Informatii Document
Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 739 din 30 august 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
de securitate şi sănătate pentru locurile de muncă utilizate pentru prima data conform art. 6 din hotărâre
1. Observatie preliminaraOblibaţiile menţionate în prezenta anexa se aplică ori de cate ori caracteristicile locului de muncă, activitatea, imprejurarile sau un risc impun acest lucru.2. Stabilitate şi rezistentaCladirile care adapostesc locuri de muncă trebuie să aibă o structura şi o rezistenta corespunzătoare naturii utilizarii lor.3. Instalaţii electriceInstalatiile electrice trebuie să fie proiectate şi construite astfel încât sa nu prezinte un pericol de incendiu sau explozie.Lucratorii trebuie să fie protejati împotriva riscului de accidentare prin atingere directa şi/sau atingere indirecta.Proiectarea, construcţia şi alegerea materialului şi dispozitivelor de protecţie trebuie să tina seama de tensiunea nominala, influenţa condiţiilor externe şi de competenţa lucratorilor care au acces la părţile componente ale instalatiei.4. Cai şi iesiri de urgenta4.1. Caile şi iesirile de urgenta trebuie să ramana în permanenta libere şi sa conduca în mod cat mai direct posibil în aer liber sau în spatii sigure.4.2. În caz de pericol, trebuie să fie posibila evacuarea rapida şi în condiţii cat mai sigure a lucratorilor de la toate posturile de lucru.4.3. Numărul, amplasarea şi dimensiunile cailor şi iesirilor de urgenta depind de utilizare, de echipament şi de dimensiunile locurilor de muncă, precum şi de numărul maxim de persoane care pot fi prezente.4.4. Usile de iesire în caz de urgenta trebuie să se deschidă spre exterior.Usile de iesire de urgenta nu trebuie să fie incuiate sau fixate astfel încât sa nu poata fi deschise imediat şi cu usurinta de către orice persoană care ar avea nevoie să le utilizeze în caz de urgenta. Usile glisante sau turnante nu sunt permise în cazul în care acestea au destinaţia de iesiri de urgenta.4.5. Caile şi iesirile de urgenta speciale trebuie semnalizate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.Aceasta semnalizare trebuie să fie suficient de rezistenta şi să fie plasata în locurile corespunzătoare.4.6. Usile de iesire de urgenta nu trebuie să fie incuiate.Caile şi iesirile de urgenta, precum şi caile de circulatie şi usile de acces spre acestea trebuie să fie eliberate de orice obstacole, astfel încât să poată fi utilizate în orice moment fără dificultate.4.7. Caile şi iesirile de urgenta care necesita iluminare trebuie prevăzute cu iluminat de siguranţă/urgenta de intensitate suficienta, în cazul în care se intrerupe alimentarea cu energie electrica.5. Detectarea şi prevenirea incendiilor5.1. În functie de dimensiunile şi destinaţia cladirilor, de echipamentele pe care acestea le conţin, de proprietăţile fizice şi chimice ale substanţelor prezente şi de numărul maxim potenţial de persoane prezente, locurile de muncă trebuie prevăzute cu dispozitive corespunzătoare pentru stingerea incendiilor şi, dacă este cazul, cu detectoare de incendii şi sisteme de alarma.5.2. Dispozitivele neautomatizate de stingere a incendiilor trebuie să fie usor accesibile şi simplu de manevrat.Acestea trebuie să fie semnalizate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 971/2006.Aceste semnalizari trebuie să fie suficient de rezistente şi amplasate în locuri corespunzătoare.6. Ventilatia locurilor de muncă în spatii închise6.1. La locurile de muncă în spatii închise trebuie luate măsuri pentru a asigura suficient aer proaspat, avandu-se în vedere metodele de lucru utilizate şi cerinţele fizice impuse lucratorilor.