de pregatire şi certificare în conformitate cu prevederile Convenţiei STCW, astfel cum este prevăzut în art. 4
–––––*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 917 din 10 noiembrie 2006. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 8 februarie 2007, cu modificările şi completările aduse de ORDINUL nr. 140 din 31 ianuarie 2007. +
Capitolul IDispozitii generale1. Regulile din prezenta anexa sunt completate prin dispozitiile obligatorii cuprinse în Partea A a Codului STCW, cu excepţia prevederilor capitolelor VII şi VIII, Secţiunea VIII/2.Orice referire la o prevedere dintr-o regulă din prezenta anexa constituie în egala măsura o referire la secţiunea corespunzătoare din Partea A a Codului STCW.1a. ANR se va asigura ca navigatorii poseda cunoştinţe adecvate de limba engleza, asa cum este prevăzut în Secţiunile A-II/1, A-III/1, A-IV/2 şi A-II/4 ale Codului STCW, astfel încât să le permita să-şi exercite sarcinile specifice la bordul unei nave.2. Partea A a Codului STCW cuprinde standardele de competenţa pe care candidatii trebuie să le indeplineasca în vederea obtinerii şi reconfirmarii certificatelor de competenţa. Aptitudinile specificate în standardele de competenţa sunt repartizate pe 7 atribuţii:1. Navigatie;2. Manipularea şi stivuirea marfurilor;3. Controlul operarii navei şi grija faţă de persoanele de la bord;4. Mecanica navala;5. Electromecanica, electronică şi automatizari;6. Intreţinere şi reparatii;7. Radiocomunicatii;şi pe 3 nivele de responsabilitate:1. Nivel managerial;2. Nivel operational;3. Nivel de execuţie.Atribuţiile şi nivelele de responsabilitate sunt indicate prin subtitluri în tabelele de standarde de competenţa din cap. II, III şi IV din Partea A a Codului STCW. +
Capitolul IIComandantul şi personalul navigant din compartimentul punteRegula II/1Cerinţe obligatorii pentru certificarea ofiterilor cu responsabilitatea cartului de navigatie pe nave maritime cu tonajul brut de 500 sau mai mareOfiter punte1. Fiecare ofiter care are responsabilitatea cartului de navigatie pe nave maritime cu tonajul brut de 500 sau mai mare trebuie să deţină un certificat corespunzător.2. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de ofiter punte pe nave maritime cu tonajul brut de 500 sau mai mare trebuie să indeplineasca următoarele cerinţe:2.1. are vârsta minima de 18 ani;2.2.1. are un stagiu de îmbarcare aprobat la bordul navelor maritime de minimum 12 luni în care se include pregătirea la bord, conform cerințelor Secţiunii A-II/1 a Codului STCW, program care se confirma printr-un jurnal aprobat de practica; sau2.2.2. are un stagiu de îmbarcare aprobat la bordul navelor maritime de minimum 36 luni, dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;2.3. a indeplinit, pe timpul stagiului de îmbarcare la bord, atribuţii de cart pe comanda de navigatie sub supravegherea comandantului sau a unui ofiter calificat, pe o perioadă de minimum 6 luni;2.4. respecta cerinţele aplicabile ale regulilor din cap. IV, după caz, pentru indeplinirea atribuţiilor de radiocomunicatii în conformitate cu Regulamentul de radiocomunicatii;2.5. a absolvit o formă de pregatire aprobata pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competentelor prevăzute în coloana 2 a tabelelor corespunzătoare din Secţiunea A-II/1 a Codului STCW şi indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-II/1 a Codului STCW.Regula II/2Cerinţe obligatorii pentru certificarea comandantilor şi ofiterilor punte secunzi pe nave maritime cu tonajul brut de 500 sau mai mareOfiter punte secund pe nave maritime cu tonajul brut de 3000 sau mai mare1. Fiecare persoana care indeplineste functia de ofiter punte secund pe nave maritime cu tonajul brut de 3000 sau mai mare trebuie să deţină un certificat corespunzător.2. