CONVENŢIE CONSULARA din 16 ianuarie 1991

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 3 martie 1992
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHG 999 27/08/2008
ActulREFERIT DEDECIZIE 800 27/09/2007
ActulCONTINUT DELEGE 13 24/02/1992
ActulRATIFICAT DELEGE 13 24/02/1992
ART. 6REFERIT DEDECIZIE 170 27/02/2007
ART. 6REFERIT DEDECIZIE 689 20/12/2005
ART. 91REFERIT DEDECRET 758 19/05/2006
ART. 100REFERIT DEDECRET 758 19/05/2006
ART. 126REFERIT DEDECIZIE 521 09/04/2009

între România şi Republica Populara Chineza



România şi Republica Populara Chineza,În dorinţa de a dezvolta relatiile lor consulare şi de a facilita protectia drepturilor şi intereselor lor şi ale cetatenilor lor şi de a promova relatiile de prietenie şi cooperare între cele doua tari, au hotarit sa incheie prezenta convenţie consulara şi au convenit urmatoarele: + 
Capitolul 1Definitii + 
Articolul 1DefinitiiÎn înţelesul prezentei conventii, expresiile urmatoare vor avea semnificatiile atribuite mai jos:a) post consular înseamnă orice consulat general, consulat, viceconsulat ori agentie consulara;b) circumscriptie consulara înseamnă teritoriul stabilit pentru exercitarea functiilor consulare de către postul consular;c) seful postului consular înseamnă consul general, consul, viceconsul sau agent consular, care este insarcinat de statul trimitator ca sef al postului consular;d) functionar consular înseamnă consul general, consul, viceconsul, agent sau atasat consular, insarcinat sa exercite functii consulare;e) membru al personalului tehnic şi administrativ al postului consular înseamnă orice persoană care indeplineste sarcini administrative sau tehnice la un post consular;f) membru al personalului de serviciu înseamnă orice persoană angajata în serviciul domestic al unui post consular;g) membru al postului consular înseamnă funcţionarii consulari, membrii personalului administrativ şi tehnic şi personalul de serviciu al postului consular;h) membru de familie înseamnă sotia (sotul), copiii minori şi parintii unui membru al postului consular, care locuiesc împreună;i) membru al personalului particular înseamnă orice persoană care este angajata în serviciul casnic al unui membru al postului consular;j) localuri consulare înseamnă cladirile sau părţile din cladiri şi terenurile aferente, oricui ar aparţine, care sînt folosite exclusiv în scopul activităţii consulare;k) expresia arhive consulare cuprinde toate hirtiile, documentele, corespondenta, cartile, filmele, benzile de magnetofon şi registrele postului consular, precum şi materialul de cifru, fisierele şi mobilierul destinate să le protejeze şi să le pastreze;l) cetatean al statului trimitator înseamnă orice persoană fizica avînd cetatenia statului trimitator, potrivit legilor sale, şi, atunci cînd contextul o permite, orice persoană juridica avînd naţionalitatea statului trimitator;m) nava a statului trimitator înseamnă orice nava navigind sub pavilionul statului trimitator, potrivit legilor sale, cu excepţia navelor militare;n) aeronava a statului trimitator înseamnă orice aeronava înregistrată în statul trimitator, purtind insemnele de înregistrare ale acestui stat, cu excepţia aeronavelor militare.
 + 
Capitolul 2Relatii consulare în general + 
Articolul 2Înfiinţarea unui post consular1. Un post consular poate fi înfiinţat pe teritoriul statului primitor numai cu consimtamintul acestui stat.2. Stabilirea sediului postului consular, rangului sau şi circumscriptiei sale consulare, precum şi orice schimbare cu privire la acestea se vor face pe bază de negocieri între statul trimitator şi statul primitor.
 + 
Articolul 3Numirea şi admiterea sefilor de post consular1. În vederea numirii sefului postului consular, statul trimitator trebuie să obţină, pe cale diplomatica, acordul prealabil al statului de reşedinţa. Dacă statul primitor nu este de acord, acesta nu este obligat să-şi motiveze hotărîrea.2. Statul trimitator va transmite, pe cale diplomatica, statului primitor, patenta consulara de numire a sefului de post consular, în care se vor menţiona numele şi prenumele şi rangul sefului de post consular, sediul, clasa şi circumscripţia postului consular.3. După primirea patentei, statul primitor va acorda, cit mai curind posibil, exequaturul sefului de post consular. Seful postului consular poate să-şi inceapa exercitarea functiilor sale consulare, după primirea exequaturului din partea statului primitor. Cu acordul statului de reşedinţa, seful postului consular poate să-şi exercite, cu titlu provizoriu, functiile sale şi înainte de primirea exequaturului.4. După acordarea exequaturului sefului de post consular ori autorizarea sa de a-şi exercită, cu titlu provizoriu, functiile sale, statul primitor va notifica imediat autorităţilor din circumscripţia consulara şi va lua toate masurile necesare pentru a permite sefului de post consular să-şi poata îndeplini functiile şi de a se bucura de drepturile, facilitatile, privilegiile şi imunitatile prevăzute în prezenta convenţie.
