sub rezerva dispoziţiilor prezentei convenţii, modalităţile de numire şi de admitere a şefului de post consular sunt fixate prin legile, regulamentele şi uzanţele statului trimiţător şi, respectiv, ale statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 4Patenta consulară sau notificarea numirii1. Şeful de post consular primeşte de la statul trimiţător un document, sub forma de patenta sau un act similar, întocmit pentru fiecare numire, atestind calitatea sa şi indicind, ca regula generală, numele şi prenumele sau, categoria şi clasa sa, circumscripţia consulară şi sediul postului consular.2. Statul trimiţător transmite patenta sau actul similar, pe cale diplomatică sau pe orice alta cale potrivita, guvernului statului pe teritoriul căruia şeful de post consular trebuie să-şi exercite funcţiile.3. Dacă statul de reşedinţa este de acord, statul trimiţător poate înlocui patenta sau actul similar printr-o notificare cuprinzând indicaţiile prevăzute în paragraful 1 din prezentul articol.
 + 
Articolul 5Exequaturul1. Şeful de post consular este admis să-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de reşedinţa denumita exequatur, oricare ar fi forma acestei autorizaţii.2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice statului trimiţător motivele refuzului sau.3. Sub rezerva prevederilor art. 6 şi 8, şeful de post consular nu poate intră în funcţie înainte de a fi primit exequaturul.
 + 
Articolul 6Admiterea provizorie a sefilor de post consularÎn timpul cît asteapta eliberarea exequaturului, şeful de post consular poate fi admis, în mod provizoriu, sa exercite funcţiile sale. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii sunt aplicabile.
 + 
Articolul 7Exercitarea cu titlu temporar a funcţiilor şefului de post consular1. Dacă din anumite cauze şeful postului consular este împiedicat să-şi exercite funcţiile sau dacă postul sau este vacant, statul trimiţător poate desemna, în calitate de gerant interimar al postului consular, un funcţionar consular din unul dintre posturile sale consulare în statul de reşedinţa sau un membru al personalului diplomatic din cadrul misiunii sale diplomatice; numele acestei persoane este notificat în prealabil Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa. Statul de reşedinţa poate condiţiona de consimţământul sau admiterea ca gerant interimar a unei persoane care nu este nici agent diplomatic, nici funcţionar consular al statului trimiţător în statul de reşedinţa.2. Dispoziţiile prezentei convenţii sunt aplicabile gerantului interimar al postului consular, care se bucura de aceleaşi drepturi, privilegii şi imunităţi ca şi şeful postului consular.3. Dacă funcţiile consulare sunt încredinţate în virtutea paragrafului 1 din prezentul articol unuia dintre membrii personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţător, acesta se bucura pe deplin de privilegiile şi imunităţile diplomatice la care are dreptul.
 + 
Articolul 8Notificarea către autorităţile circumscripţiei consulareDe îndată ce şeful postului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, să-şi exercite funcţiile, statul de reşedinţa este obligat sa informeze imediat autorităţile competente ale circumscripţiei consulare şi sa ia măsurile necesare pentru a-i permite să se achite de obligaţiile misiunii sale şi sa beneficieze de tratamentul prevăzut prin prezenta convenţie.
 + 
Articolul 9Naţionalitatea funcţionarilor consulari1. Funcţionarii consulari trebuie să aibă, în principiu, naţionalitatea statului trimiţător.2. Funcţionarii consulari nu pot fi aleşi dintre cetăţenii statului de reşedinţa decît cu consimţământul expres al acestui stat, care poate oricând sa-l retragă.3. Statul de reşedinţa îşi poate rezerva acelaşi drept în ceea ce priveşte cetăţenii unui stat terţ care nu sunt, totodată, şi cetăţeni ai statului trimiţător.
 + 
Articolul 10Notificarea către statul de reşedinţa a numirilor, sosirilor şi plecarilorSunt notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa:a) numirea membrilor unui post consular, sosirea lor după numire la postul consular, plecarea lor definitivă sau încetarea funcţiilor lor, precum şi orice alte schimbări referitoare la statutul lor, care pot să se producă în cursul serviciului lor la postul consular;b) sosirea şi plecarea definitivă a unei persoane din familia unui membru al postului consular şi, dacă este cazul, faptul ca o persoană devine sau încetează a mai fi membru al familiei;c) sosirea şi plecarea definitivă a membrilor personalului particular şi încetarea serviciului lor în aceasta calitate;d) angajarea şi concedierea persoanelor care îşi au reşedinţa în statul de reşedinţa ca membri ai postului consular sau ca membri ai personalului particular.
 + 
Articolul 11Documente de identitate1. Serviciile competente ale statului de reşedinţa eliberează în mod gratuit funcţionarului consular un document care să ateste identitatea sa, menţionînd funcţiile pe care le îndeplineşte.2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol se aplică şi angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu, cu condiţia ca aceste persoane sa nu fie nici cetăţeni, nici rezidenţi ai statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 12Încetarea funcţiilor unui membru al unui post consularFuncţiile unui membru al unui post consular încetează, îndeosebi, prin:a) notificarea de către statul trimiţător către statul de reşedinţa despre faptul ca funcţiile lui au încetat;b) retragerea exequaturului;c) notificarea statului de reşedinţa către statul trimiţător despre faptul ca el a încetat sa mai considere persoana în cauza ca membru al personalului consular.Statul de reşedinţa poate, în orice moment şi fără a fi obligat să-şi motiveze decizia, sa comunice pe cale diplomatică faptul ca refuza acordarea exequaturului unui şef de post consular, ca retrage exequaturul acordat sau ca un funcţionar consular sau angajat consular este indezirabil.În acest caz, statul trimiţător recheamă persoana în cauza, dacă aceasta a intrat deja în exerciţiul funcţiilor sale. Dacă statul trimiţător nu executa într-un termen rezonabil aceasta obligaţie, statul de reşedinţa poate refuza sa recunoască acestei persoane calitatea de funcţionar consular sau angajat consular.
