CELEX:32025D0503: Decizia de punere în aplicare (UE) 2025/503 a Comisiei din 18 martie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1351 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește modelul care trebuie utilizat de statele membre pentru a se asigura că strategiile lor naționale de gestionare a azilului și migrației sunt comparabile în ceea ce privește anumite elemente de bază specifice
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 09/04/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 18/03/2025; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 09/04/2025; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 2
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Migrație și Afaceri Interne
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/503 |
20.3.2025 |
DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2025/503 A COMISIEI
din 18 martie 2025
de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2024/1351 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește modelul care trebuie utilizat de statele membre pentru a se asigura că strategiile lor naționale de gestionare a azilului și migrației sunt comparabile în ceea ce privește anumite elemente de bază specifice
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2024/1351 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 privind gestionarea azilului și migrației, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1147 și (UE) 2021/1060 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 604/2013 (1), în special articolul 7 alineatul (6),
întrucât:
(1) |
Regulamentul (UE) 2024/1351 introduce o abordare cuprinzătoare a gestionării migrației prin intermediul unui proces integrat de elaborare a politicilor în domeniul gestionării azilului și migrației, incluzând atât componentele sale interne, cât și pe cele externe. |
(2) |
Articolul 7 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1351 impune statelor membre să adopte strategii naționale de stabilire a unei abordări strategice pentru a se asigura că au capacitatea de a pune în aplicare în mod eficace sistemul lor de gestionare a azilului și migrației, în deplină conformitate cu obligațiile care le revin în temeiul dreptului Uniunii și al dreptului internațional, inclusiv respectarea drepturilor fundamentale. Strategiile naționale trebuie să includă cel puțin măsuri preventive de reducere a presiunii migratorii și planificarea pentru situații neprevăzute, informații privind punerea în aplicare la nivel național a principiului solidarității și al distribuirii echitabile a răspunderii, precum și informații privind măsurile întreprinse pentru a ține seama de rezultatele relevante ale monitorizării efectuate de Agenția Uniunii Europene pentru Azil (EUAA) și Agenția Europeană pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă (Frontex). |
(3) |
Pentru a stabili o astfel de abordare strategică, strategiile naționale ar trebui să transmită viziunea pe termen lung a statelor membre prin obiectivele strategice ale unui sistem integrat de gestionare a azilului și migrației la nivel național, ținând seama, printre altele, de situația lor specifică, în special de localizarea geografică, și reflectând abordarea cuprinzătoare a gestionării azilului și migrației cu componentele sale interne și externe, în conformitate cu articolele 3, 4 și 5 din Regulamentul (UE) 2024/1351, precum și de principiul solidarității și al distribuirii echitabile a răspunderii, în conformitate cu articolul 6 din regulamentul respectiv. |
(4) |
Pentru a se asigura că strategiile naționale sunt comparabile, statele membre ar trebui să utilizeze un model la elaborarea acestora, care să prevadă o structură comună și elementele comparabile necesare, menținând, în același timp, marja de apreciere a statelor membre în ceea ce privește stabilirea naturii și a domeniului de aplicare al măsurilor relevante. Strategiile naționale nu ar trebui să servească drept instrument de monitorizare, deoarece ele prezintă doar abordarea strategică a statelor membre în ceea ce privește gestionarea azilului și migrației și nevoile lor viitoare în această privință. |
(5) |
Pentru a se asigura punerea în aplicare coerentă a strategiilor naționale ale statelor membre, Comisia trebuie să elaboreze, în conformitate cu articolul 8 din Regulamentul (UE) 2024/1351, o strategie europeană de gestionare a azilului și migrației pe o perioadă de cinci ani, care să stabilească abordarea strategică și pe termen lung a gestionării migrației și azilului la nivelul Uniunii. Strategia europeană de gestionare a azilului și migrației trebuie să se bazeze pe strategiile naționale elaborate de statele membre și să țină seama de acestea. |
(6) |
Modelul ar trebui să sprijine statele membre cu privire la elaborarea unor strategii bine structurate de gestionare a azilului și migrației și să le ajute să își formuleze obiectivele strategice pentru fiecare domeniu prin identificarea elementelor de bază specifice. Acesta ar trebui să includă elemente și măsuri esențiale specifice, astfel încât toate strategiile să fie cuprinzătoare și să poată fi comparate. |
(7) |
Strategiile naționale ar trebui să includă o abordare cuprinzătoare a gestionării azilului și migrației, bazată pe componentele interne și externe menționate la articolele 3, 4 și 5 din Regulamentul (UE) 2024/1351. Gestionarea eficace a azilului și migrației necesită măsuri care vizează reducerea presiunii migratorii, precum și acțiuni care trebuie întreprinse atât în cadrul statelor membre, cât și în cooperare cu țările terțe. Prin urmare, strategiile naționale ar trebui să își stabilească obiectivele strategice în consecință și ar trebui să constea în măsuri și acțiuni adecvate care să abordeze rutele de migrație relevante, precum și să reducă factorii de încurajare și să prevină sustragerea și deplasările neautorizate ale resortisanților țărilor terțe sau ale apatrizilor între statele membre. Astfel de măsuri și acțiuni atât în cadrul componentelor interne, cât și externe, sunt necesare în egală măsură pentru a reduce numărul total de sosiri ilegale în Uniune, contribuind astfel la scăderea presiunii migratorii. |
