CERINŢE MINIME COMUNE din 9 august 2006

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 727 din 25 august 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHG 119 05/02/2004
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEHG 1049 09/08/2006
ActulREFERIT DEHG 1058 09/08/2006

care se aplică industriei extractive de suprafaţa sau subteran, precum şi instalaţiilor auxiliare de la suprafaţa



1. Supraveghere şi organizare1.1. Organizarea locurilor de muncă1.1.1. Locurile de muncă trebuie să fie astfel organizate încât să asigure o protecţie adecvată împotriva riscurilor.Ele trebuie menţinute în stare corespunzătoare, iar substantele ori depunerile periculoase trebuie indepartate sau ţinute sub supraveghere, pentru a nu pune în pericol securitatea şi sănătatea lucrătorilor.1.1.2. Posturile de lucru trebuie proiectate şi realizate după principii ergonomice, ţinându-se seama de necesitatea lucrătorilor de a urmări derularea operaţiunilor de la postul lor de lucru.1.1.3. Lucrătorii izolati din posturile de lucru trebuie să beneficieze de supraveghere adecvată sau de mijloace de telecomunicaţie.1.2. Persoana responsabilăLa orice loc de muncă ocupat de lucrători trebuie să existe în permanenta o persoană responsabilă care să aibă calităţile şi competenţa acestei funcţii, desemnată de angajator.Angajatorul poate să îşi asume însuşi responsabilitatea pentru locul de muncă la care se face referire în paragraful anterior, dacă are calităţile şi competenţa cerute.1.3. SupraveghereaPentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lucrătorilor pe parcursul desfăşurării tuturor activităţilor, trebuie asigurata supravegherea prin persoane care au calităţile şi competenţa cerute de aceasta funcţie, desemnate de către angajator sau în numele acestuia, actionand în interesul acestuia.Supraveghetorul trebuie să efectueze vizite de control la posturile de muncă ocupate cel puţin o dată pe parcursul unui schimb, dacă documentul de securitate şi sănătate prevede acest lucru.Angajatorul poate să îşi asume personal responsabilitatea supravegherii la care se face referire în primul şi al doilea paragraf, dacă are calităţile şi competenţa necesare.1.4. Lucrători competenţiLa fiecare lot de muncă ocupat de lucrători trebuie să existe în permenenta un număr suficient de lucrători care să aibă calităţile, experienta şi pregătirea necesare pentru a îndeplini sarcinile ce le sunt încredinţate.1.5. Informare, instruire şi pregătireLucrătorii trebuie să beneficieze de informare, instruire şi pregătire sau de reciclare profesională necesare pentru asigurarea securităţii şi sănătăţii lor.Angajatorul trebuie să se asigure ca lucrătorii primesc instrucţiuni pe înţelesul lor, astfel încât sa nu pună în pericol propria securitate şi sănătate sau pe a celorlalţi lucrători.1.6. Instrucţiuni scrisePentru fiecare loc de muncă trebuie elaborate instrucţiuni scrise, care să cuprindă reguli ce trebuie respectate în scopul asigurării securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi al utilizării în siguranţa a utilajelor.Aceste instrucţiuni trebuie să includă informaţii cu privire la utilizarea echipamentelor de intervenţie, precum şi la măsurile ce trebuie luate la locul de muncă sau în apropierea acestuia, în caz de urgenta.1.7. Metode sigure de lucruLa fiecare loc de muncă sau pentru fiecare activitate trebuie aplicate metode sigure de lucru.1.8. Permise de lucruAtunci când documentul de securitate şi sănătate prevede acest lucru, trebuie introdus un sistem de permise de lucru pentru executarea lucrărilor periculoase şi pentru executarea lucrărilor care în mod normal nu sunt periculoase, dar care, în interactiune cu alte activităţi, pot genera pericole grave.Permisele de lucru trebuie emise înainte de începerea lucrului de către persoana desemnată în acest scop şi trebuie să specifice condiţiile ce trebuie îndeplinite şi măsurile ce trebuie luate înainte, în timpul lucrului şi după lucru.1.9. Revizuirea periodică a măsurilor de securitate şi de sănătateAngajatorul are obligaţia