CERINŢE MINIME COMUNE din 9 august 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 737 din 29 august 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 1048 09/08/2006
ActulREFERIRE LAHG 971 26/07/2006
ActulREFERIRE LAHG 119 05/02/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHG 1050 09/08/2006
ActulREFERIT DEHG 1058 09/08/2006

aplicabile sectoarelor de foraj terestru şi marin



1. Stabilitate şi soliditate Locurile de muncă trebuie proiectate, construite, instalate, exploatate, supravegheate şi întreţinute pentru a putea rezista forţelor exterioare la care pot fi supuse.Ele trebuie să aibă structura şi soliditatea corespunzătoare în funcţie de utilizare.2. Supraveghere şi organizare2.1. Organizarea locurilor de muncă2.1.1. Locurile de muncă trebuie să fie astfel organizate încât să asigure o protecţie adecvată împotriva riscurilor. Acestea trebuie menţinute curate, iar substanţele sau depunerile periculoase trebuie îndepărtate ori ţinute sub supraveghere, pentru a nu pune în pericol securitatea şi sănătatea lucrătorilor.2.1.2. Posturile de lucru trebuie să fie proiectate şi construite după principii ergonomice, ţinându-se seama de necesitatea lucrătorilor de a putea urmări derularea operaţiunilor de la postul lor de lucru.2.1.3. Zonele în care există riscuri specifice trebuie delimitate şi semnalizate.2.2. Persoană responsabilăLa orice loc de muncă ocupat de lucrători trebuie să existe în permanenţă o persoană responsabilă desemnată de angajator, care să aibă calităţile şi competenţa necesare acestei funcţii.Angajatorul poate să îşi asume el însuşi responsabilitatea pentru locul de muncă la care se face referire în paragraful anterior, dacă are calităţile şi competenţa necesare.2.3. SupraveghereaPentru asigurarea securităţii şi protecţiei sănătăţii lucrătorilor pe parcursul tuturor operaţiilor, trebuie asigurată supravegherea de către persoane care au calităţile şi competenţa cerute de această funcţie, desemnate de către angajator sau în numele acestuia, şi care acţionează în interesul acestuia.Angajatorul poate să îşi asume personal supravegherea la care se face referire în primul paragraf, dacă are calităţile şi competenţa necesare.2.4. Lucrători competenţiLa fiecare loc de muncă ocupat de lucrători trebuie să se găsească un număr suficient de lucrători care să aibă calităţile, experienţa şi pregătirea necesare pentru a îndeplini sarcinile ce le sunt încredinţate.2.5. Informare, instruire şi pregătireLucrătorii trebuie să beneficieze de informare, instruire şi pregătire sau perfecţionare profesională, necesare pentru asigurarea securităţii şi protecţia sănătăţii lor.Angajatorul trebuie să se asigure că lucrătorii primesc instrucţiuni pe înţelesul lor, astfel încât să nu pună în pericol propria securitate şi sănătate sau pe a celorlalţi lucrători.2.6. Instrucţiuni scrisePentru fiecare loc de muncă trebuie elaborate instrucţiuni scrise, care să cuprindă reguli ce trebuie respectate în scopul asigurării securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi al utilizării în siguranţă a utilajelor.Aceste instrucţiuni trebuie să includă informaţii cu privire la utilizarea echipamentelor de intervenţie, precum şi la măsurile ce trebuie luate la locul de muncă sau în apropierea acestuia, în caz de urgenţă.2.7. Metode sigure de lucruLa fiecare loc de muncă sau pentru fiecare activitate trebuie aplicate metode sigure de lucru.2.8. Permise de lucruÎn cazul în care documentul de securitate şi sănătate prevede acest lucru, trebuie introdus un sistem de permise de lucru pentru executarea lucrărilor periculoase şi pentru executarea lucrărilor care nu sunt, în mod normal, periculoase, dar care, în interacţiune cu alte activităţi, pot genera pericole grave.Permisele de lucru trebuie emise înainte de începerea lucrului de persoana desemnată în acest scop şi trebuie să conţină condiţiile ce trebuie îndeplinite şi măsurile ce trebuie luate înainte, în timpul lucrului şi după lucru.2.9. Revizuirea periodică a măsurilor de securitate şi de sănătateAngajatorul trebuie să asigure revizuirea periodică a măsurilor referitoare la securitatea şi sănătatea lucrătorilor, inclusiv a sistemului de gestionare a securităţii şi sănătăţii, pentru a fi în