(8) |
Ținând seama de obligațiile statelor membre în cadrul componentei externe a abordării cuprinzătoare menționate în Regulamentul (UE) 2024/1351, strategiile naționale ar trebui să includă măsuri și acțiuni esențiale care să abordeze rutele de migrație relevante, cum ar fi măsuri de promovare a parteneriatelor cu țările terțe, de promovare a migrației legale și a căilor legale, de sprijinire a țărilor partenere care găzduiesc un număr mare de migranți și refugiați, de prevenire și reducere a migrației ilegale, de abordare a cauzelor profunde și a factorilor care determină migrația ilegală și de îmbunătățire a returnării, readmisiei și reintegrării, cu respectarea deplină a drepturilor fundamentale și în conformitate cu obligațiile internaționale ale Uniunii. Aceste măsuri și acțiuni sunt de o importanță majoră pentru gestionarea migrației la nivel național și pentru reducerea riscului de presiune migratorie pe termen lung. |
(9) |
Ținând seama de obligațiile statelor membre în cadrul componentei interne a abordării cuprinzătoare menționate în Regulamentul (UE) 2024/1351, strategiile naționale ar trebui să includă măsuri și acțiuni esențiale relevante pentru a asigura aplicarea normelor privind determinarea statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protecție internațională, măsuri de combatere a exploatării și de reducere a angajării ilegale și de prevenire a exploatării migranților pe piața muncii, precum și măsuri de asigurare a gestionării eficace a returnării resortisanților țărilor terțe aflați în situație de ședere ilegală. Aceste măsuri și acțiuni sunt esențiale pentru abordarea eficace a provocărilor legate de migrație și pentru limitarea posibilelor abuzuri ale procedurilor de azil puse în aplicare la nivel național. |
(10) |
Pentru a asigura funcționarea eficace a politicilor Uniunii în materie de azil și migrație bazate pe principiul solidarității și al distribuirii echitabile a răspunderii în contextul obligațiilor prevăzute la articolul 6 alineatul (2) litera (a) și la articolul 7 alineatul (1) al doilea paragraf litera (b) din Regulamentul (UE) 2024/1351, strategiile naționale ar trebui să includă măsuri și acțiuni esențiale relevante în domeniul gestionării frontierelor, necesare pentru a asigura o abordare coerentă și echitabilă în ceea ce privește azilul și migrația, cum ar fi măsuri dedicate consolidării procedurilor la frontieră, îmbunătățirii eliberării vizelor și prevenirii utilizării abuzive a regimurilor de călătorii fără viză. |
(11) |
Pentru a se asigura că sistemele naționale de azil și migrație oferă acces efectiv la procedurile de protecție internațională, strategiile naționale ar trebui să includă măsuri și acțiuni esențiale specifice pentru asigurarea accesului rapid și efectiv la procedurile de azil pe teritoriul unui stat membru, măsuri care să indice modul în care este asigurată și monitorizată respectarea drepturilor fundamentale consacrate în Carta drepturilor fundamentale a UE și în alte tratate internaționale relevante, măsuri menite să creeze un sistem solid de primire, măsuri care să ofere un sprijin eficace altor state membre, măsuri de promovare a oportunităților de migrație legală și a mobilității bine gestionate, precum și măsuri care să creeze condițiile pentru o integrare reușită. Aceste măsuri sunt esențiale pentru a asigura punerea în aplicare efectivă a obligațiilor statelor membre în temeiul Regulamentului (UE) 2024/1351. Obiectivele strategice care cuprind aceste măsuri sunt de o importanță capitală pentru respectarea principiului solidarității și al distribuirii echitabile a răspunderii. |
(12) |
Obiectivele strategice și măsurile conexe incluse în strategiile naționale contribuie la reziliența și adaptabilitatea statelor membre la evoluțiile viitoare din domeniul azilului și migrației, precum și la pregătirea acestora pentru a absorbi fluctuațiile care pot apărea în situațiile legate de migrație, precum și pentru a aborda situațiile de criză. |
(13) |
Ținând seama de gradul de pregătire și de capacitatea statelor membre de a se adapta la realitățile emergente și în schimbare ale gestionării azilului și migrației, strategiile naționale ar trebui să integreze o abordare strategică a nevoilor în materie de planificare pentru situații neprevăzute, precum și să asigure complementaritatea și coerența diferitelor alte instrumente din domeniul pregătirii și al situațiilor neprevăzute. |
(14) |
Pentru a se asigura că sistemele naționale de azil și migrație sunt pregătite pentru posibile sosiri în masă de resortisanți ai țărilor terțe sau apatrizi, pentru situațiile de instrumentalizare în domeniul azilului și migrației sau pentru situațiile de forță majoră, strategiile naționale ar trebui să includă măsuri dedicate dotării sistemelor respective cu măsurile și instrumentele necesare care să asigure disponibilitatea generală de a se pregăti pentru astfel de situații, de a răspunde la acestea și de a le soluționa. |
(15) |
