CELEX:32025D0318: Decizia delegată (UE) 2025/318 al Comisiei din 27 noiembrie 2024 privind includerea unilaterală de către Suedia a unor sectoare în schema de comercializare a certificatelor de emisii în cadrul Uniunii pentru clădiri, transportul rutier și alte sectoare, în temeiul articolului 30j din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 17/02/2025 |
|
Informatii
Data documentului: 27/11/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 17/02/2025; intrare în vigoare data publicării +3 a se vedea articolul 4
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Politici Climatice
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2025/318 |
14.2.2025 |
DECIZIA DELEGATĂ (UE) 2025/318 AL COMISIEI
din 27 noiembrie 2024
privind includerea unilaterală de către Suedia a unor sectoare în schema de comercializare a certificatelor de emisii în cadrul Uniunii pentru clădiri, transportul rutier și alte sectoare, în temeiul articolului 30j din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (1), în special articolul 30j,
întrucât:
(1) |
Articolul 30j alineatul (1) din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului le oferă statelor membre posibilitatea, începând din 2027, de a extinde în mod unilateral aplicarea schemei de comercializare a certificatelor de emisii în cadrul Uniunii („EU ETS”) pentru clădiri, transportul rutier și alte sectoare la sectoare care nu sunt enumerate în anexa III la Directiva 2003/87/CE. |
(2) |
Atunci când recurg la această posibilitate, statele membre trebuie să țină seama în special de efectele asupra pieței interne, de potențialele denaturări ale concurenței, de integritatea ecologică a schemei de comercializare a certificatelor de emisii și de fiabilitatea sistemului de monitorizare și raportare planificat. |
(3) |
La 19 iulie 2024, Suedia a notificat o cerere de extindere a aplicării schemei de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri, transportul rutier și alte sectoare la o listă de sectoare care nu intră încă sub incidența anexei III la Directiva 2003/87/CE sau a capitolelor II și III din aceasta. |
(4) |
Autoritățile suedeze au explicat că includerea unor sectoare suplimentare conduce la o tarifare mai uniformă a dioxidului de carbon și la o tranziție climatică mai eficientă din punctul de vedere al costurilor, consolidând astfel și mai mult integritatea de mediu a ETS 2. În plus, această extindere unilaterală ar reduce sarcina administrativă și ar facilita procesele de raportare și monitorizare pentru entitățile reglementate și pentru autoritatea națională competentă. |
(5) |
În opinia Comisiei, extinderea domeniului de aplicare al EU ETS dincolo de lista activităților enumerate în anexa III la Directiva 2003/87/CE, astfel cum a solicitat Suedia, ar avea într-adevăr beneficii pentru mediu și ar conduce la o simplificare administrativă pentru furnizorii de combustibili care acționează ca entități reglementate în Suedia. |
(6) |
Pe baza datelor revizuite privind emisiile de gaze cu efect de seră pentru anii 2016, 2017 și 2018, efectuate în 2020, în conformitate cu articolul 4 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2018/842 al Parlamentului European și al Consiliului (2), cantitatea totală medie de emisii corespunzătoare sectoarelor notificate de Suedia în contextul acestei cereri de extindere unilaterală se ridică la 1 680 358 tCO2. Această cantitate va fi utilizată ca bază pentru calcularea cantității viitoare de certificate suplimentare care urmează să fie emise începând cu 2027. |
(7) |
Comisia a evaluat metodologiile de raportare și monitorizare planificate de Suedia și a concluzionat că acestea sunt fiabile și conforme cu cerințele articolului 30j din Directiva 2003/87/CE. |
(8) |
