între România şi Republica Croatia
România şi Republica Croatia, denumite în continuare părţi contractante,animate de dorinţa de a dezvolta legaturile prietenesti traditionale dintre cele doua tari,reafirmand hotărârea de a aseza la baza relatiilor lor increderea, cooperarea şi ajutorul reciproc, în conformitate cu principiile respectarii, una faţă de alta, a independentei politice, suveranităţii şi integritatii teritoriale, neamestecului în treburile interne, egalitatii în drepturi,hotarate sa reglementeze şi sa promoveze relatiile lor consulare, cu respectarea angajamentelor internationale asumate,au hotarat sa incheie prezenta convenţie consulara şi au convenit urmatoarele: +
Capitolul 1Definitii +
Articolul 1Definitii1. În prezenta convenţiei expresiile de mai jos vor avea urmatorul înţeles:a) prin oficiu consular se înţelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agentie consulara; … b) prin circumscriptie consulara se înţelege teritoriul atribuit unui oficiu consular pentru exercitarea functiilor consulare; … c) prin sef de oficiu consular se înţelege persoana însărcinată sa actioneze în aceasta calitate; … d) prin functionar consular se înţelege orice persoană, inclusiv seful oficiului consular, însărcinată sa exercite functiile consulare; … e) prin angajat consular se înţelege orice persoană angajata în serviciile administrative sau tehnice ale oficiului consular; … f) prin membru al personalului de serviciu se înţelege orice persoană afectată serviciului casnic al unui oficiu consular; … g) prin membrii ai oficiului consular se înţelege funcţionarii consulari, angajatii consulari şi membrii personalului de serviciu; … h) prin membru al personalului particular se înţelege persoana folosita în mod exclusiv în serviciul particular al unui membru al oficiului consular; … i) prin membru de familie se înţelege sotul/sotia membrului oficiului consular, copiii şi parintii acestuia, cu condiţia ca aceste persoane sa locuiasca împreună şi să fie în întreţinerea membrului oficiului consular; … j) prin localuri consulare se înţelege cladirile sau părţile din cladiri şi terenul aferent care, indiferent în a cui proprietate se afla, sunt folosite exclusiv pentru oficiul consular; … k) prin arhive consulare se înţelege toate hartiile, documentele, corespondenta, cartile, filmele, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea şi utilizarea informaţiilor, registrele oficiului consular, precum şi materialul de cifru, fisierele şi mobilierul, destinate să le protejeze şi să le conserve; … l) prin nava se înţelege orice mijloc civil de navigatie, care are dreptul sa arboreaza drapelul statului trimitator, potrivit legilor sale, cu excepţia navelor militare; … m) prin aeronava se înţelege orice aparat civil de zbor, înregistrat în statul trimitator şi care are dreptul sa foloseasca insemnele de înregistrare ale acestui stat, cu excepţia aparatelor militare. … 2. Dispozitiile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului trimitator se aplică, în mod corespunzător, atunci când contextul admite, persoanelor juridice care sunt constituite conform legislaţiei statului şi care îşi au sediul în acest stat. +
Capitolul 2Înfiinţarea de oficii consulare şi numirea membrilor oficiilor consulare +
Articolul 2Înfiinţarea unui oficiu consular1. Statul trimitator poate înfiinţa un oficiu consular pe teritoriul statului de reşedinţa, numai cu consimtamantul acestuia.2. Sediul oficiului consular, rangul şi circumscripţia sa consulara sunt stabilite de statul trimitator şi sunt supuse aprobării statului de reşedinţa, Statul trimitator poate aduce modificari ulterioare sediului oficiului consular, rangului sau ori circumscriptiei consulare numai cu consimtamantul statului de reşedinţa. +
Articolul 3Numirea şi admiterea sefului oficiului consular1. Seful oficiului consular este numit de statul trimitator şi este admis pentru exercitarea functiilor sale de către statul de reşedinţa.2. Sub rezerva prevederilor prezentei conventii, modalitatile de numire şi de admitere a sefului oficiului consular sunt stabilite de legile, regulamentele şi uzantele statului trimitator şi ale statului de reşedinţa. +
Articolul 4Patenta consulara sau notificarea numirii1. Statul trimitator elibereaza sefului oficiului consular un document, sub forma de patenta, sau un act similar, întocmit pentru fiecare numire, atestand calitatea sa şi indicand, ca regula generală, numele şi prenumele sau, categoria şi clasa sa, circumscripţia consulara şi sediul oficiului consular.2. Statul trimitator transmite guvernului statului de reşedinţa, pe cale diplomatica sau pe orice alta cale potrivita, patenta consulara sau actul similar. +
Articolul 5Exequaturul1. Seful oficiului consular este admis să-şi exercite functiile printr-o autorizatie a statului de reşedinţa, denumita exequatur, oricare ar fi forma acesteia.2. Statul care refuza sa elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice statului trimitator motivele refuzului sau.3. Sub rezerva prevederilor art. 6 şi 8 ale prezentei conventii, seful oficiului consular nu poate să-şi exercite functiile sale înainte de primirea exequaturului. +
Articolul 6Admiterea provizorie a sefului oficiului consularPână la eliberarea exequaturului, seful oficiului consular poate fi admis, cu titlu provizoriu, să îşi exercite functiile sale. În acest caz, dispozitiile prezentei conventii îi sunt aplicabile. +
Articolul 7Exercitarea cu titlu temporar a functiilor sefului oficiului consular1. Dacă seful oficiului consular este impiedicat să-şi exercite sau dacă postul sau este vacant, un gerant interimar poate actiona, cu titlu provizoriu, în calitate de sef al oficiului consular.2. Numele şi prenumele gerantului interimar sunt notificate ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa sau autorităţii desemnate de acest minister, de către misiunea diplomatica a statului trimitator, sau, în lipsa unei misiuni diplomatice a acestui stat în statul de reşedinţa, de către seful oficiului consular, sau, în cazul în care acesta este impiedicat sa o faca, de către orice autoritate competentă a statului trimitator. În general, aceasta notificare trebuie facuta în prealabil. Statul de reşedinţa poate condiţiona acordarea consimtamantului sau pentru admiterea, ca gerant interimar, a unei persoane, de calitatea acesteia de agent diplomatic sau de functionar consular al statului trimitator în statul de reşedinţa.3. Autorităţile statului de reşedinţa trebuie să acorde asistenţa şi protecţie gerantului interimar. În perioada gerantei sale, dispozitiile prezentei conventii îi sunt aplicabile în aceeasi măsura ca şi sefului oficiului consular respectiv.4. Dacă, în circumstantele prevăzute la paragraful 1 al acestui articol, un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant al ministerului afacerilor externe al statului trimitator este numit de acest stat în calitate de gerant interimar, acesta continua sa beneficieze de privilegiile şi de imunitatile diplomatice. +
