între România şi Banca Europeana de Investitii
BANCA EUROPEANA DE INVESTITIIFi Nr. 20.699ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIEPENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILORLuxemburg, 4 august 2000Bucureşti, 9 august 2000Acest contract este incheiat între:România, reprezentata de Ministerul Finanţelor, cu sediul în str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, Bucureşti, România, reprezentat de doamna Valentina Siclovan, secretar de stat, denumita în continuare Imprumutatul, ca prima parte, şi Banca Europeana de Investitii, având sediul central în Bd Konrad Adenauer nr. 100, Luxemburg-Kirchberg, Marele Ducat al Luxemburgului, reprezentata de domnul Emanuel Maravic, director, şi de domnul Gian Domenico Spota, consilier principal, denumita în continuare Banca, ca a doua parte.Având în vedere ca:1. La data de 1 februarie 1993 Comunitatile Europene şi România au incheiat un Acord european de asociere între Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de o parte, şi România, pe de altă parte.2. La data de 2 ianuarie 2000 Consiliul Guvernatorilor Băncii a autorizat continuarea acordarii de împrumuturi pentru proiecte de investitii în Cipru şi în tarile din Europa Centrala şi de Est, care au transmis cereri la Uniunea Europeana în vederea aderarii la aceasta.3. Un acord-cadru, denumit în continuare Acordul-cadru, privind activităţile Băncii în România a fost semnat de România şi Banca la data de 4/5 iunie 1997 şi este aplicabil acestui contract.4. Imprumutatul a propus iniţierea unui proiect (denumit în continuare Proiectul) în scopul reconstruirii infrastructurii afectate de inundatiile din ultimii ani, precum şi pentru realizarea lucrărilor de prevenire a inundaţiilor pe teritoriul Imprumutatului, după cum se specifică mai detaliat în descrierea tehnica prezentată în anexa A la prezentul contract (denumita în continuare Descrierea tehnica).5. Realizarea Proiectului urmeaza să fie coordonata de Ministerul Transporturilor al Imprumutatului, denumit în continuare MT, şi de Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protectiei Mediului al Imprumutatului, denumit în continuare MAPPM, atât MT, cat şi MAPPM fiind denumite în continuare coordonatori de Proiect.6. Creditul (denumit în continuare creditul) urmeaza să fie utilizat pentru finantarea de scheme (denumite în continuare scheme) eligibile la finantarea de către Banca, în conformitate cu criteriile sale, şi realizate de agentiile Imprumutatului (denumite în continuare agentii de implementare).7. Criteriile de eligibilitate, procedurile de aprobare a schemelor, precum şi alte prevederi practice de utilizare a creditului sunt precizate în anexa C la prezentul contract.8. Costul total al Proiectului, asa cum a fost estimat de Banca, este de 380.000.000 EUR (trei sute optzeci milioane euro), incluzând dobânda pe perioada construcţiei, impozitele şi taxele;9. costul Proiectului va fi finanţat după cum urmeaza: ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Contribuţia Imprumutatului şi/sau alte fonduri – prin MT 62.400.000 EUR – prin MAPPM 67.600.000 EUR Împrumutul Băncii 250.000.000 EUR ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── TOTAL: 380.000.000 EUR ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────10. În consecinţa, Imprumutatul a solicitat Băncii un împrumut în suma echivalenta cu 250.000.000 EUR (doua sute cincizeci milioane euro).11. Prin art. 3 din Acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca dobânda şi toate celelalte părţi datorate Băncii şi care apar ca urmare a activităţilor avute în vedere prin Acordul-cadru, precum şi activele şi veniturile Băncii legate de astfel de activităţi să fie scutite de impozite.12. Prin art. 4 din Acordul-cadru Imprumutatul a fost de acord ca pe întreaga perioadă de existenta a oricarei operaţiuni financiare incheiate în conformitate cu Acordul-cadru, Imprumutatul:a) să asigure: … (i) ca beneficiarii să poată schimba în orice valuta convertibila, la cursul de schimb care prevaleaza, sumele în moneda naţionala a Imprumutatului necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Băncii în legătură cu imprumuturile şi garantiile referitoare la orice proiect; şi(îi) ca aceste sume să fie transferabile liber, imediat şi efectiv; şib) să asigure: … (i) ca Banca să poată schimba în orice valuta liber convertibila, la cursul de schimb care prevaleaza, sumele în moneda naţionala a Imprumutatului primite de Banca cu titlu de plati aferente unor împrumuturi şi garantii sau oricarei alte activităţi şi ca Banca să poată transfera liber, imediat şi efectiv sumele astfel schimbate; sau, dacă Banca va opta altfel,(îi) ca Banca să poată dispune liber de astfel de sume pe teritoriul Imprumutatului.13. Convinsa ca prezenta operaţiune corespunde scopului functiilor sale şi ca este conforma cu scopurile Acordului-cadru şi ţinând seama de aspectele menţionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitarii Imprumutatului, acordandu-i acestuia un credit în suma echivalenta cu 250.000.000 EUR (doua sute cincizeci milioane euro).14. Doamna Valentina Siclovan este pe deplin autorizata, potrivit condiţiilor stabilite în Apendicele I, să semneze acest contract în numele Imprumutatului.15. Euro este moneda comuna a statelor membre ale Uniunii Europene, care participa la etapa a treia a Uniunii economice şi monetare europene (UEM).16. Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.103/97 din 17 iunie 1997 şi Regulamentul Consiliului (CE) nr. 974/98 din 3 mai 1998 au statuat anumite aspecte referitoare la introducerea euro.17. Referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate, anexe, apendice şi documente atasate reprezinta referiri facute respectiv la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate, anexe, apendice şi documente atasate ale acestui contract.Drept care s-a convenit prin prezentul contract după cum urmeaza: +
Articolul 1Trageri1.01. Suma credituluiPrin acest contract Banca acorda Imprumutatului, iar Imprumutatul accepta un credit în suma echivalenta cu 250.000.000 EUR (doua sute cincizeci milioane euro) care va fi utilizat în exclusivitate pentru finantarea schemelor, asa cum este prevăzut mai jos.1.02. Proceduri de alocare şi de tragereA. Disponibilizarea creditului va fi efectuata prin alocari succesive (denumite în continuare alocari sau, fiecare, alocare). Dacă Banca nu va fi agreat altfel în scris, totalul alocarilor pentru schemele care vor fi coordonate de MT nu va depăşi echivalentul a 120.000.000 EUR (o suta douazeci milioane euro), iar totalul alocarilor pentru schemele care vor fi coordonate de MAPPM nu va depăşi echivalentul a 130.000.000 EUR (o suta treizeci milioane euro). Creditul va fi tras în transe (denumite în continuare transe sau, fiecare, transa) care vor reprezenta integral sau parţial valoarea uneia sau mai multor alocari şi va fi fiecare în valoare echivalenta cu cel puţin 10.000.000 EUR (zece milioane euro). Numărul transelor nu va depăşi douazeci.Până la 31 decembrie 2001 Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, poate transmite Băncii cereri pentru una sau mai multe alocari. Cererile vor fi insotite de o descriere rezumativa a schemei sau schemelor care vor fi finantate din alocare şi de respectivul plan de finanţare propus. În vederea calificarii pentru finanţare în condiţiile prezentului contract, fiecare schema trebuie să indeplineasca criteriile la care se face referire în anexa C.Este la latitudinea Băncii de a decide dacă va aproba sau nu schema sau schemele astfel remise de Imprumutat prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, în urma examinarii pe care aceasta o considera necesară. În cazul aprobării, Banca va emite o scrisoare de alocare (denumita în continuare Scrisoare de alocare), informand Imprumutatul asupra aprobării schemei sau schemelor şi specificand partea din credit alocata schemei sau schemelor respective.B. Tragerea fiecarei transe se va efectua după primirea de către Banca a unei cereri scrise, denumita în continuare cerere, transmisa de Imprumutat prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, cu respectarea condiţiilor menţionate în paragraful 1.04. Fiecare cerere:a) va specifică suma solicitata pentru tragere în cadrul transei; … b) va specifică valuta în care Imprumutatul solicita să fie trasa transa, ca fiind o valuta la care se face referire în paragraful 1.03; … c) va specifică rata dobanzii aplicabile, dacă este cazul, indicată anterior Imprumutatului de către Banca fără angajament; … d) va specifică data preferata pentru efectuarea tragerii, înţelegandu-se ca Banca poate disponibiliza transa în termen de până la patru luni calendaristice de la data cererii; … şie) va fi însoţită de documente justificative, solicitate conform subparagrafului 1.04C. … Nici o cerere nu va putea fi efectuata după data de 31 decembrie 2004. Sub rezerva prevederilor subparagrafului 1.02C, fiecare cerere este irevocabila.C. Cu 10-15 zile înainte de data disponibilizarii transei, în cazul în care cererea este conforma cu subparagraful 1.02B şi în măsura în care justificarea pusa la dispoziţie în conformitate cu prevederile subparagrafului 1.02B alin. e) este acceptabila Băncii, Banca va remite Imprumutatului o notificare (denumita în continuare Aviz de tragere) prin care:a) va confirma valoarea şi valuta transei specificate în cerere; … b) va specifică rata dobanzii aplicabile transei conform paragrafului 3.01; şi … c) va specifică data disponibilizarii transei. … În cazul în care unul sau mai multe elemente specificate în Avizul de tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzătoare din cerere, Imprumutatul, într-un interval de 3 zile lucratoare în Luxemburg de la primirea Avizului de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare adresata Băncii şi, ca urmare, cererea şi Avizul de tragere vor rămâne fără efect.D. Tragerea fiecarei transe va fi efectuata în acel cont bancar, pe seama Imprumutatului, pe care Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, îl va notifica Băncii cu cel puţin 8 zile înainte de data efectuării tragerii.1.03. Valuta trageriiSub rezerva existentei disponibilitatilor, Banca va disponibiliza fiecare transa în valută pentru care Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, şi-a exprimat o preferinta. Fiecare valuta de tragere va fi euro, o valuta a unuia dintre statele membre ale Băncii care nu participa la etapa a treia a UEM sau orice alta valuta care este tranzactionata pe scara larga pe principalele piete valutare.Pentru calculul sumelor ce urmeaza să fie trase în alte valute decat euro Banca va aplica cursurile de schimb de referinţa calculate şi publicate de Banca