dintre România și Banca Europeană de Investiții pentru finantarea Proiectului de reabilitare a infrastructurii școlare din România**)(actualizat până la data de 23 ianuarie 2012*)
–––––Notă …
**) Ratificat prin Legea nr. 440 din 27 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 14 noiembrie 2003. +
PREAMBULBANCA EUROPEANA DE INVESTIȚIIFI Nr.Agora Nr: 2002 0529ROMÂNIA – REABILITAREA INFRASTRUCTURII ȘCOLARECONTRACT DE FINANȚAREÎNTRE ROMÂNIA ȘI BANCA EUROPEANA DE INVESTIȚIIBucurești, 11 iulie 2003ACEST CONTRACT ESTE ÎNCHEIAT INTRE:România, reprezentata de Ministerul Finanțelor Publice,având sediul în str. Apolodor nr. 17, sector 5,RO-70060, București, România, reprezentat dedl. Mihai Nicolae Tanasescu, Ministrul Finanțelor Publicedenumita în continuare: "IMPRUMUTATUL"+ca prima parte, șiBanca Europeana de Investiții, având sediul centralîn B-dul Konrad Adenauer, nr. 100, Luxemburg-Kirchberg,Marele Ducat al Luxemburgului, reprezentata deWolfgang Roth, Vice Presidentdenumita în continuare: "BANCA"ca a doua parteAVÂND IN VEDERE CA:1. La data de 1 februarie 1993, Comunitățile Europene și Împrumutatul au încheiat un Acord european de asociere între Comunitățile Europene și statele membre ale acestora, pe de o parte, și România, pe de altă parte.2. În cadrul unui asemenea Acord european, Consiliul Guvernatorilor Băncii a autorizat continuarea acordării de împrumuturi pentru proiecte de investiții în România;3. La data de 4/5 iunie 1997 un acord cadru (denumit în continuare "Acordul Cadru"), referitor la cooperarea financiară, a fost semnat de Împrumutat și de Banca și este aplicabil acestui contract (denumit în continuare "Contractul").4. Împrumutatul a propus sprijinirea unui proiect educațional (denumit în continuare "Proiectul") promovat de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (denumit în continuare "MECT") și care consta în reabilitarea și dotarea unui număr de cca. 1400 școli preuniversitare și infrastructura educaționala asociata, localizate în principal în zonele rurale și urbane, pe întreg teritoriul tarii (denumite fiecare în continuare "Subproiect"), după cum se specifică mai detaliat în descrierea tehnica prezentată în Anexa A la prezentul contract, (denumita în continuare "Descrierea tehnica").5. Costul total al Proiectului, după cum este estimat de Banca, este 174.500.000 EUR (o suta și șaptezeci și patru milioane și cinci sute de mii euro), inclusiv cheltuieli neprevăzute și dobânda pe perioada execuției, dar excluzând taxele și impozitele publice.6. Proiectul este cofinantat și de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei (numita în continuare "BDCE"), cu o sumă echivalenta cu 43.500.000 EUR (patruzeci și trei de milioane și cinci sute de mii de euro).7. Costul Proiectului urmează să fie finanțat astfel:Împrumut BDCE EUR 43.500.000Împrumut Banca EUR 131.000.000Total EUR 174.500.0008. În consecința, Împrumutatul a solicitat Băncii un împrumut în suma echivalenta cu 131.000.000 EUR (o suta și treizeci și unu de milioane euro).9. În baza Articolului 3 din Acordul cadru, Împrumutatul a fost de acord ca dobânda și toate celelalte plați datorate Băncii și care apar ca urmare a activităților avute în vedere prin Acordul cadru, precum și activele și veniturile Băncii legate de astfel de activități să fie scutite de impozite.10. Prin Articolul 4 din Acordul cadru, Împrumutatul a fost de acord ca, pe întreaga perioadă de existenta a oricărei operațiuni financiare, încheiate în conformitate cu Acordul cadru, Împrumutatul:a)să asigure: … (i) ca beneficiarii să poată schimba în orice valuta pe deplin convertibilă, la cursul de schimb care prevalează, sumele în moneda naționala a Împrumutatului, necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Băncii în legătură cu împrumuturile și garanțiile referitoare la orice proiect; și(îi) ca aceste sume vor fi transferabile liber, imediat și efectiv; șib)să asigure: … (i) ca Banca să poată schimba în orice valuta pe deplin convertibilă, la cursul de schimb care prevalează, sumele în moneda naționala a Împrumutatului, primite de Banca cu titlu de plați aferente unor împrumuturi și garanții sau oricărei alte activități, și ca Banca să poată transfera liber, imediat și efectiv sumele astfel schimbate; sau, dacă Banca va opta altfel,(îi) ca Banca să poată dispune liber de astfel de sume pe teritoriul Împrumutatului.11. Banca, fiind convinsa ca prezenta operațiune corespunde scopurilor funcțiilor sale și ca este conformă cu scopurile Acordului-cadru și ținând seama de aspectele menționate anterior, a decis sa dea curs solicitării Împrumutatului, acordându-i acestuia un credit în suma echivalenta cu 131.000.000 EUR (o suta și treizeci și unu de milioane euro).12. Statutul Băncii stipulează ca Banca trebuie să se asigure ca fondurile sale sunt folosite cat mai rațional posibil în interesul Comunității Europene și ca urmare ca termenii și condițiile operațiunilor sale de împrumutare vor fi conforme cu politica Comunității Europene.13. Semnarea acestui contract în numele Împrumutatului a fost în mod corespunzător autorizata în termenii prezentați în Anexa I.14. Referirile din prezentul contract la: "Articole", "Preambul", "Paragrafe", "Subparagrafe", "Alineate", "Anexe" și "Documente atașate" reprezintă referiri făcute respectiv la articolele, preambulul, paragrafele, subparagrafele, alineatele, anexe și documente atașate prezentului Contract.Ca urmare s-a convenit după cum urmează: +
Articolul 1Trageri1.01. Suma CredituluiPrin acest contract, Banca acorda Împrumutatului, iar Împrumutatul accepta, un Credit (denumit în continuare "Credit"), în suma echivalenta cu 131.000.000 EUR (o suta treizeci și unu milioane euro), care va fi utilizat exclusiv pentru finanțarea parțiala a costurilor Proiectului.1.02. Proceduri de tragereA. Banca va disponibiliza Creditul, în limita a 20 de transe. Suma fiecărei transe, dacă nu este soldul netras al Creditului, va avea o valoare minima de 5 milioane EUR sau echivalentul acesteia și fiecare nu va depăși 15 milioane EUR. O transa solicitată de Împrumutat în conformitate cu Subparagraful 1.02B este numita în continuare "Transa".B. Periodic până la data de 31 decembrie 2011, Împrumutatul poate prezenta Băncii o cerere scrisă, (denumita în continuare "Cerere de Tragere") pentru disponibilizarea unei Transe. Cererea de Tragere va specifică:–––-Partea introd. a paragr. 1.02 B al art. 1 a fost modificată de pct. 2 din AMENDAMENTUL nr. 4 din 2 octombrie 2009 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 156 din 3 martie 2010 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 10 martie 2010.(a) suma și valuta de disponibilizare a Transei;(b) data preferata pentru efectuarea tragerii, înțelegandu-se ca Banca poate disponibiliza Transa în termen de până la patru luni calendaristice de la data Cererii de Tragere; și(c) rata fixa a dobânzii, dacă este cazul, indicată de Banca, fără angajament;Împrumutatul va furniza Băncii dovada ca persoana sau persoanele care au efectuat Cereri de Trageri din prezentul au fost legal autorizate.Sub rezerva prevederilor subparagrafului 1.02C, fiecare Cerere de Tragere este irevocabilă.C. Cu zece, cincisprezece zile înainte de data disponibilizării, în cazul în care Cererea de Tragere este conformă cu subparagraful 1.02B, Banca va remite Împrumutatului o notificare (denumita în continuare "Aviz de Tragere") prin care:(a) va confirma valoarea și valuta în care se disponibilizeaza Transa;(b) va specifică rata fixa a dobânzii;(c) va specifică data la care este planificata să fie disponibilizata Transa (numita "Data de Disponibilizare Planificata"), sub rezerva condițiilor de la paragraful 1.04.În cazul în care, unul sau mai multe elemente specificate în Avizul de Tragere nu sunt conforme cu elementele corespunzătoare din Cererea de Tragere, Împrumutatul, într-un interval de trei zile lucrătoare în Luxemburg de la primirea Avizului de Tragere, poate revoca Cererea de Tragere printr-o notificare adresată Băncii și, ca urmare, Cererea și Avizul de Tragere vor rămâne fără efect.