între Republica Socialistă România şi Regatul Greciei
Republica Socialistă România şi Regatul Greciei,în dorinţa de a dezvolta legăturile de prietenie dintre ele, pe baza respectării principilor suveranităţii şi independentei naţionale, neamestecului în treburile interne, egalităţii în drepturi şi avantajului reciproc,dorind sa reglementeze relaţiile lor consulare, sa definească drepturile, privilegiate şi imunităţile oficiilor consulare şi ale personalului lor consular şi să asigure protejarea intereselor lor şi ale cetăţenilor lor,au hotărât sa încheie o convenţie consulară şi, în acest scop, au numit ca împuterniciţi ai lor: Republica Socialistă România, pe domnul Gheorghe Badescu, directorul Direcţiei consulare din Ministerul Afacerilor Externe; Regatul Greciei, pe domnul Basil Tsamissis, directorul afacerilor străine,care, după schimbul deplinelor puteri, găsite în buna şi cuvenită forma,au convenit asupra celor ce urmează: +
Articolul 1DefiniţiiÎn înţelesul prezentei convenţii:a) oficiu consular înseamnă orice consulară; … b) circumscripţie consulară înseamnă teritoriul stabilit pentru exercitarea de către un oficiu consular a funcţiilor sale: … c) şefi al oficiului consular înseamnă persoana numita sa acţioneze în aceasta calitate; … d) funcţionarul consular insemna orice persoană însărcinată sa exercite funcţii consulare, inclusiv şeful oficiul consular; … e) angajat consular înseamnă orice persoană care face parte din serviciul administrativ sau tehnic al oficiului consular; … f) membru al oficiului consular înseamnă funcţionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu; … h) membru al personalului consular înseamnă funcţionarii consulari, alţii decât şeful oficiului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu; … i) membru al personalului privat înseamnă persoana angajata exclusiv în serviciul privat al unui membru al oficiului consular; … j) membrii de familie înseamnă sotia (soţul), copiii minori şi părinţii unui membru al oficiului consular, cu condiţia ca aceste persoane sa locuiască împreună cu aceasta; … k) localuri consulare înseamnă clădirile sau parţiale din clădiri şi terenurile aferente, oricui ar aparţine, care sînt folosite, exclusiv, în scopul activităţii consulare; … l) arhive consulare cuprind toată corespondenta şi documentele oficiale, echipamentul destinat scopurilor oficiale, precum şi orice articol de mobilier folosit pentru protecţia şi siguranţa acestora; … m) nava a statului trimiţător înseamnă orice vas, altul decât de război, avînd naţionalitatea statului trimiţător, în conformitate cu legislaţia acestui stat. … +
Capitolul 1Relaţii consulare +
Articolul 2Înfiinţarea oficiilor consulare1. Fiecare parte contractantă poate înfiinţa oficii consulare pe teritoriul celeilalte părţi contractante numai cu consimţămîntul statului de reşedinţa, dat pentru fiecare caz în parte.2. Sediul şi rangul oficiului consular, circumscripţia sa consulară, precum şi numărul membrilor personalului consular, se stabilesc prin înţelegere între statul trimiţător şi statul de reşedinţa.3. Orice modificare ulterioară cu privire la sediul şi rangul oficiului consular, circumscripţia consulară, precum şi numărul membrilor personalului consular, se va face, de asemenea, numai prin înţelegere între statul trimiţător şi statul de reşedinţa. +
Articolul 3Patenta consulară şi exequaturului 1. În vederea numirii şefului oficiului consular, statul trimiţător trebuie să obţină, pe cale diplomatică, acordul prealabil al statului de reşedinţa.2. După obţinerea acordului sus-menţionat, statul trimiţător va transmite, pe cale diplomatică, patenta consulară ministrul afacerilor externe al statului de reşedinţa. Patenta consulară trebuie să ateste calitatea şi sa indice numele, prenumele şi clasa şefului oficiului consular, limitele circumscripţie consulare şi sediul oficiului consular.3. Şeful oficiului consular este admis să-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de reşedinţa denumita "exequatur", eliberata cu scutire de taxe.4. Pînă la eliberarea exequaturului, statul de reşedinţa poate acorda şefului oficiului consular o autorizaţie provizorie prin care i se permite să-şi exercite funcţiile. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii îi sînt aplicabile.5. Din momentul în care şeful oficiului consular i s-a permis, chiar cu titlu provizoriu, să-şi exercite funcţiile sale, statul de reşedinţa este obligat sa informeze imediat despre aceasta autorităţile competente din circumscripţia consulară şi sa ia măsurile necesare pentru ca şeful oficiului consular să-şi poată îndeplini funcţiile. +
Articolul 4Geranta interimara1. În cazul în care şeful oficiului consular este în imposibilitate de a-şi îndeplini funcţiile sale sau dacă postul este vacant, conducerea oficiului consular poate fi încredinţată, temporar, unui funcţionar consular din cadrul aceluiaşi oficiu consular, din cadrul altui misiunii diplomatice a statului trimiţător în statul de reşedinţa.2. Numele şi prenumele persoanei desemnate, în conformitate cu prevederile de la punctul 1, în calitate de gerant interimar al oficiului consular vor fi notificate, în prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa.3. Gerantul interimar se va bucura de drepturile, imunităţile şi privilegiile acordate şefului oficiului consular prin prezenta convenţie. +
Articolul 5Cetăţenia membrilor oficiului consular1. Funcţionarii consulari trebuie să fie cetăţeni numai ai statului trimiţător, sa nu aibă domiciliul pe teritoriul statului de reşedinţa şi sa nu fie trimişi în acest stat şi cu alte misiuni.2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al oficiului consular nu pot fi decât cetăţeni ai statului trimiţător sau ai statului de reşedinţa. În cazul din urma, este necesar acordul statului de reşedinţa. +
Articolul 6Notificarea numirii membrilor personalului oficiului consular Numele, prenumele şi clasa funcţionarilor consulari, alţii decât şeful oficiului consular, precum şi numele, prenumele şi cetăţenia angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu, vor fi notificate, în prealabil, ministerul afacerilor externe al statului de reşedinţa. +