Centrala Europeana din Frankfurt sau, în lipsa acestora, cursurile de schimb care prevaleaza pe oricare alta piaţa financiară aleasa de Banca, la o dată cuprinsa într-un interval de 15 zile anterior datei efectuării tragerii, după cum va decide Banca.1.04. Condiţii de tragereA. Tragerea primei transe, conform paragrafului 1.02, va fi condiţionată de indeplinirea, în mod satisfacator pentru Banca, a urmatoarelor condiţii, şi anume ca înainte de data primei cereri:a) un consilier juridic al Imprumutatului sa fi emis un aviz juridic privind semnarea în mod corespunzător a acestui contract de către Imprumutat, precum şi privind documentele relevante, în forma şi continut acceptabile Băncii; … b) toate aprobarile necesare privind controlul schimbului valutar (dacă este cazul) sa fi fost obtinute, pentru a permite Imprumutatului sa ramburseze împrumutul (asa cum este definit în paragraful 2.01) şi sa plateasca dobânda şi toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; astfel de aprobari trebuie să se extinda şi asupra deschiderii şi mentinerii conturilor în care Imprumutatul solicita Băncii sa disponibilizeze creditul; … c) Banca sa fi primit dovezi satisfăcătoare din partea Imprumutatului referitoare la imputernicirea persoanei sau persoanelor autorizate să semneze cererile, precum şi specimenele de semnatura autentificate ale acestei sau acestor persoane; … d) Banca sa fi primit dovezi care să ateste ca în cadrul MT şi MAPPM au fost create şi sunt operationale structuri organizatorice satisfăcătoare pentru a asigura coordonarea Proiectului; şi … e) Banca sa fi primit dovezi, în limba engleza, în legătură cu imputernicirea doamnei Valentina Siclovan de a semna acest contract în numele Imprumutatului. … Dacă o cerere pentru tragerea primei transe este efectuata înainte de primirea de către Banca a unor dovezi satisfăcătoare pentru ea, demonstrand ca aceste condiţii au fost indeplinite, o astfel de cerere va fi considerata ca fiind primita de Banca la acea data la care condiţiile vor fi fost indeplinite.B. În plus, disponibilizarea fiecarei transe se va face cu condiţia ca:a) Banca să fie convinsa ca în orice moment suficiente fonduri continua să fie disponibile în concordanta cu paragraful 6.07, astfel încât să se asigure realizarea şi finalizarea la timp a Proiectului; şi … b) aprobarea de către autorităţile române competente din domeniul protectiei mediului a lucrărilor care se vor finanta din sumele transei respective. … C. Tragerea fiecarei transe ulterioare primei transe, solicitata de Imprumutat prin intermediul unui coordonator de Proiect, se va face cu condiţia ca Banca sa primeasca, înainte sau la data cererii respective şi în termen de 120 de zile de la disponibilizarea transei anterioare, o declaratie de cheltuieli satisfăcătoare Băncii, care să demonstreze ca Imprumutatul, prin intermediul acelui coordonator de Proiect, a efectuat cheltuieli (excluzand impozite şi taxe platibile în România) pentru articolele finantate de Banca, în conformitate cu Descrierea tehnica, în suma globală egala cu toate transele anterioare disponibilizate Imprumutatului prin intermediul coordonatorului de Proiect respectiv, mai puţin, excepţie facand eliberarea fiecarei ultime transe solicitate de Imprumutat prin intermediul coordonatorului de Proiect respectiv, o sumă de 2.000.000 EUR.D. Tragerea fiecarei ultime transe solicitate de Imprumutat prin intermediul unui coordonator de Proiect va fi efectuata cu condiţia ca Banca sa primeasca, înainte sau la data cererii respective, o declaratie de cheltuieli satisfăcătoare Băncii, care să demonstreze ca Imprumutatul a efectuat sau va efectua, nu mai tarziu de 120 de zile din acel moment, cheltuieli (excluzand impozite şi taxe platibile în România) pentru articolele finantate de Banca, în conformitate cu Descrierea tehnica, în suma globală egala cu transa solicitata şi toate transele anterioare disponibilizate Imprumutatului prin intermediul coordonatorului de Proiect respectiv.E. Pentru calcularea echivalentului în euro al sumelor cheltuite Banca va aplica cursul de schimb în vigoare în a 30-a zi anterioara datei cererii.F. Dacă vreo parte a dovezilor furnizate de Imprumutat, prin intermediul unui coordonator de Proiect, nu este satisfăcătoare Băncii, Banca fie poate actiona în concordanta cu ultimul paragraf din subparagraful 1.04A, fie poate elibera în mod proportional mai puţin decat suma solicitata.1.05. Anularea şi realocarea credituluiÎn conformitate cu subparagraful 1.02A, printr-o cerere adresata Băncii, în care va include motivele sale, Imprumutatul poate oricand sa anuleze în intregime sau parţial orice parte netrasa din credit sau, nu mai tarziu de 31 decembrie 2002, sa propuna realocarea oricarei părţi din credit care a fost deja alocata, cu condiţia ca, dacă Imprumutatul anulează orice transa care a facut obiectul unui Aviz de tragere şi care nu a fost revocat în conformitate cu subparagraful 1.02C, sa plateasca un comision calculat asupra sumei anulate, la o rata fixa egala cu jumătate din rata dobanzii aplicabile acelei transe.Este la latitudinea Băncii de a accepta propunerea de realocare a Imprumutatului şi de a realoca orice parte a creditului în conformitate cu prevederile subparagrafului 1.02A. Dacă realocarea nu este posibila sau dacă este posibila numai parţial, Imprumutatul va rambursa Băncii orice suma în plus care a fost deja disponibilizata conform alocarii initiale.În cazul în care costul proiectului va fi mai mic decat cifra cuprinsa la pct. 9 din Preambul, Banca poate, printr-o notificare adresata Imprumutatului, sa anuleze creditul proportional cu diferenţa.Banca poate anula, prin notificarea Imprumutatului, orice parte din credit care nu a fost alocata până la 31 martie 2002 sau realocata până la 31 martie 2003 şi orice alocare care nu a facut obiectul unei trageri până la 30 aprilie 2005.1.06. Anularea şi suspendarea credituluiBanca poate, prin notificarea Imprumutatului, sa anuleze integral sau parţial, în orice moment şi cu efect imediat, partea netrasa din credit:a) ca urmare a aparitiei oricărui eveniment mentionat în subparagrafele 10.01A sau B; sau … b) dacă vor surveni situaţii excepţionale care vor afecta negativ accesul Băncii pe piaţa naţionala de capital sau pe pieţele internationale de capital relevante. … Alternativ, dacă a survenit o situaţie dintre cele descrise la alin. a) sau b) de mai sus şi, în opinia Băncii, aceasta are un caracter temporar, Banca poate suspenda, integral sau parţial, prin notificarea Imprumutatului, partea netrasa din credit. Intr-un astfel de caz suspendarea va continua până când Banca îl instiinteaza pe Imprumutat ca este din nou în măsura sa emita un Aviz de tragere cu privire la acea parte din credit. Suspendarea nu va implica nici o extindere a datei de anulare în conformitate cu paragraful 1.05.Totusi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, în temeiul alin. b) al acestui paragraf, nici o transa care a facut obiectul unui Aviz de tragere.Partea netrasa din credit va fi considerata ca anulata dacă Banca solicita rambursarea în baza art. 10.În cazul în care creditul este anulat în temeiul alin. a) de mai sus, Imprumutatul va plati un comision pentru suma anulata a oricarei transe netrase care a facut obiectul unui Aviz de tragere, la o rata anuală de 0,75%, calculat de la data Avizului de tragere, respectiv până la data anularii.1.07. Valuta comisioanelorComisioanele datorate de Imprumutat Băncii, în baza art. 1, vor fi calculate şi platibile în euro. +
Articolul 2Împrumutul2.01. Suma imprumutuluiÎmprumutul (denumit în continuare împrumutul) va cuprinde totalul sumelor în valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de Banca cu ocazia disponibilizarii fiecarei transe.2.02. Valuta de rambursareFiecare rambursare în baza art. 4 sau, după caz, a art. 10 va fi efectuata în valutele în care au fost efectuate tragerile şi în proportiile în care acestea sunt cuprinse în soldul imprumutului.2.03. Valuta dobanzii şi a altor obligaţii de platăDobânda şi celelalte obligaţii de plată datorate conform art. 3, 4 şi 10 vor fi calculate şi platibile proportional, în fiecare valuta în care împrumutul este rambursabil.Orice alta plata va fi efectuata în valută specificata de Banca, avandu-se în vedere valuta în care s-au efectuat cheltuielile ce urmeaza să fie rambursate prin acea plata.2.04. Notificari ale BănciiDupă disponibilizarea fiecarei transe Banca va transmite Imprumutatului o situaţie rezumativa cuprinzand suma, data tragerii şi rata dobanzii pentru acea transa. +
Articolul 3Dobânda3.01. Rata dobanziiA. Soldul nerambursat al oricarei transe va fi purtator de dobânda la rata specificata în Avizul de tragere aferent transei respective, care va fi rata dobanzii aplicabile la data emiterii Avizului de tragere pentru imprumuturile exprimate în valută respectiva şi acordate de Banca imprumutatilor săi în aceleasi condiţii de rambursare şi în aceleasi condiţii de plată a dobanzii ca cele pentru transa în cauza.B. Dobânda va fi platibila semestrial la datele specificate în paragraful 5.03.3.02. Dobânda la sumele cu scadenţa depasitaFără a contraveni prevederilor art. 10 şi ca excepţie de la paragraful 3.01, pentru orice suma restanta platibila în condiţiile acestui contract se va datora dobânda de la data scadentei până la data efectiva a platii, la o rata anuală calculată după cum urmeaza:a) pentru o sumă datorata din orice transa, la o rata egala cu: … (i) 2,5% (doua virgula cinci procente); şi(îi) rata relevanta specificata conform paragrafului 3.01; şib) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma a: … (i) 2,5% (doua virgula cinci procente); şi(îi) rata dobanzii perceputa de Banca la data scadentei pentru împrumuturi acordate în valută respectiva pe termen de 25 de ani.Aceasta dobânda este platibila în aceeasi valuta ca şi suma restanta pentru care este datorata. +