 + 
Capitolul 3Facilităţi, privilegii şi imunităţi + 
Articolul 13Facilităţi acordate postului consular pentru activitatea saStatul de reşedinţa acorda postului consular orice înlesniri pentru îndeplinirea funcţiilor consulare şi ia măsurile necesare pentru ca membrii postului consular să-şi poată exercita activitatea oficială şi sa beneficieze de privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie.
 + 
Articolul 14Folosirea drapelului şi a stemei naţionale1. Statul trimiţător are dreptul de a-şi folosi drapelul sau naţional şi scutul cu stema sa de stat în statul de reşedinţa, conform prevederilor prezentului articol.2. Drapelul naţional al statului trimiţător poate fi arborat pe clădirea ocupată de postul consular, pe reşedinţa şefului postului consular şi pe mijloacele sale de transport, atunci când acestea sunt folosite în interes oficial.3. Stema statului trimiţător, având o inscripţie corespunzătoare care să indice postul consular, poate fi pusă pe clădirea postului consular şi pe reşedinţa şefului postului consular.
 + 
Articolul 15LocuinţeStatul de reşedinţa sprijină statul trimiţător, în cadrul legilor şi reglementărilor sale, să-şi procure localurile necesare postului consular şi, în caz de nevoie, locuinţe convenabile pentru membrii postului consular.
 + 
Articolul 16Achiziţionarea de terenuri şi de clădiri1. Statul trimiţător are dreptul, în cadrul dispoziţiilor în vigoare ale statului de reşedinţa:a) sa achizitioneze şi sa posede sau sa utilizeze terenuri, clădiri sau părţi de clădiri destinate birourilor postului consular, reşedinţei şefului de post consular sau locuinţelor celorlalţi membri ai postului consular;b) sa construiască sau sa amenajeze în aceleaşi scopuri clădirile aflate pe terenurile cumpărate;c) sa transfere proprietatea terenurilor, clădirilor sau a unor părţi din clădiri astfel achiziţionate sau construite.2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol nu dispenseaza statul trimiţător de obligaţia de a respecta reglementările şi restricţiile în materie de construcţii şi urbanism, cu aplicare pe teritoriul unde se afla terenurile, clădirile sau părţi de clădiri destinate localurilor consulare.
 + 
Articolul 17Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei1. Localurile consulare, ca şi reşedinţa şefului postului consular, sunt inviolabile. Autorităţile statului de reşedinţa nu pot pătrunde în acestea decît cu consimţământul şefului postului consular, şefului misiunii diplomatice a statului trimiţător sau al persoanei desemnate de unul dintre aceştia.2. Statul de reşedinţa are obligaţia specială de a lua orice măsuri necesare pentru a împiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare şi pentru a împiedica tulburarea liniştii postului consular sau atingerea demnităţii sale.
 + 
Articolul 18Scutirea de rechiziţieLocalurile consulare, reşedinţa şefului de post consular şi a celorlalţi funcţionari consulari, mobilierul lor, bunurile postului consular ca şi mijloacele de transport nu pot face obiectul vreunei forme de rechiziţie în scopuri de apărare naţionala sau de utilitate publică. În cazul când o expropriere ar fi necesară în aceste scopuri, vor fi luate toate măsurile corespunzătoare pentru a evita împiedicarea exercitării funcţiilor consulare şi statului trimiţător îi va fi vărsată o indemnizaţie efectivă corespunzătoare, prompta, imediat după sfârşitul procedurii de expropriere.
 + 
Articolul 19Scutirea fiscală a localurilor consulare1. Localurile consulare şi reşedinţa şefului de post consular, asupra cărora statul trimiţător este proprietar sau locatar, sunt scutite de orice impozite şi taxe de orice fel, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia taxelor percepute ca remunerare pentru servicii prestate.2. Scutirea fiscală prevăzută la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplică acestor impozite şi taxe când, după legile şi regulamentele statului de reşedinţa, ele sunt în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţător.3. Dispoziţiile paragrafelor 1 şi 2 din prezentul articol se aplică, de asemenea, mijloacelor de transport folosite pentru nevoile postului consular.
 + 
Articolul 20Inviolabilitatea arhivelor şi documentelor consulareArhivele şi documentele consulare sunt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar găsi.