Articolul 7Documente de identificare1. Autoritatea competenţa a statului de reşedinţa va elibera, gratuit, fiecărui funcţionar consular un document care atesta identitatea şi calitatea sa.2. Dispoziţiile acestui articol se aplică, de asemenea, angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu, cu condiţia ca ei sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa sau cetăţeni ai statului trimiţător domiciliaţi în statul de reşedinţa.3. Dispoziţiile punctului 1 se aplică, de asemenea, şi membrilor de familie ai membrilor oficiului consular, cu condiţia ca ei sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa sau cetăţeni ai statului trimiţător domiciliaţi în statului de reşedinţa ori sa nu exercite vreo activitate cu caracter lucrativ în acest stat. +
Articolul 8Interzicerea unor activităţi: 1. Membrii oficiului consular nu vor desfăşura activitate comercială sau o alta profesiune cu caracter lucrativ în afară funcţiilor consulare sau sarcinilor pe care le au la oficiul consular.2. În raporturile dintre ele, părţile contractante nu vor folosi consuli onorifici. +
Articolul 9Încetarea funcţiilor unui membru al oficiului consular1. Funcţiile unui membru al oficiului consular încetează, mai ales, prin :a) notificarea din partea statului trimiţător către statul de reşedinţa ca funcţiile unui membru al oficiului consular au luat sfîrşit. … b) retragerea exequaturului; … c) notificarea din partea statului de reşedinţa către statul trimiţător ca a încetat sa mai considere persoana respectiva ca membru al personalului consular. … 2. Statul de reşedinţa poate oricînd sa încunoştiinţeze statul trimiţător ca un funcţionar consular este considerat persoana non grata sau a un angajat consular ori membru al personalului de serviciu, este inacceptabil.Într-o asemenea situaţie, statul trimiţător va dispune, după caz, fie rechemarea funcţionarului consular, fie încetarea activităţii angajatului consular sau a membrului personalului de serviciu al oficiului consular.3. Dacă, într-un termen rezonabil, statul trimiţător nu da urmare încunoştiinţării ce i s-a făcut, statul de reşedinţa va putea, după caz, fie sa retragă exequaturul şefului oficiului consular fie notificând statului trimiţător, pe cale diplomatică, hotărîrea luată, sa nu mai considere persoana în cauza ca membru al personalului consular.4. În situaţiile menţionate la punctele 2 şi 3, statul de reşedinţa nu este obligat sa comunice statului trimiţător motivele hotărîrii luate. +
Capitolul 2Funcţii consulare +
Articolul 10Scopurile activităţii consulare1. Exercitarea funcţiilor consulare are drept scop:a) apărarea, în statului de reşedinţa, a drepturilor şi intereselor statului trimiţător, precum şi ale cetăţenilor lui; … b) favorizarea dezvoltării relaţiilor comerciale, economice, maritime, culturale şi ştiinţifice între statul trimiţător şi statul de reşedinţa; … c) informarea prin toate mijloacele licite despre condiţiile şi evoluţia vieţii comerciale, economice, maritime, ştiinţifice, culturale şi turistice din statul de reşedinţa. … d) promovarea în orice mod a cooperării între cele doua state în domeniile de mai sus: … e) acordarea de ajutor şi asistenţa cetăţenilor statului trimiţător. … 2. Dispoziţiile prezentei convenţii, referitoare la cetăţenii statului trimiţător, se aplică în mod corespunzător şi persoanelor juridice care au naţionalitatea acestui stat, atribuită conform legislaţiei sale. +
Articolul 11Exercitarea funcţiilor consulare1. Funcţiile consulare sînt exercitate de către funcţionarii consulari ai statului trimiţător.2. Funcţiile consulare pot fi exercitate, de asemenea, dacă este cazul şi de către agenţii diplomatici din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţător în statul de reşedinţa. În acest caz, drepturile şi îndatoririle agenţilor diplomatici vor fi respectate.3. Funcţiile consulare prevăzute de prezenta convenţie vor fi exercitate în cadrul circumscripţiei consulare; exercitarea funcţiilor consulare în afară circumscripţiei consulare se poate face numai cu consimţămîntul prealabil al statului de reşedinţa.4. Funcţiile consulare prevăzute în prezentul capitol, precum şi orice alta funcţie consulară încredinţată a statului trimiţător, se exercită cu respectarea legilor statului reşedinţa. +
Articolul 12Comunicarea cu autorităţile statului de reşedinţa1. În exercitarea funcţiilor ce-i revin potrivit prezentei convenţii, funcţionarul consular poate să se adreseze:a) autorităţilor ale statului de reşedinţa dacă şi în măsura în care acesta este admisă de legile, regulamentele şi uzanţele statului de reşedinţa sau de acordurile internaţionale în materie. … 2. Funcţionarul consular se poate adresa direct ministerul afacerilor externe al statului de reşedinţa numai în absenta unui agent diplomatic al statului trimiţător. +
Articolul 13Înregistrarea cetăţenilor statului trimiţător1. Funcţionarul consular poate să înregistreze pe cetăţenii statului trimiţător care au domiciliul sau reşedinţa în circumscripţia sa consulară.2. Înregistrarea efectuată de funcţionarul consular nu scuteşte pe cetăţenii respectivi de obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului de reşedinţa cu privire la şederea străinilor. +
Articolul 14Reprezentarea cetăţenilor în faţa justiţiei şi a altor autorităţi ale statului de reşedinţa Funcţionarul consular este autorizat sa ia măsuri în vederea asigurării, în condiţii adecvate, cu respectarea legilor statului de reşedinţa, a reprezentării cetăţenilor statului trimiţător în faţa justiţiei sau altor autorităţi ale statului de reşedinţa. El poate cere, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa, adoptarea măsurilor provizorii, în vederea apărării drepturilor şi intereselor cetăţenilor statului sau, atunci cînd aceştia, fiind absenţi, sau din orice alta cauza, nu-şi pot apara în timp util drepturile şi interesele. +
