Notă …
Aprobate de ORDINUL nr. 852 din 7 aprilie 2020, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 318 din 16 aprilie 2020.(la 10-05-2023,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
În conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2), lit. l),art. 9 alin. (1) și (2), art. 11^1 alin. (5) și (6) și ale art. 53 lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 83/2016 privind unele măsuri de eficientizare a implementării proiectelor de infrastructură de transport, unele măsuri în domeniul transporturilor, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 205/2019, precum și ale art. 3 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 581/1998 privind înființarea Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A. prin reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 90/2020 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor,ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor emite următorul ordin: +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezentele condiții de închiriere reglementează activitatea de valorificare prin închiriere a bunurilor imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului (spații, terenuri, alte mijloace fixe etc.), temporar disponibile, aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii denumit în continuare MTI, și în concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R“ – S.A., denumită în continuare C.F.R. – S.A., ce pot fi închiriate către persoane fizice sau juridice înregistrate în România, modalitatea de atribuire a acestora, contractul-cadru de închiriere și cerințele minime conform acestuia.(la 10-05-2023,
sintagma: Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
(la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 2Categoriile de bunuri imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, fără elemente de transport (ansamblul elementelor componente ale infrastructurii feroviare publice aflate în concesiunea C.F.R. – S.A., cu excepția căii de rulare și a instalațiilor de tracțiune electrică și de electroalimentare și a rețelei de telecomunicații C.F.R., cu echipamentele aferente) care aparțin domeniului public al statului aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și în concesiunea C.F.R. – S.A. și pot fi închiriate, sunt:a)terenuri neamenajate pe care nu sunt amplasate elemente de suprastructură; … b)terenuri amenajate și neamenajate aferente unor elemente de suprastructură proprietate privată a C.F.R. – S.A.; … c)alte mijloace fixe (spații, rampe acces, poduri CF etc.) proprietate publică a statului aflate în concesiunea C.F.R. – S.A. … (la 10-05-2023,
sintagma: Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 3Închirierea se realizează pe baza unui contract încheiat cu o persoană fizică sau juridică înregistrată în România, stabilită în urma desfășurării unei licitații publice, prin care C.F.R. – S.A., prin sucursalele CF, în calitate de locator, transmite agentului economic, în calitate de locatar, dreptul de folosință temporară a bunurilor imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, fără elemente de transport, prevăzute la art. 2, în schimbul unei chirii care se constituie venit propriu la C.F.R. – S.A. în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (la 10-05-2023,
sintagma: operatorului economic a fost înlocuită de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 4Poate deveni locatar orice persoană fizică sau juridică înregistrată în România, în condițiile legii. +
Articolul 5Nu se valorifică bunurile imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, către agenți economici/ persoane fizice autorizate/persoane fizice, altele decât societățile comerciale rezultate din reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, denumită în continuare S.N.C.F.R., și a filialelor acestora neprivatizate, care:a)potrivit obiectului lor de activitate, desfășoară activități concurente sau contrare intereselor căii ferate; … b)au ocupat și/sau au deținut abuziv bunuri din patrimoniul privat sau bunuri proprietate publică a statului, aflate în administrarea MTI și atribuite în concesiune C.F.R. – S.A.;(la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
… c)au avut încheiate contracte pentru valorificarea bunurilor din patrimoniul privat al C.F.R. – S.A. sau bunurilor imobile (spații, terenuri, alte mijloace fixe etc.) proprietate publică a statului, aflate în administrarea MTI și atribuite în concesiune C.F.R. – S.A., și nu au respectat obligațiile care le reveneau în executarea acestora, potrivit clauzelor contractuale;(la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