 + 
Articolul 4Exercitarea temporara a functiilor sefului de post consular1. Dacă, indiferent de motiv, seful de post consular este în imposibilitate de a-şi îndeplini functiile sale, ori postul sau este vacant, statul trimitator poate desemna un functionar consular al postului consular ori al altui post consular din statul primitor, ori un functionar diplomatic al ambasadei sale din statul primitor, în calitate de gerant interimar al postului consular. Statul trimitator va notifica, în prealabil, statului primitor, numele, prenumele şi rangul gerantului interimar.2. Gerantul interimar se va bucura de aceleasi drepturi, facilităţi, privilegii şi imunitati recunoscute sefului de post consular potrivit prevederilor prezentei conventii.3. Functionarul diplomatic desemnat în calitate de gerant interimar al postului consular va continua să se bucure de privilegiile şi imunitatile diplomatice recunoscute acestuia.
 + 
Articolul 5Notificarea numirilor, sosirilor şi plecarilorStatul trimitator va notifica în scris statului primitor, în timp util, urmatoarele:a) numele, prenumele şi rangul membrilor postului consular, data sosirii şi plecarii definitive ori a încetării functiilor acestora, precum şi orice modificare a statutului lor, în perioada cit se afla în serviciul postului consular;b) numele şi prenumele, cetatenia, data sosirii şi a plecarii definitive a membrilor de familie ai unui membru al postului consular, precum şi faptul ca o persoană devine ori inceteaza de a mai fi membru al familiei;c) numele, prenumele, cetatenia, functia, data sosirii şi plecarii definitive a unui membru al personalului particular.
 + 
Articolul 6Cărţi de identitateAutorităţile competente ale statului primitor vor elibera gratuit, în conformitate cu reglementarile acestui stat, cărţi de identitate membrilor postului consular şi familiilor acestora, cu excepţia celor care sînt cetăţeni sau rezidenti permanenti ai statului primitor.
 + 
Articolul 7Cetatenia membrilor postului consular şi membrilor personalului particular1. Functionarul consular trebuie să fie cetatean al statului trimitator şi sa nu fie rezident permanent în statul primitor.2. Membrii personalului tehnic şi administrativ şi membrii personalului de serviciu ai postului consular, precum şi membrii personalului particular trebuie să fie cetăţeni ai statului trimitator ori ai statului primitor, dacă acesta din urma este de acord.
 + 
Articolul 8Persoane declarate "non grata"1. Statul primitor poate oricînd notifica, pe cale diplomatica, statului trimitator, ca un membru al postului consular este persoana "non grata" ori este inacceptabil, fără să fie obligat să-şi motiveze hotărîrea sa.2. În situaţia mentionata la paragraful 1 al acestui articol, statul trimitator va rechema aceasta persoana ori îi va inceta activitatea la postul consular. Dacă statul trimitator nu-şi indeplineste oblibaţiile într-un termen rezonabil, statul primitor este indreptatit să-i retraga recunoasterea persoanei în cauza sau sa inceteze a o considera ca membru al postului consular.
 + 
Capitolul 3Functii consulare + 
Articolul 9Functii consulare generaleFunctionarul consular are dreptul sa indeplineasca urmatoarele functii:a) sa protejeze drepturile şi interesele statului trimitator şi ale cetatenilor acestuia, sa acorde ajutor şi asistenţa;b) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor economice, comerciale, tehnico-stiintifice, culturale, turistice şi pe linie de invatamint dintre statul trimitator şi statul primitor şi sa promoveze relatiile de prietenie şi cooperare şi în alte domenii;c) să se informeze, pe toate caile legale, asupra aspectelor economice, comerciale, tehnico-stiintifice, culturale, turistice, pe linie de invatamint şi altor domenii din statul primitor şi sa faca rapoarte guvernului statului trimitator;d) sa indeplineasca orice alte functii încredinţate de statul trimitator, care nu sînt interzise de legile şi regulamentele statului primitor sau la care statul primitor nu se opune.
 + 
Articolul 10Functii referitoare la cetatenie şi starea civila1. Functionarul consular are dreptul:a) sa primeasca cereri referitoare la cetatenie;b) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;c) sa inregistreze nasterile şi decesele cetatenilor statului trimitator şi sa elibereze actele corespunzătoare;d) sa incheie căsătorii între cetatenii statului trimitator şi să le elibereze certificate de căsătorie corespunzătoare.2. Prevederile paragrafului 1 ale acestui articol nu scutesc persoanele în cauza de obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului primitor.
 + 
Articolul 11Functii referitoare la pasapoarte şi vizeFunctionarul consular are dreptul:a) sa elibereze pasapoarte şi alte documente de calatorie cetatenilor statului trimitator, să le reinnoiasca, să le prelungească, sa faca menţiuni sau să le anuleze;b) sa acorde vize persoanelor care calatoresc sau tranziteaza teritoriul statului trimitator, sa prelungească sau sa anuleze astfel de vize.
 + 
Articolul 12Legalizari şi autentificari1. În măsura în care legile şi regulamentele statului de reşedinţa permit, functionarul consular este autorizat sa indeplineasca, în localul consular, la locuinta cetatenilor statului trimitator, la bordul navelor sau aeronavelor care poarta pavilionul acestui stat, urmatoarele functii:a) sa intocmeasca, la cererea oricarei persoane fizice sau juridice, indiferent de cetatenia sau naţionalitatea acesteia, acte şi documente pentru a fi folosite în statul trimitator;b) sa intocmeasca, la cererea unui cetatean al statului trimitator, acte şi documente care urmeaza să fie folosite în afara acestui stat;c) sa traduca acte şi documente oficiale în limba statului trimitator ori a statului primitor şi sa certifice ca aceste traduceri sînt conforme cu originalul;d) sa indeplineasca orice alte functii notariale încredinţate de statul trimitator;e) sa autentifice semnaturile şi sigiliile de pe documente ale autorităţilor de resort ale statului trimitator sau ale statului primitor.2. Atunci cînd sînt folosite în statul primitor, documentele intocmite, certificate sau autentificate de functionarul consular, dacă nu contravin legilor şi regulamentelor statului primitor, vor avea aceeasi valabilitate şi efect ca şi documentele intocmite, certificate şi autentificate de autorităţile competente ale statului primitor.3. Functionarul consular este autorizat sa primeasca ori sa ia în custodie temporara certificate şi documente ale unui cetatean al statului trimitator, cu condiţia ca aceasta sa nu fie incompatibila cu legile şi regulamentele statului primitor.
