CONTRACT COLECTIV DE MUNCĂ nr. 964 din 10 octombrie 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MUNCII SI JUSTITIEI SOCIALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL PARTEA a V-a nr. 4 din 9 noiembrie 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 62 10/05/2011 ART. 138
ART. 14REFERIRE LALEGE 319 14/07/2006
ART. 22REFERIRE LALEGE 319 14/07/2006
ART. 22REFERIRE LANORMA 11/10/2006
ART. 32REFERIRE LALEGE 243 29/11/2016
ART. 42REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 32
ART. 42REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 33
ART. 42REFERIRE LAHG 286 23/03/2011
ART. 42REFERIRE LALEGE (R) 188 08/12/1999 ART. 90
ART. 46REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003
ART. 57REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 74
ART. 61REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 197
ART. 69REFERIRE LACODUL MUNCII (R) 24/01/2003 ART. 40
ART. 71REFERIRE LALEGE (R) 62 10/05/2011
ART. 73REFERIRE LALEGE (R) 62 10/05/2011 ART. 30
ART. 74REFERIRE LALEGE (R) 62 10/05/2011 ART. 24
ART. 84REFERIRE LALEGE (R) 62 10/05/2011 ART. 144
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Înregistrat la M.C.P.D.S.-D.D.S. sub nr. 964 din data de 10.10.2017 + 
Capitolul 1Dispoziții generale + 
Articolul 1(1)Părțile contractante recunosc și acceptă pe deplin că sunt egale și libere în negocierea contractului colectiv de muncă (CCM) la nivelul grupului de unități format din Oficiile de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Alba, Argeș, Brăila, Brașov, Covasna, Galați, Giurgiu, Gorj, Harghita, Ialomița, Mureș, Neamț, Prahova, Vaslui și se obligă să respecte în totalitate prevederile acestuia.(2)Fiecare OCPI, în calitate de angajator, recunoaște libera exercitare a dreptului sindical, conform convențiilor internaționale pe care România le-a ratificat, Constituției României și legislației naționale, precum și libertatea de opinie a fiecărui salariat.
 + 
Articolul 2(1)Contractul colectiv de muncă cuprinde drepturile și obligațiile angajatorilor și ale salariaților cu privire la condițiile generale de muncă, altele decât cele referitoare la drepturi în bani și în natură în acord cu dispozițiile art. 138 din Legea nr. 62/2011, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)La angajare și la stabilirea drepturilor individuale, angajatorii vor asigura egalitatea de șanse și tratament pentru toți salariații, fără discriminări directe sau indirecte, pe bază de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală sau orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea sau înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării drepturilor decurgând din contractul colectiv de muncă.
 + 
Articolul 3(1)Clauzele contractului colectiv de muncă produc efecte pentru toți angajații instituției.(2)Lista cu oficiile teritoriale cărora li se aplică contractul colectiv de muncă la nivel de grup de unități este trecută în anexa la prezentul contract și face parte integrantă din acesta.
 + 
Articolul 4(1)Prezentul contract se încheie pe o perioadă de 24 luni și va produce efecte juridice începând cu data înregistrării la Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social.(2)Dacă niciuna din părți nu solicită renegocierea contractului cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei pentru care a fost încheiat, valabilitatea acestuia se prelungește până la încheierea unui nou contract, dar nu mai mult de 12 luni, cu excepția situațiilor când prin lege se interzice acest lucru.(3)Încetarea prevederilor prezentului contract poate interveni și prin acordul părților. + 
Articolul 5(1)Orice cerere de modificare a prezentului contract va face obiectul unei negocieri.(2)Cererea de modificare se aduce la cunoștință, în scris, celeilalte părți cu cel puțin 30 de zile înainte de data propusă pentru începerea negocierilor.(3)Părțile convin ca în perioada negocierilor, precum și în perioada în care se fac modificări să nu efectueze concedieri din motive neimputabile salariaților și să nu declanșeze greve.(4)Modificările aduse contractului colectiv de muncă se comunică, în scris, organului la care se păstrează și devin aplicabile de la data înregistrării sau de la o altă dată ulterioară, potrivit convenției părților.
 + 
Articolul 6Suspendarea și încetarea contractului colectiv de muncă au loc potrivit legii sau în conformitate cu prevederile prezentului contract. + 
Articolul 7(1)În cazul neînțelegerilor ce nu pot fi soluționate pe cale amiabilă, litigiile în legătură cu executarea, modificarea sau încetarea contractului colectiv de muncă se soluționează de către instanțele judecătorești competente.(2)Interpretarea clauzelor prezentului contract colectiv se va face prin consens al părților semnatare conform înțelesului ce rezultă din întreg ansamblul clauzelor reglementate, în acord cu principiile generale de drept și regulile de drept comun aplicabile în domeniu.
 + 
Articolul 8(1)În situațiile în care, în privința drepturilor ce decurg din prezentul contract colectiv de muncă, intervin alte reglementări mai favorabile cuprinse în acte normative sau contract colectiv la nivel de sector de activitate, acestea vor face parte de drept din contract.(2)Părțile se obligă ca, în perioada de aplicare a prezentului contract colectiv de muncă, să nu promoveze și să nu susțină proiecte de acte normative a căror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce decurg din contractele colective de muncă, oricare ar fi nivelul la care acestea au fost încheiate.(3)Părțile convin să se consulte reciproc în toate cazurile în care se inițiază acte normative ce privesc relațiile de muncă.
 + 
Capitolul 2Timpul de muncă + 
Articolul 9(1)Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore pe zi, respectiv de 40 ore pe săptămână.(2)Durata maximă legală de lucru nu poate depăși 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.(3)Prin excepție, durata timpului de muncă, ce include și orele suplimentare, poate fi prelungită peste 48 de ore pe săptămână, cu condiția ca media orelor de muncă, calculată pe o perioadă de referință de 6 luni calendaristice, să nu depășească 48 de ore pe săptămână. + 
Articolul 10Orele de începere și terminare a programului sunt cele stabilite prin regulamentul intern al fiecărui OCPI. + 
Articolul 11(1)Orele prestate de angajat la solicitarea angajatorului peste programul normal de lucru stabilit în unitate sunt ore suplimentare.(2)Evidența orelor suplimentare se face de către un salariat cu atribuții în domeniul resurselor umane, desemnat de fiecare angajator și a condicii de prezență care evidențiază orele de sosire și plecare.
 + 
Articolul 12(1)Orele suplimentare se compensează cu timp liber corespunzător.(2)Munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.
 + 
Articolul 13(1)Munca prestată în intervalul dintre orele 22 și 6 este lucru în timpul nopții.(2)Salariații care urmează să desfășoare cel puțin o treime din programul de lucru muncă de noapte sunt supuși unui examen medical gratuit înainte de începerea activității și după aceea anual.