… d)au datorii față de C.F.R. – S.A. rezultate atât din derularea contractelor de închiriere sau din derularea contractelor de utilități, pentru contracte aflate în derulare, expirate, încetate sau reziliate din culpa locatarului (cu excepția celor către care și sucursala are datorii cel puțin în limita sumei datorate de locatar); … e)nu au respectat instrucțiunile și reglementările specifice căii ferate; … f)sunt salariați ai C.F.R. – S.A. care fac parte din comisia de licitație și membrii de familie ai acestora (în acest sens se va completa o declarație pe propria răspundere de către ofertant); … g)cei a căror ofertă a fost adjudecată la licitație și nu s-au prezentat pentru încheierea contractului, pe o perioadă anterioară de maximum 12 luni; … h)firmele ai căror asociați/administratori/conducători au deținut/dețin societăți comerciale care au datorii către C.F.R. – S.A. (în acest sens se va completa o declarație pe propria răspundere de către ofertant); … i)au contribuit direct sau împreună cu o persoană fizică sau juridică la deteriorarea bunurilor din patrimoniul C.F.R. – S.A.; … j)au ca acționari persoane fizice cu aceeași calitate și în cadrul altor societăți comerciale sau sunt conducători ai altor societăți comerciale ce se încadrează în interdicțiile menționate în acest articol. … (la 10-05-2023,
sintagma: operatori economici a fost înlocuită de Punctul 1, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Capitolul IIDomeniul de aplicare și documente de referință +
Articolul 6Prezentele condiții de închiriere se aplică pentru valorificarea prin închiriere a bunurilor imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, aflate în administrarea MTI și în concesiunea C.F.R. – S.A., respectiv pentru închiriere spații, terenuri, alte mijloace fixe etc., fără elemente de transport, proprietate publică a statului, care sunt atribuite de MTI, în calitate de titular al dreptului de administrare, C.F.R. – S.A., în calitate de concesionar, și nu sunt necesare în activitatea de exploatare imediată, putând fi disponibilizate temporar în vederea închirierii.(la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 7Prezentele condiții de închiriere nu se aplică pentru închirierea infrastructurii feroviare publice cu elemente de transport: infrastructura feroviară neinteroperabilă, infrastructura rețelei de telecomunicații, infrastructura rețelei de electrificare, care sunt reglementate prin cadru legislativ specific. +
Articolul 8Documentele de referință aplicabile cu referire la închirierea bunurilor imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, fără elemente de transport, aflate în administrarea MTI și în concesiunea C.F.R. – S.A., sunt:1.Hotărârea Guvernului nr. 581/1998 privind înființarea Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A. prin reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 19 lit. f) și j) din Statutul Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A. prevăzut în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 581/1998, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Statutul CNCF C.F.R. – S.A.; … 2.Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv art. 7 alin. (2) lit. l), art. 9 alin. (1) și (2), art. 11^1 alin. (5) și (6), art. 11^2, art. 22 alin. (1), alin. (2) lit. f) și alin. (3), art. 29 alin. (3^2) și art. 53 lit. j;(la 10-05-2023,
Punctul 2. din Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
… 3.Contractul de concesiune nr. 17.408/2019, încheiat între MTI și C.F.R. – S.A.; … 4.Legea nr. 287/2009 – Codul civil, republicat, cu modificările ulterioare, respectiv art. 871 și 872. … (la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Capitolul IIIModalitatea de închiriere și etapele procedurii de închiriere +
Articolul 9Închirierea bunurilor imobile aparținând infrastructurii feroviare publice fără elemente de transport se efectuează prin licitație publică, cu excepția curților, grădinilor și terenurilor aferente locuințelor de serviciu vândute, care pot fi închiriate direct proprietarilor construcțiilor, și cu excepția bunurilor imobile care fac obiectul parteneriatelor aprobate în baza prevederilor art. 11^2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care pot fi închiriate direct unităților administrativ-teritoriale sau asociațiilor de dezvoltare intercomunitară legal constituite.(la 10-05-2023,
Articolul 9 din Capitolul III a fost modificat de Punctul 3, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 10Oportunitatea închirierii bunurilor imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, fără elemente de transport, primită în concesiune, este aprobată de Consiliul de administrație al C.F.R. – S.A. în conformitate cu prevederile art. 19 lit. f) și j) din Statutul CNCF C.F.R. – S.A. +
Capitolul IVEtapele procedurii de închiriere +
Articolul 11Identificarea și verificarea pe teren a posibilităților de valorificare prin închiriere a bunurilor imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, fără elemente de transport, se realizează de către subunitățile subordonate diviziilor din cadrul sucursalelor regionale CF, denumite în continuare SRCF, care au bunul în gestiune (linii, instalații, trafic, tehnic). +
Articolul 12(1)Unitatea/Subunitatea din cadrul SRCF care are bunul în gestiune/evidență transmite Diviziei comerciale acordul pentru valorificarea prin închiriere a bunului, însoțit de documentele referitoare la bunul supus valorificării.(2)Divizia comercială din cadrul SRCF verifică existența documentelor referitoare la situația bunului (număr de inventar, zonă kilometrică, situație cadastrală, identificarea și încadrarea în domeniul public/privat, zonă de siguranță/protecție) și alte date tehnice necesare în vederea valorificării. +