să asigure revizuirea periodică a măsurilor referitoare la securitatea şi sănătatea lucrătorilor, inclusiv a sistemului de gestionare a securităţii şi sănătăţii.2. Utilaje şi instalaţii mecanice şi electrice2.1. GeneralitatiÎn momentul alegerii, instalării, punerii în funcţiune, exploatării şi întreţinerii utilajelor mecanice şi electrice trebuie să se acorde atenţia cuvenită securităţii şi sănătăţii lucrătorilor, luându-se în considerare prevederi din prezenta hotărâre, din Hotărârea Guvernului nr. 119/2004 privind stabilirea condiţiilor pentru introducerea pe piaţa a maşinilor industriale, precum şi ale legislaţiei naţionale care transpun Directiva 89/655/CEE .Dacă instalaţiile sunt amplasate într-o zona în care exista sau poate exista riscul de incendiu ori de explozie datorat aprinderii unor gaze, vapori sau lichide volatile, atunci ele trebuie să corespundă utilizării într-o astfel de zona.Utilajele trebuie să fie prevăzute, dacă este necesar, cu dispozitive de protecţie corespunzătoare şi sisteme de securitate în caz de avarie.2.2. Dispoziţii specificeInstalaţiile şi utilajele mecanice trebuie să prezinte o rezistenta suficienta, fără defecte evidente şi sa corespundă scopului pentru care au fost realizate.Utilajele şi instalaţiile electrice trebuie să fie de capacitatea şi puterea corespunzătoare scopului pentru care au fost realizate.Utilajele şi instalaţiile mecanice şi electrice trebuie să fie instalate şi protejate astfel încât sa prevină pericolele.3. Întreţinere3.1. Întreţinere generalăVerificarea sistematica, întreţinerea, precum şi testarea utilajelor şi instalaţiilor mecanice şi electrice se fac în baza unui program (grafic) de revizii şi reparaţii stabilit conform reglementărilor tehnice.Întreţinerea, verificarea şi testarea oricărei părţi a instalaţiei sau utilajului trebuie efectuate de către o persoană competenţa.Procesele-verbale de verificare şi testare trebuie întocmite şi păstrate în mod corespunzător.3.2. Întreţinerea echipamentului de protecţieEchipamentul de protecţie trebuie să fie adecvat, pregătit pentru utilizare şi în stare de funcţionare în orice moment.Întreţinerea trebuie efectuată ţinându-se seama de activităţile exercitate.4. Protecţia împotriva riscului de explozie, a atmosferelor nocive şi a riscului de incendiu4.1. Generalitati4.1.1. Trebuie luate măsuri pentru evaluarea prezentei substanţelor nocive şi/sau potenţial explozive în atmosfera şi pentru măsurarea concentratiei acestora.Atunci când documentul de securitate şi sănătate prevede acest lucru, trebuie montate dispozitive de supraveghere care să înregistreze şi sa masoare concentratiile de gaze, automat şi continuu, în punctele menţionate, dispozitive de alarma automate, sisteme de decuplare automată a instalaţiilor electrice şi sisteme de oprire automată a motoarelor cu ardere interna.Dacă sunt prevăzute măsurători automate, valorile determinate trebuie înregistrate şi păstrate asa cum este prevăzut în documentul de securitate şi sănătate.4.1.2. Se interzice fumatul în zonele care prezintă pericole specifice de incendiu sau explozie.Executarea unor lucrări cu flacara deschisă la locurile de muncă care pot prezenta un risc de incendiu sau explozie este interzis, cu excepţia cazurilor când au fost luate măsurile de securitate corespunzătoare pentru prevenirea declanşării incendiilor sau exploziilor, precum şi a propagarii acestora.4.2. Protecţia împotriva riscului exploziilor4.2.1. Trebuie luate toate măsurile necesare pentru combaterea formării şi acumularii atmosferelor explozive.4.2.2. În interiorul zonelor care prezintă risc de explozie trebuie luate toate măsurile necesare pentru a împiedica aprinderea atmosferei explozive.4.2.3. Pentru prevenirea exploziilor se stabileşte un plan detaliat cu privire la echipamentele de lucru şi măsurile necesare ce trebuie luate.4.3. Protecţia împotriva atmosferelor nocive4.3.1. Acolo unde se acumuleaza sau exista riscul să se acumuleze în atmosfera substanţe nocive, trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru a se asigura:a) reţinerea lor la sursa; saub) captarea la sursa ori eliminarea; sauc) diminuarea acumularilor acestor substanţe, astfel încât sa nu existe riscuri pentru lucrători.Sistemul trebuie să fie capabil sa disperseze aceste substanţe nocive astfel încât sa nu prezinte niciun risc pentru lucrători.4.3.2. În zonele în care lucrătorii pot fi expusi atmosferelor nocive pentru sănătatea lor, pe lângă echipamentele individuale de protecţie respiratorie, trebuie să existe un număr suficient de aparate respiratorii şi echipamente de reanimare corespunzătoare.