privind procedurile de decontare ale Băncii Naţionale a României(actualizată până la data de 7 ianuarie 1997*)
––– +
Articolul 1Începând cu data de 1 noiembrie 1996 se modifica limita de suma prevăzută la cap. I pct. 1 din Circulara Băncii Naţionale a României nr. 44 din 30 noiembrie 1995, de la 1 miliard lei la 500 milioane lei. +
Articolul 2Începând cu data de 1 noiembrie 1996:A. Direcţia generală de plati şi urmărire a riscurilor bancare va putea dispune în scris băncilor comerciale autorizate participarea la şedinţe speciale de restituire a cecurilor, cambiilor şi biletelor la ordin emise la o dată anterioară – pe care o va preciza – şi care, până la data organizării şedinţei sau până la o dată anterioară – pe care o va preciza -, sunt reclamate de banca beneficiarului, denumita în continuare banca reclamanta, ca au fost prezentate în afară şedinţei de compensare conform Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 10/1994 şi au rămas neplătite şi nerefuzate de banca plătitorului, denumita în continuare banca reclamata.De asemenea, Direcţia generală de plati şi urmărire a riscurilor bancare va dispune în scris sucursalelor Băncii Naţionale a României forma, modalitatea şi termenele privind transmiterea rezultatelor şedinţei speciale.Aceste şedinţe speciale se desfăşoară după procedura de mai jos şi au drept scop informarea reciprocă a participanţilor privind incidentele de plati cu instrumente de debit, apărute între societăţile bancare şi constatarea acestora de către Banca Naţionala a României, la cererea băncii reclamante.B. Participanţii la şedinţa specială şi procedura de desfăşurare a acesteia:1. Participanţii la şedinţa specială vor fi, în mod obligatoriu, următorii:– cel puţin cîte un agent de compensare pentru fiecare unitate bancară aparţinând băncii reclamate şi băncii reclamante;– reprezentantul sucursalei (centralei) Băncii Naţionale a României.2. Participanţii au următoarele obligaţii:În faza întâi:– agentul de compensare al băncii reclamante are obligaţia să prezinte în cadrul şedinţei, pentru fiecare banca reclamata, cîte un borderou centralizator de instrumente de debit reclamate – cerere de informare şi restituire (anexa nr. 1), denumit în continuare borderou tip 1, întocmit în 3 exemplare, care va conţine referinţe certe doveditoare ca banca reclamanta a prezentat anterior instrumentele de debit respective băncii reclamate şi că nu are până la data şedinţei speciale informaţii sau documente privind decontarea acestora de către banca reclamata, inclusiv instrumentele de debit respective returnate ca atare;– agentul de compensare al băncii reclamate are obligaţia sa primească borderoul tip 1 sub semnătura.În faza a doua:– agentul de compensare al băncii reclamate are obligaţia sa întocmească în timpul şedinţei un borderou centralizator de instrumente de debit restituite – notificare de informare şi sesizare (anexa nr. 2), denumit în continuare borderou tip 2, întocmit în 3 exemplare, şi sa completeze toate rubricile pe baza documentelor originale pe care le are asupra sa pentru fiecare poziţie din borderoul tip 1 pe care l-a primit sub semnătura, precum şi pe baza informatiei pe care o deţine banca reclamata şi pe care agentul de compensare al acesteia o da pe răspunderea băncii reclamate. Semnătura agentului de compensare angajează banca reclamata;– agentul de compensare al băncii reclamate are obligaţia sa ataseze la borderoul tip 2 documentele justificative pe care le are asupra sa; se considera document justificativ numai originalul instrumentului de debit sau o adeverinţa din partea clientului băncii reclamate, contrasemnata de aceasta pentru conformitatea informatiei conţinute, din care să rezulte ca beneficiarul sumei, client al băncii reclamante, renunţa la creanţa sa exprimată prin instrumentul de debit menţionat în adeverinţa. În cazul pierderii, furtului sau distrugerii, agentul băncii reclamate va face menţiunea pe borderoul tip 2 în numele băncii reclamate; după completarea tuturor rubricilor, agentul de compensare al băncii reclamate are obligaţia să semneze borderoul tip 2 şi sa îl inmineze agenţilor de compensare ai băncilor reclamante împreună cu documentele justificative, în prezenta inspectorului de compensare al Băncii Naţionale a României care le va verifica şi le va contrasemna pe fiecare, făcând pe originalele documentelor justificative menţiunea "restituit în şedinţa specială din data de …";– agentul de compensare al băncii reclamante are obligaţia sa primească toate documentele spre verificare, să le verifice conformitatea cu reglementările în vigoare şi cu borderoul tip 1, după care aplica ştampila şi semnătura autorizata pe toate cele 3 exemplare;– reprezentantului Băncii Naţionale a României îi este remis cîte un exemplar din cele doua borderouri (tip 1 şi tip 2).În faza a treia:– reprezentantul Băncii Naţionale a României întocmeşte şi aplica ştampila şi semnătura autorizata pe procesele-verbale privind incidentele de plati rămase nesolutionate (anexa nr. 3), pe care agenţii de compensare prezenţi aplica ştampila şi le semnează şi care vor conţine incidentele de plati rămase de soluţionat în urma desfăşurării şedinţei; procesul-verbal va fi întocmit în 3 exemplare originale şi va putea fi folosit de băncile reclamante pentru încasarea creanţelor aferente instrumentelor de plată nerestituite sau declarate ca pierdute, furate sau distruse de banca reclamata; participanţii vor informa conducerile şi clientela implicata în vederea luării de măsuri pentru constituirea, reconstituirea sau urmărirea drepturilor de creanţa, după caz, în interesul aplicării legii. +
