CELEX:32025R0420: Regulamentul delegat (UE) 2025/420 al Comisiei din 16 decembrie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2022/2554 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează criteriile de stabilire a componenței echipei de examinare comună pentru a asigura o participare echilibrată a membrilor personalului AES și al autorităților competente relevante, modul de desemnare, sarcinile și acordurile de lucru ale acestora
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 14/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 16/12/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 13/04/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 6
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Stabilitate Financiară, Servicii Financiare și Uniunea Piețelor de Capital
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/420 |
24.3.2025 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2025/420 AL COMISIEI
din 16 decembrie 2024
de completare a Regulamentului (UE) 2022/2554 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare care precizează criteriile de stabilire a componenței echipei de examinare comună pentru a asigura o participare echilibrată a membrilor personalului AES și al autorităților competente relevante, modul de desemnare, sarcinile și acordurile de lucru ale acestora
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind reziliența operațională digitală a sectorului financiar și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 și (UE) 2016/1011 (1), în special articolul 41 alineatul (2) al doilea paragraf,
întrucât:
(1) |
Cadrul de supraveghere instituit prin Regulamentul (UE) 2022/2554 ar trebui să se bazeze pe o cooperare structurată și continuă între autoritățile europene de supraveghere (AES) și autoritățile competente prin intermediul Forumului de supraveghere și al echipelor de examinare comună. |
(2) |
Autoritățile menționate la articolul 40 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2022/2554 ar trebui să se asigure că membrii personalului lor care urmează să fie desemnați membri ai echipei de examinare comună menționate la articolul 40 alineatul (1) din regulamentul respectiv au cunoștințele tehnice de specialitate necesare pentru profilurile de care este nevoie în echipele de examinare comună. Demonstrarea faptului că o autoritate nu dispune de personal care să aibă cunoștințele tehnice de specialitate specifice necesare în echipele de examinare comună ar trebui să fie considerată de supraveghetorul principal drept o justificare a scutirii, la momentul respectiv, a autorităților de obligația de a numi membri ai personalului în echipele de examinare comună. În acest caz, autoritatea ar trebui totuși să se angajeze să depună toate eforturile pentru a remedia această lipsă de cunoștințe de specialitate și să încerce să își consolideze capacitățile pentru a contribui la echipele de examinare comună în cadrul următorului exercițiu. |
(3) |
Membrii personalului autorităților menționate la articolul 40 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2022/2554 care sunt desemnați membri ai unei echipe de examinare comună de tipul celei menționate la articolul 40 alineatul (1) din regulamentul respectiv ar trebui să fie în continuare angajați ai autorității care face desemnarea și, prin urmare, să li se aplice în continuare programul de lucru și locul permanent de desfășurare a activității prevăzute în contractele lor de muncă. |
(4) |
Pentru a asigura utilizarea cea mai eficace a resurselor în executarea activităților de supraveghere, membrii echipelor de examinare comună ar trebui să poată face parte din mai multe echipe de examinare comună și să poată supraveghea mai mulți furnizori terți esențiali de servicii TIC. Numărul furnizorilor terți esențiali de servicii TIC care urmează să fie repartizați unui anumit membru al echipei de examinare comună și nevoile generale de personal ale echipelor de examinare comună ar trebui să țină seama de profilul de risc al furnizorilor terți esențiali de servicii TIC și de nivelul preconizat de intensitate al activităților de supraveghere. Această posibilitate de a supraveghea mai mulți furnizori terți esențiali de servicii TIC este luată în considerare în planul multianual strategic de supraveghere, actualizat anual de supraveghetorii principali în măsura în care este necesar, și este reflectată în planul de supraveghere anual individual. Pentru a asigura fiabilitatea angajării planificate și în curs a resurselor de personal destinate echipelor de examinare comună de către autoritățile de desemnare, supraveghetorul principal ar trebui să consulte atât Rețeaua de supraveghere comună, cât și Forumul de supraveghere cu privire la planul de supraveghere multianual strategic. |
