CERINȚE din 29 aprilie 2015

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 08/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 20 mai 2015
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEORDIN 1160 22/06/2022
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 1098 15/06/2018
ActulACTUALIZEAZA PECERINŢE 29/04/2015
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulMODIFICAT DEORDIN 1160 22/06/2022
ActulREFERIT DEORDIN 1160 22/06/2022





Notă
*) Aprobate prin ORDINUL nr. 615 din 29 aprilie 2015, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 346 din 20 mai 2015.
 + 
Capitolul IGeneralități + 
Articolul 1(1)Operatorii de transport feroviar și administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară eliberează mecanicului de locomotivă pe care îl angajează sau îl preia prin contract un certificat în care se înscrie materialul rulant pe care mecanicul de locomotivă este autorizat să îl conducă și infrastructura feroviară pe care este autorizat să conducă. De asemenea, în certificat se înscrie și categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă este autorizat să conducă.(2)Certificatul se redactează în limba română, este în proprietatea operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară angajator și se află în posesia mecanicului de locomotivă în timpul serviciului.
 + 
Articolul 2Cerințele din prezenta anexă sunt obligatorii pentru toți operatorii de transport feroviar și administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară care au calitatea de angajatori de mecanici de locomotivă, în vederea elaborării și aplicării propriilor proceduri de eliberare și actualizare a certificatului, care vor fi parte integrantă a propriului sistem de management al siguranței.
 + 
Capitolul IICerințe privind procedura de eliberare a certificatului + 
Secţiunea 1Cerințe pentru obținerea certificatului + 
Articolul 3Pentru obținerea certificatului, mecanicul de locomotivă trebuie să îndeplinească cerințele prevăzute la art. 12 și 13 din Normele privind certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive și trenuri în sistemul feroviar din România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.611/2009, denumite în continuare Norme. + 
Articolul 4(1)Dovada îndeplinirii cerinței de competență profesională privind materialul rulant pe care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să îl conducă se face prin susținerea și promovarea unui examen de evaluare a cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant în cauză, la finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoștințele profesionale referitoare la acest material rulant, care trebuie să acopere cel puțin subiectele generale din anexa nr. 5 la Norme.(2)Dovada îndeplinirii cerinței de competență profesională privind infrastructura feroviară pe care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să conducă se face prin susținerea și promovarea unui examen de evaluare a cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind infrastructura feroviară în cauză, la finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoștințele profesionale referitoare la această infrastructură feroviară, care trebuie să acopere cel puțin subiectele generale din pct. 1-7 din anexa nr. 6 la Norme.(3)Dovada îndeplinirii cerinței privind cunoștințele lingvistice, atunci când mecanicul de locomotivă nu are ca limbă maternă limba română, se face prin susținerea și promovarea unui examen de evaluare a cunoștințelor lui lingvistice, la finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoștințele lingvistice, care trebuie să acopere cel puțin subiectele generale din pct. 8 din anexa nr. 6 la Norme, din care să reiasă că are suficiente cunoștințe în limba română pentru a putea comunica, activ și eficient, cu administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară privind exploatarea feroviară și procedurile de siguranță în sistemul feroviar din România, în situații normale, dificile și de urgențe.
 + 
Secţiunea a 2-aCerințe privind formarea mecanicilor de locomotivă pentru obținerea certificatului + 
Articolul 5(1)Formarea mecanicilor de locomotivă privind cunoștințele profesionale referitoare la materialul rulant pe care mecanicul de locomotivă îl va conduce/infrastructura feroviară pe care va conduce trebuie să asigure dobândirea competențelor profesionale prevăzute în anexa nr. 5/pct. 1-7 din anexa nr. 6 la Norme și se efectuează într-un centru de formare propriu operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară angajator, denumit în continuare angajator, recunoscut de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, denumită în continuare ASFR, pentru efectuarea tipului de formare respectiv.(2)Atunci când angajatorul nu deține un centru de formare propriu recunoscut de către ASFR pentru efectuarea tipului de formare respectiv, formarea mecanicilor de locomotivă se poate efectua într-un centru de formare aparținând altui angajator recunoscut de către ASFR pentru efectuarea tipului de formare respectiv sau la Centrul Național de Calificare și Instruire Feroviară – CENAFER, denumit în continuare CENAFER.