Articolul 8Notificarea către autorităţile din circumscripţia consularaDe îndată ce seful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, să-şi exercite functiile, statul de reşedinţa este obligat sa informeze imediat autorităţile competente din circumscripţia consulara şi sa ia masurile necesare pentru ca aceasta să-şi indeplineasca functiile şi sa beneficieze de prevederile prezentei conventii. +
Articolul 9Cetatenia functionarilor consulariFuncţionarii consulari pot fi numai cetăţeni ai statului trimitator, care nu au domiciliul în statul de reşedinţa. +
Articolul 10Exercitarea functiilor consulare într-un stat tertStatul trimitator poate, după notificarea facuta statelor interesate şi numai dacă unul dintre acestea nu se opune în mod expres, sa incredinteze unui oficiu consular înfiinţat în statul de reşedinţa exercitarea functiilor consulare într-un alt stat. +
Articolul 11Exercitarea functiilor consulare pentru un stat tertDupă notificarea corespunzătoare facuta statului de reşedinţa şi dacă acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimitator poate exercita în statul de reşedinţa functii consulare pentru un stat tert. +
Articolul 12Funcţionarii consulari onorifici1. Fiecare dintre cele doua părţi contractante poate numi şi primi functionari consulari onorifici, în relatiile lor bilaterale, aplicand în privinta acestor dispozitii cap. III al Convenţiei de la Viena cu privire la relatiile consulare, din anul 1963, şi, atunci când contextul o permite, dispozitiile prezentei conventii.2. Funcţionarii consulari onorifici pot avea cetatenia statului trimitator, a statului de reşedinţa sau a unui stat tert. +
Articolul 13Notificarea către statul de reşedinţa a sosirilor şi plecarilorStatul trimitator notifica, în scris, ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa:a) sosirea unui membru al oficiului consular, plecarea sa definitivă sau încetarea exercitarii functiilor sale, precum şi orice alte schimbari referitoare la statutul sau, care s-au produs în timpul serviciului sau la oficiul consular; … b) sosirea şi plecarea definitivă a unui membru de familie al membrului oficiului consular şi, dacă este cazul, faptul ca o persoană devine sau inceteaza de a mai fi membru al familiei acestuia; … c) sosirea şi plecarea definitivă a unui membru al personalului particular, precum şi încetarea activităţii sale în aceasta calitate; … d) angajarea şi concedierea persoanelor rezidente în statul de reşedinţa, care au calitatea de membri ai oficiului consular sau de membri ai personalului particular, indreptatite sa beneficieze de privilegii şi imunitati. … +
Articolul 14Documente de identificare1. Autorităţile statului de reşedinţa vor elibera, în mod gratuit, fiecarui functionar consular, un document care atesta identitatea şi calitatea sa, mentionand functia pe care o indeplineste.2. Prevederea de la paragraful 1 al prezentului articol se aplică, de asemenea, membrilor de familie ai functionarului consular, precum şi angajatilor consulari, membrilor personalului de serviciu, membrilor personalului particular şi membrilor familiilor acestora, cu condiţia ca aceste persoane sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa sau rezidenti în acest stat. +
Articolul 15Încetarea functiilor unui membru al oficiului consular1. Functiile unui membru al oficiului consular inceteaza, indeosebi, prin:a) notificarea încetării functiilor acestuia, facuta statului de reşedinţa de către statul trimitator; … b) retragerea exequaturului; … c) notificarea de către statul de reşedinţa facuta statului trimitator ca el a incetat sa mai considere persoana în cauza ca membru al oficiului consular. … 2. Statul de reşedinţa poate, în orice moment şi fără a fi obligat să-şi motiveze decizia sa, sa comunice statului trimitator, pe cale diplomatica, ca retrage exequaturul eliberat sefului oficiului consular sau ca un alt functionar consular este declarat persoana non grata ori ca un alt membru al oficiului consular a devenit inacceptabil. Intr-o asemenea situaţie, statul trimitator va rechema persoana în cauza, dacă aceasta a intrat deja în exercitiul functiilor sale.Dacă statul trimitator nu ia masurile de rechemare într-un termen rezonabil, atunci statul de reşedinţa poate inceta sa mai considere persoana în cauza ca membru al oficiului consular. +
Capitolul 3Functii consulare +
Articolul 16Scopul functiilor consulareFunctionarul consular favorizeaza, prin toate mijloacele, dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, culturale, stiintifice şi turistice între statul trimitator şi statul de reşedinţa, promovează, în orice alt mod, relatiile prietenesti între statul trimitator şi statul de reşedinţa, apara şi protejeaza în statul de reşedinţa drepturile şi interesele statului trimitator şi ale cetatenilor săi. +
Articolul 17Comunicarea cu autorităţile statului de reşedinţa1. Functionarul consular exercita functiile sale în circumscripţia consulara. Totusi, în cazuri excepţionale, el poate exercita functiile sale în afara acestei circumscriptii, cu consimtamantul statului de reşedinţa.2. În exercitarea functiilor sale, functionarul consular se poate adresa:a) autorităţilor locale competente din circumscripţia consulara; … b) autorităţilor centrale competente ale statului de reşedinţa, în măsura în care acest lucru este permis de legile, regulamentele şi uzantele acestui stat şi de acordurile internationale. … +
Articolul 18Reprezentarea pe lângă organizaţii internationaleDupă notificarea facuta statului de reşedinţa, functionarul consular poate actiona şi în calitate de reprezentant al statului trimitator pe lângă organizaţiile internationale care îşi au sediul în statul de reşedinţa. +
Articolul 19Reprezentarea cetatenilor în faţa tribunalelor statului de reşedinţa1. Functionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor şi procedurilor în vigoare în statul de reşedinţa, sa reprezinte pe cetatenii statului trimitator sau sa ia măsuri în scopul reprezentarii corespunzătoare a acestora în faţa tribunalelor sau a altor autorităţi ale statului de reşedinţa, pentru a cere, conform legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa, adoptarea de măsuri provizorii în vederea apararii drepturilor şi intereselor acestor cetăţeni atunci când, datorita absentei lor sau din oricare alta cauza, nu îşi pot apara, în timp util, drepturile şi interesele lor.2. Reprezentarea la care se referă paragraful 1 al prezentului articol inceteaza în momentul în care persoana reprezentata îşi desemneaza mandatul sau ori îşi asigura ea insasi apararea drepturilor şi intereselor. +
