CELEX:32025R0027: Regulamentul delegat (UE) 2025/27 al Comisiei din 30 octombrie 2024 de completare a Regulamentului (UE) 2024/1143 al Parlamentului European și al Consiliului cu norme privind înregistrarea și protecția indicațiilor geografice, a specialităților tradiționale garantate și a mențiunilor facultative de calitate, precum și de abrogare a Regulamentului delegat (UE) nr. 664/2014
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 20/01/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 30/10/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 18/01/2025; intrare în vigoare data publicării +3 a se vedea articolul 14
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Agricultură și Dezvoltare Rurală
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/27 |
15.1.2025 |
REGULAMENTUL DELEGAT (UE) 2025/27 AL COMISIEI
din 30 octombrie 2024
de completare a Regulamentului (UE) 2024/1143 al Parlamentului European și al Consiliului cu norme privind înregistrarea și protecția indicațiilor geografice, a specialităților tradiționale garantate și a mențiunilor facultative de calitate, precum și de abrogare a Regulamentului delegat (UE) nr. 664/2014
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/1143 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 aprilie 2024 privind indicațiile geografice pentru vin, băuturi spirtoase și produse agricole, precum și privind specialitățile tradiționale garantate și mențiunile facultative de calitate pentru produsele agricole, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1308/2013, (UE) 2019/787 și (UE) 2019/1753 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1151/2012 (1), în special articolul 17 alineatul (10), articolul 24 alineatul (10), articolul 47 alineatul (5), articolul 54 alineatul (2), articolul 61 alineatul (10), articolul 66 alineatul (3), articolul 68 alineatul (5),
întrucât:
(1) |
Regulamentul (UE) 2024/1143 instituie un cadru comun unic la nivelul Uniunii pentru înregistrarea și protejarea indicațiilor geografice în trei sectoare agricole: vin, băuturi spirtoase și produse agricole. În acest scop, Regulamentul (UE) 2024/1143 a modificat sau a abrogat, în măsura în care a fost necesar, actele Uniunii care prevedeau cadre separate în sectoarele respective. În special, Regulamentul (UE) 2024/1143 a modificat Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (2) în ceea ce privește indicațiile geografice din sectorul vitivinicol și Regulamentul (UE) 2019/787 al Parlamentului European și al Consiliului (3) în ceea ce privește indicațiile geografice din sectorul băuturilor spirtoase și a abrogat Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European și al Consiliului (4), referitor la indicațiile geografice din sectorul produselor agricole și alimentare. |
(2) |
Regulamentul (UE) 2024/1143 împuternicește Comisia să adopte acte delegate și acte de punere în aplicare pentru toate cele trei sectoare agricole: vin, băuturi spirtoase și produse agricole. |
(3) |
Pentru a se asigura buna funcționare a pieței vinului, a pieței băuturilor spirtoase și a pieței produselor agricole în noul cadru juridic și, în special, pentru a se simplifica și raționaliza funcționarea sistemului indicațiilor geografice pentru vin, băuturi spirtoase și produse agricole, precum și a sistemului specialităților tradiționale garantate, trebuie adoptate anumite norme prin intermediul unor acte delegate. |
(4) |
Pentru a se spori transparența și securitatea juridică în cadrul procedurilor de opoziție, Comisia trebuie să informeze în timp util solicitanții cu privire la eventualele opoziții primite împotriva cererilor lor. |
(5) |
Pentru ca procedura de opoziție să aibă etape clare, este necesar să se identifice cu precizie data de începere a consultărilor corespunzătoare dintre oponent și solicitant în vederea ajungerii la un acord și să se specifice obligațiile statului membru solicitant în cazul în care acesta consideră că modificările aduse cererii, în urma unui acord la care s-a ajuns în contextul unei proceduri de opoziție, sunt substanțiale. |
(6) |