Articolul 13(1)Divizia Comercială întocmește dispoziția directorului SRCF privind numirea comisiei de stabilire a tarifului minim de pornire a licitației. Din comisia de stabilire a tarifului minim de pornire a licitației fac parte:– un membru din partea Diviziei comerciale; … – un membru din partea Sectorului economic; … – un membru din partea diviziei/direcției care are în gestiune bunul; … – alți membri, dacă este cazul. … (2)Comisia de stabilire a tarifului minim de pornire a licitației va fi formată din minimum 3 membri și fiecare membru desemnat va avea câte un membru de rezervă. +
Articolul 14(1)La fundamentarea tarifului minim de pornire a licitației comisia are în vedere următoarele criterii, nelimitânduse la acestea:– destinația bunului (spațiu, teren, mijloc fix); … – vadul comercial apreciat în funcție de fluxul de călători și/sau sezonier, amplasarea stației în arealul localității, zona în care este amplasat spațiul/terenul și funcționarea unor spații cu aceeași destinație; … – suprafața ce urmează a fi ocupată; … – utilitățile ce se vor asigura, după caz; … – nivelul chiriilor practicate de administrația locală, după caz. … (2)De asemenea, tariful minim de pornire a licitației poate fi determinat pe baza unui raport de evaluare, elaborat de către un evaluator autorizat ANEVAR (Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România).(3)Totodată tariful minim de închiriere nu trebuie să fie mai mic decât cel aprobat prin dispozițiile directorului general în vigoare, în situația în care acestea sunt reglementate printr-o dispoziție. +
Articolul 15Divizia comercială promovează în Consiliul tehnico-economic, denumit în continuare CTE, pentru analiză și avizare, posibilitatea de valorificare prin închiriere a bunului imobil. CTE avizează destinația bunului, tariful de închiriere în funcție de destinația bunului imobil și perioada de închiriere. +
Articolul 16(1)Divizia comercială va întocmi „Referatul de oportunitate“ asigurându-se că s-au parcurs toate etapele în vederea valorificării prin închiriere a bunului și respectă avizul emis de CTE al SRCF, referat ce va fi avizat de către directorul SRCF și înaintat Direcției comerciale.(2)Direcția comercială constată existența documentelor care au stat la baza referatelor de oportunitate, centralizează propunerile transmise de SRCF și întocmește referatele în vederea obținerii avizului Consiliului de administrație al C.F.R. – S.A. +
Articolul 17(1)Documentația, indiferent de procedura de atribuire, respectiv licitație sau atribuire directă, se înaintează în forma avizată, conform prevederilor art. 19 lit. j) din Statutul CNCF C.F.R. – S.A., către Direcția transport feroviar din cadrul MTI, în vederea obținerii avizelor prevăzute la art. 3 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 581/1998, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 11^1 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(la 10-05-2023,
Alineatul (1) din Articolul 17 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 4, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
(2)Documentația avizată de către Consiliul de administrație al C.F.R. – S.A., împreună cu avizul MTI prevăzut la alin. (1), se transmite către AGA a C.F.R. – S.A. în vederea aprobării închirierii.(la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
(3)Pentru bunurile proprietate publică a statului care au fost atribuite în concesiune către C.F.R. – S.A., altele decât cele care fac parte din infrastructura feroviară publică precizate în anexa nr. 2 laHotărârea Guvernului nr. 581/1998, cu modificările și completările ulterioare, nu sunt necesare avizul MTI și nici aprobarea AGA a C.F.R. – S.A.. În această situație, închirierea bunurilor proprietate publică a statului se realizează în conformitate cu procedura internă aprobată la nivelul C.F.R. – S.A.(la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 18După primirea aprobării, SRCF, prin Divizia comercială, demarează procedurile legale necesare organizării licitației publice în vederea valorificării prin închiriere a bunurilor imobile aprobate în acest sens. +
Articolul 19Veniturile obținute din exploatarea, inclusiv prin închiriere către persoane fizice și juridice, a bunurilor proprietate publică a statului concesionate companiei C.F.R. – S.A. în baza contractului de concesiune încheiat, în numele statului, cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii constituie venituri proprii ale C.F.R. – S.A. (compania națională care administrează infrastructura feroviară) și se utilizează pentru lucrări și servicii de întreținere și reparație curentă a bunurilor proprietate publică a statului primite prin concesionare, pentru lucrări și servicii de reparații capitale/reînnoire, reabilitare și modernizare la infrastructura feroviară publică, pentru lucrări de intabulare a terenurilor proprietate publică a statului primite prin concesionare și pentru acoperirea unor cheltuieli de administrare și funcționare a infrastructurii feroviare publice. (la 10-05-2023,
sintagma: Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Capitolul VLicitația publică +