 + 
Articolul 6(1)Formatorul care efectuează formarea practică a mecanicilor de locomotivă trebuie să dețină un permis și un certificat, în termen de valabilitate, certificatul fiind valabil pentru materialul rulant și infrastructura feroviară pentru care efectuează formarea sau pentru un tip similar de material rulant/infrastructură feroviară.(2)Dacă formatorul care efectuează formarea practică a mecanicilor de locomotivă nu deține documentele prevăzute la alin. (1), mecanicul de locomotivă candidat conduce asistat de către un mecanic de locomotivă care deține aceste documente, sub supravegherea formatorului.(3)În cazul în care formatorul sau mecanicul de locomotivă care trebuie să asiste mecanicul de locomotivă candidat nu deține documentele prevăzute la alin. (1), formarea practică se poate efectua de către unul dintre aceștia, dacă deține un permis de conducere pe tip de locomotivă și o autorizație specifică eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.262/2005 privind autorizarea personalului cu responsabilități în siguranța circulației care urmează să desfășoare pe propria răspundere activități specifice transportului feroviar, cu modificările și completările ulterioare, în termen de valabilitate, pentru materialul rulant/infrastructura feroviară pentru care se face formarea sau pentru un tip similar de material rulant/infrastructură feroviară.(4)Formatorul care efectuează formarea practică care nu deține documentele prevăzute la alin. (1) poate efectua formarea practică fără a deține aceste documente, în condițiile respectării alin. (3), maximum 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentelor cerințe, termen de la care nu mai poate efectua formarea practică dacă nu deține aceste documente.(5)În cazul unui material rulant nou-introdus în România, a unuia căruia prin modernizare sau reînnoire i-a fost schimbat semnificativ modul de conducere sau a unei infrastructuri feroviare cu caracteristici noi, formarea practică a unui mecanic de locomotivă, atunci când nu există un formator care să dețină documentele prevăzute la alin. (1) pentru materialul rulant/infrastructura feroviară în cauză, poate fi efectuată de către un formator care a fost instruit de constructorul/fabricantul materialului rulant/infrastructurii feroviare în cauză. Durata instruirii formatorului va fi similară cu cea necesară formării mecanicilor de locomotivă privind cunoștințele profesionale de material rulant/infrastructură feroviară și trebuie să asigure dobândirea competențelor profesionale prevăzute în anexa nr. 5/pct. 1-7 din anexa nr. 6 la Norme.(6)Pentru cazul prevăzut la alin. (5), formatorul care efectuează formarea practică și nu deține documentele prevăzute la alin. (1) poate efectua formarea practică fără a deține aceste documente, în condițiile respectării alin. (3), maximum 6 luni de la data efectuării primei activități de formare desfășurate în condițiile alin. (5), termen de la care nu mai poate efectua formarea practică dacă nu deține aceste documente.
 + 
Articolul 7(1)ASFR stabilește condițiile și duratele minime de pregătire și de stagiu necesare formării teoretice și practice pentru dobândirea competențelor profesionale specifice privind materialul rulant, pe tipurile de material rulant – motor, definite conform art. 2 lit. u) din Hotărârea Guvernului nr. 877/2010 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, cu modificările ulterioare, și pentru categoriile de conducere prevăzute la pct. 1.3 din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010 al Comisiei din 3 decembrie 2009 privind modelele comunitare de permise de mecanici de locomotivă, certificate complementare, copii certificate ale certificatelor complementare și formulare pentru cererile de permise de mecanici de locomotivă, în temeiul Directivei 2007/59/CE a Parlamentului European și a Consiliului.(2)ASFR stabilește condițiile și duratele minime de pregătire și de stagiu necesare formării teoretice și practice pentru dobândirea competențelor profesionale specifice privind infrastructura feroviară, pe fiecare sistem utilizat pentru organizarea circulației trenurilor, sistem care este stabilit și utilizat în funcție de instalațiile cu care sunt înzestrate stațiile de cale ferată și liniile curente, conform prevederilor art. 190 din Regulamentul pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 1.816/2005, cu modificările și completările ulterioare, cu evidențierea competențelor profesionale comune și/sau specifice pentru anumite rute/trasee/itinerare de referință. Noțiunea de rută/traseu/itinerar de referință se referă la o anumită lungime de linie de cale ferată, cu elemente și dotări/caracteristici specifice acesteia, conform referinței utilizate.(3)Condițiile și duratele minime de pregătire și de stagiu stabilite conform alin. (2) trebuie să cuprindă și cazurile în care formarea se face pentru o rută/traseu/itinerar cu alte elemente și dotări/caracteristici ale infrastructurii feroviare, cum ar fi: linie dublă, linie electrificată, pante mari și altele asemenea. Pentru aceste situații orele de formare teoretică și practică sunt suplimentate/corelate în mod corespunzător.(4)Condițiile și duratele minime de pregătire și de stagiu stabilite conform alin. (1) și (2) se aprobă de conducerea ASFR și se publică pe pagina web ASFR de pe site-ul Autorității Feroviare Române, denumită în continuare AFER, până la intrarea în vigoare a prezentelor cerințe.
 + 
Articolul 8Centrul de formare care efectuează formarea privind cunoștințele profesionale referitoare la materialul rulant/infrastructura feroviară întocmește, cu respectarea condițiilor și duratelor minime de pregătire și de stagiu stabilite conform art. 7 alin. (1) sau alin. (2), un program de formare specific pentru tipul de material rulant pe care mecanicul de locomotivă îl va conduce, pentru categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să conducă, respectiv un program de formare specific pentru ruta/traseul/itinerarul de referință pe care mecanicul de locomotivă va conduce. + 
Articolul 9(1)Elementele și dotările/caracteristicile infrastructurii feroviare sunt prevăzute în Registrul de infrastructură feroviară întocmit conform Deciziei de punere în aplicare 2014/880/UE a Comisiei din 26 noiembrie 2014 privind specificațiile comune ale registrului de infrastructură feroviară și de abrogare a Deciziei de punere în aplicare 2011/633/UE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 356 din 12 decembrie 2014.(2)Până la finalizarea întocmirii registrului de infrastructură feroviară prevăzut la alin. (1), Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. pune la dispoziția ASFR, CENAFER, operatorilor de transport feroviar și gestionarilor de infrastructură feroviară, la solicitarea acestora, datele relevante ale infrastructurii feroviare, respectiv elementele și dotările/caracteristicile aferente acesteia.