Din motive de transparență și pentru a se îmbunătăți calitatea și uniformitatea informațiilor referitoare la indicațiile geografice, o cerere de aprobare a unei modificări la nivelul Uniunii a caietului de sarcini al unui produs pentru care nu a fost publicat niciodată un document unic sau un echivalent al acestuia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene trebuie să includă un document unic care să îndeplinească cerințele respective pentru documentele unice din sectorul vitivinicol, din sectorul băuturilor spirtoase și din sectorul produselor agricole. |
(7) |
Trebuie stabilită o procedură de aprobare a modificărilor standard și a modificărilor temporare, pentru ca statele membre să poată efectua o evaluare adecvată a cererilor și pentru a se putea garanta o abordare consecventă la nivelul tuturor statelor membre, inclusiv în cazul indicațiilor geografice transfrontaliere. Gradul de acuratețe și de exhaustivitate a evaluării efectuate de statele membre trebuie să fie echivalent cu gradul de acuratețe și de exhaustivitate necesar pentru procesul de evaluare din cadrul procedurii aplicabile cererilor de înregistrare a unei indicații geografice. |
(8) |
Modificările standard și cele temporare legate de indicațiile geografice din țări terțe trebuie să urmeze abordarea prevăzută pentru statele membre, iar decizia de aprobare trebuie luată în conformitate cu sistemul în vigoare în țara terță în cauză. |
(9) |
Pentru a se asigura securitatea juridică, orice hotărâre judecătorească sau decizie administrativă națională aplicabilă imediat care anulează o decizie de aprobare a unei modificări standard trebuie comunicată Comisiei în scopul publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și, prin urmare, în scopul informării tuturor utilizatorilor și autorităților de control din Uniune. |
(10) |
Din motive de securitate juridică și de gestionare eficientă a sistemului, trebuie să se prevadă norme detaliate privind cerințele și termenele-limită pentru comunicarea modificărilor standard sau temporare aprobate. |
(11) |
Este necesar să se prevadă norme prin care să se stabilească coordonarea între procedurile de modificare a unui caiet de sarcini în cazurile în care sunt în curs în același timp la Comisie și, respectiv, la autoritatea competentă a statului membru cereri privind o modificare la nivelul Uniunii și o modificare standard. Întrucât ambele cereri modifică același caiet de sarcini, urmând două proceduri paralele diferite cu calendare diferite, trebuie instituite norme pentru a se evita inconsecvențele. |
(12) |
Deși modificările standard ale caietelor de sarcini sunt aprobate de statele membre în urma unei proceduri specifice care diferă de procedura de aprobare a modificărilor la nivelul Uniunii, ce ține de responsabilitatea Comisiei, modificările standard trebuie tratate împreună cu modificările la nivelul Uniunii atunci când sunt considerate indisolubil legate de acestea, mai exact atunci când o modificare standard are ca rezultat sau este declanșată de o modificare la nivelul Uniunii. Această excepție trebuie să permită tratarea simultană a subiectelor conexe, în cadrul unei singure proceduri administrative, asigurându-se, astfel, eficiența și coerența procedurii. |
(13) |
Pentru a se garanta o abordare coerentă a restricțiilor privind originea materiilor prime în cazul indicațiilor geografice protejate, trebuie să fie obligatorie, de asemenea, prezentarea unei justificări în ceea ce privește legătura, dacă cerințele ca anumite etape ale producției să se desfășoare în aria geografică delimitată impun restricții. |
(14) |
Pentru a se garanta caracterul relevant și succint al informațiilor conținute în caietul de sarcini al specialităților tradiționale garantate și pentru a se evita cererile de înregistrare sau cererile de aprobare a unei modificări a caietului de sarcini al unei specialități tradiționale garantate excesiv de voluminoase, trebuie prevăzută o limită privind lungimea caietelor de sarcini. |
(15) |
Din motive de securitate juridică și de claritate, aprobarea de către Comisie a unei cereri de aprobare a unei modificări a caietului de sarcini al unei specialități tradiționale garantate trebuie să vizeze doar modificările care sunt descrise în mod corespunzător. |