Articolul 4Rambursarea4.01. Rambursarea obisnuitaImprumutatul va rambursa împrumutul conform graficului de rambursare prezentat în anexa B.4.02. Rambursarea anticipata voluntaraA. Imprumutatul poate rambursa anticipat, integral sau parţial, o transa, în baza unei comunicari scrise (denumita în continuare Notificare de rambursare anticipata) în care se specifică suma (suma rambursarii anticipate) care urmeaza a fi rambursata anticipat şi data propusa pentru rambursarea anticipata (data rambursarii anticipate), care va fi o dată specificata în paragraful 5.03 (fiecare denumita data de plată). Notificarea de rambursare anticipata va fi transmisa Băncii cu cel puţin o luna înainte de data rambursarii anticipate. Rambursarea anticipata va fi condiţionată de plată de către Imprumutat a unei compensatii, dacă este cazul, datorata Băncii în conformitate cu prevederile subparagrafelor B şi C de mai jos.B. Valoarea compensatiei va fi suma diferenţei de dobânda neincasata de Banca pentru fiecare semestru incheiat la datele de plată ulterioare datei rambursarii anticipate, calculată după cum se specifică în urmatorul subparagraf şi diminuată în conformitate cu prevederile subparagrafului 4.02C.Suma acestei diferente va fi calculată ca fiind suma prin care:x) dobânda care ar fi fost platibila în timpul acelui semestru pentru Transa sau partea din transa rambursata anticipat … depăşeştey) dobânda care ar fi fost astfel platibila în timpul acelui semestru, dacă ar fi fost calculată la rata de referinţa; în acest scop rata de referinţa înseamnă rata anuală a dobanzii (diminuată cu cincisprezece puncte procentuale), pe care Banca o stabileste cu o luna înainte de data rambursarii anticipate ca fiind rata standard pentru un împrumut acordat de Banca din surse proprii imprumutatilor săi, denominat în valută transei respective, având aceleasi caracteristici financiare ca şi transa care urmeaza să fie rambursata anticipat, în special, aceeasi periodicitate pentru plata dobanzii, aceeaşi perioadă rămasă până la scadenta şi acelasi tip de rambursare. … Rata dobanzii pe care Banca, urmand procedurile stabilite de Consiliul Guvernatorilor Băncii, o stabileste pentru un împrumut este în conformitate cu Statutul Băncii şi este determinata pe baza condiţiilor dominante de pe piaţa de capital.C. Fiecare suma calculată în acest mod va fi diminuată la data de rambursare anticipata prin aplicarea unei rate de discont egale cu rata determinata conform alin. y) al subparagrafului 4.02B.D. Banca va notifica Imprumutatului valoarea compensatiei datorate sau, după caz, neperceperea vreunei compensatii. Dacă până la ora 5 p.m., ora Luxemburgului, la data notificarii, Imprumutatul nu confirma în scris intentia sa de a efectua rambursarea anticipata în condiţiile comunicate de Banca, Notificarea de rambursare anticipata va rămâne fără efect. Cu excepţia unui astfel de caz mentionat anterior, Imprumutatul va avea obligaţia să efectueze plata în conformitate cu Notificarea de rambursare anticipata, împreună cu dobânda datorata asupra sumei rambursarii anticipate, precum şi cu orice alta suma datorata conform acestui paragraf 4.02.4.03. Rambursarea anticipata obligatorieA. Dacă Imprumutatul ramburseaza anticipat, în mod voluntar, parţial sau integral, orice alt împrumut contractat initial pe o perioadă mai mare de 5 ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei părţi din suma imprumutului nerambursat, în aceeasi proportie cu aceea dintre suma rambursata anticipat şi suma totala nerambursata a tuturor acelor împrumuturi.Banca va adresa Imprumutatului cererea sa, dacă este cazul, în termen de 4 saptamani de la primirea notificarii respective, conform subparagrafului 8.02 a). Orice suma ceruta de Banca va fi plătită, împreună cu dobânda datorata, la data indicată de Banca, data care nu va preceda data rambursarii anticipate a celuilalt împrumut.Rambursarea anticipata a unui împrumut printr-un nou împrumut cu termen de rambursare cel puţin la fel de mare ca şi termenul neexpirat al imprumutului rambursat anticipat nu va fi considerata rambursare anticipata.B. În cazul în care costul total al Proiectului s-ar situa semnificativ sub cifra specificata în Preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a imprumutului, proportional cu diferenţa.4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform art. 4Rambursarea anticipata va fi efectuata în toate valutele imprumutului, proportional cu sumele nerambursate respective, exceptand cazul în care Imprumutatul poate alege în schimb sa ramburseze anticipat, în condiţiile paragrafului 4.02, întreaga suma trasa şi nerambursata intr-o singura transa.În cazul rambursarii anticipate partiale în toate valutele, fiecare suma rambursata anticipat va determina o reducere pro rata a fiecarei rate rămase de rambursat.Acest articol 4 nu va contraveni art. 10. +
Articolul 5Plăţile5.01. Locul platiiFiecare suma platibila de Imprumutat în cadrul acestui contract va fi plătită în contul respectiv comunicat Imprumutatului de către Banca. Banca va indica contul cu cel puţin 15 zile înainte de data scadentei pentru prima plata pe care o va face Imprumutatul şi va notifica orice schimbare a contului cu cel puţin 15 zile înainte de data primei plati la care se aplică modificarea.Aceasta perioada de notificare nu se aplică în cazul plăţilor efectuate în baza art. 10.5.02. Calculul plăţilor referitoare la o fractiune de anOrice suma datorata sub forma de dobânda, comision sau în alt mod de către Imprumutat în cadrul acestui contract şi calculată pentru orice fractiune din an va fi calculată pe baza unui an de 360 de zile şi a unei luni de 30 de zile.5.03. Datele de platăSumele datorate semestrial, conform acestui contract, sunt platibile Băncii la 15 ianuarie şi la 15 iulie în fiecare an.Orice plata scadenta intr-o zi nelucratoare va fi platibila în ziua lucratoare imediat urmatoare. Zi lucratoare înseamnă o zi în care băncile sunt deschise pentru tranzactii în centrul financiar al tarii a carei moneda naţionala este moneda sumei datorate, cu menţiunea ca în cazul monedei euro, zi lucratoare înseamnă o zi în care instrucţiunile de creditare sau transfer în euro se prelucreaza prin sistemul de decontare euro numit transfer rapid automat transeuropean cu privire la decontarile brute în timp real (TARGET).Alte sume datorate conform prezentului contract sunt platibile în termen de 7 zile lucratoare de la primirea de către Imprumutat a cererii emise de Banca.O suma datorata de Imprumutat va fi considerata plătită în momentul în care aceasta este primita de Banca. +
Articolul 6Angajamente speciale6.01. Utilizarea imprumutului şi a altor fonduriImprumutatul va folosi sumele imprumutului şi alte fonduri menţionate în planul de finanţare descris în Preambul prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, exclusiv pentru finantarea schemelor pentru care au fost efectuate alocari conform subparagrafului 1.02A şi paragrafului 1.05.6.02. Finalizarea ProiectuluiImprumutatul se angajează sa realizeze Proiectul prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, în conformitate cu Descrierea tehnica şi sa îl finalizeze până la data specificata în aceasta, data care poate fi modificata periodic cu aprobarea Băncii.6.03. Costul majorat al ProiectuluiÎn cazul în care costul Proiectului depăşeşte cifra estimată prezentată în Preambul, Imprumutatul va obtine finanţare pentru a acoperi depăşirea costului, fără a apela la Banca, astfel încât sa finalizeze Proiectul în conformitate cu Descrierea tehnica. Planurile pentru finantarea costului suplimentar vor fi comunicate Băncii în timp util pentru aprobare.6.04. Procedura de licitaţieImprumutatul va achizitiona sau va determina agentiile de implementare, după caz, sa achizitioneze bunuri, servicii şi sa comande lucrari pentru Proiect, acolo unde este cazul şi în mod satisfacator pentru Banca, prin licitaţie internationala deschisa participantilor din toate tarile.6.05. AsigurareAtâta timp cat împrumutul este nerambursat, Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va asigura sau va determina agentiile de implementare, după caz, să asigure în mod corespunzător toate lucrarile şi proprietăţile care fac parte din Proiect, în conformitate cu practica obisnuita pentru lucrari de interes public similare.6.06. ÎntreţinereaAtâta timp cat împrumutul este nerambursat, Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, se va asigura sau va determina agentiile de implementare, după caz, să se asigure ca toate proprietăţile ce fac parte din Proiect vor fi intretinute, reparate, li se vor face reparatii capitale şi vor fi modernizate, după cum va fi necesar pentru a fi mentinute în buna stare de functionare.6.07. Alocarea fondurilorImprumutatul se angajează sa aloce anual Proiectului suficiente fonduri bugetare şi/sau alte resurse financiare pentru completarea planului de finanţare a Proiectului, neacoperit de împrumut, şi să permită finalizarea la timp a acestuia în conformitate cu Descrierea tehnica.6.08. Functionarea ProiectuluiAtâta timp cat împrumutul este nerambursat şi dacă Banca nu va fi convenit altfel în scris, Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va pastra sau va determina agentiile de implementare, după caz, sa pastreze titlul de proprietate şi posesiune asupra activelor care fac parte din Proiect sau, după caz, sa inlocuiasca şi sa reinnoiasca aceste active şi sa menţină Proiectul în permanenta functionare, în conformitate cu scopul sau initial.Banca poate să nu îşi dea consimtamantul numai în cazul în care actiunea propusa ar prejudicia interesele Băncii în calitate de creditor al Imprumutatului sau ar face ca Proiectul sa devina neeligibil pentru finantarea de către Banca.6.09. Prevederi privind mediulAtâta timp cat împrumutul este nerambursat, Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va realiza sau va determina agentiile de implementare, după caz:a) sa realizeze activităţile respective în conformitate cu legislatia aplicabila privind mediul şi cu standardele Uniunii Europene referitoare la protectia mediului, asa după cum acestea pot fi amendate sau modificate, şi va obtine şi va menţine toate autorizatiile guvernamentale necesare, aplicabile în aceasta privinta; … b) sa realizeze toate lucrarile de întreţinere, construcţie şi reabilitare, precum şi politicile de reducere a impactului asupra mediului, care pot fi necesare în cadrul Proiectului, în conformitate cu o buna practica şi cu standardele la care se face referire în alin. a) din acest paragraf; şi … c) sa realizeze toate lucrarile de întreţinere şi reabilitare pentru facilitatile Proiectului, care pot fi solicitate de autorităţile competente. … 6.10. ViziteA. Imprumutatul înţelege ca Banca poate fi obligata sa divulge Curtii de Conturi a Comunitatilor Europene (denumita în continuare Curtea de Conturi) acele documente referitoare la Imprumutat şi la Proiect, care sunt necesare pentru indeplinirea sarcinilor Curtii de Conturi, în conformitate cu legislatia Uniunii Europene.B. Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va permite sau va determina agentiile de implementare, după caz, să permită persoanelor desemnate de Banca, care pot fi insotite de reprezentanti ai Curtii de Conturi, sa viziteze amplasamentele, instalatiile şi lucrarile incluse în Proiect şi sa faca acele verificări pe care acestia le doresc. În acest scop Imprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, le va acorda sau se va asigura ca le va fi acordată acestora toata asistenţa necesară. Cu ocazia unei astfel de vizite reprezentantii Curtii de Conturi pot solicita Imprumutatului sau agentiilor de implementare, după caz, să prezinte documentele care cad sub incidenţa scopului precedentului subparagraf 6.10A. +