Pentru a realiza abordarea integrată, strategiile naționale ar trebui să includă, de asemenea, obiective strategice, sprijinite de măsuri relevante, în vederea punerii în aplicare a principiului elaborării integrate a politicilor și al abordării la nivelul întregii administrații, astfel cum se menționează la articolul 3 din Regulamentul (UE) 2024/1351 în ceea ce privește abordarea cuprinzătoare a gestionării azilului și migrației. |
(16) |
Pentru a asigura coerența și eficacitatea acțiunilor și măsurilor luate de Uniune și de statele sale membre care acționează în limitele competențelor lor respective, în conformitate cu principiul solidarității și al distribuirii echitabile a răspunderii, în ceea ce privește necesitatea de a asigura resursele umane, materiale și financiare necesare, astfel cum se menționează la articolul 6 alineatul (2) litera (b) din Regulamentul (UE) 2024/1351, modelul ar trebui să prevadă măsuri care să fie incluse în vederea asigurării unei capacități suficiente pentru a pune în aplicare diferitele componente ale strategiei, având în vedere că strategia națională urmează să fie pusă în aplicare pe o perioadă de cinci ani. |
(17) |
În plus, în conformitate cu articolul 7 alineatul (1) al doilea paragraf litera (c) din Regulamentul (UE) 2024/1351, strategiile naționale trebuie să conțină informații cu privire la modul în care ar trebui luate în considerare rezultatele relevante ale monitorizării efectuate de EUAA, instituită prin Regulamentul (UE) 2021/2303 (2), și de Frontex, instituită prin Regulamentul (UE) 2019/1896 (3). |
(18) |
Strategiile trebuie, de asemenea, să țină seama de evaluarea Schengen efectuată în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/922 al Consiliului (4), precum și de rezultatele relevante ale monitorizării drepturilor fundamentale efectuate în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (UE) 2024/1356 (5). |
(19) |
În conformitate cu articolele 1 și 2 din Protocolul nr. 22 privind poziția Danemarcei, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană și la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, Danemarca nu participă la adoptarea prezentei decizii, aceasta nu este obligatorie pentru respectivul stat membru și nu i se aplică. |
(20) |
În conformitate cu articolul 4 din Protocolul nr. 21 privind poziția Regatului Unit și a Irlandei cu privire la spațiul de libertate, securitate și justiție, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană și la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, Irlanda și-a notificat, prin scrisoarea din 27 iunie 2024, intenția de a participa la adoptarea și la aplicarea Regulamentului (UE) 2024/1351. Participarea Irlandei a fost confirmată prin Decizia (UE) 2024/2088 a Comisiei (6). Prin urmare, Irlanda are obligații în temeiul prezentei decizii. |
(21) |
Măsurile prevăzute în prezenta decizie sunt conforme cu avizul comitetului menționat la articolul 77 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1351, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Modelul pentru strategiile naționale menționat la articolul 7 din Regulamentul (UE) 2024/1351 este cel prevăzut în anexa la prezenta decizie.
Articolul 2
Prezenta decizie intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Adoptată la Bruxelles, 18 martie 2025.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L, 2024/1351, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1351/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2021/2303 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 decembrie 2021 privind Agenția Uniunii Europene pentru Azil și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 439/2010 (JO L 468, 30.12.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2303/oj).
(3) Regulamentul (UE) 2019/1896 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 noiembrie 2019 privind Poliția de frontieră și garda de coastă la nivel european și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1052/2013 și (UE) 2016/1624 (JO L 295, 14.11.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1896/oj).
(4) Regulamentul (UE) 2022/922 al Consiliului din 9 iunie 2022 privind instituirea și funcționarea unui mecanism de evaluare și monitorizare în vederea verificării aplicării acquis-ului Schengen și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1053/2013 (JO L 160, 15.6.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/922/oj).
(5) Regulamentul (UE) 2024/1356 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 de introducere a screeningului resortisanților țărilor terțe la frontierele externe și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240 și (UE) 2019/817 (JO L, 2024/1356, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1356/oj).
(6) Decizia (UE) 2024/2088 a Comisiei din 31 iulie 2024 de confirmare a participării Irlandei la Regulamentul (UE) 2024/1351 al Parlamentului European și al Consiliului privind gestionarea azilului și migrației, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1147 și (UE) 2021/1060 (JO L 2024/2088, 2.8.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2088/oj).
ANEXĂ
MODEL CARE TREBUIE UTILIZAT DE STATELE MEMBRE PENTRU A SE ASIGURA CĂ STRATEGIILE LOR NAȚIONALE DE GESTIONARE A AZILULUI ȘI MIGRAȚIEI SUNT COMPARABILE ÎN CEEA CE PRIVEȘTE ANUMITE ELEMENTE DE BAZĂ SPECIFICE
1. GESTIONAREA AZILULUI ȘI MIGRAȚIEI: CONTEXT NAȚIONAL
Furnizați un rezumat detaliat al situației actuale la nivel național în materie de azil și migrație, pe baza, printre altele, a rezultatelor analizelor de risc și a evaluărilor situației operaționale. Indicați elementele esențiale ale unei perspective strategice, evidențiind posibilele riscuri, provocări, nevoi și oportunități existente și viitoare în materie de migrație, ținând seama de situația specifică a statelor membre, în special de localizarea lor geografică.