Articolul 20După aprobarea închirierii, titularul dreptului de administrare, SRCF – prin Divizia Comercială, inițiază procedura de licitație prin întocmirea documentației ce va conține următoarele secțiuni: caietul de sarcini, instrucțiuni pentru ofertanți, contractul-cadru de închiriere. Documentația de licitație elaborată va fi supusă spre aprobare conducerii SRCF. +
Articolul 21Caietul de sarcini conține cel puțin următoarele informații:a)datele de identificare ale organizatorului licitației; … b)descrierea bunului imobil ce face obiectul închirierii (denumire, adresă, suprafață, elemente constructive etc.); … c)regimul juridic al bunului ce face obiectul închirierii; … d)durata și destinația închirierii; … e)procedura de licitație și cadrul legal al închirierii; … f)clauze contractuale specifice, după caz. … +
Articolul 22Divizia comercială întocmește instrucțiunile pentru ofertanți care respectă prevederile legale și care detaliază toate aspectele referitoare la cerințele și documentele de calificare a ofertanților. +
Articolul 23Instrucțiunile pentru ofertanți vor cuprinde următoarele informații, nelimitându-se la acestea:a)informații generale privind organizatorul licitației și procedura de licitație; … b)data-limită și locul de depunere a documentelor de eligibilitate; … c)data și locul verificării îndeplinirii condițiilor de eligibilitate de către ofertanți; … d)data și locul desfășurării licitației; … e)elemente de preț (prețul de pornire a licitației – lei/mp/lună, contravaloarea documentației de licitație, pasul de strigare, taxa de participare, garanție de bună execuție etc.); … f)condiții de participare la licitație, condiții de eligibilitate (documente de eligibilitate solicitate); … g)modul de desfășurare a licitației; … h)contestații; … i)forme de publicitate și modul de depunere a documentelor solicitate. … +
Articolul 24Garanția de bună execuție este în cuantumul a 3 chirii lunare, calculate la tariful de pornire a licitației, cu TVA inclus. Sunt scutite de la constituirea garanției de bună execuție instituțiile publice finanțate integral de la bugetul de stat. +
Articolul 25(1)Divizia comercială întocmește dispoziția directorului SRCF de numire a comisiei de licitație, în care sunt precizate atribuțiile fiecăruia dintre membri în funcție de specializarea acestora. (2)Din comisia de licitație fac parte, fără a se limita la aceștia, membrii din cadrul Diviziei comerciale, Diviziei economice, Oficiului avizare și reprezentare juridică, diviziei care gestionează bunul imobil. Secretariatul va fi asigurat de Divizia comercială.(la 10-05-2023,
Alineatul (2) din Articolul 25 , Capitolul V a fost modificat de Punctul 5, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
(3)Pentru fiecare membru al comisiei se desemnează cel puțin un membru de rezervă.(4)Președintele comisiei de licitație va fi șeful Diviziei comerciale sau membrul de rezervă.(la 10-05-2023,
Articolul 25 din Capitolul V a fost completat de Punctul 6, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 26Sucursala Regională CF, prin Divizia comercială, întocmește și publică anunțul privind organizarea procedurii de licitație. +
Articolul 27Anunțarea datei licitației se face astfel:– se transmite spre publicare pe site-ul www.cfr.ro – C.F.R. – S.A. – închirieri/vânzări – nivel SRCF – închirieri; … – se publică în cel puțin un ziar local și un ziar de largă circulație. … +
Articolul 28Data licitației se va stabili astfel încât să se asigure cel puțin 15 zile lucrătoare de la data apariției în presă. Anunțul va conține informații privind:– denumirea organizatorului procedurii și datele de identificare a acestuia; … – procedura utilizată și descrierea obiectului licitației; … – bunurile care fac obiectul procedurii; … – locația/adresa, data și ora desfășurării procedurii/ deschiderii ofertelor; … – perioada și intervalele orare, precum și locația/adresa de unde potențialii ofertanți pot intra în posesia documentației de licitație; … – data și ora până la care potențialii ofertanți pot depune oferte; … – locația/adresa unde potențialii ofertanți pot depune oferte; … – limba de redactare a ofertei; … – modalitatea de prezentare a ofertei; … – contravaloarea taxei de participare; … – contravaloarea documentației de licitație; … – alte informații. … +
Articolul 29Documentele de înscriere la licitație se depun, în plic, conform anunțului de licitație, până la data și ora stabilite în anunțul publicitar, la sediul Sucursalei Regionale C.F. care organizează licitația, la adresa indicată în anunț; orice ștersătură, adăugare, interliniere sau scris peste cel dinainte sunt valide numai dacă sunt vizate de către persoana autorizată să semneze aceste documente. Pe plic se menționează numele și prenumele/denumirea și adresa ofertantului, mențiunea „LICITAȚIE PENTRU ÎNCHIRIERE“, precum și bunul imobil care face obiectul licitației. +