În cazul utilizarii unui sistem de ventilare fortata, acesta trebuie să fie mentinut în stare de functionare.Orice avarie trebuie semnalizata de un sistem de control, dacă acest lucru este necesar pentru sănătatea lucratorilor.6.2. Dacă se utilizeaza instalaţii de ventilare mecanica sau de aer condiţionat, acestea trebuie să functioneze astfel încât sa nu creeze disconfort prin expunerea lucratorilor la curenti de aer.Orice depunere sau impuritate ce poate crea un risc imediat pentru sănătatea lucratorilor prin poluarea atmosferei trebuie eliminata fără intarziere.7. Temperatura în încăperi7.1. În timpul programului de lucru, temperatura din incaperile ce cuprind posturi de lucru trebuie să fie adecvata organismului uman, ţinându-se seama de metodele de lucru utilizate şi de cerinţele fizice impuse lucratorilor.7.2. Temperatura în camerele de odihnă, în incaperile pentru personalul de serviciu permanent, în grupurile sanitare, în cantine şi în incaperile pentru acordarea primului ajutor trebuie să corespunda destinatiei specifice a acestor încăperi.7.3. Ferestrele, luminatoarele şi glasvandurile trebuie să permită evitarea luminii solare excesive la locurile de muncă, în functie de natura muncii şi de locul de muncă.8. Iluminatul natural şi artificial8.1. În măsura în care este posibil, locurile de muncă trebuie să aibă iluminat natural suficient şi să fie prevăzut un iluminat artificial adecvat pentru sănătatea şi securitatea lucratorilor.8.2. Instalatiile de iluminat din incaperile cu posturi de lucru şi de pe caile de acces şi de circulatie trebuie amplasate în asa fel încât sa nu existe riscul de accidentare a lucratorilor ca rezultat al tipului de iluminat montat.8.3. Locurile de muncă în care lucratorii sunt în mod deosebit expusi riscurilor în caz de intrerupere a iluminatului artificial trebuie să fie prevăzute cu iluminat de siguranţă/urgenta de o intensitate suficienta.9. Pardoseli, pereti, plafoane şi acoperisuri ale incaperilor9.1. Pardoselile locurilor de muncă trebuie să fie lipsite de proeminente, de gauri sau de planuri inclinate periculoase şi trebuie să fie fixe, stabile şi nealunecoase.Incaperile care cuprind posturi de lucru trebuie să fie izolate termic în mod corespunzător, ţinându-se seama de tipul de intreprindere şi de activitatea fizica a lucratorilor.9.2. Suprafetele pardoselilor, peretilor şi plafoanelor din încăperi trebuie să fie curatate şi renovate pentru a se obtine condiţii de igiena corespunzătoare.9.3. Peretii transparenti sau translucizi, în special peretii despartitori realizati integral din sticlă, din încăperi sau din vecinatatea posturilor de lucru şi a cailor de circulatie trebuie să fie semnalizati clar şi construiti din materiale securizate sau să fie separati de aceste posturi de lucru şi cai de circulatie, pentru a preveni intrarea în contact a lucratorilor cu peretii şi ranirea cauzata de spargerea lor în bucăţi.9.4. Accesul pe acoperisurile construite din materiale cu rezistenta insuficienta trebuie permis numai dacă exista echipamente care să asigure executarea lucrării în condiţii de securitate.10. Ferestre şi luminatoare10.1. Lucratorii trebuie să aibă posibilitatea sa deschidă, sa inchida, sa regleze sau sa fixeze ferestrele, luminatoarele şi ventilatoarele în condiţii de securitate. Când sunt deschise, acestea trebuie pozitionate şi fixate astfel încât sa nu constituie un pericol pentru lucrători.10.2. Ferestrele şi luminatoarele trebuie să fie concepute în raport cu echipamentul sau trebuie prevăzute cu dispozitive care să permită curatarea lor fără riscuri pentru lucratorii care executa aceasta munca sau pentru lucratorii prezenţi în cladire sau în jurul acesteia.11. Uşi şi porti11.1. Pozitia, numărul şi dimensiunile usilor şi portilor, precum şi materialele care se folosesc la construcţia acestora sunt determinate de natura şi utilizarea incaperilor sau incintelor.11.2. Usile transparente trebuie să fie marcate corespunzător, la înălţimea vederii.11.3. Usile şi portile batante trebuie să fie transparente sau să aibă un panou transparent.11.4. Dacă suprafetele transparente sau translucide ale usilor şi portilor nu sunt construite dintr-un material securizat şi dacă exista pericolul ca lucratorii să fie raniti în cazul spargerii unei uşi sau porti, suprafetele trebuie să fie protejate împotriva spargerii.11.5. Usile glisante trebuie să fie prevăzute cu un sistem de siguranţă care să impiedice ieşirea de pe sine şi caderea lor.11.6. Usile şi portile care se deschid în sus trebuie să fie prevăzute cu un sistem de siguranţă care să impiedice caderea lor.11.7. Usile şi portile situate de-a lungul cailor de salvare trebuie să fie marcate corespunzător.Trebuie să fie posibila deschiderea lor din interior în orice moment, fără ajutor special.Trebuie să fie