 + 
Capitolul 3Condițiile de muncă și protecția muncii + 
Articolul 14(1)Părțile se obligă să depună toate eforturile pentru aplicarea riguroasă a sistemului instituționalizat prin legislația în vigoare, în vederea ameliorării permanente a condițiilor de muncă.(2)În scopul realizării obiectivului prevăzut la alineatul precedent se consideră ca făcând parte din prezentul contract colectiv de muncă măsurile prevăzute de Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările și completările ulterioare.(3)La stabilirea măsurilor vizând condițiile de muncă părțile implicate vor ține seama ca acestea să fie de natură să realizeze cel puțin asigurarea condițiilor de muncă la nivelul parametrilor minimali prevăzuți în actele normative aplicabile în domeniu. + 
Articolul 15Organizarea activității prin repartizarea tuturor salariaților pe locuri de muncă cu precizarea atribuțiilor și răspunderilor lor, precum și exercitarea controlului asupra modului de îndeplinire a obligațiilor de serviciu de către salariați sunt de competența exclusivă a fiecărui OCPI. + 
Articolul 16Locurile de muncă se clasifică potrivit reglementărilor legale. + 
Articolul 17(1)Părțile sunt de acord că nicio măsură de sănătate și securitate în muncă nu este eficientă dacă nu este cunoscută, însușită și aplicată în mod conștient de salariați.(2)Angajatorii vor asigura pe cheltuiala lor cadrul organizatoric pentru instruirea, testarea și perfecționarea profesională a salariaților cu privire la prevederile legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă.(3)Fiecare angajat va participa cel puțin o dată pe an la un stagiu de minimum 8 ore de instruire și testare cu privire la prevederile legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă. Timpul aferent acestor activități, inclusiv orele de instructaj, se include în timpul de muncă și este salarizat.(4)La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de muncă sau a felului muncii, acesta va fi instruit și testat efectiv cu privire la riscurile pe care le presupune noul său loc de muncă și la prevederile legale referitoare la sănătatea și securitatea în muncă, pe care este obligat în procesul muncii să le cunoască și să le respecte. Anterior angajării se vor prezenta riscurile referitoare la sănătatea și securitatea în muncă.(5)În cazurile în care în procesul muncii intervin schimbări ce impun aplicarea unor prevederi legale noi cu privire la sănătatea și securitatea în muncă, salariații vor fi instruiți în condițiile prevăzute la alineatul precedent. + 
Articolul 18(1)Dacă pentru locul de muncă este stabilit de către angajator, urmare a riscului evaluat, un echipament de protecție, contravaloarea acestuia se suportă integral de către fiecare OCPI, în limita bugetului aprobat.(2)În toate cazurile în care, în afara echipamentului de protecție stabilit în urma evaluării riscurilor, un OCPI cere o anumită vestimentație specială, ca ținută de lucru, contravaloarea acesteia se suportă integral de către angajator în limita bugetului aprobat.(3)Neutilizarea echipamentului de protecție constituie abatere disciplinară. + 
Articolul 19(1)Fiecare OCPI va organiza la angajare și, ulterior, cel puțin o dată pe an, examinarea medicală a salariaților, în scopul de a constata dacă sunt apți pentru desfășurarea activității în posturile pe care ar urma să le ocupe sau pe care le ocupă, precum și pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale. Examinarea medicală pentru angajați este gratuită. În cazul în care prin dispoziții legale speciale se prevăd examinări medicale la termene mai scurte, determinate de condițiile deosebite de la locurile de muncă, se vor aplica aceste prevederi.(2)Angajatorii sunt obligați să ia toate măsurile pentru ca examinarea medicală să fie organizată cât mai facil pentru angajat, timpul consumat pentru efectuarea acestui control fiind parte din timpul normal de lucru.(3)Angajații sunt obligați să facă dovada prezentării la examenul medical periodic.(4)În cazul în care dispoziții legale speciale sau ale contractului colectiv de muncă prevăd examinări medicale la termene mai scurte, determinate de condițiile de la locurile de muncă, se vor aplica prevederile de la alin. 1, 2 și 3.(5)Salariații sunt obligați să se supună examenelor medicale în condițiile organizării potrivit prevederilor alin. 1. Refuzul salariatului de a se supune examinărilor medicale constituie abatere disciplinară.(6)Examinarea medicală a salariaților la angajare și, ulterior, cel puțin o dată pe an se face de către unitățile sanitare de specialitate acreditate de Ministerul Sănătății, la această examinare participând doar medicul specialist și angajatul.(7)Angajatorul este obligat să încheie contract de prestări de servicii medicale, în limita bugetului aprobat. + 
Articolul 20(1)Părțile vor asigura un regim de protecție specială a muncii femeilor și a tinerilor în vârstă de până la 18 ani, cel puțin la nivelul drepturilor specifice reglementate de legislația muncii și prevederile prezentului contract.(2)Salariatele gravide, care au informat în scris angajatorul, începând cu luna a V-a de sarcină, precum și cele care alăptează nu vor fi chemate la ore suplimentare și nu vor fi trimise în deplasare.(3)La solicitarea Comitetului de sănătate și securitate a muncii sau persoanelor desemnate, angajatorii au obligația să evalueze riscurile pe care le presupune locul de muncă al salariatei care anunță că este însărcinată, precum și al salariatei care alăptează și să le informeze cu privire la acestea. + 
Articolul 21În cazul recomandărilor medicale, conducerea OCPI va asigura cel puțin condițiile minimale prevăzute de legislația în vigoare. + 
Articolul 22În vederea îmbunătățirii condițiilor de muncă, la nivelul fiecărui OCPI va fi desemnat un lucrător cu atribuții de prevenire și protecție, având atribuțiile prevăzute de Legea nr. 319/2006 și Normele metodologice de aplicare.
 + 
Capitolul 4Salarizarea și alte drepturi bănești + 
Articolul 23(1)Pentru munca prestată în condițiile prevăzute în contractul individual de muncă, fiecare salariat are dreptul la un salariu în bani stabilit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2)La stabilirea și acordarea salariului este interzisă orice discriminare pe criterii de sex, orientare sexuală, caracteristici genetice, vârstă, apartenență națională, rasă, culoare, etnie, religie, opțiune politică, origine socială, handicap, situație sau responsabilitate familială, apartenență ori activitate sindicală.(3)Plata salariilor se face lunar, la data stabilită prin actul normativ aplicabil instituției.(4)Plata salariului se efectuează, de regulă prin virament, în cont bancar deschis pe numele salariatului. În cazuri excepționale, pe baza unei împuterniciri și a unei solicitări aprobate de conducătorul instituției, plata drepturilor salariale se poate face și într-un cont bancar deschis pe numele altei persoane.(5)Reținerile din salariu nu vor fi autorizate decât în condițiile și limitele prevăzute de lege sau cu consimțământul angajatului.(6)În conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, salariul este confidențial și nu poate fi comunicat de către angajator decât cu acceptul scris al salariatului sau la cererea organelor abilitate prin lege.(7)Încălcarea confidențialității salariului constituie abatere disciplinară. + 
Articolul 24Sporurile care nu sunt cuprinse în salariul de bază se vor acorda conform prevederilor legale privind salarizarea personalului plătit din fondurile publice. + 
Articolul 25Instituția va asigura condițiile necesare realizării de către fiecare salariat a sarcinilor ce îi revin, în cadrul programului zilnic de muncă stabilit. + 
Articolul 26(1)Salariații trimiși în delegație vor beneficia de următoarele drepturi:a)decontarea cheltuielilor de transport și a costului cazării, potrivit actelor normative ce se aplică la instituțiile publice;b)diurna de deplasare în condițiile și cuantumul stabilite prin actele normative ce se aplică la instituțiile publice.(2)În situația în care deplasarea se face cu autoturismul propriu al salariatului, cheltuielile de transport se decontează în condițiile și la nivelul consumului prevăzut de legislația în vigoare privind deductibilitatea acestora.
 + 
Articolul 27Dacă necesitățile serviciului o impun, salariații vor putea fi detașați să îndeplinească anumite lucrări în afara locului de muncă și vor beneficia, pe perioada detașării, de plata cheltuielilor de transport și cazare, precum și de o indemnizație de detașare, în conformitate cu legislația în vigoare, precum și de toate celelalte drepturi prevăzute de actele normative aplicabile în această situație. + 
Articolul 28Fiecare OCPI va ține o evidență în care să se menționeze activitatea desfășurată în baza contractului individual de muncă și drepturile de care salariații au beneficiat și le vor elibera dovezi despre acestea.
 + 
Capitolul 5Concedii și zile libere + 
Articolul 29(1)În fiecare săptămână, salariatul are dreptul la 2 zile consecutive de repaus săptămânal.(2)Repausul săptămânal se acordă, de regulă, sâmbătă și duminică.(3)În cazul în care activitatea de la locul de muncă, în zilele de sâmbătă și duminică, nu poate fi întreruptă, zilele de repaus săptămânal vor fi acordate și în alte zile ale săptămânii.(4)Salariații au dreptul între două zile de muncă la un repaus ce nu poate fi mai mic de 12 ore consecutive.