 + 
Articolul 21Libertatea de comunicare1. Statul de reşedinţa permite şi protejeaza libertatea de comunicare a postului consular pentru orice scopuri oficiale.Comunicând cu guvernul, cu misiunile diplomatice şi cu celelalte posturi consulare ale statului trimiţător, oriunde s-ar găsi ele, postul consular poate folosi toate mijloacele de comunicaţie potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatică sau consulară şi mesajele în cod sau cifrate. Totuşi, postul consular nu poate instala şi utiliza un post de radioemisie decît cu asentimentul statului de reşedinţa.2. Corespondenta oficială a postului consular este inviolabilă. Prin expresia corespondenta oficială se înţelege întreaga corespondenta referitoare la postul consular şi la funcţiile sale.3. Valiza consulară nu trebuie să fie nici deschisă şi nici reţinută. Totuşi, dacă autorităţile competente ale statului de reşedinţa au motive serioase sa creadă ca valiza conţine alte obiecte decît corespondenta, documentele şi obiectele vizate la paragraful 4 din prezentul articol, ele pot cere ca valiza să fie deschisă în prezenta lor de către un reprezentant autorizat al statului trimiţător. Dacă autorităţile statului trimiţător refuza sa satisfacă cererea, valiza este înapoiată la locul de origine.4. Coletele care constituie valiza consulară trebuie să poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot conţine decît corespondenta oficială şi documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinţă oficială.5. Curierul consular trebuie să poarte un document oficial în care să se ateste calitatea sa şi să se precizeze numărul de colete care constituie valiza consulară. Afară de cazul când statul de reşedinţa consimte la aceasta, el nu trebuie să fie nici cetăţean al statului de reşedinţa, nici, cu excepţia când el este cetăţean al statului trimiţător, o persoană cu reşedinţa permanenta în statul de reşedinţa. În exercitarea funcţiilor sale, acest curier este protejat de către statul de reşedinţa. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale şi nu poate fi supus nici unei forme de arest sau de detenţie.6. Statul trimiţător, misiunile sale diplomatice şi posturile sale consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. În acest caz, prevederile paragrafului 5 din prezentul articol sunt, de asemenea, aplicabile, sub rezerva ca imunităţile care sunt menţionate vor inceta să se aplice din momentul în care curierul va fi remis destinatarului valiza consulară pe care o are în grija.7. Valiza consulară poate fi încredinţată comandantului unei nave sau al unei aeronave care trebuie să sosească într-un punct de intrare autorizat.Acest comandant trebuie să poarte un document oficial indicind numărul de colete care constituie valiza, dar el nu este considerat curier consular.Printr-un aranjament cu autorităţile locale competente, postul consular poate trimite pe unul din membrii săi sa ia valiza, în mod direct şi liber, de la comandantul navei sau al aeronavei.
 + 
Articolul 22Protecţia funcţionarilor consulariStatul de reşedinţa va trata pe funcţionarii consulari cu respectul cuvenit şi va lua toate măsurile necesare pentru a împiedica orice atingere adusă persoanei, libertăţii şi demnităţii lor.
 + 
Articolul 23Inviolabilitatea personală a funcţionarilor consulari1. Funcţionarii consulari nu pot fi puşi în stare de arest sau de detenţie preventivă decît în caz de crima grava şi în urma unei hotărâri a autorităţilor judiciare competente.2. Cu excepţia cazului prevăzut la paragraful 1 al prezentului articol, funcţionarii consulari nu pot fi incarcerati sau supuşi vreunei forme de limitare a libertăţii lor personale, decît în executarea unei hotărâri judecătoreşti definitive.3. Când o procedură penală este angajata împotriva unui funcţionar consular, acesta este obligat să se prezinte în faţa autorităţilor competente. Totuşi, procedura trebuie să fie condusă cu menajamentele care se cuvin funcţionarului consular în virtutea poziţiei sale oficiale şi, cu excepţia cazului prevăzut la paragraful 1 al prezentului articol, în asemenea mod încât ea sa stînjenească cît mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare. Atunci când, în împrejurările menţionate la paragraful 1 din prezentul articol, a devenit necesar ca funcţionarul consular să fie pus în stare de detenţie preventivă, procedura îndreptată împotriva lui trebuie să fie deschisă în termenul cel mai scurt.
 + 
Articolul 24Imunitatea de jurisdicţie1. Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari nu pot fi chemaţi în faţa autorităţilor judiciare şi administrative ale statului de reşedinţa pentru actele săvârşite în exercitarea funcţiilor consulare.2. Totuşi, prevederile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplică în caz de acţiune civilă:a) care rezultă din încheierea unui contract de către un funcţionar consular sau un angajat consular, pe care acesta nu l-a încheiat în mod expres sau implicit în calitatea sa de mandatar al statului trimiţător; saub) intentată de un terţ pentru o paguba rezultind dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa de un vehicul, o nava sau de o aeronava.
 + 
Articolul 25Obligaţia de a depune ca martor1. Membrii postului consular pot fi chemaţi să depună ca martori la cererea autorităţilor judiciare sau administrative ale statului de reşedinţa.Totuşi, nici o măsura coercitivă sau alta sancţiune nu va putea fi luată faţă de aceste persoane.2. Autoritatea care solicită mărturia trebuie să evite a împiedica funcţionarul consular în îndeplinirea funcţiilor sale. Ea poate să obţină mărturia lui la reşedinţa lui, la postul consular, sau sa accepte o declaraţie scrisă din partea sa ori de cîte ori acest lucru este posibil.3. Membrii postului consular nu sunt obligaţi să depună mărturie asupra faptelor care au legătură cu exercitarea funcţiilor lor şi să prezinte corespondenta şi documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza să depună mărturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţător.
