între Republica Socialistă România şi Republica Algeriana Democratica şi Populara
Republica Socialistă România şi Republica Algeriana Democratica şi Populara,în dorinţa de a dezvolta relaţiile lor de prietenie pe baza principiilor respectării suveranităţii, independentei naţionale, neamestecului în afacerile interne, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc,dorind sa reglementeze relaţiile consulare, sa faciliteze protecţia intereselor lor, precum şi a cetăţenilor lor, şi sa stabilească drepturile şi obligaţiile, privilegiile şi imunităţile oficiilor consulare şi membrilor acestor oficii consulare,afirmind ca dispoziţiile Convenţiei de la Viena cu privire la relaţiile consulare, din 24 aprilie 1963, vor continua să fie aplicabile pentru problemele care nu au fost în mod expres reglementate prin dispoziţiile prezentei convenţii,au hotărît sa încheie o convenţie consulară şi, în acest scop, au numit ca împuterniciţi ai lor:Preşedintele Republicii Socialiste România, pe Ion Lazarescu, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar în Republica Algeriana Democratica şi Populara;Preşedintele Republicii Algeriene Democratice şi Populare, pe Ali Salah, director general al afacerilor consulare şi contenciosului în Ministerul Afacerilor Externe, care, după schimbul împuternicirilor lor, găsite în buna şi cuvenită forma, au convenit asupra următoarelor dispoziţii: +
Articolul 1În înţelesul prezentei convenţii, prin expresia:a) oficiu consular se înţelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consulară; … b) circumscripţie consulară se înţelege teritoriul atribuit unui oficiu consular pentru exercitarea funcţiilor consulare; … c) şef de oficiu consular se înţelege persoana însărcinată sa acţioneze în aceasta calitate; … d) funcţionar consular se înţelege orice persoană, inclusiv şeful oficiului consular, însărcinată cu exercitarea funcţiilor consulare; … e) angajat consular se înţelege orice persoană angajata în serviciile administrative sau tehnice ale unui oficiu consular; … f) membru al personalului de serviciu se înţelege orice persoană afectată serviciului casnic al unui oficiu consular; … g) membru al oficiului consular se înţelege funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu; … h) membru al personalului consular se înţelege funcţionarii consulari, alţii decît şeful oficiului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu; … i) membru al personalului particular se înţelege o persoană angajata în mod exclusiv în serviciul particular al unui membru al oficiului consular; … j) membrii de familie se înţelege soţul, copiii minori, precum şi tatăl sau mama unui membru al oficiului consular, care trăiesc în căminul acestuia; … k) localul consular se înţelege clădirile sau părţile de clădiri şi terenul care ţin de acestea care, indiferent de proprietar, sînt utilizate în mod exclusiv în scopurile oficiului consular; … l) arhive consulare se înţelege orice corespondenta şi toate documentele oficiale, hirtiile, cărţile, filmele, benzile de magnetofon şi registrele oficiului consular, precum şi materialul de cifru, fişierele şi mobilele destinate să le protejeze şi să le conserve; … m) nava a statului trimiţător se înţelege orice nava avînd naţionalitatea statului trimiţător, acordată în conformitate cu legislaţia sa. … +
Capitolul 1Relaţii consulare +
Articolul 21. Un oficiu consular nu poate fi înfiinţat pe teritoriul statului de reşedinţa decît cu consimţămîntul acestui stat.2. Sediul oficiului consular, rangul şi circumscripţia sa consulară sînt fixate de către statul trimiţător şi supus aprobării statului de reşedinţa.3. Modificări ulterioare nu pot fi aduse de către statul trimiţător, sediului oficiului consular, rangului sau circumscripţiei sale consulare decît cu consimţămîntul statului de reşedinţa. +
Articolul 31. Înainte de numirea şefului oficiului consular, statul trimiţător trebuie să obţină, pe cale diplomatică, acordul prealabil al statului de reşedinţa.2. Şefii oficiului consular sînt numiţi de statul trimiţător şi admişi să-şi exercite funcţiile lor de către statul de reşedinţa.3. Statul trimiţător transmite, pe cale diplomatică, patenta consulară Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa.Patenta consulară trebuie să ateste calitatea, indica numele şi prenumele, rangul şefului oficiului consular, circumscripţia consulară şi sediul oficiului consular.4. Şeful oficiului consular este admis să-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de reşedinţa denumita "exequatur".5. Statul de reşedinţa poate acorda şefului oficiului consular o autorizaţie provizorie pentru exercitarea funcţiilor sale pînă la eliberarea exequaturului. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii îi sînt aplicabile.6. În cazul în care şeful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, să-şi exercite funcţiile sale, statul de reşedinţa trebuie să informeze despre aceasta, imediat, autorităţile competente din circumscripţia consulară şi sa ia măsurile necesare în scopul ca şeful oficiului consular să poată să-şi îndeplinească funcţiile.7. Statul de reşedinţa poate refuza exequaturul oricînd şi fără să fie ţinut sa explice motivele hotărîrii sale. +
Articolul 41. În cazul în care şeful oficiului consular este în imposibilitatea de a-şi exercită funcţiile sale sau dacă postul este vacant, conducerea oficiului consular poate fi încredinţată în mod provizoriu unui funcţionar consular din cadrul aceluiaşi oficiu consular, din cadrul altui oficiu consular al statului trimiţător situat în statul de reşedinţa sau unui agent diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţător în statul de reşedinţa.2. Numele şi prenumele persoanei desemnate, conform dispoziţiilor pct. 1, în calitate de gerant interimar, sînt notificate, în prealabil, Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa.3. Gerantul interimar se va bucura de drepturile, imunităţile şi privilegiile acordate şefului oficiului consular prin prezenta convenţie. +