Articolul 15Eliberarea paşapoartelor şi acordarea vizelorFuncţionarul consular are dreptul:a) sa elibereze, sa reînnoiască, sa prelungească sau sa retragă pasapoartele şi alte documente de călătorie ale cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa acorde vize de intrare sau tranzit persoanelor care doresc sa meargă în statul trimiţător sau sa-l tranziteze. … +
Articolul 16Funcţii în materie de stare civilă1. Funcţionarul consular are dreptul sa înregistreze naşterea şi decesul cetăţenilor statului trimiţător şi sa elibereze certificarea corespunzătoare. Aceasta nu scuteşte persoanele interesate de a face declaraţiile sau înregistrările prevăzute de legile statului de reşedinţa cu privire la naştere şi deces.2. În măsura în care au cunoştinţa, autorităţilor competente ale statului de reşedinţa. +
Articolul 17Transmiterea de documenteÎn măsura în care legea statului de reşedinţa permite, funcţionarul consular poate transmite unui cetăţean al statului de reşedinţa, documentele judiciare sau extrajudiciare emanând de la instanţele judecătoreşti ale statului trimiţător. +
Articolul 18Funcţii în materie de tutela şi curatela1. Funcţionarul consular poate să intervină pe lîngă autorităţile competente, în limitele admise de legile statului de reşedinţa, în toate cazurile privind tutela şi curatela instituită sau care urmează a se institui în favoarea propriilor cetăţeni şi pentru a asigura administrarea bunurilor celor absenţi; el poate, de asemenea, propune autorităţilor competente ale statului de reşedinţa persoanele care urmează sa îndeplinească funcţiile de tutori sau curatori.2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa pe funcţionarul consular de îndată ce acestea au cunoştinţa despre cazuri în care este necesar să se ia măsuri de numire a unui tutore sau a unui curator pentru un cetăţean al statului trimiţător. +
Articolul 19Funcţii notariale1. În măsura în care legile statului de reşedinţa permit, funcţionarul consular este autorizat sa îndeplinească, în localul consular, la locuinta cetăţenilor statului trimiţător sau la bordul navelor sau aeronavelor care poarta pavilionul acestui stat, următoarele activităţi:a) sa primească, sa întocmească, sa certifice şi sa autentifice declaraţii ale cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa întocmească, sa autentifice şi sa primească în depozit testamente ale cetăţenilor statului trimiţător; … c) sa primească, sa întocmească, şi sa autentifice înscrisuri privitoare la alte acte juridice ale cetăţenilor statului de reşedinţa şi dacă ele nu privesc imobile situate pe teritoriul acestui stat sau drepturi reale asupra unor astfel de imobile; … d) sa dea data certa înscrisurilor cu caracter juridic ale cetăţenilor statului trimiţător şi sa legalizeze semnăturile şi sigiliile de pe asemenea înscrisuri; … e) sa legalizeze copii, traduceri sau extrase din înscrisuri, la cererea cetăţenilor statului trimiţător; … f) sa vizeze certificatele de origine a mărfurilor şi alte înscrisuri similare; … g) sa legalizeze semnăturile şi sigiliile de pe înscrisuri care emana de la organele de jurisdicţie sau alte autorităţi ale statului de reşedinţa şi care urmează sa producă efecte în statul trimiţător; … h) sa primească spre păstrare înscrisuri de la cetăţenii statului trimiţător sau destinate acestora. … 2. Documentele enumerate la punctul 1 au în statul de reşedinţa aceeaşi valoare juridică şi forta probanta ca şi înscrisurile autentificate, legalizate sau certificate de autorităţile competente ale acestui stat. +
Articolul 20Funcţii în materie de succesiuni1. În cazul în care un cetăţean al statului trimiţător a decedat pe teritoriul statului de reşedinţa, autoritatea competentă a acestuia va anunta fără întîrziere, despre acest fapt oficiul consular şi îi va comunică toate informaţiile de care dispune cu privire la moştenitori, legături, domiciliul sau reşedinţa lor, activul succesoral, precum şi despre o eventuala existenta a unui testament. Autoritatea sus-menţionată va face o notificare asemănătoare oficiului consular al statului trimiţător şi în cazul în care ea va fi aflat ca decedatul a lăsat o succesiune pe teritoriul unui stat terţ.2. Autoritatea competenţa a statului de reşedinţa va anunta, fără întîrziere, oficiul consular al statului trimiţător, atunci cînd o persoană căreia îi revine, în calitate de moştenitor, tutular de drepturi sau legatar, o succesiune deschisă pe teritoriul statului de reşedinţa, este cetăţean al statului trimiţător.3. Autoritatea competenţa a statului de reşedinţa va comunică, fără întîrziere, oficiul consular al statului trimiţător măsurile pe care le-a luat pentru conservarea şi administrarea bunurilor succesorale care au rămas pe teritoriul statului de reşedinţa ca urmare a decesului unui cetăţean al statului trimiţător.Funcţionarul consular poate să-şi dea concursul, direct sau prin intermediul unui delegat, la punerea în executare a măsurilor vizate în alineatul precedent. El poate, de asemenea:a) sa urmărească realizarea drepturilor succesorale ale cetăţenilor statului trimiţător; … b) sa vegheze ca sumele de bani, valorile sau alte bunuri mobile provenind din succesiuni de pe teritoriul statului de reşedinţa să fie transmise cetăţenilor statului trimiţător. Transmiterea se va face cu respectarea legilor statului de reşedinţa. … 4. Dacă după îndeplinirea, pe teritoriul statului de reşedinţa, a formalităţilor privitoare la succesiuni, mobilele din succesiuni sau sumele rezultate din vânzare mobilelor sau imobilelor revin unui moştenitor, titular de drepturi sau legatar, cetăţean al statului trimiţător care nu locuieşte pe teritoriul statului de reşedinţa şi care nu a participat la procedura succesorală şi nici nu a desemnat un mandatar, acele bunuri sau sumele provenite din vînzarea lor vor fi predate oficiului consular al statului trimiţător, pentru a fi transmise moştenitorului, titularului de drepturi sau legatarului, cu condiţia ca:a) autorităţilor statului de reşedinţa să fie autorizat