(16) |
Având în vedere practicile comerciale, în mod similar cu dispozițiile adoptate pentru indicațiile geografice în Regulamentul (UE) 2024/1143, trebuie să existe claritate în ceea ce privește utilizarea unei specialități tradiționale garantate în denumirea comercială a unui produs prelucrat a cărui compoziție include, printre ingrediente, produsul desemnat de specialitatea tradițională garantată. Trebuie să se garanteze că o astfel de utilizare se realizează în conformitate cu practicile comerciale loiale. |
(17) |
Normele adoptate în temeiul respectivelor împuterniciri trebuie să instituie un cadru juridic unic și coerent care să completeze Regulamentul (UE) 2024/1143 în ceea ce privește protecția și procedurile de înregistrare a unei denumiri și de modificare a unui caiet de sarcini legat de indicațiile geografice și de specialitățile tradiționale garantate. Deși sunt întemeiate pe împuterniciri diferite prevăzute în Regulamentul (UE) 2024/1143, aceste norme constituie un sistem de reglementare unic. |
(18) |
În ceea ce privește indicațiile geografice, împuternicirile vizează procedurile și termenul-limită pentru procedura de opoziție, modificările la nivelul Uniunii pentru care nu a fost publicat niciun document unic, relația dintre modificarea la nivelul Uniunii și modificarea standard, procedura și conținutul în cazul modificărilor standard și, numai în ceea ce privește produsele agricole, condițiile suplimentare referitoare la aprovizionarea cu materii prime. În ceea ce privește specialitățile tradiționale garantate, împuternicirile vizează normele care limitează informațiile din caietul de sarcini al produsului, procedurile și termenul-limită pentru procedura de opoziție, procedura de modificare a unui caiet de sarcini și normele privind utilizarea specialităților tradiționale garantate care desemnează un produs utilizat ca ingredient în denumirea unui produs prelucrat. |
(19) |
Toate elementele esențiale ale procedurilor și ale protecției privind indicațiile geografice și specialitățile tradiționale garantate sunt prevăzute în Regulamentul (UE) 2024/1143. În special, în ceea ce privește indicațiile geografice, unul dintre principalele obiective ale regulamentului respectiv este cel de a institui un sistem de protecție unitar și exhaustiv, bazat pe aceleași norme procedurale și gestionat de același comitet. Coerența sistemului respectiv ar fi mai bine asigurată dacă normele ar fi prevăzute în același act. Având în vedere cele de mai sus, pentru coerența sistemului în ansamblu, toate normele suplimentare cu aplicabilitate generală care se referă la elementele neesențiale ale actului legislativ necesare pentru asigurarea bunei funcționări a sistemului indicațiilor geografice și specialităților tradiționale trebuie să fie reunite în același act. |
(20) |
Normele adoptate pe baza acestor împuterniciri au același obiectiv, și anume facilitarea aplicării fără probleme a sistemului unitar de înregistrare, modificare și protecție a indicațiilor geografice și a specialităților tradiționale garantate, la toate nivelurile și în diversele sale etape. Toate aceste norme fac parte din același flux de lucru conceput pentru a proteja și a gestiona indicațiile geografice și specialitățile tradiționale garantate din Uniune. |
(21) |
Regulamentul delegat (UE) nr. 664/2014 al Comisiei (5), care completează Regulamentul (UE) nr. 1151/2012, trebuie abrogat, pentru a se elimina toate dispozițiile care ar fi în contradicție cu dispozițiile din prezentul regulament, acestea aplicându-se și sectorului produselor agricole, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
CAPITOLUL I
DISPOZIȚIE INTRODUCTIVĂ
Articolul 1
Obiect
Prezentul regulament completează Regulamentul (UE) 2024/1143 în ceea ce privește următoarele aspecte:
(a) |
referitor la indicațiile geografice:
|
(b) |
referitor la specialitățile tradiționale garantate:
|
CAPITOLUL II
INDICAȚII GEOGRAFICE
Articolul 2
Norme procedurale pentru opoziție
(1) Atunci când primește o opoziție în temeiul articolului 17 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1143, Comisia informează fără întârziere solicitantul cu privire la opoziție.