(5) |
Supraveghetorul principal ar trebui să aplice o combinație de criterii și principii pentru a determina numărul de membri ai personalului din fiecare echipă de examinare comună și componența rezultată. Având în vedere amprenta tehnologică și geografică diversă și utilizarea de către diverse entități financiare a furnizorilor terți esențiali de servicii TIC, criteriile și principiile respective ar trebui să țină seama de natura tehnică a sarcinilor de supraveghere, de gradul diferit de dependență a entităților financiare de serviciile furnizate de furnizorii terți esențiali de servicii TIC, de distribuția geografică, de dimensiunea și de numărul entităților financiare care se bazează pe aceste servicii și, dacă este posibil, de o reprezentare transsectorială proporțională. În îndeplinirea acestei sarcini, supraveghetorul principal ar trebui să se bazeze pe informațiile furnizate de autoritățile competente în contextul desemnării furnizorilor terți esențiali de servicii TIC, inclusiv pe informațiile necesare pentru toate subcriteriile prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2024/1502 al Comisiei (2), și să ia în considerare caracterul critic al furnizorilor terți esențiali de servicii TIC pentru furnizarea de servicii financiare specifice atât la nivelul statelor membre, cât și la nivelul Uniunii. |
(6) |
Pentru a se asigura faptul că structura și componența echipelor de examinare comună sunt adecvate scopului și pentru a asigura în mod continuu eficiența și eficacitatea cadrului de supraveghere, supraveghetorul principal și membrii echipelor de examinare comună ar trebui să evalueze periodic realizările echipelor de examinare comună. Supraveghetorul principal și autoritățile de desemnare ar trebui să utilizeze aceste evaluări pentru a verifica dacă membrii echipelor de examinare comună sunt în continuare apți să își îndeplinească sarcinile și, atunci când este cazul, să modifice componența echipelor de examinare comună. |
(7) |
Pentru a se asigura că membrii echipelor de examinare comună lucrează în mod unitar și că activitățile de supraveghere se desfășoară în mod consecvent, AES ar trebui să specifice procedurile de supraveghere care trebuie aplicate de membrii echipelor de examinare comună și de coordonatorul supraveghetorului principal în vederea îndeplinirii sarcinilor lor. |
(8) |
Întrucât sarcinile de supraveghere implică prelucrarea de informații confidențiale, supraveghetorul principal ar trebui să acorde membrilor echipei de examinare comună acces la astfel de informații și la resursele aferente – care pot fi informatice (incluzând instrumente, aplicații și seturi de date) și de alt tip (incluzând politici, proceduri și documentație) – pe baza principiului necesității de a cunoaște și în limitele domeniului de aplicare specificat al misiunilor lor, dacă acest lucru este necesar pentru ca membrii echipei de examinare comună să asiste supraveghetorul principal la îndeplinirea funcțiilor sau a sarcinilor sale statutare. Atunci când stabilește acorduri între supraveghetorul principal și autoritățile competente pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2024/1505 al Comisiei (3), pentru a asigura finanțarea adecvată a costurilor asociate resurselor furnizate de autoritățile de desemnare, supraveghetorul principal ar trebui să includă în aceste acorduri o secțiune care să detalieze procedura de rambursare a costurilor directe și indirecte ale tuturor autorităților de desemnare care participă la echipele de examinare comună. În plus, pentru a asigura o execuție transparentă și fiabilă a activităților de supraveghere, acordurile respective ar trebui, de asemenea, să asigure faptul că membrii echipelor de examinare comună își îndeplinesc sarcinile fără niciun conflict de interese. |
(9) |
Prezentul regulament are la bază proiectul de standarde tehnice de reglementare prezentat Comisiei Europene de Autoritatea Bancară Europeană, Autoritatea Europeană de Asigurări și Pensii Ocupaționale și Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe. |
(10) |