 + 
Articolul 13Notificarea detentiei, arestului şi a vizitelor1. Dacă un cetatean al statului trimitator este detinut, arestat sau privat de libertate în orice alt mod, în cadrul circumscriptiei consulare, autorităţile statului primitor vor informa postul consular cit mai curind posibil, dar nu mai tirziu de 4 zile de la luarea acestor măsuri.2. Functionarul consular are dreptul sa viziteze pe cetateanul statului trimitator aflat în detentie preventiva, arestat sau privat de libertate în orice alt mod, sa discute sau sa comunice cu el şi sa intreprinda masurile necesare pentru a-i asigura asistenţa legala. Autorităţile competente ale statului primitor trebuie să organizeze, cit mai curind posibil, vizitarea cetateanului respectiv de către functionarul consular, dar nu mai tirziu de 3 zile de la data prezentarii cererii. Functionarul consular poate, într-o perioadă de timp rezonabila, sa repete vizitarea acestuia.3. Functionarul consular are dreptul de a vizita pe cetateanul statului trimitator aflat în executarea unei pedepse.4. Autorităţile competente ale statului primitor vor incunostinta cetateanul respectiv al statului trimitator despre prevederile paragrafelor 1, 2 şi 3 ale acestui articol.5. Drepturile la care se referă prezentul articol trebuie să fie exercitate în conformitate cu legile şi regulamentele statului primitor, cu rezerva, totusi, ca aceste legi şi regulamente trebuie să permită deplina realizare a scopurilor pentru care sînt destinate drepturile acordate în baza prezentului articol.
 + 
Articolul 14Tutela şi curatela1. Autorităţile competente ale statului primitor vor notifica postului consular necesitatea instituirii tutelei sau curatelei pentru un cetatean, inclusiv minor, al statului trimitator din circumscripţia consulara, care nu are capacitatea sau aceasta este restrinsa, pentru a putea actiona în nume propriu.2. Functionarul consular are dreptul sa protejeze, în măsura permisa de legile şi regulamentele statului primitor, drepturile şi interesele unui cetatean, inclusiv ale unui minor al statului trimitator, care nu are capacitate sau are capacitate restrinsa de a actiona în nume propriu şi atunci cînd se impune de a recomanda sau desemna un curator sau tutore unei persoane şi sa supravegheze activităţile privind tutela şi curatela.
 + 
Articolul 15Asistenţa cetatenilor statului trimitator1. Functionarul consular are dreptul:a) sa comunice şi sa viziteze orice cetatean al statului trimitator aflat în circumscripţia consulara, iar statul primitor nu va împiedica comunicarea dintre cetatenii statului trimitator şi postul consular şi nici nu va pune restrictii acestora de a avea acces la postul consular;b) să se informeze asupra condiţiilor de trai şi de munca ale unui cetatean al statului trimitator în statul primitor şi să-i acorde asistenţa necesară;c) sa ceara autorităţilor competente ale statului primitor sa-l informeze asupra situaţiei unui cetatean al statului trimitator, iar acestea sa faca tot ce se poate pentru a-i transmite informaţiile solicitate;d) sa primeasca şi sa ia în pastrare temporara bani şi valori ale unui cetatean al statului trimitator, în conformitate cu legile şi regulamentele statului primitor.2. În cazul în care un cetatean al statului trimitator nu se afla în localitate ori, din alte motive, nu este în măsura să-şi apere la timp drepturile şi interesele, în conformitate cu legile şi regulamentele statului primitor, functionarul consular îl poate reprezenta în faţa tribunalului şi altor autorităţi competente ale statului primitor sau să-i asigure o reprezentare adecvata pînă cînd acesta îşi desemneaza reprezentantul sau ori este în măsura să-şi asume apararea propriilor drepturi şi interese.
 + 
Articolul 16Notificarea deceselorÎn caz de deces al unui cetatean al statului trimitator în statul primitor, autorităţile competente ale statului primitor vor informa postul consular cit mai curind posibil; la cererea postului consular, acestea îi vor pune la dispoziţie un certificat de deces ori o copie a altui document confirmind decesul.