(2) Perioada de trei luni în care oponentul și solicitantul pot desfășura consultări corespunzătoare, menționată la articolul 17 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1143, începe la data la care invitația le este transmisă prin mijloace electronice.
(3) În sensul articolului 17 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1143, numele și datele de contact ale autorității sau ale persoanei care a depus opoziția sunt comunicate autorității, organismului sau persoanei care a depus cererea de înregistrare, cererea de aprobare a unei modificări la nivelul Uniunii sau cererea de anulare.
(4) Dacă statul membru consideră că modificările subsecvente aduse cererii de înregistrare menționate la articolul 17 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2024/1143 sunt semnificative și, astfel, afectează interese care nu au fost luate în considerare în cadrul procedurii naționale de opoziție desfășurate în conformitate cu articolul 10 alineatul (4) din regulamentul menționat, modificările respective fac obiectul unei proceduri de opoziție suplimentare. Statului membru solicitant i se permite să desfășoare procedura de opoziție suplimentară după notificarea către Comisie a rezultatului consultării, în conformitate cu articolul 17 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2024/1143. În cadrul respectivei proceduri de opoziție suplimentare, statul membru se asigură că orice persoană fizică sau juridică ce are un interes legitim și este stabilită sau rezidentă pe teritoriul statului membru în cauză poate depune o opoziție înaintea comunicării către Comisie a versiunii modificate a documentului unic și a caietului de sarcini, în vederea repetării examinării menționate la articolul 17 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2024/1143.
Articolul 3
Modificarea la nivelul Uniunii a indicațiilor geografice în cazul cărora nu a fost niciodată publicat un document unic
O cerere de aprobare a unei modificări la nivelul Uniunii a caietului de sarcini al unei indicații geografice în cazul căreia nu a fost niciodată publicat un document unic sau un echivalent al acestuia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene trebuie să includă un document unic. Documentul unic este în conformitate cu articolul 50 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1143, cu articolul 95 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 sau cu articolul 23 din Regulamentul (UE) 2019/787, în funcție de produsul desemnat de indicația geografică: un produs agricol, un vin sau, respectiv, o băutură spirtoasă.
Articolul 4
Aprobarea de către statul membru a modificărilor standard ale caietului de sarcini al unei indicații geografice
(1) În sensul articolului 24 din Regulamentul (UE) 2024/1143, cererile de aprobare a unei modificări standard a unui caiet de sarcini al unui produs se depun la autoritățile statului membru pe al cărui teritoriu este situată aria geografică delimitată a produsului în cauză.
(2) Statele membre pot prevedea ca cererile de modificări standard să fie publicate pentru opoziție la nivel național. Dacă nu se prevede o opoziție națională și dacă cererea de aprobare a unei modificări standard a unui caiet de sarcini nu provine de la grupul de producători solicitant care a depus cererea de protecție a denumirii sau a denumirilor la care se referă caietul de sarcini, statul membru oferă respectivului grup de producători solicitant posibilitatea de a formula observații cu privire la cerere, dacă încă mai există respectivul grup de producători solicitant.
(3) Cererea de aprobare a unei modificări standard conține o descriere a modificărilor standard și un rezumat al motivelor pentru care sunt necesare modificările și demonstrează că modificările propuse se califică drept standard în conformitate cu articolul 24 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1143.