 + 
Articolul 26Renunţarea la privilegii şi imunităţi1. Statul trimiţător poate renunţa la privilegiile şi imunităţile prevăzute la art. 23, 24 şi 25. Aceasta renunţare trebuie să fie întotdeauna expresă şi comunicată în scris statului de reşedinţa.2. Dacă un funcţionar consular sau un angajat consular angajează o procedură într-o materie în care ar beneficia de imunitatea de jurisdicţie, el nu poate invoca imunitatea de jurisdicţie faţă de nici o cerere reconvenţională legată direct de cererea principala.3. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o activitate civilă sau administrativă nu este considerată ca renunţare la imunitate în ceea ce priveşte măsurile de executare a hotărârii. Pentru aceste măsuri de executare este necesară o renunţare distinctă.
 + 
Articolul 27Scutirea de prestaţii personale şi realeStatul de reşedinţa scuteşte pe membrii postului consular de orice prestaţie personală şi de orice serviciu de interes public, indiferent de caracterul lui, ca şi de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contribuţiile şi incartiruirile militare.
 + 
Articolul 28Scutirea de obligaţia de înmatriculare a străinilorFuncţionarul consular şi angajatul consular sunt scutiţi de toate obligaţiile prevăzute de legile şi regulamentele statului de reşedinţa în materie de înmatriculare a străinilor, de permise de şedere ca şi de alte formalităţi privind străinii.
 + 
Articolul 29Scutirea fiscală a funcţionarului şi angajatului consular1. Funcţionarul consular şi angajatul consular sunt scutiţi de orice impozite şi taxe, naţionale, regionale şi comunale, cu excepţia:a) impozitelor indirecte încorporate în mod normal în preţul mărfurilor sau serviciilor;b) impozitelor şi taxelor pe bunurile imobile particulare situate pe teritoriul statului de reşedinţa, sub rezerva dispoziţiilor art. 19;c) drepturilor de succesiune şi de mutaţie percepute de către statul de reşedinţa, sub rezerva prevederilor art. 31;d) impozitelor şi taxelor pe orice fel de venituri particulare care îşi au sursa în statul de reşedinţa;e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;f) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 19.2. Membrii postului consular care angajează persoane ale căror retribuţii sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit în statul de reşedinţa trebuie să respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun în materie de percepere a impozitului pe venit.
 + 
Articolul 30Scutirea de taxe vamale şi de control vamal1. În conformitate cu legile şi regulamentele sale, statul de reşedinţa autorizeaza intrarea şi ieşirea şi acorda scutirea de orice taxe vamale, taxe şi alte redevenţe conexe, altele decît cheltuielile de depozitare, de transport şi cheltuieli pentru servicii similare pentru:a) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;b) obiectele destinate uzului personal al funcţionarului consular, inclusiv efectele destinate instalării sale.2. Angajatul consular beneficiază de privilegiile şi scutirile prevăzute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol în ceea ce priveşte obiectele importate cu ocazia primei sale instalări.3. Funcţionarul consular este scutit de controlul bagajului sau personal dacă nu exista motive serioase să se presupună ca acesta conţine obiecte care nu beneficiază de scutirile menţionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol sau obiecte al căror import sau export este interzis de legile statului de reşedinţa sau supus regulamentelor sale de carantina. Într-un asemenea caz, controlul nu se poate face decît în prezenta funcţionarului consular, a unui membru al familiei sale sau a reprezentantului lor autorizat.
 + 
Articolul 31Succesiunea unui membru al postului consularÎn caz de deces al unui membru al postului consular, statul de referinţa:a) va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului;b) nu va percepe taxe de succesiune sau de mutaţie asupra bunurilor mobile, a căror prezenta în statul de reşedinţa se datora exclusiv prezentei în acest stat a defunctului în calitate de membru al postului consular.
 + 
Articolul 32Libertatea de deplasareSub rezerva legilor şi a regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate naţionala, statul de reşedinţa asigura tuturor membrilor postului consular libertatea de deplasare şi de circulaţie pe teritoriul sau.
 + 
Articolul 33Asigurarea mijloacelor de transportMijloacele de transport proprietate a statului trimiţător şi destinate uzului postului consular sau care sunt proprietate a membrilor postului consular trebuie să facă obiectivul unei asigurări obligatorii.
 + 
Articolul 34Privilegii şi imunităţi ale membrilor de familieMembrii familiei unui membru al postului consular beneficiază de privilegiile prevăzute la art. 11, 23 paragraful 3, art. 25 paragraful 3 şi la art. 27, 28, 29, 30 paragraful 1 lit. b) şi paragraful 2, ca şi la art. 31 şi 32 din prezenta convenţie, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa, sa nu domicilieze în acest stat şi sa nu exercite nici o activitate lucrativă.
 + 
Articolul 35Excluderea privilegiilor şi imunităţilorMembrii postului consular care sunt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau rezidenţi permanenţi în acest stat nu beneficiază de privilegiile şi imunităţile definite prin prezenta convenţie sub rezerva paragrafului 3 de la art. 25.