Sistemul de accize în vigoare în Suedia, în special infrastructurile de distribuție, nu permite efectiv entităților reglementate să diferențieze utilizarea finală a combustibililor între, pe de o parte, sectoarele aflate deja sub incidența anexei III la Directiva 2003/87/CE și, pe de altă parte, sectoarele vizate de această extindere a domeniului de aplicare. Pentru a facilita monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor și pentru a reduce sarcina administrativă legată de raportarea asociată cu factorul de includere în domeniul de aplicare din rapoartele anuale privind emisiile și din planurile de monitorizare, entitățile reglementate nu trebuie să aibă obligația de a face distincția între raportarea emisiilor din sectoarele vizate de extinderea domeniului de aplicare și emisiile din sectoarele aflate deja sub incidența anexei III la Directiva 2003/87/CE. |
(9) |
Pentru a respecta ciclul anual periodic de monitorizare, raportare și verificare a emisiilor din cadrul noii scheme de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri, transportul rutier și alte sectoare, este oportun ca entitățile reglementate să raporteze emisiile verificate pentru domeniul de aplicare extins începând cu 1 ianuarie 2025, în conformitate cu articolul 30f alineatul (2) din Directiva 2003/87/CE, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Domeniul de aplicare al aprobării extinderii unilaterale
Extinderea, în Suedia, a activității menționate în anexa III la Directiva 2003/87/CE la sectoarele enumerate în anexa la prezenta decizie se aprobă sub rezerva condițiilor enumerate la articolul 3.
Articolul 2
Autorizarea emiterii de certificate suplimentare
Certificatele suplimentare se vor emite în 2027 pe baza cantității medii de emisii totale de 1 680 358 tCO2 raportate de Suedia pentru sectoarele enumerate în anexa la prezenta decizie pentru anii 2016, 2017 și 2018, în conformitate cu normele stabilite la articolul 30c alineatul (1) din Directiva 2003/87/CE.
Articolul 3
Obligații de monitorizare și raportare
Suedia se asigură că fiecare entitate reglementată monitorizează și raportează autorității competente, în conformitate cu articolul 30f alineatul (2) din Directiva 2003/87/CE, pentru fiecare an calendaristic, emisiile corespunzătoare cantităților de combustibili eliberate pentru consum în sectoarele enumerate în anexa la prezenta decizie care au avut loc începând cu 1 ianuarie 2025.
Articolul 4
Intrarea în vigoare și aplicarea
Prezenta decizie intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Adoptată la Bruxelles, 27 noiembrie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/2024-03-01.
(2) Regulamentul (UE) 2018/842 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind reducerea anuală obligatorie a emisiilor de gaze cu efect de seră de către statele membre în perioada 2021-2030 în vederea unei contribuții la acțiunile climatice de respectare a angajamentelor asumate în temeiul Acordului de la Paris și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 (JO L 156, 19.6.2018, p. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/842/2023-05-16).
ANEXĂ
Lista sectoarelor suplimentare care intră sub incidența EU ETS în Suedia în temeiul articolului 30j din Directiva 2003/87/CE
Codul IPCC |
Sectorul |
Conținut |
1 A 3 c |
Transport feroviar |
Emisii generate de transportul feroviar, atât pentru rutele de transport de marfă, cât și pentru cele de călători |
1 A 3 d (subset) |
Navigație pe apă |
Emisii provenite de la combustibilii utilizați în ambarcațiunile de agrement, cu excepția navigației comerciale pe apă |
1 A 3 e ii |
Transport pe drumuri neamenajate |
Emisii de ardere provenite de la utilajele de teren din aeroporturi și porturi și de la activitățile de teren care nu sunt raportate în alt mod |
1 A 4 c |
Agricultură/silvicultură/pescuit |
Emisii provenite din arderea combustibililor în agricultură, silvicultură sau pescuitul intern în apele interioare, de coastă și de adâncime. Printre acestea se numără vehiculele de tracțiune, utilizarea pompei de combustibil, uscarea cerealelor, serele horticole și alte tipuri de combustibili utilizați în agricultură, silvicultură sau pescuit. (Activități incluse în categoriile ISIC 05, 11, 12, 1302), cu excepția transportului agricol rutier |
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_del/2025/318/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)