În scopurile acestui Contract, în general, "Zi Lucrătoare în Luxemburg" înseamnă o zi în care băncile comerciale sunt deschise pentru afaceri în Luxemburg.D. Disponibilizarea fiecărei Transe va fi efectuată în acel cont bancar în numele Împrumutatului, după cum Împrumutatul va notifica Băncii, cu cel puțin 10 zile înainte de data de disponibilizare. Numai un singur cont poate fi specificat pentru fiecare asemenea Transa.1.03. Valuta trageriiSub rezerva existenței disponibilităților, Banca va disponibiliza fiecare Transa în valută pentru care Împrumutatul și-a exprimat o preferința. Fiecare valuta de tragere va fi: euro, o valuta a unuia dintre statele membre ale Băncii care nu participa la etapa a treia a Uniunii Europene monetare și economice sau orice alta valuta care este tranzactionata pe scara larga pe principalele piețe valutare externe.Pentru calculul sumelor ce urmează a fi trase în alte valute decât euro, Banca va aplica cursurile de schimb de referința calculate și publicate de Banca Centrala Europeană din Frankfurt, sau în lipsa acestora, cursurile de schimb care prevalează pe oricare alta piața financiară aleasă de Banca, la o dată cu cincisprezece zile înainte de data efectuării tragerii, după cum va decide Banca.1.04. Condiții de tragereA. Tragerea primei Transe, conform paragrafului 1.02, va fi condiționată de îndeplinirea, în mod satisfăcător pentru Banca, a următoarelor condiții, și anume ca, înainte de data Cererii de Tragere:(a) Banca sa fi primit, într-o formă și un conținut acceptabil Băncii, de la un consilier juridic al Împrumutatului, un aviz juridic privind semnarea corespunzătoare a acestui Contract de către Împrumutat și privind documentația relevanta;(b) Banca sa fi primit dovezi satisfăcătoare, în limba engleza, privind împuternicirea de semnare a acestui Contract;(c) toate aprobările necesare privind controlul schimbului valutar (dacă este cazul) sa fi fost obținute, pentru a permite Împrumutatului să efectueze trageri în cadrul prezentului contract, sa ramburseze împrumutul (așa cum este definit în paragraful 2.01) și sa plătească dobânda și toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; astfel de aprobări trebuie să se extindă și asupra deschiderii și menținerii conturilor în care Împrumutatul, solicita Băncii sa disponibilizeze Creditul;(d) Banca sa fi primit dovezi satisfăcătoare, care să ateste ca Unitatea Centrala de Management a Proiectului (numita în continuare "UCMP") care funcționează în cadrul MECT, a fost autorizata sa realizeze Proiectul în conformitate cu Paragraful 6.08;(e) Banca sa fi primit dovezi satisfăcătoare, care să ateste angajarea consultanților, în conformitate cu Subparagraful 6.11; și(f) Banca sa fi primit o declarație de la Împrumutat și MECT, care să confirme funcționarea mecanismului administrativ, după cum este descris în detaliu în Subparagraful 6.09 (a).Dacă Cererea de Tragere pentru prima transa este trimisa înainte primirii de către Banca a dovezilor satisfăcătoare ca aceste condiții au fost îndeplinite, aceasta cerere de tragere se va considera ca a fost primită de Banca la data la care condițiile vor fi fost îndeplinite.B. Disponibilizarea fiecărei Transe, inclusiv a primei transe, va fi condiționată ca Banca sa fi fost convinsa ca fonduri suficiente continua să fie disponibile în conformitate cu paragraful 6.07, astfel încât să se asigure implementarea și finalizarea la timp a Proiectului.C. Tragerea fiecărei Transe ulterioare primei Transe va fi condiționată de primirea de către Banca, la sau înainte de data la care se referă Cererea de Tragere:(a) lista privind situația plăților întocmită în mod curent de către consultanții la care se face referire la art. 6.11, coroborată cu fișele privind situația plăților pentru contractele relevante din cadrul UCMP. Această listă privind situația plăților va fi semnată în mod corespunzător de directorul UCMP și directorul financiar, precum și de specialistul în finanțe și contabilitate din partea consultanților mai sus menționați. În acest scop, atât împrumutatul, cât și UCMP, dacă este cazul, vor permite accesul la documentele originale pentru controale inopinate din partea Băncii și/sau a reprezentanților săi autorizați.Lit. a) a paragr. 1.04 C al art. 1 a fost modificată de AMENDAMENTUL nr. 2 din 9 aprilie 2008 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 156 din 3 martie 2010 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 10 martie 2010.(b) dovezi satisfăcătoare furnizate de către Împrumutat, care să ateste că MECT a efectuat cheltuieli eligibile pentru componentele Proiectului ce urmează a fi finanțate de Bancă, în conformitate cu Descrierea tehnică (excluzând impozitele și taxele plătibile în România), pentru o sumă egală cu valoarea tuturor tranșelor trase anterior, mai puțin a unei sume echivalente cu 4.000.000 euro, cu excepția ultimei tranșe.––––Lit. b) a paragr. 1.04 C al art. 1 a fost modificată de subpct. 1.A al pct. 1 din ACORDUL din 28 octombrie 2008 privind AMENDAMENTUL nr. 3 aprobat de ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 157 din 12 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 28 noiembrie 2008.Pentru calcularea echivalentului în euro a sumelor cheltuite, Banca va aplica cursul de schimb la care se face referire în paragraful 1.03.D. Dacă vreo parte a dovezilor furnizate de Împrumutat, conform subparagrafelor 1.04B sau C, nu sunt satisfăcătoare Băncii, Banca poate disponibiliza o sumă proporțional mai mică decât suma solicitată, fără a contraveni termenilor subparagrafului 1.02A.–––-Paragr. 1.04 D al art. 1 a fost modificată de subpct. 1.B al pct. 1 din ACORDUL din 28 octombrie 2008 privind AMENDAMENTUL nr. 3 aprobat de ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 157 din 12 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 28 noiembrie 2008.1.05 Amânarea TragerilorA. Banca, la solicitarea Împrumutatului, va amâna disponibilizarea oricărei Transe, în totalitate sau parțial, pentru o dată specificată de Împrumutat, care să nu fie mai târziu de șase luni de la Data de Disponibilizare Planificata. Într-un astfel de caz, Împrumutatul va plati un comision de amânare, după cum se specifică în Subparagraful C de mai jos. Orice solicitare pentru amânare va deveni efectivă pentru o Transa, numai dacă aceasta este solicitată, cu cel puțin șapte zile Lucrătoare în Luxemburg înainte de Data de Disponibilizare Planificata.B. Dacă disponibilizarea oricărei transe este amânata, la solicitarea Împrumutatului, Împrumutatul, la cererea Băncii, va plati un comision pentru suma pentru care disponibilizarea este amânata. Acest comision va fi aplicat de la Data de Disponibilizare Planificata până la data actuala de disponibilizare, sau după caz, până la data de anulare a Transei, la o rata egala cu R1 minus R2, unde:R1 înseamnă rata dobânzii care s-ar fi aplicat periodic în conformitate cu Paragraful 3.01, dacă Transa ar fi fost trasa la Data de Disponibilizare Planificata,șiR2 înseamnă Rata Relevanta Interbancara (așa cum este definită în continuare) minus 0,125% (12.5 puncte de baza): cu condiția ca în scopul determinării Ratei Relevante Interbancare, în legătură cu acest Paragraf 1.05, perioadele relevante vor fi perioade succesive de o luna începând cu Data de Disponibilizare Planificata.În plus, comisionul menționat mai sus:(a) dacă amânarea depășește, ca durata, o luna, se va acumula la sfârșitul fiecărei luni;(b) se va calcula utilizând numărul de zile convenit aplicabil la Rl; și(c) unde R2 depășește R1, va fi fixat la zero.În scopurile acestui Contract" Rata Relevanta Interbancara" înseamnă:(x) în ceea ce privește oricare perioada de dobânda de o luna sau mai mult, rata dobânzii la depozitele interbancare pe o perioda care este un număr întreg de luni corespunzător duratei unei astfel de perioade de dobânda; și(y) în ceea ce privește oricare perioada de dobânda mai mica de o luna, rata dobânzii pentru depozitele interbancare pentru o perioadă de o luna, oferită pe piața principala interbancara la valuta relevanta (pentru dolari SUA pe piața interbancara din Londra și în euro pe piața interbancara din zona euro), după cum a ales Banca.1.06. Anularea și Suspendarea CredituluiA. Împrumutatul, poate în orice moment, prin notificare către Banca sa anuleze, în totalitate sau parțial, și cu aplicabilitate imediata, partea netrasa din Credit. Cu toate acestea, notificarea nu va avea efect asupra Transei a cărei Data de Disponibilizare Planificata cade în următoarele 7 Zile Lucrătoare în Luxemburg, după data acestei notificări.Cu excepția celor stipulate mai sus, Împrumutatul nu va avea nici o obligație către Banca sub forma unui comision sau într-o alta forma din cauza unei astfel de anulări.Dacă Împrumutatul anulează o Transa, care a făcut obiectul unui Aviz de Tragere (o astfel de Transa, fiind numita Transa Notificată indiferent de rata dobânzii de baza aplicată acesteia"), acesta va plati un comision asupra sumei anulate. Un asemenea comision va fi calculat, în conformitate cu Subparagraful 4.02B, cu privire la perioada acoperită de la data (Data de Început) care este cea mai târzie dintre:(a) data notificării anulării; și(b) Notificarea Datei Transei Planificate pentru Transa Notificată, până la data de rambursare finala planificata pentru Transa Notificată.