 + 
Articolul 17Functii privind succesiunile1. În cazul în care un cetatean al statului trimitator, decedat în statul primitor, lasă o succesiune în acest stat şi nu exista mostenitori ori executor testamentar în statul primitor, autorităţile competente ale acestui stat vor informa neintirziat despre aceasta postul consular.2. Functionarul consular are dreptul de a fi prezent, în cazul existentei unei succesiuni, prevăzute la paragraful 1 al acestui articol, la intocmirea şi sigilarea inventarului de către autorităţile competente ale statului primitor.3. În cazul în care un cetatean al statului trimitator, în calitate de mostenitor sau legatar, este indreptatit sa mosteneasca ori sa primeasca o succesiune, ori un legat din partea unei persoane decedate pe teritoriul statului primitor, indiferent de cetatenia acesteia, autorităţile competente ale acestui stat vor informa postul consular despre aceasta.4. Dacă un cetatean al statului trimitator are sau pretinde a avea un drept de mostenire asupra unei succesiuni în statul primitor, însă nici el şi nici reprezentantul sau nu pot sa ia parte la dezbaterea succesiunii, functionarul consular poate, personal sau prin loctiitorul sau, sa-l reprezinte pe acest cetatean în faţa tribunalului ori altor autorităţi competente ale statului primitor.5. Functionarul consular are dreptul, în numele unui cetatean al statului trimitator, care nu este rezident permanent în statul primitor, sa primeasca, pentru a transmite acestui cetatean, orice succesiune sau legat din statul primitor care se cuvine acestuia.6. Dacă un cetatean al statului trimitator, care nu este rezident permanent în statul primitor, decedeaza în timp ce se afla temporar sau în tranzit prin acest stat şi dacă nu exista nici o ruda ori reprezentant al său în statul primitor, functionarul consular este indreptatit sa ia imediat în custodie provizorie toate documentele, banii şi bunurile personale care s-au gasit în posesia defunctului, pentru a fi transmise mostenitorilor săi, executorului testamentar ori altor persoane autorizate sa primeasca bunurile.7. În exercitarea functiilor menţionate la paragrafele 4, 5 şi 6 ale acestui articol, functionarul consular trebuie să se conformeze legilor şi regulamentelor statului primitor.
 + 
Articolul 18Asistenţa acordată navelor statului trimitator1. Functionarul consular are dreptul, în circumscripţia sa consulara, sa acorde asistenţa navelor statului trimitator, care se afla în apele interioare sau teritoriale ale statului primitor, comandantilor şi echipajelor acestora şi, de asemenea:a) sa faca vizita la bordul navei, sa chestioneze pe comandant şi oricare membru al echipajului şi sa primeasca rapoarte asupra navei, voiajului şi incarcaturii acesteia;b) sa cerceteze orice accident care a aparut în timpul voiajului, cu condiţia ca aceasta sa nu lezeze prerogativele autorităţilor statului primitor;c) sa solutioneze neintelegerile dintre comandant şi echipaj, inclusiv disputele asupra salariului şi obligaţiilor rezultind din contractul de muncă, şi sa ia măsuri pentru asigurarea ordinii şi disciplinei la bordul navei;d) să fie vizitat de comandantul navei şi oricare membru din echipaj şi, ori de cite ori este necesar, sa ia măsuri pentru a asigura acestora asistenţa medicală, inclusiv repatrierea;e) sa primeasca, sa examineze, sa intocmeasca, să semneze sau sa autentifice documente care privesc o nava;f) sa solutioneze, în baza imputernicirii date de autorităţile statului trimitator, şi alte probleme care privesc o nava.2. Comandantul şi membrii echipajului au acces la functionarul consular. Ei pot avea acces la postul consular, cu condiţia de a nu contraveni legilor şi regulamentelor statului primitor privind controlul strainilor şi administratia portului.
 + 
Articolul 19Protectia în caz de măsuri coercitive împotriva unei nave a statului trimitator1. În cazul în care tribunalele ori alte autorităţi competente ale statului primitor intenţionează sa ia măsuri coercitive ori să efectueze acte de urmărire în legătură sau la bordul unei nave a statului trimitator, acestea vor notifica în prealabil postului consular, astfel ca un functionar consular ori reprezentantul acestuia să poată fi prezent atunci cînd astfel de măsuri sînt luate. Dacă în caz de urgenta nu este posibila notificarea prealabila, postul consular va fi informat imediat după luarea masurilor de către autorităţile competente ale statului primitor, caruia, la cererea functionarului consular, i se vor comunică masurile intreprinse.2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol se vor aplica, în mod corespunzător, în cazul masurilor luate la uscat de autorităţile competente ale statului primitor împotriva comandantului navei ori a oricărui membru din echipaj.3. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 ale acestui articol nu se aplică inspecţiilor de rutina, efectuate de autorităţile competente ale statului primitor pe linie de vama, administratia porturilor, carantina, controlul frontierei şi nici masurilor luate de aceste autorităţi pentru a asigura securitatea navigatiei pe mare ori prevenirea poluarii apelor.4. Autorităţile competente ale statului primitor nu vor interveni în problemele interne ale unei nave, atunci cînd linistea, siguranţa şi ordinea publică din statul primitor nu sînt incalcate, excepţind cazul cînd aceasta are loc la cererea expresa a comandantului navei sau cu consimtamintul acestuia ori al unui functionar consular al statului trimitator.