 + 
Articolul 30Sunt zile nelucrătoare zilele de repaus săptămânal și zilele de sărbători legale și religioase, după cum urmează:● 1 și 2 ianuarie – Anul Nou;● 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române;● prima și a doua zi de Paști;● 1 mai – Ziua Internațională a Muncii;● 1 iunie – Ziua Copilului;● prima și a doua zi de Rusalii;● 15 august – Adormirea Maicii Domnului;● 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei cel Întâi Chemat, Ocrotitorul României;● 1 decembrie – Ziua Națională a României;● 25 și 26 decembrie – prima și a doua zi de Crăciun;● două zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale, declarate astfel de cultele religioase legale, altele decât cele creștine, pentru persoanele aparținând acestora.
 + 
Articolul 31Repausul pentru luarea mesei este de 20 (douăzeci) minute. Repausul pentru luarea mesei se include în programul de lucru și va fi stabilit prin regulamentul intern al fiecărui oficiu teritorial. + 
Articolul 32(1)Salariații au dreptul în fiecare an calendaristic la un concediu de odihnă plătit, de minimum 21 de zile lucrătoare, durata efectivă a concediului de odihnă anual stabilindu-se în contractul individual de muncă, cu respectarea legii și a contractelor colective de muncă aplicabile.(2)Dreptul la concediu de odihnă anual plătit este garantat tuturor salariaților.(3)Angajatorul împreună cu șefii de servicii/birou se vor îngriji, la aprobarea concediilor de odihnă, ca cel puțin 2/3 din personal să fie activ, pentru asigurarea continuității activității.(4)Sărbătorile legale în care nu se lucrează, precum și zilele libere plătite stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil nu sunt incluse în durata concediului de odihnă anual.(5)Întreg personalul, inclusiv personalul nou angajat cu contract de muncă pe perioadă determinată, cu finanțare din venituri proprii, beneficiază de toate drepturile dobândite, anterior adoptării Legii nr. 243/2016, de personalul angajat pe perioadă nedeterminată.(6)În cazul în care în contractul individual de muncă al salariatului durata concediului de odihnă este mai mare față de cea stabilită prin prezentul contract colectiv de muncă, acesta va beneficia de zile de concediu de odihnă conform contractului individual de muncă.
 + 
Articolul 33(1)Vechimea totală în muncă ce se ia în considerare la determinarea duratei concediului de odihnă este aceea pe care salariații o îndeplinesc în cursul anului calendaristic pentru care li se acordă concediul.(2)Pentru salariații care se încadrează în muncă în timpul anului sau lucrează fracțiuni din durata unui an, durata concediului de odihnă se stabilește în raport cu vechimea totală în muncă și proporțional cu numărul lunilor lucrate în cursul anului calendaristic. La stabilirea duratei concediului de odihnă anual, perioadele de incapacitate temporară de muncă și cele aferente concediului de maternitate, concediului de risc maternal și concediului pentru îngrijirea copilului bolnav se consideră perioade de activitate prestată.(3)La numărul minim de zile de concediu de odihnă stabilit la art. 32. alin. 1, pentru personalul de execuție și de conducere din cadrul oficiilor teritoriale, pentru tranșele de vechime în muncă corespunzătoare gradațiilor 1, 2 și 3 se acordă suplimentar câte două zile de concediu de odihnă, pentru fiecare gradație, iar pentru tranșele de vechime în muncă corespunzătoare gradațiilor 4 și 5 se acordă suplimentar câte o zi de concediu de odihnă, pentru fiecare gradație.(4)Programarea, efectuarea, întreruperea și amânarea concediului de odihnă se fac cu aprobarea șefului de serviciu/birou și a directorului instituției, cu respectarea prevederilor legale în materie.(5)În cazul rechemării din concediu, acesta se întrerupe, iar restul zilelor se vor reprograma. + 
Articolul 34Salariații care lucrează în condiții grele, periculoase sau vătămătoare, nevăzătorii, alte persoane cu handicap și tinerii în vârstă de până la 18 ani beneficiază de un concediu de odihnă suplimentar de 3 zile lucrătoare. + 
Articolul 35(1)Salariații beneficiază, pe perioada efectuării concediului anual de odihnă la care sunt îndreptățiți, de o indemnizație calculată conform prevederilor legale aplicabile.(2)Indemnizația de concediu se plătește cu 5 zile înainte de plecarea în concediu, la cerere, dacă solicitarea de plată s-a făcut cu cel puțin 30 de zile înainte de plecarea în concediu.(3)Compensarea în bani a concediului neefectuat este permisă, la solicitarea angajatului, numai în cazul încetării contractului individual de muncă.(4)Orice convenție prin care se renunță total sau în parte la dreptul la concediul de odihnă este nulă.
 + 
Articolul 36(1)Concediul anual de odihnă se efectuează de regulă integral, acesta putând fi și fracționat la solicitarea salariatului; una din fracțiuni va trebui să fie de cel puțin 10 zile lucrătoare.(2)Programarea concediului de odihnă se face individual, de regulă până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor numai cu aprobarea directorului instituției, cu respectarea prevederilor legale în materie luându-se în considerare următoarele criterii:a)în situația în care ambii soți lucrează în unitate, au dreptul la programarea concediului de odihnă în aceeași perioadă a anului;b)salariatul care are bilet de tratament sau odihnă va beneficia de concediu de odihnă în perioada pentru care are bilet, cu condiția să solicite acordarea acestuia cu minimum 10 zile lucrătoare înainte de data începerii concediului.(3)Salariații care într-un an calendaristic nu au efectuat integral concediul de odihnă la care aveau dreptul sunt îndreptățiți să beneficieze de zilele rămase neefectuate într-o perioadă de 18 luni începând cu anul următor celui în care s-a născut dreptul la concediul de odihnă anual. + 
Articolul 37(1)Salariații au dreptul la concediu fără plată, în următoarele situații:a)pentru interese personale, pe durate stabilite prin acordul părților.b)în afara concediului legal plătit pentru creșterea copiilor în vârstă de până la 2 ani, salariații pot beneficia și de un an de concediu fără plată; în această situație nu li se poate desface contractul individual de muncă, iar în posturile lor nu vor putea fi angajate alte persoane, doar cu contract individual de muncă pe durată determinată;c)tratament medical efectuat în străinătate, pe durata recomandată de medic, dacă cel în cauză nu are dreptul la concediu plătit pentru incapacitate temporară de muncă;d)pentru însoțirea soțului sau, după caz, a soției ori a unei rude apropiate, respectiv: copil, frate, părinte pe timpul cât aceștia se află la tratament care necesită însoțitor permanent, pe baza actelor medicale;e)pentru formare profesională pe întreaga durată a formării profesionale, cu avizul șefului ierarhic;f)salariații au dreptul la 30 de zile concediu fără plată, acordat o singură dată, pentru pregătirea și susținerea lucrării de diplomă în învățământul superior, curs seral și fără frecvență sau unei specializări postuniversitare. Acest concediu se poate acorda și fracționat, la cererea salariatului.(2)Concediul fără plată va fi acordat în condițiile în care salariatul depune o cerere pentru acordarea concediului, cu cel puțin 5 zile înainte de data de la care se solicită concediu fără plată.(3)În cazul în care angajatorul nu are posibilitatea înlocuirii salariatului pe perioada solicitată în cerere, fapt ce perturbă buna desfășurare a activității la locul de muncă, poate refuza sau amâna motivat aprobarea cererii.(4)Efectuarea concediilor fără plată prevăzute la alin. 1, lit. a) va fi aprobată numai după efectuarea integrală a concediului de odihnă.