remiterea bunurilor succesorale sau a sumelor rezultate din vînzarea lor; … b) toate datoriile moştenirii, declararea în termenul prevăzut de legea statului de reşedinţa, să fie plătite sau garantate; … c) calitatea de moştenitor, titular de drepturi sau legatar să fie justificată; … d) dreputile (taxele) asupra succesiunii sa fi fost plătite sau garantate. … 5. În cazul cînd un cetăţean al statului trimiţător se afla provizoriu pe teritoriul statului de reşedinţa şi decedează pe acel teritoriu, lucrările personale şi sumele de bani rămase de la acesta, care nu sînt pretinse de un moştenitor prezent, vor fi predate, fără alta formalitate, oficiului consular al statului trimiţător, cu titlu provizoriu, spre a li se asigura păstrarea, cu respectarea dreptului autorităţilor administrative sau judiciare ale statului de reşedinţa de a le prelua în interesul justiţiei. Exportarea bunurilor personale şi transmiterea sumelor de bani se vor face cu respectarea legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa.6. Cetăţenii statului trimiţător se vor bucura în statul de reşedinţa de acelaşi tratament, în ceea ce priveşte realizarea drepturilor succesorale, ca şi cetăţenii statului de reşedinţa.7. În măsura în care prezentul articol nu prevede altfel, dispoziţiile articolului 14 sînt aplicabile şi în materie de succesiuni. +
Articolul 21Funcţii privitoare la navigaţia maritima şi fluviala1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde asistenţa navelor care poarta pavilionul statului trimiţător şi care intra într-un port sau ancoreaza în circumscripţia sa consulară; el poate acţiona pentru a facilita intrarea, staţionarea şi plecarea navelor din porturile circumscripţiei sale consulare.2. În măsura în care legile statului trimiţător îl autorizeaza, funcţionarul consular are dreptul sa ia legătură cu echipajele navelor care poarta pavilionul statului trimiţător, să le viziteze, sa verifice şi sa vizeze documentele de bord, precum şi documentele cu privire la incarcatura şi, în general, să asigure aplicarea pe aceste nave a legilor de navigaţie ale statului trimiţător.Fără a aduce atingere competentei autorităţilor statului de reşedinţa şi, în măsura în care legislaţia statului trimiţător îl autorizeaza, funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa ia măsurile necesare pentru asigurarea ordinii şi disciplinei pe aceste nave.3. În caz de avarie, eşuare sau naufragiu, în apele naţionale sau teritoriale ale statului de reşedinţa, al unei nave care poarta pavilionul statului trimiţător, autorităţilor competente ale statului de reşedinţa vor înştiinţa neîntârziat oficiul consular cel mai apropiat de locul accidentului şi îl vor informa despre măsurile întreprinse în vederea salvării şi ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor, încărcăturii şi proviziilor. Aceste autorităţi vor acorda de asemenea, funcţionarilor consulari sprijinul necesar în luarea măsurilor ce se impun ca urmare a avariei, eşuării sau naufragiului. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor invita pe funcţionarul consular sa asiste la ancheta deschisă pentru determinarea cauzelor avariei, eşuării sau naufragiului şi pentru adunarea dovezilor în acest scop.Funcţionarii consulari au dreptul sa ceara autorităţilor statului de reşedinţa sa ia măsurile necesare în vederea salvării şi ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor, încărcăturii şi proviziilor.4. Dacă proprietarul sau armatorul navei avariate, eşuate ori naufragiate sau orice altă persoană indreptatita sa acţioneze în numele sau nu poate lua măsurile necesare în legătură cu nava, incarcatura sau proviziile acesteia, funcţionarul consular poate lua aceste măsuri în numele proprietarului, armatorului sau persoanei îndreptăţite. Tot astfel, funcţionarul consular poate lua asemenea măsuri în legătură cu orice obiecte aparţinînd unor cetăţeni ai statului trimiţător provenind din incarcatura sau provizie aduse în port sau găsite pe coasta, în apropierea coastei sau pe nava esuata sau naufragiata. Nici un fel de taxe vamale nu vor fi percepute pentru aceasta nava sau pentru incarcatura ori proviziile sale, afară, de cazul cînd acestea au fost puse în consumaţie sau folosite în statul de reşedinţa.5. În cazul cînd autorităţile statului de reşedinţa înţeleg sa ia, potrivit competentei lor, măsuri de asigurare, de executare ori să efectueze acte de urmărire penală la bordul navelor care poarta pavilionul statului trimiţător, vor înştiinţa, în prealabil, oficiul consular pentru ca un funcţionar consular să poată asista la luarea acestor măsuri ori la efectuarea actelor de urmărire penală. Dacă, în cazurile urgente, înştiinţarea nu a fost posibila iar funcţionarul consular nu a fost prezent la luarea măsurilor, autorităţilor statului de reşedinţa vor informa neîntîrziat oficiul consular cu privire la măsurile luate. Oficiul consular va fi înştiinţat şi în cazul în care membrii echipajului navei urmează să fie interogati de către autorităţile statului de reşedinţa.Dispoziţiile cuprinse la acest punct nu se referă la controlul vamal, sanitar şi al paşapoartelor.6. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legislaţia statului trimiţător, sa primească orice declaraţie şi sa elibereze orice document în legătură cu:a) înmatricularea sau radierea navei din registrul statului trimiţător; … b) cumpărarea navelor străine destinate a fi înmatriculate în registrul statului trimiţător sau vînzarea navelor acestui stat în străinătate; … c) armarea sau dezarmarea unei nave înmatriculate în registrul statului trimiţător; … d) pierderea sau avarierea unei nave înmatriculate în registrul statului trimiţător. … 7. Funcţionarul consular poate lua legătură cu autorităţile locale ale statului de reşedinţa pentru a asigura asistenţa medicală, inclusiv tratament într-un spital, capitanul şi membrilor echipajului unei nave a statului trimiţător. În mod asemănător el poate face aranjamente pentru plecarea unei astfel de persoane de pe teritoriul statului de reşedinţa. +