 + 
Articolul 20Asistenţa acordată navelor statului trimitator în caz de avarie, esuare sau naufragiu1. În caz de avarie, esuare sau naufragiu al unei nave a statului trimitator în apele interioare sau teritoriale ale statului primitor, autorităţile competente ale acestui stat vor notifica postului consular, cit mai curind posibil, informindu-l de masurile luate pentru salvarea persoanelor aflate la bord, a vasului, a incarcaturii sale şi a altor bunuri.2. Functionarul consular va fi autorizat sa ia măsuri de acordare a asistentei oricarei nave avariate, esuate sau naufragiate a statului trimitator, echipajului şi pasagerilor acesteia şi sa ceara sprijinul autorităţilor statului primitor în acest scop.3. Autorităţile statului primitor vor informa postul consular, cit mai curind posibil, în cazul în care o nava avariata, esuata sau naufragiata a statului trimitator, sculele sau incarcatura acesteia sînt gasite în apropiere de coasta ori sînt aduse într-un port al statului primitor, iar comandantul, proprietarul, agentul navei ori compania de asigurare nu sînt prezenţi sau nu pot lua măsuri pentru conservarea ori vinzarea acestora. În aceasta situaţie, functionarul consular poate lua masurile ce se impun, în numele acestora.4. Nici un fel de taxe vamale nu pot fi percepute pentru nava statului trimitator avariata, esuata sau naufragiata, pentru incarcatura sau bunurile de pe aceasta, afară de cazul cînd acestea au fost puse în consumatie sau folosite în statul primitor.5. Functionarul consular are dreptul să fie prezent la procedurile intreprinse de autorităţile competente ale statului primitor pentru determinarea cauzei avariei, esuarii sau naufragiului navei statului trimitator.
 + 
Articolul 21Aeronava a statului trimitatorPrevederile prezentei conventii referitoare la navele statului trimitator se aplică şi la aeronavele statului trimitator, cu condiţia ca acestea sa nu contravina prevederilor acordurilor bilaterale în vigoare între statul trimitator şi statul primitor ori acordurilor multilaterale la care ambele state sînt părţi.
 + 
Articolul 22Transmiterea actelor judiciareFunctionarul consular are dreptul sa transmita acte judiciare şi extrajudiciare, în măsura în care îi este permis de legile şi regulamentele statului primitor. Dacă între statul trimitator şi statul primitor exista alte înţelegeri, se vor aplica prevederile acestora.
 + 
Articolul 23Zona prevăzută pentru exercitarea functiilor consulareFunctionarul consular poate să-şi indeplineasca functiile consulare numai în circumscripţia consulara. Cu consimtamintul statului primitor, el poate să-şi exercite functiile şi în afara circumscriptiei consulare.
 + 
Articolul 24Comunicarea cu autorităţile statului primitorÎn exercitarea functiilor consulare, functionarul consular se poate adresa autorităţilor locale din circumscripţia sa consulara şi, cînd este necesar, autorităţilor centrale competente ale statului primitor, în măsura în care îi este permis de legile, regulamentele şi uzantele statului primitor.
 + 
Capitolul 4Facilităţi, privilegii şi imunitati + 
Articolul 25Facilităţi pentru postul consular1. Statul primitor va acorda facilităţi depline pentru indeplinirea functiilor postului consular.2. Statul primitor va trata membrii postului consular cu respectul cuvenit şi va lua masurile corespunzătoare pentru a asigura indeplinirea functiilor acestora şi cu respectarea drepturilor, facilitatilor, privilegiilor şi imunitatilor prevăzute în prezenta convenţie.
 + 
Articolul 26Dobindirea de localuri consulare şi locuinte1. În măsura în care legile şi regulamentele statului primitor permit, statul trimitator ori reprezentantul sau are dreptul:a) sa cumpere, sa inchirieze ori sa dobindeasca în orice alt mod cladiri sau părţi din acestea, inclusiv terenul aferent acestora, destinate activităţii consulare sau ca locuinte ale membrilor postului consular, cu excepţia locuintelor acelor membri care sînt cetăţeni ori rezidenti permanenti ai statului primitor;b) sa construiasca sau sa aduca imbunatatiri cladirilor situate pe terenul dobîndit.2. Statul primitor va sprijini statul trimitator să obţină localuri pentru activitatea consulara şi, atunci cînd este necesar, sa dobindeasca locuinte corespunzătoare pentru membrii postului consular.3. În exercitarea drepturilor lor prevăzute în paragraful 1 al acestui articol, statul trimitator ori reprezentantul sau se va conforma legilor şi regulamentelor statului primitor, privind terenul, construcţia şi sistematizarea urbana.
 + 
Articolul 27Folosirea drapelului şi stemei naţionale1. Statul trimitator are dreptul sa aseze pe localurile consulare stema naţionala şi inscripţia cu denumirea postului consular în limba statului trimitator şi cea a statului primitor.2. Statul trimitator are dreptul de a arbora drapelul naţional pe localurile consulare, reşedinţa sefului postului consular şi pe mijloacele de transport folosite de acesta în indeplinirea functiilor sale oficiale.
 + 
Articolul 28Inviolabilitatea localurilor consulare şi a locuintelor functionarilor consulari1 Localurile consulare şi locuintele functionarilor consulari sînt inviolabile. Autorităţile statului primitor nu pot patrunde în localurile consulare şi locuintele functionarilor consulari fără consimtamintul sefului postului consular ori al sefului misiunii diplomatice a statului trimitator în statul primitor sau al persoanei desemnate de unul dintre acestia.2. Statul primitor va lua toate masurile necesare pentru protejarea localurilor consulare şi a locuintelor functionarilor consulari împotriva oricăror imixtiuni sau pagube, precum şi pentru a împiedica orice tulburare a linistii postului consular sau stirbirea demnitatii sale.