(4) În cazul în care consideră că sunt îndeplinite cerințele din Regulamentul (UE) 2024/1143 și din dispozițiile adoptate în temeiul regulamentului respectiv, statul membru poate aproba modificarea standard. Decizia de aprobare include trimiterea electronică la caietul de sarcini consolidat modificat și publicat și, dacă este cazul, la documentul unic consolidat modificat. Dacă modificarea standard se referă la o indicație geografică în cazul căreia nu a fost niciodată publicat un document unic în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se include întotdeauna un document unic.
(5) Decizia de aprobare, inclusiv documentul unic conex, dacă este cazul, este făcută publică de către statul membru. Modificarea standard aprobată este aplicabilă în statul membru în cauză în conformitate cu normele naționale aplicabile pentru intrarea în vigoare.
(6) În cazul unei modificări standard a caietului de sarcini al unei indicații geografice în cazul căreia nu a fost niciodată publicat un document unic în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, documentul unic se publică, în scop informativ, la nivelul Uniunii.
Articolul 5
Comunicarea modificărilor standard
(1) Statul membru comunică Comisiei modificările standard aprobate în termen de cel mult o lună de la data la care a fost făcută publică decizia națională de aprobare.
(2) Decizia de aprobare a modificărilor standard privind produsele originare din țări terțe este comunicată Comisiei de un grup de producători, fie direct, fie prin intermediul autorităților din țara terță în cauză, în termen de cel mult o lună de la data aprobării deciziei în cauză.
(3) Comunicarea către Comisie a unei modificări standard aprobate este considerată efectuată în mod corespunzător dacă conține toate elementele enumerate la articolul 12 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/26 al Comisiei (6).
(4) Dacă o aprobare a unei modificări standard are drept rezultat o modificare a documentului unic, Comisia publică comunicarea modificării standard respective și documentul unic modificat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C în termen de trei luni de la data la care a primit comunicarea respectivei modificări standard.
(5) Dacă o aprobare a unei modificări standard, comunicată corespunzător, nu are drept rezultat o modificare a documentului unic, Comisia face publică comunicarea modificării standard în Registrul de indicații geografice al Uniunii menționat la articolul 22 din Regulamentul (UE) 2024/1143, în termen de trei luni de la data la care a primit comunicarea respectivei modificări standard.
(6) Comisia nu publică o comunicare privind aprobarea unei modificări standard care nu a fost efectuată în mod corespunzător în conformitate cu alineatul (3). În termen de trei luni, Comisia informează autoritatea sau grupul de producători că comunicarea modificării standard nu este efectuată în mod corespunzător. În cazul în care nu se primește un răspuns după două luni de la primirea scrisorii Comisiei, comunicarea efectuată în mod necorespunzător este considerată netransmisă.
(7) Statul membru comunică Comisiei, fără întârziere:
(a) |
orice hotărâre judecătorească sau decizie administrativă aplicabilă imediat care anulează o decizie de aprobare a unei modificări standard; |
(b) |
documentul unic consolidat și trimiterea electronică la caietul de sarcini al produsului sau, în cazul unei modificări care nu modifică documentul unic, numai trimiterea electronică la caietul de sarcini al produsului, actualizate/actualizată în urma anulării respectivei modificări standard. Comisia publică comunicarea unei decizii naționale de anulare a unei modificări standard în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C sau o face publică în Registrul de indicații geografice al Uniunii menționat la articolul 22 din Regulamentul (UE) 2024/1143, în conformitate cu alineatul (4) din prezentul articol, mutatis mutandis, sau cu articolul 16 alineatul (5) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/26, după caz. |
(8) Statul membru, țara terță sau grupul de producători menționat(ă) la alineatul (2) care a comunicat Comisiei o modificare standard rămâne responsabil(ă) pentru conținutul acesteia.
(9) Fără a se aduce atingere articolului 4 alineatul (5), modificările standard sunt aplicabile pe teritoriul Uniunii de la data la care au fost publicate în conformitate cu alineatul (4) din prezentul articol sau de la data la care au fost făcute publice în conformitate cu alineatul (5) din prezentul articol.