 + 
Articolul 10(1)Formarea unui mecanic de locomotivă privind cunoștințele lingvistice pe care trebuie să le dobândească, atunci când acesta nu are ca limbă maternă limba română, acoperă cunoștințele lingvistice în conformitate cu pct. 8 din anexa nr. 6 la Norme și cuprinde:a)formarea pentru dobândirea competențelor lingvistice generale;b)formarea în domeniul comunicării și terminologiei specifice exploatării feroviare și procedurilor de siguranță pe infrastructura feroviară din România, în situații normale, dificile și de urgențe.(2)Sarcinile de formare privind cunoștințele lingvistice vor ține cont și de Decizia Comisiei 2012/757/UE din 14 noiembrie 2012 privind specificația tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul exploatare și gestionarea traficului al sistemului feroviar din Uniunea Europeană și de modificare a Deciziei 2007/756/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 345 din 15 decembrie 2012, respectiv:a)competențe lingvistice – pct. 6.2;b)metodologie de comunicare referitoare la siguranță – apendice C;c)limba și nivelul de comunicare – apendice E.(3)Formarea unui mecanic de locomotivă privind cunoștințele lingvistice pe care trebuie să le dobândească, atunci când acesta nu are ca limbă maternă limba română, se efectuează într-un centru de formare care:a)a obținut un certificat care confirmă competența centrului de a furniza servicii de formare generale pentru limba română, conform legislației specifice;b)este recunoscut de către ASFR pentru formarea în domeniul comunicării și terminologiei specifice exploatării feroviare și procedurilor de siguranță pe infrastructura feroviară din România.
 + 
Articolul 11(1)ASFR stabilește condițiile și duratele minime de pregătire necesare formării în domeniul comunicării și terminologiei specifice exploatării feroviare și procedurilor de siguranță pe infrastructura feroviară din România.(2)Condițiile și duratele minime de pregătire stabilite conform alin. (1) se aprobă de conducerea ASFR și se publică pe pagina web ASFR de pe site-ul AFER.(3)Centrul de formare care efectuează formarea prevăzută la art. 10 alin. (1) lit. b) întocmește, în baza condițiilor și duratelor minime stabilite conform alin. (1), un program de formare specific în domeniul comunicării și terminologiei specifice exploatării feroviare și procedurilor de siguranță pe infrastructura feroviară din România, în situații normale, dificile și de urgențe.
 + 
Secţiunea a 3-aCerințe privind examinarea mecanicilor de locomotivă pentru evaluarea cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant și infrastructura feroviară, respectiv pentru dobândirea cunoștințelor lingvistice + 
Articolul 12(1)La finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoștințele profesionale referitoare la materialul rulant pe care îl va conduce, acesta trebuie să susțină și să promoveze un examen de evaluare a cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant în cauză, pentru categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să conducă.(2)La finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoștințele profesionale referitoare la infrastructura feroviară pe care va conduce, acesta trebuie să susțină și să promoveze un examen de evaluare a cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind infrastructura feroviară pe care va conduce.
 + 
Articolul 13(1)Comisia de examinare pentru evaluarea cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale ale mecanicului de locomotivă privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere, respectiv comisia de examinare pentru evaluarea cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale ale mecanicului de locomotivă privind infrastructura feroviară este compusă din 2 examinatori aparținând angajatorului, recunoscuți de către ASFR pentru efectuarea tipului de examinare respectiv.(2)Se admite ca numai unul din cei 2 examinatori să fie recunoscut de către ASFR privind efectuarea tipului de examinare respectiv, acesta fiind și președintele comisiei de examinare.(3)Se admite ca al doilea examinator să fi participat la formarea mecanicului de locomotivă privind cunoștințele profesionale pentru care mecanicul de locomotivă este examinat.(4)Examenele prevăzute la art. 12 vor fi organizate într-un centru de formare propriu angajatorului, recunoscut de către ASFR.(5)Atunci când angajatorul nu deține un centru de formare propriu recunoscut sau examinatori recunoscuți pentru evaluarea cunoștințelor și a competenței profesionale privind materialul rulant/infrastructura feroviară în cauză, susținerea examenului se poate efectua într-un centru de formare aparținând altui angajator recunoscut de către ASFR sau la CENAFER și de către examinatori recunoscuți de către ASFR pentru efectuarea tipului de examinare respectiv care aparțin acestor persoane juridice.(6)Programarea examinărilor și componența comisiei de examinare se aprobă prin decizie a conducerii operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară căruia îi aparține centrul de formare recunoscut sau a conducerii CENAFER, după caz.(7)Comisia de examinare își desfășoară activitatea numai în componență completă. + 
Articolul 14Pentru efectuarea examinării practice, examinatorii trebuie să îndeplinească și cerințele de la art. 6. + 
Articolul 15Atunci când susținerea examenului se efectuează într-un centru de formare recunoscut de către ASFR care nu aparține angajatorului sau la CENAFER, solicitantul trebuie să achite tariful aferent prestației efectuate pentru examinare. + 
Articolul 16(1)Comisia de examinare pentru evaluarea cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/ infrastructura feroviară în cauză, stabilește subiectele, respectiv întrebările de evaluare a cunoștințelor teoretice și durata probei practice.(2)Subiectele, respectiv întrebările de evaluare se elaborează în baza programului de formare specific prevăzut la art. 8 și se administrează de către centrul de formare recunoscut de ASFR, printr-o procedură specifică.