În asemenea cazuri, trebuie să fie prezent la locul de muncă un număr suficient de lucrători instruiti care să folosească asemenea echipamente.Aparatele respiratorii şi echipamentele de reanimare trebuie să fie depozitate şi întreţinute corespunzător.4.3.3. În cazul în care gazele toxice sunt sau pot aparea în atmosfera locului de muncă, trebuie să existe un plan de apărare care să precizeze echipamentele disponibile şi măsurile preventive adoptate.4.4. Protecţia împotriva incendiilor4.4.1. Oriunde se proiectează, se construiesc, se doteaza, se dau în folosinţă, se exploatează sau se întreţin locuri de muncă, trebuie luate măsurile adecvate pentru prevenirea declanşării şi propagarii incendiilor care provin de la sursele identificate în documentul de securitate şi sănătate.Trebuie să fie stabilite prevederi pentru stingerea rapida şi eficienta a oricărui incendiu.4.4.2. Locurile de muncă trebuie să fie dotate cu echipamente adecvate pentru stingerea incendiului şi, dacă este necesar, cu detectoare de incendiu şi sisteme de alarma.4.4.3. Echipamentele neautomate de stingere a incendiului trebuie să fie accesibile şi simplu de manipulat şi, dacă este necesar, protejate contra riscurilor de deteriorare.4.4.4. La locul de muncă trebuie păstrat un plan de prevenire şi stingere a incendiilor care să precizeze măsurile ce trebuie luate, în conformitate cu prevederile art. 4-14 din hotărâre, pentru prevenirea declanşării şi propagarii, detectarea şi stingerea incendiilor.4.4.5. Echipamentul pentru stingerea incendiilor trebuie să fie semnalizat în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun Directiva 92/58/CEE .Aceste panouri de semnalizare trebuie să fie rezistente şi amplasate în puncte corespunzătoare.5. Explozivi şi dispozitive de amorsareOperaţiunile de depozitare, transport şi utilizare a explozivilor şi dispozitivelor de amorsare trebuie să fie executate de către persoane competente, autorizate corespunzător.Aceste operaţiuni trebuie organizate şi efectuate astfel încât sa nu constituie niciun pericol pentru lucrători.6. Cai de circulaţie6.1. La locul de muncă accesul trebuie să se facă fără pericol şi, în caz de urgenta, evacuarea trebuie să se efectueze rapid şi în condiţii de siguranţă.6.2. Căile de circulaţie, inclusiv scarile, scarile fixe, cheiurile şi rampele de încărcare, trebuie să fie calculate, dimensionate şi amplasate astfel încât pietonii sau vehiculele să le poată utiliza uşor, în deplina securitate şi conform destinaţiei lor, iar lucrătorii aflaţi în vecinătatea acestor cai de circulaţie sa nu fie periclitati de niciun pericol.6.3. Căile utilizate pentru traficul pietonal şi/sau traficul de mărfuri trebuie să fie dimensionate în concordanta cu numărul de utilizatori potenţiali şi cu tipul de întreprindere.Dacă pe căile de circulaţie sunt utilizate mijloace de transport, trebuie prevăzută o distanta de securitate corespunzătoare pentru pietoni.6.4. Între căile de circulaţie destinate vehiculelor şi porţi, portaluri, pasaje pentru pietoni, coridoare şi scări trebuie să existe o distanta de securitate.6.5. Traseul căilor de circulaţie şi acces pentru vehicule şi pentru pietoni trebuie să fie semnalizat vizibil pentru a se asigura protecţia lucrătorilor.6.6. Atunci când vehiculele sau maşinile intra la locurile de muncă, trebuie stabilite regulile de circulaţie necesare.7. Locuri de muncă în aer liber7.1. Posturile de lucru, căile de circulaţie şi alte amplasamente sau instalaţii în aer liber, care