Articolul 7Garantii7.01. GarantiiDacă Imprumutatul va acorda unei terţe părţi vreo garantie pentru indeplinirea oricareia dintre oblibaţiile sale privind datoria externa sau orice fel de preferinta sau prioritate în legătură cu acestea, Imprumutatul, dacă Banca va solicita, va furniza Băncii o garantie echivalenta pentru indeplinirea obligaţiilor sale în cadrul prezentului contract ori va acorda Băncii o preferinta sau o prioritate echivalenta.Imprumutatul confirma ca în prezent nu exista nici o astfel de garantie, preferinta sau prioritate. +
Articolul 8Informaţii8.01. Informaţii privind ProiectulImprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va asigura sau va determina agentiile de implementare, după caz:a) să asigure ca evidentele sale sau ale acestora prezinta toate operaţiunile referitoare la finantarea şi realizarea Proiectului; şi … b) sa transmita Băncii, în limba engleza sau în traducere în limba engleza: … (i) până la 31 decembrie 2000 şi ulterior, trimestrial, până la terminarea Proiectului, un raport privind implementarea Proiectului;(îi) la 6 luni după incheierea Proiectului, un raport privind terminarea Proiectului; şi(iii) periodic, orice alte documente suplimentare sau informaţii privind finantarea, implementarea şi functionarea Proiectului, după cum Banca poate solicita în mod rezonabil;c) sa supuna spre aprobare Băncii, fără intarziere, orice modificare de natura materiala în planurile generale, graficul de execuţie, planurile de finanţare sau programul de cheltuieli ale Proiectului, în legătură cu aspectele facute cunoscute Băncii înainte de semnarea acestui contract; … d) sa informeze Banca în timp util despre orice situaţie care impune consimtamantul Băncii, în conformitate cu paragraful 6.08; şi … e) sa informeze, în general, Banca despre orice fapt sau eveniment ce îi este cunoscut, care poate prejudicia substantial sau poate afecta condiţiile de execuţie ori de functionare a Proiectului. … 8.02. Informaţii privind ImprumutatulImprumutatul va informa Banca:a) imediat, despre orice hotărâre luata de el din orice motiv sau despre orice situaţie care îl obliga ori despre orice cerere care i s-a facut de a rambursa anticipat orice împrumut acordat initial pentru o perioadă mai mare de 5 ani; … b) imediat, despre orice intentie din partea sa de a acorda în favoarea unei terţe părţi orice garantie pentru oricare dintre activele sale pentru indeplinirea oricareia dintre oblibaţiile sale externe sau orice preferinta ori prioritate în legătură cu acestea; … c) în general, asupra oricarei situaţii sau eveniment care ar putea împiedica indeplinirea oricarei obligaţii a Imprumutatului asumate în cadrul acestui contract sau care ar prejudicia în mod substantial ori ar afecta condiţiile de execuţie sau de functionare a Proiectului. … 8.03. Informaţii privind agentiile de implementareImprumutatul, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, va informa Banca:a) imediat, în legătură cu orice modificare adusa documentelor de baza ale agentiilor de implementare, precum şi cu orice schimbare a statutului lor juridic şi a mandatului lor; sau … b) în general, asupra oricarei situaţii sau eveniment referitor la agentiile de implementare, care ar putea împiedica indeplinirea oricareia dintre oblibaţiile Imprumutatului asumate în cadrul acestui contract. … +
Articolul 9Speze şi cheltuieli9.01. Impozite, taxe şi comisioaneImprumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele şi alte impuneri de orice natura, inclusiv taxele de timbru şi taxele de înregistrare, aferente semnarii sau implementarii acestui contract sau a oricărui document legat de acesta şi aferent acordarii oricarei garantii pentru împrumut.Imprumutatul va plati integral capitalul, dobânda, comisioanele şi alte sume datorate în baza acestui contract, brut, fără deducerea vreunei impuneri naţionale sau locale de orice fel, cu condiţia ca, dacă Imprumutatul este obligat prin lege sa faca orice astfel de deducere, sa majoreze suma de plată către Banca astel încât, după deducere, suma neta primita de Banca să fie echivalenta cu suma datorata.9.02. Alte spezeImprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer sau de schimb valutar, ocazionate de semnarea sau de implementarea acestui contract sau a documentelor legate de acesta şi de acordarea oricarei garantii pentru împrumut. +
Articolul 10Rambursarea anticipata datorata unui caz de neindeplinire a obligaţiilor10.01. Dreptul de a solicita rambursareaImprumutatul va rambursa împrumutul sau orice parte a acestuia pe baza cererii facute în acest sens de Banca:(A) imediat:a) dacă vreo informatie concreta sau document remis Băncii de către Imprumutat sau în numele acestuia, în legătură cu negocierea acestui contract sau pe perioada în care acesta este în vigoare, se dovedeste a fi fost incorect în orice detaliu concret; … b) dacă Imprumutatul nu ramburseaza la data scadentei orice parte din împrumut, nu plateste dobânda la acesta sau nu efectueaza orice alta plata către Banca, după cum este prevăzut în prezentul contract; … c) dacă, urmare a neindeplinirii oricarei obligaţii în legătură cu acest împrumut, Imprumutatului i se cere sa ramburseze anticipat orice împrumut acordat initial pentru un termen mai mare de 5 ani; … d) dacă survine vreun eveniment sau o situaţie care poate să pericliteze indeplinirea obligaţiilor de plată care decurg din împrumut sau sa afecteze negativ orice garantie acordată pentru acesta; … e) dacă vreo obligaţie asumata de Imprumutat şi la care se face referire la pct. 11 şi 12 din preambul inceteaza să fie indeplinita cu privire la orice împrumut acordat oricărui imprumutat din România din resursele Băncii sau ale Uniunii Europene; sau … f) dacă Imprumutatul nu îşi indeplineste orice obligaţie cu privire la orice alt împrumut acordat de Banca din resursele Băncii sau ale Uniunii Europene; sau … (B) la expirarea unei perioade rezonabile, specificata de Banca intr-o comunicare către Imprumutat, fără ca problema sa fi fost remediata în mod satisfacator pentru Banca:a) dacă Imprumutatul nu indeplineste vreo obligaţie care rezultă din acest contract, alta decat cea mentionata în subparagraful 10.01 (A) alin. b); sau … b) dacă vreun fapt esential prevăzut în preambul se modifica substantial sau se dovedeste a fi eronat şi dacă modificarea fie prejudiciaza interesele Băncii în calitate de creditor al Imprumutatului, fie afectează negativ implementarea sau functionarea Proiectului. … 10.02. Alte drepturi legaleParagraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Băncii de a solicita rambursarea anticipata a imprumutului.10.03. DauneÎn cazul solicitarii rambursarii anticipate conform paragrafului 10.01, Imprumutatul va plati Băncii o sumă calculată la data la care s-a facut solicitarea, oricare este mai mare dintre:a) o sumă calculată conform prevederilor subparagrafului 4.02A, aplicata asupra sumei care a devenit scadenta şi platibila şi cu efect de la data scadentei specificata în solicitarea scrisa a Băncii; şi … b) o sumă calculată la o rata anuală de 0,25% de la data solicitarii până la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi fost rambursabila dacă nu ar fi fost facuta solicitarea. … 10.04. NederogariNici o nerespectare sau intarziere din partea Băncii în exercitarea oricaruia dintre drepturile sale conform acestui articol 10 nu va fi considerata ca o renuntare la un astfel de drept.10.05. Utilizarea sumelor primiteSumele primite ca urmare a solicitarii formulate conform art. 10 vor fi utilizate în primul rand pentru plata daunelor, comisioanelor şi a dobanzii, în aceasta ordine, şi, în al doilea rand, pentru acoperirea ratelor nerambursate în ordinea inversa a scadentei. Acestea se vor aplica între transe, după cum va considera Banca. +
Articolul 11Legea şi jurisdictia11.01. LegeaAcest contract, precum şi intocmirea, interpretarea şi validitatea lui vor fi guvernate de legea franceza.Locul indeplinirii acestui contract este sediul central al Băncii.11.02. JurisdictiaToate litigiile privind acest contract vor fi supuse Curtii de Justiţie a Comunitatilor Europene, denumita în continuare Curtea.Părţile la acest contract renunta prin aceasta la orice imunitate sau drept de a obiecta faţă de jurisdictia Curtii.O decizie a Curtii, emisa conform acestui paragraf, va fi definitivă şi obligatorie pentru părţi, fără restrictie sau rezerva.11.03. Dovada sumelor datorateÎn orice actiune juridica ce decurge din acest contract, certificarea de către Banca a oricarei sume datorate Băncii potrivit acestui contract va constitui dovada prima facie a unei astfel de sume. +
Articolul 12Clauze finale12.01. NotificariNotificarile şi alte comunicari transmise în legătură cu prezentul contract vor fi trimise la adresele menţionate la pct. 1 de mai jos, cu excepţia notificarilor către Imprumutat în legătură cu litigiile în curs sau în declansare, care vor fi trimise la adresa specificata la pct. 2 de mai jos, unde Imprumutatul îşi alege domiciliul: – pentru Banca: 1 . 100 Boulevard Konrad Adenauer L – 2950 Luxembourg – Kirchberg – pentru Imprumutat: 1. Ministerul Finanţelor str. Apolodor nr. 17, sectorul 5 RO-70060, Bucureşti România 1. Ministerul Transporturilor Bd. Dinicu Golescu nr. 38 RO-77113, Bucureşti România 1. Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protectiei Mediului Bd. Libertatii nr. 12 RO-70562, Bucureşti România 2. Misiunea României pe lângă Comunitatile Europene 107, rue Gabrielle B-1180 BruxellesFiecare parte poate, prin notificarea celeilalte părţi, să îşi schimbe adresele menţionate mai sus, cu condiţia ca adresa de la pct. 2 de mai sus să poată fi schimbata numai cu alta adresa din cuprinsul Uniunii Europene.12.02. Forma notificariiNotificarile şi alte comunicari, pentru care sunt menţionate în acest contract perioade fixe sau care fixeaza ele insele perioade obligatorii pentru destinatar, vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandata, telegrama, telex sau orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii de către destinatar. Data înregistrării sau, după caz, data declarata a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.12.03. Preambul, anexe şi apendicePreambulul şi urmatoarele anexe fac parte din acest contract:– Anexa A Descrierea tehnica;– Anexa B Grafic de rambursare;– Anexa C Prevederi practice pentru realizarea Proiectului.Urmatorul apendice este atasat la prezentul contract:– Apendice I Imputernicirea pentru semnare din partea Imprumutatului.Ca urmare, părţile la prezentul contract au convenit ca acest contract să fie semnat în patru exemplare originale în limba engleza, fiecare pagina fiind initializata, în numele Imprumutatului, de doamna Mioara Ionescu, director general, şi în numele Băncii, de domnul Gian Domenico Spota, consilier principal.Semnatpentru şi în numele României,Valentina SiclovanSemnatpentru şi în numeleBăncii Europene de Investitii,E. MaravicG. D. Spota4 august 2000, Luxemburg9 august 2000, Bucureşti +