Articolul 22Funcţii privitoare la navigaţia civilă aeriană1. Funcţionarul consular poate exercita drepturile de control şi inspecţie prevăzute de legile şi regulamentele statului trimiţător asupra aeronavelor înmatriculate în acest stat, precum şi asupra echipajelor lor în măsura în care legile şi regulamentele statului de reşedinţa îi permit aceasta. El poate, de asemenea, sa acorde asistenţa echipajelor lor.2. Cînd o aeronava înmatriculată în statul trimiţător suferă un accident pe teritoriul statului de reşedinţa, autorităţile competente ale acestui stat vor informa fără întîrziere oficiul consular cel mai apropiat de locul unde s-a propus accidentul. +
Capitolul 3Facilităţi, privilegii şi imunităţi +
Articolul 23Înlesniri acordate oficiului consular şi membrilor acestuia de către statul de reşedinţa1. Statul de reşedinţa acorda toate înlesnirile necesare îndeplinirii funcţiilor care revin oficiului consular şi va lua măsurile corespunzătoare pentru a permite membrilor oficiului consular să-şi desfăşoare activitatea şi să se bucure de imunităţile, privilegiile şi facilităţile acordate prin prezenta convenţie.2. Statul de reşedinţa va trata pe funcţionarii consulari cu respectul datorat calităţii lor şi va lua toate măsurile pentru a împiedica orice atingere adusă persoanei, libertăţii şi demnităţii lor. +
Secţiunea I +
Articolul 24Folosirea stemei naţionale1. Stema statului trimiţător şi inscripţia cu denumirea oficiului consular, redactată în limbile celor două părţi contractante, pot fi aşezate la sediul oficiului consular.2. Drapelul naţional al statului trimiţător poate fi arborat la sediul oficiului consular, la reşedinţa şefului oficiului consular în exercitarea activităţii sale oficiale.3. În exercitarea drepturilor acordate în prezentul articol se va ţine seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de reşedinţa. +
Articolul 25Înlesniri privind procurarea localurilor consulare şi a locuinţelor membrilor oficiului consularStatul de reşedinţa va înlesni, potrivit legilor sale, dobândirea pe teritoriul sau, de către statul trimiţător, a localurilor necesare oficiului consular sau va ajuta statul trimiţător să obţină aceste localuri într-un alt mod.De asemenea, statul de reşedinţa va sprijini oficiul consular în obţinerea de locuinţe corespunzătoare pentru membrii oficiului consular. +
Articolul 26Inviolabiliatea localurilor consulare şi a locuinţei şefului oficiului consular1. Localurile consulare şi locuinta şefului oficiului consular sînt inviolabile.2. Autorităţile statului de reşedinţa nu pot pătrunde în localurile consulare decât cu consimţămîntul şefului oficiului consular al statului trimiţător, al şefului misiunii diplomatice a acelui stat sau al unei persoane desemnate de aceştia. În locuinta şefului oficiului consular nu se poate pătrunde decât cu consimţămîntul acestuia sau al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţător.3. Statul de reşedinţa are obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a asigura securitatea localurilor consulare a împiedica pătrunderea cu forta în localurile consulare sau deteriorarea acestora, precum şi orice acţiune care i-ar tulbura liniştea sau i-ar atinge demnitatea.4. Localurile consulare, mijloacele de transport şi orice alte bunuri destinate realizării activităţilor oficiului consular, indiferent cine ar fi proprietarul lor, nu pot fi rechiziţionate, sechestrate sau supuse actelor de executare. +
Articolul 27Scutirile privind localurile consulare şi mijloacele de transport1. Imobilele proprietate a statului trimiţător sau deţinute cu chirie, care sînt destinate îndeplinirii activităţii consulare, sînt scutite de impozite şi taxe de orice natura, naţionale, regionale, provinciale sau municipale, cu excepţia taxelor percepute pentru servicii speciale prestate.2. În cazul imobilelor deţinute cu chirie, scutirea fiscală nu se va aplica pentru impozitele sau taxele care, potrivit legilor statului de reşedinţa, nu sînt în sarcina localurilor.3. Scutirile menţionate la punctul 1 se vor aplica şi mijloacelor de transport, proprietate a statului trimiţător, destinate îndeplinirii activităţii consulare. +
Articolul 28Inviolabilitatea arhivei consulareArhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi oriunde s-ar afla. +
Articolul 29Libertatea de comunicare1. Statul de reşedinţa va permite şi înlesni oficiilor consulare ale statului trimiţător libertatea de comunicare cu guvernul lor, precum şi cu misiunile diplomatice şi cu alte oficii consulare ale acelui stat din statul de reşedinţa. În acest scop, oficiile consulare pot folosi toate mijloacele publice de comunicare, curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatică sau consulară şi mesajele în clar sau cifrate. Totuşi, oficiul consular nu poate instala sau utiliza un post de radio emisie decât cu consimţămîntul prealabil al statului de reşedinţa.2. Corespondenta oficială a oficiului consular este inviolabilă. Prin corespondenta oficială se înţelege orice corespondenta privitoare la oficiul consular şi la funcţiile sale.3. Valiza consulară nu poate fi deschisă şi nici reţinută. Totuşi, dacă autorităţile competente ale statului de reşedinţa au motive serioase sa creadă ca valiza conţine alte obiecte decât corespondenta, documentele şi obiectele menţionate la punctul 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza să fie trimisa la locul de origine.4. Valiza consulară şi părţile ei componente trebuie să fie sigilate, să aibă semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot conţine decât corespondenta oficială sau documente şi obiecte privind exclusiv activitatea oficiului consular.5. Curierul consular trebuie să posede un document oficial atestând calitatea sa şi precizând numărul colectelor care constituie valiza consulară. Nu poate fi curier consular un cetăţean al statului de reşedinţa sau rezident permanent în acest stat. În exercitarea funcţiilor sale, curierul consular este protejat de statul de reşedinţa. El se bucura de inviolabilitatea personală şi nu poate fi arestat sau supus oricărei ale măsuri de limitare sau privare a libertăţii personale. +