(10) Dacă aria geografică delimitată cuprinde mai mult de un stat membru, fiecare stat membru în cauză aplică separat procedura pentru modificarea standard. Modificarea standard este aplicabilă pe teritoriile statelor membre în cauză numai după ce devine aplicabilă ultima decizie națională de aprobare. Ultimul stat membru care aprobă modificarea standard transmite Comisiei comunicarea relevantă în termen de cel mult o lună de la data la care a fost făcută publică decizia sa de aprobare.
Dacă unul sau mai multe dintre statele membre în cauză nu adoptă decizia națională de aprobare menționată la primul paragraf, oricare dintre statele membre în cauză poate transmite cererea respectivă în cadrul procedurii de modificare la nivelul Uniunii. În acest caz, statul membru care solicită aprobarea unei modificări la nivelul Uniunii demonstrează că procedura de modificare standard nu a fost finalizată în unul sau mai multe dintre statele membre din care este originară indicația geografică respectivă. Procedura de opoziție aferentă la nivelul Uniunii este deschisă tuturor statelor membre, cu excepția statului membru care solicită aprobarea modificării la nivelul Uniunii.
(11) Alineatul (10) se aplică mutatis mutandis dacă o parte a ariei geografice delimitate în cauză se află pe teritoriul unei țări terțe.
(12) Comunicarea aprobării unei modificări standard a caietului de sarcini al unei indicații geografice în cazul căreia nu a fost niciodată publicat un document unic în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene este însoțită întotdeauna de un document unic care să fie publicat, în scop informativ, la nivelul Uniunii.
Articolul 6
Relația dintre modificările la nivelul Uniunii și modificările standard
(1) Dacă o modificare standard care implică o modificare a documentului unic este aprobată în timp ce o cerere de aprobare a unei modificări la nivelul Uniunii este în curs în cadrul Comisiei, statul membru în cauză trebuie să actualizeze în consecință documentul unic inclus în cererea de aprobare a unei modificări la nivelul Uniunii. Dacă modificarea la nivelul Uniunii aflată în curs a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, pentru procedura de opoziție, versiunea actualizată a documentului unic se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, ca anexă la regulamentul de punere în aplicare de aprobare a modificării la nivelul Uniunii.
(2) Dacă versiunea modificată a documentului unic inclusă într-o cerere de modificare standard aprobată la nivel național nu ține seama de cele mai recente modificări la nivelul Uniunii care au fost aprobate, modificarea standard respectivă nu se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Statul membru care a aprobat modificarea standard respectivă trebuie să transmită Comisiei versiunea consolidată a documentului unic, astfel cum a fost modificat atât în urma modificării la nivelul Uniunii, cât și în urma modificării standard, pentru a fi publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) O modificare standard inclusă într-o cerere de aprobare a unei modificări la nivelul Uniunii care este indisolubil legată de respectiva modificare la nivelul Uniunii este considerată, în mod excepțional, ca făcând parte din respectiva modificare la nivelul Uniunii și este aprobată de Comisie împreună cu modificarea la nivelul Uniunii. În astfel de cazuri, legătura indisolubilă dintre modificarea la nivelul Uniunii și modificarea standard trebuie explicată în cererea de aprobare a modificării la nivelul Uniunii.
Articolul 7
Modificări temporare ale caietului de sarcini al unei indicații geografice
(1) Modificările temporare ale unui caiet de sarcini sunt aprobate și făcute publice de către statul membru pe teritoriul căruia se află aria geografică delimitată a indicației geografice în cauză. Modificările temporare pot viza o parte a ariei geografice.
(2) Modificările temporare sunt comunicate Comisiei împreună cu motivele care stau la baza lor și cu decizia națională de aprobare, în termen de cel mult o lună de la data la care a fost făcută publică decizia respectivă. O modificare temporară este aplicabilă în statul membru în cauză în conformitate cu normele naționale aplicabile pentru intrarea în vigoare.