sunt ocupate ori utilizate de către lucrători în decursul activităţii lor, trebuie să fie astfel organizate încât circulaţia pietonilor sau a vehiculelor să se facă în condiţii de securitate.7.2. Locurile de muncă în aer liber trebuie să fie iluminate corespunzător prin lumina artificiala, atunci când lumina zilei este insuficienta.7.3. Atunci când lucrătorii îşi desfăşoară activitatea la posturi de lucru în aer liber, acestea trebuie să fie amenajate astfel încât lucrătorii:a) să fie protejati contra condiţiilor atmosferice nefavorabile şi, dacă este necesar, contra caderii de obiecte;b) sa nu fie expusi la niveluri sonore nocive şi nici la influente exterioare nocive;c) să poată părăsi rapid locul de muncă şi sa li se poată acorda rapid ajutor în caz de pericol;d) sa nu alunece sau sa cada.8. Zone periculoase8.1. Zonele periculoase trebuie semnalizate vizibil.8.2. Atunci când locurile de muncă cuprind zone periculoase în care, datorită naturii muncii, exista riscuri, inclusiv de cadere a lucrătorilor sau a obiectelor, locurile de muncă trebuie prevăzute cu dispozitive care să împiedice intrarea în zona a lucrătorilor fără atribuţii de serviciu.8.3. Trebuie luate măsuri corespunzătoare care să protejeze lucrătorii care sunt autorizaţi să între în zonele de pericol.9. Cai şi iesiri de urgenta9.1. În caz de pericol, lucrătorii trebuie să poate evacua rapid şi în condiţii de securitate maxima toate locurile de muncă.9.2. Căile şi ieşirile de urgenta trebuie să fie libere şi sa conducă în modul cel mai direct spre exterior sau într-o zona de securitate, la un punct de adunare ori la un post de evacuare sigur.9.3. Numărul, distribuţia şi dimensiunile căilor şi iesirilor de urgenta se fac în funcţie de folosirea, dotarea şi dimensiunile locurilor de muncă, precum şi de numărul maxim de persoane prezente.9.4. Uşile de la ieşirile de urgenta trebuie să se deschidă spre exterior.Uşile de la ieşirile de urgenta trebuie să fie închise astfel încât să poată fi deschise uşor şi repede de către persoanele care ar avea nevoie să le utilizeze în caz de urgenta.9.5. Uşile de la ieşirile de urgenta nu trebuie incuiate cu lacat, broasca cu cheie sau alt sistem de zavorare.Căile şi ieşirile de urgenta, precum şi căile de circulaţie şi uşile de acces către acestea trebuie să fie libere, astfel încât să poată fi utilizate în orice moment, fără piedici.9.6. Căile şi ieşirile de urgenta care necesita iluminare trebuie prevăzute şi cu iluminare de siguranţă de intensitate corespunzătoare, în eventualitatea unei întreruperi a alimentarii cu energie electrica.9.7. Căile şi ieşirile de urgenta specifice trebuie semnalizate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun Directiva 92/58/CEE .10. Mijloace de evacuare şi salvare10.1. Lucrătorii trebuie să fie instruiti cu privire la măsurile corespunzătoare ce trebuie luate în caz de urgenta.10.2. Echipamentele de salvare trebuie pregătite în vederea utilizării şi depozitate în spaţii corespunzătoare, uşor accesibile. Aceste spaţii trebuie să fie semnalizate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun Directiva 92/58/CEE .11. Exercitii de securitateLa toate locurile de muncă ocupate în mod obişnuit de lucrători trebuie să se efectueze periodic exercitii de securitate.Scopul principal al acestor exercitii este de a forma deprinderile şi de a verifica aptitudinile lucrătorilor desemnaţi sa utilizeze, sa manipuleze sau sa exploateze echipamentul de salvare în caz de pericol.De asemenea, lucrătorii trebuie să exerseze asupra modului de folosire, manipulare sau exploatare corecta a acestor echipamente.12. Echipamente de prim ajutor12.1. Echipamente de prim ajutor trebuie să se găsească în permanenta acolo unde condiţiile de muncă impun acest lucru şi să fie corespunzătoare, în funcţie de activitatea desfăşurată.Aceste echipamente trebuie să fie semnalizate corespunzător şi uşor accesibile.12.2. În funcţie de importanţa locurilor de muncă, a tipului de activitate care se desfăşoară şi de frecventa accidentelor presupuse a avea loc, trebuie să fie prevăzute una sau mai multe încăperi de prim ajutor.