Articolul 30Comunicarea cu cetăţenii statului trimiţător, să-i viziteze, să-i îndrume şi, atunci cînd este cazul, sa ia măsurile necesare pentru a le asigura asistenţa juridică şi reprezentarea în justiţie. Cetăţenii statului pot sa comunice cu funcţionarii consulari şi să-i viziteze.2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor incunostiinta, fără întîrziere şi în orice caz în termen de 3 zile, oficiul consular al statului trimiţător cînd în circumscripţia sa consulară un cetăţean al acestui stat a fost arestat sau supus oricărei alte măsuri de limitare sau private a libertăţii personale.3. Funcţionarul consular are dreptul sa primească corespondenta sau alte comunicări din partea cetăţeanului statului trimiţător arestat sau supus oricărei alte măsuri de limitare sau privare a libertăţii personale, sa comunice cu el şi sa-l viziteze.Exercitarea acestui drept nu poate fi amânată de către autorităţile statului de reşedinţa după împlinirea termenului de 5 zile de la data arestării sau luării oricărei alte măsuri de limitare sau privare a libertăţii personale.4. În cazul în care, în urma unei condamnări, un cetăţean al statului trimiţător executa o pedeapsă privativă de libertate, funcţionarul consular are dreptul sa comunice cu el şi s-l viziteze.5. Drepturile menţionate la punctele 3 şi 4 din prezentul articol se vor exercita potrivit legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa cu privire la comunicarea şi vizitarea persoanelor supuse unei măsuri privare a libertăţii personale, despre posibilitatea de comunicare pe care o are potrivit prezentului articol.6. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa pe cetăţeanul statului trimiţător, arestat sau supus oricărei alte măsuri de limitare sau privare a libertăţii personale, despre posibilitatea de comunicare pe care o are potrivit prezentului articol. +
Articolul 31Libertatea de deplasareSub rezerva legilor şi regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau supus unor reguli speciale din motive de securitate naţionala sau de interes public, statul de reşedinţa asigura membrilor oficiului consular libertatea de deplasare pe teritoriul sau. +
Articolul 32Drepturi şi taxe consulare1. Oficiul consular poate să perceapă pe teritoriul statului de reşedinţa drepturile şi taxele pe care legile şi regulamentele statului trimiţător le prevăd pentru servicii consularea.2. Sumele încasate cu titlul de drepturi şi taxe prevăzute la punctul 1 din prezentul articolul sînt scutite de orice impozite şi taxe în statul de reşedinţa. +
Secţiunea II +
Articolul 33Imunitatea de jurisdicţie şi inviolabilitatea personală a membrilor oficiului consular1. Membrii oficiului consular nu sînt supuşi jurisdicţiei autorităţilor judiciare sau administrative ale statului de reşedinţa pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor lor.2. Totuşi, dispoziţiile punctului 1 al prezentului articol nu se aplică în caz de acţiune civilă;a) rezultând dintr-un contract pe care un membru al oficiului consular nu l-a încheiat în mod expres sau implicit în numele statului trimiţător; … b) intentată de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa de un vehicul, o nava sau o aeronava. … 3. Pentru actele îndeplinite în afară funcţiilor lor, funcţionarii consulari nu pot fi arestaţi sau supuşi oricărei alte măsuri de privare sau limitare a libertăţii lor personale, decât în cazul cînd sînt învinuiţi de o autoritate judiciară competenţa, de o infracţiune grava sau cînd au fost condamnaţi printr-o hotărîre judecătorească rămasă definitivă.4. În sensul prezentului articol, prin infracţiune grava se înţelege orice fapta comisă cu intenţie şi pentru care legile statului de reşedinţa prevăd o pedeapsă privată de libertate de cel puţin 5 ani.5. Cînd o procedură penală este angajata împotriva unui funcţionar consular, acesta este obligat să se prezinte în faţa autorităţilor competente. Totuşi, procedura trebuie să fie condusă, avându-se în vedere consideraţia datorată funcţionarului consular pentru poziţia sa oficială, în asa fel încît sa stânjenească cat mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare. Atunci cînd în împrejurările menţionate la punctul 3 al prezentului articol s-a ivit necesitatea ca un funcţionar consular să fie arestat sau supus oricărei alte măsuri de limitare sau privare a libertăţii personale, procedura îndreptată contra lui trebuie să fie deschisă în termenul cel mai scurt posibil.6. În cazul luării unei măsuri privative de libertate sau efectuării unui act de urmărire penală împotriva unui membru al oficiului consular, statul de reşedinţa este obligat sa informeze despre aceasta pe şeful oficiului consular cat mai curând posibil. Dacă însuşi şeful oficiului consular este vizat de una dintre aceste măsuri, statul de reşedinţa trebuie să informeze despre aceasta statului trimiţător, pe cale diplomatică. +
Articolul 34Depunerea de mărturie şi efectuarea de expertize1. Membrii oficiului consular pot fi chemaţi să depună mărturie în cursul unor proceduri judiciare sau administrative. Dacă un funcţionar consular refuza să depună mărturie, nici o măsura coercitivă sau alta sancţiune nu-i poate fi aplicată.În afară cazurilor menţionate la punctul 3 al prezentului articol, angajaţii consultări şi membrii personalului de serviciu nu pot refuza să depună ca martori.2. Autoritatea statului de reşedinţa care solicită mărturia trebuie să evite sa stânjenească pe funcţionarul consular în desfăşurarea activităţii lor oficiale. Ea poate să primească depozitia funcţionarului consular în localul oficiului consular sau funcţionarului consular în localul oficiului consular sau la locuinta acestuia sau sa accepte o declaraţie în scris din partea sa.3. Membrii oficiului consular nu sînt tintuiti să depună mărturie asupra faptelor care au legătură cu desfăşurarea activităţilor lor de serviciu şi nici să prezinte corespondenta sau alte documente oficiale referitoare la aceasta activitate.4. Funcţionarii consulari chemaţi să depună mărturie pot face o declaraţie fără a presta jurământ, chiar dacă legile statului de reşedinţa prevăd aceasta obligaţie.5. Membrii oficiului consular nu sînt ţinuţi să efectueze expertize. +