Articolul 5Funcţionarii consulari trebuie să aibă numai cetăţenia statului trimiţător; ei nu trebuie să fie rezidenţi permanenţi ai statului de reşedinţa şi nici să se găsească în acest stat pentru a îndeplini alte misiuni. +
Articolul 6Statul trimiţător stabileşte numărul membrilor oficiului sau consular ţinînd seama de importanţa acestui oficiu, precum şi de necesităţile dezvoltării normale a activităţii sale; statul de reşedinţa poate, totuşi, cere ca efectivul membrilor oficiului consular să fie menţinut în limitele a ceea ce el considera rezonabil şi normal, faţă de condiţiile existente în circumscripţia consulară şi de necesităţile oficiului consular. +
Articolul 7Numele, prenumele şi clasa funcţionarilor consulari, alţii decît şeful oficiului consular, precum şi numele şi prenumele angajaţilor consulari şi ale membrilor personalului de serviciu, vor fi notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa. +
Articolul 81. Autoritatea competenţa a statului de reşedinţa va elibera, gratuit, fiecărui funcţionar consular, un document care atesta identitatea şi calitatea sa.2. Dispoziţiile punctului anterior se aplică şi angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu cu condiţia ca ei sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa sau cetăţeni ai statului trimiţător rezidenţi permanenţi în statul de reşedinţa.3. Dispoziţiile pct. 1 se aplică, de asemenea, membrilor de familie ai membrilor oficiului consular, dacă ei nu sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau cetăţeni ai statului trimiţător rezidenţi permanenţi în statul de reşedinţa şi dacă ei nu exercita în acest stat o activitate lucrativă. +
Articolul 9Membrii oficiului consular nu trebuie să desfăşoare nici o activitate comercială sau o alta activitate cu scop lucrativ pe teritoriul statului de reşedinţa. +
Articolul 101. Funcţiile unui membru al oficiului consular iau sfîrşit îndeosebi, prin:a) notificarea de către statul trimiţător statului de reşedinţa a faptului ca funcţiile unui membru al oficiului consular au luat sfîrşit; … b) retragerea exequaturului; … c) notificarea de către statul de reşedinţa statului trimiţător ca încetează sa mai considere persoana respectiva ca membru al oficiului consular. … 2. Statul de reşedinţa poate în orice moment sa notifice statului trimiţător ca un funcţionar consular este persoana non grata sau ca un angajat consular sau un membru al personalului de serviciu nu este acceptabil. Într-o asemenea situaţie, statul trimiţător va dispune, după caz, fie rechemarea funcţionarului consular, fie încetarea activităţii angajatului consular sau a membrului personalului de serviciu al oficiului consular.3. Dacă statul trimiţător nu executa obligaţiile care îi revin ca urmare a notificării, statul de reşedinţa va putea, după caz, sa retragă exequaturul şefului oficiului consular sau sa înceteze de a mai considera persoana în cauza ca membru al personalului consular, după ce a notificat aceasta hotărîre statului trimiţător pe cale diplomatică.4. În cazurile menţionate la pct. 2 şi 3 ale prezentului articol, statul de reşedinţa nu este obligat sa comunice statului trimiţător motivele hotărîrii sale. +
Capitolul 2Funcţii consulare +
Articolul 111. Funcţiile consulare sînt exercitate de către funcţionarii consulari ai statului trimiţător. Ele pot să fie exercitate, în caz de nevoie, de asemenea, de către agenţii diplomatici din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţător în statul de reşedinţa. În acest caz, drepturile şi îndatoririle agenţilor diplomatici vor fi respectate.2. Funcţiile consulare vor fi exercitate în limitele circumscripţiei consulare. Funcţionarii consulari nu pot exercita funcţiile lor în afară circumscripţiei consulare, decît cu consimţămîntul statului de reşedinţa.3. Funcţiile consulare prevăzute în prezentul capitol, precum şi orice alta funcţie consulară încredinţată de statul trimiţător, se exercită cu respectarea legilor statului de reşedinţa şi în limitele admise de dreptul internaţional. +
Articolul 12În exercitarea funcţiilor consulare, funcţionarii consulari se pot adresa:a) autorităţilor locale competente din circumscripţia consulară; … b) autorităţilor centrale ale statului de reşedinţa, dacă şi în măsura în care aceasta este admisă de legile, regulamentele şi uzanţele statului de reşedinţa sau de acordurile internaţionale în materie. … +
Articolul 13Funcţionarii consulari sînt abilitaţi:a) sa favorizeze dezvoltarea relaţiilor de prietenie între statul trimiţător şi statul de reşedinţa şi sa promoveze dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale, ştiinţifice şi turistice între ele; … b) sa protejeze şi sa apere în circumscripţia lor şi în conformitate cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa interesele statului trimiţător şi drepturile şi interesele cetăţenilor săi, persoane fizice şi juridice. În acest scop, ei se pot adresa autorităţilor competente din circumscripţia lor şi, în absenta reprezentantului diplomatic al statului trimiţător şi cu condiţia ca statul de reşedinţa sa nu se opună la aceasta, administraţiei centrale a acestui stat; … c) să se informeze prin toate mijloacele licite, despre condiţiile şi evoluţia vieţii comerciale, economice, culturale, ştiinţifice şi turistice din statul de reşedinţa. … +
Articolul 14Sub rezerva practicii şi procedurii în vigoare în statul de reşedinţa, funcţionarii consulari pot, fără procura specială, sa reprezinte pe cetăţenii statului trimiţător sau sa ia măsuri pentru a asigura reprezentarea lor în faţa tribunalelor sau a altor autorităţi ale statului de reşedinţa pentru a cere, în conformitate cu legile şi reglementările statului de reşedinţa, luarea de măsuri provizorii în vederea apărării drepturilor şi intereselor acestor cetăţeni, cînd datorită absentei lor sau cînd, datorită oricărei alte cauze, ei nu sînt în măsura să-şi apere în timp util drepturile şi interesele lor. +