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de ofiter punte secund pe nave maritime cu tonajul brut de 3000 sau mai mare trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. detine brevetul de ofiter punte pe nave cu tonajul brut de 500 sau mai mare şi are un stagiu de îmbarcare aprobat pe aceasta functie de minimum 24 luni dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;2.2.1. a absolvit o formă de pregatire aprobata, pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competentelor prevăzute în coloana 2 a tabelelor corespunzătoare din secţiunea A-II/2 a Codului STCW; sau––––Pct. 2.2.1. al Regulii II/2 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 140 din 31 ianuarie 2007, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 6 februarie 2007.2.2.2. a absolvit cu diploma o formă de pregatire aprobata, printr-o institutie de invatamant universitar de lunga durata, specializarea navigatie maritima, dacă pe perioada scolarizarii a dobândit cerinţele prevăzute la pct. 2.2.1;––––Pct. 2.2.2. al Regulii II/2 a fost modificat de pct. 9 al art. I din ORDINUL nr. 140 din 31 ianuarie 2007, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 6 februarie 2007.2.3. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-II/2 a Codului STCW.Comandant pe nave maritime cu tonajul brut de 3000 sau mai mare3. Fiecare persoana care indeplineste functia de comandant pe nave maritime cu tonajul brut de 3000 sau mai mare trebuie să deţină un certificat corespunzător.4. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de comandant pe nave maritime cu tonajul brut de 3000 sau mai mare trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:4.1. detine brevetul de ofiter punte secund pe nave cu tonajul brut de 3000 sau mai mare;4.2. are un stagiu de îmbarcare pe functia de ofiter punte secund pe nave cu tonajul brut de 3000 sau mai mare de minimum 24 luni, dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;4.3. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-II/2 a Codului STCW.Ofiter punte secund pe nave maritime cu tonajul brut cuprins între 500 şi 30005. Fiecare persoana care indeplineste functia de ofiter punte secund pe nave maritime cu tonajul brut cuprins între 500 şi 3000 trebuie să deţină un certificat corespunzător.6. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de ofiter punte secund pe nave maritime cu tonajul brut cuprins între 500 şi 3000 trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:6.1. detine brevetul de ofiter punte pe nave cu tonajul brut de 500 sau mai mare;6.2. are un stagiu de îmbarcare aprobat pe functia de ofiter punte pe nave cu tonajul brut de 500 sau mai mare, de minimum 24 luni, dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;6.3.1. a absolvit o formă de pregatire aprobata, pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competentelor prevăzute în coloana 2 a tabelelor corespunzătoare din secţiunea A-II/2 a Codului STCW; sau––––Pct. 6.3.1. al Regulii II/2 a fost modificat de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 140 din 31 ianuarie 2007, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 6 februarie 2007.6.3.2. a absolvit cu diploma o formă de pregatire aprobata, printr-o institutie de invatamant universitar de lunga durata, specializarea navigatie maritima, dacă pe perioada scolarizarii a dobândit cerinţele prevăzute la pct. 6.3.1;––––Pct. 6.3.2. al Regulii II/2 a fost modificat de pct. 10 al art. I din ORDINUL nr. 140 din 31 ianuarie 2007, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 6 februarie 2007.6.4. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-II/2 a Codului STCW.Comandant pe nave maritime cu tonajul brut cuprins între 500 şi 30007. Fiecare persoana care indeplineste functia de comandant pe nave maritime cu tonajul brut cuprins între 500 şi 3000 trebuie să deţină un certificat corespunzător.8. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de comandant pe nave maritime cu tonajul brut cuprins între 500 şi 3000 trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:8.1. detine brevetul de ofiter punte secund pe nave cu tonajul brut cuprins între 500 şi 3000;8.2. are un stagiu de îmbarcare pe functia de ofiter punte secund pe nave cu tonajul brut cuprins între 500 şi 3000 de minimum 24 luni, dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;8.3. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-II/2 a Codului STCW.Regula II/3Cerinţe obligatorii pentru certificarea ofiterilor cu responsabilitatea cartului de navigatie şi a comandantilor pe nave maritime cu tonajul brut mai mic de 500Nave care nu sunt angajate în voiaje costiere1. Fiecare persoana care indeplineste functia de ofiter cu responsabilitatea cartului de navigatie pe nave maritime cu tonajul brut mai mic de 500, neangajate în voiaje costiere, trebuie să deţină un certificat corespunzător de ofiter punte pe nave maritime cu tonajul brut de 500 sau mai mare.2. Fiecare persoana care indeplineste functia de comandant pe nave maritime cu tonajul brut mai mic de 500, neangajate în voiaje costiere, trebuie să deţină un certificat corespunzător de comandant pe nave maritime cu tonajul brut de 500 sau mai mare.Nave angajate în voiaje costiereOfiter punte pe nave angajate în voiaje costiere3. Fiecare persoana care indeplineste functia de ofiter cu responsabilitatea cartului de navigatie pe nave maritime cu tonajul brut mai mic de 500, angajata în voiaje costiere, trebuie să deţină un certificat corespunzător.4. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de ofiter punte pe nave maritime cu un tonaj brut mai mic de 500, angajate în voiaje costiere, trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:4.1. are vârsta minima de 18 ani;4.2.1. are un stagiu de îmbarcare aprobat pe nave maritime, pe o functie în compartimentul punte, de minimum 6 luni în care se include pregătirea la bord, conform cerințelor Secţiunii A-II/3 a Codului STCW, program care se confirma printr-un jurnal aprobat de practica; sau4.2.2. are un stagiu de îmbarcare aprobat pe nave maritime de minimum 36 luni, dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;4.3. respecta cerinţele aplicabile ale regulilor din cap. IV, după caz, pentru indeplinirea atribuţiilor de radiocomunicatii în conformitate cu Regulamentul de radiocomunicatii.4.4. a absolvit o formă de pregatire aprobata, pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competentelor prevăzute în coloana 2 a tabelelor corespunzătoare din Secţiunea A-II/3 a Codului STCW şi indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-II/3 a Codului STCW.Comandant pe nave angajate în voiaje costiere5. Fiecare persoana care indeplineste functia de comandant pe nave maritime cu tonajul bmt mai mic de 500, angajata în voiaje costiere, trebuie să deţină un certificat corespunzător.6. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de comandant pe o nava maritima cu tonajul brut mai mic de 500, angajata în voiaje costiere, trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:6.1. are vârsta minima de 20 de ani;6.2. are un stagiu de îmbarcare pe functia de ofiter cu responsabilitatea cartului de navigatie pe nave maritime de minimum 24 luni, dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;6.3. a absolvit un curs aprobat de promovare de la nivel operational la nivel managerial organizat de CERONAV şi indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-II/3 a Codului STCW.Regula II/4Cerinţe obligatorii pentru certificarea personalului nebrevetat care face parte din echipa de cart de navigatieTimonier1. Personalul nebrevetat care face parte din echipa de cart de navigatie pe nave maritime cu tonajul brut de 500 sau mai mare, exceptand categoria celor care participa la un program de pregatire sau ale caror indatoriri pe timpul cartului nu presupun calificare, trebuie să deţină un certificat corespunzător pentru a îndeplini astfel de atribuţii.2. Fiecare candidat pentru obtinerea certificatului de capacitate de timonier maritim trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. are vârsta minima de 16 ani;2.2. are un stagiu de îmbarcare aprobat pe o functie în compartimentul punte care include activităţi de pregatire de minimum 12 luni pe nave maritime;2.3. a absolvit un curs aprobat, organizat de CERONAV, pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competentelor prevăzute în coloana 2 a tabelelor corespunzătoare din Secţiunea A-II/4 a Codului STCW;2.4. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-II/4 a Codului STCW.3. Stagiul de îmbarcare, pregătirea şi experienta cerute de subparagraful 2.2. trebuie să fie asociat cu atribuţii de cart de navigatie sub directa supraveghere a comandantului, a unui ofiter cu responsabilitatea cartului de navigatie sau a unei persoane calificate corespunzător. +