În aceste încăperi instrucţiunile de prim ajutor trebuie să fie lizibile şi afişate la loc vizibil.12.3. Încăperile de prim ajutor trebuie dotate cu instalaţii şi echipamente de prim ajutor indispensabile şi uşor accesibile brancardierilor.Acestea trebuie semnalizate în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale care transpun Directiva 92/58/CEE .12.4. Materialele de prim ajutor trebuie să existe la locurile de muncă unde condiţiile de muncă impun acest lucru.Acestea trebuie să fie semnalizate corespunzător şi să fie uşor accesibile.12.5. Un număr suficient de lucrători trebuie să fie instruiti cu privire la utilizarea echipamentelor şi materialelor de prim ajutor prevăzute.13. Iluminarea naturala şi artificiala13.1. Fiecare loc de muncă trebuie să dispună de o iluminare suficienta care să asigure securitatea şi sănătatea lucrătorilor.13.2. Locurile de muncă trebuie să primească, pe cat posibil, lumina naturala suficienta şi, ţinându-se seama de condiţiile climaterice, să fie prevăzute cu dispozitive de iluminare artificiala adecvată pentru a se asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor.13.3. Instalaţiile de iluminat din încăperile de lucru şi de pe căile de acces trebuie să fie amplasate astfel încât tipul iluminarii sa nu prezinte un risc de accidentare pentru lucrători.13.4. Locurile de muncă în care lucrătorii sunt expusi în mod deosebit riscurilor în caz de întrerupere a iluminarii artificiale trebuie să fie prevăzute cu iluminare de siguranţă cu o intensitate suficienta.Dacă nu este posibil, lucrătorii trebuie să fie dotati cu lampi individuale.14. Instalaţii sanitare14.1. Vestiare şi dulapuri pentru îmbrăcăminte14.1.1. Lucrătorii trebuie să aibă la dispoziţie vestiare corespunzătoare, dacă aceştia trebuie să poarte îmbrăcăminte de lucru specială şi dacă, din motive de sănătate sau de decenta, nu li se poate cere să se schimbe în alte încăperi.Vestiarele trebuie să fie uşor accesibile, să aibă o capacitate suficienta şi să fie prevăzute cu scaune.14.1.2. Vestiarele trebuie să fie de dimensiuni suficient de mari şi să aibă dotările care să permită fiecărui lucrator să-şi ţină hainele incuiate în timpul lucrului.Dacă împrejurările o justifica (de exemplu, substanţe periculoase, umiditate, murdarie), dulapurile pentru îmbrăcămintea de lucru trebuie să fie separate de cele pentru îmbrăcămintea personală.Trebuie sa existe dotările necesare pentru ca fiecare lucrator să poată să îşi pună la uscat hainele de lucru.14.1.3. Trebuie prevăzute vestiare separate sau o utilizare separată a vestiarelor pentru bărbaţi şi pentru femei.14.1.4. Dacă nu sunt necesare vestiare, în conformitate cu prevederile pct. 14.1.1, atunci fiecare lucrator trebuie să dispună de un loc pentru păstrarea imbracamintei.14.2. Duşuri şi chiuvete14.2.1. La dispoziţia lucrătorilor trebuie puse duşuri corespunzătoare în număr suficient, ţinându-se seama de tipul de activitate sau din ratiuni de igiena.Trebuie prevăzute sali de duşuri separate pentru bărbaţi şi femei sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către bărbaţi şi femei.14.2.2. Sălile de duşuri trebuie să fie suficient de incapatoare încât să permită fiecărui lucrator să îşi facă toaleta în condiţii de igiena corespunzătoare, fără să fie deranjat.Dusurile trebuie să dispună de apa rece şi calda.14.2.3. Dacă, în conformitate cu prevederile pct. 14.2.1 primul paragraf, nu sunt necesare duşuri, trebuie să existe chiuvete corespunzătoare în număr suficient, cu apa rece şi calda, plasate în apropierea posturilor de lucru şi a vestiarelor.Dacă este necesar, din motive de decenta, vor fi prevăzute chiuvete separate pentru bărbaţi şi femei sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către bărbaţi şi femei.14.3. Toalete şi chiuveteÎn apropierea posturilor de lucru lucrătorii trebuie să dispună de camere de repaus, vestiare şi sali de duşuri sau chiuvete, precum şi de încăperi dotate cu un număr suficient de toalete şi chiuvete.Trebuie prevăzute toalete separate pentru femei şi bărbaţi sau utilizarea acestora trebuie să se facă separat de către femei şi bărbaţi.