 + 
Articolul 38(1)În afara concediului anual de odihnă salariații au dreptul la un număr de zile de concediu plătit pentru evenimente familiale deosebite, conform legislației aplicabile personalului contractual din sectorul bugetar și prezentului contract colectiv de muncă, astfel:– căsătoria salariatului – 5 zile lucrătoare;– căsătoria unui copil – 3 zile lucrătoare;– nașterea unui copil – 3 zile lucrătoare + 5 zile lucrătoare + 10 zile lucrătoare dacă a urmat un curs de puericultură;– decesul soțului sau al unei rude, afin de până la gradul II al salariatului – 3 zile lucrătoare.(2)În cazul în care angajatorul nu și-a respectat obligația de a asigura pe cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesională, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesională, plătit de angajator, de până la 10 zile lucrătoare sau de până la 80 de ore, o dată la 2 (doi) ani. La reluarea activității angajatul va prezenta dovada participării la cursul de formare profesională.
 + 
Articolul 39În cazul altor situații sau evenimente familiale deosebite față de cele stipulate în alin. (1), la cererea salariatului, cu aprobarea conducerii instituției și asigurarea funcționalității structurii din care face parte, se vor putea acorda până la 3 zile lucrătoare de învoire, cu recuperarea acestora în termen de maximum 60 de zile de la data aprobării acestei învoiri. + 
Articolul 40În vederea îndeplinirii mandatului pe care l-au primit, membrii aleși în organele executive de conducere ale sindicatului care lucrează nemijlocit la OCPI, în calitate de angajați, pot beneficia de reducerea programului lunar de lucru cu un număr de până la 2 zile lucrătoare, destinate activității sindicale, pe baza programării transmise de organizația sindicală, timpul astfel acordat fiind considerat timp efectiv lucrat în unitate.
 + 
Capitolul 6Contractul individual de muncă + 
Articolul 41În vederea stabilirii concrete a drepturilor și obligațiilor salariaților, angajarea se face prin încheierea contractului individual de muncă (CIM). + 
Articolul 42(1)Încheierea CIM se face pe baza condițiilor stabilite de lege, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetățeanului și numai pe criteriul aptitudinilor și competenței profesionale.(2)Fiecare OCPI va aduce la cunoștința salariaților posturile disponibile și condițiile de ocupare a lor.(3)Ocuparea oricărui post de execuție vacant sau nou-creat se face prin concurs conform prevederilor H.G. nr. 286/2011, cu modificările și completările ulterioare, sau prin transfer conform prevederilor art. 33 din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice și prevederilor art. 90 alin. (9) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)În cazul în care la concursul organizat în vederea ocupării unui post vacant nu s-au prezentat mai mulți candidați, încadrarea în muncă se face prin examen.(5)Fiecare OCPI are obligația de a asigura publicitatea posturilor vacante care pot fi ocupate prin transfer la cerere.(6)În situația în care sunt depuse mai multe cereri de ocupare a unui post vacant, prin transfer la cerere, angajatorul stabilește criterii de selecție proprii, în baza prevederilor art. 32, alin. 4 din Legea nr. 153/2017.
 + 
Articolul 43(1)Încheierea CIM se va face pe perioadă nedeterminată. Dacă salariatul solicită asistență din partea organizației sindicale sau din partea unui terț, aceasta se poate acorda.(2)Contractele individuale se pot încheia și pe durată determinată, în cazurile și în condițiile prevăzute de lege.(3)CIM va cuprinde clauzele prevăzute de legislația în vigoare și nu poate conține prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin legislație, contract colectiv de muncă la nivel de unitate sau la nivel superior.(4)Contractul individual de muncă se încheie în baza consimțământului părților, în formă scrisă, în limba română. Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă revine angajatorului. Forma scrisă este obligatorie pentru încheierea valabilă a contractului.(5)Fișa postului este anexă la contractul individual de muncă și face parte integrantă din acesta.(6)Fișa postului stabilește atribuțiile, sarcinile și răspunderile individuale corespunzătoare postului pe care îl ocupă salariatul, presupune enumerarea atribuțiilor corespunzătoare postului, reprezentând o concretizare a obligațiilor pe care salariatul și le asumă la încheierea contractului individual de muncă sau pe parcursul derulării acestuia.
 + 
Articolul 44(1)La încheierea contractului individual de muncă se stabilește durata perioadei de probă, conform legislației în vigoare, și este menționată în contractul individual de muncă.(2)Pe durata perioadei de probă, salariatul se bucură de toate drepturile și are toate obligațiile prevăzute în legislația muncii, în contractul colectiv de muncă, în regulamentul intern, precum și în contractul individual de muncă.(3)Perioada de probă constituie vechime în muncă.(4)Pe durata executării unui contract individual de muncă nu poate fi stabilită decât o singură perioadă de probă, cu excepția situației când se schimbă funcția sau profesia.(5)Pe durata sau la sfârșitul perioadei de probă, contractul individual de muncă poate înceta exclusiv printr-o notificare scrisă, fără preaviz, la inițiativa oricăreia dintre părți, fără a fi necesară motivarea acesteia. + 
Articolul 45Angajatorul este decăzut din dreptul de a verifica aptitudinile salariatului prin perioada de probă dacă nu l-a informat cu privire la durata acestei perioade în termenul legal de 15 zile de la momentul încheierii contractului individual de muncă sau de la data încheierii actului adițional de modificare a contractului individual de muncă referitor la schimbarea funcției sau profesiei, în cazul în care se stabilește o nouă perioadă de probă. + 
Articolul 46(1)CIM se poate modifica numai prin acordul părților.(2)Cu titlu de excepție, modificarea unilaterală a contractului individual de muncă este posibilă numai în cazurile și în condițiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3)Modificarea contractului individual de muncă se referă la oricare dintre următoarele elemente:a)durata contractului;b)locul muncii;c)felul muncii;d)condițiile de muncă;e)salariul;f)timpul de muncă și timpul de odihnă.(4)Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale nu dă dreptul celui care angajează de a proceda la desfacerea unilaterală a CIM pentru acest motiv.
 + 
Articolul 47Drepturile și obligațiile privind raporturile de muncă dintre angajator și salariat se stabilesc potrivit legii, prin negociere. Orice negociere prin care se urmărește renunțarea la drepturile recunoscute de lege salariaților sau limitarea acestor drepturi este lovită de nulitate. + 
Articolul 48Delegarea și detașarea salariaților se fac de către angajator în condițiile legii. + 
Articolul 49Încadrarea și promovarea salariaților pe funcții, grade sau trepte profesionale se fac conform prevederilor legale în vigoare. + 
Articolul 50(1)Suspendarea contractului individual de muncă poate interveni de drept, prin acordul părților sau prin actul unilateral al uneia dintre părți, în condițiile legii.(2)În cazul suspendării contractului individual de muncă din cauza unei fapte imputabile salariatului, pe durata suspendării, acesta nu va beneficia de niciun drept care rezultă din calitatea sa de salariat.(3)Posturile salariaților cărora li s-a suspendat contractul individual de muncă conform legii nu pot fi desființate și pot fi ocupate numai prin încheierea de contracte individuale de muncă pe perioadă determinată. + 
Articolul 51(1)Salariații pot promova de pe o funcție de execuție pe o funcție de conducere în urma susținerii unui concurs sau examen, după caz.(2)Delegarea de atribuții aferente unei funcții de conducere se poate face în condițiile legii.