Articolul 15Funcţionarii consulari au dreptul:a) sa înregistreze pe cetăţenii statului trimiţător. Aceasta înregistrare nu scuteşte pe aceştia de obligaţia de a respecta legile şi reglementările statului de reşedinţa în ceea ce priveşte şederea străinilor: … b) sa elibereze, sa reînnoiască şi sa prelungească valabilitatea paşapoartelor şi a altor documente de călătorie cetăţenilor statului trimiţător; … c) sa elibereze vize de intrare sau de tranzit persoanelor care doresc sa meargă în statul trimiţător sau sa-l tranziteze. … +
Articolul 16Funcţionarii consulari pot, faţă de cetăţenii statului trimiţător, sa transmită acte judiciare şi extrajudiciare sau să execute, în materie civilă şi comercială, comisii rogatorii conform acordurilor internaţionale în vigoare sau, în lipsa unor astfel de acorduri, tot ce este compatibil cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa. +
Articolul 17Dacă autorităţile competente ale statului de reşedinţa deţin informaţii corespunzătoare, ele sînt obligate sa notifice fără întîrziere oficiului consular competent toate cazurile în care este necesară numirea unui tutor sau curator pentru un cetăţean minor sau incapabil al statului trimiţător. Aplicarea legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa rămîne totodată, în vigoare în ceea ce priveşte numirea tutorelui sau curatorului. +
Articolul 181. Funcţionarii consulari au dreptul sa întocmească, sa transcrie sau sa transmită acte de stare civilă privind naşterea şi decesul cetăţenilor statului trimiţător şi sa elibereze certificate corespunzătoare. Aceste dispoziţiuni nu scutesc persoanele interesate să facă declaraţii şi înregistrări cerute de legile statului de reşedinţa.2. Funcţionarii consulari au dreptul sa încheie căsătorii între cetăţenii statului trimiţător şi sa elibereze certificate corespunzătoare. Ei vor informa, fără întîrziere, autorităţile competente ale statului de reşedinţa, dacă legislaţia acestuia o cere.3. În măsura în care autorităţile statului de reşedinţa au cunoştinţa ca un cetăţean al statului trimiţător a decedat pe teritoriul statului de reşedinţa, acestea vor informa, fără întîrziere, oficiul consular. +
Articolul 191. În măsura în care legislaţia statului de reşedinţa sau a statului trimiţător nu se opune, funcţionarii consulari pot, în circumscripţia consulară (în localurile consulare sau la domiciliul cetăţenilor statului trimiţător, la bordul navelor şi aeronavelor statului trimiţător) sa exercite următoarele activităţi:a) sa primească, sa certifice, sa legalizeze şi sa autentifice declaraţii ale cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa întocmească, sa autentifice şi sa primească în depozit testamente ale cetăţenilor statului trimiţător; … c) sa primească, sa întocmească şi sa autentifice acte juridice încheiate de, sau între cetăţenii statului trimiţător dacă sînt destinate sa producă efecte în afară teritoriului statului de reşedinţa şi dacă ele nu privesc imobile situate în statul de reşedinţa sau drepturi reale asupra unor astfel de imobile; … d) sa certifice data documentelor şi sa legalizeze semnăturile cetăţenilor statului trimiţător de pe acestea; … e) sa certifice copiile şi extrasele de pe documente şi sa legalizeze traducerile, la cererea cetăţenilor statului trimiţător; … f) sa vizeze certificatele de origine a mărfurilor şi orice alte documente; … g) sa legalizeze semnăturile şi sigiliile de pe documente, care sînt emise de autorităţile statului de reşedinţa şi sînt destinate sa producă efecte juridice în statul trimiţător; … h) sa primească în depozit documente de la cetăţenii statului trimiţător sau destinate acestora. … 2. Actele şi documentele enumerate la pct. 1 al prezentului articol au în statul de reşedinţa aceeaşi valoare juridică şi forta probanta ca actele şi documentele autentificate, legalizate sau certificate de autorităţile competente ale acestui stat. +
Articolul 201. În cazul în care un cetăţean al statului trimiţător a decedat pe teritoriul statului de reşedinţa, autorităţile competente ale acestuia vor notifica, fără întîrziere, decesul, oficiului consular şi îi va comunică toate informaţiile de care dispune cu privire la moştenitori, legatari, domiciliul sau reşedinţa lor şi activul succesoral. Ele vor informa, dacă este cazul, de existenta unui testament. În cazul în care autorităţile statului de reşedinţa au cunoştinţa ca defunctul a lăsat o succesiune pe teritoriul unui stat terţ, ele vor informa, de asemenea, oficiul consular al statului trimiţător.2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, fără întîrziere, oficiul consular al statului trimiţător, atunci cînd moştenitorul, titularul de drepturi sau legatarul căruia îi revine o succesiune deschisă pe teritoriul statului de reşedinţa este un cetăţean al statului trimiţător, care nu domiciliază pe teritoriul statului de reşedinţa şi nu este legal reprezentat.3. La cererea funcţionarului consular, autoritatea competentă a statului de reşedinţa va informa, fără întîrziere, oficiul consular al statului trimiţător de măsurile care s-au luat pentru conservarea şi administrarea bunurilor succesorale care au rămas teritoriul statului de reşedinţa, ca urmare a decesului unui cetăţean al statului trimiţător.Funcţionarul consular poate să-şi dea concursul, direct sau prin intermediul unui delegat, la punerea în execuţie a măsurilor prevăzute la alineatul precedent.El poate, de asemenea:a) sa apere interesele cetăţenilor, persoanelor fizice şi juridice, ale statului trimiţător, în succesiunile de pe teritoriul statului de reşedinţa, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa; … b) sa urmărească ca sumele de bani, valorile sau alte bunuri mobile ale cetăţenilor statului trimiţător provenite din succesiuni deschise pe teritoriul statului de reşedinţa, să fie transmise acestora. Transmiterea se va face cu respectarea legilor statului de reşedinţa. … 4. Dacă, după îndeplinirea formalităţilor privind succesiunea pe teritoriul statului de reşedinţa, bunurile mobile ale succesiunii sau suma rezultată din vînzarea bunurilor mobile sau imobile