Comitetul comun al autorităților europene de supraveghere menționat la articolul 54 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (4), la articolul 54 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (5) și la articolul 54 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (6) a efectuat consultări publice deschise cu privire la proiectul de standarde tehnice de reglementare pe care se bazează prezentul regulament, a analizat costurile și beneficiile potențiale ale standardelor propuse și a solicitat avizul Grupului părților interesate din domeniul bancar, instituit în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, al Grupului părților interesate din domeniul asigurărilor și reasigurărilor și al Grupului părților interesate din domeniul pensiilor ocupaționale, instituite în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010, precum și al Grupului părților interesate din domeniul valorilor mobiliare și piețelor, instituit în conformitate cu articolul 37 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Sarcinile membrilor echipei de examinare comună
(1) Membrii echipei de examinare comună își îndeplinesc sarcinile sub coordonarea coordonatorului supraveghetorului principal. Aceste sarcini includ sprijinirea continuă a activităților desfășurate de supraveghetorul principal și executarea unor sarcini specifice. Sarcinile membrilor echipei de examinare comună sunt următoarele:
(a) |
acordarea de asistență supraveghetorului principal la pregătirea și elaborarea planului de supraveghere anual individual menționat la articolul 33 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2022/2554; |
(b) |
acordarea de asistență supraveghetorului principal la efectuarea evaluării menționate la articolul 33 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2022/2554; |
(c) |
evaluarea informațiilor obținute de supraveghetorul principal de la furnizorii terți esențiali de servicii TIC în temeiul articolului 37 din Regulamentul (UE) 2022/2554 și al capitolului II din Regulamentul delegat (UE) 2025/295 al Comisiei (7); |
(d) |
efectuarea investigațiilor generale cu privire la furnizorii terți esențiali de servicii TIC menționate la articolul 38 din Regulamentul (UE) 2022/2554; |
(e) |
efectuarea inspecțiilor menționate la articolul 39 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/2554; |
(f) |
elaborarea recomandărilor menționate la articolul 35 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE) 2022/2554; |
(g) |
evaluarea planului de remediere și a rapoartelor privind progresele înregistrate menționate la articolul 4 din Regulamentul delegat (UE) 2025/295; |
(h) |
pregătirea și elaborarea cererilor și a deciziilor menționate la articolul 35 alineatul (6), la articolul 37 alineatul (1), la articolul 38 alineatul (4) și la articolul 39 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2022/2554; |
(i) |
acordarea de asistență supraveghetorului principal în cadrul contribuției sale la activitățile de supraveghere orizontală, inclusiv la elaborarea criteriilor de referință cuprinzătoare menționate la articolul 32 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2022/2554; |
(j) |
asigurarea faptului că informațiile relevante referitoare la entitățile financiare care utilizează serviciile furnizate de furnizorii terți esențiali de servicii TIC îi sunt comunicate supraveghetorului principal; |
(k) |
acordarea de asistență supraveghetorului principal în activitățile ad-hoc neplanificate pe care acesta le consideră necesare în scopul supravegherii. |
(2) În cazul în care supraveghetorul principal revizuiește în mod semnificativ planul de supraveghere anual individual în cursul anului, acesta îi implică pe membrii echipei de examinare comună în executarea planului de supraveghere anual individual și în revizuirea sa.
Articolul 2
Instituirea echipei de examinare comună
(1) După prima desemnare a unui furnizor terț de servicii TIC ca fiind esențial în conformitate cu articolul 31 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul (UE) 2022/2554, supraveghetorul principal, de comun acord cu Rețeaua de supraveghere comună menționată la articolul 34 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/2554, instituie echipa de examinare comună responsabilă cu desfășurarea activităților de supraveghere a respectivului furnizor terț esențial de servicii TIC.
(2) În cazul în care apar modificări semnificative ale situației furnizorului terț esențial de servicii TIC, supraveghetorul principal poate actualiza, de comun acord cu Rețeaua de supraveghere comună, componența echipei de examinare comună responsabile cu desfășurarea activităților de supraveghere a respectivului furnizor terț esențial de servicii TIC.