 + 
Articolul 52(1)Încetarea CIM poate avea loc – în condițiile prevăzute de lege – prin unul din următoarele moduri:a)de drept;b)acordul părților;c)desfacerea din inițiativa uneia din părți.(2)Unitatea este obligată, potrivit legii, să acorde un preaviz la desfacerea contractului de muncă, durata preavizului fiind de 20 zile lucrătoare pentru funcțiile de execuție și 30 de zile lucrătoare pentru funcțiile de conducere.(3)În perioada preavizului, salariații au dreptul să absenteze patru ore pe zi de la programul unității, pentru a-și căuta un loc de muncă, fără ca aceasta să afecteze salariul și celelalte drepturi. Orele absentate se pot acorda prin cumul, în condițiile stabilite de conducerea instituției, pe baza cererii salariatului.(4)Concedierea salariatului pe motiv că nu corespunde profesional locului de muncă în care este încadrat va putea fi dispusă numai după evaluarea prealabilă a acestuia, conform unei proceduri stabilite de angajator cu avizul sindicatului. + 
Articolul 53(1)CIM nu poate fi desfăcut din inițiativa angajatorului, în cazurile în care prin lege sau prin contractul colectiv de muncă au fost prevăzute asemenea interdicții.(2)Desfășurarea activității sindicale, precum și apartenența la un sindicat nu pot constitui motive pentru desfacerea CIM din inițiativa unității.(3)În cazul în care intenționează să dispună o măsură disciplinară împotriva unui salariat, angajatorul este obligat să efectueze o cercetare disciplinară prealabilă, la ședințele comisiei putând participa, cu statut de observator și fără drept de vot, și un reprezentant al sindicatului al cărui membru este angajatul. Președintele comisiei de disciplină are obligația ca odată cu citarea angajatului să înștiințeze și sindicatul.(4)Salariatul are dreptul de a fi informat cu privire la fapta ce i se impută și dreptul de a se apăra, iar unitatea are obligația de a-l asculta și de a verifica susținerile făcute de acesta în apărare.(5)Modul de desfășurare a cercetării disciplinare prealabile, precum și rezultatele acesteia se consemnează într-un proces-verbal.(6)La stabilirea sancțiunii se va ține seama de cauzele și gravitatea faptei, de împrejurările în care a fost săvârșită, de gradul de vinovăție a salariatului, de urmările abaterii și de alte împrejurări.(7)Aplicarea sancțiunilor este de competența exclusivă a angajatorului. Sancțiunile vor fi aplicate de regulă progresiv, făcând excepție de la regulă faptele considerate deosebit de grave, aducătoare de prejudicii importante instituției, precum și cele comise în mod deliberat.(8)Angajatorul nu poate aplica mai multe sancțiuni pentru aceeași faptă.(9)Sancțiunea disciplinară se radiază de drept în termen de 12 luni de la aplicare, dacă salariatului nu i se aplică o nouă sancțiune disciplinară în acest termen. Radierea sancțiunilor disciplinare se constată prin decizie a angajatorului emisă în formă scrisă. + 
Articolul 54În cazul în care unitatea este pusă în situația de a efectua reduceri de personal ca urmare a restrângerii activității, părțile convin asupra respectării următoarelor principii:a)instituția va pune la dispoziția sindicatului justificarea tehnico-economică în legătură cu măsurile privind posibilitățile de redistribuire a personalului, modificarea programului de lucru, organizarea de cursuri de calificare, recalificare sau reorientare profesională etc.;b)justificarea tehnico-economică împreună cu obiecțiile și propunerile sindicatului vor fi supuse spre analiză și avizare consiliului de conducere;c)concomitent, instituția va informa sindicatul asupra motivelor ce stau la baza reducerii numărului de salariați, precum și asupra eventualelor posibilități de redistribuire a acestora; anunțul se va face cu 30 de zile calendaristice înainte de efectuarea acestei operațiuni.
 + 
Articolul 55(1)În situația în care disponibilizările de personal nu pot fi evitate, conducerea unității va comunica în scris fiecărui salariat al cărui post urmează a fi desființat dacă i se oferă sau nu un alt loc de muncă ori cuprinderea într-o formă de recalificare profesională în vederea ocupării unui post în aceeași unitate.(2)În cazurile în care salariaților nu li se pot oferi alte locuri de muncă ori aceștia refuză locul de muncă oferit sau cuprinderea într-o formă de recalificare, conducerea unității le va comunica în scris termenul de preaviz, în condițiile prevăzute în prezentul contract colectiv de muncă.
 + 
Articolul 56(1)La aplicarea efectivă a reducerii de personal, după reducerea posturilor vacante de natura celor desființate, măsurile vor afecta în ordine:a)CIM ale salariaților care cumulează două sau mai multe funcții, precum și ale celor care cumulează pensia cu salariul;b)CIM ale persoanelor care îndeplinesc condițiile de pensionare la cererea unității (vârsta standard și stagiul minim de cotizare);c)CIM ale persoanelor care îndeplinesc condițiile de pensionare la cererea lor (pensie anticipată).(2)La luarea măsurii de desfacere a CIM pentru reducerea de posturi vor fi avute în vedere următoarele criterii minimale:a)dacă măsura ar putea afecta doi soți care lucrează în aceeași unitate, se desface contractul de muncă al soțului care are venitul cel mai mic, fără ca prin aceasta să se poată desface contractul de muncă al unei persoane care ocupă un post nevizat de reducere;b)măsura să afecteze numai în ultimul rând femeile care au în îngrijire copii, bărbații văduvi sau divorțați care au în îngrijire copii, întreținătorii unici de familie, precum și salariații, bărbați sau femei, care mai au cel mult 3 ani până la pensionare la cererea lor.(3)În cazul în care măsura desfacerii CIM ar afecta un salariat care a urmat o formă de calificare sau de perfecționare a pregătirii profesionale și a încheiat cu unitatea un act adițional la contractul de muncă, prin care s-a obligat să presteze o activitate într-o anumită perioadă de timp, conducerea nu-i va putea pretinde acestuia despăgubiri pentru perioada rămasă nelucrată până la împlinirea termenului, dacă măsura desfacerii contractului de muncă nu-i este imputabilă.(4)În ipoteza în care două sau mai multe persoane salariate sunt în aceeași situație, disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatului.(5)Salariații concediați pentru motive care nu țin de persoana lor vor beneficia de o compensație, cel puțin în cuantumul unui salariu mediu net pe OCPI, conform procesului-verbal încheiat cu organizația sindicală, numai în situația în care acest lucru nu este interzis prin lege.
 + 
Articolul 57În termen de 45 de zile calendaristice de la data concedierii, salariatul concediat prin concediere colectivă are dreptul de a fi reangajat cu prioritate pe postul reînființat în aceeași activitate, fără examen, concurs sau perioadă de probă, cu respectarea prevederilor art. 74 din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Capitolul 7Formarea profesională + 
Articolul 58(1)Părțile înțeleg:a)prin termenul de formare profesională, orice procedură prin care un salariat dobândește o calificare atestată printr-un certificat sau o diplomă eliberată în condițiile prevăzute de Legea învățământului;b)prin termenul de formare profesională continuă, orice procedură prin care salariatul, având deja o calificare ori o profesie, își completează cunoștințele profesionale, fie prin aprofundarea studiilor într-un anumit domeniu al specialității de bază, fie prin deprinderea unor metode sau procedee noi adoptate în domeniul specialității lui.(2)Formarea profesională și formarea profesională continuă cuprind și teme din domeniul relațiilor de muncă și atribuțiilor specifice activității, convenite între sindicat și reprezentanții angajatorului.(3)Părțile convin asupra necesității și obligativității perfecționării profesionale a tuturor categoriilor de salariați, inclusiv a liderilor sindicali scoși din producție, la expirarea mandatului, cel puțin o dată la 2 (doi) ani, pe cheltuiala angajatorului.(4)Pe perioada în care participă la programe de formare profesională inițiate de angajator, salariații primesc drepturile stabilite prin contractele colective de muncă/contractele individuale de muncă, pentru program normal de lucru.
 + 
Articolul 59Angajatorul va crea condiții materiale, financiare și organizatorice pentru perfecționarea profesională a personalului, în limita fondurilor bugetare aprobate. + 
Articolul 60(1)Anual, până cel mai târziu la data de 31 decembrie, se va elabora planul de formare profesională pentru anul următor.(2)Pentru realizarea acestor obiective se vor elabora programe specifice fiecărei categorii de personal pe meserii, funcții și specialități.