Capitolul IIICompartimentul masiniRegula III/1Cerinţe obligatorii pentru certificarea ofiterilor care au responsabilitatea serviciului de cart într-un compartiment de masini supravegheat sau ofiterilor desemnaţi să efectueze serviciul într-un compartiment de masini nesupravegheat periodicOfiter mecanic1. Fiecare persoana care indeplineste functia de ofiter cu responsabilitatea serviciului de cart într-un compartiment de masini supravegheat sau care este desemnata să efectueze serviciul într-un compartiment de masini nesupravegheat periodic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 750 kW sau mai mare, trebuie să deţină un certificat corespunzător.2. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de ofiter mecanic trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. are vârsta minima de 18 ani;2.2. are un stagiu de îmbarcare aprobat pe nave maritime de minimum 6 luni în care se include pregătirea la bord, conform cerințelor Secţiunii A-III/1 a Codului STCW, program care se confirma printr-un jurnal aprobat de practica;2.3. a absolvit cu diploma o formă de pregatire aprobata, de minimum 30 de luni, printr-o institutie de invatamant universitar, specializarea electromecanica navala, şi indeplineste standardele de competenţa specificate în secţiunea A-III/1 a Codului STCW.––––Pct. 2.3. al Regulii III/1 a fost modificat de pct. 11 al art. I din ORDINUL nr. 140 din 31 ianuarie 2007, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 6 februarie 2007.Regula III/2Cerinţe obligatorii pentru certificarea sefilor mecanici şi a ofiterilor mecanici secunzi pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mareOfiter mecanic secund pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mare1. Fiecare persoana care indeplineste functia de ofiter mecanic secund pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mare trebuie să deţină un certificat corespunzător.2. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de ofiter mecanic secund pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mare, trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. detine brevetul de ofiter mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 750 kW sau mai mare şi are un stagiu de îmbarcare aprobat pe aceasta functie de minimum 24 luni, dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;2.2. a absolvit cu diploma o formă de pregatire aprobata, printr-o institutie de invatamant universitar de lunga durata, specializarea electromecanica navala, pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competentelor prevăzute în coloana 2 a tabelelor corespunzătoare din secţiunea A-III/2 a Codului STCW;––––Pct. 2.2. al Regulii III/2 a fost modificat de pct. 12 al art. I din ORDINUL nr. 140 din 31 ianuarie 2007, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 93 din 6 februarie 2007.2.3. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-III/2 a Codului STCW.Sef mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mare3. Fiecare persoana care indeplineste functia de sef mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mare trebuie să deţină un certificat corespunzător.4. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de sef mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mare, trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:4.1. detine brevetul de ofiter mecanic secund pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mare;4.2. are un stagiu de îmbarcare pe functia de ofiter mecanic secund pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 3000 kW sau mai mare de minimum 24 luni, dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;4.3. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-III/2 a Codului STCW.Regula III/3Cerinţe obligatorii pentru certificarea sefilor mecanici şi a ofiterilor mecanici secunzi pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kWOfiter mecanic secund pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kW1. Fiecare persoana care indeplineste functia de ofiter mecanic secund pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kW trebuie să deţină un certificat corespunzător.2. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de ofiter mecanic secund pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kW trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. detine brevetul de ofiter mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 750 kW sau mai mare;2.2. are un stagiu de îmbarcare pe functia de ofiter mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 750 kW sau mai mare, de minimum 24 luni dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;2.3. a urmat un curs aprobat de promovare de la nivel operational la nivel managerial organizat de CERONAV;2.4. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-III/S a Codului STCW.Sef mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kW3. Fiecare persoana care indeplineste functia de sef mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kW trebuie să deţină un certificat corespunzător.4. Fiecare candidat pentru obtinerea brevetului de sef mecanic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kW trebuie să indeplineasca următoarele cerinţe:4.1. detine brevetul de ofiter mecanic secund pe nave cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kW;4.2. are un stagiu de îmbarcare pe functia de ofiter mecanic secund pe nave cu un motor principal cu o putere de propulsie cuprinsa între 750 kW şi 3000 kW, de minimum 24 luni dintre care cel puţin 12 luni în ultimii 5 ani;4.3. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-III/3 a Codului STCW.Regula III/4Cerinţe obligatorii pentru certificarea personalului nebrevetat care face parte din echipa de cart într-un compartiment de masini supravegheat sau într-un compartiment de masini nesupravegheat periodicMotorist1. Personalul nebrevetat care face parte din echipa de cart într-un compartiment de masini supravegheat sau într-un compartiment de masini nesupravegheat periodic pe nave maritime cu un motor principal cu o putere de propulsie de 750 KW sau mai mare, cu excepţia personalului nebrevetat aflat în proces de pregatire sau ale caror indatoriri în timpul cartului nu presupun calificare, trebuie să deţină un certificat corespunzător pentru a îndeplini astfel de atribuţii.2. Fiecare candidat pentru obtinerea certificatului de capacitate de motorist trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. are vârsta minima de 16 ani;2.2.1. are un stagiu de îmbarcare aprobat pe o functie în compartimentul masini care include activităţi de pregatire de minimum 12 luni la bordul navelor maritime; sau2.2.2. a absolvit un curs aprobat, organizat de CERONAV, pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competentelor prevăzute în coloana 2 a tabelelor corespunzătoare din Secţiunea A-III/4 a Codului STCW care include un stagiu de îmbarcare de minimum 2 luni la bordul navelor, stagiu atestat printr-un jurnal aprobat de practica;2.3. indeplineste standardele de competenţa specificate în Secţiunea A-IlI/4 a Codului STCW.3. Stagiul de îmbarcare, pregătirea şi experienta cerute de subparagraful 2.2.1. trebuie să fie asociat cu atribuţii de cart în compartimentul masini sub directa supraveghere a sefului mecanic, a unui ofiter cu responsabilitatea cartului în compartimentul masini sau a unei persoane calificate corespunzător. +
Capitolul IVPersonalul radio şi operatorii de radiocomunicatiiNota explicativa1. Prevederile obligatorii privitoare la veghea radio sunt cuprinse în Regulamentul de radiocomunicatii şi în Convenţia SOLAS în versiunea sa actualizata.2. Prevederile pentru întreţinerea aparaturii de radiocomunicatii sunt cuprinse în Convenţia SOLAS în versiunea sa actualizata şi în liniile directoare adoptate de Organizaţia Maritima Internationala.Regula IV/1Domeniul de aplicarePrevederile prezentului capitol se aplică personalului navigant care face obiectul prezentului ordin şi care indeplineste functia de operator de radiocomunicatii în sistemul mondial de primejdie şi siguranţa maritima (GMDSS).Regula IV/2Cerinţe obligatorii pentru certificarea operatorilor de radiocomunicatii GMDSS1. Fiecare persoana care indeplineste functia de operator de radiocomunicatii sau care executa sarcini de radiocomunicatii, trebuie să deţină un certificat corespunzător de operator GMDSS emis în conformitate cu prevederile Regulamentului de radiocomunicatii. Atestatul de recunoastere