În cazul industriei extractive în subteran, instalaţiile sanitare la care se referă prezentul punct pot fi amplasate la suprafaţa.15. Haldele de steril şi alte zone de descărcare a steriluluiDepozitele de steril, haldele şi alte zone de depozitare a sterilului, precum şi bazinele de decantare trebuie să fie proiectate, construite, exploatate şi întreţinute astfel încât să se asigure stabilitatea lor, precum şi securitatea şi sănătatea lucrătorilor.16. Instalaţii auxiliare de suprafaţa (dispoziţii suplimentare speciale)16.1. Stabilitate şi soliditateLocurile de muncă trebuie să fie proiectate, construite, instalate, exploatate, supravegheate şi întreţinute de o asemenea maniera pentru a rezista forţelor exterioare la care ar putea fi supuse.Ele trebuie să aibă o structura şi o rezistenta corespunzătoare destinaţiei lor.16.2. Pardoselile, pereţii, plafoanele şi acoperisurile încăperilor16.2.1. Pardoselile locurilor de muncă trebuie să fie lipsite de proeminente, de găuri sau de planuri înclinate periculoase; ele trebuie să fie fixe, stabile şi nealunecoase.Locurile de muncă în care sunt instalate posturi de lucru trebuie să prezinte o izolatie termica suficienta, ţinându-se seama de tipul întreprinderii şi de efortul fizic al lucrătorilor.16.2.2. Suprafeţele pardoselilor, pereţilor şi plafoanelor din încăperi trebuie să fie curatate şi renovate ori de câte ori este nevoie pentru a se obţine condiţii de igiena corespunzătoare.16.2.3. Pereţii transparenti sau translucizi, în special cei complet din sticlă, din încăperile sau din apropierea locurilor de muncă şi a căilor de acces trebuie să fie semnalizati vizibil şi confectionati din material securizat sau separati de aceste locuri de muncă şi de căile de acces, astfel încât lucrătorii sa nu vina în contact cu glasvandurile sau să fie răniţi în cazul spargerii lor.16.2.4. Accesul pe acoperisurile din materiale insuficient de rezistente este permis numai dacă se realizează dotarea cu echipamente care să asigure desfăşurarea lucrului în deplina securitate.16.3. Dimensiunile şi volumul de aer al încăperilor – libertatea de mişcare la posturile de lucru16.3.1. Încăperile de lucru trebuie să aibă o suprafaţa, înălţime şi un volum de aer corespunzătoare, permitand lucrătorilor să îşi execute sarcinile fără risc pentru securitatea, sănătatea sau confortul lor.16.3.2. Dimensiunile suprafeţei neocupate a postului de lucru trebuie să permită lucrătorilor suficienta libertate de mişcare şi să le dea posibilitatea să îşi desfăşoare munca în deplina securitate.16.4. Ferestre şi luminatoare16.4.1. Ferestrele, luminatoarele şi sistemele de ventilaţie prevăzute cu dispozitive de deschidere, reglare şi blocare trebuie proiectate astfel încât funcţionarea acestora să se facă în deplina siguranţa.Amplasarea lor trebuie să nu constituie un risc pentru lucrători atunci când sunt deschise.16.4.2. Ferestrele şi luminatoarele trebuie să fie curatate fără riscuri pentru personalul care efectuează astfel de lucrări.16.5. Uşi şi porţi16.5.1. Poziţia, numărul şi dimensiunile uşilor şi portilor, precum şi materialele din care sunt confectionate sunt prevăzute în funcţie de natura şi utilizarea încăperilor sau incintelor.16.5.2. Uşile transparente trebuie semnalizate corespunzător la nivelul vederii.16.5.3. Uşile şi porţile batante trebuie să fie transparente sau să fie prevăzute cu panouri transparente.16.5.4. Dacă suprafeţele transparente sau translucide ale uşilor şi portilor nu sunt din materiale securizate şi dacă exista posibilitatea ca lucrătorii să fie răniţi prin spargerea lor, suprafeţele trebuie protejate împotriva spargerii.16.5.5. Uşile glisante trebuie să fie prevăzute cu un sistem de siguranţă care să împiedice ieşirea acestora de pe sine şi căderea în mod neasteptat.16.5.6. Uşile şi porţile care se deschid în sus trebuie să fie prevăzute cu un sistem de siguranţă care să împiedice căderea acestora în