 + 
Articolul 17(1)Examinarea mecanicilor de locomotivă pentru evaluarea cunoștințelor pentru dobândirea competențelor privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză, se efectuează printr-o probă teoretică și o probă practică.(2)Proba teoretică constă într-o lucrare scrisă sau un test-grilă.(3)Subiectele de la lucrarea scrisă/testul-grilă sunt grupate pe competențe profesionale de examinare reieșite din anexa nr. 5, pct. 1-7 din anexa nr. 6 la Norme, conținând pentru fiecare competență minimum 3 subiecte. Testul-grilă va fi prevăzut la fiecare întrebare cu 3 răspunsuri sugerate.(4)Durata lucrării scrise/testului-grilă este de maximum 2 ore.(5)Proba practică constă în conducerea efectivă a materialului rulant pe infrastructura feroviară și la categoria de conducere în cauză. Evaluarea se face prin aprecierea în timpul probei a aptitudinilor și deprinderilor, precum și a modului de aplicare a cunoștințelor teoretice. + 
Articolul 18(1)Aprecierea nivelului cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale a candidaților privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză, se face astfel:I.la proba teoretică:a)la lucrarea scrisă:– cu note de la 1 la 10 acordate de fiecare examinator al comisiei de examinare pentru fiecare subiect; atunci când între membrii comisiei de examinare intervin divergențe privind acordarea calificativului, președintele comisiei stabilește nota acordată;– media aritmetică a notelor acordate pentru subiectele unei competențe profesionale, calculată cu două zecimale, constituie nota pentru competența respectivă; în cazul în care la una dintre competențele profesionale candidatul obține media aritmetică mai mică de 5 (cinci), candidatul este declarat "necorespunzător" la examenul pentru evaluarea cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză;– candidatul care a obținut la fiecare dintre competențele profesionale nota de minimum 5 (cinci) este declarat "corespunzător" la proba teoretică;b)la testul grilă:– fiecare întrebare va avea un punctaj stabilit de comisie, astfel încât suma punctajelor pe fiecare competență profesională examinată să fie de 9 puncte; acest punctaj va fi comunicat de comisie candidaților;– suma punctelor obținute la o competență profesională examinată reprezintă nota pentru competența profesională respectivă;– în cazul în care la una dintre competențele profesionale examinate candidatul obține nota mai mică de 6 (șase), candidatul este declarat "necorespunzător" la examenul pentru evaluarea cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză;– candidatul care a obținut la fiecare dintre competențele profesionale nota de minimum 6 (șase) este declarat "corespunzător" la proba teoretică;II.la proba practică – în funcție de aptitudinile și deprinderile dovedite, candidatul este declarant "corespunzător" sau "necorespunzător".(2)Candidatul care a obținut calificativul "corespunzător" la ambele probe este declarat "corespunzător" la examenul de evaluare a cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză.(3)Calificativul obținut la proba practică nu poate fi contestat. + 
Articolul 19(1)După evaluarea nivelului cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză, comisia de examinare stabilește rezultatul examenului și întocmește un proces-verbal de examinare, care conține următoarele date:a)data – perioada și locul desfășurării examenului;b)datele de identificare ale candidatului, respectiv numele și prenumele, codul numeric personal;c)componența comisiei de examinare;d)notele la competențele profesionale examinate, nota finală, respectiv calificativul la lucrarea scrisă/testul-grilă, calificativul obținut la proba practică și calificativul final acordat la examinare;e)numele și prenumele candidaților care au absentat sau au fost eliminați de la examen, dacă este cazul.(2)Procesul-verbal de examinare se întocmește în două exemplare și va fi semnat de către reprezentanții comisiei de examinare.(3)Atunci când examinarea se efectuează într-un centru de formare recunoscut de către ASFR care nu aparține angajatorului sau la CENAFER, procesul-verbal de examinare se întocmește în două exemplare, din care unul se eliberează angajatorului de care aparține mecanicul de locomotivă examinat.
 + 
Articolul 20Pentru candidatul care nu a promovat examenul de evaluare a cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale privind materialul rulant, pentru o categorie de conducere/infrastructura feroviară în cauză, se poate organiza o nouă examinare numai după efectuarea unui nou stagiu de practică, cu durata și conținutul prevăzute în programul de formare specific menționat la art. 8. + 
Articolul 21(1)La finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoștințele lingvistice, atunci când mecanicul de locomotivă nu are ca limbă maternă limba română, acesta trebuie să susțină și să promoveze examenul:a)pentru dobândirea competențelor lingvistice generale;b)de evaluare a cunoștințelor lingvistice în domeniul comunicării și terminologiei specifice exploatării feroviare și procedurilor de siguranță pe infrastructura feroviară din România, în situații normale, dificile și de urgențe.(2)Examenele prevăzute la alin. (1) sunt organizate într-un centru de formare prevăzut la art. 10 alin. (3).(3)Examenul prevăzut la alin. (1) lit. b) constă într-o probă teoretică, care cuprinde un test scris și un test oral.(4)Solicitantul trebuie să achite tariful aferent prestației efectuate pentru examinare.