Articolul 20Inregistrarea cetatenilor statului trimitator, eliberarea de pasapoarte şi vizeFunctionarul consular are dreptul:a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator aflati în statul de reşedinţa; … b) sa elibereze cetatenilor statului trimitator pasapoarte sau alte documente de calatorie, să le prelungească valabilitatea, sa faca modificari în acestea ori să le anuleze; … c) sa acorde vize. … +
Articolul 21Functii referitoare la starea civila1. Seful oficiului consular are dreptul sa incheie căsătorii, cu condiţia ca viitorii soti să aibă cetatenia statului trimitator. Oficiul consular informeaza autorităţile competente ale statului de reşedinţa în legătură cu căsătoriile incheiate, dacă legislatia statului de reşedinţa o impune.2. Functionarul consular are dreptul sa inregistreze căsătoriile, nasterile şi decesele cetatenilor statului trimitator şi sa elibereze documentele corespunzătoare sau sa primeasca comunicari şi documente privind nasterile, căsătoriile sau decesele cetatenilor acestui stat. Totusi, aceste prevederi nu dispenseaza pe cetatenii statului trimitator de obligaţia de a respecta legislatia statului de reşedinţa în materie de înregistrare a nasterilor, căsătoriilor şi a deceselor.3. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor transmite oficiului consular, în scopuri oficiale, la cererea sa şi gratuit, copiile şi extrasele de pe documentele de stare civila privind cetatenii statului trimitator. +
Articolul 22Functii notariale1. Functionarul consular are dreptul:a) sa primeasca, sa intocmeasca şi sa autentifice declaratiile cetatenilor statului trimitator; … b) sa primeasca, sa intocmeasca şi sa autentifice dispozitiile de ultima voinţa şi alte documente privind actele juridice unilaterale ale cetatenilor statului trimitator, intocmite conform legilor acestui stat; … c) sa legalizeze semnaturile şi sigiliile de pe documentele cetatenilor statului trimitator, eliberate de autorităţile acestui stat; … d) sa legalizeze copii şi extrase de pe inscrisuri, la cererea cetatenilor statului trimitator; … e) să efectueze şi sa legalizeze traduceri de pe inscrisuri prezentate de cetatenii statului trimitator; … f) sa intocmeasca şi sa autentifice contracte incheiate între cetatenii statului trimitator, dacă acestea nu se referă la stabilirea, transferului sau extinderea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate în statul de reşedinţa; … g) sa legalizeze sau sa elibereze, conform prevederilor legale ale statului trimitator, certificate de origine a marfurilor sale sau alte documente similare. … 2. Documentele enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, intocmite, autentificate sau legalizate de functionarul consular, sunt considerate ca documente oficiale valabile, au aceeasi forta probanta şi produc aceleasi efecte juridice ca şi documentele intocmite, autentificate sau legalizate de către autorităţile statului de reşedinţa. +
Articolul 23Primirea în depozit1. Functionarul consular are dreptul sa primeasca în depozit documentele, sumele de bani şi obiectele de valoare, încredinţate de cetatenii statului de trimitator, admise de legislatia statului de reşedinţa.2. Functionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeasca, pentru a le transmite proprietarilor lor, obiectele pierdute de cetatenii statului trimitator în timpul sederii lor în statul de reşedinţa. +
Articolul 24Tutela şi curatela1. Autorităţile statului de reşedinţa informeaza oficiul consular ori de cate ori este necesar să se instituie tutela sau curatela pentru a proteja un cetatean al statului trimitator, minor sau care are capacitatea limitata, de a contracta ori pentru a se asigura protectia bunurilor acestuia aflate în statul de reşedinţa şi pe care cetateanul statului trimitator nu poate să le administreze singur, indiferent de motive.2. Functionarul consular poate informa autorităţile competente ale statului de reşedinţa, dacă are cunoştinţa despre situaţiile menţionate la paragraful 1, şi are dreptul sa propuna persoana care să actioneze în calitate de tutore sau curator. +
Articolul 25Comunicarea cu cetatenii statului trimitatorFunctionarul consular are dreptul sa comunice cu cetateanul statului trimitator, să-i acorde asistenţa, sa-l indrume şi, în caz de nevoie, să-i asigure asistenţa juridica. Statul de reşedinţa nu va limita în nici un fel posibilitatile de comunicare ale cetatenilor statului trimitator cu oficiul consular şi nici accesul lor la acest oficiu. +
Articolul 26Comunicarea cu cetatenii privati de libertate1. Functionarul consular va fi informat, cat mai curand posibil dar nu mai tarziu de 3 zile, de către autorităţile competente ale statului de reşedinţa, în legătură cu retinerea, arestarea sau oricare alta măsura privativa de libertate, care priveste pe un cetatean al statului trimitator aflat în circumscripţia sa consulara.2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze şi sa comunice cu cetateanul statului trimitator, arestat sau care este supus oricarei alte forme de limitare a libertatii personale ori care executa o pedeapsă privativa de libertate, şi, după caz, sa intreprinda masurile corespunzătoare pentru a-i asigura asistenţa legala şi reprezentarea. Dreptul la vizita şi de comunicare se acordă periodic şi vor putea fi exercitate cat mai curand posibil, fără a putea fi amanate după implinirea termenului de 4 zile de la data luării masurii de privare sau de limitare, sub orice formă, a libertatii personale.3. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa pe cetatenii în cauza despre posibilitatea lor de a comunică cu functionarul consular.4. Vizitele menţionate la paragraful 2 al prezentului articol vor avea loc în conformitate cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa. Se înţelege ca aceste legi şi regulamente nu trebuie să impiedice exercitarea functiilor consulare. +
Articolul 27Accidentele de circulatieAutorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa imediat pe functionarul consular în legătură cu toate accidentele grave de circulatie ale cetatenilor statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea îi vor pune la dispoziţie documentele intocmite de organele competente în legătură cu evenimentele rutiere în care a fost implicat un cetatean al statului trimitator. +