Articolul 30Înscrisurile care se depun trebuie să cuprindă obligatoriu documentele menționate mai jos și care sunt precizate în documentația de licitație:a)în cazul persoanelor juridice:– cerere de înscriere la licitație – original; … – statut și act constitutiv cu acte adiționale și hotărâri judecătorești – copie conform cu originalul; … – certificat de înregistrare – copie conform cu originalul; … – certificat constatator emis de Oficiul Național al Registrului Comerțului – original sau copie conform cu originalul; … – copie de pe chitanțe justificatoare pentru plata taxei de participare la licitație, contravaloarea documentației de participare și a garanției de bună execuție; … – ultimul bilanț depus/transmis la DGFP, inclusiv recipisa care atestă depunerea pe cale electronică și confirmă validarea – copie; … – certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat al statului – original sau copie conform cu originalul; … – certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către administrația locală de taxe și impozite – original sau copie conform cu originalul; … – scrisoare de bonitate bancară – original sau copie conform cu originalul; … – copie de pe un extras de cont (dacă nu este trecut contul în scrisoarea de bonitate bancară); … – copie BI/CI reprezentant firmă; … – propunere financiară; … … b)în cazul persoanelor fizice autorizate (persoană fizică autorizată – P.F.A., întreprindere individuală – ÎI, întreprindere familială – Î.F.):– cerere de înscriere la licitație – original; … – certificat cod unic de înregistrare – copie conform cu originalul; … – certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat al statului – original sau copie conform cu originalul; … – copie de pe chitanțe justificative privind plata taxei de participare la licitație, contravaloarea documentației de licitație și a garanției de bună execuție; … – cazier judiciar – original; … – copie BI/CI; … – propunere financiară; … … c)în cazul instituțiilor financiare nebancare (CAR):– cerere înscriere licitație – original; … – statut CAR – copie conform cu originalul; … – hotărâre judecătorească de înființare – copie conform cu originalul; … – certificat de înregistrare fiscală – copie conform cu originalul; … – înscrierea în registrul instituțiilor financiare nebancare – copie conform cu originalul; … – copie de pe documentele justificative pentru plata taxei de participare la licitație, contravaloarea documentației de participare și garanției de bună execuție; … – ultimul bilanț depus/transmis la DGFP – copie; … – certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat al statului – original sau copie conform cu originalul; … – scrisoare de bonitate bancară – original; … – extras de cont din ultima lună (în cazul în care contul ofertantului nu este amintit în scrisoarea de bonitate bancară); … – copie BI/CI al reprezentantului firmei; … – propunere financiară; … … d)în cazul CMI – cabinete medicale individuale:– cerere de înscriere la licitație – original; … – certificat de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale – copie conform cu originalul; … – certificat de avizare a cabinetului medical emisă de Colegiul Medicilor – copie conform cu originalul; … – certificat de înregistrare fiscală – copie conform cu originalul; … – copie de pe documentele justificative pentru plata taxei de participare la licitație, contravaloarea documentației de licitație și a garanției de bună execuție; … – certificat de atestare fiscală privind îndeplinirea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat al statului – original sau copie conform cu originalul; … – certificat de atestare fiscală de la administrația locală taxe și impozite – original sau copie conform cu originalul; … – certificat de membru al Colegiului Medicilor – copie conform cu originalul; … – scrisoare de bonitate bancară – original sau copie conform cu originalul; … – extras de cont din ultima lună (în cazul în care contul ofertantului nu este amintit în scrisoarea de bonitate bancară); … – copie BI/CI al reprezentantului firmei; … – propunere financiară; … … e)în cazul persoanelor fizice:– cerere de înscriere la licitație – original; … – copie de pe chitanțe justificative privind plata taxei de participare la licitație, contravaloarea documentației de licitație și a garanției de bună execuție; … – cazier judiciar – original (opțional); … – copie BI/CI; … – propunere financiară. … … f)în cazul primăriilor/autorităților locale publice:– cerere de înscriere la licitație – original; … – certificat de atestare fiscală cu îndeplinirea obligațiilor de plată către administrația locală de taxe și impozite, dacă este cazul; … – ultimul bilanț depus/transmis la Direcția generală a finanțelor publice, inclusiv recipisa care atestă depunerea pe cale electronică și confirmă validarea – copie, dacă este cazul; … – copie extras de cont trezorerie; … – copie CI/BI reprezentant/împuternicit; … – copie după chitanțe justificatoare pentru plata: garanției de asigurare (dacă este cazul), contravalorii taxei de participare la licitație, contravalorii documentației de licitație; … – propunere financiară – original. … (la 10-05-2023,
Articolul 30 din Capitolul V a fost completat de Punctul 7, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
… +
Articolul 31Documentele depuse se analizează și se evaluează de către comisia numită în acest scop prin decizie a directorului SRCF, denumită în continuare comisia de licitație. +