Articolul 3Începând cu data de 1 octombrie 1996, pentru transmiterile telex privind operaţiunile bancare în contul clienţilor, Banca Naţionala a României nu percepe speze telex. +
Articolul 4Începând cu data de 1 noiembrie 1996, în termen de până la 30 de zile calendaristice de la data comunicării hotărârii Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României de acordare a autorizaţiei de funcţionare unei noi societăţi bancare, aceasta are obligaţia de a transfera toate resursele băneşti din conturile curente deschise la societăţile bancare deja autorizate în contul curent pe care este obligată sa şi-l deschidă în prealabil la Banca Naţionala a României, cu respectarea reglementărilor în vigoare.Începând cu următoarea zi bancară după expirarea termenului prevăzut la alineatul precedent, societăţile bancare deja autorizate care continua sa menţină conturi de corespondent cu societatea bancară nou-autorizata vor fi sancţionate, conform reglementărilor în vigoare, cu întreruperea operativă a decontărilor lor interbancare, iar Direcţia generală de plati şi urmărire a riscurilor bancare va sesiza aceasta Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României pentru a dispune asupra autorizaţiei acordate. +
Articolul 5Începând cu data de 1 noiembrie 1996, la solicitarea scrisă a organelor Ministerului Finanţelor şi a Fondului Proprietăţii de Stat, Direcţia generală de plati şi urmărire a riscurilor bancare va putea efectua, la o dată ulterioară primirii solicitării, stornari în contul curent al unei societăţi bancare căreia i se aplică prevederile art. 25 lit. a) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 3/1995 numai în limita încasărilor zilnice evidenţiate în respectivul cont curent.La solicitarea instanţelor judecătoreşti investite cu soluţionarea unor cauze privind reorganizarea şi lichidarea judiciară a societăţilor comerciale, Direcţia generală de plati şi urmărire a riscurilor bancare va putea efectua stornari în contul unei societăţi bancare, pentru operaţiuni eronat efectuate şi care au fost dispuse de judecătorul sindic în cadrul procedurilor judiciare.––––Alin. 2 al art. 5 a fost introdus de CIRCULARA nr. 29 din 25 noiembrie 1996, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 331 din 9 decembrie 1996. +
Articolul 6Începând cu data de 1 ianuarie 1997 fiecare sucursala judeţeana a Băncii Naţionale a României va deschide cîte un cont curent pentru o singura unitate teritorială a Casei de Economii şi Consemnaţiuni de pe raza judeţului respectiv, desemnată de către aceasta, în vederea participării, începând cu această dată, la toate tipurile de decontări interbancare prin sediile OIS ale Băncii Naţionale a României, inclusiv la şedinţele de compensare, în conformitate cu reglementările specifice ale Băncii Naţionale a României +
Articolul 7Începând cu data de 1 aprilie 1997 (data extrasului de cont) se abroga pct. 13 din Circulara Băncii Naţionale a României nr. 11/1995, iar societăţile bancare autorizate de Banca Naţionala a României vor vira din proprie iniţiativă la Banca Naţionala a României, pe adresa contului curent al Casei de Economii şi Consemnaţiuni, soldul contului de corespondent pe care îl au cu Casa de Economii şi Consemnaţiuni.–––––Art. 7 a fost modificat de pct. 1 din CIRCULARA nr. 36 din 20 decembrie 1996, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1 din 7 ianuarie 1997.–––––*) NOTA C.T.C.E. S.A. Piatra-Neamţ:Pct. 2-4 din CIRCULARA nr. 36 din 20 decembrie 1996, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1 din 7 ianuarie 1997, prevăd:"2. Sucursala municipiului Bucureşti a Băncii Naţionale a României poate menţine deschise conturile curente ale sucursalelor de sectoare ale Băncii Comerciale Române – S.A. până la data de 1 aprilie 1997.3. Până la data de 1 februarie 1997, Casa de Economii şi Consemnaţiuni şi Banca Comercială Română – S.A. vor prezenta Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României, în vederea analizei şi aprobării, planuri de măsuri pentru adaptarea în totalitate, până la data de 31 decembrie 1997, a activităţii lor de plati şi decontări la reglementările în acest domeniu ale băncii centrale.4. Cu data prezentei circulare îşi încetează aplicabilitatea orice alta dispoziţie contrară."GUVERNATORUL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,MUGUR ISARESCU +
Anexa 1
+
Anexa 2
+
Anexa 3
––––––––