aparţin unui moştenitor, titular de drepturi sau legatar, cetăţean al statului trimiţător, care nu domiciliază în statul de reşedinţa, care nu a participat la procedura succesorală şi care nu a desemnat un mandatar, aceste bunuri sau sumele rezultate din vînzare vor fi încredinţate oficiului consular al statului trimiţător, în scopul de a fi remise moştenitorului, titularului de drepturi sau legatarului, cu condiţia ca:a) autorităţile statului de reşedinţa sa fi autorizat, dacă este cazul, remiterea bunurilor succesorale sau a sumelor rezultate din vînzarea lor; … b) toate datoriile moştenirii declarate în termenul prevăzut de legislaţia statului de reşedinţa sa fi fost plătite sau garantate; … c) să fie dovedită calitatea de moştenitor, titular de drepturi sau legatar; … d) drepturile (taxele) de moştenire sa fi fost plătite sau garantate. … 5. În cazul cînd un cetăţean al statului trimiţător se afla provizoriu pe teritoriul statului de reşedinţa şi decedează pe teritoriul acestuia, lucrurile personale şi sumele de bani rămase de la defunct şi care nu sînt pretinse de un moştenitor prezent, vor fi predate, fără alta formalitate, oficiului consular al statului trimiţător, cu titlu provizoriu, pentru a li se asigura păstrarea, cu respectarea dreptului autorităţilor administrative sau judiciare ale statului de reşedinţa de a le prelua în interesul justiţiei. Oficiul consular va trebui sa predea aceste bunuri personale şi sume de bani autorităţii statului de reşedinţa care va fi desemnată pentru a asigura administrarea sau lichidarea lor.Oficiul consular va trebui să respecte legislaţia statului de reşedinţa în privinta exportului bunurilor personale şi transferului de sume de bani.6. Dispoziţiile art. 14 al prezentei convenţii sînt, de asemenea, aplicabile şi în materie de succesiuni, dacă prezentul articol nu dispune altfel. +
Articolul 211. Funcţionarii consulari au dreptul sa acorde asistenţa navelor statului trimiţător şi care intra sau se găsesc într-un port din circumscripţia lor consulară.2. În măsura în care legile statului trimiţător le permit, funcţionarii consulari au dreptul sa ia legătură cu echipajele navelor statului trimiţător, să le viziteze, sa verifice şi sa vizeze documentele de bord, precum şi documentele cu privire la incarcatura şi, în general, să asigure aplicarea pe aceste nave a legilor de navigaţie ale statului trimiţător. Fără a aduce atingere competentei autorităţilor statului de reşedinţa şi, în măsura în care legislaţia statului trimiţător îi autoriza, funcţionarii consulari au, de asemenea, dreptul sa ia măsurile necesare pentru asigurarea ordinii şi disciplinei pe aceste nave.3. Autorităţile statului de reşedinţa nu vor interveni în nici o cauza care a survenit la bordul navei, cu excepţia dezordinelor care sînt de natura sa tulbure liniştea şi ordinea publică pe uscat sau în port ori sa aducă prejudicii sănătăţii şi securităţii publice, sau în care s-ar găsi implicate persoane străine de echipaj.4. În cazul cînd autorităţile statului de reşedinţa înţeleg sa ia, potrivit competentei lor, măsuri de asigurare ori executare sau de constringere la bordul navelor statului trimiţător, vor înştiinţa în prealabil oficiul consular, pentru ca un funcţionar consular să poată asista la executarea unor astfel de măsuri. Dacă, în cazurile urgente, înştiinţarea oficiului consular nu a fost posibila, iar funcţionarul consular nu a fost prezent la luarea măsurilor de executare, autorităţile statului de reşedinţa vor informa neîntîrziat oficiul consular cu privire la măsurile luate. Oficiul consular va fi înştiinţat şi în cazul cînd membrii echipajului navei urmează să fie interogati de către autorităţile statului de reşedinţa.Dispoziţiile prezentului punct nu se referă la controlul vamal, sanitar şi de paşapoarte. +
Articolul 221. Dacă o nava a statului trimiţător suferă o avarie, eşuare sau naufragiu în apele interioare sau teritoriale ale statului de reşedinţa, autorităţile competente ale acestui stat vor informa imediat oficiul consular cel mai apropiat de locul accidentului şi-l vor înştiinţa despre măsurile întreprinse în vederea salvării şi ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor, încărcăturii şi proviziilor. Aceste autorităţi vor acorda, de asemenea, funcţionarilor consulari sprijinul necesar în luarea tuturor măsurilor ce se impun ca urmare a avariei, eşuării sau naufragiului. În măsura în care legislaţia statului de reşedinţa nu se opune, autorităţile competente ale acestui stat vor invita funcţionarul consular sa asiste la ancheta deschisă pentru determinarea cauzelor avariei, eşuării sau naufragiului. Funcţionarii consulari pot sa ceara autorităţilor statului de reşedinţa sa ia măsurile necesare în vederea salvării şi ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor, încărcăturii şi proviziilor.2. Dacă proprietarul sau armatorul navei care a suferit o avarie, o eşuare sau un naufragiu sau orice altă persoană indreptatita sa acţioneze în numele lor nu poate lua măsurile necesare în legătură cu nava, incarcatura sau proviziile acesteia, funcţionarii consulari pot lua aceste măsuri în numele proprietarului, armatorului sau persoanei îndreptăţite. Funcţionarii consulari pot, de asemenea, lua astfel de măsuri în legătură cu orice obiecte aparţinînd unor cetăţeni ai statului trimiţător provenind din incarcatura sau proviziile aduse în port sau găsite pe coasta, în apropierea coastei sau pe nava care a eşuat sau naufragiat. Nici un fel de taxe vamale nu vor fi percepute pentru nava care a naufragiat, pentru incarcatura sau proviziile sale, afară de cazul în care acestea au fost puse în consumaţie sau folosite în statul de reşedinţa. +
Articolul 23Fără a încalcă legile şi regulamentele statului trimiţător şi statului de reşedinţa, funcţionarii consulari pot primi orice declaraţii şi pot elibera orice document în legătură cu:a) înmatricularea unei nave a statului trimiţător sau radierea unei înmatriculări; … b) orice mutaţie în legătură cu proprietatea asupra unei nave a statului trimiţător; … c) armarea sau dezarmarea unei nave înmatriculate în statul trimiţător; … d) pierderea, naufragiul sau avarierea unei nave înmatriculate în statul trimiţător. … +