a unui certificat corespunzător de operator GMDSS emis de un alt stat va fi emis de ANR în conformitate cu cerinţele prezentului ordin.2. Fiecare candidat pentru obtinerea atestatului pentru certificatul de operator GMDSS trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. are vârsta minima de 18 ani;2.2. a absolvit un curs aprobat, organizat de CERONAV, pentru atingerea nivelului minim de cunoştinţe, a gradului de înţelegere şi a deprinderilor practice necesare dobândirii competentelor prevăzute în coloana 2 a tabelelor corespunzătoare din Secţiunea A-IV/2 a Codului STCW;2.3. detine un certificat de operator GMDSS valabil emis de IGCTI. +
Capitolul VCerinţe speciale de pregatire pentru personalul navigant imbarcat pe nave cu caracteristici specialeRegula V/1Cerinţe obligatorii pentru pregătirea comandantilor, ofiterilor şi personalului nebrevetat imbarcat la bordul navelor pentru transportul produselor petroliere, chimice sau gazelor lichefiate1. Ofiterii şi personalul nebrevetat desemnat cu atribuţii şi responsabilităţii specifice referitoare la marfa şi echipamente de marfa pe nave pentru transport produse petroliere, chimice sau gaze lichefiate trebuie să fi urmat cursuri aprobate de:1.1. prevenirea şi lupta contra incendiilor, pe lângă pregătirea ceruta prin regula VI/1;1.2. familiarizare nave pentru transport produse petroliere, chimice sau gaze lichefiate care acopera cel puţin programa analitica prevăzută în Secţiunea A-V/1 a Codului STCW.2. Comandantii, sefii mecanici, ofiterii punte secunzi sau ofiterii mecanici secunzi, precum şi orice altă persoană cu responsabilităţii directe pentiu încărcare, descarcare, transferul sau manipularea marfii trebuie, în plus faţă de cerinţa de la pct. 1, sa indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. are un stagiu de îmbarcare aprobat de minimum 3 luni în scopul acumularii unei experiente corespunzătoare atribuţiilor pe navele pentru transport produse petroliere, chimice sau gaze lichefiate pe care îşi desfăşoară activitatea;2.2. a absolvit un program aprobat de pregatire de specializare care să acopere cel puţin cerinţele prevăzute în Secţiunea A-V/1 a Codului STCW care sunt corespunzătoare atribuţiilor pe nave pentru transport produse petroliere, chimice sau gaze lichefiate pe care îşi desfăşoară activitatea.3. Dovada pregatirii ceruta prin prezenta regula se face în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din prezentul ordin.4. În conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) lit. b) şi art. 6 alin. (3) din prezentul ordin, ANR va emite certificate corespunzătoare personalului navigant care indeplineste prevederile de la pct. 1 sau 2, după caz.5. Personalul navigant detinator al unui certificat obţinut în conformitate cu prevederile de la pct. 2 poate solicita prelungirea valabilităţii certificatului obţinut în conformitate cu prevederile de la pct. 1 în baza unei adeverinte valabile de absolvire a cursului prevăzut la pct. 2.2.Regula V/2Cerinţe obligatorii pentru pregătirea comandantilor, ofiterilor, personalului nebrevetat şi a altor categorii de personal imbarcat la bordul navelor de pasageri de tip Ro-Ro1. Prezenta regula se aplică comandantilor, ofiterilor, personalului nebrevetat şi altor categorii de personal care efectueaza serviciul la bordul navelor de pasageri de tip Ro-Ro, angajate în voiaje maritime naţionale sau internationale.2. Înainte de a îi fi încredinţate atribuţii specifice la bordul navelor de pasageri de tip Ro-Ro, personalul navigant trebuie să fi absolvit un program de pregatire conform cerințelor prevăzute la pct. 4-8 din prezenta regula, în conformitate cu functia, atribuţiile şi responsabilitatile lor.3. Personalul navigant care trebuie să fie pregatit în conformitate cu cerinţele prevăzute la pct. 4, 7 şi 8 din prezenta regula, trebuie să faca dovada finalizarii în ultimii 5 ani a programului de pregatire pentru atingerea standardului de competenţa.4. Comandantii, ofiterii şi orice altă persoană desemnata prin rolurile de echipaj sa asiste pasagerii în situaţii de urgenta la bordul navelor de pasageri de tip Ro-Ro trebuie să fi urmat o pregatire în managementul colectivitatilor