 + 
Articolul 61(1)Salariații care au beneficiat de un curs sau un stagiu de formare profesională, în condițiile art. 197 alin. (1) din Codul Muncii, nu pot avea inițiativa încetării contractului individual de muncă pentru o perioadă stabilită prin act adițional.(2)În acest caz actul adițional la contractul individual de muncă va cuprinde:a)obligația instituției de a suporta cheltuielile pentru instruirea salariatului;b)îndatorirea salariatului de a lucra în instituție o perioadă de 2 ani de la terminarea formei de instruire;c)obligația salariatului ca, în cazul nerespectării din culpa sa a îndatoririi de la alineatul precedent să suporte cheltuielile ocazionate cu pregătirea sa profesională, proporțional cu perioada nelucrată din perioada stabilită conform actului adițional la contractul individual de muncă.(3)Durata obligației salariatului de a presta muncă în favoarea angajatorului care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesională, precum și orice alte aspecte în legătură cu obligațiile salariatului, ulterioare formării profesionale, se stabilesc prin act adițional la contractul individual de muncă.(4)Nerespectarea de către salariat a dispoziției prevăzute la alin. (1) determină obligarea acestuia la suportarea tuturor cheltuielilor ocazionate de pregătirea sa profesională, proporțional cu perioada nelucrată din perioada stabilită conform actului adițional la contractul individual de muncă.(5)Obligația prevăzută la alin. (4) revine și salariaților care au fost concediați în perioada stabilită prin actul adițional, pentru motive disciplinare sau al căror contract individual de muncă a încetat ca urmare a arestării preventive pentru o perioadă mai mare de 60 de zile, a condamnării printr-o hotărâre judecătorească definitivă pentru o infracțiune în legătură cu munca lor, precum și în cazul în care instanța penală a pronunțat interdicția de exercitare a profesiei, temporar sau definitiv.
 + 
Articolul 62Salariații trimiși la cursurile de perfecționare profesională, organizate și plătite de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară și/sau de oficiul teritorial, sunt obligați să frecventeze cursurile și să obțină calificative de promovare. În caz de neprezentare la cursuri și/sau de nepromovare a lor, salariatul va suporta contravaloarea cheltuielilor. + 
Articolul 63(1)Formele de perfecționare sunt:a)cursuri în cadrul instituției, caz în care se vor asigura spații corespunzătoare, instituția suportând și cheltuielile cu salariile formatorilor, contravaloarea rechizitelor și materialelor didactice;b)trimiterea la perfecționare în instituții specializate, de învățământ superior, alte unități din țară sau străinătate.(2)În cazul în care salariatul este cel care are inițiativa participării la o formă de pregătire profesională cu scoaterea din activitate, angajatorul va analiza solicitarea salariatului, împreună cu sindicatul, și va decide cu privire la cererea formulată în termen de 15 zile de la primire. Totodată angajatorul va decide cu privire la condițiile în care va permite salariatului participarea la forma de pregătire profesională, inclusiv dacă va suporta în totalitate sau în parte costul ocazionat de aceasta.
 + 
Capitolul 8Drepturile și obligațiile părților + 
Articolul 64Angajatorul are în principal următoarele drepturi:a)să stabilească organizarea și funcționarea instituției, luând în considerare dispozițiile legale ce-i guvernează activitatea;b)să stabilească atribuțiile corespunzătoare pentru fiecare post existent în cadrul organigramei în vigoare;c)să dea dispoziții cu caracter obligatoriu pentru salariați, sub rezerva legalității lor;d)să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor și atribuțiilor de serviciu de către salariați;e)să constate săvârșirea abaterilor disciplinare, numai după efectuarea cercetării disciplinare obligatorii prealabile și să aplice sancțiunile corespunzătoare, potrivit legii, prezentului contract și regulamentului intern;f)să stabilească obiectivele de performanță individuală, precum și criteriile de evaluare a realizării acestora. + 
Articolul 65Angajatorul are următoarele obligații:a)să încadreze personal în funcție de gradul și studiile efectuate, asigurând promovarea pe funcții prin respectarea criteriilor de performanță profesională individuală, ținând cont de funcția avută anterior și experiența acumulată în domeniul postului ocupat, astfel cum sunt reglementate prin dispoziții legale cuprinse în acte normative în vigoare, aplicabile în materie;b)să folosească rațional forța de muncă, să coreleze numărul salariaților la nivelul strict necesar realizării activității, să organizeze pregătirea profesională, selecționarea, angajarea în muncă și promovarea salariaților potrivit cerințelor stabilite pentru fiecare loc de muncă, în raport cu calitățile profesionale, modul de implicare și comportare în cadrul instituției, aplicarea unor criterii obiective de evaluare, apreciere anuală a acestora;c)să asigure la timp și în mod eficient condițiile tehnico-materiale corespunzătoare pentru toți salariații, astfel ca activitatea profesională să se desfășoare conform unor parametri optimi de calitate și competitivitate;d)să exercite controlul efectiv asupra modului de îndeplinire a tuturor obligațiilor de serviciu de către salariați;e)să introducă un sistem informațional adecvat, în vederea înlăturării birocrației, stabilirii și asumării responsabilităților;f)să folosească toate posibilitățile organizatorice pentru acordarea timpului liber normal de odihnă salariatului;g)să asigure condițiile pentru efectuarea integrală a concediilor de odihnă potrivit programării acestora într-un an calendaristic;h)să asigure fondurile bănești necesare plății drepturilor salariale, precum și celorlalte venituri și drepturi de care beneficiază angajații;i)să asigure participarea salariaților la programe de formare profesională în condițiile legii;j)să organizeze, să conducă, să coordoneze și să controleze activitatea instituției;k)să acorde salariaților toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de muncă aplicabil și din contractul individual de muncă, cu respectarea legislației în vigoare, cu informarea și consultarea prealabilă a sindicatului;l)să vireze către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale și, după caz, bugetele speciale, la termen, toate sumele reținute din salariile individuale, precum și sumele pe care le datorează în nume propriu către aceste bugete, pentru persoanele încadrate în muncă, în condițiile prevăzute de lege;m)să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului, activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate;n)să informeze salariații și organizațiile acestora cu privire la orice hotărâre care poate aduce atingere intereselor acestora;o)să aducă la cunoștința salariaților, în timp util, atribuțiile și sarcinile de serviciu ce revin fiecăruia și normele de muncă stabilite după cum acestea pot fi modificate de către angajator, inclusiv fișa postului, precum și criteriile de evaluare a activității salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;p)să asigure salariaților stabilitatea în muncă, în raport cu condițiile economico-sociale la nivel de țară, precum și în raport cu situația economico-financiară a angajatorului;r)să pună la dispoziția salariaților, în vederea consultării, următoarele documente: contractul colectiv de muncă, regulamentul de organizare și funcționare, regulamentul intern, deciziile conducerii, condiții de muncă, restructurare, formare și perfecționare profesională, norme de protecție a muncii, prevenire și stingere a incendiilor;s)să se consulte cu reprezentanții sindicali în cazul concedierilor, să prezinte planul de măsuri sociale sau alte măsuri menite să protejeze interesele salariaților ce urmează a fi concediați;t)să ia măsuri pentru eliberarea de legitimații tuturor salariaților, cu indicarea funcției și locului de muncă al fiecăruia;u)să întocmească, la solicitarea scrisă a salariaților, recomandări în legătură cu activitatea profesională și profilul moral al salariaților la plecarea din unitatea angajatoare și din instituțiile subordonate;v)să înființeze Registrul General de evidență a salariaților și să opereze înregistrările prevăzute de lege;w)să asigure confidențialitatea datelor cu caracter personal ale salariaților;x)să respecte personalitatea și demnitatea salariaților subordonați;y)dezinfectarea spațiului instituției și a celor subordonate o dată pe an, cu ajutorul unei firme specializate;z)să efectueze demersurile și să achite costurile pentru determinarea acțiunii câmpurilor electromagnetice de radiofrecvență produse de emițătoare pentru comunicații, stații de radiolocație, instalații de curent de înaltă frecvență, stații de US, UUS sau alte condiții periculoase sau vătămătoare;aa)reținerea și deducerea fiscală a cotizației lunare către sindicat. + 