Articolul 24Fără a încalcă legile şi regulamentele statului de reşedinţa şi fără a aduce atingere convenţiilor în vigoare între cele doua părţi contractante, funcţionarii consulari pot exercita drepturile de control şi inspecţie prevăzute de legile şi regulamentele statului trimiţător pe aeronavele înmatriculate în acest stat, precum şi asupra echipajelor acestora. +
Articolul 25Dispoziţiile art 21, 22, 23 şi 24 ale prezentei convenţii nu sînt aplicabile navelor de război şi aeronavelor militare. +
Articolul 26În afară funcţiilor enumerate în prezenta convenţie, funcţionarii consulari sînt autorizaţi sa exercite orice alte funcţii consulare încredinţate de statul trimiţător şi admise în mod expres de statul de reşedinţa sau la care statul de reşedinţa, informat în prealabil, nu se opune. +
Capitolul 3Facilităţi, privilegii şi imunităţi +
Articolul 271. Statul de reşedinţa facilitează îndeplinirea funcţiilor consulare şi ia toate măsurile corespunzătoare pentru a permite membrilor oficiului consular să-şi desfăşoare activitatea lor şi să se bucure de imunităţile şi privilegiile acordate prin prezenta convenţie.2. Statul de reşedinţa va trata pe funcţionarii consulari cu respectul datorat calităţii lor şi va lua toate măsurile corespunzătoare pentru a împiedica orice atingere a persoanei, libertăţii şi demnităţii lor. +
Articolul 281. Stema statului trimiţător, precum şi inscripţia corespunzătoare care denumeste oficiul consular, redactată în limbile celor două părţi contractante, pot fi aşezate pe clădirea localurilor consulare şi pe reşedinţa şefului oficiului consular.2. Drapelul naţional al statului trimiţător poate fi arborat la sediul oficiului consular, la reşedinţa şefului oficiului consular şi, de asemenea, pe mijloacele de transport ale şefului oficiului consular, atunci cînd acesta le foloseşte în exercitarea funcţiilor sale oficiale.3. În exercitarea drepturilor acordate de prezentul articol, se va ţine seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de reşedinţa. +
Articolul 29Statul de reşedinţa va înlesni, conform cu legislaţia sa, dobindirea pe teritoriul sau, pentru statul trimiţător, a localurilor necesare oficiului consular sau va ajuta statul trimiţător să obţină aceste localuri într-un alt mod. Statul de reşedinţa va sprijini, de asemenea, oficiul consular în obţinerea de locuinţe corespunzătoare pentru membrii oficiului consular. +
Articolul 301. Localurile consulare şi locuinta şefului oficiului consular sînt inviolabile.2. Autorităţile statului de reşedinţa nu pot pătrunde în localurile consulare sau în locuinta şefului oficiului consular decît cu consimţămîntul şefului oficiului consular al statului trimiţător, al şefului misiunii diplomatice a acestui stat sau a unei persoane desemnate de către unul dintre aceştia. Acest consimtamint poate fi prezumat în caz de incendiu sau alt sinistru, care fac necesare măsuri de protecţie imediate.3. Statul de reşedinţa are obligaţia sa ia toate măsurile corespunzătoare pentru a asigura securitatea localurilor consulare, pentru a împiedica ca localurile consulare să fie invadate sau deteriorate şi pentru a împiedica ca liniştea oficiului consular să fie tulburata ori demnitatea să-i fie ştirbită.4. Localurile consulare, mobilierul şi bunurile oficiului consular, precum şi mijloacele de transport ale acestuia nu pot face obiectul oricărei forme de rechiziţie în scopul apărării naţionale sau de utilitate publică. În cazul în care o expropriere ar fi necesară în aceste scopuri, vor fi luate toate măsurile corespunzătoare în scopul evitării de a se împiedica exercitarea funcţiilor consulare şi o indemnizaţie prompta, adecvată şi efectivă va fi acordată statului trimiţător. +
Articolul 311. Imobilele în care statul trimiţător este proprietar sau chiriaş şi care sînt folosite pentru îndeplinirea activităţii consulare ori servesc ca locuinţe funcţionarilor consulari sînt scutite de orice impozite şi taxe de orice natura, naţionale, regionale, provinciale sau comunale, cu excepţia taxelor percepute pentru remunerarea serviciilor speciale prestate.2. Scutirea fiscală prevăzută la pct. 1 al prezentului articol nu se aplică la impozite şi taxe dacă, după legile şi regulamentele statului de reşedinţa, sînt în sarcina persoanei cu care a contractat statul trimiţător sau cu persoana care acţionează în contul acestui stat.3. Fără a încalcă dispoziţiile art. 44 al prezentei convenţii, excepţiile prevăzute la pct. 1 se aplică, de asemenea, mijloacelor de transport, proprietate a statului trimiţător, destinate utilizării în exercitarea activităţii consulare. +
Articolul 32Arhivele consulare sînt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar găsi. +
Articolul 331. Statul de reşedinţa permite şi înlesneşte libertatea de comunicare oficiului consular al statului trimiţător cu guvernul sau, precum şi cu misiunile diplomatice şi cu alte oficii consulare ale acelui stat, care sînt situate în statul de reşedinţa sau în alte state. În acest scop, oficiile consulare pot folosi toate mijloacele publice de comunicare, curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatică sau consulară şi mesajele în clar sau cifrate. Totuşi, oficiul consular nu poate instala şi utiliza un post emitator de radio decît cu asentimentul statului de reşedinţa.2. Corespondenta oficială a oficiului consular este inviolabilă. Prin expresia corespondenta oficială se înţelege orice corespondenta privitoare la oficiul consular şi la funcţiile sale.3. Valiza consulară nu trebuie să fie nici deschisă, nici reţinută. Totuşi, dacă autorităţile competente ale statului de reşedinţa au motive serioase sa creadă ca valiza conţine alte obiecte decît corespondenta, documente şi obiecte prevăzute la pct. 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza să fie retrimisa la locul de origine.4. Valiza consulară, care poate fi formată din unul sau mai multe colete, trebuie să fie sigilată şi să aibă semne exterioare vizibile ale caracterului ei; ea nu poate conţine decît corespondenta oficială sau documente şi obiecte privind exclusiv activitatea oficiului consular.5. Curierul consular trebuie să posede un document oficial atestind calitatea sa şi precizînd numărul coletelor care constituie valiza consulară. Curierul consular nu poate fi un cetăţean al statului de reşedinţa, nici un rezident permanent în acel stat. În exercitarea funcţiilor sale, curierul este protejat de statul de reşedinţa. El se bucura de inviolabilitatea personală şi nu poate fi arestat şi nici supus oricărei alte forme de deţinere ori de limitare a libertăţii sale personale. +