(3) Fiecare modificare temporară se aplică pentru o perioadă limitată de timp stabilită de autoritatea care aprobă modificarea. Reînnoirea poate avea loc doar dacă există în continuare circumstanțele excepționale menționate la articolul 24 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2024/1143, pe baza cărora a fost aprobată inițial modificarea. Reînnoirea modificărilor temporare este comunicată Comisiei în conformitate cu procedura menționată la prezentul articol.
(4) Dacă aria geografică cuprinde mai mult de un stat membru, fiecare stat membru în cauză aplică separat procedura pentru modificări temporare menționată la alineatul (1).
(5) Modificările temporare privind indicațiile geografice originare din țări terțe sunt comunicate Comisiei, împreună cu motivele care stau la baza lor, de un grup de producători, fie direct, fie prin intermediul autorităților din țara terță în cauză, în termen de cel mult o lună de la data aprobării modificării temporare.
(6) Comunicarea către Comisie a unei modificări temporare aprobate este considerată efectuată în mod corespunzător dacă conține elementele enumerate la articolul 13 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/26.
(7) Comisia face publică comunicarea modificărilor temporare în Registrul de indicații geografice al Uniunii menționat la articolul 22 din Regulamentul (UE) 2024/1143, în termen de trei luni de la data la care a primit comunicarea modificărilor temporare. Fără a se aduce atingere alineatului (2), modificările temporare sunt aplicabile pe teritoriul Uniunii de la data la care au fost făcute publice de Comisie.
(8) Statul membru, țara terță sau grupul de producători menționat(ă) la alineatul (5) care a comunicat Comisiei o modificare temporară rămâne responsabil(ă) pentru conținutul acesteia.
CAPITOLUL III
NORME SPECIALE APLICABILE PRODUSELOR AGRICOLE
Articolul 8
Aprovizionarea cu materii prime în cazul indicațiilor geografice protejate
Justificarea menționată la articolul 47 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1143 este, de asemenea, necesară dacă cerința ca anumite etape ale producției să se desfășoare în aria geografică delimitată impune restricții privind aprovizionarea cu materii prime.
CAPITOLUL IV
SPECIALITĂȚI TRADIȚIONALE GARANTATE
Articolul 9
Limitarea lungimii caietului de sarcini în cazul specialităților tradiționale garantate
Caietul de sarcini menționat la articolul 54 din Regulamentul (UE) 2024/1143 este concis și nu depășește 5 000 de cuvinte, cu excepția cazurilor justificate în mod corespunzător.
Cererea de aprobare a unei modificări a caietului de sarcini, menționată la articolul 28 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/26, trebuie să fie concisă și să nu depășească 7 500 de cuvinte, cu caietul de sarcini inclus, cu excepția cazurilor justificate în mod corespunzător.
Articolul 10
Norme procedurale pentru opoziție
(1) Atunci când primește o opoziție în temeiul articolului 61 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1143, Comisia informează fără întârziere solicitantul cu privire la opoziție.
(2) Perioada de trei luni în care oponentul și solicitantul pot desfășura consultări corespunzătoare, menționată la articolul 61 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1143, începe la data la care invitația le este transmisă prin mijloace electronice.
(3) În sensul articolului 61 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2024/1143, numele și datele de contact ale autorității sau ale persoanei care a depus opoziția sunt comunicate autorității, organismului sau persoanei care a depus cererea de înregistrare, cererea de aprobare a unei modificări sau cererea de anulare.