Articolul 28Decesul unui cetateanAutorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, fără intarziere, pe functionarul consular în legătură cu decesul unui cetatean al statului trimitator. La cererea oficiului consular, acestea îi vor pune la dispoziţie, gratuit, certificatul de deces ori o copie de pe alt document care confirma decesul. +
Articolul 29Succesiunile1. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa fără intarziere pe functionarul consulat despre deschiderea în acest stat a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum şi în legătură cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de cetatenia persoanei decedate, la care poate fi interesat un cetatean al statului trimitator în calitate de mostenitor, titular de drepturi sau legatar.2. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor lua masurile necesare, prevăzute de legile şi regulamentele acestui stat, pentru a conserva succesiunea şi pentru a transmite functionarului consular copia de pe testament, dacă acesta a fost întocmit, precum şi toate informaţiile de care acestea dispun în legătură cu titularii de drepturi: domiciliul lor permanent sau temporar, valoarea şi componenta masei succesorale, inclusiv sumele provenite din asigurarile sociale, din alte venituri sau din politele de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, asupra datei când urmeaza a se deschide procedura succesorala sau despre stadiul acestei proceduri.3. Functionarul consular este autorizat sa reprezinte direct sau indirect, prin intermediul reprezentantului sau, în faţa tribunalelor sau a altor autorităţi competente ale statului de reşedinţa, pe cetateanul statului trimitator, care are dreptul sau care are pretentii la o succesiune deschisa în statul de reşedinţa, în cazul în care acest mostenitor este absent sau nu a desemnat un mandatar al său.4. Functionarul consular are dreptul să solicite autorităţilor competente ale statului de reşedinţa:a) sa ia măsuri de conservare a succesiunii, sa puna sau sa ridice sigilii, inclusiv sa desemneze un administrator al succesiunii, precum şi sa participe la aceste operaţiuni; … b) sa procedeze la vanzarea bunurilor care fac parte din succesiune şi sa comunice data fixata pentru aceasta vanzare, astfel încât el să poată fi prezent. … 5. În momentul incheierii procedurii succesorale sau a celorlalte formalitati oficiale, autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa, fără intarziere, pe functionarul consular şi, după plata datoriilor, taxelor şi impozitelor, vor permite, în termen de 3 luni, ca succesiunea sau bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezinta să fie transmise beneficiarilor.6. În cazul în care valoarea succesiunii nu este importanţa, functionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale să-i fie remise. El va avea, în aceasta situaţie, dreptul de a le transmite persoanelor interesate.7. Functionarul consular are dreptul sa primeasca, pentru a transmite celor interesati, bunurile personale şi valorile aparţinând cetatenilor statului trimitator care nu domiciliaza în statul de reşedinţa, precum şi sumele care revin acestora cu titlu de indemnizatie, de pensie, de asigurări sociale, drepturi salariale provenite din politele de asigurare.8. Dacă un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul în statul de reşedinţa, a decedat în timpul unei sederi temporare în acest stat, bunurile sale trebuie protejate de către autorităţile competente ale statului de reşedinţa şi transmise, fără o procedură speciala, functionarului consular al statului trimitator. Functionarul consular trebuie să acopere datoriile contractate de defunct în timpul sederii acestuia în statul de reşedinţa până la un nivel care să nu depăşească valoarea acestor bunuri.9. Transferul bunurilor şi activelor în statul trimitator, în conformitate cu prevederile acestui articol, se va putea face cu respectarea legislaţiei statului de reşedinţa. +
Articolul 30Atribuţii privind navele1. Functionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenţa, prevăzută în prezenta convenţie, navelor statului trimitator şi echipajelor acestor nave, în timpul cat se afla în apele teritoriale sau interioare ale statului de reşedinţa, inclusiv în porturi, de îndată ce aceste nave au fost admise la libera practica. El beneficiaza de dreptul de control şi de inspecţie asupra navelor acestui stat şi a echipajelor lor. În acest scop, el poate vizita navele statului trimitator şi poate primi pe comandantii şi echipajele acestor nave.2. În indeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimitator, comandantul sau echipajul sau, functionarul consular poate solicita asistenţa autorităţilor competente ale statului de reşedinţa. +
Articolul 31Drepturile functionarului consular privind nava şi echipajulÎn ceea ce priveste navele statului trimitator, functionarul consular are dreptul:a) fără a prejudicia drepturile autorităţilor statului de reşedinţa, sa chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa verifice, sa primeasca, sa intocmeasca sau să semneze orice fel de certificat sau alte documente privind nava, sa primeasca declaratii privind nava, incarcatura sau voiajul, precum şi sa elibereze documentele necesare pentru a facilita intrarea, sederea şi ieşirea navei; … b) sa intervina în vederea solutionarii sau facilitarii solutionarii, conform legislaţiei statului trimitator, a oricăror diferende între comandant şi ceilalti membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de angajare şi condiţiile de muncă; … c) sa participe la instalarea sau concedierea comandantului sau la inrolarea altor membri ai echipajului; … d) sa ia masurile necesare în vederea asigurarii spitalizarii şi repatrierii comandantului sau a oricărui alt membru al echipajului; … e) sa acorde sprijin şi asistenţa comandantului navei sau oricărui alt membru al echipajului în raporturile lor cu tribunalele şi cu alte autorităţi ale statului de reşedinţa; … f) sa ia toate masurile utile pentru asigurarea disciplinei şi ordinii la bordul navei. … +