Articolul 341. Funcţionarii consulari au dreptul, în limitele circumscripţiei lor consulare, sa comunice cu cetăţenii statului trimiţător, să-i viziteze, să-i îndrume şi, atunci cînd este necesar, sa ia măsuri pentru a le asigura asistenţa juridică şi reprezentarea lor în justiţie.Cetăţenii statului trimiţător pot sa comunice cu funcţionarii consulari şi să-i viziteze.2. Autorităţile statului de reşedinţa trebuie să informeze, fără întîrziere şi în orice caz într-un termen de la 1 la 8 zile, oficiul consular al statului trimiţător cînd în circumscripţia sa consulară un cetăţean al acestui stat a fost arestat sau supus oricărei alte forme de limitare a libertăţii personale.3. Funcţionarul consular are dreptul de a primi corespondenta sau orice alte comunicări din partea unui cetăţean al statului trimiţător care se găseşte în stare de arest preventiv sau supus oricărei alte forme de limitare a libertăţii personale sa-l viziteze şi sa comunice cu el. Exercitarea dreptului prevăzut în prezentul punct nu poate fi amînată de autorităţile statului de reşedinţa peste un termen de 2 pînă la 18 zile.4. Dacă, după condamnare, cetăţeanul statului trimiţător executa o pedeapsă privativă de libertate, funcţionarii consulari au dreptul sa comunice cu el şi sa-l viziteze.5. Drepturile prevăzute la pct. 3 şi 4 ale prezentului articol se exercită conform modului de aplicare prevăzut de legile şi regulamentele statului de reşedinţa privind vizitele şi comunicările cu deţinuţi.6. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa trebuie să informeze cetăţeanul statului trimiţător care se afla în stare de arest preventiv sau este supus oricărei alte forme de limitare a libertăţii personale, de posibilitatea de comunicare pe care o are potrivit prezentului articol. +
Articolul 35Sub rezerva legilor şi regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate naţionala, statul de reşedinţa asigura, în conformitate cu reglementările sale, libertatea de deplasare şi de circulaţie pe teritoriul sau oricărui membru al oficiului consular. +
Articolul 361. Oficiul consular poate să încaseze pe teritoriul statului de reşedinţa drepturi şi taxe pe care legile şi regulamentele statului trimiţător le prevăd pentru serviciile consulare.2. Sumele încasate cu titlu de drepturi şi taxe, prevăzute la pct. 1 al prezentului articol, sînt scutite de orice impozit şi taxa în statul de reşedinţa. +
Articolul 371. Membrii oficiului consular nu sînt supuşi jurisdicţiei autorităţilor judiciare sau administrative ale statului de reşedinţa pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor lor.Totuşi, dispoziţiile alineatului precedent nu se aplică în cazul unei acţiuni civile:a) rezultată din prevederile unui contract încheiat de un membru al oficiului consular în situaţia în care nu a precizat expres sau implicit ca este un mandatar al statului trimiţător sau … b) intentată de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident savirsit în statul de reşedinţa de către un vehicul, o nava sau aeronava. … 2. Funcţionarii consulari nu pot fi arestaţi sau deţinuţi preventiv ori supuşi oricărei alte forme de privare sau limitare a libertăţii lor personale, decît în cazul cînd sînt învinuiţi de autoritatea judiciară competenţa de o crima grava, sau cînd fac obiectul unei hotărîri judiciare definitive de condamnare.3. Prin crima grava trebuie să se înţeleagă, în sensul prezentului articol, orice infracţiune comisă cu intenţie şi pentru care legile statului de reşedinţa prevăd o pedeapsă privativă de libertate de cel puţin cinci ani.4. Cînd o procedură penală este angajata împotriva unui funcţionar consular, acesta este obligat să se prezinte în faţa autorităţilor competente. Totuşi, procedura trebuie să fie condusă cu consideraţia datorată funcţionarului consular, avînd în vedere poziţia sa oficială, în asa fel încît sa stînjenească cît mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare. Atunci cînd în împrejurările menţionate la pct. 2 al prezentului articol s-a ivit necesitatea punerii unui funcţionar consular în stare de detenţie preventivă, procedura îndreptată contra lui trebuie să fie deschisă în termenul cel mai scurt.5. În cazul luării unei măsuri privative de libertate împotriva unui membru al oficiului consular sau de urmărire penală îndreptată împotriva lui, statul de reşedinţa este obligat sa prevină despre aceasta pe şeful de oficiu consular, cît mai curînd posibil. Dacă acesta din urma este el însuşi vizat de una din aceste măsuri, statul de reşedinţa trebuie să informeze despre aceasta statul trimiţător, pe cale diplomatică. +
Articolul 381. Membrii unui oficiu consular pot fi chemaţi sa răspundă ca martori în cursul unor proceduri judiciare sau administrative. Dacă un funcţionar consular refuza să depună mărturie, nici o măsura coercitivă sau alta sancţiune nu-i poate fi aplicată.În afară cazurilor menţionate la pct. 3 al prezentului articol, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu trebuie să refuze a răspunde ca martori.2. Autoritatea statului de reşedinţa care primeşte mărturia trebuie să evite sa stînjenească pe funcţionarul consular sau pe angajatul consular în desfăşurarea activităţii lor oficiale. Ea poate să primească depozitia funcţionarului consular în localul oficiului consular sau la locuinta acestuia sau sa accepte o declaraţie în scris din partea sa.3. Membrii oficiului consular nu sînt ţinuţi să depună mărturie asupra faptelor care au legătură cu desfăşurarea activităţii lor de serviciu şi nici să prezinte corespondenta sau alte materiale din arhiva consulară.4. Funcţionarii consulari chemaţi să depună mărturie pot face o declaraţie fără a presta jurămînt.5. Membrii oficiului consular nu sînt ţinuţi să efectueze expertize. +