concordanţă cu prevederile prezentei hotărâri.3. Utilaje şi instalaţii mecanice şi electrice3.1. GeneralităţiÎn momentul alegerii, instalării, punerii în funcţiune, exploatării şi întreţinerii utilajelor mecanice şi electrice trebuie să se acorde atenţia cuvenită securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, luându-se în considerare prevederile prezentei hotărâri, ale Hotărârii Guvernului nr. 119/2004 privind stabilirea condiţiilor pentru introducerea pe piaţă a maşinilor industriale, precum şi ale legislaţiei naţionale care transpun Directiva 89/655 CEE.Dacă utilajele sunt amplasate într-o zonă în care există sau pot să existe riscuri de incendiu ori de explozie datorate aprinderii unor gaze, vapori sau lichide volatile, atunci acestea trebuie să corespundă utilizării într-o astfel de zonă.Utilajele trebuie să fie prevăzute, dacă este necesar, cu dispozitive de protecţie adecvată şi sisteme de securitate în caz de avarie.3.2. Dispoziţii specificeUtilajele şi instalaţiile mecanice trebuie să prezinte o rezistenţă suficientă, să nu prezinte defecte evidente şi să corespundă scopului în care au fost realizate.Utilajele şi instalaţiile electrice trebuie să aibă o capacitate şi o putere corespunzătoare scopului în care au fost destinate.4. Întreţinere4.1. Întreţinere generalăEste necesară stabilirea unui program adecvat privind verificarea sistematică, întreţinerea şi, dacă este cazul, testarea utilajelor şi instalaţiilor mecanice şi electrice.Întreţinerea, verificarea şi testarea oricărei părţi a instalaţiei sau a utilajului trebuie efectuate de către o persoană competentă.Procesele-verbale de verificare şi testare trebuie întocmite şi păstrate în mod corespunzător.4.2. Întreţinerea echipamentului de protecţieEchipamentul de protecţie trebuie să fie corespunzător, pregătit pentru utilizare şi în perfectă stare de funcţionare în orice moment.Întreţinerea trebuie făcută ţinându-se seama de activităţile exercitate.5. Controlul puţurilorÎn timpul operaţiilor de foraj trebuie să fie prevăzute echipamente corespunzătoare pentru controlul puţurilor, în scopul prevenirii riscurilor de erupţie.La amplasarea acestor echipamente trebuie să se ţină seama de caracteristicile puţului forat şi de condiţiile de exploatare.6. Protecţia împotriva atmosferelor nocive şi riscurilor de explozie6.1. Trebuie luate măsuri pentru evaluarea prezenţei substanţelor nocive şi/sau potenţial explozive în atmosferă şi pentru măsurarea concentraţiei acestor substanţe.Dacă documentul de securitate şi sănătate prevede acest lucru, trebuie montate dispozitive de supraveghere care să înregistreze şi să măsoare concentraţiile de gaz, automat şi continuu, în punctele menţionate, dispozitive de alarmă automate, sisteme de decuplare automată a instalaţiilor electrice şi sisteme de oprire automată a motoarelor cu ardere internă.Dacă sunt prevăzute măsurători automate, valorile determinate trebuie înregistrate şi păstrate în documentul de securitate şi sănătate.6.2. Protecţia împotriva atmosferelor nocive6.2.1. Dacă se acumulează sau există riscul să se acumuleze în atmosferă substanţe nocive, trebuie luate măsuri adecvate pentru a se asigura reţinerea lor la sursă şi îndepărtarea lor.Sistemul trebuie să fie capabil să disperseze aceste substanţe nocive, astfel încât să nu prezinte niciun risc pentru lucrători.6.2.2. Fără a aduce atingere prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de protecţie la locul de muncă, în zonele în care lucrătorii pot fi expuşi atmosferelor nocive pentru sănătatea lor, trebuie să existe un număr suficient de aparate respiratorii şi echipamente de reanimare corespunzătoare.