 + 
Articolul 22(1)Comisia de examinare a mecanicului de locomotivă pentru evaluarea cunoștințelor lingvistice în domeniul comunicării și terminologiei specifice exploatării feroviare și procedurilor de siguranță pe infrastructura feroviară din România, în situații normale, dificile și de urgențe, va fi compusă din 2 reprezentanți ai centrului de formare prevăzut la art. 10 alin. (3) lit. b), dintre care președintele trebuie să fie recunoscut de către ASFR ca examinator pentru efectuarea acestui tip de examinare.(2)Din cei 2 examinatori din comisia de examinare cel puțin unul poate să nu fi participat la formarea mecanicului de locomotivă privind cunoștințele lingvistice pentru care acesta este examinat.(3)Componența comisiei de examinare se aprobă prin decizie a conducerii operatorului de transport feroviar sau administratorului/gestionarului de infrastructură feroviară căruia îi aparține centrul de formare recunoscut sau a conducerii CENAFER, după caz. + 
Articolul 23După promovarea examenului prevăzut la art. 21 alin. (1) lit. b), centrul de formare recunoscut sau CENAFER, după caz, eliberează un document specific angajatorului de care aparține mecanicul de locomotivă examinat, din care să reiasă faptul că mecanicul a promovat examenul de evaluare a cunoștințelor lingvistice.
 + 
Secţiunea a 4-aCerințe privind eliberarea certificatului complementar, modelul de certificat complementar și de copie certificată a certificatului + 
Articolul 24(1)În baza procesului-verbal prevăzut la art. 19, angajatorul eliberează un certificat mecanicului de locomotivă care a susținut și promovat examenul, în care înscrie informații conform anexei II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010, inclusiv tipul de material rulant pe care îl va conduce, infrastructura feroviară pe care va conduce, precum și categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă este autorizat să conducă.(2)Categoriile de conducere care se înscriu în certificat, precum și modul de înscriere sunt specificate la pct. 1.3. din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010.(3)Atunci când este cazul, în baza documentului specific prevăzut la art. 23, angajatorul înscrie în certificatul deținut de mecanicul de locomotivă faptul că acesta deține cunoștințe lingvistice. + 
Articolul 25(1)Modelul de "Certificat complementar" eliberat de către angajator este, în mod obligatoriu, identic cu modelul comunitar prevăzut la pct. 4 din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010, cu caracteristicile fizice prevăzute la pct. 2 din același regulament. Certificatul se completează conform cerințelor și specificațiilor din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010 și se utilizează de către angajatori și la actualizarea, modificarea și reînnoirea acestuia.(2)Certificatul se eliberează într-un singur exemplar și se înscrie de către angajator în Registrul certificatelor complementare pentru mecanicii de locomotivă, denumit în continuare RCC.(3)Operatorii de transport feroviar și administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară angajatori întocmesc RCC, în mod obligatoriu conform parametrilor de bază care au fost adoptați în modelul comunitar prin Decizia Comisiei 2010/17/CE din 29 octombrie 2009 privind adoptarea parametrilor de bază pentru registrele de evidență a permiselor de mecanici de locomotivă și a certificatelor complementare prevăzute de Directiva 2007/59/CE a Parlamentului European și a Consiliului și înregistrează toate certificatele eliberate, actualizate, modificate, reînnoite, expirate, suspendate, retrase, declarate pierdute sau distruse.(4)RCC trebuie actualizat în mod constant de către angajatori.
 + 
Articolul 26(1)Angajatorul este obligat să elibereze mecanicului de locomotivă, la cererea acestuia sau atunci când pleacă de la angajator, o copie certificată a certificatului, în care înscrie informații conform pct. 1 din anexa II Regulamentul (UE) nr. 36/2010 și data de la care mecanicul de locomotivă a încetat să conducă trenuri, precum și documente care fac dovada formării, calificărilor, experienței și competențelor profesionale ale acestuia.(2)Modelul de "Copie a certificatului complementar" eliberat de către angajator este, în mod obligatoriu, identic cu modelul comunitar prevăzut la pct. 4 din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 36/2010.(3)Deținerea unei copii a certificatului are scopul de a furniza observații despre competențele profesionale dobândite de mecanicul de locomotivă și nu reprezintă o autorizație de a conduce.(4)La eliberarea unui certificat pentru mecanicul de locomotivă de la alin. (1), operatorul de transport feroviar sau administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară care l-a angajat evaluează documentele prevăzute la alin. (1), care sunt deținute de mecanicul în cauză.
 + 
Secţiunea a 5-aCerințe privind delimitarea infrastructurii feroviare pe care mecanicul de locomotivă este autorizat să conducă + 
Articolul 27Pentru fiecare rută/traseu/itinerar pe care mecanicul de locomotivă este autorizat să conducă, angajatorul consemnează în certificat și informațiile sau restricțiile relevante despre aceasta, care sunt puse la dispoziție, în timp util, de către administratorul/gestionarul de infrastructură feroviară.