Articolul 32Interventia autorităţilor statului de reşedinţa la bordul navelor1. În cazul în care un tribunal sau oricare alta autoritate a statului de reşedinţa are intentia sa aresteze sau sa retina la bordul navei statului trimitator pe comandant, pe un alt membru al echipajului, pe un pasager al acestei nave sau pe o altă persoană care nu este cetatean al statului de reşedinţa, să aplice sechestru pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o ancheta oficial la bordul navei, aceasta trebuie să informeze, în prealabil, pe functionarul consular, astfel încât el să poată asista la executarea unor astfel de măsuri. Dacă, datorita urgentei masurii, nu a fost posibil să fie informat functionarul consular sau dacă acesta nu a fost prezent la executarea masurilor, autorităţile statului de reşedinţa vor informa, fără intarziere şi în mod complet, pe functionarul consular în legătură cu masurile pe care le-au luat. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor facilita vizita functionarului consular la persoana arestata sau retinuta şi comunicarea lui cu aceasta şi vor asigura luarea masurilor corespunzătoare, menite sa protejeze interesele persoanei sau ale navei.2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplică în cazul unui control uzual efectuat de autorităţile statului de reşedinţa în materie de pasapoarte, vama, sănătate publică, poluarea marii şi apararea vietii umane pe mare sau în cazul oricărui alt demers intreprins la cererea sau cu consimtamantul comandantului navei. +
Articolul 33Avaria sau naufragiul navei1. Dacă o nava a statului trimitator naufragiaza, este deteriorata, esuata, aruncata pe tarm sau sufera orice alta avarie în apele teritoriale sau interioare ale statului de reşedinţa, inclusiv în porturi, autorităţile competente ale acestui stat vor informa, fără intarziere, pe functionarul consular, în legătură cu aceasta.2. În cazurile enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor lua, conform legilor statului de reşedinţa, masurile necesare pentru a organiza salvarea şi protectia navei, a pasagerilor, echipajului, echipamentului navei, incarcaturii, proviziilor şi a altor obiecte aflate la bord şi, de asemenea, pentru a se evita orice prejudiciu privind bunurile, precum şi a se împiedica dezordini la bord sau pentru a le elimina. Aceste măsuri vor fi luate, de asemenea, şi faţă de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa şi care au fost aruncate peste bord, informand pe functionarul consular despre masurile luate. Aceste autorităţi vor ajuta pe functionarul consular pentru a putea lua personal toate masurile de inlaturare a urmarilor avariei, esuarii sau ale naufragiului.3. Atunci când o nava naufragiata a statului trimitator, echipamentul sau, incarcatura sa, proviziile sau orice alte obiecte care erau la bord au fost gasite pe tarmul statului de reşedinţa sau în apropierea lui, ori sunt aduse în portul acestui stat şi nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici reprezentantul asigurarilor nu sunt prezenţi sau nu pot lua masurile necesare de conservare sau de administrare, functionarul consular este autorizat sa ia masurile pe care proprietarul insusi le-ar fi luat în acelasi scop, dacă ar fi fost prezent.4. Functionarul consular poate, de asemenea, sa ia masurile prevăzute la paragraful 3 al prezentului articol şi atunci când un obiect, aparţinând unui cetatean al statului trimitator şi provenind de la bordul sau din incarcatura unei nave, indiferent de naţionalitatea ei, a fost adus într-un port sau gasit pe tarm ori în apropierea tarmului de pe o nava avariata, esuata sau naufragiata. Autorităţile competente ale statului de reşedinţa trebuie să informeze, fără intarziere, pe functionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.5. Functionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisa pentru a determina cauzele avariei, esuarii sau naufragiului, conformandu-se legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa. +
Articolul 34Decesul sau dispariţia unui membru al echipajului1. Dacă comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a statului trimitator a decedat sau este dat disparut în statul de reşedinţa, la bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, precum şi functionarul consular al statului trimitator sunt singurii competenti sa faca inventarul obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lasate de defunct sau disparut şi să efectueze demersurile necesare pentru conservarea şi transmiterea lor, în vederea lichidarii succesiunii. Dacă defunctul sau disparutul este cetatean al statului de reşedinţa, comandantul sau inlocuitorul sau întocmeşte inventarul, în momentul constatarii decesului sau a disparitiei, şi remite o copie de pe acesta autorităţilor statului de reşedinţa competente să efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor şi, în caz de necesitate, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autorităţi vor informa oficiul consular al statului trimitator în legătură cu demersurile lor.2. În cazul în care un functionar consular exercita drepturile în materie succesorala, prevăzute la paragraful 1 al prezentului articol, el trebuie să se conformeze legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa. +
Articolul 35Navigatia aerianaPrevederile prezentei conventii se aplică în mod corespunzător şi aeronavelor statului trimitator, cu condiţia ca aplicarea lor sa nu contravina prevederilor convenţiilor bilaterale sau multilaterale în domeniu, la care statele contractante sunt părţi. +
Articolul 36Taxe consulare1. Oficiul consular poate percepe, pe teritoriul statului de reşedinţa, taxe pentru serviciile consulare prestate, conform legilor şi regulamentelor statului trimitator.2. Sumele percepute pentru serviciile consulare prestate, menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, sunt exceptate de la orice impozit şi taxe în statul de reşedinţa. +
Articolul 37Transmiterea actelorFunctionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare sau extrajudiciare şi sa ia interogatorii, în conformitate cu acordurile în vigoare între părţile contractante, iar în lipsa unor asemenea acorduri, într-un mod compatibil cu legile şi regulamentele statului de reşedinţa. Acest drept nu poate fi exercitat decat faţă de cetatenii statului trimitator şi fără a aplica mijloace de constrangere. +
Articolul 38Alte functii consulareFunctionarul consular poate îndeplini orice alte functii consulare, pe care i le incredinteaza statul trimitator, dacă acestea nu sunt contrare legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa sau dacă statul de reşedinţa nu se opune la indeplinirea lor. +
Capitolul 4Facilităţi, privilegii şi imunitati +
Articolul 39Facilităţi acordate oficiului consularStatul de reşedinţa acorda oficiului consular orice inlesniri pentru exercitarea functiilor sale consulare şi ia masurile necesare pentru ca membrii oficiului consular să-şi poata îndeplini insarcinarile oficiale şi sa beneficieze de privilegiile şi de imunitatile prevăzute în prezenta convenţie. +