În asemenea cazuri, trebuie să fie prezent la locul de muncă un număr suficient de lucrători instruiţi să folosească asemenea echipamente.Echipamentul trebuie să fie depozitat şi întreţinut corespunzător.6.2.3. În cazul în care în atmosferă există sau poate exista hidrogen sulfurat ori alte gaze toxice, trebuie să existe şi să fie pus la dispoziţia organelor de control un plan de protecţie care să precizeze echipamentele disponibile şi măsurile preventive adoptate.6.3. Prevenirea riscurilor de explozie6.3.1. Trebuie luate toate măsurile necesare pentru prevenirea apariţiei şi formării atmosferelor explozive.6.3.2. În interiorul zonelor care prezintă riscuri de explozie, trebuie luate toate măsurile pentru a împiedica aprinderea atmosferei explozive.6.3.3. Trebuie stabilit un plan de prevenire a exploziilor, precizându-se echipamentele şi măsurile ce trebuie luate.7. Căi şi ieşiri de urgenţă7.1. Căile şi ieşirile de urgenţă trebuie să fie libere şi să conducă în modul cel mai direct spre exterior sau într-o zonă de securitate, la un punct de adunare ori la un post de evacuare sigur.7.2. În caz de pericol, lucrătorii trebuie să poată evacua rapid şi în condiţii de securitate maximă toate locurile de muncă.7.3. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi ieşirilor de urgenţă se fac în funcţie de folosirea, dotarea şi dimensiunile locurilor de muncă, precum şi de numărul maxim de persoane prezente.Încăperile de cazare şi de repaus trebuie să aibă cel puţin două ieşiri de urgenţă separate, situate cât mai departe posibil una de cealaltă şi care să conducă spre o zonă sigură, un punct de adunare sigur sau un punct de evacuare sigur.7.4. Uşile de urgenţă trebuie să se deschidă spre exterior sau, dacă acest lucru nu este posibil de realizat, atunci trebuie să fie glisante.Uşile de urgenţă nu trebuie să fie încuiate sau blocate, astfel încât să nu poată fi deschise uşor şi imediat de către persoanele care ar avea nevoie să le utilizeze în caz de urgenţă.7.5. Căile şi ieşirile de urgenţă speciale trebuie semnalizate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.7.6. Uşile de urgenţă nu trebuie încuiate. Căile şi ieşirile de urgenţă, precum şi căile de circulaţie şi uşile de acces către acestea trebuie să fie libere, astfel încât să poată fi utilizate în orice moment, fără oprelişti.7.7. Căile şi ieşirile de urgenţă, care necesită iluminare, trebuie prevăzute şi cu iluminare de siguranţă de intensitate corespunzătoare, în eventualitatea unei întreruperi a alimentării cu energie electrică.8. Aerisirea locurilor de muncă închise8.1. În locurile de muncă închise trebuie să se asigure suficient aer proaspăt, avându-se în vedere metodele de lucru folosite şi eforturile fizice impuse lucrătorilor.Dacă se utilizează o instalaţie de ventilaţie, ea trebuie menţinută în stare de funcţionare.Orice defecţiune în funcţionarea instalaţiei trebuie semnalizată de un sistem de control, dacă acest lucru este necesar pentru sănătatea lucrătorilor.8.2. Dacă sunt folosite instalaţii de aer condiţionat sau ventilaţie mecanică, acestea trebuie să funcţioneze astfel încât lucrătorii să nu fie expuşi curenţilor de aer care i-ar putea deranja.Orice depunere sau impuritate ce poate crea un risc imediat pentru sănătatea lucrătorilor prin poluarea aerului respirat trebuie eliminată rapid.9. Temperatura din încăperi9.1. Temperatura din încăperile de lucru trebuie să fie adecvată organismului uman în timpul lucrului, ţinându-se seama de metodele de lucru folosite şi de eforturile fizice impuse lucrătorilor.9.2. Temperatura din încăperile de repaus, din încăperile pentru personalul de serviciu permanent, din grupurile sanitare, din cantine şi din încăperile de prim ajutor trebuie să corespundă destinaţiei specifice acestor încăperi.9.3. Ferestrele, luminatoarele şi glasvandurile trebuie să permită evitarea luminii solare excesive asupra locurilor de muncă, în funcţie de natura muncii şi de locul de muncă.10. Pardoselile, pereţii, plafoanele şi acoperişurile încăperilor10.1. Pardoselile locurilor de muncă trebuie să fie lipsite de proeminenţe, de găuri sau de planuri înclinate periculoase; ele trebuie să fie fixe, stabile şi nealunecoase. Locurile de muncă în care sunt instalate posturi de lucru trebuie să prezinte o izolaţie din punct de vedere termic, ţinându-se seama de tipul întreprinderii şi de activitatea fizică a lucrătorilor.10.2. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi plafoanelor din încăperi trebuie să poată fi curăţate şi renovate la un nivel de igienă adecvat.10.3. Pereţii transparenţi sau translucizi, în special cei integral din sticlă, din încăperile ori din apropierea locurilor de muncă şi a căilor de acces trebuie să fie clar semnalizaţi şi confecţionaţi din material securizat sau separaţi de aceste locuri de muncă şi de căile de acces, astfel încât lucrătorii să nu vină în contact cu aceste glasvanduri ori să fie răniţi în cazul spargerii lor.10.4. Accesul pe acoperişurile din materiale insuficient de rezistente trebuie permis numai în situaţia în care se realizează dotarea cu echipamente care să asigure desfăşurarea lucrului în deplină securitate.11. Iluminarea naturală şi artificială11.1. Fiecare loc de muncă trebuie să dispună de o iluminare suficientă care să asigure securitatea şi sănătatea lucrătorilor.11.2. Locurile de muncă trebuie să primească suficientă lumină naturală şi trebuie să fie prevăzute, ţinându-se cont de condiţiile de climă, cu dispozitive de iluminare artificială adecvate pentru a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor.11.3. Instalaţiile de iluminat din încăperile de lucru şi din căile de acces trebuie să fie amplasate astfel încât tipul iluminării să nu prezinte un risc de accidentare pentru lucrători.11.4. Locurile de muncă în care lucrătorii sunt în mod deosebit expuşi riscurilor în caz de întrerupere a alimentării cu energie electrică trebuie să fie prevăzute cu iluminat de siguranţă cu o intensitate adecvată.11.5. Instalaţiile de iluminat trebuie să fie proiectate astfel încât să asigure o iluminare permanentă a locurilor de control operaţional, căilor de ieşire, locurilor de îmbarcare, zonelor periculoase.Dacă locurile de muncă nu sunt ocupate decât ocazional, obligaţia la care se referă primul paragraf se limitează la perioada în care lucrătorii sunt prezenţi.12. Ferestre şi luminatoare12.1. Ferestrele, luminatoarele şi sistemele de ventilaţie prevăzute cu dispozitive de deschidere, reglare şi blocare trebuie proiectate astfel încât funcţionarea acestora să fie sigură.Amplasarea lor trebuie să nu constituie un risc pentru lucrători atunci când sunt deschise.12.2. Ferestrele şi luminatoarele trebuie să poată fi curăţate fără riscuri.13. Uşi şi porţi13.1. Poziţia, numărul şi dimensiunile uşilor şi porţilor, precum şi materialele din care sunt confecţionate sunt determinate de natura şi utilizarea încăperilor sau incintelor.13.2. Uşile transparente trebuie marcate adecvat la nivelul privirii.13.3. Uşile şi porţile batante trebuie să fi transparente sau să posede panouri transparente.13.4. Dacă suprafeţele transparente sau translucide ale uşilor şi porţilor nu sunt din materiale securizate şi dacă există posibilitatea ca lucrătorii să se rănească dacă acestea se sparg, suprafeţele trebuie protejate împotriva spargerii.13.5. Uşile glisante trebuie să fie prevăzute cu un sistem de securitate care să împiedice ieşirea acestora de pe şine şi căderea în mod neaşteptat.13.6. Uşile şi porţile care se deschid în sus trebuie prevăzute cu un sistem de siguranţă care să împiedice căderea lor.13.7. Uşile şi porţile situate de-a lungul căilor de salvare trebuie marcate adecvat.Ele trebuie să poată fi deschise din interior oricând, cu uşurinţă, fără ajutor special.Ele trebuie să poată fi deschise când locurile de muncă sunt ocupate.13.8. În apropierea imediată a porţilor destinate în special traficului de vehicule, dacă acestea nu sunt sigure pentru pietoni, trebuie să existe uşi sau porţi destinate acestora care să fie semnalizate vizibil şi degajate în permanenţă.13.9. Uşile şi porţile mecanice trebuie să funcţioneze fără să prezinte un pericol de accidentare pentru lucrători.Ele trebuie să fie prevăzute cu sistem de oprire de siguranţă accesibile şi uşor de identificat şi dacă nu se deschid automat în cazul întreruperii alimentării cu energie electrică, să poată fi deschise manual.13.10. Dacă accesul într-un loc este oprit de lanţuri sau dispozitive similare, acestea trebuie să fie vizibile şi semnalizate prin panouri de interdicţie ori avertizare adecvate.14. Căi de circulaţie14.1. În caz de urgenţă, trebuie să fie posibile accesul fără pericol la locul de muncă şi evacuarea rapidă şi în siguranţă.14.2. Căile de circulaţie, inclusiv scările, scările fixe, cheiurile şi rampele de încărcare, trebuie să fie calculate, dimensionate şi amplasate astfel încât pietonii sau vehiculele să le poată utiliza uşor, în deplină securitate şi în conformitate cu destinaţia lor, iar lucrătorii aflaţi în vecinătatea acestor căi de