Articolul 32Comisia de licitație este alcătuită dintr-un număr impar de membri și are un președinte din cadrul Diviziei comerciale care stabilește modalitatea de lucru a comisiei. Președintele comisiei de licitație poate înlocui un membru titular cu un membru de rezervă numai dacă persoana care urmează să fie înlocuită nu are posibilitatea, din motive obiective, să își îndeplinească atribuțiile care rezultă din calitatea de membru al comisiei de licitație. În cazul înlocuirii, calitatea de membru al comisiei de licitație este preluată de către membrul de rezervă, care își va exercita atribuțiile corespunzătoare până la finalizarea procedurii de licitație. +
Articolul 33(1)Comisia de licitație va verifica documentele de eligibilitate prezentate de ofertanți și va întocmi lista cu ofertanții eligibili, excluzându-i de la participare pe cei care fie nu îndeplinesc condițiile, fie nu au prezentat în totalitate, până la data-limită de depunere, documentele de eligibilitate solicitate.(2)La finalizarea etapei de verificare a eligibilității (preselecție), comisia de licitație va întocmi un proces-verbal de selecție în care va consemna rezultatul acesteia, care va fi comunicat ofertanților (e-mail, fax etc.) și afișat la locul desfășurării licitației conform anunțului de licitație.(3)Ofertanții care au fost declarați neeligibili pot formula contestație în scris către organizatorul licitației.(4)După soluționarea contestațiilor, dacă este cazul, se va organiza ședința de licitație propriu-zisă. +
Articolul 34Ședința de licitație propriu-zisă este condusă de președintele comisiei de licitație care declară deschisă ședința de licitație, prezintă obiectul licitației, anunță prețul de pornire a licitației (care poate fi identic cu tariful de închiriere stabilit de organizator sau tariful cel mai bun oferit de ofertanții calificați) și precizează pasul de supralicitare stabilit (care reprezintă o sumă fixă cu care va fi majorat tariful de pornire stabilit anterior):a)președintele comisiei anunță procedura de desfășurare a licitației și se asigură că fiecare dintre ofertanți a înțeles procedura; … b)la licitație participă ofertanții care au ofertat (prin propunerea financiară) cel puțin tariful de pornire stabilit de organizator; … c)licitația pornește de la tariful cel mai bun/mare oferit (peste prețul de pornire), prezentat în plic, și se desfășoară prin strigarea ascendentă a tarifului (în funcție de pașii stabiliți anterior) până la exprimarea unei oferte finale, după a treia strigare, de către unul dintre ofertanți, în condițiile în care ceilalți ofertanți nu mai licitează; … d)ofertantul care a făcut oferta finală cea mai avantajoasă este declarat câștigător și are dreptul de a încheia contractul; … e)ofertantul clasat pe locul al doilea (după oferta finală) are statutul de „rezervă“ și are dreptul de a încheia contractul dacă ofertantul situat pe locul întâi se retrage sau este în imposibilitatea de a semna contractul. În cazul în care ofertantul cu statut de „rezervă“ se retrage de la încheierea contractului, organizatorul îi reține garanția de bună execuție; … f)în cazul în care ofertantul situat pe locul întâi se retrage de la încheierea contractului, organizatorul îi reține garanția de bună execuție; … g)în situația în care la procedură se prezintă un singur ofertant care îndeplinește toate condițiile de calificare pentru participarea la licitație, iar tariful oferit de acesta este egal cu tariful stabilit de organizator, comisia de licitație negociază direct cu respectivul ofertant pentru a majora tariful ofertat inițial de acesta. Dacă, după negociere, ofertantul nu majorează prețul oferit inițial, comisia de evaluare atribuie contractul la prețul de pornire stabilit de organizator și oferit de către ofertant. … +
Articolul 35Secretariatul comisiei de licitație este asigurat de către un membru al Diviziei comerciale nominalizat în comisie prin dispoziția directorului Sucursalei Regionale CF. +
Articolul 36(1)La finalizarea procedurii de licitație, comisia de licitație întocmește procesul-verbal de licitație, ce va fi semnat de către toți membrii comisiei de licitație, precum și de către ofertanții participanți sau reprezentanții acestora. O copie a procesului-verbal de licitație va fi comunicată ofertanților, respectiv împuterniciților acestora.(2)Ofertanții care au fost declarați necâștigători pot formula contestație în scris către organizatorul licitației.(3)Contestația se formulează în scris, în cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de licitație, și se adresează spre soluționare conducătorului organizatorului licitației.(4)Conducătorul organizatorului va lua măsuri pentru soluționarea contestației, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia. Dacă în urma analizării contestației se stabilește că aceasta a fost întemeiată, organizatorul anulează prin decizie procesul-verbal de licitație și ia măsuri pentru organizarea unei noi licitații, în condițiile legii.(5)În baza procesului-verbal de licitație, comisia de licitație întocmește raportul procedurii de licitație, care se semnează de către toți membrii comisiei și se înaintează conducerii organizatorului spre aprobare.(6)Raportul procedurii de licitație va fi înaintat spre aprobare conducerii organizatorului licitației doar după expirarea perioadei de contestații sau după soluționarea eventualelor contestații formulate.(7)În termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la aprobarea raportului procedurii de licitație, ofertantul câștigător va fi invitat pentru semnarea contractului de închiriere.(8)Contractul de închiriere se încheie în cel mult 10 zile lucrătoare de la data aprobării de către conducerea organizatorului licitației a raportului procedurii de licitație.(9)Neîncheierea contractului de închiriere în acest termen, din vina exclusivă a ofertantului câștigător, atrage pierderea garanției de bună execuție a acestuia.(10)Contractul de închiriere va cuprinde minimum prevederile din contractul-cadru de închiriere aprobat și alte clauze specifice, în funcție de natura și regimul bunului ce face obiectul închirierii. +