În acest scop:(x) prevederile din Subparagraful 4.02B privind Data de Plata în Avans se referă la Data de Început; și(y) suma anulată se va considera a fi trasa și rambursata la Data de început.Comisionul va fi plătibil în termen de 7 zile de la solicitare.B. Banca poate, prin notificarea Împrumutatului, sa suspende în totalitate sau parțial, partea netrasa din Credit în orice moment și cu efect imediat:(a) în condițiile menționate în subparagrafele 4.03 sau 10.01; sau(b) dacă vor surveni situații excepționale care vor afecta negativ accesul Băncii pe piețele internaționale de capital relevante; sau(c) atâta timp cat, acționând rezonabil, Banca nu este mulțumită cum au fost îndeplinite garanțiile și angajamentele date de Împrumutat conform paragrafelor 6.15 și 8.03Asemenea suspendare va continua până când Banca notifica Împrumutatul ca acesta poate iar sa tragă din Credit sau, după caz, până când Banca anulează suma suspendată după cum se precizează mai jos.În plus, Banca, prin notificare către Împrumutat, poate să anuleze în totalitate sau parțial porțiunea netrasa din Credit în condițiile alineatelor (a) și (b) de mai sus, întotdeauna sub rezerva (în cazul paragrafului 4.03) îndeplinirii respectivelor proceduri specificate în fiecare subparagraf al paragrafului 4.03. De asemenea, Banca, prin notificarea Împrumutatului, poate să anuleze o Transa a cărei disponibilizare a fost amânata, conform subparagrafului 1.05A, mai mult de șase luni în total.Cu toate acestea, Banca nu va fi îndreptățită sa anuleze sau sa suspende, în temeiul alin. (b) de mai sus, nici o Transa Notificată.C. Dacă Banca suspenda, o Transa Notificată numai în temeiul alin. (a) a subparagrafului 1.06B, Împrumutatul va plati un comision aferent sumei suspendate în maniera precizată în subparagraful 1.05B.Dacă Banca anulează o Transa Notificată numai în temeiul alineat (a), menționat, Împrumutatul va plăti un comision pentru suma anulată, calculat în conformitate cu subparagraful 1.06A, cu mențiunea ca nici un comision nu este plătibil ca urmare anulării numai în baza unui eveniment menționat în subparagraful 4.03A sau B.D. Dacă costul Proiectului va fi mai mic decât cifrele prezentate în Preambul, Banca poate, prin notificare către Împrumutat, sa anuleze orice parte netrasa a Creditului proporțional cu reducerea costului.Banca poate, în orice moment după data 30 aprilie 2012, prin notificarea Împrumutatului sa anuleze orice parte a Creditului cu privire la care nu a fost făcuta nici o tragere.––––Alin. al doilea al paragr. 1.06 D al art. 1 a fost modificat de pct. 1 din AMENDAMENTUL nr. 4 din 2 octombrie 2009 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 156 din 3 martie 2010 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 10 martie 2010.Împrumutatul nu va avea nici o obligație către Banca, sub forma unui comision sau într-o alta forma din cauza oricărei anulări, conform acestui subparagraf 1.06 D.1.07. Sumele datorate în baza Articolului 1Sumele datorate, în baza acestui Art. 1, vor fi plătibile în euro. +
Articolul 2Împrumutul2.01. Suma împrumutuluiÎmprumutul (denumit în continuare "Împrumutul") va cuprinde totalul sumelor în valutele disponibilizate de Banca, așa cum au fost notificate de către Banca, conform Paragrafului 2.04.2.02. Valuta de rambursareFiecare rambursare conform Articolului 4 sau, după caz, a Articolului 10, va fi efectuată în valutele disponibilizate și în proporțiile în care acestea sunt cuprinse în soldul Împrumutului.2.03. Valuta dobânzii și a altor obligații de platăDobânda și celelalte obligații de plată datorate conform Articolelor 3, 4 și 10 vor fi calculate și plătibile proporțional, în fiecare valuta în care Împrumutul este rambursabil.Orice alta plata va fi efectuată în valută specificată de Banca, avându-se în vedere valuta în care s-au efectuat cheltuielile ce urmează să fie rambursate prin acea plata.2.04. Notificări ale BănciiDupă disponibilizarea fiecărei Transe, Banca va transmite Împrumutatului un centralizator cuprinzând suma, data tragerii și rata dobânzii pentru acea Transa. +
Articolul 3Dobânda3.01. Rata dobânziiÎmprumutatul va plati dobânda la soldul nerambursat al fiecărei Transe, semianual, la Datele de Plata relevante specificate în subparagraful 5.03A, începând cu prima Data de Plata care urmează datei de disponibilizare a Transei. Dobânda va fi calculată la rata specificată în Avizul de Tragere, care va fi rata dobânzii aplicabilă la data emiterii Avizul de Tragere, în concordanta cu principiile aplicabile, periodic, stabilite de organele de conducere ale Băncii pentru împrumuturi efectuate la o rata fixa a dobânzii, denominata în valută Transei și având termeni echivalenți pentru rambursarea împrumutului și plata dobânzii.3.02. Dobânda la sumele cu scadența depășităFără a contraveni prevederilor Articolului 10 și ca o excepție de la paragraful 3.01, pentru orice suma plătibilă restanta conform termenilor acestui contract, dobânda se va calcula de la data scadentei, până la data efectivă a plații, la o rata egala cu Rata Interbancara Relevanta plus 2% (200 de puncte de baza) pe an. În scopul stabilirii Ratei Interbancare Relevante pentru acest paragraf 3.02, perioadele relevante vor fi perioade succesive de o luna începând cu data scadentei.Cu toate acestea, dobânda va fi stabilită la rata definită conform paragrafului 3.01 plus 0.25% (25 puncte de baza), pe an dacă ultima rata este mai mare, pentru oricare perioada relevanta, decât rata specificată în propozițiile anterioare ale acestui paragraf 3.02.Dacă suma neachitata la scadenta este într-o valuta alta decât valuta Transei relevante, următoarea rata care se va utiliza, va fi rata interbanca relevanta pentru tranzacții în acea valuta plus 2% (200 puncte de baza) pe an, calculată în conformitate cu practica pieții pentru asemenea rata. +
Articolul 4Rambursarea4.01. Rambursarea obișnuităÎmprumutatul va rambursa: (i) fiecare tranșă disponibilizată la sau înainte de 31 mai 2009 conform graficului de rambursare prezentat în anexa B1; și (îi) fiecare tranșă disponibilizată după 31 mai 2009 conform graficului de rambursare prezentat în anexa B2.Paragr. 4.01 al art. 4 a fost modificat de pct. 3 din AMENDAMENTUL nr. 4 din 2 octombrie 2009 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 156 din 3 martie 2010 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 10 martie 2010.4.02. Rambursarea anticipata voluntaraA. Condiționat de Subparagraful B de mai jos, Împrumutatul poate rambursa anticipat, în totalitate sau parțial o Transa, în baza unei comunicări scrise transmise cu o luna înainte (denumita în continuare "Notificare de Rambursare Anticipata") care specifică suma care urmează a fi rambursata anticipat ("Suma Rambursata Anticipate") și data la care Împrumutatul propune rambursarea anticipata ("Data Rambursării Anticipate"), data care va fi Data de Plata pentru acea Transa.B. În ceea ce privește fiecare Suma Rambursata Anticipate, Împrumutatul va plati Băncii la Data Rambursării Anticipate o compensație egala cu valoarea actuala (la Data de Rambursare Anticipata) a ceea ce depășește dacă este cazul:(a) diferența dintre dobânda care trebuie plătită la Suma Rambursata Anticipate, dacă aceasta nu este plătită anticipat, și(b) dobânda care ar trebui astfel plătită, dacă aceasta este calculată la Rata de Referința a BEI, efectivă cu o luna înainte de Data de Rambursării Anticipate, minus 0,15 % (15 puncte de baza) pe an.Pentru acest scop, "Rata de Referința a BEI" înseamnă rata de dobânda standard a Băncii pentru împrumuturi cu rate fixe exprimate sau având profilul serviciului datoriei în valută Sumei Rambursată Anticipat.Valoarea actuala menționată va fi calculată la o rata de discount egala cu Rata de Referința a BEI, aplicată la fiecare Data de Plata relevantă.C. Banca va notifica Împrumutatul, cu cel puțin 15 zile înainte de Data Rambursării Anticipata, Suma Rambursata Anticipat și compensația plătibilă conform subparagrafului