Anexa ADESCRIEREA TEHNICAROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIEPENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILORProiectul se referă la proiectarea, supervizarea şi construcţia unui numar de scheme individuale care fac parte dintr-un program de reconstructie şi reabilitare a infrastructurii publice avariate sau distruse în timpul inundaţiilor din aprilie 2000 şi din anii anteriori. Măsuri de protecţie împotriva inundaţiilor, intreprinse pentru reducerea riscului aparitiei dezastrelor similare în viitor, sunt, de asemenea, eligibile în cadrul imprumutului.Împrumutul Băncii poate finanta:(i) finalizarea sau continuarea investitiilor realizate în anul 2000 pentru acţiuni de urgenta pentru care au fost adoptate proceduri de achizitie pentru situaţii de urgenta;(îi) investitii de reconstructie de baza a infrastructurii prioritare; şi(iii) măsuri de refacere şi măsuri de prevenire a inundaţiilor pe termen mediu, pe baza analizei rezultatelor studiilor hidrologice suplimentare în zonele afectate.Schemele individuale vor fi prezentate Băncii pentru analiza şi aprobare de către agentiile de implementare, într-un format standard agreat, care, în relaţie cu marimea reala şi cu importanţa lucrării, vor permite Băncii sa identifice:(i) localizarea;(îi) caracteristicile tehnice principale;(iii) justificarea;(iv) tipul metodei de achizitie;(v) perioada de implementare;(vi) cheltuielile anuale;(vii) costurile; şi(viii) sursele financiare.Numai schemele pentru repararea, reconstructia şi modernizarea infrastructurii publice avariate de inundaţii sau alte scheme pentru infrastructura, destinate sa protejeze zonele afectate de reaparitia unor dezastre similare, sunt eligibile în urmatoarele sectoare:(i) linii de cale ferata;(îi) drumuri şi poduri;(iii) porturi dunarene şi canale;(iv) lucrari hidrotehnice pentru protectia împotriva inundaţiilor (indiguiri de rauri, canale de scurgere, rezervoare de retentie etc.); şi(v) infrastructura municipala.Schemele eligibile trebuie să fie indispensabile pentru revenirea la condiţiile de viaţa normale, precum şi pentru reluarea activităţilor economice şi sociale în regiunile afectate. Infrastructura ce trebuie reconstruita trebuie să nu prezinte un grad ridicat de risc de a fi din nou afectată de inundaţii viitoare, respectiv trebuie să fie suficient protejata împotriva inundaţiilor sau să fie protejata prin instalaţii hidrotehnice refacute sau îmbunătăţite în regiune.Schemele vor fi autorizate progresiv în perioada 2000-2004. Finalizarea de ansamblu a Proiectului este estimată pentru sfârşitul anului 2004. +
Anexa B GRAFIC DE RAMBURSARE ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Data scadentei ratei Sume de rambursat exprimate de rambursat ca procent din împrumut ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. 15 ianuarie 2007 2,63% 2. 15 iulie 2007 2,63% 3. 15 ianuarie 2008 2,63% 4. 15 iulie 2008 2,63% 5. 15 ianuarie 2009 2,63% 6. 15 iulie 2009 2,63% 7. 15 ianuarie 2010 2,63% 8. 15 iulie 2010 2,63% 9. 15 ianuarie 2011 2,63% 10. 15 iulie 2011 2,63% 11. 15 ianuarie 2012 2,63% 12. 15 iulie 2012 2,63% 13. 15 ianuarie 2013 2,63% 14. 15 iulie 2013 2,63% 15. 15 ianuarie 2014 2,63% 16. 15 iulie 2014 2,63% 17. 15 ianuarie 2015 2,63% 18. 15 iulie 2015 2,63% 19. 15 ianuarie 2016 2,63% 20. 15 iulie 2016 2,63% 21. 15 ianuarie 2017 2,63% 22. 15 iulie 2017 2,63% 23. 15 ianuarie 2018 2,63% 24. 15 iulie 2018 2,63% 25. 15 ianuarie 2019 2,63% 26. 15 iulie 2019 2,63% 27. 15 ianuarie 2020 2,63% 28. 15 iulie 2020 2,63% 29. 15 ianuarie 2021 2,63% 30. 15 iulie 2021 2,63% 31. 15 ianuarie 2022 2,63% 32. 15 iulie 2022 2,63% 33. 15 ianuarie 2023 2,63% 34. 15 iulie 2023 2,63% 35. 15 ianuarie 2024 2,63% 36. 15 iulie 2024 2,63% 37. 15 ianuarie 2025 2,63% 38. 15 iulie 2025 2,69% ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── +
Anexa CPREVEDERI PRACTICE PENTRU REALIZAREA PROIECTULUIROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIEPENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILORScopul acestei anexe este de a preciza criteriile de eligibilitate, procedurile de aprobare a schemelor, precum şi alte prevederi referitoare la utilizarea creditului şi de a explica în termeni practici principalele prevederi din contract referitoare la implementarea Proiectului. Aceste prevederi sunt menite sa faciliteze implementarea, cu definirea aranjamentelor, instructiunilor şi procedurilor privind:1. managementul Proiectului;2. achizitionarea de lucrari, bunuri şi servicii;3. alocarea imprumutului pe scheme eligibile;4. tragerea imprumutului;5. raportări privind implementarea Proiectului şi finalizarea lucrărilor.Toţi termenii folositi în prezenta anexa şi nedefiniti altfel vor avea acelasi înţeles ca în contract. În caz de discrepante între conţinutul acestei anexe şi cel al contractului prevederile contractului vor prevala.Finantarea Băncii pentru Proiect se regaseste în forma unui împrumut-cadru, care să fie utilizat pentru finantarea parţială a schemelor eligibile, asa cum este definit în secţiunea 3 de mai jos, pentru care a fost prezentată Băncii şi aprobata de aceasta o cerere de alocare.1. Aranjamentele referitoare la managementul Proiectului [subparagraful 1.04 A. d) din Contractul de finanţare]1.1. Fără a aduce vreo atingere responsabilitatii globale a României decurgând din termenii şi condiţiile Contractului de finanţare, Imprumutatul va atribui coordonarea tuturor activităţilor Proiectului unui numar de 2 coordonatori de Proiect, şi anume Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protectiei Mediului (Directia generală management şi resurse) şi Ministerul Transporturilor (Directia generală relatii financiare externe).Cei 2 coordonatori de Proiect vor fi responsabili în mod deosebit pentru:(i) colectarea şi centralizarea informaţiilor şi documentatiei referitoare la implementarea Proiectului, incluzând în mod special informaţiile şi documentatiile solicitate pentru a sustine cererile de alocare şi cererile de tragere şi pentru a raporta cu privire la stadiul Proiectului;(îi) pregătirea într-un format corespunzător a cererilor de alocare (conform secţiunii 3) şi a cererilor de tragere (conform secţiunii 4), precum şi a raportarilor asupra stadiului şi finalizarii Proiectului (conform secţiunii 5); şi(iii) transmiterea către Banca a informaţiilor şi documentatiei menţionate mai sus, validate şi certificate corespunzător, precum şi a oricăror alte informaţii şi documentaţii ce pot fi solicitate periodic de Banca.1.2. Imprumutatul, prin intermediul coordonatorilor de Proiect, va atribui responsabilitatea pentru implementarea fizica a Proiectului unui numar de agentii de implementare, care vor fi beneficiarii finali ai imprumutului şi care vor fi în mod deosebit responsabili pentru:(i) realizarea achizitiei de lucrari, bunuri şi servicii pentru scheme eligibile;(îi) supervizarea indeaproape a lucrărilor în cadrul schemelor eligibile;(iii) contabilizarea analitica a cheltuielilor suportate şi a plăţilor efectuate de agentiile de implementare în cadrul schemelor eligibile; şi(iv) pregătirea informaţiilor şi a documentatiei în susţinerea cererilor de alocare şi a cererilor de tragere şi în conformitate cu cerinţele de raportare a implementarii Proiectului, pentru a fi transmise coordonatorilor de Proiect pentru procesare, formatare, validare şi certificare înainte de a fi transmise Băncii.Având în vedere natura lucrărilor care trebuie realizate în cadrul Proiectului, Imprumutatul şi Banca au agreat deocamdata ca cel puţin urmatoarele agentii de implementare vor participa la Proiect:Reconstructia şi consolidarea infrastructurii în transporturi Ministerul Transporturilor:– Administratia Naţionala a Drumurilor;– Compania Naţionala de Cai Ferate "C.F.R." – S.A.;– Regia Autonoma "Administratia Fluviala a Dunarii de Jos";– Administratia Porturilor Maritime Dunarene – S.A.Lucrari pentru prevenirea inundaţiilor şi infrastructura municipala – Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protectiei Mediului:– Compania Naţionala "Apele Române" – S.A.;– Regia Naţionala a Pădurilor.Orice schema eligibila va fi în responsabilitatea unei singure agentii de implementare dintre cele indicate mai sus ori a unei alte agentii de implementare ce va fi identificata şi asupra careia vor cadea de acord Imprumutatul şi Banca. În acest sens se asteapta ca Ministerul Transporturilor sa coordoneze toate activităţile Proiectului realizate de cele 4 agentii de implementare subordonate autorităţii respectivului minister, iar Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protectiei Mediului sa coordoneze toate activităţile Proiectului realizate de toate celelalte agentii de implementare rămase.2. Proceduri de achizitie (paragraful 6.04 din Contractul de finanţare)2.1. Trebuie evidentiata importanţa atribuita de Banca aplicarii atente a regulilor de achizitie adecvate, satisfăcătoare pentru Banca, asa cum a fost stabilit în paragraful 6.04 din Contractul de finanţare.În general, licitaţia ar trebui să aibă ca rezultat achizitionarea de către Imprumutat, prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant, sau de oricare dintre agentiile de implementare (după cum este cazul) de lucrari, bunuri şi servicii pentru scheme eligibile finantate din sumele imprumutului, fiind deschisa în termeni egali participantilor din toate tarile. Excepţiile de la acest principiu general sunt precizate în tabelul de mai jos. ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Lucrari urgente Lucrari care urmeaza deja contractate să fie contractate ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── indiferent 1 mil. EUR > 5 mil. EUR de cost <5 mil. eur Tipul de nu este nu este naţionala internationala publicatie cazul cazul (Jurnalul Oficial al CE – OJEC) Tipul de asa cum a – cererea de licitatii LCI (fie achizitie fost selec- oferta pe plan competitive deschisa, fie ca tat de agen- naţional internationale urmare a tia de im- – negociere – LCI precalificarii plementare, directa inclusiv negocierea directa Documente de nu este limba nati- limba nati- engleza (pentru licitaţie cazul onala accep- onala accep- documentele tata tata principale) Aprobarea – procedura: – procedura: – procedura: – procedura: Băncii nu este nu este cazul nu este cazul OJEC cazul – documente – documente de – documente – documente de de licita- licitaţie: de licitaţie: licitaţie: nu tie: nu nu este cazul nu este cazul este cazul este cazul ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────Cele de mai sus reprezinta precizarile minimale privind regulile şi procedurile de achizitie ce urmeaza să fie utilizate. Orice abatere de la asemenea reguli şi proceduri (incluzând posibilitatea de a aplica regulile şi procedurile de achizitie româneşti) va trebui să fie justificata pe baza condiţiilor speciale referitoare la natura schemei (cum ar fi: costul, programul de realizare sau alti factori specifici) şi acceptata de Banca.2.2. Pentru lucrari şi contracte de furnizare referitoare la lucrari incepute în cursul inundatiei şi imediat după aceasta (ca, de exemplu, contracte atribuite în 1999-2000 în condiţii de urgenta) Banca este gata sa accepte negocieri directe sau cereri de oferta adresate contractorilor locali sau internationali, indiferent de costul unor astfel de scheme.2.3. Pentru lucrari şi contracte de furnizare referitoare la lucrari având o valoare estimată situata sub echivalentul a 1 milion EUR, Banca este gata sa accepte o procedură simplificata care implica cereri de oferta limitate transmise contractorilor locali sau internationali ori o negociere directa, în conformitate cu regulile şi procedurile româneşti de achizitie.Pentru astfel de contracte Băncii îi va fi suficienta o informare rezumativa a posteriori (cu ocazia raportarii asupra implementarii Proiectului, în conformitate cu tabelele de raportare privind stadiul la care se face referire în secţiunea 5 de mai jos) referitoare la procedura de licitaţie urmata şi la rezultatele obtinute, dar îşi rezerva totusi dreptul de a solicita detalii suplimentare în cazul în care le considera necesare pentru a verifica în continuare ca achizitia se realizează în bune condiţii.2.4. Pentru lucrari şi contracte de furnizare având o valoare estimată situata peste echivalentul a 1 milion EUR şi sub 5 milioane EUR ar trebui aplicata licitaţia competitiva internationala, dar va fi suficienta publicarea anuntului de licitaţie numai în presa naţionala.Pentru astfel de contracte Băncii îi va fi suficienta o informare rezumativa a posteriori (cu ocazia raportarii privind implementarea Proiectului, în conformitate cu tabelele de raportare privind stadiul la care se face referire în secţiunea 5 de mai jos) referitoare la procedura de licitaţie urmata şi la rezultatele obtinute, dar îşi rezerva totusi dreptul de a solicita detalii suplimentare în cazul în care le considera necesare pentru a verifica în continuare ca achizitia se realizează în bune condiţii.2.5. Pentru lucrari şi contracte de furnizare având o valoare estimată situata peste echivalentul a 5 milioane EUR anunţul de licitaţie va trebui publicat în Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene. Aceasta publicare va fi aranjata de Banca, careia îi va fi inaintat anunţul în timp util pentru aprobare şi publicare în Jurnalul Oficial (fără nici un cost pentru cel ce face anunţul). Orice excepţie de la aceasta cerinţa trebuie să fie pe deplin justificata şi autorizata oficial de Banca.O dată evaluate ofertele, Imprumutatul va furniza Băncii un raport succint de evaluare a ofertelor, specificand procedura de atribuire adoptata, numele ofertantului/ofertanţilor cărora se intenţionează să se atribuie contractul/contractele, motivele tehnice şi financiare pentru alegerea facuta. Banca poate lua iniţiativa de a solicita informaţii suplimentare, incluzând, de asemenea, documentele de licitaţie, dacă acest lucru este considerat necesar. În cazul în care Banca nu face nici o astfel de solicitare într-un interval de doua saptamani de la data prezentarii raportului de evaluare a ofertelor, consimtamantul acesteia se va considera ca acordat în mod tacit.O copie de pe forma de contract, care va fi utilizata fără deosebire de toate agentiile de implementare, pentru toate contractele de lucrari şi de furnizare din această categorie, va fi transmisa Băncii inaintea prezentarii de către Imprumutat a primei cereri de tragere pentru un contract din această categorie.3. Eligibilitatea şi procedura de alocare (paragrafele 1.02 şi 1.05 din Contractul de finanţare)3.1. Împrumutul va fi alocat schemelor eligibile referitoare la lucrarile de reconstructie şi/sau consolidare şi furnizarile referitoare la:(i) drumurile şi podurile publice;(îi) investiţiile pentru regularizarea inundaţiilor şi protecţie, ca de exemplu: rezervoare de retentie, canale de scurgere, consolidarea sau construcţia de maluri şi diguri etc.; şi(iii) infrastructuri municipale, ca de exemplu: transport public, apa, apa reziduala şi facilităţi.În general, schemele eligibile trebuie să fie:(i) justificate din punct de vedere economic, tehnic şi financiar şi nedaunatoare mediului;(îi) simple din punct de vedere tehnic şi implementabile într-o perioadă care să nu depăşească 4 ani; şi(iii) identificabile individual în ceea ce priveste conceptul şi obiectivul, în mod deosebit în sensul impactului lor asupra mediului.3.2. Fără a aduce vreo atingere responsabilitatii globale a României decurgând din termenii şi condiţiile Contractului de finanţare, alocarea imprumutului se va efectua pe baza cererilor de alocare oficiale transmise de Imprumutat prin intermediul coordonatorilor de Proiect. La momentul prezentarii unei prime cereri de alocare Imprumutatul va pune la dispoziţie Băncii o lista cuprinzand reprezentantii săi autorizati pentru semnarea unor asemenea cereri, împreună cu specimenele de semnatura ale acestora.Pentru a reduce numărul cererilor de alocare care vor fi prezentate pe parcursul derularii Proiectului fiecare cerere ar trebui sa conţină cat mai multe scheme eligibile cu putinta. Ideal, Imprumutatul ar trebui să prezinte o dată o cerere de alocare per agentie de implementare (de exemplu: Cererea de alocare nr. 1: Drumuri; Cererea de alocare nr. 2: Cai ferate; Cererea de alocare nr. 3: Navigatia pe Dunăre; Cererea de alocare nr. 4: Porturile dunarene; Cererea de alocare nr. 5: Ape; Cererea de alocare nr. 6: Paduri; şi Cererea de alocare nr. 7: Infrastructura municipala).3.3. Datele solicitate în sprijinul cererilor de alocare individuale sunt rezumate în Documentul atasat nr. 1. Un model de cerere de alocare intr-o "forma simplificata" care să fie utilizata pentru a prezenta scheme mici sau o sumă de scheme mici, cu un cost total estimat al activelor fixe sub nivelul echivalentului de 1 milion EUR, este prezentat în Documentul atasat nr. 2. Un model de cerere în "forma integrală" utilizat pentru scheme cu un cost total estimat al activelor fixe care depăşeşte 1 milion EUR este prezentat în Documentul atasat nr. 3.În momentul examinarii unei cereri de alocare care include o schema specifică de o marime semnificativa Banca poate solicita Imprumutatului sa clarifice sau sa suplimenteze informaţiile relevante primite prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant. Imprumutatului i se poate solicita, de asemenea, să prezinte Băncii prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant rapoarte de evaluare pentru schemele individuale mai mari, pentru a permite Băncii sa conduca, când este cazul, o evaluare independenta a aspectelor tehnice, economice, financiare şi de mediu ale schemelor.3.4. Coordonatorul de Proiect, în numele Imprumutatului, trebuie să asigure şi sa confirme în cadrul fiecarei cereri de alocare către Banca faptul ca schemele incluse în cerere şi care vor fi finantate din sumele imprumutului nu au beneficiat deja de alta finanţare externa suprapusa, alta decat alocatiile de la bugetul de stat.Suma alocata fiecarei agentii de implementare pentru scheme eligibile nu va depăşi 70% din costul cumulat al activelor fixe ale tuturor schemelor eligibile respective. La calcularea costului total al activelor fixe al schemelor eligibile vor fi luate în considerare toate cheltuielile referitoare la lucrari şi servicii legate direct de interventia relevanta de reconstructie şi/sau consolidare. Dobânda aferenta perioadei de construcţie poate fi, de asemenea, inclusa, dar costurile de functionare şi întreţinere sau simplele transferuri de capital nu sunt eligibile.3.5. În conformitate cu paragraful 1.05 din Contractul de finanţare, scheme eligibile pot fi retrase dintr-o alocare aprobata (dacă se ia decizia ca acestea sa nu se mai realizeze) şi altele noi pot fi propuse Băncii pentru includere în sfera Proiectului.3.6. Ca urmare a evaluării documentatiei relevante prezentate cuprinzand cererea de alocare, Banca va transmite Imprumutatului o scrisoare de alocare oficiala, al carei model este prezentat în Documentul atasat nr. 4.4. Proceduri şi condiţii de tragere (paragrafele 1.02 şi 1.04 din Contractul de finanţare)4.1. Banca va finanta numai acele scheme eligibile din sectoarele indicate în Descrierea tehnica şi incluse intr-o cerere de alocare aprobata de Banca, cu condiţia respectarii prevederilor relevante ale paragrafelor 1.02 şi 1.04 din Contractul de finanţare. Documentul atasat nr. 5 ofera o indrumare generală pentru procedura care va fi urmata pentru tragerea imprumutului.Fiecare tragere trebuie solicitata cu cel puţin 15 zile înainte de data previzionata a tragerii. Un model de scrisoare de cerere de tragere este prezentat în Documentul atasat nr. 6.4.2. Prima tragere este condiţionată de primirea anterioara de către Banca a documentatiei solicitate în conformitate cu punctele subparagrafului 1.04.A din Contractul de finanţare.Specimenele de semnatura ale acelor reprezentanti oficiali desemnaţi să semneze cererile de tragere în numele şi pe seama Imprumutatului vor trebui prezentate Băncii anterior efectuării primei trageri (şi anterior oricarei trageri ulterioare în cazul în care acesti reprezentanti oficiali vor fi inlocuiti).4.3. Fiecare tragere va fi condiţionată de primirea şi aprobarea în avans de către Banca a unei cereri de alocare incluzând schemele la care se referă cererea de tragere.4.4. A doua şi fiecare cerere de tragere ulterioară efectuate de către fiecare coordonator de Proiect trebuie să fie însoţită de o declaratie oficiala de cheltuieli a coordonatorului de Proiect respectiv în numele Imprumutatului, care să indice faptul ca s-au efectuat cheltuieli pentru lucrari şi livrari referitoare la schemele eligibile aprobate de Banca în suma totala egala cu toate tragerile anterioare din împrumut, referitoare la schemele coordonate de acelasi coordonator de Proiect, mai puţin, excepţie facand eliberarea ultimei transe, o sumă de 2 milioane EUR. Facturile şi alte justificari de plată referitoare la acea cheltuiala nu trebuie