Articolul 35Scutirea de prestaţii personale şi de alte obligaţiiMembrii oficiului consular sînt scutiţi în statul de reşedinţa de orice serviciu naţional şi de orice sarcini cu caracter militar, de prestaţii personale de orice natura, precum şi de contribuţii care le-ar înlocui. Ei sînt scutiţi, de asemenea, de toate obligaţiile prevăzute de legile şi regulamentele acestui stat în materie de înregistrare a străinilor şi permis de şedere. +
Articolul 36Scutiri vamale1. Statul de reşedinţa va acorda, în conformitate cu legile şi regulamentele sale în vigoare, autorizaţie de intrare cu scutire de orice drepturi vamale, taxe şi orice alte drepturi similare pentru obiectele destinate:a) uzului oficial al oficiului consular: … b) folosinţei personale a funcţionarilor consulari, inclusiv bunurile destinate instalării lor. Articolele de consum nu trebuie să depăşească cantităţile necesare pentru folosirea directa de către cei interesaţi. … Scutirile astfel recunoscute nu privesc cheltuielile de depozit, transport şi alte servicii similare.2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu vor beneficia de privilegiile şi scutirile prevăzute la punctul 1 litera b din prezentul articol pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalări.3. Bagajele personale ale funcţionarilor consulari şi ale membrilor lor de familie care locuiesc cu ei, însoţite de către aceştia, sînt scutite de control vamal. Ele nu pot fi supuse controlului decât dacă exista motive temeinice să se banuiasca ca ar conţine alte obiecte decât cele indicate la punctul 1 litera b din prezentul articol sau obiecte interzise la export sau import de către legile statului de reşedinţa, ori supuse legilor şi regulamentelor de carantina. În aceste cazuri, controlul trebuie să se facă în prezenta funcţionarului consular respectiv sau a membrului de familie interesat. +
Articolul 37Scutiri fiscale1. Funcţionarii consulari şi angajaţii consulari sînt scutiţi de impozite, taxe şi alte obligaţii personale sau reale, naţionale, regionale, şi comunale, cu excepţia:a) impozitelor indirecte care sînt în mod normal cuprinse în preţul mărfurilor sau serviciilor; … b) impozitelor şi taxelor asupra bunurilor imobile particulare situate pe teritoriul statului de reşedinţa, sub rezerva dispoziţiilor articolului 27; … c) taxelor şi oricăror alte impozite pentru succesiune şi orice transfer de bunuri, sub rezerva dispoziţiilor articolului 38 litera b; … d) impozitelor şi taxelor asupra veniturilor de orice natura, obţinute de statul de reşedinţa, cu excepţia veniturilor realizate din remunerarea activităţilor lor oficiale; … e) drepturile de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor articolului 27; … f) taxelor pentru servicii speciale prestate. … 2. Membrii personalului de serviciu sînt scutiţi de orice impozite de taxe pe remuneraţiile primite pentru activităţile lor oficiale.3. Membrii oficiului consular, care folosesc persoane ale căror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venituri în statul de reşedinţa, trebuie să respecte obgligatiile pe care legile şi regulamentele statului respectiv le impun în materie de percepere a impozitului pe venit. +
Articolul 38Scutiri acordate în cazul decesului unui membru al oficiului consularÎn cazul decesului unui membru al oficiului consular, statul de reşedinţa este obligat:a) să permită exportul bunurilor mobile ale defunctului, inclusiv cele dobândite în statul de reşedinţa dacă acestea nu fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului; … b) sa scutească bunurile mobile succesorale de impozite şi taxe sau alte drepturi similare de orice natura, cu condiţia ca aceste bunuri să se fi găsit pe teritoriul statului de reşedinţa numai datorită prezentei defunctului în calitate de membru al oficiului consular. … +
Articolul 39Scutirea de regimul asigurărilor sociale1 Sub rezerva dispoziţiilor punctului 3 al prezentului articol, membrii oficiului consular sînt exceptaţi, în ceea ce priveşte serviciile pe care ei le aduc statului trimiţător, de la dispoziţiile privind asigurările sociale în vigoare în statul de reşedinţa.2. Scutirea prevăzută la punctul 1 al prezentului articol se aplică şi membrilor personalului privat care se afla în serviciu exclusiv al membrilor oficiului consular dacă:a) nu sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau nu sînt rezidenţi permanenţi în acest stat; … b) sînt supuşi dispoziţiilor referitoare la asigurările sociale în statul trimiţător sau într-un stat terţ. … 3. Membrii oficiului consular care au în serviciul lor persoane cărora scutirea prevăzută la punctul 2 al prezentului articol nu li se aplică trebuie să respecte obligaţiile pe care dispoziţiile privind asigurările sociale ale statului de reşedinţa le impun celui care angajează.4. Scutirea prevăzută la punctele 1 şi 2 ale prezentului articol nu împiedica participarea voluntara la regimul asigurărilor sociale existente în statul de reşedinţa, cu condiţia ca ea să fie admisă de acest stat. +
Articolul 40Excepţii de la imunităţi şi privilegii1. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al oficiului consular, care sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa, nu beneficiază decât de imunităţile şi privilegiile prevăzute de articolul 34 punctul 3 din prezenta convenţie.2. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiază, în mod corespunzător, de privilegiile recunoscute acestora din urma, cu condiţia sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa, sa nu domicilieze în acest stat sau sa exercite o activitate cu caracter lucrativ în acest stat.3. Statul de reşedinţa trebuie să-şi exercite jurisdicţia asupra persoanelor menţionate la punctele 1 şi 2 ale prezentului articol astfel încît sa nu împiedice activitatea oficiului consular. +