 + 
Capitolul 4Funcţii consulare + 
Articolul 36Funcţii consulare generaleFuncţionarul consular are dreptul sa favorizeze, sub toate formele, dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale şi ştiinţifice, precum şi a turismului, între statul trimiţător şi statul de reşedinţa, sa promoveze, în orice alt mod, relaţiile prieteneşti între statul trimiţător şi statul de reşedinţa şi sa protejeze drepturile şi interesele statului trimiţător şi ale cetăţenilor săi.
 + 
Articolul 37Comunicarea cu autorităţile statului de reşedinţa1. Funcţionarul consular îşi exercită funcţiile în circumscripţia sa consulară. Totuşi, în cazuri excepţionale, el îşi poate exercita funcţiile în afară acestei circumscripţii cu consimţământul statului de reşedinţa.2. În exercitarea funcţiilor sale, funcţionarul consular se poate adresa:a) autorităţilor locale competente ale circumscripţiei consulare;b) autorităţilor centrale competente ale statului de reşedinţa, în măsura în care acest lucru este permis de legile, regulamentele şi uzanţele acestui stat, ca şi de acordurile internaţionale.
 + 
Articolul 38Reprezentarea cetăţenilor în faţa tribunalelor statului de reşedinţa1. Funcţionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor şi procedurilor în vigoare în statul de reşedinţa, sa reprezinte cetăţenii statului trimiţător sau sa ia măsuri în scopul reprezentării corespunzătoare a acestora în faţa tribunalelor sau altor autorităţi ale statului de reşedinţa, pentru a cere, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa, adoptarea de măsuri provizorii în vederea apărării drepturilor şi intereselor cetăţenilor săi atunci când, datorită absentei lor sau din oricare alta cauza, ei nu îşi pot apara în timp util drepturile şi interesele.2. Reprezentarea la care se referă paragraful 1 al prezentului articol ia sfârşit în momentul în care persoana reprezentată îşi desemnează mandatarul sau îşi asigura ea însăşi apărarea drepturilor şi intereselor.
 + 
Articolul 39Înregistrarea cetăţenilor, eliberarea de paşapoarte şi vizeFuncţionarul consular are dreptul:a) sa înregistreze cetăţenii statului trimiţător;b) sa elibereze cetăţenilor statului trimiţător paşapoarte sau alte documente de călătorie, să le reînnoiască, să facă modificări în acestea şi să le anuleze;c) sa acorde vize de intrare în statul trimiţător.
 + 
Articolul 40Funcţii referitoare la starea civilă1. Şeful postului consular are dreptul sa celebreze căsătorii cu condiţia ca cei doi soţi sa nu aibă decît cetăţenia statului trimiţător. Postul consular informează autorităţile competente ale statului de reşedinţa în legătură cu căsătoriile încheiate, dacă legislaţia statului de reşedinţa o impune.2. Funcţionarul consular are dreptul sa ţină registrul de naşteri, căsătorii şi decese pentru cetăţenii statului trimiţător şi sa elibereze documentele corespunzătoare. Totuşi, aceasta dispoziţie nu dispenseaza cetăţenii statului trimiţător de obligaţia de a respecta legislaţia statului de reşedinţa în materie de înregistrare a naşterilor, căsătoriilor şi deceselor.3. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor transmite postului consular, în scopuri oficiale, la cererea sa, imediat şi gratuit, copiile şi extrasele documentelor de stare civilă privind cetăţenii statului trimiţător.
 + 
Articolul 41Funcţii notariale1. Funcţionarul consular are dreptul:a) sa primească, sa întocmească şi sa legalizeze declaraţiile cetăţenilor statului trimiţător;b) sa primească, sa întocmească şi sa legalizeze dispoziţiile de ultima voinţa şi alte documente constatind acte juridice unilaterale ale statului trimiţător, întocmite conform legilor acestui stat;c) sa legalizeze documentele, semnăturile şi sigiliile pe documentele cetăţenilor statului trimiţător;d) sa legalizeze orice documente eliberate de autorităţile statului trimiţător sau ale statului de reşedinţa, sa legalizeze copiile şi extrasele acestor documente;e) sa traduca documentele şi sa certifice traducerea conformă;f) sa întocmească şi sa legalizeze contractele încheiate între cetăţenii statului trimiţător, dacă acestea nu se referă la stabilirea, transferul sau extinderea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate în statul de reşedinţa;g) sa întocmească şi sa legalizeze contractele, indiferent de naţionalitatea părţilor, dacă aceste contracte privesc bunurile sau drepturile situate în statul trimiţător şi dacă acestea trebuie să producă efecte juridice numai în acest stat;h) sa legalizeze sau sa elibereze certificatele de origine, ca şi alte documente similare, pentru mărfuri;i) sa publice, în localurile consulare, anunţuri privind orice probleme legate de drepturile şi obligaţiile sau interesele cetăţenilor statului trimiţător.2. Documentele enumerate la paragraful 1 din prezentul articol eliberate, legalizate sau certificate de funcţionarul postului consular sunt considerate ca documente oficiale valabil legalizate şi având aceeaşi forta probanta şi producind aceleaşi efecte ca şi documentele legalizate de autorităţile competente ale statului de reşedinţa, cu condiţia, totuşi, ca ele sa nu contravina legilor şi regulamentelor acestui stat.