2. OBIECTIVE STRATEGICE ȘI MĂSURI-CHEIE ÎN DOMENIUL GESTIONĂRII AZILULUI ȘI MIGRAȚIEI
Definiți, în fiecare dintre următoarele domenii, obiectivele strategice în materie de politici și măsurile-cheie aferente necesare pentru a pune în aplicare în mod eficace sistemul de gestionare a azilului și migrației din țara dumneavoastră, în conformitate cu principiul solidarității și al distribuirii echitabile a răspunderii, cu principiul elaborării integrate a politicilor, cu respectarea deplină a dreptului Uniunii, a dreptului internațional și a drepturilor fundamentale. La conceperea acestor obiective, luați în considerare toate provocările, nevoile și oportunitățile actuale și viitoare identificate pentru fiecare rubrică. Atunci când descrieți măsurile, analizați care dintre acestea sunt relevante pentru realizarea obiectivelor dumneavoastră strategice actuale și viitoare în domeniul în cauză în următorii cinci ani. Includeți informații privind modul în care sunt luate în considerare rezultatele monitorizării efectuate de Agenția UE pentru Azil (EUAA) și de Agenția Europeană pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă (Frontex), precum și alte evaluări și rezultate ale monitorizării relevante
(1). În plus, includeți, după caz, trimiteri la alte strategii și planuri, inclusiv la strategia națională privind gestionarea integrată a frontierelor și la alte planuri naționale relevante pentru situații neprevăzute, pentru a asigura sinergii, coerență și complementaritate.
2.1. Gestionarea eficace a sistemului de azil și migrație cu scopul de a reduce presiunea migratorie pe baza abordării cuprinzătoare
2.1.1. Elemente ale dimensiunii externe:
Având în vedere contextul național și poziția geografică a țării dumneavoastră, provocările actuale și viitoare identificate, precum și nevoile identificate, descrieți modul în care obiectivele strategice în materie de politici vor aborda rutele de migrație relevante, în deplină conformitate cu dreptul Uniunii și cu dreptul internațional și cu respectarea deplină a drepturilor fundamentale.
Descrieți care dintre următoarele elemente și măsuri esențiale sunt relevante pentru realizarea obiectivelor strategice actuale și viitoare ale țării dumneavoastră în acest domeniu. În plus, includeți orice alte măsuri pe care le considerați cele mai relevante pentru atingerea obiectivelor strategice.
— |
Modalitatea optimă de promovare și dezvoltare a unor parteneriate adaptate și reciproc avantajoase cu țările terțe de origine și de tranzit și modul de încurajare a cooperării cu țările terțe relevante la nivel bilateral, regional și multilateral, inclusiv în ceea ce privește returnarea efectivă. |
— |
Modalitatea de promovare a migrației legale și a căilor legale pentru resortisanții țărilor terțe care au nevoie de protecție internațională, precum și pentru cei care au obținut în alt mod permisiunea de a-și stabili reședința legală în statul membru, inclusiv, după caz, participarea la parteneriatul UE pentru atragerea de talente (2) și la cadrul de relocare al Uniunii (3). |
— |
Alte măsuri care v-ar putea facilita obiectivele strategice în acest domeniu, cum ar fi: măsuri de sprijinire a țărilor terțe care găzduiesc un număr mare de migranți și refugiați, măsuri de sprijinire a capacităților operaționale ale țărilor terțe în materie de migrație, azil și gestionare a frontierelor, cu respectarea deplină a drepturilor omului, măsuri de abordare a cauzelor profunde ale migrației ilegale și ale strămutării forțate și de prevenire și reducere a migrației neregulamentare către teritoriile statelor membre, asigurând în același timp dreptul de a solicita protecție internațională, măsuri de prevenire și combatere a introducerii ilegale de migranți și măsuri de combatere a traficului de persoane, concomitent cu reducerea vulnerabilităților cauzate de acestea, precum și măsuri de protejare a drepturilor persoanelor introduse ilegal și traficate. Analizați măsurile de remediere a cauzelor profunde și a factorilor care determină migrația ilegală și strămutarea forțată. |
2.1.2. Elemente ale dimensiunii interne:
Având în vedere contextul național și poziția geografică a țării dumneavoastră, provocările actuale și viitoare identificate, precum și nevoile identificate, descrieți obiectivele strategice în materie de politici care vizează în special reducerea factorilor de încurajare a sustragerii și a deplasărilor neautorizate ale resortisanților țărilor terțe și ale apatrizilor între statele membre și prevenirea acestor fenomene.
Descrieți care dintre următoarele elemente și măsuri esențiale sunt relevante pentru realizarea obiectivelor strategice actuale și viitoare ale țării dumneavoastră în acest domeniu. În plus, includeți orice alte măsuri pe care le considerați cele mai relevante pentru atingerea obiectivelor strategice.