Articolul 66Angajatorul are obligația executării oricăror îndatoriri ce îi revin în temeiul reglementărilor legale, contractului individual de muncă și prezentului contract colectiv de muncă. + 
Articolul 67Organizarea activității în oficiile teritoriale privind repartizarea salariaților pe locuri de muncă, precizarea atribuțiilor și răspunderilor, elaborarea de norme fundamentale din punct de vedere al eficienței economice, precum și exercitarea controlului ierarhic asupra modului de îndeplinire a obligațiilor de serviciu de către salariați sunt atribuite în competența exclusivă a angajatorului și se exercită prin personalul desemnat în acest scop. + 
Articolul 68Salariații au următoarele drepturi:a)dreptul la plata salariului și a altor drepturi salariale pentru munca depusă astfel cum sunt prevăzute în contractele individuale și colective de muncă și prin actele normative ce reglementează salarizarea din sectorul bugetar;b)dreptul la repaus zilnic și săptămânal;c)dreptul la concediu de odihnă anual și alte concedii conform prevederilor contractului colectiv și legislației în vigoare;d)dreptul la securitate și sănătate în muncă;e)dreptul la formare profesională;f)dreptul la informare și consultare;g)dreptul de a fi asistați de către reprezentanții sindicali în relația cu conducerea instituției;h)dreptul de a constitui sau adera liber la un sindicat;i)dreptul de reabilitare medicală, profesională și socială, în caz de accident de muncă sau boală profesională;j)dreptul de a participa la acțiuni colective;k)dreptul la demnitate în muncă;l)dreptul la protecție în caz de concediere;m)dreptul la negociere colectivă și individuală;n)dreptul de a fi informați, direct sau prin intermediul sindicatelor, anual, despre situația economică și financiară a instituției;o)dreptul de a lua parte la determinarea și ameliorarea condițiilor de muncă și a mediului de muncă;p)dreptul la vizită medicală gratuită, cel puțin o dată pe an;q)dreptul să obțină de la angajator întregul necesar (articole birotică, ustensile cadastru etc.) pentru desfășurarea normală a activității angajatorului și îndeplinirea la timp a sarcinilor de serviciu stabilite salariatului, iar, în cazul în care acesta din urmă le solicită angajatorului care refuză procurarea lor în mod culpabil, angajatul va fi exonerat de răspundere pentru neîndeplinirea ori îndeplinirea cu întârziere a îndatoririlor de serviciu cauzate în acest mod;r)dreptul de a avea acces la rețeaua de internet a instituției în scopuri strict profesionale;s)dreptul femeilor gravide și al lăuzelor de a nu presta ore suplimentare, acestea putând să fie trecute la cerere și în funcție de posibilități pe alte locuri de muncă corespunzătoare pregătirii lor profesionale, fără diminuarea drepturilor salariale;t)dreptul de a primi în zilele când temperatura atmosferică depășește 37 grade Celsius 2-4 litri apă minerală/plată/zi pentru rehidratarea organismului conform legislației interne și europene aplicabile în materie. + 
Articolul 69Salariații au următoarele obligații:a)să realizeze la termen sarcinile de serviciu ce decurg din fișa postului și din programele de activitate, precum și dispozițiile șefilor ierarhici;b)să cunoască și să aplice prevederile legale în vigoare în activitatea pe care o desfășoară;c)să respecte ordinea și disciplina la locul de muncă;d)să respecte programul de lucru, să folosească integral și cu eficiență timpul de muncă;e)să dea dovadă de cinste, corectitudine și comportament civilizat, să nu desfășoare activități prin care se urmărește obținerea de foloase nelegale, să nu beneficieze de foloase necuvenite pentru activitatea prestată în cadrul atribuțiilor de serviciu;f)să asigure păstrarea secretului de serviciu, să nu scoată și să nu difuzeze, din circuitul informațional al instituției, date, informații și documente indiferent de natura lor, referitoare la activitatea instituției, fără aprobarea conducerii; salariații care intră în contact cu documente clasificate vor fi informați asupra acestui aspect la momentul încheierii contractului individual de muncă;g)să păstreze confidențialitatea asupra documentelor instituției, inclusiv cele privind situația economică și financiară a acesteia, puse la dispoziție de angajator în temeiul art. 40 alin. 2, lit. d din Codul Muncii, cu modificările și completările ulterioare;h)obligația de fidelitate față de angajator în executarea atribuțiilor de serviciu;i)să cunoască și să respecte normele de securitate și sănătate în muncă;j)să respecte termenele fixate, în condițiile legii, de șefii ierarhici pentru realizarea și predarea lucrărilor sau a sarcinilor de serviciu;k)să nu execute lucrări străine de serviciu, în legătură cu obiectul de activitate al instituției și să nu folosească baza materială în interes personal;l)să respecte prevederile prezentului contract colectiv de muncă, Regulamentului Intern, Regulamentului de organizare și funcționare, fișei postului, normelor de securitate și sănătate în muncă și de prevenire și stingere a incendiilor, tuturor celorlalte regulamente aprobate de către directorul instituției sau directorul general al ANCPI sau care decurg din legi și alte acte normative. + 
Articolul 70Incompatibilitățile cu privire la activitatea desfășurată de către angajații oficiilor teritoriale sunt cele prevăzute în acte normative speciale.
 + 
Capitolul 9Alte prevederi privind drepturile și obligațiile părților + 
Articolul 71(1)Concilierea, medierea și arbitrarea conflictelor colective de muncă se fac numai între părțile aflate în conflict.(2)Procedura de conciliere este obligatorie.(3)În cazul în care conflictul colectiv de muncă nu a fost soluționat ca urmare a concilierii organizate de Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, respectiv de Inspectoratul Teritorial de Muncă, după caz, părțile pot hotărî, prin consens, inițierea procedurii de mediere, în condițiile Legii dialogului social nr. 62/2011.(4)Pe întreaga durată a unui conflict colectiv de muncă, părțile aflate în conflict pot hotărî prin consens ca revendicările formulate să fie supuse arbitrajului Oficiului de Mediere și Arbitraj al Conflictelor Colective de Muncă de pe lângă Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, în condițiile legii.(5)Pe durata valabilității contractului colectiv de muncă angajații nu pot declanșa conflictul colectiv de muncă. + 
Articolul 72(1)Conducerea OCPI poate invita reprezentanții sindicatului să participe la ședințele sale, în condițiile prevăzute de lege. Participarea se face cu statut de observator, cu drept de opinie, dar fără drept de vot.(2)Încunoștințarea reprezentanților sindicali se va face cu cel puțin 24 de ore înainte de ședință. Reprezentanților sindicali li se va comunica ordinea de zi și li se va asigura accesul la documentele privind problemele profesionale, economice, sociale sau culturale puse în discuție.
 + 
Articolul 73(1)Pentru fundamentarea acțiunilor prevăzute la art. 30 alin. 2 din Legea dialogului social nr. 62/2011, conducerea fiecărui OCPI va pune la dispoziția organizației sindicale, ori va asigura accesul la informațiile și documentele necesare, reprezentanții sindicali având obligația de a păstra confidențialitatea datelor ce le-au fost transmise cu acest caracter.(2)Oficiile teritoriale și Sindicatul Național "CARTEA FUNCIARĂ" își vor comunica prin orice mijloc reciproc și în timp util hotărârile privind domeniul relațiilor de muncă.