Articolul 40Folosirea drapelului şi a stemei naţionaleStatul trimitator are dreptul sa foloseasca drapelul sau naţional şi scutul cu stema de stat în statul de reşedinţa, conform prevederilor prezentului articol:a) drapelul naţional al statului trimitator poate fi aprobat pe cladirea destinata ca sediu al oficiului consular, pe reşedinţa sefului oficiului consular şi pe mijloacele sale de transport, atunci când acestea sunt folosite în interes oficial; … b) stema statului trimitator şi denumirea oficiului consular, scrisa în limba acestui stat şi în cea a statului de reşedinţa, pot fi puse pe cladirea oficiului consular şi pe reşedinţa sefului oficiului consular; … c) în exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol, se va ţine seama de legile, regulamentele şi uzantele satului de reşedinţa. … +
Articolul 41Localuri şi locuinteStatul de reşedinţa sprijina statul trimitator, în cadrul legilor şi reglementarilor sale, sa procure localurile necesare oficiului consular şi, în caz de nevoie, locuinte convenabile pentru membrii oficiului consular. +
Articolul 42Achizitionarea de terenuri şi cladiri1. Statul trimitator are dreptul, în cadrul legilor şi reglementarilor statului de reşedinţa:a) sa achizitioneze cladiri sau părţi din cladiri, destinate birourilor oficiului consular, resedintei sefului oficiului consular sau locuintelor celorlalţi membri ai oficiului consular; … b) sa construiasca sau sa amenajeze în aceleasi scopuri cladirile achiziţionate. … 2. Dispozitiile paragrafului 1 al prezentului articol nu absolva statul trimitator de obligaţia de a respecta reglementarile şi restrictiile în materie de constructii, urbanism, protectia ansamblurilor arhitectonice şi a monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate cladirile sau părţile din cladiri destinate localurilor consulare. +
Articolul 43Inviolabilitatea localurilor consulare şi a resedintei sefului oficiului consular1. Localurile consulare şi reşedinţa sefului oficiului consular sunt inviolabile. Autorităţile statului de reşedinţa nu pot patrunde în acestea decat cu consimtamantul sefului oficiului consular, al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.2. Statul de reşedinţa are obligaţia speciala de a lua toate masurile necesare pentru a împiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare, a resedintei sefului oficiului consular şi pentru a preveni tulburarea linistii oficiului consular sau afectarea demnitatii sale. +
Articolul 44Scutirea de rechizitieLocalurile consulare, reşedinţa sefului oficiului consular, mobilierul şi bunurile oficiului consular ca şi mijloacele de transport nu pot face obiectul nici unei forme de rechizitie în scopuri de aparare naţionala sau de utilitate publică. În cazul când o expropriere ar fi necesară în aceste scopuri, vor fi luate toate masurile corespunzătoare pentru a se evita impiedicarea exercitarii functiilor consulare, iar statului trimitator îi va fi varsata cu promptitudine o indemnizatie adecvata şi efectiva. +
Articolul 45Scutirea fiscala a localurilor consulare şi a mijloacelor de transport1. Localurile consulare şi reşedinţa sefului oficiului consular, asupra cărora statul trimitator sau orice persoană, actionand în numele acestui stat, este proprietar sau locatar, sunt scutite de impozite şi taxe de orice fel, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia taxelor percepute ca remunerare pentru servicii speciale prestate.2. Scutirea fiscala prevăzută la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplică acelor impozite şi taxe care, după legile şi regulamentele statului de reşedinţa, cad în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimitator sau cu persoana care acţionează în numele acestui stat.3. Dispozitiile prezentului articol se aplică şi mijloacelor de transport, folosite pentru nevoile oficiului consular. +
Articolul 46Inviolabilitatea arhivelor şi documentelor consulareArhivele şi documentele consulare sunt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar gasi. +
Articolul 47Libertatea de comunicare1. Statul de reşedinţa permite şi protejeaza libera comunicare a oficiului consular pentru orice scopuri oficiale. Comunicand cu guvernul, cu misiunile diplomatice şi cu celelalte oficii consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar gasi ele, oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomatica sau consulara şi mesaje în clar sau cifrate. Totusi, oficiul consular nu poate instala şi utiliza un post de radioemisie decat cu consimtamantul statului de reşedinţa.2. Corespondenta oficiala a oficiului consular este inviolabila. Prin expresia corespondenta oficiala se înţelege întreaga corespondenta referitoare la oficiul consular şi la functiile sale.3. Valiza consulara nu poate fi nici deschisa şi nici retinuta.Totusi, dacă autorităţile competente ale statului de reşedinţa au motive serioase sa creada ca valiza contine alte obiecte decat corespondenta, documentele şi obiectele vizate la paragraful 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza să fie deschisa, în prezenta lor, de către un reprezentant autorizat al statului trimitator. Dacă autorităţile statului trimitator refuza sa satisfaca cererea, valiza este inapoiata la locul de origine.4. Coletele care constituie valiza consulara trebuie să poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot contine decat corespondenta oficiala şi documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinţă oficiala.5. Curierul consular trebuie să posede un document oficial care să ateste calitatea sa şi sa precizeze numărul de colete care constituie valiza consulara. Afara de cazul când statul de reşedinţa consimte la aceasta, el nu trebuie să fie nici cetatean al statului de reşedinţa, nici, cu excepţia cazului când el este cetatean al statului trimitator, o persoană cu reşedinţa permanenta în statul de reşedinţa. În exercitarea functiilor sale, acest curier este protejat de către statul de reşedinţa. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale şi nu poate fi supus nici unei forme de arest, de detentie sau unei alte forme de limitare a libertatii sale personale.6. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al unei aeronave care urmeaza sa soseasca într-un punct de intrare autorizat. Comandantul trebuie să poarte un document oficial indicand numărul de colete care constituie valiza, dar el nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autorităţile locale competente, oficiul consular poate trimite pe unul dintre membrii săi sa ia valiza, în mod direct şi liber, de la comandantul navei sau al aeronavei şi sa predea o asemenea valiza, în acelasi mod. +