Articolul 37Documentele licitației se depun într-un dosar care cuprinde toate actele licitației începând cu demararea acesteia, respectiv: aprobarea de valorificare prin închiriere, avizul CTE al SRCF, fundamentarea prețului, documentația licitației, anunțurile publicitare, actele depuse de ofertanți, procesul-verbal de verificare a documentelor de participare la licitație, procesul-verbal de licitație și raportul procedurii de licitație. Dosarul licitației se va păstra la Divizia comercială. +
Articolul 38(1)Pentru bunurile neadjudecate la licitația organizată tariful fundamentat și aprobat pentru închiriere poate fi redus de fiecare dată când se organizează o nouă licitație, dar să nu fie mai mic decât cel stabilit prin dispoziții ale directorului general în ceea ce privește tarifele.(2)Noul tarif de pornire a licitației va fi aprobat de către conducerea SRCF. +
Capitolul V^1 Atribuirea directă(la 10-05-2023,
Actul a fost completat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 38^1(1)Închirierea directă a curților, grădinilor și terenurilor aferente locuințelor de serviciu vândute, proprietate publică a statului, care au fost atribuite în concesiune Companiei Naționale de Căi Ferate «C.F.R.» – SA, se realizează în condițiile obținerii aprobării Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(2)Închirierea se va realiza la tarifele similare zonei și destinației, fundamentate de către comisia de stabilire a tarifului constituită la nivelul sucursalei regionale de cale ferată, în conformitate cu normele interne și prevederile legale în vigoare.(3)Atribuirea directă se concretizează printr-un proces-verbal care stă la baza încheierii contractului. Documentele care se depun în cazul procedurii de atribuire directă trebuie să cuprindă obligatoriu cererea de închiriere, copie BI/CI, precum și o copie a contractului de vânzare-cumpărare.(la 10-05-2023,
Capitolul V^1 a fost completat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 38^2(1)Condițiile cumulative pe care trebuie să le îndeplinească persoanele fizice cărora li se închiriază direct curțile/grădinile/terenurile aferente locuinței, după caz:– să fie proprietarele unei locuințe de serviciu vândute de C.F.R. – S.A.; … – terenul pretins a fi închiriat să fie aferent locuinței de serviciu vândute sau să aibă destinație de curte și/sau grădină, după caz; … – terenul să fie determinat și individualizat în mod expres, atât ca destinație (curte/grădină/teren aferent locuinței), cât și ca întindere și amplasament. … (2)Sucursalele regionale de căi ferate au obligația de a notifica proprietarul pentru închirierea curții/grădinii/terenului aferent locuinței, după caz.(3)Terenurile reprezentând curți sau grădini nu pot fi închiriate persoanelor care nu și-au îndeplinit obligațiile asumate prin contractul încheiat anterior sau care nu au interes în închirierea acestora, caz în care acestea pot fi închiriate prin licitație publică.(la 10-05-2023,
Capitolul V^1 a fost completat de Punctul 8, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Capitolul VIÎncheierea, executarea și încetarea contractelor +
Articolul 39Valorificarea prin închiriere a bunurilor imobile sau părți din acestea, proprietate publică a statului, fără elemente de transport, disponibile temporar, aflată în administrarea MTI și în concesiunea C.F.R. – S.A., respectiv a bunurilor reprezentând spații, terenuri, alte mijloace fixe etc., se efectuează prin contract scris încheiat în urma adjudecării licitației publice.(la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
+
Articolul 40Contractul de închiriere se încheie în formă scrisă, în cel puțin două exemplare, ca urmare a adjudecării licitației. +
Articolul 41Contractele de închiriere conțin obligatoriu cel puțin următoarele clauze privind:1.protecția calității de proprietar al statului român, de titular al dreptului de administrare al MTI și de concesionar al C.F.R. – S.A.;(la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
