CELEX:32024R2958: Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2958 al Comisiei din 29 noiembrie 2024 de stabilire a indicatorilor de realizare relevanți pentru Regulamentul (UE) 2023/988 al Parlamentului European și al Consiliului privind siguranța generală a produselor
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 23/12/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 29/11/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 22/12/2024; intrare în vigoare data publicării +20 a se vedea articolul 3
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Justiție și Consumatori
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/2958 |
2.12.2024 |
REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/2958 AL COMISIEI
din 29 noiembrie 2024
de stabilire a indicatorilor de realizare relevanți pentru Regulamentul (UE) 2023/988 al Parlamentului European și al Consiliului privind siguranța generală a produselor
(Text cu relevanță pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2023/988 al Parlamentului European și al Consiliului din 10 mai 2023 privind siguranța generală a produselor, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1025/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și a Directivei (UE) 2020/1828 a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivei 2001/95/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 87/357/CEE a Consiliului (1), în special articolul 24 alineatul (2),
întrucât:
(1) |
Pentru a asigura un nivel ridicat de protecție a consumatorilor în întreaga Uniune Europeană și pentru a-și îndeplini în mod eficient obligațiile care le revin în temeiul Regulamentului (UE) 2023/988, statele membre ar trebui, astfel cum se menționează în considerentul 65 din regulamentul respectiv, să aloce suficiente resurse, inclusiv buget și personal, pentru activitățile de supraveghere a pieței. Atunci când dispun de resurse suficiente, autoritățile de supraveghere a pieței sunt în măsură să efectueze investigații amănunțite, să identifice produsele periculoase, să coopereze prin intermediul sistemului de alertă rapidă „Safety Gate” în temeiul articolelor 25 și 26 din Regulamentul (UE) 2023/988 și să reacționeze prompt la riscurile emergente de pe piață. În plus, prin menținerea unui nivel uniform de siguranță a produselor, un nivel ridicat de supraveghere a pieței asigură o concurență loială între întreprinderi. Prin urmare, este esențial ca statele membre să raporteze, inclusiv, după caz, prin intermediul unor estimări, cu privire la resursele alocate pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2023/988 sau la activitățile de supraveghere a pieței în general, în cazul în care este dificil să se facă distincția între activitățile de supraveghere în temeiul Regulamentului (UE) 2023/988 și alte activități de supraveghere a pieței. |
(2) |
Regulamentul (UE) 2023/988 oferă statelor membre diverse mijloace pentru a se asigura că produsele disponibile pe piața UE sunt sigure. Printre acestea se numără o serie de competențe pentru a aborda provocările legate de supravegherea pieței, în special vânzările online și la distanță, împreună cu activitățile de coordonare cu alte state membre și cu Comisia. Prin urmare, este important să se determine în ce măsură Regulamentul (UE) 2023/988 este pus în aplicare și aplicat la întregul său potențial. |
(3) |
Statele membre ar trebui să comunice date conforme cu indicatorii care măsoară rezultatele verificărilor pe care le-au efectuat în legătură cu respectarea Regulamentului (UE) 2023/988. Această raportare ar trebui să vizeze atât numărul, cât și tipurile de produse sau grupurile de produse testate și identificate ca fiind periculoase. De asemenea, ar trebui să vizeze orice alte activități de supraveghere a pieței, inclusiv cele legate de operatorii economici și furnizorii de piețe online, informațiile esențiale privind siguranța și trasabilitatea produselor afișate pe produse, cum ar fi datele de contact ale persoanelor responsabile, precum și documentele relevante. Raportarea ar trebui să includă indicații privind problemele de siguranță raportate de consumatori și de alte părți interesate, comunicarea și cooperarea cu operatorii economici și măsurile impuse pentru încălcarea regulamentului. |
(4) |