 + 
Articolul 29Imunitatea de rechizitie a localurilor consulareLocalurile consulare, mobilierul lor şi bunurilor postului consular, ca şi mijloacele de transport, nu pot face obiectul vreunei forme de rechizitie în scopuri de aparare naţionala sau de utilitate publică. În cazul cînd o expropriere ar fi necesară în aceste scopuri, vor fi luate toate masurile corespunzătoare pentru a evita impiedicarea exercitarii functiilor consulare, iar statului trimitator îi va fi varsata o indemnizatie prompta, adecvata şi efectiva.
 + 
Articolul 30Inviolabilitatea arhivelor consulareArhivele consulare sînt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar gasi.
 + 
Articolul 31Libertatea de comunicare1. Statul primitor va permite şi proteja libertatea de comunicare a postului consular pentru toate scopurile oficiale. În comunicarile cu guvernul, misiunile diplomatice şi alte posturi consulare ale statului trimitator, postul consular poate folosi toate mijloacele de comunicare adecvate, inclusiv mesajele în cod sau cifrate, curierul diplomatic sau consular şi valiza diplomatica sau consulara. Cu toate acestea, postul consular poate instala şi folosi un emitator radio numai cu consimtamintul statului primitor.2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Valiza consulara nu poate fi nici deschisa şi nici retinuta. Aceasta va purta semne exterioare vizibile privind caracterul sau şi nu va contine decit corespondenta oficiala, documente oficiale şi articole destinate exclusiv pentru folosinţă oficiala.3. Curierul consular trebuie să fie cetatean al statului trimitator şi sa nu fie rezident permanent în statul primitor. El trebuie să posede un document oficial indicind statutul sau. Acesta se bucura de aceleasi drepturi, facilităţi, privilegii şi imunitati în statul primitor ca şi un curier diplomatic.4. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau aeronave a statului trimitator, care trebuie să posede un document oficial indicind numărul de colete ce constituie valiza diplomatica, fără a fi însă considerat curier consular. Cu acordul autorităţilor competente ale statului primitor, un membru al postului consular poate să inmineze sau sa preia liber şi direct valiza consulara.
 + 
Articolul 32Drepturi şi taxe consulare1. Postul consular poate percepe pe teritoriul statului primitor taxe şi drepturi pentru serviciile consulare prestate în conformitate cu legile şi regulamentele statului primitor.2. Taxele şi drepturile prevăzute la paragraful 1 al acestui articol vor fi exceptate de toate impozitele şi taxele statului primitor.
 + 
Articolul 33Libertatea de deplasareMembrii postului consular se vor bucura de libertatea de deplasare şi calatorie în statul primitor, cu excepţia zonelor în care legile şi regulamentele statului primitor interzic sau limiteaza accesul.
 + 
Articolul 34Inviolabilitatea functionarilor consulariFuncţionarii consulari se bucura de inviolabilitate personala şi nu pot fi supuşi retinerii sau arestarii. Statul primitor va lua măsuri corespunzătoare pentru a preveni orice atingere adusa libertatii sau demnitatii acestora.
 + 
Articolul 35Imunitatea de jurisdictie1. Functionarul consular nu este supus jurisdictiei autorităţilor judiciare sau administrative ale statului primitor, cu excepţia urmatoarelor acţiuni civile:a) care rezultă din incheierea unui contract de către functionarul consular, pe care nu l-a incheiat în mod expres în calitate de reprezentant al statului trimitator;b) intentate de un tert pentru o paguba rezultind dintr-un accident cauzat în statul primitor de un autovehicul, nava sau aeronava;c) în legătură cu un imobil particular situat în statul primitor, numai dacă functionarul consular nu îl detine în calitate de reprezentant al statului trimitator pentru realizarea scopurilor postului consular;d) referitoare la o succesiune în care este personal interesat;e) în legătură cu o activitate profesionala sau comerciala desfăşurată în statul primitor, în afara functiilor sale oficiale.2. Statul primitor nu va lua nici un fel de măsuri de executare împotriva functionarului consular, în afară de cazurile prevăzute la paragraful 1 al prezentului articol. În cazul în care asemenea măsuri vor fi luate, nu se va aduce atingere inviolabilitatii personale sau locuinţei functionarului consular.3. Membrii personalului administrativ, tehnic şi de serviciu ai postului consular nu sînt supuşi jurisdictiei autorităţilor judiciare şi administrative ale statului primitor pentru actele indeplinite în exercitarea atribuţiilor lor, în afară de cazurile civile prevăzute la paragraful 1 al acestui articol.
 + 
Articolul 36Obligaţia de a depune ca martor1. Functionarul consular nu este obligat să depună ca martor.2. Membrii personalului administrativ şi tehnic sau de serviciu ai postului consular pot fi chemati să depună ca martori în procedurile judiciare sau administrative în statul primitor. În afară de cazurile prevăzute la paragraful 3 al acestui articol, ei nu pot refuza să depună ca martori.3. Membrii personalului administrativ şi tehnic sau de serviciu nu pot fi obligati să depună marturie în legătură cu indeplinirea functiilor lor sau să prezinte corespondenta oficiala ori documente referitoare la aceasta activitate. Ei au dreptul sa refuze să depună marturie ca experti cu privire la legislatia statului trimitator.4. Autorităţile competente ale statului primitor, care solicită marturia unui membru al personalului administrativ şi tehnic sau de serviciu al postului consular, trebuie să evite a-l împiedica în indeplinirea atribuţiilor sale de serviciu. Acestea pot, atunci cînd este posibil, să obţină marturia la reşedinţa acestuia, la sediul postului consular, sau sa accepte o declaratie scrisa din partea sa.