trimise Băncii, dar trebuie puse la dispoziţie Băncii la cererea acesteia.Pentru toate tragerile care finanţează cheltuieli în avans, în termen de 120 de zile de la tragere trebuie furnizata Băncii o declaratie de cheltuieli care să confirme ca sumele au fost cheltuite corespunzător pentru Proiect.Ultima cerere de tragere referitoare la scheme coordonate de un coordonator de Proiect trebuie să fie însoţită de o declaratie de cheltuieli care să confirme ca toate sumele trase anterior, referitoare la scheme coordonate de acelasi coordonator de Proiect, au fost cheltuite pentru Proiect sau vor fi cheltuite pentru Proiect în decurs de 120 de zile.4.5. Cheltuielile eligibile care vor fi platite din sumele imprumutului corespund celor efectuate în legătură cu schemele eligibile pentru care a fost aprobata de către Banca o cerere de alocare. În acest sens se va lua nota de faptul ca Banca nu este pregatita sa finanteze plata taxelor vamale, taxelor de import, comisioanelor bancare sau a taxelor şi altor impozite de orice alta natură.4.6. Banca îşi rezerva dreptul de a solicita în orice moment orice informaţii suplimentare pe care le poate cere în sprijinul cererii de tragere şi/sau pentru justificarea utilizarii fondurilor disponibilizate Imprumutatului.5. Cerinţe de raportare privind proiectul (art. 8 din Contractul de finanţare)5.1. Rezumatul raportului privind stadiul Proiectului pe care Imprumutatul trebuie să îl inainteze Băncii prin intermediul coordonatorilor de Proiect până la data de 31 decembrie 2000 şi după aceea trimestrial va include informaţiile specificate mai jos, separat pentru fiecare agentie de implementare şi pentru fiecare alocare aprobata de Banca.5.2. Raportul trebuie să fie prezentat sub forma unei serii de tabele conform celui prezentat în Documentul atasat nr. 7. Raportul se va referi la alocarile individuale şi va oferi informaţii cu privire la:(i) stadiul fizic al schemelor eligibile; şi(îi) situaţia financiară a schemelor eligibile.Explicatii scrise suplimentare sau raportări în legătură cu implementarea schemelor eligibile trebuie prezentate numai dacă apar anumite probleme sau dificultati care pot prejudicia implementarea Proiectului. Remarce şi informaţii suplimentare în legătură cu anumite aspecte particulare pot fi incluse ca note de subsol la tabele.Tabelele de raportare a stadiului se bazeaza pe tabelele atasate cererii de alocare aprobate de Banca, în sensul că intrarile privind schemele eligibile trebuie să fie în aceeasi secventa (numar, cod, nume/descriere etc.). O versiune computerizata a unui model de tabel poate fi oferita de Banca, la cerere.5.3. Stadiul fizic trebuie expus după cum urmeaza:(i) conţinutul lucrărilor planificate, exprimat în cantitati (km, bucăţi etc.) versus conţinutul cumulativ al lucrărilor deja realizate până la sfârşitul perioadei de raportare, exprimat în procente;(îi) conţinutul lucrărilor executate în perioada analizata, exprimat în procente; şi(iii) conţinutul lucrărilor planificate să fie finalizate în urmatoarea perioada de raportare, exprimat în procente.5.4. Situaţia financiară trebuie expusa după cum urmeaza:(i) costul total al investitiei schemei, asa cum s-a convenit în alocare versus cheltuielile cumulative deja efectuate până la sfârşitul perioadei exprimate în procente;(îi) cheltuielile efectuate în cadrul perioadei analizate, exprimate în procente;(iii) cheltuielile care urmeaza să fie efectuate în urmatoarea perioada de raportare, exprimate în procente.Impartirea între contribuţia Băncii şi finantarea interna/alta finanţare nu este obligatorie, dar este utila în măsura în care informaţiile sunt disponibile.5.5. De îndată ce toate lucrarile planificate şi agreate pentru fiecare coordonator de Proiect au fost integral finalizate şi costurile pentru investitii corespunzătoare au fost platite în totalitate, Imprumutatul trebuie să prezinte Băncii, prin intermediul coordonatorului de Proiect respectiv, un raport de finalizare a Proiectului, stabilind ca acesta, asa cum a fost definit initial sau modificat ulterior prin aprobarea de către Banca a cererilor de alocare ulterioare, a fost finalizat în totalitate. Raportul trebuie realizat, de asemenea, în forma tabelara, la fel ca raportarile privind stadiul Proiectului, cu totalul lucrărilor/cheltuielilor planificate, neaparat egal cu totalul lucrărilor/cheltuielilor efectuate.5.6. Trebuie avut în vedere faptul ca la momentul finalizarii intregului Proiect – care se considera ca va avea loc atunci când totalul cheltuielilor angajate pentru finantarea tuturor schemelor eligibile pentru care a fost alocat împrumutul a fost integral platit – finantarea Băncii nu va reprezenta mai mult de 70% din aceste cheltuieli totale.Documentul atasat nr. 1 – Date solicitate în functie de dimensiunea schemei pentru cererile de alocareDocumentul atasat nr. 2 – Exemplu de cerere de alocare pentru finantarea schemelor miciDocumentul atasat nr. 3 – Exemplu de cerere de alocare pentru scheme cu un cost al investitiei:– mai mare de 1 milion EUR şi mai mic de 5 milioane EUR (Informatie rezumativa)– mai mare de 5 milioane EUR (Informatie detaliata)Documentul atasat nr. 4 – Exemplu de scrisoare de alocareDocumentul atasat nr. 5 – Procedura de tragereDocumentul atasat nr. 6 – Exemplu de cerere de tragereDocumentul atasat nr. 7 – Tabel de raportare rezumativa a stadiuluiDOCUMENTUL ATASAT Nr. 1ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIEPENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOREXEMPLUde solicitare de date pentru scheme/programe care urmeaza să fieincluse în cererile de alocareDefiniţie: – Schemele reprezinta măsuri individuale de reconstructie cu o investiţie > 1 milion EUR– Programele reprezinta un numar de măsuri individuale de reconstructie cu un cost minor al investitiei şi caracteristici similare, formand în total cel puţin un pachet de investitii > 1 milion EURN.B.: Scheme sau programe cu un cost total al investitiei sub 1 milion EUR nu trebuie luate în considerare pentru finanţare.În functie de costul investitiei, urmatoarele date sunt solicitate pentru alocarea schemelor/programelor Proiectului: ┌─────────────────────────────────────────┐ │ Cost total al investitiei │ ├─────────────────────────┬───────────────┤ │ scheme individuale │ programe │ ├────────────┬────────────┼───────────────┤ │> 5 mil. EUR│<5 mil. eur│(nr. de scheme)│ │ │> 1 mil. EUR│ > 1 mil. EUR │ ├────────────┴────────────┴───────────────┤ │ Date solicitate (x) │┌────┬───────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤│1. │Informaţii generale │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┬────────────┬───────────────┤│1.1.│Denumirea schemei │ x │ x │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│1.2.│Denumirea programului (numar şi│ │ │ x ││ │lista scurta a schemelor) │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│1.3.│Localizarea schemelor sau │ │ │ ││ │programelor │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│ │- zona şi comunitatea │ x │ x │ x │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│ │- harta cu localizarea schemei │ x │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│1.4.│Numele initiatorului │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│ │- numele ministerului/agentiei/│ x │ x │ x ││ │ companiei │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│ │- numele persoanei responsabile│ x │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│1.5.│Adresa initiatorului (detaliat │ x │ x │ x ││ │+ nr. telefon etc) │ │ │ │╞════╪═══════════════════════════════╪════════════╧════════════╧═══════════════╡│2. │Scopul investitiei │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┬────────────┬───────────────┤│2.1.│Scopul imediat/principal al │ x │ x │ ││ │schemei │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│2.2.│Scopul imediat/principal al │ │ │ x ││ │programului │ │ │ │╞════╪═══════════════════════════════╪════════════╧════════════╧═══════════════╡│3. │Caracteristici tehnice │ ││ │principale │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┬────────────┬───────────────┤│3.1.│- pentru scheme: scurta │ │ x │ ││ │ descriere în absenta unui │ │ │ ││ │ studiu de fezabilitate │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│3.2.│- pentru scheme: unde exista un│ x │ │ ││ │ studiu, scurta prezentare a │ │ │ ││ │ studiului │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│3.3.│- pentru programe: │ │ │ x ││ │ sector/scurta descriere a │ │ │ ││ │ caracteristicilor │ │ │ │╞════╪═══════════════════════════════╪════════════╧════════════╧═══════════════╡│4. │Justificare │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┬────────────┬───────────────┤│4.1.│Avantajele şi beneficiarii │ x │ x │ x ││ │schemelor/programelor │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│4.2.│Cateva date semnificative │ x │ │ ││ │despre cerere (trafic, fluxuri │ │ │ ││ │etc.) │ │ │ │╞════╪═══════════════════════════════╪════════════╧════════════╧═══════════════╡│5. │Tip de achizitie (exceptand │ ││ │cazuri de urgenta) │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┬────────────┬───────────────┤│5.1.│- licenta oficiala │ x │ │ ││ │ internationala cu publicare │ │ │ ││ │ în OJEC │ │ │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┼────────────┼───────────────┤│5.2.│- licitaţie naţionala │ │ x │ │╞════╪═══════════════════════════════╪════════════╪════════════╪═══════════════╡│6. │Perioada de implementare (data │ x │ x │ x ││ │de incepere şi de finalizare) │ │ │ │╞════╪═══════════════════════════════╪════════════╪════════════╪═══════════════╡│7. │Cheltuieli anuale │ x │ x │ x │╞════╪═══════════════════════════════╪════════════╧════════════╧═══════════════╡│8. │Cost total al investitiei │ │├────┼───────────────────────────────┼────────────┬────────────┬───────────────┤│ │- totul inclus │ x │ x │ x │╞════╪═══════════════════════════════╪════════════╪════════════╪═══════════════╡│9. │Surse de finanţare (de exemplu:│ x │ x │ x ││ │buget, BEI, participarea │ │ │ ││ │statului/privată │ │ │ │└────┴───────────────────────────────┴────────────┴────────────┴───────────────┘ DOCUMENTUL ATASAT Nr. 2 ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR Agentia de implementare Cerere de alocare pentru scheme cu costul investitiei sub 1 milion EUR ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Denumi- Scopul Tipul Investiţie Surse Perioada Codul rea/ Locali- schemei de finala sau fi- de im- schemei Descri- zarea şi achi- cost nan- plemen- erea schemei justifi- zitie total ciare tare carea (1) (PNL) (2) (3) ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Cost total: ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────–––- (1) Tipul achizitiei: ––––––– – 6 = licitaţie naţionala – 7 = cerere de oferta naţionala – 8 = negociere directa – 9 = forta de muncă proprie (2) Surse financiare: ––––––– B = resurse bugetare P = PHARE L = împrumuturi de la bănci (a se specifică) A = altele (a se specifică) (3) Perioada de implementare: –––––––––- – data de incepere şi de finalizare în luna/anul DOCUMENTUL ATASAT Nr. 3 ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR Agentia de implementare Cerere de alocare Pentru scheme cu un cost al investitiei: – mai mare de 1 milion EUR şi mai mic de 5 milioane EUR (informaţii rezumative) – mai mare de 5 milioane EUR (informaţii detaliate) 1. Informaţii generale –––––––- 1.1. Denumirea schemei: 1.2. Localizarea schemei: 1.2.1. Zona (judeţul): 1.2.2. Comunitatea (orasul, satul): (harta atasata cu localizarea schemei) 1.3. Detalii ale responsabilului de serviciu: 1.3.1. Numele şi adresa persoanei de contact: Adresa: 1.3.2. Nr. telefon/fax al persoanei/persoanelor responsabile cu implementarea schemei: 2. Scopul investitiei ––––––– 2.1. Scopul imediat/principal: 2.2. Scopuri secundare: 3. Caracteristici tehnice principale –––––––––––– (Descrierea tehnica pentru schemele de reconstructie cu o investiţie > 5 milioane EUR trebuie să se bazeze pe o scurta prezentare a unui studiu de fezabilitate, atasat.) 