umane, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/2, paragraful 1 din Codul STCW.5. Comandantii, ofiterii şi orice altă persoană cu atribuţii şi responsabilităţii specifice la bordul navelor de pasageri de tip Ro-Ro trebuie să fi urmat o pregatire de familiarizare, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/2, paragraful 2 din Codul STCW.6. Personalul care deserveşte direct pasagerii în spatiile destinate pasagerilor de la bordul navelor de pasageri de tip Ro-Ro trebuie să fi urmat forma de pregatire de siguranţă în conformitate cu prevederile Secţiunii A-V/2, paragraful 3 din Codul STCW.7. Comandantii, ofiterii şi orice altă persoană cu responsabilităţii directe pentru imbarcarea şi debarcarea pasagerilor, încărcarea, descarcarea sau asigurarea marfurilor ori etansarea deschiderilor din corpul navei la bordul navelor de pasageri de tip Ro-Ro, trebuie să fi urmat un program de pregatire aprobat privind siguranţa pasagerilor, siguranţa marfurilor şi vitalitatea navei, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/2, paragraful 4 din Codul STCW.8. Comandantii, ofiterii şi orice altă persoană cu responsabilitatea sigurantei pasagerilor în situaţii de urgenta la bordul navelor de pasageri de tip Ro-Ro trebuie să fi urmat un program de pregatire aprobat pentru managementul situaţiilor de criza şi comportament uman, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/2, paragraful 5 din Codul STCW.9. Dovada pregatirii se face în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din prezentul ordin.Regula V/3Cerinţe obligatorii pentru pregătirea comandantilor, ofiterilor, personalului nebrevetat şi a altor categorii de personal imbarcat la bordul navelor de pasageri, altele decat navele de pasageri de tip Ro-Ro1. Prezenta regula se aplică comandantilor, ofiterilor, personalului nebrevetat şi altor categorii de personal care executa serviciul la bordul navelor de pasageri, altele decat navele de pasageri de tip Ro-Ro angajate în voiaje maritime naţionale sau internationale.2. Înainte de ai fi încredinţate atribuţii la bordul navelor de pasageri, navigatorii trebuie să fi absolvit un program de pregatire conform cerințelor de la pct. 4-8 din prezenta regula, în concordanta cu functia, atribuţiile şi responsabilitatile lor.3. Personalul navigant care trebuie să fie pregatit în conformitate cu pct. 4, 7 şi 8 din prezenta regula, trebuie să faca dovada finalizarii în ultimii 5 ani a programului de pregatire pentru atingerea standardului de competenţa.4. Personalul desemnat prin rolurile de echipaj sa asiste pasagerii în situaţii de urgenta la bordul navelor de pasageri trebuie să fi absolvit un program de pregatire în managementul colectivitatilor umane, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/3 paragraful 1 din Codul STCW.5. Comandantii, ofiterii şi orice altă persoană desemnata cu atribuţii şi responsabilităţii specifice la bordul navelor de pasageri trebuie să fi absolvit un program de pregatire de familiarizare, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/3, paragraful 2 din Codul STCW.6. Personalul care asigura servicii directe pasagerilor la bordul navelor de pasageri, în spatiile destinate pasagerilor, trebuie să fi absolvit un program de pregatire de siguranţă, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/3, paragraful 3 din Codul STCW.7. Comandantii, ofiterii şi orice altă persoană desemnata cu responsabilităţii directe privind imbarcarea şi debarcarea pasagerilor trebuie să fi absolvit un program de pregatire aprobat în siguranţa pasagerilor, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/3 paragraful 4 din Codul STCW.8. Comandantii, ofiterii şi orice altă persoană ce are responsabilităţii privind siguranţa pasagerilor în situaţii de urgenta la bordul navelor de pasageri, trebuie să fi absolvit un program de pregatire în managementul situaţiilor de criza şi comportament uman, asa cum este prevăzut în Secţiunea A-V/3 paragraful 5 din Codul STCW.9. Dovada pregatirii se face în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din prezentul ordin. +