posibila deschiderea usilor atunci când locurile de muncă sunt ocupate.11.8. În vecinatatea imediata a oricăror porti destinate în principal circulaţiei vehiculelor trebuie să existe uşi pentru pietoni, cu excepţia cazului în care utilizarea de către pietoni a acestor porti nu prezinta un pericol; astfel de uşi trebuie să fie marcate clar şi degajate în permanenta.11.9. Usile şi portile mecanice trebuie să functioneze fără să prezinte un risc de accidentare pentru lucrători.Acestea trebuie să fie prevăzute cu dispozitive de oprire de urgenta accesibile şi usor de identificat şi, dacă nu se deschid automat în cazul intreruperii alimentarii cu energie electrica, să poată fi deschise manual.12. Caile de circulatie – zone periculoase12.1. Caile de circulatie, inclusiv treptele, scarile fixe, cheiurile şi rampele de încărcare trebuie să fie amplasate şi dimensionate astfel încât să asigure un acces usor, sigur şi adecvat pentru pietoni şi vehicule fără a pune în pericol lucratorii aflati în vecinatatea acestor cai de circulatie.12.2. Caile utilizate pentru circulatia pietonala şi/sau pentru transportul intern trebuie să fie dimensionate în concordanta cu numărul potenţial de utilizatori şi tipul de activitate.Dacă pe caile de circulatie sunt utilizate mijloace de transport, trebuie să fie asigurate distantele minime de securitate pentru pietoni.12.3. Caile de circulatie destinate vehiculelor trebuie amplasate astfel încât sa existe o distanta suficienta faţă de uşi, porti, treceri pentru pietoni, culoare şi scari.12.4. Atunci când echipamentele din încăperi şi utilizarea acestora impun protectia lucratorilor, caile de circulatie trebuie să fie marcate clar.12.5. Dacă locurile de muncă includ zone periculoase în care, data fiind natura activităţii, exista riscul caderii lucratorului sau a unor obiecte, aceste locuri trebuie să fie prevăzute cu dispozitive care să evite patrunderea lucratorilor neautorizati în aceste zone.Trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru a proteja lucratorii care sunt autorizati sa patrunda în zonele periculoase.Zonele periculoase trebuie marcate clar.13. Măsuri specifice pentru scari rulante şi transportoareScarile rulante şi transportoarele trebuie să functioneze în condiţii de securitate.Acestea trebuie prevăzute cu dispozitive de securitate necesare şi dotate cu dispozitive de oprire de urgenta accesibile şi usor de identificat.14. Cheiuri şi rampe de încărcare14.1. Cheiurile şi rampele de încărcare trebuie să corespunda dimensiunilor incarcaturilor care se transporta.14.2. Cheiurile de încărcare trebuie să aibă cel puţin un punct de iesire.Dacă este posibil din punct de vedere tehnic, docurile care depasesc o anumita lungime trebuie să aibă cate un punct de iesire la fiecare capat.14.3. Rampele de încărcare trebuie să fie sigure pentru a preveni caderile lucratorilor.15. Dimensiunile incaperilor şi volumul de aer în încăperi – libertatea de miscare la postul de lucru15.1. Incaperile de lucru trebuie să aibă o suprafaţa, o înălţime şi un volum de aer suficiente, care să permită lucratorilor să îşi indeplineasca sarcinile de muncă fără riscuri pentru securitatea, sănătatea sau confortul acestora.15.2. Dimensiunile zonei neocupate a postului de lucru trebuie să fie calculate astfel încât să permită lucratorilor să aibă suficienta libertate de miscare pentru a-şi îndeplini sarcinile de muncă.Dacă acest lucru nu este posibil din motive specifice postului de lucru, lucratorul trebuie să aibă suficienta libertate de miscare în apropierea postului sau de lucru.16. Încăperi pentru odihna16.1. Dacă securitatea sau sănătatea lucratorilor, în special datorita tipului activităţii sau prezentei unui numar mare de angajaţi, impun acest lucru, lucratorilor trebuie să li se puna la dispoziţie încăperi pentru odihna usor accesibile.Aceasta prevedere nu se aplică dacă lucratorii sunt angajaţi în birouri sau în încăperi de lucru similare care ofera posibilitati echivalente de relaxare în timpul pauzelor.16.2. Incaperile pentru odihna trebuie să fie suficient de mari şi prevăzute cu un numar de mese şi scaune cu spatar corespunzător numarului de lucrători.16.3. În incaperile pentru odihna trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru protectia nefumatorilor împotriva disconfortului cauzat de fumul de tutun.16.4. Dacă orele de lucru sunt cu regularitate şi frecvent intrerupte şi nu exista o incapere pentru odihna, trebuie să fie asigurate alte încăperi în care lucratorii să poată sta în timpul unor astfel de intreruperi, ori de cate ori este necesar pentru securitatea sau sănătatea lor.Trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru protectia nefumatorilor împotriva disconfortului cauzat de fumul de tutun.17. Femei gravide şi mame care alapteazaFemeile gravide şi mamele care alapteaza trebuie să aibă posibilitatea de a se odihni în pozitie culcat în condiţii corespunzătoare.18. Instalaţii sanitare18.1. Vestiare şi dulapuri pentru imbracaminte18.1.1. Lucratorilor trebuie să li se puna la dispoziţie vestiare corespunzătoare dacă acestia trebuie să poarte imbracaminte de lucru speciala şi dacă, din motive de sănătate sau de decenta, nu li se poate cere să se schimbe într-un alt spatiu.Vestiarele trebuie să fie usor accesibile, să aibă o capacitate suficienta şi să fie prevăzute cu scaune.18.1.2. Vestiarele trebuie să aibă dimensiuni suficiente şi să aibă dotari care să permită fiecarui lucrator să îşi incuie imbracamintea în timpul programului de lucru.Dacă este cazul (de exemplu, existenta substanţelor periculoase, umiditate, murdarie), dulapurile pentru imbracamintea de lucru trebuie să fie separate de cele pentru vestimentatia şi efectele personale.18.1.3. Trebuie sa existe vestiare separate sau o utilizare separata a vestiarelor pentru barbati şi femei.18.1.4. Dacă vestiarele nu sunt necesare în sensul primului paragraf al pct. 18.1.1, trebuie prevăzut pentru fiecare lucrator un loc în care să îşi tina imbracamintea personala sub cheie.18.2. Dusuri şi chiuvete18.2.1. Trebuie prevăzute pentru lucrători dusuri corespunzătoare şi în numar suficient, dacă acest lucru este impus de natura activităţii sau din motive de sănătate.Trebuie prevăzute sali de dusuri separate sau o utilizare separata a salilor de dusuri pentru barbati şi pentru femei.18.2.2. Salile de dusuri trebuie să fie suficient de incapatoare încât să permită fiecarui lucrator să îşi faca toaleta fără să fie deranjat şi în condiţii de igiena corespunzătoare.Dusurile trebuie prevăzute cu apa curenta rece şi calda.18.2.3. Atunci când dusurile nu sunt necesare în sensul primului paragraf al pct. 18.2.1, trebuie să fie prevăzute chiuvete cu apa curenta (şi cu apa calda, dacă este necesar) adecvate şi în numar suficient şi care să fie amplasate în apropierea posturilor de lucru şi a vestiarelor.Din motive de decenta, trebuie să existe chiuvete separate sau să fie asigurată utilizarea separata a acestora pentru barbati şi pentru femei.18.2.4. Dacă incaperile cu dusuri sau chiuvete sunt separate de vestiare, trebuie să existe o cale usoara de comunicare între ele.18.3. Cabine de WC-uri şi chiuveteÎn apropierea posturilor de lucru, a incaperilor de odihnă, a vestiarelor şi a salilor de dusuri sau chiuvete, lucratorii trebuie să dispună de locuri speciale, dotate cu un numar suficient de WC-uri şi de chiuvete.Trebuie prevăzute cabine de WC-uri separate pentru barbati şi pentru femei sau utilizarea separata a acestora.19. Încăperi pentru acordarea primului ajutor19.1. În functie de dimensiunile spatiilor de lucru, de tipul de activitate desfăşurată şi de frecventa accidentelor, trebuie să fie asigurate una sau mai multe încăperi pentru acordarea primului ajutor.19.2. Incaperile pentru acordarea primului ajutor trebuie echipate cu instalaţii şi dispozitive indispensabile pentru primul ajutor şi trebuie să permită accesul cu brancarde.Acestea trebuie să fie semnalizate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 971/2006.19.3. De asemenea, echipamentul de prim ajutor trebuie să fie disponibil în toate locurile unde condiţiile de lucru o cer.Acest echipament trebuie să fie marcat corespunzător şi să fie usor accesibil.20. Lucrători cu dizabilitatiLa organizarea locurilor de muncă trebuie să se tina seama de lucratorii cu dizabilitati, dacă este necesar.Aceasta prevedere se aplică în special în ceea ce priveste usile, caile de comunicatie, scarile, dusurile, chiuvetele, WC-urile şi posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de persoanele cu dizabilitati.21. Locuri de muncă în aer liber (dispozitii speciale)21.1. Posturile de lucru, caile de circulatie şi alte zone sau instalaţii în aer liber, utilizate sau ocupate de lucrători în cursul activităţii lor, trebuie să fie organizate astfel încât pietonii sau vehiculele sa circule în condiţii de securitate.Prevederile pct. 12, 13 şi 14 se aplică, de asemenea, cailor de circulatie principale aflate în perimetrul intreprinderii (cai de circulatie care conduc la posturi de lucru fixe), cailor de circulatie utilizate pentru întreţinerea curenta şi supravegherea instalaţiilor intreprinderii şi spatiilor de încărcare. Prevederile pct. 12 se aplică, de asemenea, locurilor de muncă în aer liber.21.2. Locurile de muncă în aer liber trebuie să fie iluminate corespunzător cu un sistem de iluminat artificial, dacă lumina naturala nu este suficienta.21.3. Când lucratorii sunt angajaţi la posturi de lucru în aer liber, astfel de posturi de lucru trebuie să fie amenajate pe cat posibil astfel încât acestia:a) să fie protejati împotriva condiţiilor meteorologice nefavorabile şi, dacă este necesar, împotriva caderii obiectelor; … b) sa nu fie expusi unui nivel de zgomot daunator, nici unor influente exterioare vatamatoare, cum ar fi gaze, vapori sau praf; … c) să îşi poata părăsi posturile de lucru rapid în eventualitatea vreunui pericol sau să poată primi rapid asistenţa; … d) sa nu poata aluneca sau cadea. … 22. Locuri de muncă în condiţii de izolare (dispozitii speciale)22.1. Angajatorul va numi prin decizie o persoană cu atribuţii concrete care să supravegheze lucratorii care lucreaza în condiţii de izolare.22.2. Pentru a se putea interveni în timp util în caz de accident sau avarie la locurile de muncă în condiţii de izolare, acestea vor fi dotate cu mijloace tehnice care permit legătură cu persoana care asigura supravegherea:a) constant automat (centrale de supraveghere, dispozitive de alarmare prin unde radio); … b) periodic automat (radio-telefon, telefon); … c) periodic prin intermediul unei persoane (apeluri telefonice, radio-telefon, camera de luat vederi şi monitor). … 23. Principii ergonomice23.1. Dimensiunea locului de muncă se realizează în functie de particularitatile anatomice, fiziologice, psihologice ale organismului uman, precum şi de dimensiunile şi caracteristicile echipamentului de muncă, ale mobilierului de lucru, de miscarile şi deplasarile lucratorului în timpul activităţii, de distantele de securitate, de dispozitivele ajutatoare pentru manipularea maselor, ca şi de necesitatea asigurarii confortului psihofizic.23.2. Eliminarea pozitiilor fortate, nenaturale, ale corpului lucratorului şi asigurarea posibilitatilor de modificare a pozitiei în timpul lucrului se realizează prin amenajarea locului de muncă, prin optimizarea fluxului tehnologic şi prin utilizarea echipamentelor de muncă care respecta prevederile reglementarilor în vigoare.23.3. Locurile de muncă la care se lucreaza în pozitie asezat se doteaza cu scaune concepute corespunzător caracteristicilor antropometrice şi functionale ale organismului uman, precum şi activităţii care se desfăşoară, corelandu-se înălţimea scaunului cu cea a planului de lucru.23.4. La locurile de muncă unde se lucreaza în pozitie ortostatica trebuie asigurate, de regula, mijloace pentru asezarea lucratorului cel puţin pentru perioade scurte de timp (de exemplu, scaune, bănci).23.5. Echipamentele de muncă, mesele şi bancurile de lucru trebuie să asigure spatiu suficient pentru sprijinirea comoda şi stabila a membrelor inferioare în timpul activităţii, cu posibilitatea miscarii acestora.23.6. Înălţimea planului de lucru pentru pozitia asezat sau ortostatica se stabileste în functie de distanta optima de vedere, de precizia lucrării, de caracteristicile antropometrice ale lucratorului şi de marimea efortului membrelor superioare.23.7. Pentru evitarea miscarilor de rasucire şi aplecare ale corpului, precum şi a miscarilor foarte ample ale bratelor, trebuie luate măsuri de organizare corespunzătoare a fluxului tehnologic, de manipulare corecta a materiilor prime şi a produselor la echipamentele de muncă la care lucratorul intervine direct.–––