mod neasteptat.16.5.7. Uşile şi porţile situate de-a lungul căilor de salvare trebuie semnalizate corespunzător.Trebuie sa existe posibilitatea de a fi deschise în orice moment, cu usurinta, din interior şi fără ajutor special.Atunci când locurile de muncă sunt ocupate de lucrători trebuie să existe posibilitatea de a fi deschise.16.5.8. În imediata apropiere a portilor destinate în principal traficului de vehicule, dacă acestea nu sunt sigure pentru pietoni, trebuie să fie prevăzute porţi pentru pietoni semnalizate vizibil şi libere în permanenta.16.5.9. Uşile şi porţile mecanice trebuie să funcţioneze fără risc de accidentare a lucrătorilor. Ele trebuie prevăzute cu dispozitive de oprire de urgenta uşor de identificat şi accesibile, să se deschidă automat în caz de întrerupere a alimentarii cu energie sau să poată fi deschise manual.16.6. Aerisirea locurilor de muncă închise.16.6.1. În locurile de muncă închise trebuie să se asigure o cantitate suficienta de aer proaspăt, avându-se în vedere metodele de lucru folosite şi eforturile fizice ale lucrătorilor.Dacă se utilizează o instalatie de ventilaţie, ea trebuie menţinută în stare de funcţionare.Un sistem de control trebuie să semnalizeze orice defectiune, dacă acest lucru poate afecta sănătatea lucrătorilor.16.6.2. Dacă sunt utilizate instalaţiile de aer condiţionat sau de ventilaţie mecanică, ele trebuie să funcţioneze astfel încât lucrătorii sa nu fie expusi la curenţi de aer care să le creeze disconfort.Orice depunere sau murdarie care poate antrena un risc imediat pentru sănătatea lucrătorilor prin poluarea atmosferei trebuie eliminata fără întârziere.16.7. Temperatura din încăperi16.7.1. În timpul lucrului temperatura din încăperile unde exista posturi de lucru trebuie să fie adecvată pentru organismul uman, avându-se în vedere metodele de lucru aplicate şi eforturile fizice impuse lucrătorilor.16.7.2. Temperatura din camerele de repaus, din încăperile pentru personalul de serviciu permanent, din grupurile sanitare, din cantine şi din camerele de prim ajutor trebuie să corespundă destinaţiilor specifice ale acestor încăperi.16.7.3. Ferestrele, luminatoarele şi glasvandurile trebuie să permită evitarea unor efecte excesive ale luminii solare la locurile de muncă, în funcţie de tipul activităţii şi de natura locului de muncă.16.8. Camerele de repaus16.8.1. Atunci când securitatea şi sănătatea lucrătorilor o cer, ţinându-se seama de tipul activităţii sau de efectivele care depăşesc un anumit număr de persoane, lucrătorii trebuie să dispună de o camera de repaus uşor accesibila.Aceasta dispoziţie nu se aplică dacă lucrătorii îşi desfăşoară activitatea în birouri sau în camere de lucru similare, care oferă posibilitatea de relaxare în timpul pauzelor.16.8.2. Camerele de repaus trebuie să fie suficient de mari şi să fie dotate cu un număr corespunzător de mese şi scaune cu spatar, în funcţie de numărul lucrătorilor.16.8.3. În camerele de repaus trebuie luate măsuri pentru protecţia nefumatorilor împotriva disconfortului creat de fumul de tigara.16.8.4. Atunci când în timpul programului de lucru se produc întreruperi cu regularitate şi în mod frecvent şi nu exista camera de repaus, trebuie puse la dispoziţie alte alte camere în care lucrătorii să poată sta în timpul intreruperilor, ori de câte ori securitatea şi sănătatea lucrătorilor o justifica.Trebuie luate măsuri corespunzătoare pentru protecţia nefumatorilor împotriva disconfortului provocat de fumul de tigara.17. Femei gravide şi mame care alapteazaFemeile gravide şi mamele care alapteaza trebuie să aibă posibilitatea de a se odihni în poziţie orizontala, în condiţii corespunzătoare.18. Lucrători cu handicapLa organizarea locurilor de muncă trebuie să se ţină seama de lucrătorii cu handicap, dacă este cazul.Aceasta dispoziţie se referă, în special, la uşile, căile de comunicaţie, scarile, dusurile, chiuvetele, toaletele şi posturile de lucru utilizate sau ocupate direct de lucrătorii cu handicap._________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x