 + 
Articolul 37Scutirea de prestatii şi alte obligaţii personale1. Membrii postului consular sînt exceptati în statul primitor de la orice fel de prestatii personale, publice şi obligaţii militare.2. Funcţionarii consulari, membrii personalului administrativ şi personalului tehnic ai postului consular sînt exceptati de orice obligaţie prevăzută în legile şi regulamentele statului primitor cu privire la inregistrarea strainilor şi eliberarea permiselor de sedere.
 + 
Articolul 38Scutirea de impozite şi taxe1. Statul primitor va scuti de impozite şi taxe:a) localurile consulare şi locuintele membrilor postului consular, dobindite în numele statului trimitator ori reprezentantului acestuia, precum şi tranzactiile sau actele referitoare la acestea;b) bunurile mobile şi mijloacele de transport dobindite pentru folosinţă exclusiv oficiala a postului consular, precum şi achizitia, posesia ori întreţinerea acestora.2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplică:a) impozitelor şi taxelor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;b) impozitelor şi taxelor percepute potrivit legilor şi regulamentelor statului primitor de la o persoană care incheie un contract cu statul trimitator sau reprezentantul acestuia.
 + 
Articolul 39Scutirea de taxe a membrilor postului consular1. Funcţionarii consulari şi membrii personalului tehnico-administrativ ai postului consular vor fi scutiti de toate impozitele şi taxele naţionale, regionale ori municipale din statul primitor asupra persoanelor sau bunurilor, cu excepţia:a) taxelor indirecte de orice fel care, în mod normal, sînt incorporate în preţul marfurilor şi serviciilor;b) impozitelor şi taxelor asupra imobilelor deţinute în proprietate pe teritoriul statului primitor, sub rezerva dispoziţiilor de la paragraful 1 al art. 38 al convenţiei;c) taxelor asupra veniturilor imobiliare şi din succesiuni şi taxelor asupra transferurilor de capital, sub rezerva dispoziţiilor art. 43 al acestei conventii;d) impozitelor şi taxelor asupra veniturilor particulare, altele decit venitul obţinut datorita functiilor oficiale în statul primitor;e) taxelor percepute pentru prestarea unor servicii particulare;f) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 38 al acestei conventii.2. Membrii personalului de serviciu ai postului consular vor fi exceptati de impozite şi taxe asupra salariului pe care îl primesc pentru serviciul lor la postul consular din statul primitor.3. Membrii postului consular care angajează persoane ale caror retributii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit, din statul primitor, trebuie să respecte oblibaţiile pe care legile şi regulamentele acestui stat le impun în materie de percepere a impozitului pe venit celor care angajează.
 + 
Articolul 40Scutirea de control vamal şi taxe vamale1. În conformitate cu legile şi regulamentele sale, statul primitor va permite intrarea şi ieşirea cu scutire de taxe vamale, altele decit cele platite pentru inmagazinaj, manipulare şi alte servicii similare, pentru:a) obiectele destinate folosinţei oficiale a postului consular;b) obiectele de uz personal pentru functionarul consular;c) obiectele importate cu ocazia primei instalari la post a unui membru al personalului tehnic sau administrativ al postului consular, inclusiv articolele de uz gospodaresc, destinate aceluiasi scop.2. Obiectele menţionate la subparagrafele b) şi c) ale paragrafului 1 al acestui articol nu trebuie să depăşească cantitatile necesare pentru folosinţă personala a persoanei în cauza.3. Bagajul personal al functionarului consular va fi scutit de control vamal.Acesta poate fi controlat de către autorităţile competente ale statului primitor numai dacă exista motive serioase să se creada ca el contine alte obiecte decit cele menţionate la subparagraful b) al paragrafului 1 al acestui articol ori articole de import sau export interzise de către legile şi regulamentele statului primitor ori care sînt supuse carantinei. Controlul, în acest caz, se va efectua în prezenta functionarului consular în cauza ori a reprezentantului sau.
 + 
Articolul 41Privilegiile şi imunitatile membrilor de familie1. Membrii de familie ai functionarului consular, precum şi membrii de familie ai membrilor personalului administrativ şi tehnic al oficiului consular se bucura de privilegiile şi imunitatile la care sînt indreptatiti, în baza prevederilor prezentei conventii, functionarul consular şi membrul personalului administrativ şi tehnic. Membrii de familie ai membrului personalului de serviciu al postului consular se bucura de privilegiile şi imunitatile acordate membrului personalului de serviciu în baza prevederilor paragrafului 1 al art. 37 din prezenta convenţie.2. Prevederile paragrafului 1 al acestui articol nu se aplică membrilor de familie care sînt cetăţeni ai statului primitor, au reşedinţa în acest stat sau desfăşoară o activitate lucrativa în statul primitor.
 + 
Articolul 42Persoane care nu se bucura de privilegii şi imunitati1. Membrii personalului administrativ şi tehnic sau de serviciu ai postului consular, care sînt cetăţeni ai statului primitor sau au domiciliul în acest stat, nu se bucura de privilegiile şi imunitatile prevăzute în prezenta convenţie, cu excepţia prevederilor paragrafului 3 al art. 36.2. Membrii familiilor persoanelor menţionate la paragraful 1 al acestui articol nu se bucura de privilegiile şi imunitatile prevăzute în prezenta convenţie.3. Statul primitor trebuie să-şi exercite jurisdictia asupra persoanelor menţionate la paragrafele 1 şi 2, astfel incit sa nu impiedice în mod excesiv exercitarea functiilor postului consular.