— |
Modalitatea optimă de a asigura aplicarea corectă și rapidă a normelor privind determinarea statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protecție internațională și, dacă este necesar, de a efectua transferul către statul membru responsabil. În plus, indicați măsurile care vizează o punere în aplicare eficace a procedurilor de reprimire și de preluare, măsurile de limitare a abuzurilor sistemului național de azil, inclusiv prin sustragere și deplasări neautorizate, precum și modul în care rezultatele monitorizării efectuate în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/2303 al Parlamentului European și al Consiliului (4) au fost sau vor fi luate în considerare, după caz. |
— |
Măsuri de combatere a exploatării și de reducere a angajării ilegale, în conformitate cu Directiva 2009/52/CE a Parlamentului European și a Consiliului (5), inclusiv măsuri de asigurare a aplicării corecte a sancțiunilor și de prevenire eficace a exploatării migranților pe piața forței de muncă. |
— |
În ceea ce privește gestionarea eficace a returnării, descrieți abordarea strategică în materie de politici a țării dumneavoastră care asigură gestionarea eficace a returnării resortisanților țărilor terțe aflați în situație de ședere ilegală, inclusiv returnarea eficace și demnă a acestora, în conformitate cu Directiva 2008/115/CE a Parlamentului European și a Consiliului (6). |
— |
Alte măsuri care v-ar putea facilita obiectivele strategice în domeniul gestionării returnărilor, cum ar fi: stabilirea cooperării între actorii și autoritățile relevante, planificarea strategică a capacităților, utilizarea instrumentelor Frontex relevante sau elaborarea de măsuri de sprijin pentru reintegrare. În plus, analizați modul în care rezultatele monitorizării efectuate de EUAA și de Frontex, precum și evaluarea efectuată în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/922 (7) sunt sau vor fi luate în considerare, după caz. |
2.1.3. Măsuri în scopul acordării unui sprijin eficace altor state membre:
— |
Descrieți abordarea strategică a țării dumneavoastră care are drept scop să asigure capacitatea statului membru de a oferi un sprijin eficace altor state membre sub formă de contribuții de solidaritate și în cadrul setului de instrumente permanent al UE de sprijin în materie de migrație menționat la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2024/1351 al Parlamentului European și al Consiliului (8). |
2.2. Gestionarea eficace a frontierelor externe ale UE
Având în vedere contextul național și poziția geografică a țării dumneavoastră, provocările actuale și viitoare identificate, precum și nevoile identificate, descrieți obiectivele strategice în materie de politici menite să asigure o gestionare integrată eficace a frontierelor externe.
Descrieți care dintre următoarele elemente și măsuri esențiale sunt relevante pentru realizarea obiectivelor strategice actuale și viitoare ale țării dumneavoastră în acest domeniu. În plus, includeți orice alte măsuri pe care le considerați cele mai relevante pentru atingerea obiectivelor strategice.
2.2.1. Gestionarea eficace a frontierelor externe ale UE și accesul la protecție internațională:
— |
Modalitatea prin care se poate atinge un nivel ridicat de complementaritate între această strategie și strategia națională pentru gestionarea europeană integrată a frontierelor, astfel cum se prevede la articolul 3 din Regulamentul (UE) 2019/1896 al Parlamentului European și al Consiliului (9). Dacă este cazul, analizați măsuri care să asigure respectarea deplină a obligațiilor prevăzute de dreptul internațional și de dreptul Uniunii în ceea ce privește persoanele salvate pe mare. |
— |
Modalitatea de asigurare a punerii în aplicare depline a politicii comune în domeniul vizelor la nivel național, inclusiv modalitatea optimă de organizare a verificărilor adecvate în materie de migrație și securitate înainte de eliberarea vizelor în timp util și modul de prevenire a utilizării abuzive a regimurilor de călătorii fără viză. |
— |
Modalitatea prin care sunt sau vor fi luate în considerare, după caz, principalele rezultate ale monitorizării efectuate de EUAA și Frontex și ale evaluării efectuate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/922 al Parlamentului European și al Consiliului, precum și ale monitorizării efectuate în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (UE) 2024/1356 al Parlamentului European și al Consiliului (10). |
2.2.2. Accesul efectiv la protecție internațională la frontierele externe ale UE:
— |
Modalitatea optimă de a asigura accesul efectiv și în timp util la o procedură echitabilă și eficientă de protecție internațională la frontierele externe ale UE, în zonele de tranzit și în apele teritoriale. |
— |
În ceea ce privește necesitatea unei puneri în aplicare continue și eficace a procedurii la frontieră prevăzute în Regulamentele (UE) 2024/1348 (11) și (UE) 2024/1349 ale Parlamentului European și ale Consiliului (12) în viitor, descrieți orice măsuri relevante care vor asigura, printre altele, aplicarea corectă a acesteia la frontiere și care vor menține dreptul de azil. În plus, analizați și descrieți modalitatea optimă de raționalizare a procedurii de azil și de returnare în cazul respingerii cererii de protecție internațională, inclusiv în etapa controlului jurisdicțional. |
2.3. Un sistem echitabil de azil și integrare
Având în vedere contextul național și poziția geografică a țării dumneavoastră, provocările actuale și viitoare identificate, precum și nevoile identificate, descrieți obiectivele strategice în materie de politici care asigură faptul că sistemul de gestionare a azilului asigură un acces efectiv la procedura de protecție internațională care oferă solicitanților un nivel de trai adecvat și acordă protecție internațională solicitanților care au nevoie de aceasta, asigurând integrarea lor adecvată.