B de mai sus sau, după caz, neperceperea vreunei compensații.Nu mai târziu de orele 17.00 p.m. – ora Luxemburgului, din data de primire a unei astfel de notificare (sau orele 17:00 a următoarei zile lucrătoare, dacă notificarea a fost remisă după orele 12:00 ora Luxemburgului), Împrumutatul va notifica Băncii:(a) fie confirmarea Notificării de Rambursare Anticipata în termenii specificăți de Banca;(b) fie retragerea Notificării de Rambursare Anticipata.Dacă, Împrumutatul confirma potrivit alin. (a), acesta va efectua rambursare anticipata. Dacă Împrumutatul retrage Notificarea de Rambursare Anticipata sau nu o confirma în timp util, acesta poate să nu efectueze rambursarea anticipata. În caz contrar, Notificarea de Rambursare Anticipata va fi obligatorie și irevocabilă.4.03. Rambursarea anticipata obligatorieA. Dacă Împrumutatul rambursează anticipat, în mod voluntar, în totalitate sau integral oricare dintre celelalte împrumuturi contractate inițial pe o perioadă mai mare de cinci ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei părți din suma Împrumutului nerambursata în acel moment în aceeași proporție cu aceea dintre suma rambursata anticipat și suma totală nerambursata a tuturor celorlalte împrumuturi.Banca va adresa Împrumutatului cererea sa, dacă este cazul, în termen de patru săptămâni de la primirea notificării respective conform subparagrafului 8.02(a). Orice suma solicitată de Banca va fi plătită, împreună cu dobânda datorată, la data indicată de Banca, data care nu va preceda data rambursării anticipate a celuilalt împrumut.Rambursarea anticipata a unui împrumut printr-un nou împrumut cu termen de rambursare cel puțin la fel de mare ca și termenul neexpirat al împrumutului rambursat anticipat, nu va fi considerată rambursare anticipata.B. În cazul în care costul total al Proiectului s-ar situa semnificativ sub cifra specificată în preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a Împrumutului, proporțional cu diferența.C. Dacă Banca constata ca Împrumutatul încalcă prevederile paragrafului 6.10 în privința vreunui subproiect (numit în continuare "Subproiect Afectat"), aceasta poate notifica acest fapt Împrumutatului. Dacă într-o perioadă de treizeci de zile care urmează acestei notificări, Împrumutatul nu ia măsuri pentru remedierea încălcării, într-o maniera acceptabilă Băncii, Banca poate ca printr-o notificare ulterioară să solicite ca în următoarele treizeci de zile, Împrumutatul sa plătească anticipat o parte din Împrumut corespunzător raportului dintre valoarea declarata a Subproiectului Afectat și valoarea totală declarata a Proiectului, împreună cu dobânda calculată pentru suma rambursata anticipat, precum și compensația calculată în conformitate cu paragraful 4.02B, dacă exista.4.04. Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform Articolului 4În cazul oricărei rambursări anticipate parțiale datorate, conform acestui Articol 4, Împrumutatul poate selecta care Transa sau Transe vor fi rambursate anticipat.În cazul rambursării anticipate parțiale în toate valutele, fiecărei sume rambursate anticipat i se va aplica, o reducere prorata, pentru fiecare rata rămasa de rambursat.Acest Art.4 nu va contraveni Art. 10. +
Articolul 5Plățile5.01. Locul plațiiFiecare suma plătibilă de către Împrumutat în cadrul acestui Contract va fi plătită în contul respectiv comunicat Împrumutatului de către Banca. Banca va indica contul cu cel puțin cincisprezece zile înainte de data scadentei pentru prima plata pe care o va face Împrumutatul și va notifica orice schimbare a contului cu cel puțin cincisprezece zile înainte de data primei plați la care se aplică modificarea.Aceasta perioada de notificare nu se aplică în cazul plaților efectuate în baza Art. 10.5.02. Convenția Numărului de ZileOrice suma datorată sub forma de dobânda, comision sau în alt mod de către Împrumutat, în cadrul acestui contract și calculată pentru orice fracțiune din an, va fi calculată pe baza unui an de trei sute șaizeci de zile și a unei luni de treizeci de zile.5.03. Datele de platăA. În scopurile acestui Contract, o "Data de plată" înseamnă o dată la care dobânda este plătibilă la 15 iunie și 15 decembrie în fiecare an.B. În scopurile acestui Contract, în general plățile datorate în oricare valuta la o dată care nu este o Zi Lucrătoare Relevanta (după cum este definită mai jos) sunt plătibile în cea mai apropiată Zi Lucrătoare relevanta care urmează.În scopurile acestui Contract, "Zi lucrătoare Relevanta" înseamnă:(a) în cazul euro, o zi în care funcționează sistemul de plați Transfer Rapid Automat Trans-European cu privire la Decontările Brute în Timp Real; și(b) în cazul altor valute, altele decât euro, o zi în care băncile sunt deschise pentru tranzacții normale în centrul financiar intern principal al valutei respective.C. Sumele datorate prin prezentul altele decât ratele de capital și dobânda sunt plătibile în termen de șapte zile de la primirea de către Împrumutat a cererii emise de Banca.O suma datorată de Împrumutat va fi considerată plătită în momentul în care aceasta este primită de către Banca. +
Articolul 6Angajamente speciale6.01 Utilizarea împrumutului și a altor fonduri disponibileSumele împrumutului disponibilizate de Bancă Împrumutatului vor fi utilizate de către Împrumutat în scopul finanțării cheltuielilor plătite din alocațiile bugetare către MECT pentru cheltuieli eligibile ale Proiectului, incluzând cheltuielile pentru subproiectele care au fost selectate de MECT în baza criteriilor educaționale și tehnice agreate cu Banca. Alte fonduri alocate în mod legal de către Împrumutat, precum și de alti furnizori de fonduri, astfel cum sunt menționate în Planul de finanțare a Proiectului (prezentat în preambul), vor fi, de asemenea, utilizate de către MECT în vederea executării Proiectului.Paragr. 6.01 al art. 6 a fost modificat de subpct. 2.A al pct. 2 din ACORDUL din 28 octombrie 2008 privind AMENDAMENTUL nr. 3 aprobat de ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 157 din 12 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 28 noiembrie 2008.6.02. Finalizarea ProiectuluiÎmprumutatul, prin MECT, va realiza Proiectul în conformitate cu, și îl va finaliza până la data specificată, în Descrierea Tehnica, data care poate fi modificată periodic cu aprobarea Băncii.6.03. Costul majorat al ProiectuluiÎn cazul în care, costul Proiectului depășește cifra estimată, prevăzuta în preambul, Împrumutatul va obține finanțare pentru a acoperi depășirea costului fără a apela la Banca, astfel încât să permită finalizarea Proiectului. Planurile Împrumutatului pentru finanțarea costului suplimentar vor fi remise Băncii în timp util, pentru aprobare.6.04. Procedura de licitațieÎmprumutatul, prin MECT, se angajează sa achiziționeze bunuri și servicii și sa comande lucrări pentru Proiect, în măsura posibilului și în mod satisfăcător pentru Banca, prin licitație internaționala deschisă participanților din toate țările.6.05. AsigurareAtât timp cat Împrumutul este nerambursat, Împrumutatul va asigura, în mod corespunzător, toate lucrările și proprietățile care fac parte din Proiect, în conformitate cu practica obișnuită pentru lucrări similare de interes public.6.06. ÎntreținereaAtât timp cat Împrumutul este nerambursat, Împrumutatul, prin MEC, va asigura ca toate proprietățile ce fac parte din Proiect sunt întreținute, reparate, verificate și renovate, după cum va fi necesar, pentru a fi menținute în buna stare de funcționare.6.07 Alocarea fondurilorÎmprumutatul se angajează să aloce anual Proiectului suficiente resurse bugetare și/sau alte resurse financiare, pentru a asigura finanțarea Proiectului în conformitate cu Planul de finanțare a Proiectului și pentru a permite finalizarea în timp util a Proiectului, în conformitate cu Descrierea tehnică.Paragr. 6.07 al art. 6 a fost modificat de subpct. 