 + 
Articolul 43Succesiunea unui membru al postului consular sau a unui membru al familiei saleÎn caz de deces al unui membru al postului consular sau al unui membru al familiei sale, statul primitor este obligat:a) să permită exportul bunurilor mobile ale defunctului cu excepţia celor care au fost dobindite în statul primitor al caror export este interzis în momentul decesului;b) sa scuteasca bunurile mobile ale defunctului de taxe de succesiune şi de toate impozitele aferente.
 + 
Articolul 44Începerea şi încetarea privilegiilor şi imunitatilor1. Orice membru al postului consular beneficiaza de privilegiile şi imunitatile prevăzute în aceasta convenţie din momentul intrarii pe teritoriul statului primitor pentru a-şi lua în primire postul sau, dacă, se afla deja pe teritoriul acestuia, din momentul intrarii sale în functie la postul consular.2. Membrii de familie ai unui membru al postului consular beneficiaza de privilegiile şi imunitatile prevăzute în prezenta convenţie incepind cu data intrarii lor pe teritoriul statului primitor sau de la data cînd au devenit membrii unei astfel de familii.3. Cînd functiile unui membru al postului consular inceteaza, privilegiile şi imunitatile sale şi cele ale membrilor săi de familie inceteaza în momentul cînd persoana în cauza paraseste statul primitor ori în momentul expirarii unui termen rezonabil acordat ca să poată părăsi acest stat. Privilegiile şi imunitatile membrilor de familie ai unui membru al postului consular iau sfirsit în momentul în care inceteaza de a mai fi membri ai acelei familii. Totusi, dacă aceste persoane intenţionează sa părăsească teritoriul statului primitor, după aceea, într-o perioadă rezonabila de timp, privilegiile şi imunitatile lor subzista pînă în momentul plecarii.4. În caz de deces al unui membru al postului consular, membrii săi de familie vor continua sa beneficieze de privilegiile şi imunitatile acordate pînă în momentul parasirii statului primitor ori pînă la expirarea unei perioade rezonabile de timp acordate în acest scop.
 + 
Articolul 45Renuntarea la privilegii şi imunitati1. Statul trimitator poate renunta la oricare din privilegiile şi imunitatile de care beneficiaza persoanele în cauza, potrivit art. 35 şi 36 ale convenţiei. În toate cazurile, renuntarea trebuie să fie comunicata în scris statului primitor în mod explicit.2. Iniţierea unei proceduri de către o persoană, intr-o problemă în care s-ar bucura de imunitate de jurisdictie, potrivit acestei conventii, face imposibila invocarea de către aceasta a imunitatii de jurisdictie în cazul unei acţiuni reconventionale faţă de actiunea principala.3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru o actiune civila sau administrativa nu implica renuntarea la imunitatea privind executarea hotărîrii judecătorești, pentru care este necesară o renuntare în scris, distincta, la imunitate.
 + 
Capitolul 5Prevederi generale + 
Articolul 46Respectarea legilor şi regulamentelor statului primitor1. Fără a aduce atingere privilegiilor şi imunitatilor prevăzute în prezenta convenţie, persoanele care beneficiaza de aceste privilegii şi imunitati au obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului primitor, inclusiv cele privind controlul circulaţiei. De asemenea, acestea au obligaţia de a nu se amesteca în treburile interne ale statului primitor.2. Localurile consulare nu pot fi folosite în scopuri incompatibile cu indeplinirea functiilor consulare.3. Postul consular, membrii postului consular şi membrii lor de familie au obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului primitor privind asigurarea mijloacelor de transport.4. Membrii postului consular trimisi de statul trimitator în statul primitor nu pot desfăşura activităţi profesionale sau comerciale în statul primitor, altele decit cele legate de indeplinirea functiilor lor oficiale.
 + 
Articolul 47Exercitarea functiilor consulare de către misiunea diplomatica1. Misiunea diplomatica a statului trimitator în statul primitor poate îndeplini functii consulare. Drepturile şi oblibaţiile functionarului consular prevăzute în prezenta convenţie se aplică şi personalului diplomatic al statului trimitator insarcinat cu functii consulare.2. Misiunea diplomatica a statului trimitator va notifica Ministerului de Externe al statului primitor numele şi rangul personalului diplomatic insarcinat cu functii consulare.3. Personalul diplomatic insarcinat cu functii consulare va continua să se bucure de drepturile, facilitatile, privilegiile şi imunitatile conferite acestuia în baza statutului diplomatic.
 + 
Capitolul 6Dispozitii finale + 
Articolul 48Ratificarea, intrarea în vigoare şi denuntarea1. Prezenta convenţie va fi supusă ratificarii. Schimbul instrumentelor de ratificare va avea loc la Bucureşti. Convenţia va intra în vigoare în a 30-a zi de la efectuarea schimbului instrumentelor de ratificare.2. Prezenta convenţie va ramine în vigoare pînă la expirarea a 6 luni de la data la care una dintre părţi va notifica celeilalte părţi contractante, în scris, intentia de a denunta convenţia.Semnata la Beijing la 16 ianuarie 1991, în doua exemplare originale în limbile română şi chineza, ambele texte avînd aceeasi valoare.Pentru România,Teodor Melescanu,subsecretar de stat laMinisterul Afacerilor ExternePentru Republica Populara Chineza,Tian Zengpei,adjunct alministrului afacerilor externe–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x