circulaţie să nu fie ameninţaţi de niciun pericol.14.3. Căile utilizate pentru traficul pietonal şi/sau traficul de mărfuri trebuie să fie dimensionate în concordanţă cu numărul de utilizatori potenţiali şi cu tipul de întreprindere.Dacă pe căile de circulaţie sunt utilizate mijloace de transport, trebuie prevăzută o distanţă de securitate corespunzătoare pentru pietoni.14.4. Între căile de circulaţie destinate vehiculelor şi porţi, portaluri, pasaje pentru pietoni, coridoare şi scări trebuie să existe o distanţă suficientă.14.5. Traseul căilor de circulaţie şi acces trebuie să fie semnalizat clar pentru a asigura protecţia lucrătorilor.15. Zone periculoase15.1. Dacă locurile de muncă cuprind zone periculoase în care, datorită naturii muncii, există riscuri, inclusiv de cădere a lucrătorilor şi a obiectelor, locurile de muncă trebuie prevăzute, în măsura posibilităţilor, cu dispozitive care să împiedice intrarea în zonă a lucrătorilor neautorizaţi.15.2. Trebuie luate măsuri adecvate de protecţie a lucrătorilor autorizaţi să între în zonele periculoase.15.3. Zonele periculoase trebuie semnalizate în mod vizibil.16. Dimensiunile şi volumul de aer al încăperilor – libertatea de mişcare la posturile de lucru16.1. Încăperile de lucru trebuie să aibă o suprafaţă, înălţime şi un volum de aer corespunzătoare, care să permită lucrătorilor să îşi desfăşoare munca fără riscuri pentru securitatea, sănătatea sau confortul lor.16.2. Dimensiunile suprafeţei neocupate de la postul de lucru trebuie să asigure lucrătorilor suficientă libertate de mişcare şi să le permită să îşi desfăşoare munca în deplină securitate.17. Încăperile de repaus17.1. Dacă securitatea şi sănătatea lucrătorilor necesită acest lucru, în funcţie de tipul de activitate sau de efectivele care depăşesc un anumit număr de persoane, lucrătorii trebuie să dispună de o cameră de repaus uşor accesibilă.Această dispoziţie nu este aplicabilă dacă lucrătorii îşi desfăşoară activitatea în birouri sau în camere de lucru similare, care oferă posibilitatea de relaxare în timpul pauzelor.17.2. Încăperile de repaus trebuie să fie destul de mari şi să fie dotate cu un număr corespunzător de mese şi scaune cu spătar, în funcţie de numărul lucrătorilor.17.3. În încăperile de repaus trebuie luate măsuri pentru protecţia nefumătorilor faţă de disconfortul creat de fumul de ţigară.17.4. Dacă timpul de muncă este întrerupt cu regularitate şi în mod frecvent şi nu există cameră de repaus, trebuie puse la dispoziţia personalului alte camere în care lucrătorii să poată sta în timpul întreruperilor, ori de câte ori securitatea şi sănătatea lucrătorilor o justifică.Trebuie luate măsuri adecvate pentru protecţia nefumătorilor împotriva disconfortului provocat de fumul de ţigară.18. Locuri de muncă în aer liber18.1. Posturile de lucru, căile de circulaţie şi alte amplasamente sau instalaţii în aer liber, care sunt ocupate ori utilizate de către lucrători în decursul activităţii lor, trebuie să fie astfel organizate ca circulaţia pietonală sau a vehiculelor să se facă în condiţii de securitate.18.2. Locurile de muncă în aer liber trebuie să fie iluminate corespunzător cu lumină artificială, în condiţiile în care lumina zilei este insuficientă.18.3. Dacă lucrătorii sunt angajaţi la posturi de lucru în aer liber, acestea trebuie să fie, dacă este posibil, amenajate astfel încât lucrătorii:a) să fie protejaţi împotriva influenţelor atmosferice şi, dacă este necesar, împotriva căderii de obiecte;b) să nu fie expuşi la niveluri sonore nocive, nici la influenţe exterioare nocive;c) în caz de pericol, să poată părăsi rapid locul de muncă şi să poată fi ajutaţi rapid;d) să nu alunece sau să cadă.19. Femei gravide şi mame care alăpteazăFemeile gravide şi mamele care alăptează trebuie să aibă posibilitatea de a se odihni în poziţie culcată, în condiţii adecvate.20. Lucrători cu handicapLa organizarea locurilor de muncă trebuie să se ţină seama de lucrătorii cu handicap, dacă este necesar.Această dispoziţie se referă, mai ales, la uşile, căile de comunicaţie, scările, duşurile, chiuvetele, toaletele şi posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de lucrătorii cu handicap.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x