2.B al pct. 2 din ACORDUL din 28 octombrie 2008 privind AMENDAMENTUL nr. 3 aprobat de ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 157 din 12 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 28 noiembrie 2008.6.08. Unitatea Centrala de Management a ProiectuluiÎmprumutatul, prin MECT, va asigura ca UCMP care funcționează în cadrul MECT pentru a conduce și superviza implementarea Proiectului, este menținută pe deplin până la implementarea cu succes a Proiectului.6.09. Funcționarea ProiectuluiAtât timp cat Împrumutul este nerambursat, dacă Banca nu va fi convenit altfel în scris, Împrumutatul va asigura:(a) ca a fost realizat un mecanism administrativ acceptabil Băncii, pentru a primi autorizarea de la autoritățile locale pentru MECT sa realizeze Subproiectele;(b) prin MECT, sunt luate măsuri corespunzătoare, satisfăcătoare Băncii, pentru implementarea și funcționarea corecta a Subproiectelor, inclusiv pentru protecția corespunzătoare a mediului înconjurător.6.10. Prevederi privind mediulAtât timp cat împrumutul este nerambursat, Împrumutatul va asigura ca:(a) Activitățile proiectului vor fi realizate în conformitate cu legislația aplicabilă privind mediul și cu standardele Uniunii Europene referitoare la protecția mediului, după cum acestea pot fi amendate sau modificate (în special arderea lemnului drept combustibil care ar putea fi furnizat din surse reciclabile) și va asigura și menține toate autorizațiile guvernamentale necesare, aplicabile în aceasta privința;(b) lucrările de întreținere, construcție și reabilitare, precum și politicile de atenuare a impactului asupra mediului care pot fi necesare Proiectului, vor fi realizate în conformitate cu buna practica și cu standardele la care se face referire în alin. (a) din acest paragraf; și(c) vor fi realizate lucrările de întreținere și reabilitare pentru facilitățile Proiectului care pot fi solicitate de autoritățile competente.6.11. Servicii de consultanțaÎmprumutatul prin MECT se obliga sa angajeze, în urma unei proceduri de selecție satisfăcătoare Băncii, consultanți, a căror calificare, experiența și termeni de referința sunt satisfăcători Băncii, în următoarele scopuri;(a) asigurarea sprijinului și a asistenței de specialitate pentru MECT și UCMP pentru analize, proiectare și specificățiile Proiectului;(b) asigurarea sprijinului și a asistenței de specialitate pentru MECT și UCMP pentru pregătirea documentelor de licitații;(c) asigurarea sprijinului și asistenței de specialitate pentru MECT și UCMP pentru supervizarea lucrărilor;(d) certificarea independenta a utilizării corecte a sumelor cheltuite, menționate în subparagraful 1.04; și(e) supervizarea și raportarea implementării Proiectului;6.12. Strategia de întreținereÎmprumutatul prin MECT va remite Băncii până la 31 martie 2004 o strategie de întreținere pentru școlile incluse în Proiect în vederea menținerii sau extinderii, după caz, a perioadei de viața a activelor respective. Atât timp cat împrumutul este nerambursat, Împrumutatul și MECT vor determina alocarea de fonduri necesare pentru implementarea respectivei strategii de întreținere.6.13. Ameliorarea mediului de învățareÎmprumutatul, prin MECT, va asigura ca impactul Proiectului asupra mediului de invatare pentru elevi și profesori este maximizat, în conformitate cu indicatorii de performanță listați în Anexa III.6.14. ViziteA. Împrumutatul înțelege ca Banca poate fi obligată sa divulge Curții de Audit a Comunităților Europene (denumita în continuare "Curtea de Audit") acele documente referitoare la Împrumutat și la Proiect, care sunt necesare pentru îndeplinirea sarcinilor Curții de Conturi, în conformitate cu legislația Uniunii Europene.B. Împrumutatul va determina accesul persoanelor desemnate de Banca, care pot fi însoțite de reprezentați ai Curții de Audit, sa viziteze amplasamentele, instalațiile și lucrările incluse în Subproiecte și să efectueze acele verificări pe care aceștia le doresc. În acest scop, Împrumutatul, prin MEC, le vor acorda sau se va asigura ca le va fi acordată toată asistența necesară. Cu ocazia unei astfel de vizite, reprezentanții Curții de Audit pot solicita Împrumutatului să prezinte documentele care cad sub incidența paragrafului 6.14A de mai sus.6.15. Angajament de IntegritateÎmprumutatul garantează și se angajează că nu a fost implicata și ca după cunoștința sa nici o persoană nu a comis nici unul din actele următoare și că nu le va comite și ca nici o persoană, cu consimțământul sau, sau înștiințarea sa anterioară nu va comite nici unul dintre aceste acte respectiv:(a) oferirea, darea, primirea sau solicitarea oricărui avantaj impropriu pentru influențarea acțiunii unei persoane care deține un birou public sau funcție sau un director sau angajat al unei autorități publice sau instituții publice sau director sau oficial al unei organizații publice internaționale în legătură cu orice proces de achiziție sau de execuție a oricărui contract, în legătură cu acele elemente ale Proiectului, descrise în Descrierea Tehnica; sau(b) oricare act care influențează în mod ilegal sau are scopuri ilegale de influențare a procesului de achiziție sau de implementare a Proiectului, în detrimentul Împrumutatului, inclusiv înțelegeri între ofertanți;Împrumutatul înțelege sa informeze Banca dacă are cunoștința de orice fapt sau informație sugestiva despre comiterea oricărui asemenea act. +
Articolul 7Garanții7.01. GaranțiiDacă Împrumutatul va acorda unei terțe părți vreo garanție pentru îndeplinirea oricăreia dintre obligațiile sale privind datoria externa, sau orice fel de preferința sau prioritate în legătură cu acestea, Împrumutatul, dacă Banca va solicita astfel, va furniza Băncii o garanție echivalenta pentru îndeplinirea obligațiilor sale în cadrul prezentului contract, sau va acorda Băncii o preferința sau o prioritate echivalenta.Împrumutatul confirma ca, în prezent, nu exista nici o astfel de garanție, preferința sau prioritate. +
Articolul 8Informații8.01 Informații privind ProiectulÎmprumutatul, prin MECT:(a) se va asigura ca evidentele sale prezintă toate operațiile referitoare la finanțarea și realizarea Proiectului;(b) va transmite Băncii, în limba engleza sau în traducere în limba engleza:(i) până la 31 martie 2004 și în continuarea semianual, până la terminarea Proiectului, câte un raport privind implementarea Proiectului;(îi) la șase luni după încheierea Proiectului, un raport privind finalizarea Proiectului, incluzând informații cu privire la Subproiecte, în forma prezentată în Anexa II și III;(iii) periodic, orice alte documente sau informații suplimentare privind finanțarea, implementarea și funcționarea Proiectului, după cum Banca poate solicita în mod rezonabil;(c) va supune aprobării Băncii fără întârziere, orice modificare substanțiala a planurilor generale, a graficului de execuție, a planurilor de finanțare sau a programului de cheltuieli ale Proiectului, legate de informațiile făcute publice de către Banca, înaintea semnării acestui Contract; și(d) în general va informa Banca despre orice fapt sau eveniment de care a luat cunoștința care ar putea prejudicia substanțial sau afecta condițiile de executare sau funcționare ale Proiectului8.02. Informații privind ÎmprumutatulÎmprumutatul va informa Banca:(a) imediat, despre orice hotărâre luată de el din orice motiv sau despre orice situație care îl obliga, sau despre orice cerere care i s-a făcut de a rambursa anticipat orice împrumut acordat inițial pentru o perioadă mai mare de cinci ani;(b) imediat, despre orice intenție din partea sa de a acorda în favoarea unei terțe părți orice garanție pentru oricare din activele sale; sau(c) în general, asupra oricărei situații sau eveniment care ar putea împiedica îndeplinirea oricărei obligații a Împrumutatului asumată în cadrul acestui contract sau ar putea prejudicia substanțial sau afecta condițiile de executare sau funcționare ale Proiectului.8.03. Verificare și informareÎn plus, Împrumutatul:(a) va întreprinde astfel de acțiuni, după cum Banca în mod rezonabil le va solicita pentru verificarea și/sau terminarea oricărui act posibil sau pasibil a fi de natura celor descrise în paragraful 6.15;(b) va informa Banca despre măsurile pentru recuperarea pagubelor de la persoanele responsabile pentru orice pierdere rezultată din oricare astfel de act; și(c) va facilita orice verificare pe care Banca o poate face privind oricare asemenea act. +
Articolul 9Speze și cheltuieli9.01. Impozite, taxe și comisioaneÎmprumutatul va plati toate impozitele, taxele, comisioanele și alte impuneri de orice natura, inclusiv taxele de timbru și taxele de înregistrare, aferente executării sau implementării prezentului Contract, sau a oricărui document legat de acesta și aferent acordării oricărei garanții pentru împrumut.Împrumutatul va plati integral capitalul, dobânda, comisioanele și alte sume datorate în baza prezentului contract, brut, fără deducerea vreunei impuneri naționale sau locale de orice fel, cu condiția ca, dacă Împrumutatul este obligat prin lege, să facă orice astfel de deducere, sa majoreze suma de plată către Banca astfel încât, după deducere, suma neta primită de Banca să fie echivalenta cu suma datorată.9.02. Alte spezeÎmprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer sau de schimb valutar, ocazionate de semnarea sau implementarea acestui Contract sau a documentelor legate de acesta, și de acordare a oricărei garanții pentru Împrumut. +