În acest scop, modificările semnificative cu privire la furnizorul terț esențial de servicii TIC se referă la oricare dintre următoarele:
(a) |
serviciile furnizate de furnizorul terț esențial de servicii TIC; |
(b) |
activitățile desfășurate de entitățile financiare care sunt sprijinite de serviciile TIC ale furnizorului terț esențial de servicii TIC; |
(c) |
lista furnizorilor terți esențiali de servicii TIC de la nivelul Uniunii menționate la articolul 31 alineatul (9) din Regulamentul (UE) 2022/2554. |
(3) Autoritățile menționate la articolul 40 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2022/2554 numesc una sau mai multe persoane din cadrul personalului lor care urmează să fie desemnate membre ale echipei de examinare comună. O persoană poate fi numită și desemnată membră în una sau mai multe echipe de examinare comună.
(4) Supraveghetorul principal desemnează persoanele numite membre ale echipei de examinare comună fie cu normă întreagă, fie cu fracțiune de normă, în funcție de disponibilitatea acestora, de nevoile specifice ale supraveghetorului principal și de acordul dintre autoritatea de desemnare și supraveghetorul principal.
(5) Atunci când numesc membrii echipelor de examinare comună, autoritățile menționate la articolul 40 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2022/2554 evaluează cunoștințele lor tehnice de specialitate, calificările și competențele acestora în domeniul TIC și în domeniile relevante, inclusiv competențele de comunicare și de colaborare, precum și competențele de audit și de supraveghere.
(6) Supraveghetorul principal poate solicita autorităților de desemnare să își modifice numirile numai în circumstanțe justificate și atunci când profilurile persoanelor numite nu corespund profilului resurselor necesare.
(7) Supraveghetorul principal și autoritățile iau toate măsurile adecvate și posibile pentru a se asigura că echipa de examinare comună dispune de personal adecvat în conformitate cu planul de supraveghere anual individual.
Articolul 3
Membrii echipei de examinare comună
(1) Supraveghetorul principal stabilește numărul de membri ai echipei de examinare comună și componența acesteia de comun acord cu Rețeaua de supraveghere comună menționată la articolul 34 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2022/2554 și în consultare cu Forumul de supraveghere menționat la articolul 32 alineatul (1) din regulamentul respectiv.
(2) Supraveghetorul principal stabilește numărul respectiv în cadrul procesului de instituire a echipei de examinare comună și, după caz, de-a lungul timpului, ținând seama de:
(a) |
sarcinile incluse în planurile de supraveghere anuale individuale elaborate pentru fiecare furnizor terț esențial de servicii TIC care face obiectul supravegherii de către echipa de examinare comună; |
(b) |
obiectivele strategice ale planului de supraveghere multianual elaborat pentru toți furnizorii terți esențiali de servicii TIC care fac obiectul supravegherii de către echipa de examinare comună. |
(3) Pentru a stabili numărul și componența membrilor echipei de examinare comună, supraveghetorul principal ia în considerare cel puțin toate elementele următoare:
(a) |
nivelul preconizat de intensitate al activităților de supraveghere care urmează să fie desfășurate în legătură cu toți furnizorii terți esențiali de servicii TIC; |
(b) |
dimensiunea și complexitatea furnizorului terț de servicii TIC care face obiectul supravegherii de către echipa de examinare comună și de către AES în calitate de supraveghetori principali; |
(c) |
nevoile individuale specifice de supraveghere legate de furnizorul terț esențial de servicii TIC specific, astfel cum au fost evaluate de supraveghetorul principal; |
(d) |
stabilitatea componenței echipei de examinare comună, asigurând păstrarea corespunzătoare a cunoștințelor; |
(e) |
competențele necesare pentru executarea sarcinilor de către echipa de examinare comună, având în vedere cerințele în materie de cunoștințe TIC tehnice și non-tehnice; |
(f) |
statele membre în care furnizorul terț esențial de servicii TIC furnizează servicii TIC care sprijină funcții critice sau importante ale entităților financiare și autoritățile competente care supraveghează entitățile financiare care utilizează serviciile respective; |
(g) |
diferitele tipuri, dimensiuni și numere de entități financiare cărora furnizorul terț esențial de servicii TIC le furnizează servicii TIC care sprijină funcții critice sau importante; |
(h) |
autoritățile competente care supraveghează entitățile financiare cele mai dependente de serviciile TIC furnizate de furnizorii terți esențiali de servicii TIC; |
(i) |
o reprezentare transsectorială proporțională a autorităților de desemnare a echipei de examinare comună. |
(4) Atunci când desemnează membrii echipei de examinare comună, autoritățile menționate la articolul 40 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2022/2554 iau în considerare cel puțin alineatul (3) literele (c), (d), (e), (g) și (h).