 + 
Secţiunea a 6-aCerințe privind valabilitatea certificatului, examinările periodice, procesul de formare continuă a mecanicilor de locomotivă + 
Articolul 28(1)Certificatul este valabil numai pentru materialul rulant, infrastructura feroviară și categoria de conducere înscrise în acesta.(2)Perioada de valabilitate a certificatului este stabilită de către angajator, conform prevederilor pct. 1 din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 36/2010.
 + 
Articolul 29(1)Pentru menținerea valabilității certificatului, mecanicul de locomotivă trebuie evaluat/verificat periodic, conform art. 16 alin. (2) din Norme, privind îndeplinirea cerințelor prevăzute la art. 12 și 13 din aceleași Norme, după cum urmează:a)pentru cunoștințele profesionale privind materialul rulant pe care îl conduce – la fiecare 3 ani;b)pentru cunoștințele profesionale privind infrastructura feroviară pe care conduce – la fiecare 3 ani sau după o absență mai mare de un an pe ruta respectivă;c)pentru cunoștințele lingvistice – la fiecare 3 ani sau după o absență mai mare de un an pe ruta respectivă.(2)Evaluările/verificările periodice se fac de către angajator într-un centru de instruire propriu sau, dacă acesta nu deține un centru de instruire propriu, într-un centru de instruire aparținând altui angajator sau la CENAFER, conform reglementărilor specifice în vigoare. + 
Articolul 30(1)Derularea evaluărilor periodice prevăzute la art. 29 se face conform procedurilor proprii angajatorului, care trebuie să conțină și să respecte principiile de examinare periodică din reglementările specifice în vigoare.(2)Rezultatul evaluării periodice se consemnează în documente specifice stabilite prin proceduri specifice proprii angajatorului, inclusiv în certificatul deținut de mecanicul de locomotivă și în RCC.
 + 
Capitolul IIICerințe privind procedura de actualizare a certificatului – dobândirea de către mecanicul de locomotivă a unor competențe suplimentare (autorizări suplimentare) pentru un nou tip de material rulant pe care îl va conduce, pentru o nouă infrastructură feroviară pe care va conduce sau pentru o nouă categorie de conducere + 
Articolul 31(1)Formarea mecanicului de locomotivă, deținător de certificat, pentru dobândirea unor competențe suplimentare (autorizări suplimentare) pentru un nou tip de material rulant pe care îl va conduce, pentru o infrastructură feroviară cu caracteristici noi pe care va conduce sau pentru o nouă categorie de conducere, se efectuează după cum urmează:a)pentru materialul rulant în cauză, mecanicul de locomotivă este format în baza unui nou program de formare specific, întocmit în condițiile și duratele minime de pregătire și de stagiu stabilite conform art. 7 alin. (1), pentru categoria de conducere pe care mecanicul de locomotivă o deține;b)pentru infrastructura feroviară în cauză – "rută/traseu/itinerar", mecanicul de locomotivă este format în baza unui nou program de formare specific pentru sistemul utilizat pentru organizarea circulației trenurilor pe ruta/traseul/itinerarul respectiv, întocmit în condițiile și duratele minime de pregătire și de stagiu stabilite conform art. 7 alin. (2), care va conține:– numărul de ore de formare practică, în cazul în care mecanicul a mai fost format pentru acest sistem de organizare a circulației trenurilor;– numărul de ore de formare teoretică și practică, în cazul în care mecanicul nu a mai fost format pentru acest sistem de organizare a circulației trenurilor;c)pentru categoria de conducere în cauză, mecanicul de locomotivă este format în baza unui nou program de formare specific întocmit în condițiile și duratele minime de pregătire și de stagiu stabilite conform art. 7 alin. (1), având în vedere materialul rulant pe care îl conduce și infrastructura feroviară pe care conduce.(2)Formarea mecanicului de locomotivă privind cunoștințele profesionale referitoare la noul tip de material rulant pe care îl va conduce sau pentru o infrastructură feroviară cu un alt sistem utilizat pentru organizarea circulației trenurilor pe ruta/traseul/itinerarul respectiv se face într-un centru de formare propriu angajatorului recunoscut de către ASFR pentru efectuarea acestui tip de formare. + 
Articolul 32(1)La finalizarea formării mecanicului de locomotivă privind cunoștințele profesionale referitoare la noul tip de material rulant pe care îl va conduce sau pentru o infrastructură feroviară cu un alt sistem utilizat pentru organizarea circulației trenurilor pe ruta/traseul/itinerarul respectiv, acesta trebuie să susțină și să promoveze un examen de evaluare a cunoștințelor pentru dobândirea noilor competențe profesionale.(2)Examinarea mecanicului de locomotivă pentru dobândirea unor competențe suplimentare (autorizări suplimentare) se efectuează conform prevederilor art. 13-19.(3)Președintele comisiei de examinare trebuie să fie recunoscut de către ASFR pentru:a)examinarea (evaluarea) cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale pentru materialul rulant în cauză, pentru categoria de conducere pentru care mecanicul de locomotivă va fi autorizat să conducă – pentru cazurile de la art. 31 alin. 1 lit. a) și c);b)examinarea (evaluarea) cunoștințelor pentru dobândirea competențelor profesionale pentru infrastructura feroviară în cauză – pentru cazul de la art. 31 alin. 1 lit. b). + 
Articolul 33În baza procesului-verbal întocmit urmare a examinării prevăzute la art. 32, angajatorul înscrie în certificatul deținut de mecanicul de locomotivă noul tip de material rulant pe care îl va conduce, infrastructura feroviară cu caracteristici noi pe care va conduce sau noua categorie de conducere pentru care a fost autorizat să conducă, după caz. + 
Articolul 34Pentru candidatul care nu a promovat examenul pentru dobândirea unor competențe suplimentare (autorizări suplimentare) se poate organiza o nouă examinare numai după efectuarea unui nou stagiu de practică, cu durata și conținutul prevăzute în Programul de formare specific menționat la art. 31.