Articolul 10Rambursarea anticipata ca urmare a unui caz de neîndeplinire a obligațiilor10.01 Dreptul de a solicita rambursareaÎmprumutatul va rambursa împrumutul sau orice parte a acestuia, pe baza cererii făcute în acest sens de Banca:(A) imediat:(a) dacă vreo informație materială sau document remise Băncii de către, sau în numele Împrumutatului în legătură cu negocierea acestui Contract sau pe perioada în care acesta este în vigoare, se dovedesc a fi fost incorecte în orice detaliu important;(b) dacă Împrumutatul nu rambursează la data scadentei orice parte din Împrumut, nu plătește dobânda la acesta sau nu efectuează orice alta plata către Banca, după cum este prevăzut în prezentul contract;(c) dacă, urmare a neîndeplinirii oricărei obligații în legătură cu acest Împrumut, Împrumutatului i se cere sa ramburseze anticipat orice împrumut acordat inițial pentru un termen mai mare de cinci ani;(d) dacă survine vreun eveniment sau o situație care este posibil sa pericliteze îndeplinirea obligațiilor de plată care decurg din Împrumut, sau sa afecteze negativ orice garanție acordată pentru acesta;(e) dacă vreo obligație asumată de Împrumutat și la care se face referire la punctele noua și zece din preambul, încetează a fi îndeplinita cu privire la orice împrumut acordat oricărui împrumutat din România din resursele Băncii sau ale Uniunii Europene;(f) dacă Împrumutatul nu își îndeplinește orice obligație cu privire la orice alt împrumut acordat de Banca din resursele Băncii;(g) dacă nu își îndeplinește performanțele și orice obligație în ceea ce privește Împrumutul de la BDCE; sau(B) la expirarea unei perioade rezonabile, specificată de Banca într-o comunicare către Împrumutat, fără ca problema sa fi fost remediata în mod satisfăcător pentru Banca:(a) dacă Impumutatul nu îndeplinește orice obligație care rezultă din prezentul Contract, alta decât cea menționată la subparagraful 10.01 A alin.(b); sau(b) dacă vreun fapt material prevăzut în preambul se modifica substanțial sau se dovedește a fi eronat și dacă modificarea fie prejudiciază interesul Băncii, în calitate de creditor al Împrumutatului, fie afectează negativ implementarea sau funcționarea Proiectului.10.02. Alte drepturi legaleParagraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Băncii de a solicita rambursarea anticipata a Împrumutului.10.03. DauneÎn cazul solicitării conform paragrafului 10.01, Împrumutatul va plati Băncii o sumă calculată conform prevederilor subparagrafului 4.02B sau C aplicată asupra sumei care a devenit scadenta și plătibilă. Aceasta suma se va datora de la data scadentei plații specificate în solicitarea în scris a Băncii și se va calcula ținând seama ca rambursarea anticipata este efectuată la acea data.10.04. NederogariNici o nerespectare sau întârziere din partea Băncii în exercitarea oricăruia dintre drepturile sale conform acestui Art. 10, nu va fi considerată ca o renunțare la un astfel de drept.10.05. Utilizarea sumelor primiteSumele primite ca urmare a solicitării formulate conform Art. 10 vor fi utilizate, în primul rând, pentru plata daunelor, comisioanelor și a dobânzii, în aceasta ordine și în al doilea rând, pentru reducerea ratelor nerambursate în ordinea inversa a scadentelor. Acestea se vor aplica între Transe, după cum va considera Banca. +
Articolul 11Legea și jurisdicția11.01. LegeaPrezentul contract precum și întocmirea, interpretarea și validitatea lui vor fi guvernate de legea Marelui Ducat al Luxemburgului.Locul îndeplinirii acestui Contract este sediul central al Băncii11.02. JurisdicțiaToate litigiile privind acest contract vor fi supuse Curții de Justiție a Comunităților Europene (denumita în continuare "Curtea")Părțile la acest contract renunța, prin prezentul, la orice imunitate, sau drept de a obiecta față de jurisdicția Curții.O decizie a Curții, emisă conform acestui paragraf 11.02, va fi definitivă și obligatorie pentru părți, fără restricție sau rezerva.11.03. Dovada sumelor datorateÎn orice acțiune juridică ce decurge din acest contract, certificarea de către Banca a oricărei sume datorate Băncii în cadrul acestui contract, va constitui dovada "prima facie" a unei astfel de sume. +
Articolul 12Clauze Finale12.01. NotificăriNotificările și alte comunicări transmise în legătură cu prezentul contract, vor fi trimise la adresele menționate la punctul 1) de mai jos, cu excepția notificărilor către Împrumutat în legătură cu litigiile fie în curs sau fie în declanșare, care vor fi trimise la adresele specificate la punctul 2) de mai jos, unde Împrumutatul își alege domiciliul:– pentru Banca: 1) 100 Boulevard Konrad AdenauerL-2950 Luxembourg-Kirchberg;Marele Ducat al Luxemburgului– pentru Împrumutat: 1) Str. Apolodor nr. 17, Sector 5RO-70060, BucureștiRomânia;exemplar Ministerul Educației, Cercetăriipentru: și TineretuluiStr. General Berthelot nr. 30,70738 BucureștiRomânia2)Misiunea României pe lângă … Comunitățile Europene12, Str. MontoyerB-1000 Bruxelles;Fiecare parte poate, prin notificarea celeilalte părți, să își schimbe adresele menționate mai sus, cu excepția adresei de la punctul 2) de mai sus, care poate fi schimbată numai cu alta adresa din cuprinsul Uniunii Europene.În cazul în care Împrumutatul nu va specifică altfel în scris Băncii, Împrumutatul stabilește pe coordonatorul UCMP să fie responsabil pentru contactele cu Banca în scopurile Paragrafelor 6.15 și 8.03.12.02. Forma notificăriiNotificările și alte comunicări, pentru care sunt menționate în acest contract perioade fixe sau care fixează ele însele perioade obligatorii pentru destinatar, vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandată, telegrama, telex sau orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii de către destinatar. Data înregistrării sau, după caz, data declarata a primirii documentului transmis, va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.12.03. Preambul. Anexe și Documente atașatePreambulul și următoarele anexe fac parte integrantă din prezentul contract:– anexa A – Descrierea tehnică;– anexa B1 – Graficul de rambursare (pentru tranșele disponibilizate la sau înainte de 31 mai 2009);– anexa B2 – Graficul de rambursare (pentru tranșele disponibilizate după 31 mai 2009).Primul alin. al paragr. 12.03 al art. 12 a fost modificat de pct. 4 din AMENDAMENTUL nr. 4 din 2 octombrie 2009 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 156 din 3 martie 2010 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 10 martie 2010.Următoarele Documente atașate sunt anexate la prezentul contract:– Document atașat I Împuternicirea pentru semnare a Împrumutatului– Document atașat II Solicitații de Raportare– Document atașat III Indicatori Educaționali de PerformantaCA URMARE, părțile la prezentul au convenit ca acest contract să fie semnat în trei exemplare originale în limba engleza, fiecare pagina fiind parafată în numele Împrumutatului de dna. Otilia Frolu, director general adjunct, Direcția Generală a Finanțelor Publice Externe și în numele Băncii de dra. Reka Balogh, jurist, Departamentul Operațiuni Juridice.Semnat pentru și în numele Semnat pentru și în numeleROMÂNIEI BĂNCII EUROPENE DE INVESTIȚIIM. Tănăsescu W. RothLa 11 iulie 2003, la București. +