4. Justificarea schemei –––––––– 4.1. Beneficiari/grup ţinta ai schemei: 4.2. Impactul schemei asupra: 4.2.1. Impactul economic asupra zonei: (efecte asupra zonei în caz de nerealizare a masurilor de reconstructie) 4.2.2. Impactul asupra mediului: (efecte în caz de nerealizare a masurilor de reconstructie) 4.2.3. Date referitoare la angajarea forţei de muncă: – numar de posturi temporare create pe parcursul implementarii (dacă este cazul): – numar de posturi permanente create (dacă este cazul): 5. Achizitii –––– 5.1. Tipul de achizitie: (licitaţie internationala = 1; cerere de oferta internationala = 2; negociere internationala = 3; licitaţie naţionala = 6; cerere de oferta naţionala = 7; negociere directa = 8) 5.2. Data prezentarii la Banca pentru publicarea în Jurnalul Oficial al CE (nu se aplică schemelor atribuite până în iulie 2000) 6. Esalonare –––– Incepere Finalizare luna anul luna anul Perioada de implementare a schemei: … … … … 7. Investiţie totala ––––––– 7.1. Studii/engineering/servicii: 7.2. Teren: 7.3. Lucrari civile: 7.4. Echipament: 7.5. Contingente tehnice (%): 7.6. Contingente de pret (%): 7.7. Dobânda pe durata construcţiei (%): ───────────────────────────────────────── TOTAL: …………. (valuta/cost) 8. Cheltuieli anuale şi surse de finanţare –––––––––––––– % 2000 2001 2002 2003 Total Bugetul de stat Bugetele locale Împrumut BEI Altele (a se specifică) ──────────────────────────────────────────────────────────── TOTAL: … … … … … … (valuta/cost) DOCUMENTUL ATASAT Nr. 4 ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR Ministerul Finanţelor str. Apolodor nr. 17, sectorul 1 RO-70 060, Bucureşti România În atenţia: …… Luxembourg, …… PA/EE-C/2000/FSC Ref Subiect: România – Proiectul de reconstructie pentru eliminarea efectelor inundaţiilor (Împrumut BEI nr. …) Alocaţie în cadrul contractului de finanţare datat …… între BEI şi România Beneficiar final: (agentia de implementare) Sector/Schema/Scheme: Valoarea alocatiei: EUR Alocaţie nr.: Stimate/Stimata …… Referitor la cererea dumneavoastra de alocare datata ……, avem placerea sa va informam ca am alocat pentru sectorul/schema/schemele rubricate o sumă echivalenta cu …… EUR. Tragerile aferente alocarii solicitate vor fi condiţionate de indeplinirea tuturor condiţiilor la care se face referire în articolul 1.04.A din Contractul de finanţare. Valoarea acestei alocari se va deduce din valoarea reziduala a imprumutului BEI, iar soldul va fi pus la dispoziţia dumneavoastra pentru alocari ulterioare. Aceasta scrisoare reprezinta o scrisoare de alocare în cadrul Contractului de finanţare şi se supune prevederilor acestuia. Cu stima, Banca Europeana de Investitii DOCUMENTUL ATASAT Nr. 5ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIEPENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILORProceduri de tragere(în conformitate, de asemenea, cu paragraful 1.02din Contractul de finanţare)Pasul 1Înainte ca Imprumutatul să introducă o cerere de tragere oficiala scrisa se recomanda intotdeauna contactarea telefonica a ofiterului de împrumut BEI (domnul Schiavo Campo) în scopul discutarii tragerii respective. La acel moment BEI poate furniza Imprumutatului indicatii privind rata dobanzii şi rata de schimb pentru valuta avuta în vedere pentru tragere. În plus, Imprumutatul poate fi informat dacă toate condiţiile contractuale pentru tragerea în discutie sunt indeplinite sau ce condiţie/condiţii trebuie indeplinita/e înainte ca BEI să poată proceda la tragerea solicitata.Pasul 2După acordul neoficial obţinut în cadrul pasului 1 din procedura propusa trebuie transmisa la BEI o cerere de tragere oficiala în forma scrisa (ar fi utila transmiterea în avans a unei copii pe fax).Pentru usurinta atasam un model al unei cereri de tragere care ar putea fi folosit. Cererea de tragere va fi transmisa de Imprumutat prin intermediul coordonatorului de Proiect relevant. Urmatoarele informaţii trebuie incluse în cererea de tragere:– suma totala care urmeaza să fie trasa;– valuta în care se va efectua tragerea;– rata dobanzii indicate de BEI pe parcursul convorbirii telefonice din cadrul pasului 1, dacă a avut loc;– data preferata de tragere, dacă este cazul;– denumirea băncii şi numărul contului pentru valuta respectiva; dacă banca primitoare este o banca românească, indicarea băncii corespondente pentru acea valuta.Pasul 3BEI va transmite Imprumutatului, într-un interval de 15 până la 10 zile înainte de data tragerii, un aviz de tragere prin telex/fax, confirmand:– suma tragerii;– valuta;– rata dobanzii;– data valutei tragerii.Pasul 4În general, cu doua zile înainte de data tragerii/valutei BEI va instiinta prin fax Imprumutatul şi banca primitoare cu privire la tranzactiile legate de tragere. DOCUMENTUL ATASAT Nr. 6 ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR Către: Banca Europeana de Investitii, Luxembourg În atenţia domnului Schiavo Campo Nr. fax: 00352 – 4379 – 7488 sau 43.77.04 De la: Coordonatorul de Proiect relevant, în numele Imprumutatului România Nr. fax: – ──────────────────────────────────────────────────────── Subiect: România – Proiectul de reconstructie pentru eliminarea efectelor inundaţiilor Împrumut nr. … Contract de finanţare semnat la …… Cerere de tragere nr. … Ca urmare a discutiilor noastre recente referitoare la termenii financiari ai tragerii fondurilor în cadrul Contractului de finanţare sus-mentionat, solicitam efectuarea unei trageri în urmatoarele condiţii: Suma: suma tragerii Valuta: valuta în care va fi efectuata tragerea Rata dobanzii: rata dobanzii pentru valuta solicitata, după cum a fost indicată de BEI pe parcursul convorbirii telefonice, dacă a avut loc Data propusa pentru tragere: data valutei preferate pentru tragere (va sugeram sa indicati "cat mai curand posibil") Instrucţiuni de tragere –––––––– Denumirea Băncii: denumirea completa a băncii la care Imprumutatul a deschis contul special pentru toate tranzactiile legate de împrumutul BEI în valută solicitata Cont nr.: numărul contului la banca sus-mentionata Banca corespondenta: în cazul interventiei unei bănci româneşti pentru valuta respectiva, denumirea completa şi adresa băncii corespondente a băncii româneşti respective. Certificam prin prezenta că nu am solicitat anterior vreo tragere din împrumutul mai sus mentionat pentru a acoperi cheltuieli legate de aceasta cerere. Nu am obţinut şi nu intentionam sa obtinem sume dintr-un alt împrumut sau grant pentru acoperirea acestor cheltuieli. Bunurile şi serviciile acoperite prin aceasta cerere de tragere au fost sau sunt achiziţionate în conformitate cu prevederile Contractului de finanţare. Confirmam prin prezenta Băncii Europene de Investitii ca ne conformam obligaţiilor stabilite în Contractul de finanţare şi că nu s-a petrecut nici un eveniment care ar putea sa afecteze substantial şi ireversibil operaţiunile şi condiţiile noastre financiare, precum şi posibilitatile noastre de a implementa Proiectul şi de a realiza orice obligaţie ce ne revine în cadrul Contractului de finanţare. În mod deosebit, confirmam ca toate actiunile, declaratiile, dovezile sau confirmarile relevante asumate în conformitate cu paragraful 1.04 din Contractul de finanţare sunt în continuare reale, valide, corecte şi au caracter obligatoriu. Cu stima, Bucureşti, (data) (semnatura/semnaturile autorizate în numele Imprumutatului) Anexa nr. I – Facturi şi avize bancare pentru plăţile acoperite prin tragerea respectiva Anexa nr. II – Rezumat al plăţilor/contract DOCUMENTUL ATASAT Nr. 7 Împrumut BEI nr. … ROMÂNIA – PROIECTUL DE RECONSTRUCTIE PENTRU ELIMINAREA EFECTELOR INUNDATIILOR Agentia de implementare Alocatia nr. … Raportarea stadiului la data de ……──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Costul Surse Stadiul fizic Situaţia financiară total finan- ───────────────────────────────────── Denumi- aferent ciare Peri- Lucrari CheltuieliNr. rea/ Locali- inves- Con- oada finalizate efectuatecrt. Descri- zarea titiei tribu- de ────────── ─────────── Cheltuieli erea schemei (mil. tie im- în pe- cu- în pe- cu- rămase ROL) BEI M ple- rioada mu- rioada mu- 2000- PLN/% men- de ra- la- de ra- la- 200.. 1998- tare porta- tiv porta- tiv 2001 re (%) (%) re (%) (%)──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Regiunea────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────1.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────2.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────3.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────4.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────5.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────6.──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── SUBTOTAL──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Regiunea────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────7.──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── SUBTOTAL──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Regiunea────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────8.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────9.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────10.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────11.────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────12.──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Cost total al alocarii (milioane ROL)────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────––