Articolul 391. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu ai oficiului consular care sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau cetăţeni ai statului trimiţător rezidenţi permanenţi în statul de reşedinţa, nu beneficiază de imunităţile şi privilegiile prevăzute la art. 37 pct. 1 şi art. 38 pct. 3 din prezenta convenţie.2. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiază, în mod corespunzător, de privilegiile recunoscute acestora din urma, cu condiţia sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa, sa nu fie rezidenţi permanenţi ai acestui stat sau sa nu exercite o activitate particulară cu caracter lucrativ.3. Statul de reşedinţa trebuie să-şi exercite jurisdicţia asupra persoanelor menţionate la pct. 1 şi 2 ale prezentului articol, de asa maniera încît sa nu împiedice activitatea oficiului consular. +
Articolul 401. Statul trimiţător poate renunţa faţă de un membru al oficiului consular la imunităţile şi privilegiile prevăzute în art. 37 şi art. 38.2. Renunţarea trebuie să fie de fiecare data expresă, sub rezerva dispoziţiilor pct. 3 al prezentului articol şi trebuie comunicată în scris statului de reşedinţa.3. Dacă un membru al oficiului consular, într-una din materiile în care ar beneficia de imunitatea de jurisdicţie în virtutea art. 37 pct. 1, angajează o procedură, acesta nu va putea invoca imunitatea de jurisdicţie cu privire la orice cerere reconvenţională direct legată de cererea principala.4. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilă sau administrativă nu implica renunţarea la imunitate privind măsurile de executare a hotărîrii, pentru care este necesară o renunţare distinctă. +
Articolul 411. Membrii oficiului consular beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie din momentul trecerii frontierei statului de reşedinţa pentru a-şi ocupa postul, iar dacă se găsesc deja pe acest teritoriu, de la intrarea lor în funcţie la oficiul consular.2. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiază de privilegiile prevăzute de prezenta convenţie în condiţiile următoare:a) din momentul în care membrul oficiului consular începe să se bucure de imunităţi conform pct. 1; … b) din momentul trecerii frontierei statului de reşedinţa, dacă au intrat pe acest teritoriu ulterior datei prevăzute la lit. a); … c) din momentul cînd au devenit membri de familie ai membrului oficiului consular, dacă au dobîndit aceasta calitate ulterior momentului prevăzut la lit. a) şi b). … 3. Atunci cînd activitatea unui membru al oficiului consular ia sfîrşit, imunităţile şi privilegiile sale, precum şi privilegiile membrilor familiei sale, încetează în momentul în care persoana în cauza părăseşte teritoriul statului de reşedinţa sau la expirarea unui termen rezonabil care îi este acordat în acest scop.Imunităţile şi privilegiile angajaţilor consulari sau ale membrilor personalului de serviciu care sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau care au domiciliul lor în statul de reşedinţa, încetează în momentul în care persoana în cauza pierde calitatea sa de angajat consular sau de membru al personalului de serviciu.4. Privilegiile acordate membrilor de familie încetează, de asemenea, din momentul cînd aceste persoane nu mai fac parte din familia unui membru al oficiului consular. Totuşi, dacă aceste persoane declara ca înţeleg sa părăsească teritoriul statului de reşedinţa într-un termen rezonabil, privilegiile lor subzistă pînă în momentul plecării lor.5. În cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale continua să se bucure de privilegiile recunoscute de prezenta convenţie pînă la părăsirea teritoriului statului de reşedinţa sau pînă la expirarea unui termen rezonabil care le va fi acordat în acest scop.6. Membrii personalului privat beneficiază de drepturile şi facilităţile care le sînt acordate prin prezenta convenţie pe timpul cît sînt angajaţi în aceasta calitate.7. Pentru actele îndeplinite de membrii oficiului consular în exercitarea funcţiilor lor oficiale, imunitatea de jurisdicţie subzistă fără limita de durata. +
Articolul 42Membrii oficiului consular şi membrii lor de familie, care sînt cetăţeni ai statului trimiţător, sînt scutiţi în statul de reşedinţa de orice serviciu naţional şi orice sarcini cu caracter militar, de prestaţii personale de orice natura, precum şi de contribuţiile ce le-ar înlocui. Ei sînt, de asemenea, scutiţi de toate obligaţiile prevăzute de legile şi regulamentele acestui stat în materie de înregistrare a străinilor şi permis de şedere. +
Articolul 431. În conformitate cu legile şi regulamentele în vigoare, statul de reşedinţa autoriza intrarea şi acorda scutirea de orice drepturi vamale, taxe şi orice alte drepturi similare pentru obiectele destinate:a) folosinţei oficiale a oficiului consular; … b) folosinţei personale a funcţionarilor consulari şi membrilor lor de familie care trăiesc la domiciliul lor, inclusiv bunurilor destinate instalării lor. Articolele de consum nu trebuie să depăşească cantităţile necesare pentru folosirea directa de către cei interesaţi. … Scutirile, astfel recunoscute, nu privesc cheltuielile de depozit, de transport şi alte cheltuieli aferente unor servicii analoge.2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu beneficiază de privilegiile şi scutirile prevăzute la lit. b) a pct. 1 din prezentul articol pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalări.3. Bagajele personale care însoţesc funcţionarii consulari şi ale membrilor lor de familie sînt scutite de control vamal. Ele nu pot fi supuse controlului decît dacă exista motive temeinice să se banuiasca ca ar conţine alte obiecte decît cele indicate la lit. b) a pct. 1 sau obiecte interzise la import sau export de către legile şi regulamentele statului de reşedinţa ori sînt supuse legilor şi regulamentelor de carantina. Acest control nu poate avea loc decît în prezenta funcţionarului consular sau a membrului familiei sale interesat. +