Anexa AROMÂNIA – REABILITAREA INFRASTRUCTURII ȘCOLAREDescrierea TehnicaProiectul privește demolarea unor școli rurale deteriorate grav, construirea a aproximativ 370 de noi școli rurale cu un înalt nivel de eficienta al energiei prin utilizarea metodelor de mărire a rezistentei la cutremur, restaurarea și reabilitarea a aproximativ 1030 școli preuniversitare existente și a infrastructurii educaționale conexe din zonele rurale și urbane, unele dintre aceste catalogate ca "monumente istorice" (fiecare un Subproiect). Proiectul cuprinde de asemenea proiectarea Subproiectelor, supervizarea lucrărilor, toate activitățile de consultanța necesare, precum și pregătirea, echipamentele și costurile de funcționare ale UCMP.Îmbunătățirile de baza pentru aproximativ 1030 școli vor cuprinde:● stabilizarea structurilor împotriva mișcărilor seismice;● izolarea acoperișului;● repararea și înlocuirea ușilor și ferestrelor (inclusiv înlocuirea geamurilor);● sistemele de încălzire centrala;● îmbunătățiri pentru instalațiile sanitare (toaletele);● furnizarea de noi instalații de alimentare cu apa (în special, mai bune);● asigurare de mobilierProgramul Proiectului: ┌────────────────┬─────────────────────┬──────────────────┬──────────────────┐ │"Data de Început│Sfârșitul anului 2003│Data de finalizare│Sfârșitul anului │ │ a Proiectului │ │ a Proiectului │ 2013" │ │ │ │ │ │ └────────────────┴─────────────────────┴──────────────────┴──────────────────┘Data de finalizare a Proiectului din anexa A a fost modificată de pct. 2 din AMENDAMENTUL nr. 5 din 21 septembrie 2011 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 1.254 din 21 decembrie 2011 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 51 din 23 ianuarie 2012. +
Anexa B1 ROMÂNIA – PROIECT REABILITAREA INFRASTRUCTURII ȘCOLARE Grafic de rambursare──────────────────────────────────────────────────────Data de scadenta a Sumele care vorrambursării transelor fi rambursate exprimate ca procent din împrumut────────────────────────────────────────────────────── 1. 15 decembrie 2009 2,63%────────────────────────────────────────────────────── 2. 15 iunie 2010 2,63%────────────────────────────────────────────────────── 3. 15 decembrie 2010 2,63%────────────────────────────────────────────────────── 4. 15 iunie 2011 2,63%────────────────────────────────────────────────────── 5. 15 decembrie 2011 2,63%────────────────────────────────────────────────────── 6. 15 iunie 2012 2,63%────────────────────────────────────────────────────── 7. 15 decembrie 2012 2,63%────────────────────────────────────────────────────── 8. 15 iunie 2013 2,63%────────────────────────────────────────────────────── 9. 15 decembrie 2013 2,63%──────────────────────────────────────────────────────10. 15 iunie 2014 2,63%──────────────────────────────────────────────────────11. 15 decembrie 2014 2,63%──────────────────────────────────────────────────────12. 15 iunie 2015 2,63%──────────────────────────────────────────────────────13. 15 decembrie 2015 2,63%──────────────────────────────────────────────────────14. 15 iunie 2016 2,63%──────────────────────────────────────────────────────15. 15 decembrie 2016 2,63%──────────────────────────────────────────────────────16. 15 iunie 2017 2,63%──────────────────────────────────────────────────────17. 15 decembrie 2017 2,63%──────────────────────────────────────────────────────18. 15 iunie 2018 2,63%──────────────────────────────────────────────────────19. 15 decembrie 2018 2,63%──────────────────────────────────────────────────────20. 15 iunie 2019 2,63%──────────────────────────────────────────────────────21. 15 decembrie 2019 2,63%──────────────────────────────────────────────────────22. 15 iunie 2020 2,63%──────────────────────────────────────────────────────23. 15 decembrie 2020 2,63%──────────────────────────────────────────────────────24. 15 iunie 2021 2,63%──────────────────────────────────────────────────────25. 15 decembrie 2021 2,63%──────────────────────────────────────────────────────26. 15 iunie 2022 2,63%──────────────────────────────────────────────────────27. 15 decembrie 2022 2,63%──────────────────────────────────────────────────────28. 15 iunie 2023 2,63%──────────────────────────────────────────────────────29. 15 decembrie 2023 2,63%──────────────────────────────────────────────────────30. 15 iunie 2024 2,63%──────────────────────────────────────────────────────31. 15 decembrie 2024 2,63%──────────────────────────────────────────────────────32. 15 iunie 2025 2,63%──────────────────────────────────────────────────────33. 15 decembrie 2025 2,63%──────────────────────────────────────────────────────34. 15 iunie 2026 2,63%──────────────────────────────────────────────────────35. 15 decembrie 2026 2,63%──────────────────────────────────────────────────────36. 15 iunie 2027 2,63%──────────────────────────────────────────────────────37. 15 decembrie 2027 2,63%──────────────────────────────────────────────────────38. 15 iunie 2028 2,63%──────────────────────────────────────────────────────––––Anexa B a fost renumerotată ca anexa B1, conform modificării aduse de pct. 6 din AMENDAMENTUL nr. 4 din 2 octombrie 2009 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 156 din 3 martie 2010 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 10 martie 2010. +
Anexa B2Grafic de rambursareRomânia – Proiectul Reabilitarea infrastructurii școlare┌────┬─────────────────────┬──────────────────────────────────────────────────┐│Nr. │Data de scadență a │ Sumele care vor fi rambursate, exprimate ││crt.│rambursării tranșelor│ ca fracție a împrumutului disponibilizat ││ │ │ de către Bancă după 31 mai 2009 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 1. │ 15.12.2012 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 2. │ 15.06.2013 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 3. │ 15.12.2013 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 4. │ 15.06.2014 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 5. │ 15.12.2014 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 6. │ 15.06.2015 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 7. │ 15.12.2015 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 8. │ 15.06.2016 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│ 9. │ 15.12.2016 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│10. │ 15.06.2017 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│11. │ 15.12.2017 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│12. │ 15.06.2018 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│13. │ 15.12.2018 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│14. │ 15.06.2019 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│15. │ 15.12.2019 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│16. │ 15.06.2020 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│17. │ 15.12.2020 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│18. │ 15.06.2021 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│19. │ 15.12.2021 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│20. │ 15.06.2022 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│21. │ 15.12.2022 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│22. │ 15.06.2023 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│23. │ 15.12.2023 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│24. │ 15.06.2024 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│25. │ 15.12.2024 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│26. │ 15.06.2025 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│27. │ 15.12.2025 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│28. │ 15.06.2026 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│29. │ 15.12.2026 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│30. │ 15.06.2027 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│31. │ 15.12.2027 │ 1/32 │├────┼─────────────────────┼──────────────────────────────────────────────────┤│32. │ 15.06.2028 │ 1/32 │└────┴─────────────────────┴──────────────────────────────────────────────────┘Anexa B2 a fost introdusă de pct. 6 din AMENDAMENTUL nr. 4 din 2 octombrie 2009 aprobat de HOTĂRÂREA nr. 156 din 3 martie 2010 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 155 din 10 martie 2010 și are conținutul anexei la același act normativ. +
Anexa I[STEMA ROMÂNIEI]MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE AL ROMÂNIEIPrin prezenta certifica ca Președintele României a împuternicitpe domnul Mihai Nicolae TĂNĂSESCU, Ministrul Finanțelor Publice,să semnezeContractul de Finanțare(România – Proiect Reabilitarea Infrastructurii Școlare)între România și Banca Europeană de InvestițiiMINISTRUL AFACERILOR EXTERNEMircea GeoanaBucurești, 7 iulie 2003Nr. 851 +