Descrieți care dintre următoarele elemente și măsuri esențiale sunt relevante pentru realizarea obiectivelor strategice actuale și viitoare ale țării dumneavoastră în acest domeniu. În plus, includeți orice alte măsuri pe care le considerați cele mai relevante pentru atingerea obiectivelor strategice.
2.3.1. Asigurarea accesului efectiv și în timp util la proceduri de azil echitabile și eficiente pe teritoriul unui stat membru:
— |
Abordarea strategică a țării dumneavoastră prin care se urmărește să se asigure, la nivel administrativ și judiciar (instanțe judecătorești), cu respectarea deplină a principiului independenței sistemului judiciar, calitatea ridicată și coerența proceselor decizionale administrative și judiciare desfășurate în timp util în statul membru, inclusiv prin măsuri care vizează convergența deciziilor în materie de azil și reducerea riscului de utilizare abuzivă a sistemului național de azil. |
— |
Măsuri care vizează planificarea strategică, asigurarea capacităților necesare la nivel administrativ și judiciar (instanțe judecătorești), cu respectarea deplină a principiului independenței sistemului judiciar, pentru a respecta în mod corect obligațiile prevăzute în Regulamentele (UE) 2024/1348 și (UE) 2024/1347 (13) ale Parlamentului European și ale Consiliului în ceea ce privește accesul la procedură și controlul cererilor de protecție internațională. |
2.3.2. Garanții procedurale și drepturi fundamentale:
— |
Modalitatea prin care se asigură și se monitorizează abordarea strategică în materie de politici, însoțită de măsuri esențiale relevante care asigură respectarea drepturilor fundamentale și a garanțiilor, inclusiv a celor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a UE, inclusiv garanțiile procedurale și condițiile de detenție, ținând seama în mod corespunzător de jurisprudența națională, a Uniunii și internațională. Țineți seama de nevoile specifice ale minorilor neînsoțiți și ale solicitanților vulnerabili. |
2.3.3. Un sistem de primire solid:
— |
Abordarea strategică a țării dumneavoastră pentru a asigura cel mai bine faptul că sistemul de primire are capacitatea de a oferi solicitanților acces la condiții de primire adecvate, în conformitate cu Directiva (UE) 2024/1346 a Parlamentului European și a Consiliului (14). |
— |
Alte măsuri care v-ar putea facilita obiectivele strategice în acest domeniu, cum ar fi: măsuri de asigurare a unui sistem de primire sustenabil, rezilient și adecvat, măsuri de asigurare a monitorizării condițiilor de primire adecvate (și a nevoilor de bază, dacă este cazul), măsuri de reducere a riscului de abuzuri în sistemul de primire, măsuri care să răspundă nevoilor specifice ale minorilor neînsoțiți și ale persoanelor vulnerabile; adăugați măsuri referitoare la integrare, în conformitate cu Directiva (UE) 2024/1346 a Parlamentului European și a Consiliului. |
2.3.4. Crearea condițiilor pentru o integrare reușită și timpurie:
— |
Abordarea strategică a țării dumneavoastră pentru a asigura o integrare reușită a beneficiarilor de protecție internațională și a beneficiarilor altor sisteme naționale de protecție, inclusiv respectarea drepturilor prevăzute în Regulamentul (UE) 2024/1347 (educație, inclusiv cursuri de limbă, ocuparea forței de muncă, asistență medicală, locuințe, securitate socială și asistență socială). |
2.4. Pregătirea și planificarea pentru situații neprevăzute
Analizați modul în care, în ceea ce privește provocările actuale și viitoare identificate, precum și nevoile identificate, planificarea pentru situații de urgență și pregătirea pentru situații de criză sunt integrate în abordarea strategică în materie de azil și migrație.
Analizați și descrieți elementele și măsurile esențiale care sunt relevante pentru realizarea obiectivelor strategice actuale și viitoare ale țării dumneavoastră în acest domeniu. Luați în considerare faptul că Regulamentele (UE) 2024/1351 și (UE) 2024/1359
(15)ale Parlamentului European și al Consiliului prevăd că elementele enumerate mai jos trebuie să fie incluse în strategie. În plus, includeți orice alte măsuri pe care le considerați cele mai relevante pentru atingerea obiectivelor strategice.