 + 
Capitolul IVCerințe privind suspendarea/retragerea certificatului + 
Articolul 35În cazul suspendării/retragerii permisului unui mecanic de locomotivă din România, angajatorul suspendă/retrage imediat mecanicului în cauză certificatul, fapt care este notificat în termen de o zi lucrătoare la ASFR. + 
Articolul 36(1)Suspendarea certificatului se face și în următoarele cazuri:a)pe durata investigării cauzelor care au stat la baza producerii de accidente/incidente, în cazul în care investigatorul principal solicită acest lucru, până la termenul dispus de către acesta;b)mecanicul de locomotivă se face vinovat de producerea unui accident/incident, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare disciplinară întocmit de angajator – până la termenul dispus prin dosarul de cercetare disciplinară;c)mecanicul de locomotivă nu a efectuat sau nu a promovat evaluarea periodică prevăzută la art. 29 alin. (1), până la efectuarea și obținerea competențelor profesionale specifice sau a competențelor lingvistice, după caz, dar nu mai mult de 12 luni.(2)Retragerea certificatului se face și în următoarele cazuri:a)mecanicul de locomotivă se face vinovat de producere unui accident/incident, dacă s-a dispus acest lucru prin dosarul de cercetare disciplinară întocmit de angajator;b)mecanicul de locomotivă și-a încetat raporturile de muncă cu angajatorul;c)mecanicul de locomotivă nu a obținut în termen de 12 luni, pe perioada suspendării certificatului conform alin. (1) lit. c), certificarea competențelor profesionale specifice sau a competențelor lingvistice, după caz.
 + 
Articolul 37În cazurile prevăzute la art. 36, angajatorul suspendă/retrage imediat certificatul mecanicului de locomotivă în cauză și notifică ASFR imediat ce a luat la cunoștință despre acest fapt, arătându-se motivul suspendării (inclusiv perioada suspendării, atunci când este cazul) sau retragerii certificatului. + 
Articolul 38(1)Prin suspendarea certificatului, mecanicului de locomotivă i se suspendă, pe durata stabilită sau până la încetarea cauzelor suspendării, dreptul de a conduce materialul rulant pe infrastructura feroviară înscrisă în certificat.(2)După expirarea perioadei de suspendare, respectiv după încetarea cauzelor suspendării, angajatorul înmânează mecanicului de locomotivă în cauză certificatul și notifică imediat ASFR despre acest fapt.(3)Durata suspendării certificatului nu prelungește valabilitatea acestuia. + 
Articolul 39(1)Prin retragerea certificatului, mecanicului de locomotivă i se retrage dreptul de a conduce materialul rulant pe infrastructura feroviară înscrisă în certificat.(2)Mecanicul de locomotivă al cărui certificat a fost retras conform art. 36 alin. (2) lit. a) din cauza vinovăției producerii unui accident/incident, poate solicita obținerea unui nou certificat, cu respectarea prevederilor capitolului II, secțiunea a 3-a, numai după 60 de zile de la data retragerii certificatului, dacă nu s-a dispus alt termen prin dosarul de cercetare disciplinară întocmit de angajator.
 + 
Articolul 40(1)Personalul ASFR posesor al legitimației speciale de control și inspecție de stat poate propune suspendarea/retragerea certificatului în cazurile prevăzute la art. 36, în baza unei note de constatare încheiate și adusă la cunoștința angajatorului, după care angajatorul procedează la ridicarea certificatului respectiv. În acest caz, angajatorul notifică ASFR în cel mai scurt timp despre suspendarea/retragerea certificatului, inclusiv perioada suspendării, atunci când este cazul.(2)Dacă în cadrul acțiunilor de control și inspecție de stat se constată existența unuia dintre cazurile prevăzute la art. 36 și nerespectarea prevederilor art. 37, personalul ASFR dispune suspendarea/retragerea certificatului mecanicului de locomotivă în cauză și aplicarea măsurilor legale ce se impun împotriva celor vinovați. Suspendarea/Retragerea certificatului va fi notificată de personalul constatator imediat angajatorului, precum și conducerii ASFR. În acest caz, angajatorul ridică certificatul mecanicului în cauză și notifică ASFR în termen de o zi lucrătoare despre acest fapt.
 + 
Articolul 41În toate cazurile de suspendare și retragere a unui certificat, angajatorul actualizează RCC.