 + 
Articolul 42Primirea în depozit1. Funcţionarul consular are dreptul sa primească în depozit documente, sume de bani şi obiecte de valoare care îi sunt remise de cetăţenii statului trimiţător.2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primească, pentru a le transmite proprietarului lor, obiectele pierdute de cetăţenii statului trimiţător în timpul sejurului lor în statul de reşedinţa.
 + 
Articolul 43Tutela şi curatela1. Autorităţile statului de reşedinţa informează postul consular în legătură cu necesitatea de a institui tutela sau curatela pentru un cetăţean al statului trimiţător minor sau care are o capacitate limitată de a contracta sau de a asigura protecţia bunurilor aflate în statul de reşedinţa şi ca cetăţeanul statului trimiţător nu este în stare sa administreze, indiferent de motive.2. Funcţionarul consular poate comunică subiectilor săi probleme avute în vedere la paragraful 1 al prezentului articol cu autorităţile competente ale statului de reşedinţa şi, în special, propune persoana care să acţioneze în calitate de tutore sau curator.
 + 
Articolul 44Comunicarea cu cetăţenii statului trimiţătorFuncţionarul consular are dreptul de a comunică cu orice cetăţean al statului trimiţător, să-i acorde asistenţa, sa-l îndrume şi, în caz de nevoie, să-i asigure asistenţa juridică. Statul de reşedinţa nu va limita în nici un fel posibilităţile de comunicare ale cetăţenilor statului trimiţător cu postul consular şi nici accesul la acest post.
 + 
Articolul 45Comunicarea cu cetăţenii privati de libertate1. Funcţionarul consular va fi informat fără întârziere şi cel mai tirziu în 48 de ore de către autorităţile competente ale statului de reşedinţa în legătură cu arestarea, detenţia sau oricare alta măsura privativă de libertate care ar lovi un cetăţean al statului trimiţător în circumscripţia sa.2. În cazul prevăzut la paragraful 1, funcţionarul consular, după ce a fost informat, are dreptul de a vizita imediat cetăţeanul respectiv şi de a se întreţine cu el în vederea luării măsurilor necesare pentru a face recurs în justiţie. Prin urmare, autorităţile competente ale statului de reşedinţa acorda, în caz de nevoie, dreptul funcţionarului consular de a vizita susnumitul cetăţean la intervale rezonabile. Totuşi funcţionarul consular se va abţine de a interveni în favoarea cetăţeanului respectiv atunci când acesta se opune în mod expres în prezenta funcţionarului consular. Orice comunicare a acestui cetăţean destinată postului consular va fi transmisă fără întârziere şi cel mai tirziu în 3 zile, acestuia din urma, prin grija autorităţilor competente ale statului de reşedinţa.3. Atunci când un cetăţean al statului trimiţător executa, după condamnare, o pedeapsă privativă de libertate, el va fi informat de autorităţile statului de reşedinţa în legătură cu posibilitatea de a comunică cu funcţionarul consular. Funcţionarul consular va avea dreptul sa-l viziteze şi să se întreţină cu el.4. Vizitele menţionate la paragrafele 1, 2 şi 3 din prezentul articol vor avea loc în conformitate cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa. Se înţelege ca aceste legi şi regulamente nu trebuie să împiedice exercitarea funcţiilor consulare.
 + 
Articolul 46Accidente de circulaţieAutorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, într-un termen de 3 zile, funcţionarul consular în legătură cu toate accidentele grave de circulaţie ale cetăţenilor statului trimiţător.
 + 
Articolul 47Decesul unui cetăţeanAutorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, într-un termen de 24 de ore, funcţionarul consular în legătură cu decesul unui cetăţean al statului trimiţător.
 + 
Articolul 48Succesiunea1. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa informează, fără întârziere, funcţionarul consular în legătură cu deschiderea în acest stat a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetăţean al statului trimiţător, precum şi în legătură cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de naţionalitatea persoanei decedate, la care poate fi interesat un cetăţean al statului trimiţător în calitate de moştenitor, titular de drepturi sau legatar.2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor lua măsurile necesare prevăzute de legile şi regulamentele acestui stat pentru a proteja succesiunea şi pentru a transmite funcţionarului consular copia testamentului, dacă acesta a fost întocmit de defunct, precum şi toate informaţiile de care acestea dispun în legătură cu titularii de drepturi, domiciliul lor permanent sau temporar, valoarea şi compozitia succesiunii, inclusiv sumele provenind din asigurări sociale, veniturile, poliţele de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, asupra datei de deschidere a procedurii succesorale sau a stadiului acestei proceduri.3. Funcţionarul consular este autorizat sa reprezinte, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa, direct sau indirect prin intermediul reprezentantului sau, în faţa tribunalelor sau a altor autorităţi competente ale statului de reşedinţa, un cetăţean al statului trimiţător care are dreptul la o succesiune sau care are pretenţii la o succesiune în statul de