— |
Modalitatea optimă de asigurare a faptului că obligațiile prevăzute în Regulamentul (UE) 2024/1359, Regulamentul (UE) 2019/1896, Directiva (UE) 2024/1346 și Regulamentul (UE) 2021/2303 al Parlamentului European și al Consiliului sunt luate în considerare și reflectate în cadrul punerii în aplicare a strategiei naționale. |
— |
Modalitatea prin care se poate atinge, la nivel strategic și pe baza unei analize continue a provocărilor emergente și a posibilelor riscuri viitoare, relevanța planurilor țării dumneavoastră pentru situații neprevăzute în materie de azil și migrație, asigurând, în același timp, îndeplinirea obligațiilor prevăzute în Directiva (UE) 2024/1346 a Parlamentului European și a Consiliului. În plus, analizați modul de garantare a coerenței și a complementarității strategice a strategiei naționale cu alte strategii naționale pentru situații neprevăzute și de pregătire relevante, cum ar fi în domeniul securității. |
— |
Modalitatea de utilizare a rapoartelor emise de Comisie în cadrul Planului de acțiune în vederea pregătirii pentru situații de criză legate de migrație și a gestionării acestora (16), astfel încât acestea să sprijine nevoile țării dumneavoastră în materie de planificare pentru situații neprevăzute. |
— |
Modalitatea de asigurare a faptului că sistemul dumneavoastră național include măsurile de pregătire, răspuns și soluționare necesare pentru situațiile excepționale privind afluxurile masive de resortisanți ai țărilor terțe sau de apatrizi în statul dumneavoastră membru pe cale terestră, aeriană sau maritimă, inclusiv de persoane care au fost debarcate, după caz, inclusiv prin măsuri de protecție a drepturilor fundamentale ale solicitanților și beneficiarilor de protecție internațională și de alte forme de protecție. |
— |
Modalitatea de asigurare a faptului că sistemul dumneavoastră național include măsurile necesare care prevăd disponibilitatea generală de pregătire, răspuns și soluționare în vederea situațiilor de instrumentalizare în domeniul migrației și azilului, în care o țară terță sau un actor nestatal ostil încurajează sau facilitează circulația resortisanților țărilor terțe sau a apatrizilor la frontierele externe sau către statul dumneavoastră membru, cu scopul de a destabiliza Uniunea sau un stat membru și în care astfel de acțiuni sunt de natură să pună în pericol funcțiile esențiale ale unui stat membru, inclusiv măsuri de protecție a drepturilor fundamentale ale solicitanților și beneficiarilor de protecție internațională și de alte forme de protecție. |
— |
Modalitatea de asigurare a faptului că sistemul dumneavoastră național include măsurile de pregătire, răspuns și soluționare necesare pentru situații de forță majoră, inclusiv măsuri de protecție a drepturilor solicitanților și beneficiarilor de protecție internațională și de alte forme de protecție. |
2.5. Concretizarea abordării integrate – măsuri de punere în aplicare a principiului elaborării integrate a politicilor
Analizați modul în care punerea în aplicare a principiului elaborării integrate a politicilor pe baza unei abordări cuprinzătoare a politicilor de gestionare a azilului și migrației este asigurată și dezvoltată în continuare la nivel strategic, inclusiv coerența dintre componentele interne și externe ale acestor politici și necesitatea unei colaborări interinstituționale strânse la nivel național.
Analizați și descrieți care dintre următoarele elemente și măsuri esențiale sunt relevante pentru realizarea obiectivelor strategice actuale și viitoare ale țării dumneavoastră în acest domeniu. În plus, includeți orice alte măsuri pe care le considerați cele mai relevante pentru atingerea obiectivelor strategice.
— |
Modalitatea optimă de instituire a unor mecanisme instituționale pentru guvernanța în materie de migrație și azil pe baza abordării cuprinzătoare a gestionării migrației și azilului la nivel național, inclusiv a structurilor de coordonare între diferite departamente guvernamentale (ministere și agenții relevante) pentru a realiza componentele interne și externe ale abordării cuprinzătoare în materie de migrație și azil și coerența reciprocă a acestora. |
— |
Modalitatea de asigurare a unor mecanisme eficace care să vizeze coordonarea și cooperarea eficiente între guvern și sistemul judiciar (instanțe judecătorești), cu respectarea deplină a principiului independenței sistemului judiciar, precum și între diferitele niveluri ale statului (național, regional, local), după caz și în conformitate cu legislația națională. |
— |
Modalitatea prin care alte părți interesate, inclusiv organizațiile internaționale și neguvernamentale, partenerii economici și sociali și organizațiile din domeniul migrației, pot fi implicate în mod semnificativ. |
— |
Modalitatea prin care este asigurată cooperarea generală cu alte state membre (inclusiv schimbul de informații necesar în temeiul dreptului Uniunii) și modul în care este asigurată coerența cu acțiunile altor state membre și ale instituțiilor Uniunii. |
2.6. Asigurarea unei capacități suficiente pentru punerea în aplicare eficace a strategiei naționale
Având în vedere provocările actuale și viitoare identificate, precum și nevoile identificate, descrieți obiectivele strategice în materie de politici ale țării dumneavoastră menite să asigure resurse umane suficiente și o capacitate materială și financiară suficientă pentru a pune în aplicare diferitele componente ale strategiei.
Descrieți care dintre următoarele elemente și măsuri esențiale sunt relevante pentru realizarea obiectivelor strategice actuale și viitoare ale țării dumneavoastră în acest domeniu. În plus, includeți orice alte măsuri pe care le considerați cele mai relevante pentru atingerea obiectivelor strategice.