Articolul 441. Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari, precum şi membrii lor de familie care trăiesc la domiciliul lor, sînt scutiţi de orice impozite şi taxe, personale şi reale, naţionale, regionale şi comunale, cu excepţia:a) impozitelor indirecte cum ar fi cele care sînt în mod normal cuprinse în preţul mărfurilor sau serviciilor; … b) impozitelor şi taxelor asupra bunurilor imobile şi particulare situate pe teritoriul statului de reşedinţa, sub rezerva dispoziţiilor art. 31; … c) drepturilor de succesiune şi orice mutaţii de bunuri, percepute de către statul de reşedinţa, sub rezerva dispoziţiilor pct. b) al art. 45; … d) impozitelor şi taxelor asupra veniturilor particulare, care-şi au sursa în statul de reşedinţa; … e) drepturilor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 31. … 2. Membrii personalului de serviciu sînt scutiţi de impozite şi taxe pe salariile primite pentru activitatea lor oficială.3. Membrii oficiului consular care folosesc persoane ale căror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit în statul de reşedinţa trebuie să respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun în materie de percepere a impozitului pe venit. +
Articolul 45În cazul decesului unui membru al oficiului consular sau al unui membru al familiei sale care trăieşte la domiciliul sau, statul de reşedinţa este obligat:a) să permită exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia celor dobîndite în statul de reşedinţa şi care fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului; … b) sa nu se prevaleze de drepturile naţionale, regionale sau comunale de succesiune şi nici de mutaţii asupra bunurilor mobile a căror prezenta în statul de reşedinţa este datorată numai de prezenta în acest stat a defunctului în calitate de membru al oficiului consular sau a membrului de familie al unui membru al oficiului consular. … +
Articolul 461. Sub rezerva dispoziţiilor pct. 3, membrii oficiului consular sînt exceptaţi, în ceea ce priveşte serviciile pe care ei le aduc statului trimiţător, de la dispoziţiile privind asigurările sociale, care pot fi în vigoare în statul de reşedinţa.2. Scutirile prevăzute la pct. 1 se aplică, de asemenea, şi membrilor personalului privat care se afla în serviciul exclusiv al membrilor oficiului consular, dacă:a) nu sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau nu sînt rezidenţi permanenţi în acest stat; … b) sînt supuşi dispoziţiilor referitoare la asigurările sociale în statul trimiţător sau într-un stat terţ. … 3. Membrii oficiului consular, care au în serviciul lor persoane cărora scutirea prevăzută la pct. 2 nu li se aplică, trebuie să respecte obligaţiile pe care dispoziţiile privind asigurările sociale ale statului de reşedinţa le impun celui care angajează.4. Scutirea prevăzută la pct. 1 şi 2 nu împiedica participarea voluntara la regimul asigurărilor sociale ale statului de reşedinţa, cu condiţia ca ea să fie admisă de acest stat. +
Articolul 47Sînt notificate Ministerului Afacerilor Externe al statului de reşedinţa:a) sosirea şi plecarea definitivă a unui membru de familie al unui membru al oficiului consular şi, dacă este cazul, faptul ca o persoană devine sau încetează sa mai fie membru de familie; … b) sosirea şi plecarea definitivă a membrilor personalului privat şi, dacă este cazul, încetarea serviciului lor în aceasta calitate; … c) angajarea şi încetarea angajării persoanelor ca domiciliază în statul de reşedinţa în calitate de angajaţi consulari, membri ai personalului de serviciu sau ca membri ai personalului privat. … +
Articolul 481. Fără a aduce atingere privilegiilor şi imunităţilor prevăzute de prezenta convenţie, toate persoanele care beneficiază de aceste privilegii şi imunităţi au obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului de reşedinţa şi de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.2. Facilităţile, privilegiile şi imunităţile membrilor oficiului consular nu vor fi folosite de aceştia decît în scopul îndeplinirii obligaţiilor lor oficiale.3. Localurile consulare nu vor fi folosite într-un mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare. +
Articolul 49Mijloacele de transport proprietate a statului trimiţător şi care sînt folosite de oficiile consulare, precum şi cele care aparţin membrilor oficiului consular sau membrilor lor de familie, trebuie să fie asigurate pentru daune cauzate terţilor. +
Capitolul 4Dispoziţii finale +
Articolul 501. Prezenta convenţie va fi ratificată conform dispoziţiilor constituţionale în vigoare în fiecare dintre părţile contractante. Schimbul instrumentelor de ratificare va avea loc cît mai curînd posibil.2. Prezenta convenţie va intra în vigoare în prima zi a celei de a doua luni următoare de la data schimbului instrumentelor de ratificare. Ea va rămîne în vigoare timp de 10 ani, cît şi după această perioadă, dacă ea nu va fi denunţată în condiţiile prevăzute la pct. 3 al prezentului articol.3. Fiecare dintre părţile contractante pot sa denunţe prezenta convenţie la sfîrşitul perioadei iniţiale de 10 ani sau ulterior, notificînd în scris şi cu un preaviz de un an celeilalte părţi contractante.Drept care, plenipotenţiarii respectivi au semnat prezenta convenţie şi au aplicat sigiliile lor.Facuta la Alger la data de 28 octombrie 1978, în trei exemplare originale, fiecare în limbile română, arabă şi franceza, toate trei textele făcînd deplina credinţa.PentruRepublica Socialistă RomâniaIon LazarescuPentruRepublica Algeriana Democratica şi PopularaAli Salah––––