… 2.obligativitatea ofertanților câștigători de a respecta ordinele și instrucțiunile specifice căii ferate, precum și consecințele nerespectării acestora; … 3.obligativitatea predării necondiționate a bunurilor care fac obiectul contractului la expirarea acestuia și atunci când interesele căii ferate o impun; … 4.pentru utilitățile care sunt puse la dispoziția locatarului, se vor întocmi contracte accesorii la contractul de închiriere; … 5.posibilitatea rezilierii de drept și a evacuării în cazul neplății obligațiilor financiare, ce depășesc perioada de maximum 30 de zile calendaristice de la data scadenței, obligații rezultate din derularea contractului de închiriere; … 6.penalități și plata pentru lipsa de folosință a bunului la o valoare egală cu dublul chiriei lunare, în cazul refuzului predării acestuia la termenele și în situațiile convenite (necesitatea CFR de încetare a contractului); … 7.termenul și modalitatea în care pot fi făcute amenajări/ construcții provizorii; … 8.amenajările/construcțiile provizorii (dacă este cazul) efectuate pentru bunul închiriat rămân în proprietatea C.F.R. – S.A., fără vreo obligație de plată a contravalorii lor în sarcina locatorului. Această prevedere este obligatoriu a fi introdusă și în documentația de licitație; … 9.construcțiile provizorii efectuate de locatari se vor ridica la expirarea termenului de valabilitate al contractului, pe cheltuiala acestora. Această prevedere este obligatoriu a fi introdusă și în documentația de licitație; … 10.în cazul bunurilor imobiliare nefuncționale (instalații electrice degradate și nefuncționale, lipsa geamurilor și a ușilor etc.) care necesită lucrări pentru a fi aduse la stadiul de funcționare, în perioada realizării amenajărilor, în care nu desfășoară o activitate potrivit obiectului contractului (dar nu mai mult de 90 de zile de la data procesului-verbal de predare-primire a bunului imobil), locatarul va plăti doar contravaloarea utilităților folosite; … 11.în situația în care locatarul își modifică prin diminuare sau completare obiectul de activitate care are drept consecință modificarea destinației pentru care bunul a fost atribuit spre închiriere, contractele încheiate în urma unei licitații publice pot fi modificate în acest sens, prin acte adiționale la acestea, fără diminuarea valorii totale a contractului respectiv și fără modificarea perioadei de valabilitate a contractului. Pentru noile obiecte de activitate vor fi aplicate tarife fundamentate de comisia regională de stabilire a tarifelor de închiriere prin licitație, în conformitate cu criteriile de fundamentare a tarifelor de închiriere; completarea obiectului de activitate se realizează cu acordul CTE al SRCF și aprobarea Consiliului de administrație al C.F.R. – S.A.; … 12.schimbarea destinației bunului se realizează numai cu acordul CTE al SRCF și aprobarea Consiliului de administrație al C.F.R. – S.A.; … 13.Abrogat.(la 10-05-2023,
Punctul 13. din Articolul 41 , Capitolul VI a fost abrogat de Punctul 9, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
… 14.termenul de închiriere a bunurilor imobile (spații, terenuri, alte mijloace fixe etc.) fără elemente de transport, proprietatea publică a statului, aflate în administrarea MTI și atribuite în concesiune C.F.R. – S.A., temporar disponibile, este de până la 5 (cinci) ani. Perioada de prelungire peste 5 (cinci) ani, în condițiile realizării de amenajări/construcții, se analizează la nivelul SRCF și se va aviza/aproba conform prevederilor art. 15, 16 și 17; (la 10-05-2023,
sintagma: MTIC a fost înlocuită de Punctul 10, Articolul I din ORDINUL nr. 1.014 din 2 mai 2023, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 10 mai 2023
)
… 15.în cazul în care pentru bunurile supuse închirierii se realizează amenajări/construcții provizorii, termenul închirierii, la solicitarea locatarului, se va prelungi după obținerea aprobării Consiliului de administrație al C.F.R. – S.A., în următoarele condiții:a)amenajările/construcțiile provizorii se vor executa de către locatar numai cu acordul locatorului; … b)amenajările/construcțiile provizorii se realizează numai pe bază de proiecte de execuție aprobate de locator, cheltuielile fiind suportate de locatar; … c)obținerea autorizațiilor, avizelor și aprobărilor necesare realizării amenajărilor/construcțiilor provizorii prevăzute de actele normative în vigoare cade în sarcina locatarului; … d)amortizarea amenajărilor/construcțiilor provizorii se va face pe durata de valabilitate a contractului și cade în sarcina locatarului; … e)realizarea amenajărilor/construcțiilor provizorii se va face cu respectarea, protejarea și menținerea în stare de funcționare a tuturor instalațiilor de siguranță a circulației existente pe amplasamentul respectiv, dacă este cazul; … f)la finalizarea lucrărilor de amenajări se va încheia proces-verbal de recepție, însușit de ambele părți, iar valoarea amenajării/construcției provizorii se va stabili pe baza documentelor justificative din care să rezulte lucrările realizate la bunul închiriat, din punct de vedere cantitativ și valoric, conform proiectului aprobat; … g)prelungirea contractului se va realiza cu păstrarea clauzei contractuale privind indexarea prin majorare anuală a chiriei, cu cel puțin indicele de inflație corespunzător grupei de activități specifice contractului și comunicat de către Institutul Național de Statistică. … … +
Articolul 42Urmărirea respectării clauzelor contractuale privind modul de folosință a bunului imobil se va face la nivelul subunităților din cadrul SRCF pe raza cărora se află bunul imobil închiriat (de divizia care are bunul în gestiune) sau de către centralul C.F.R. – S.A. în cazul locațiilor aflate în evidența contabilă la nivel central pentru care se încheie contractele de închiriere.