Articolul 48Protectia functionarilor consulariStatul de reşedinţa va trata pe funcţionarii consulari cu respectul cuvenit şi va lua toate masurile necesare pentru a împiedica orice atingere adusa persoanei, libertatii şi demnitatii lor. +
Articolul 49Imunitatea de jurisdictie şi inviolabilitatea personala a sefului oficiului consular1. Seful oficiului consular nu este supus jurisdictiei penale, civile sau administrative a statului de reşedinţa.Dispozitiile alineatului precedent nu se aplică în caz de actiune civila:a) care rezultă din incheierea unui contract pe care seful oficiului consular nu l-a facut în mod expres sau implicit în numele statului trimitator; … b) intentata de un tert pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa de un vehicul, o nava sau aeronava. … 2. Persoana sefului oficiului consular este inviolabila. Nici o măsura de executare nu poate fi luata împotriva acestuia, în afară de cazurile prevăzute la lit. a) şi b) de la paragraful 1 din prezentul articol şi numai dacă executarea poate avea loc fără a aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau locuinţei sale. +
Articolul 50Imunitatea de jurisdictie şi inviolabilitatea personala a membrilor oficiului consular1. Funcţionarii consulari, angajatii consulari şi membrii personalului de serviciu nu sunt supuşi jurisdictiei penale, civile şi administrative a statului de reşedinţa pentru actele indeplinite în exercitarea atribuţiilor lor oficiale.2. Totusi, dispozitiile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplică în caz de actiune civila:a) care rezultă din incheierea unui contract, facut de un functionar consular, angajat consular sau de un membru al personalului de serviciu, pe care nu l-a incheiat în mod expres sau implicit în numele statului trimitator; … b) intentata de un tert, pentru pagube rezultate dintr-un accident cauzat în statul de reşedinţa de un vehicul, o nava sau o aeronava. … 3. Pentru activităţile desfăşurate în afara atribuţiilor legate de calitatea pe care o are, functionarul consular nu poate fi supus:a) unor măsuri de retinere sau de detentie preventiva, decat în cazul comiterii pe teritoriul statului de reşedinţa a unei infractiuni pentru care se prevede o pedeapsă privativa de libertate de minimum 5 ani, şi numai ca urmare a unei hotărâri a autorităţilor judiciare competente ale statului de reşedinţa, nici … b) unor alte măsuri privative de libertate, decat în cazul executarii unei hotărâri judecătorești definitive. … 4. Atunci când o procedură penala este angajata împotriva unui functionar consular, acesta este obligat să se prezinte în faţa autorităţilor competente ale statului de reşedinţa. Intr-un astfel de caz, procedura trebuie să fie deschisa în termenul cel mai scurt posibil. Aceasta trebuie condusa cu consideratia cuvenita functionarului consular, având în vedere pozitia sa oficiala şi, cu excepţia cazului prevăzut la paragraful 3 al prezentului articol, astfel încât sa stanjeneasca cat mai puţin posibil exercitarea functiilor consulare.5. În cazul luării unor măsuri privative de libertate sau de urmărire penala împotriva unui functionar consular sau unui membru al familiei acestuia, unui angajat consular sau unui membru al personalului de serviciu, autorităţile competente ale statului de reşedinţa vor informa despre aceasta, fără intarziere, pe seful oficiului consular al statului trimitator.6. Prevederile prezentului articol, cu privire la funcţionarii consulari, nu se aplică sefului oficiului consular. +
Articolul 51Obligaţia de a depune ca martor1. Membrii oficiului consular pot fi chemati să depună ca martori în faţa autorităţilor judiciare sau a altor autorităţi competente ale statului de reşedinţa. Totusi, nici o măsura coercitiva sau o alta sanctiune nu va putea fi luata faţă de funcţionarii consulari.Angajatul consular şi membrul personalului de serviciu nu trebuie să refuze să depună ca martor dacă nu se afla în situaţia mentionata la paragraful 3 al prezentului articol.2. Autoritatea care solicită marturia trebuie să evite sa impiedice pe functionarul consular să-şi indeplineasca functiile sale. Ea poate să obţină marturia la reşedinţa lui, la oficiul consular sau sa accepte o declaratie scrisa din partea acestuia, ori de cate ori acest lucru este posibil.3. Membrii oficiului consular nu sunt obligati să depună marturie asupra faptelor care au legătură cu exercitarea functiilor lor şi să prezinte corespondenta şi documente oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza să depună marturie, în calitate de experti, asupra legislaţiei statului trimitator. +
Articolul 52Renuntarea la privilegii şi imunitati1. Statul trimitator poate renunta la privilegiile şi imunitatile prevăzute în art. 49-51 din aceasta convenţie. Renuntarea trebuie să fie expresa şi comunicata în scris autorităţilor statului de reşedinţa.2. Dacă un membru al oficiului consular angajează o procedură intr-o materie în care ar beneficia de imunitate de jurisdictie, el nu poate invoca imunitatea de jurisdictie faţă de nici o cerere reconventionala legata direct de cererea principala.3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau administrativa nu este considerata ca renuntare la imunitate în ceea ce priveste masurile de executare a unei hotărâri pentru care este necesară o renuntare expresa. +
Articolul 53Scutirea de prestatii personale şi realeStatul de reşedinţa scuteste pe membrii oficiului consular de orice prestatii personale şi de orice servicii de interes public, indiferent de caracterul lor, precum şi de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contribuţiile şi incartiruirile militare. +
Articolul 54Scutirea de obligaţia de inmatriculare a strainilorFuncţionarii consulari şi angajatii consulari, precum şi membrii familiilor lor care locuiesc împreună cu ei sunt scutiti de toate oblibaţiile prevăzute de legile şi regulamentele statului de reşedinţa în materie de inmatriculare a strainilor, de permise de sedere, ca şi de alte formalitati cu privire la straini. +