Anexa II ROMÂNIA-PROIECT REABILITAREA INFRASTRUCTURII ȘCOLARE CERINȚELE DE RAPORTARE LA FINALIZAREA FIECĂREI CLĂDIRI ȘCOLARE CONSTRUITE┌──────────────────────────────────────────────┬────────────┬────────────┐│ NUMELE ȘCOLII: │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Adresa (Județ/Oraș/Sat) și tip de scoală │ │ ││ (rural/urban) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ A. Scurta descriere a lucrărilor │Înainte de │ După ││ de reabilitare a Proiectului │reabilitare │reabilitare ││ care vor fi realizate │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Consolidare(da/nu) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Reabilitare și Extindere (da/nu) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Reabilitare și reducerea spațiului (da/nu) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Clădire noua (da/nu) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Altele (scurta descriere pe o alta pagina) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Suprafața construită desfășurata (mp) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Suprafața utila (mp) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Număr/total capacitate a claselor normale │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Număr/total capacitate a laboratoarelor │ │ ││ standard │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Număr mobilier pe fiecare clasa (bucăți) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Furnizarea Utilităților (apa, încălzire, │ │ ││ electricitate, instalații sanitare) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ B. Informații privind Costurile │ │ ││ (în echivalent EUR) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Costul serviciilor de arhitectura/inginerie │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Costul ofertei la aprobarea și semnarea │ │ ││ contractului │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Costul mobilierului și a altor articole │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Costul de randament │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Total cost al proiectului pe elev │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ C. Garanții │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┴────────────┤│ Care este perioada de garanție/întreținere │ ││ pentru lucrări? │ │├──────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤│ A fost obținută de către Inițiator o │ ││ asigurare obligatorie legală pentru │ ││ realizarea lucrărilor (da/nu)? │ │├──────────────────────────────────────────────┼─────────────────────────┤│ A fost obținută de către Inițiator o │ ││ asigurare obligatorie de la beneficiarul │ ││ final pentru întreținerea lucrărilor (da/nu)?│ │└──────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────┘ +
Anexa III ROMÂNIA – PROIECT REABILITAREA INFRASTRUCTURII ȘCOLARE INDICATORI EDUCAȚIONALI DE PERFORMANTA┌──────────────────────────────────────────────┬────────────┬────────────┐│ │Înainte de │ După ││ │reabilitare │reabilitare │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ A. Informații generale │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ NUME SCOALĂ: │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Adresa (Județ/Oraș/Sat) și tipul de scoală │ │ ││ (rural/urban) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Nivelul de Educație (de ex. Grădinița) │ │ ││ și nivelul clasei (de ex. cls. I-IV) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Durata orelor de clasa (minute actuale pe │ │ ││ schimb) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Rata totală de absenteism a elevilor sau │ │ ││ numărul mediu de zile de absente (sau │ │ ││ alternativ rata de frecventa școlară) la │ │ ││ nivel de țara, din care: │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ datorate imbolnavirilor │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ din alte motive │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Rata profesor/elev │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Total rata de absenteism al profesorilor │ │ ││ sau numărul mediu de zile lipsa │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ datorate imbolnavirilor │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ din alte rațiuni │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Rata de renunțare școlară (sau alternativ │ │ ││ rata de abandon școlar │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Numărul de elevi care necesita sa │ │ ││ repete anul │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Performanțe atinse în evaluările din │ │ ││ clasele a 4 și 8-a (concluzii privind │ │ ││ învățământul obligatoriu) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Rata de promovabilitate la învățământul │ │ ││ secundar (clasele V-VIII) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Rata de promovabilitate la liceu │ │ ││ (clasele IX-XII) │ │ │├──────────────────────────────────────────────┼────────────┼────────────┤│ Total cost al proiectului pe elev │ │ │└──────────────────────────────────────────────┴────────────┴────────────┘Ministerul Finanțelor PubliceStr. Apolodor nr. 17 sector 570060 BucureștiRomâniaJU/Ops/RB/nd Nr. 1445Luxembourg 11 iulie 2003Ref: România – Proiect Reabilitarea Infrastructurii ȘcolareContract de Finanțare între România și Banca Europeană de Investițiidin data 11 iulie 2003 (Contract de Finanțare)Stimați Domni,Va scriem în legătură cu anumite prevederi ale Contractului de Finanțare menționat mai sus. Termenii definiți în Contractul de Finanțare și care nu sunt definiți altfel în continuare vor avea aceleași înțelesuri ca în acesta.1. În ceea ce privește Paragraful 6.04 putem confirma ca Banca este satisfăcuta ca Împrumutatul sa utilizeze liniile directoare de achiziții ale Băncii Mondiale pentru achiziționarea bunurilor, serviciilor și lucrărilor pentru acest Proiect specific.2. În ceea ce privește Paragraful 8.01 b (i) și (îi) confirmăm ca, deoarece evaluarea Proiectului a fost finalizată în comun de către Banca și BDCE, formatul rapoartelor solicitate conform acestui paragraf au fost realizate în cooperare cu BDCE și pot fi utilizate pentru scopurile acestuia spre satisfacția Băncii.Va rugăm consemnați luarea la cunoștința a celor de mai sus prin semnarea formularului conținut în aceasta scrisoare.Cu stima,Banca Europeană de InvestițiiW. RothLuat la cunoștința de Ministerul Finanțelor PubliceMihai Nicolae TănăsescuData: 11 iulie 2003 +
Anexa I – ANEXA CFormular de Cerere de tragere ┌─────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────┐ │ Cerere de tragere │ Tranșa nr.: │ └─────────────────────────────────────┴───────────────────────────────────────┘ Vă rugăm să efectuați următoarea tragere: ┌───────────────────────────┬─────────────┬───────────────────────────────────┐ │ │ România – │ │ │Denumirea împrumutului (*) │ Proiectul de│ Rezervat pentru BEI │ │ │Reabilitare a│ │ │ │ Infrastruc- │ │ │ │ turii │ │ │ │Școlare – AFI│ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┬───────────┤ │Data semnării (*) │ │Suma împrumutului: │131.000.000│ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Număr ref. │ │Tras la zi: │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Număr tragere │ │Sold de tras: │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Data propusă pentru tragere│ │Termen limită │ │ │ │ │Cerere de tragere: │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Total solicitat │ │Număr maxim trageri: │ │ │(valuta contractului) │ │ │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │A se disponibiliza după cum│ │Dimensiunea minimă a │ │ │urmează: │ │tranșei: │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Valuta (art. 1.03) │ │Total alocații la zi: │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Suma │ │Condiții precedente: │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Rata dobânzii │ │ │ │ │Marja dobânzii (art. 3.01) │ │ │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Frecvența dobânzii │ │ │ │ │(art. 3.01) │ │ │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Rambursare (art. 4.01) │ │ │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Date rambursare (art. 5.01)│15 iunie și │ │ │ │ │15 decembrie │ │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Prima dată de rambursare │ │ │ │ ├───────────────────────────┼─────────────┼───────────────────────┼───────────┤ │Ultima dată de rambursare │ │ │ │ └───────────────────────────┴─────────────┴───────────────────────┴───────────┘Contul de creditat al Împrumutatului:Nr. cont IBAN și cod BIC:Titulatura și adresa Băncii:Vă rugăm să transmiteți informații relevante cererii către:Numele și semnătura(ile) autorizată(e) ale Împrumutatului:………………………………………………….Anexa I C la Acordul de amendare a fost introdusă de ACORDUL din 28 octombrie 2008 privind AMENDAMENTUL nr. 3 aprobat de ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 157 din 12 noiembrie 2008 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 802 din 28 noiembrie 2008.