— |
Modalitatea optimă prin care este asigurată disponibilitatea resurselor umane, materiale și financiare și a infrastructurii necesare pentru punerea în aplicare eficace a acestei strategii, având în vedere că strategia va fi pusă în aplicare pe o perioadă de cinci ani. |
— |
Modalitatea prin care sunt utilizate instrumentele digitale moderne de gestionare și comunicare a datelor pentru un sistem eficace de gestionare a azilului și migrației la nivel național, inclusiv sistemele și instrumentele informatice la scară largă ale Uniunii, gestionate de eu-LISA. |
— |
Modalitatea prin care instrumentele de sprijin operațional disponibile instituite la nivelul Uniunii sunt sau ar putea fi utilizate pentru un sistem eficace de gestionare a azilului și migrației, cum ar fi cele furnizate de EUAA și Frontex sau setul de instrumente permanent al UE de sprijin în materie de migrație. |
— |
Modalitatea optimă prin care se asigură că sprijinul financiar disponibil din partea Uniunii poate contribui în mod eficient la sprijinirea punerii în aplicare a strategiei, completând în același timp fondurile naționale, și prin care se asigură funcționarea eficace a sistemului de gestionare a azilului și migrației. |
(1) Evaluarea efectuată în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/922, precum și monitorizarea efectuată în conformitate cu articolul 10 din Regulamentul (UE) 2024/1356.
(2) Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor intitulată „Atragerea de competențe și de talente în UE”, COM(2022) 657 final (ELI: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:52022DC0657).
(3) Regulamentul (UE) 2024/1350 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 de instituire a cadrului de relocare și de admisie umanitară al Uniunii și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1147 (JO L, 2024/1350, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1350/oj).
(4) Regulamentul (UE) 2021/2303 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 decembrie 2021 privind Agenția Uniunii Europene pentru Azil și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 439/2010 (JO L 468, 30.12.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/2303/oj).
(5) Directiva 2009/52/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 18 iunie 2009 de stabilire a standardelor minime privind sancțiunile și măsurile la adresa angajatorilor de resortisanți din țări terțe aflați în situație de ședere ilegală (JO L 168, 30.6.2009, p. 24, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/52/oj).
(6) Directiva 2008/115/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 16 decembrie 2008 privind standardele și procedurile comune aplicabile în statele membre pentru returnarea resortisanților țărilor terțe aflați în situație de ședere ilegală (JO L 348, 24.12.2008, p. 98, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2008/115/oj).
(7) Regulamentul (UE) 2022/922 al Consiliului din 9 iunie 2022 privind instituirea și funcționarea unui mecanism de evaluare și monitorizare în vederea verificării aplicării acquis-ului Schengen și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1053/2013 (JO L 160, 15.6.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/922/oj).
(8) Regulamentul (UE) 2024/1351 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 privind gestionarea azilului și migrației și de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1147 și (UE) 2021/1060 și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 604/2013 (JO L, 2024/1351, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1351/oj).
(9) Regulamentul (UE) 2019/1896 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 noiembrie 2019 privind Poliția de frontieră și garda de coastă la nivel european și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1052/2013 și (UE) 2016/1624 (JO L 295, 14.11.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1896/oj).
(10) Regulamentul (UE) 2024/1356 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 de introducere a screeningului resortisanților țărilor terțe la frontierele externe și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 767/2008, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240 și (UE) 2019/817 (JO L, 2024/1356, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1356/oj).
(11) Regulamentul (UE) 2024/1348 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 de stabilire a unei proceduri comune în materie de protecție internațională în Uniune și de abrogare a Directivei 2013/32/UE (JO L, 2024/1348, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1348/oj).
(12) Regulamentul (UE) 2024/1349 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 de instituire a procedurii de returnare la frontieră și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1148 (JO L, 2024/1349, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1349/oj).
(13) Regulamentul (UE) 2024/1347 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 privind standardele referitoare la condițiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanții țărilor terțe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecție internațională, la un statut uniform pentru refugiați sau pentru persoanele eligibile pentru protecție subsidiară și la conținutul protecției acordate, de modificare a Directivei 2003/109/CE a Consiliului și de abrogare a Directivei 2011/95/UE a Parlamentului European și a Consiliului (JO L, 2024/1347, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1347/oj).
(14) Directiva (UE) 2024/1346 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 mai 2024 de stabilire a standardelor pentru primirea solicitanților de protecție internațională (JO L, 2024/1346, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1346/oj).
(15) Regulamentul (UE) 2024/1359 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 mai 2024 privind abordarea situațiilor de criză și de forță majoră în domeniul migrației și azilului și de modificare a Regulamentului (UE) 2021/1147 (JO L, 2024/1359, 22.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1359/oj).
(16) Recomandarea (UE) 2020/1366 a Comisiei din 23 septembrie 2020 privind un mecanism al UE de pregătire pentru situații de criză și de gestionare a crizelor legate de migrație (Plan de acțiune în vederea pregătirii pentru situații de criză legate de migrație și a gestionării acestora) (JO L 317, 1.10.2020, p. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2020/1366/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/503/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)