 + 
Articolul 74(1)În aplicarea prevederilor art. 24 din Legea dialogului social nr. 62/2011, la cererea organizațiilor sindicale semnatare a prezentului CCM, angajatorul va reține și va vira sindicatului cotizația de sindicat pe statele lunare de plată. Concomitent se va efectua și deducerea fiscală a cotizației din venitul lunar al membrului de sindicat conform prevederilor legale.(2)Reținerea și deducerea fiscală a cotizației se fac pe baza cererii organizației sindicale la care se atașează lista membrilor de sindicat. Lista se înaintează angajatorului la data înscrierii salariaților în sindicat și va fi actualizată de câte ori este nevoie.(3)La solicitarea organizației sindicale, pe baza consimțământului fiecărui membru, angajatorul va reține și va vira în contul și către instituția indicată sumele menționate în adresa de înștiințare. + 
Articolul 75Sindicatul semnatar al prezentului contract colectiv recunoaște dreptul fiecărui angajator de a stabili, în condițiile legii, răspunderea disciplinară sau patrimonială a salariaților care se fac vinovați de încălcarea normelor de disciplină a muncii sau care aduc prejudicii unității. + 
Articolul 76(1)Părțile convin să facă eforturi în vederea promovării unui climat normal de muncă în unități, cu respectarea prevederilor legii, ale contractelor colective de muncă, ale regulamentului intern, precum și a drepturilor și intereselor salariaților și membrilor de sindicat.(2)Pentru crearea și menținerea unui mediu de lucru care să încurajeze respectarea demnității fiecărei persoane, prin act adițional la contractul colectiv de muncă la nivel de unitate vor fi stabilite proceduri de soluționare pe cale amiabilă a plângerilor individuale ale salariaților, inclusiv a celor privind cazurile de violență sau hărțuire sexuală, în completarea celor prevăzute de lege.(3)Definiția hărțuirii sexuale este cea reglementată de lege.(4)Plângerile salariaților în justiție nu pot constitui motiv de desfacere a contractului de muncă.(5)Este interzisă orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex în ceea ce privește accesul femeilor și bărbaților la toate nivelurile de instruire și de formare profesională, perfecționare și, în general, de educație continuă.(6)Angajații au dreptul ca, în cazul în care se consideră discriminați pe baza criteriului de sex, să formuleze sesizări/reclamații către angajator sau împotriva lui, dacă acesta este direct implicat, și să solicite sprijinul organizației sindicale sau al reprezentanților salariaților din unitate pentru rezolvarea situației la locul de muncă. În cazul în care această sesizare/reclamație nu a fost rezolvată la nivelul angajatorului prin mediere, persoana angajată care prezintă elemente de fapt ce conduc la prezumpția existenței unei discriminări directe sau indirecte bazate pe criteriul de sex în domeniul muncii, pe baza prevederilor prezentei legi, are dreptul atât să sesizeze instituția competentă, cât și să introducă cerere către instanța judecătorească competentă în a cărei circumscripție teritorială își are domiciliul ori reședința, respectiv la secția/completul pentru conflicte de muncă și drepturi de asigurări sociale din cadrul tribunalului sau, după caz, instanța de contencios administrativ, dar nu mai târziu de 3 ani de la data săvârșirii faptei.
 + 
Capitolul 10Dispoziții finale + 
Articolul 77(1)Părțile contractante recunosc existența dreptului sindical și se angajează să faciliteze exercitarea acestuia asigurând totodată protecție reprezentanților sindicali potrivit reglementărilor în vigoare.(2)Angajatorii recunosc dreptul reprezentanților Sindicatului Național "CARTEA FUNCIARĂ" de a verifica la locurile de muncă modul în care sunt respectate drepturile salariaților prevăzute în contractul colectiv de muncă.(3)Angajatorul va adopta o poziție neutră și imparțială față de organizațiile sindicale și reprezentanții salariaților din instituție.(4)Este interzis angajatorului să desfacă din proprie inițiativă contractul individual de muncă al salariaților, pentru motive care privesc activitatea sindicală.
 + 
Articolul 78Executarea contractului colectiv de muncă este obligatorie pentru părți. + 
Articolul 79Drepturile prevăzute în contractele individuale de muncă nu pot fi sub nivelul celor stabilite prin contractele colective de muncă. + 
Articolul 80Prevederile contractelor individuale de muncă existente la data intrării în vigoare a contractelor colective de muncă vor fi puse de acord cu prevederile acestora din urmă. + 
Articolul 81(1)Angajatorul și organizația sindicală se vor informa reciproc, în situația în care dețin informații, în legătură cu modificările ce urmează să se producă în unitate, cu consecințele previzibile asupra salariaților și cu măsurile ce se au în vedere pentru limitarea efectelor disponibilizărilor de personal determinate de aceste modificări.(2)În toate situațiile de reorganizare drepturile și obligațiile prevăzute de prezentul contract colectiv de muncă se transmit noilor subiecte de drept rezultate din aceste operațiuni juridice.
 + 
Articolul 82(1)Prevederile capitolelor nr. 4 – Salarizarea și alte drepturi bănești, nr. 7 – Formarea profesională și nr. 8 – Drepturile și obligațiile părților se vor putea negocia anual prin act adițional la prezentul Contract Colectiv de Muncă, la inițiativa uneia dintre părțile semnatare, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(2)Prin act adițional, părțile pot stabili negocierea oricăror clauze ale contractului colectiv de muncă, inclusiv aderarea altor oficii teritoriale la acest contract, pe perioada valabilității acestuia.
 + 
Articolul 83Regulamentul intern se întocmește de către angajator împreună cu sindicatele, conform legii. + 
Articolul 84(1)Prezentul contract colectiv de muncă a fost semnat azi, 20 septembrie 2017, la sediul OCPI Brașov, în 16 (șaisprezece) exemplare originale, având aceeași forță juridică.(2)Prezentul contract colectiv de muncă produce efecte începând cu data înregistrării lui de către una din părți, în condițiile prevăzute de art. 144 alin. 1 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată și va fi adus la cunoștința salariaților prin afișarea în fiecare unitate, la secretariatul instituției și prin transmitere pe e-mail pe adresa Sindicatului Național „CARTEA FUNCIARĂ” pentru membrii fiecărui oficiu teritorial.
Din partea angajatorilor – Oficiile de Cadastru și Publicitate Imobiliară:
OCPI ALBA
DIRECTOR,
Dorinel RETEGAN
prin
Ioana Rodica CEUCA
OCPI ARGEȘ
DIRECTOR,
Mihăiță George BARBU
OCPI BRĂILA
DIRECTOR,
Petrică DRĂGAN
prin
Cristian TRUFAȘ
OCPI BRAȘOV
DIRECTOR,
Radu Simion MOȚA
OCPI COVASNA
DIRECTOR,
Felician Nicu URSACHE
OCPI GALAȚI
DIRECTOR,
Romeo SCARLAT
OCPI GIURGIU
DIRECTOR,
Vasile ILIE
prin
Aurelia CRISTEA
OCPI GORJ
DIRECTOR,
Marius MĂNESCU
OCPI HARGHITA
DIRECTOR,
Sorin Nicolae TRUȚĂ
OCPI IALOMIȚA
DIRECTOR,
Marius Vasile ȘTEF
OCPI MUREȘ
DIRECTOR,
Marius Lucian MĂNIȘOR
OCPI NEAMȚ
DIRECTOR,
Simion STÂNCEL
OCPI PRAHOVA
DIRECTOR,
Virgiliu Daniel NANU
OCPI VASLUI
DIRECTOR,
Daniela CHIPER
Din partea angajaților, organizația sindicală reprezentativă:
Sindicatul Național "CARTEA FUNCIARĂ"
Ovidiu CIUREA – Președinte
 + 
ANEXĂ
LISTA
cu oficiile teritoriale cărora li se aplică
prezentul contract colectiv de muncă
1.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ ALBA;2.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ ARGEȘ;3.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ BRĂILA;4.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ BRAȘOV;5.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ COVASNA;6.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ GALAȚI;7.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ GIURGIU;8.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ GORJ;9.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ HARGHITA;10.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ IALOMIȚA;11.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ MUREȘ;12.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ NEAMȚ;13.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ PRAHOVA;14.OFICIUL DE CADASTRU ȘI PUBLICITATE IMOBILIARĂ VASLUI.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x