reşedinţa, în cazul în care acest moştenitor este absent sau nu a desemnat un alt mandatar.4. Funcţionarul consular are dreptul sa ceara autorităţilor competente ale statului de reşedinţa:a) conservarea succesiunii, punerea sau ridicarea de sigilii, luarea de măsuri în vederea conservării succesiunii, inclusiv desemnarea unui administrator al succesiunii, precum şi sa participe la aceste operaţiuni;b) vânzarea bunurilor care fac parte din succesiune ca şi comunicarea datei fixate pentru aceasta vînzare, astfel încât el să poată fi prezent.5. În momentul încheierii procedurii succesorale sau a altor formalităţi oficiale, autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, fără întârziere, funcţionarul consular şi, după plata datoriilor, taxelor şi impozitelor, îi vor transmite în termen de 3 luni succesiunea sau părţile personale ale persoanelor pe care le reprezintă.6. În cazul în care valoarea succesiunii nu este importanţa, funcţionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale să-i fie remise. El va avea atunci dreptul de a le transmite persoanelor interesate.7. Funcţionarul consular are dreptul de a primi, pentru a le transmite persoanelor interesate, părţile personale şi legatele revenind cetăţenilor statului trimiţător, care nu domiciliază în statul de reşedinţa, precum şi de a primi sumele care revin persoanelor interesate cu titlul de indemnizaţie, de pensie, de asigurări sociale, arierate de salarii şi de poliţe de asigurare.8. Transferul bunurilor şi al activelor în statul trimiţător, în aplicarea dispoziţiilor paragrafelor 5, 6 şi 7 din prezentul articol, nu se va putea face decît în conformitate cu legislaţia statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 49Asistenţa acordată navelorFuncţionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenţa prevăzută în prezenta convenţie navelor statului trimiţător, precum şi echipajelor acestor nave în timpul sejurului lor în apele teritoriale sau interioare ale statului de reşedinţa, inclusiv în porturi, de îndată ce aceste nave au fost admise la libera practica. El poate beneficia de dreptul de control şi de inspecţie asupra navelor acestui stat şi al echipelor lor. În acest scop, el poate vizita navele statului trimiţător şi primi comandantii şi echipajele acestor nave.
 + 
Articolul 50Dreptul funcţionarului consular privind nava şi echipajul sauÎn ce priveşte navele statului trimiţător, funcţionarul consular are dreptul, cu condiţia ca aceasta sa nu contravina legislaţiei statului de reşedinţa:a) sa chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa verifice, sa primească, sa vizeze, sa întocmească sau să semneze orice fel de certificat sau alte documente privind nava, sa primească declaraţii privind nava, incarcatura sau voiajul, precum şi sa elibereze documentele indispensabile pentru a facilita intrarea, sejurul şi ieşirea navei;b) sa intervină în vederea soluţionării sau facilitării soluţionării, conform legislaţiei statului trimiţător, a oricăror diferende între comandant şi ceilalţi membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de angajare şi condiţiile de muncă;c) sa dispună în legătură cu înrolarea sau concedierea comandantului şi a altor membri ai echipajului;d) sa ia măsurile necesare în vederea asigurării spitalizarii şi repatrierii comandantului sau oricărui alt membru al echipajului;e) sa acorde sprijin şi asistenţa comandantului navei sau oricărui membru al echipajului în raporturile lor cu tribunalele şi alte autorităţi ale statului de reşedinţa;f) sa ia toate măsurile utile pentru a apara disciplina şi ordinea la bordul navei.
 + 
Articolul 51Intervenţia autorităţilor statului de reşedinţa la bordul navelor1. În cazul în care un tribunal sau oricare alta autoritate din statul de reşedinţa are intenţia sa aresteze sau sa retina la bordul navei statului trimiţător pe comandant, un alt membru al echipajului, un pasager al acestei nave sau oricare altă persoană care nu este cetăţean al statului de reşedinţa sau sa sechestreze un bun aflat la bord sau sa angajeze o ancheta oficială la bord, autorităţile competente ale statului de reşedinţa trebuie să informeze în prealabil funcţionarul consular astfel încât el să poată asista la executarea unor astfel de măsuri. Dacă datorită urgenţei afacerii nu a fost posibil să fie informat funcţionarul consular sau nici un funcţionar consular nu a fost prezent la executarea măsurilor, autorităţile statului de reşedinţa informează fără întârziere şi în mod complet, funcţionarul consular în legătură cu măsurile pe care le-a luat. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor facilita funcţionarului consular vizita la persoana arestata sau reţinută, ca şi comunicarea cu aceasta persoana şi luarea de măsuri corespunzătoare menite sa protejeze interesele persoanei sau navei interesate.2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplică în cazul unui control uzual, efectuat de autorităţile statului de reşedinţa, în materie de paşapoarte, vama, sănătate publică, poluarea marii şi apărarea vieţii umane pe mare sau în cazul oricărui alt demers întreprins la cererea sau cu consimţământul comandantului navei.