 + 
Capitolul VDispoziții finale + 
Secţiunea 1Valabilitatea autorizațiilor eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.262/2005, cu modificările și completările ulterioare + 
Articolul 42(1)Pe perioada valabilității autorizațiilor pentru efectuarea unor activități specifice în activitatea de manevră și/sau de conducere a trenurilor și a autorizațiilor pentru efectuarea unor operații specifice altor funcții, eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului, nr. 2.262/2005, cu modificările și completările ulterioare, suspendarea sau retragerea acestora se poate face în cazurile prevăzute la art. 36.(2)În cazul suspendării autorizațiilor prevăzute la alin. (1), respectiv al încetării suspendării acestora, angajatorul și ASFR procedează conform prevederilor art. 37 și 38.(3)În cazul retragerii autorizațiilor prevăzute la alin. (1), mecanicului de locomotivă i se retrage/i se retrag permisul/permisele de conducere pe tip de locomotivă pe care le deține.(4)Autorizațiile prevăzute la alin. (1) retrase trebuie transmise în termen de 5 zile la ASFR pentru anulare.
 + 
Secţiunea a 2-aEliberarea certificatului mecanicilor de locomotivă care dețin permis/permise de conducere pe tip de locomotivă și autorizații eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.262/2005, cu modificările și completările ulterioare + 
Articolul 43Pentru eliberarea certificatului pentru mecanicii de locomotivă care dețin permis/permise de conducere pe tip de locomotivă și autorizații eliberate conform Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.262/2005, cu modificările și completările ulterioare, se procedează conform prevederilor art. 37 alin. (2) din anexa nr. 1 la ordin.
 + 
Secţiunea a 3-aEliberarea certificatului mecanicilor mașini grele de cale, mașini grele sudura căii și drezine pantograf care dețin autorizație pentru exercitarea funcției eliberată conform Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.262/2005, cu modificările și completările ulterioare + 
Articolul 44Pentru eliberarea certificatului pentru mecanicii care dețin autorizație pentru exercitarea funcției de mecanic mașini grele de cale, mașini grele sudura căii și drezine pantograf eliberată conform Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.262/2005, cu modificările și completările ulterioare, se procedează conform prevederilor art. 43 alin. (2) din anexa nr. 1 la ordin.
 + 
Secţiunea a 4-aCerințe privind accesul la datele înscrise în RCC, schimbul de date și durata păstrării acestora + 
Articolul 45(1)Operatorii de transport feroviar și administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară furnizează, în baza unei cereri motivate, date înscrise în RCC, în conformitate cu prevederile pct. 4 din anexa II la Decizia Comisiei 2010/17/CE, ASFR, autorităților competente din celelalte state membre ale Uniunii Europene unde își desfășoară activitatea, Organismului de Investigare Feroviar Român – OIFR, organismelor de investigare din celelalte state membre ale Uniunii Europene instituite în conformitate cu art. 21 din Directiva 2004/49/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind siguranța căilor ferate comunitare și de modificare a Directivei 95/18/CE a Consiliului privind acordarea de licențe întreprinderilor feroviare și a Directivei 2001/14/CE privind repartizarea capacităților de infrastructură feroviară și perceperea de tarife pentru utilizarea infrastructurii feroviare și certificarea siguranței, precum și mecanicilor de locomotivă.(2)Accesul la datele înscrise în RCC și schimbul de date se efectuează în conformitate cu prevederile pct. 5 din anexa II la Decizia Comisiei 2010/17/CE.(3)Durata păstrării datelor înscrise în RCC se efectuează în conformitate cu prevederile pct. 6 din anexa II la Decizia Comisiei 2010/17/CE.
 + 
Secţiunea a 5-aCerințe privind contestațiile + 
Articolul 46Posibilitatea efectuării unei contestații de către mecanicul de locomotivă prin care să se poată solicita o reevaluare a unei decizii privind rezultatul evaluării cunoștințelor și a competenței profesionale privind materialul rulant/infrastructura feroviară în cauză, rezultatul examinării profesionale periodice și actualizarea, suspendarea sau retragerea unui certificat trebuie să fie inclusă în procedurile de eliberare și actualizare a certificatului proprii angajatorului, conform art. 15 alin. (2) din Norme.
 + 
Secţiunea a 6-aCerințe privind prevenirea falsificării certificatului și a copiei certificate a acestuia + 
Articolul 47(1)Pentru prevenirea falsificării certificatului și a copiei certificate a acestuia, angajatorul procedează conform prevederilor pct. 3 din anexele II și III la Regulamentul (UE) nr. 36/2010.(2)Modul de prevenire a falsificării certificatului și a copiei certificate a acestuia fac parte din procedurile de eliberare și actualizare a certificatului proprii angajatorului.
 + 
Secţiunea a 7-aCerințe privind înregistrările efectuate de CENAFER, centrele de formare aparținând operatorilor de transport feroviar – administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară și examinatori + 
Articolul 48Centrele de formare aparținând operatorilor de transport feroviar și administratorului/gestionarilor de infrastructură feroviară, CENAFER și examinatorii responsabili cu evaluarea mecanicilor de locomotivă arhivează documentele specifice care au stat la baza dobândirii competențelor profesionale și a cunoștințelor lingvistice, a organizării și desfășurării examenelor pentru acordarea certificatului și a evaluărilor periodice, conform legislației în vigoare.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x