Capitolul VIAtribuţii în situaţii de urgenta, securitate, protectia muncii, asistenţa medicală şi supravietuire pe mareRegala VI/1Cerinţe obligatorii pentru familiarizarea şi pregătirea de baza pentru personalul navigant1. Navigatorii trebuie să fie familiarizati şi să urmeze o formă de pregatire de siguranţă de baza în conformitate cu prevederile din Secţiunea A-VI/1 a Codului STCW şi sa dovedeasca nivelul de competenţa corespunzător specificat în aceasta.2. Dovada pregatirii se face în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din prezentul ordin.Regula VI/2Cerinţe obligatorii pentru emiterea certificatului de specializare pentru utilizarea mijloacelor de supravietuire şi a barcilor de salvare altele decat barcile rapide de salvare şi a certificatului de specializare pentru utilizarea barcilor rapide de salvare1. Fiecare candidat pentru obtinerea certificatului de specializare pentru utilizarea mijloacelor de supravietuire şi a barcilor de salvare altele decat barcile rapide de salvare, trebuie să indeplineasca următoarele cerinţe:1.1. are vârsta de 18 ani;1.2. a urmat un curs aprobat de pregatire "Competenţa în utilizarea mijloacelor de supravietuire şi a barcilor de salvare altele decat barcile rapide de salvare";1.3. are un stagiu de îmbarcare aprobat de cel puţin 6 luni;1.4. indeplineste standardul de competenţa pentru certificarea de specializare în utilizarea mijloacelor de supravietuire şi a barcilor de salvare altele decat barcile rapide de salvare prevăzut în Secţiunea A-VI/2, paragrafele 1-4 din Codului STCW.2. Fiecare candidat pentru obtinerea certificatului de specializare pentru utilizarea barcilor rapide de salvare trebuie să indeplineasca urmatoarele cerinţe:2.1. detine un certificat de specializare pentru utilizarea mijloacelor de supravietuire şi a barcilor de salvare altele decat barcile rapide de salvare;2.2. a urmat un curs aprobat de pregatire "Competenţa în utilizarea barcilor rapide de salvare";2.3. indeplineste standardul de competenţa pentru certificarea de specializare în utilizarea barcilor rapide de salvare prevăzut în secţiunea A-VI/2, paragrafele 5-8 din Codului STCW.3. Dovada pregatirii ceruta prin prezenta regula se face în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din prezentul ordin.Regula VI/3Cerinţe obligatorii privind pregătirea pentru prevenirea şi stingerea incendiilor – nivel avansat1. Comandantii, ofiterii şi personalul nebrevetat desemnat sa conduca operaţiunile de stingere a incendiilor trebuie să fi urmat programul de pregatire "Prevenirea şi stingerea incendiilor – nivel avansat", cu un accent deosebit pe organizare, tactici şi comanda în conformitate cu prevederile Secţiunii A-VI/3 a Codului STCW şi sa indeplineasca standardele de competenţa specificate în aceasta.2. Dovada pregatirii se face în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din prezentul ordin.Regula VI/4Cerinţe obligatorii privind pregătirea pentru primul ajutor medical şi asistenţa medicală1. Ofiterii precum şi personalul navigant desemnat să asigure acordarea primului ajutor medical la bordul navelor maritime trebuie să fi urmat cursul de pregatire privind "Primul ajutor medical" şi sa indeplineasca standardul de competenţa în conformitate cu prevederile Secţiunii A-VI/4, paragrafele 1-3 din Codul STCW.2. Comandantul, ofiterul punte secund şi personalul navigant desemnat să asigure asistenţa medicală la bordul navelor maritime trebuie să fi urmat cursul de pregatire "Asistenţa medicală" în conformitate cu prevederile Secţiunii A-VI/4 paragrafele 4-6 din Codul STCW.3. Dovada pregatirii se face în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din prezentul ordin.4. Persoanele care deţin certificatul de "Asistenţa medicală" nu mai sunt obligate să urmeze cursul de pregatire privind "Primul ajutor medical".Regula VI/5Cerinţe obligatorii privind pregătirea ofiterilor responsabili cu securitatea navei1. Comandantul şi ofiterul insarcinat cu securitatea navei trebuie să aibă cunoştinţe şi să fie pregatit în conformitate cu prevederile 13.2 din Părţile A şi B ale Codului ISPS.2. Comandantul şi ofiterul insarcinat cu securitatea navei trebuie să fi urmat un curs de pregatire "Ofiter cu securitatea navei".3. Dovada pregatirii se face în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (3) din prezentul ordin.––––-