Articolul 4
Modificarea componenței echipei de examinare comună
Periodic sau în cazul în care supraveghetorul principal se schimbă sau în cazul în care apar modificări semnificative, astfel cum se specifică la articolul 2 alineatul (2), supraveghetorul principal, după consultarea membrilor echipei de examinare comună, evaluează rezultatele membrilor respectivi. Atât autoritățile de desemnare, cât și supraveghetorul principal utilizează rezultatele acestei evaluări pentru a decide dacă este oportun să modifice componența echipei de examinare comună.
Articolul 5
Acordurile de lucru ale membrilor echipei de examinare comună
(1) Membrii echipei de examinare comună își îndeplinesc sarcinile identificate în planul de supraveghere anual individual cu competența, grija și diligența necesare, fără nicio părtinire și în conformitate cu instrucțiunile coordonatorului supraveghetorului principal menționat la articolul 40 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2022/2554.
(2) La îndeplinirea sarcinilor de supraveghere, membrii echipei de examinare comună aplică procedurile de supraveghere elaborate în comun de autoritățile europene de supraveghere cu privire la desfășurarea activităților de supraveghere și la orice domeniu operațional relevant, inclusiv specificațiile referitoare la utilizarea instrumentelor și a echipamentelor informatice și la gestionarea timpului.
(3) Membrii echipei de examinare comună urmează specificațiile și instrucțiunile privind prelucrarea informațiilor și a datelor furnizate de coordonatorul supraveghetorului principal menționat la articolul 40 alineatul (2) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2022/2554 și respectă regimul de confidențialitate al autorităților europene de supraveghere.
(4) Supraveghetorul principal și autoritățile de desemnare stabilesc acorduri pentru punerea în aplicare a cerințelor prevăzute în prezentul regulament, inclusiv acorduri referitoare la timpul petrecut și la costurile estimate legate de activitățile de supraveghere desfășurate de echipa de examinare comună, la formare și la considerații de etică și conduită în legătură cu rolul membrilor echipei de examinare comună, după caz.
(5) Supraveghetorul principal și autoritățile de desemnare se asigură că acordurile menționate la alineatul (4) sunt puse în aplicare, revizuite și actualizate în timp util.
Articolul 6
Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 16 decembrie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 333, 27.12.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/2554/oj.
(2) Regulamentul delegat (UE) 2024/1502 al Comisiei din 22 februarie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2022/2554 al Parlamentului European și al Consiliului prin precizarea criteriilor pentru desemnarea furnizorilor terți de servicii TIC ca fiind esențiali pentru entitățile financiare (JO L, 2024/1502, 30.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1502/oj).
(3) Regulamentul delegat (UE) 2024/1505 al Comisiei din 22 februarie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2022/2554 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea cuantumului taxelor de supraveghere care vor fi percepute de supraveghetorul principal furnizorilor terți esențiali de servicii TIC și a modului în care trebuie plătite taxele respective (JO L, 2024/1505, 30.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2024/1505/oj).
(4) Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1093/oj).
(5) Regulamentul (UE) nr. 1094/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări și pensii ocupaționale), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/79/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1094/oj).
(6) Regulamentul (UE) nr. 1095/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorității europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare și piețe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE și de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
(7) Regulamentul delegat (UE) 2025/295 al Comisiei din 24 octombrie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2022/2554 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește standardele tehnice de reglementare privind armonizarea condițiilor care permit desfășurarea activităților de supraveghere (JO L, 2025/295, 13.2.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/295/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/420/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)