Articolul 41Renunţarea la imunităţi şi privilegii1. Statul trimiţător poate renunţa la imunităţile privilegiate prevăzute de articolele 33 şi 34 pentru membrii oficiului consular.2. Renunţarea trebuie să fie comunicată în scris statului de reşedinţa.3. Dacă un membru al oficiului consular, într-una dintre materiile în care ar beneficia de imunitate de jurisdicţie în virtutea articolului 33 punctul 1, angajează o procedură, aceasta nu va putea invoca imunitatea de jurisdicţie cu privire la orice cerere reconvenţională legată de cererea principala.4. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilă sau administrativă nu implica renunţarea la imunitatea privind măsurile de executare a hotărîrii, pentru care este necesară o notificare distinctă. +
Articolul 42Începutul şi sfîrşitul imunităţilor şi privilegiilor1. Membrii oficiului consular beneficiază de privilegiile şi imunităţile prevăzute în prezenta convenţie din momentul trecerii frontierei statului de reşedinţa pentru a-şi ocupa postul, iar dacă se găsesc deja pe acest teritoriul, de la intrarea lor în funcţie la oficiul consular.2. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiază de privilegiile prevăzute convenţie astfel:a) din momentul în care membrul oficiului consular începe să se bucure de imunităţi şi privilegii potrivit punctului 1; … b) din momentul trecerii frontierei statului de reşedinţa, dacă au intrat pe acest teritoriu ulterior datei prevăzute la litera a; … c) din momentul cînd a devenit membri de familie ai unui membru al oficiului consular, dacă au dobîndit aceasta calitate ulterior momentului prevăzut la literele a şi b. … 3. Atunci cînd activitatea unui membru al oficiului consular ia sfîrşit, imunităţile şi privilegiile sale, precum şi privilegiile membrilor familiei sale, încetează în momentul în care persoana în cauza părăseşte teritoriul statului de reşedinţa sau la expirarea unui termen rezonabil.Imunităţile şi privilegiile angajaţilor consulari şi ale membrilor personalului de serviciu care sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau cetăţenii ai statului trimiţător cu domiciliul în statul de reşedinţa încetează în momentul în care persoana în cauza îşi pierde calitatea de angajat consular sau membru al personalului de serviciu.4. Privilegiile acordate membrilor de familie încetează, de asemenea, din momentul cînd aceştia nu mai fac parte din familia membrului oficiului consular. Totuşi, dacă aceste persoane declara ca înţeleg sa părăsească teritoriul statului de reşedinţa într-un termen rezonabil, privilegiile lor subzistă pînă la acea data.5. În cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale continua să se bucure de privilegiile care le sînt recunoscute prin prezenta convenţie, pînă la părăsirea teritoriului statului de reşedinţa sau pînă la expirarea unui termen rezonabil acordat în acest scop.6. Membrii personalului privat beneficiază de drepturile şi facilităţile care le sînt acordate prin prezenta convenţie pe timpul cat sînt angajaţi în aceasta calitate. +
Articolul 43Notificarea unor plecari şi sosiriSînt notificate ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa:a) sosirea şi plecarea definitivă a unui membru de familie al unui membru al oficiului consular şi, dacă este cazul, faptul ca o persoană devine sau încetează sa mai fie membru al acestei familii; … b) sosirea şi plecarea definitivă a membrilor personalului privată şi, dacă este cazul, încetarea serviciului lor în aceasta calitate; … c) angajarea şi încetarea angajării personalului care domiciliază pe teritoriul statului de reşedinţa, în calitate de angajaţi consulari, membrii ai personalului de serviciu sau ca membri ai personalului privat. … +
Secţiunea IIIDispoziţii finale +
Articolul 44Respectarea legilor statului de reşedinţa1. Fără a aduce atingere imunităţilor şi privilegiilor prevăzute în prezenta convenţie, persoanele care beneficiază de aceste imunităţi şi privilegii au obligaţia de a respecta legile statului de reşedinţa şi de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.2. Facilităţile, privilegiate şi imunităţile membrilor oficiului consular nu vor fi folosite de aceştia decât în scopul îndeplinirii obligaţiilor lor oficiale.3. Localurile consulare nu vor fi folosite într-un mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare. +
Articolul 45Asigurarea de răspundere civilă1. Pentru toate mijloacele de transport, proprietatea statului trimiţător, folosite de oficiile consulare, precum şi pentru toate mijloacele de transport aparţinînd membrilor oficiului consular sau membrilor familiilor, este obligatorie asigurarea împotriva pagubelor cauzate terţilor.2. În măsura în care legile statului de reşedinţa nu prevăd altfel, dispoziţiile punctului 1 din prezentul articol nu sînt aplicabile angajaţilor consulari, membrilor personalului de serviciu consular care sînt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau care domiciliază în acest stat. +
Articolul 46Ratificarea, intrarea în vigoare, denunţare1. Prezenta convenţie va fi supusă ratificării, iar schimbul instrumentelor de ratificare va avea loc la Bucureşti, cat mai curând posibil.2. Prezenta convenţie va intra în vigoare în a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare. Ea va rămîne în vigoare timp de 5 ani, cat şi după această perioadă, dacă nu va inceta sa mai fie în vigoare în condiţiile arătate la punctul 3 din prezentul articol.3. Oricare dintre inaltele părţi contractante poate să denunţe prezenta convenţie la sfîrşitul perioadei iniţiale de 5 ani sau la orice altă dată după aceasta, notificând în scris aceasta hotărîre, 12 luni înainte, celeilalte înalte părţi contractante.Drept care plenipotenţiarii respectivi au semnat prezenta convenţie, punând sigiliul lor.Facuta la Atena la 22 mai 1972, în doua exemplare originale în limba engleza, ambele texte făcînd deplina credinţa.──────────