(4) Dacă statul membru consideră că modificările subsecvente aduse cererii de înregistrare menționate la articolul 61 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2024/1143 sunt semnificative și, astfel, afectează interese care nu au fost luate în considerare în cadrul procedurii naționale de opoziție desfășurate în conformitate cu articolul 56 alineatul (3) din regulamentul menționat, modificările respective fac obiectul unei proceduri de opoziție suplimentare. Statului membru solicitant i se permite să desfășoare procedura de opoziție suplimentară după notificarea către Comisie a rezultatului consultării, în conformitate cu articolul 61 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2024/1143. În cadrul respectivei proceduri de opoziție suplimentare, statul membru se asigură că orice persoană fizică sau juridică ce are un interes legitim și este stabilită sau rezidentă pe teritoriul statului membru în cauză poate depune o opoziție înaintea comunicării către Comisie a versiunii modificate a caietului de sarcini, în vederea repetării examinării menționate la articolul 61 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2024/1143.
Articolul 11
Modificări ale caietului de sarcini al unei specialități tradiționale garantate
Aprobarea de către Comisie a unei cereri de aprobare a unei modificări a caietului de sarcini al unei specialități tradiționale garantate vizează numai modificările incluse în cererea menționată la articolul 66 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1143.
Articolul 12
Utilizarea specialităților tradiționale garantate care desemnează un produs utilizat ca ingredient în denumirea unui produs prelucrat
Fără a se aduce atingere articolelor 68 și 70 din Regulamentul (UE) 2024/1143 și articolelor 7 și 17 din Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (7), o specialitate tradițională garantată care desemnează un produs utilizat ca ingredient într-un produs prelucrat poate fi utilizată în denumirea respectivului produs prelucrat, pe eticheta acestuia sau în materialele publicitare ale acestuia, dacă:
(a) |
produsul prelucrat nu conține niciun alt produs comparabil cu ingredientul desemnat de specialitatea tradițională garantată; |
(b) |
ingredientul desemnat de specialitatea tradițională garantată este folosit în cantități suficiente pentru a conferi respectivului produs prelucrat o caracteristică esențială și |
(c) |
ponderea ingredientului desemnat de specialitatea tradițională garantată în produsul prelucrat este indicată pe etichetă. |
CAPITOLUL V
DISPOZIȚII FINALE
Articolul 13
Abrogare
Regulamentul delegat (UE) nr. 664/2014 se abrogă.
Articolul 14
Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 30 octombrie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 2024/1143, 23.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1143/oj.
(2) Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj).
(3) Regulamentul (UE) 2019/787 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind definirea, descrierea, prezentarea și etichetarea băuturilor spirtoase, utilizarea denumirilor băuturilor spirtoase în prezentarea și etichetarea altor produse alimentare, protecția indicațiilor geografice ale băuturilor spirtoase, utilizarea alcoolului etilic și a distilatelor de origine agricolă în băuturile alcoolice, și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 110/2008 (JO L 130, 17.5.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/787/oj).
(4) Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind sistemele din domeniul calității produselor agricole și alimentare (JO L 343, 14.12.2012, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/1151/oj).
(5) Regulamentul delegat (UE) nr. 664/2014 al Comisiei din 18 decembrie 2013 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European și al Consiliului cu privire la stabilirea simbolurilor Uniunii pentru denumirile de origine protejate, indicațiile geografice protejate și specialitățile tradiționale garantate și cu privire la anumite norme privind sursele, anumite norme procedurale și anumite norme tranzitorii suplimentare (JO L 179, 19.6.2014, p. 17, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/664/oj).
(6) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/26 al Comisiei din 30 octombrie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1143 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește înregistrările, modificările, anulările, asigurarea respectării protecției, etichetarea și comunicarea în domeniul indicațiilor geografice și în cel al specialităților tradiționale garantate, de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2019/34 în ceea ce privește indicațiile geografice din sectorul vitivinicol și de abrogare a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 668/2014 și (UE) 2021/1236 (JO L, 2025/26, 15.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/26/oj).
(7) Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1924/2006 și (CE) nr. 1925/2006 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European și a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE și 2008/5/CE ale Comisiei și a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei (JO L 304, 22.11.2011, p. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1169/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/27/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)