Articolul 55Scutirea fiscala1. Functionarul consular, angajatul consular, precum şi membrii familiilor acestora sunt scutiti de orice impozite şi taxe, personale şi reale, naţionale, regionale şi comunale, cu excepţia:a) impozitelor indirecte, incorporate în mod normal în preţul marfurilor sau serviciilor; … b) impozitelor şi taxelor pe bunuri imobile particulare, situate pe teritoriul statului de reşedinţa, sub rezerva dispozitiei art. 45; … c) drepturilor de succesiune şi de mutatie, percepute de către statul de reşedinţa, sub rezerva prevederilor art. 57 din prezenta convenţie; … d) impozitelor şi taxelor pe orice fel de venituri particulare care îşi au sursa în statul de reşedinţa; … e) drepturile percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate; … f) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 45 din prezenta convenţie. … 2. Membrii personalului de serviciu sunt scutiti de impozite şi taxe pe salariile pe care le primesc pentru serviciile lor.3. Membrii oficiului consular care angajează persoane ale caror retributii sau salarii nu sunt scutite de impozitul pe venit în statul de reşedinţa trebuie să respecte oblibaţiile pe care legile şi reglementarile acestui stat le impune în materie de percepere a impozitului pe venit. +
Articolul 56Scutirea de taxe vamale şi de control vamal1. În conformitate cu legile şi cu reglementarile sale, statul de reşedinţa autorizeaza intrarea şi ieşirea şi acorda scutirea de orice taxe vamale şi de alte redevente conexe, cu excepţia cheltuielilor de depozitare, de transport şi a cheltuielilor privind serviciile similare, pentru:a) obiectele destinate activităţii oficiului consular; … b) obiectele de uz personal ale functionarului consular şi ale membrilor familiei sale care locuiesc împreună cu el, inclusiv efectele destinate instalarii sale. Articolele de consum nu trebuie să depăşească cantitatile necesare pentru folosirea lor directa de către cei interesati. … 2. Angajatul consular beneficiaza de privilegiile şi scutirile prevăzute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol în ceea ce priveste obiectele importate cu ocazia primei sale instalari.3. Functionarul consular şi membrii familiei sale sunt scutiti de controlul bagajului personal, dacă nu exista motive serioase să se presupuna ca acesta contine obiecte care nu beneficiaza de scutirile menţionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol sau obiecte al caror import ori export este interzis de legile statului de reşedinţa sau de regulamentele sale de carantina. Intr-un asemenea caz, controlul nu se poate face decat în prezenta functionarului consular sau a unui membru al familiei sale. +
Articolul 57Succesiunea unui membru al oficiului consular sau al unui membru al familiei saleÎn caz de deces al unui membru al oficiului consular sau al unui membru al familiei sale care locuia împreună cu el, statul de reşedinţa este obligat:a) să permită exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia celor care au fost dobandite în statul de reşedinţa şi care fac obiectul unei prohibitii la export în momentul decesului; … b) sa nu perceapa taxe naţionale, regionale sau comunale de succesiune sau de mutatie asupra bunurilor mobile a caror situare în statul de reşedinţa se datora exclusiv prezentei în acest stat a defunctului în calitate de membru al oficiului consular sau de membru al familiei unui membru al oficiului consular. … +
Articolul 58Libertatea de deplasareSub rezerva legilor şi a regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate naţionala, statul de reşedinţa asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de deplasare şi de circulatie pe teritoriul sau. +
Articolul 59Asigurarea mijloacelor de transportMijloacele de transport, proprietate a statului trimitator şi destinate uzului oficiului consular sau care sunt proprietate a membrilor oficiului consular, trebuie să faca obiectul unei asigurări obligatorii. +
Articolul 60Privilegii şi imunitati ale membrilor de familieMembrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiaza, în mod corespunzător, de privilegiile recunoscute acestora din urma, cu condiţia sa nu fie cetăţeni ai statului de reşedinţa, sa nu domicilieze şi sa nu exercite vreo activitate cu caracter lucrativ în acest stat. +
Articolul 61Persoanele care nu se bucura de privilegii şi imunitati1. Angajatii consulari şi membrii personalului de serviciu care sunt cetăţeni ai statului de reşedinţa sau au domiciliul în acest stat nu beneficiaza de privilegiile şi imunitatile prevăzute în prezenta convenţie, cu excepţia art. 51 paragraful 3.2. Totusi, statul de reşedinţa trebuie să-şi exercite jurisdictia asupra persoanelor menţionate la paragraful 1 din prezentul articol, în asa fel încât sa nu impiedice fără motiv exercitarea functiilor oficiului consular. +
Capitolul 5Dispozitii generale şi finale +
Articolul 62Respectarea legilor şi regulamentelor statului de reşedinţa1. Toate persoanele care se bucura de privilegiile şi imunitati, în virtutea prezentei conventii, sunt obligate să respecte legile şi regulamentele statului de reşedinţa, fără ca privilegiile şi imunitatile lor să fie prejudiciate.2. Localurile consulare nu vor fi utilizate în mod incompatibil cu exercitarea functiilor consulare. +
Articolul 63Exercitarea functiilor consulare de către misiunea diplomatica1. Dispozitiile prezentei conventii se aplică şi în cazul în care functiile consulare sunt exercitate de misiunea diplomatica.2. Numele şi prenumele membrilor misiunii diplomatice afectati serviciului consular al acesteia vor fi notificate ministerului afacerilor externe al statului de reşedinţa.3. Membrii misiunii diplomatice menţionaţi la paragraful 2 al prezentului articol continua sa beneficieze de privilegiile şi imunitatile pe care le conferă statutul diplomatic. +
Articolul 64Ratificarea şi intrarea în vigoare1. Prezenta convenţie va fi supusă ratificarii şi va intra în vigoare în a treizecea zi de la data ultimei notificari, pe cale diplomatica, privind indeplinirea procedurii legale pentru intrarea ei în vigoare.2. Prezenta convenţie se incheie pe o perioadă nedeterminata. Ea poate fi denuntata, prin notificare scrisa, de oricare dintre părţile contractante. În acest caz, ea îşi va inceta valabilitatea după 6 luni de la data denuntarii.3. La data intrarii în vigoare a prezentei conventii, îşi inceteaza valabilitatea, între cele doua părţi contractante, Convenţia consulara dintre Republica Socialista România şi Republica Socialista Federativa Iugoslavia, incheiata la Belgrad la 24 ianuarie 1974.Drept care, imputernicitii părţilor contractante au semnat prezenta convenţie şi au aplicat sigiliile.Întocmită la Zagreb, la 19 mai 1997, în doua exemplare originale, fiecare în limbile română, croata şi engleza, toate textele având aceeasi valoare; în caz de divergenta de interpretare, textul în limba engleza va prevala.Pentru România,Adrian SeverinPentru Republica Croatia,Dr. Mate Granic––-