 + 
Articolul 52Avaria sau naufragiul navei1. Dacă o nava a statului trimiţător naufragiaza, este deteriorata, esuata, aruncata pe ţărm sau suferă orice alta avarie în apele teritoriale sau interioare ale statului de reşedinţa, inclusiv în porturi, autorităţile competente ale acestui stat vor informa fără întârziere funcţionarul consular în legătură cu aceasta.2. În cazurile enumerate la paragraful 1 din prezentul articol autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor lua, conform legilor statului de reşedinţa, măsurile necesare pentru a organiza salvarea şi protecţia navei, a pasagerilor, echipajului, echipamentului navei, încărcăturii, proviziilor şi a altor obiecte aflate la bord şi, de asemenea, pentru a evita orice prejudiciu adus proprietăţii şi orice dezordine la bord sau pentru a le elimina. Aceste măsuri vor fi luate, de asemenea, şi faţă de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa şi care au fost aruncate peste bord. Autorităţile statului de reşedinţa vor informa funcţionarul consular în legătură cu măsurile luate. Aceste autorităţi vor ajuta funcţionarul consular pentru a putea lua toate măsurile ca urmare a avariei, eşuării sau naufragiului.3. Atunci când o nava naufragiata a statului trimiţător, echipamentul sau, incarcatura, proviziile sau alte obiecte care erau la bord sunt găsite pe tarmul statului de reşedinţa sau în apropiere sau sunt aduse în portul acestui stat şi nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici reprezentanţii asigurărilor nu sunt prezenţi sau nu pot lua măsurile necesare de conservare sau de administrare, funcţionarul consular este autorizat sa ia, în calitate de reprezentant al proprietarului navei, măsurile pe care proprietarul le-ar fi putut lua în acelaşi scop, dacă ar fi fost prezent.4. Funcţionarul consular poate, de asemenea, sa ia măsurile prevăzute în paragraful 3 al prezentului articol, în legătură cu orice obiect aparţinând unui cetăţean al statului trimiţător şi provenind de la bordul sau din incarcatura unei nave, indiferent de naţionalitatea sa, adusă într-un port sau gasita pe ţărm sau în apropierea ţărmului sau de pe nava avariata, esuata sau naufragiata.Autorităţile competente ale statului de reşedinţa trebuie să informeze, fără întârziere, funcţionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.5. Funcţionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisă pentru a determina cauzele avariei, eşuării sau naufragiului, conformindu-se legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 53Decesul sau dispariţia unui membru al echipajului1. Dacă comandantul sau oricare membru al echipajului unei nave a statului trimiţător moare sau dispare în statul de reşedinţa la bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, ca şi funcţionarul consular al statului trimiţător, sunt singurii competenţi să facă inventarul obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lăsate de defunct sau dispărut şi să efectueze celelalte demersuri necesare pentru conservarea bunurilor şi pentru transmiterea lor în vederea lichidării succesiunii. Totuşi, dacă defunctul sau disparutul este cetăţean al statului de reşedinţa, comandantul sau inlocuitorul sau întocmeşte inventarul în momentul constatării decesului sau al dispariţiei. O copie a acestui inventar este remisă autorităţilor statului de reşedinţa care sunt competente să efectueze orice demersuri necesare pentru conservarea bunurilor şi, în caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autorităţi vor informa postul consular al statului trimiţător în legătură cu demersurile lor.2. În cazul în care un funcţionar consular exercita drepturile în materie succesorală prevăzute la paragraful 1 din prezentul articol, el trebuie să se conformeze legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa.
 + 
Articolul 54AeronaveDispoziţiile art. 49, 50, 51, 52 şi 53 sunt aplicabile şi aeronavelor statului trimiţător, în măsura în care ele sunt susceptibile a fi aplicate.
 + 
Articolul 55Drepturi şi taxe consulare1. Postul consular poate percepe, pe teritoriul statului de reşedinţa, drepturi şi taxe pentru serviciile consulare efectuate, conform legilor şi regulamentelor statului trimiţător.2. Sumele percepute pentru serviciile consulare efectuate, menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de orice impozite şi taxe în statul de reşedinţa.
 + 
Articolul 56Alte funcţii consulareFuncţionarul consular poate îndeplini orice fel de alte funcţii consulare cu care îl însărcinează statul trimiţător, dacă acestea nu sunt contrare legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa.
 + 
Capitolul 5Dispoziţii generale şi finale + 
Articolul 57Respectarea legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa1. Toate persoanele care se bucura de privilegii şi imunităţi în virtutea prezentei convenţii sunt obligate să respecte legile şi regulamentele statului de reşedinţa, fără a prejudicia privilegiile şi imunităţile lor.2. Localurile consulare nu vor fi utilizate în mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare.
 + 
Articolul 58Exercitarea funcţiilor consulare de către misiunea diplomatică1. Dispoziţiile prezentei convenţii se aplică şi în cazul în care funcţiile consulare sunt exercitate de misiunea diplomatică.2. Numele şi prenumele membrilor misiunii diplomatice afectaţi la serviciul consular al misiunii diplomatice vor fi notificate la Ministerul Afacerilor Externe al statului de reşedinţa.3. Membrii misiunii diplomatice menţionaţi la paragraful 2 al prezentului articol continua sa beneficieze de privilegiile şi imunităţile pe care le conferă statutul diplomatic.
 + 
Articolul 59Ratificarea şi intrarea în vigoare1. Prezenta convenţie va fi supusă ratificării şi va intră în vigoare în a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.2. La intrarea în vigoare a prezentei convenţii, Convenţia consulară semnată la Tirana, la 12 septembrie 1960, îşi încetează valabilitatea.3. Prezenta convenţie va intră în vigoare pentru o perioadă nedeterminată. Ea poate fi denunţată prin notificare scrisă de fiecare dintre părţile contractante. În acest caz, ea îşi va inceta valabilitatea după 6 luni de la data denunţării.Facuta la Bucureşti la data de 31 iulie 1992, în doua exemplare originale, în limbile română şi albaneza, ambele texte având aceeaşi valoare.Pentru România,Adrian NastasePentru Republica Albania,Alfred Serreki–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x