Pentru a facilita comunicarea datelor în conformitate cu indicatorii de realizare stabiliți în prezentul regulament, serviciile Comisiei vor elabora, împreună cu Rețeaua pentru siguranța consumatorilor, un model standardizat care să permită comunicarea informațiilor necesare într-un mod standardizat sau indicarea sursei prin care Comisia ar putea accesa și prelucra informațiile direct în format electronic. |
(5) |
După caz, statele membre ar trebui să fie în măsură să furnizeze datele în mod agregat și/sau orientativ. |
(6) |
Indicatorii de realizare prevăzuți în prezentul regulament de punere în aplicare nu ar trebui să creeze sarcini inutile pentru statele membre, inclusiv potențiale obligații de raportare duble. |
(7) |
Obligația de raportare în temeiul prezentului regulament de punere în aplicare nu ar trebui să se suprapună cu obligația care le revine în temeiul Regulamentului (UE) 2019/1020 al Parlamentului European și al Consiliului (2) și, în special, cu informațiile care trebuie comunicate sistemului de informare și de comunicare pentru supravegherea pieței (ICSMS) menționat la articolul 34 din regulamentul respectiv sau cu obligația acestora de a notifica măsurile sistemului de alertă rapidă „Safety Gate” în temeiul articolului 26 alineatul (1) și alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2023/988. |
(8) |
Prin urmare, în scopul raportării în temeiul articolului 24 din Regulamentul (UE) 2023/988, statele membre pot indica faptul că informațiile relevante pentru un anumit indicator au fost deja comunicate Comisiei prin alte mijloace sau că sunt deja la dispoziția Comisiei. |
(9) |
După caz, statele membre ar trebui încurajate să raporteze cu privire la alte aspecte ale punerii în aplicare a Regulamentului (UE) 2023/988, chiar dacă acestea nu sunt acoperite în mod direct de unul dintre indicatorii enumerați în anexa la prezentul regulament. |
(10) |
Pe baza datelor furnizate de statele membre, precum și a altor informații de care dispune, Comisia ar trebui să elaboreze în fiecare an un raport de sinteză și să îl pună la dispoziția publicului. |
(11) |
Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului instituit prin Regulamentul privind siguranța generală a produselor, înființat în conformitate cu articolul 46 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/988, |
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1
Indicatori de realizare
Prezentul regulament stabilește indicatorii de realizare pe baza cărora statele membre comunică Comisiei datele menționate la articolul 24 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/988.
Lista indicatorilor de realizare este prevăzută în anexă.
Articolul 2
Raportare
Statele membre comunică datele menționate la articolul 1 în mod consolidat cu privire la toate autoritățile lor de supraveghere a pieței desemnate în temeiul Regulamentului (UE) 2023/988 până la 22 decembrie 2026 și, ulterior, în fiecare an.
Articolul 3
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Bruxelles, 29 noiembrie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 135, 23.5.2023, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/988/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2019/1020 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019 privind supravegherea pieței și conformitatea produselor și de modificare a Directivei 2004/42/CE și a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 și (UE) nr. 305/2011 (JO L 169, 25.6.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1020/oj).
ANEXĂ
Indicatorii de realizare menționați la articolul 1 din prezentul regulament
1.
Resursele alocate autorităților de supraveghere a pieței (personal și buget, eventual exprimate prin cifre agregate și/sau orientative care acoperă toate activitățile de supraveghere a pieței dintr-un stat membru)
2.
Numărul de plângeri din partea consumatorilor sau a altor părți interesate primite de autoritățile de supraveghere a pieței în temeiul articolului 33 alineatul (4) [cu excepția informațiilor trimise în temeiul articolului 34 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2023/988]
3.
Numărul și tipul de verificări de conformitate cu Regulamentul (UE) 2023/988 (produse sau grupe de produse verificate, modalități și tipuri de verificări)
4.
Numărul de cereri de asistență reciprocă din partea autorităților de supraveghere a pieței finalizate, defalcate pe cereri de informații și cereri de măsuri de asigurare a respectării legislației
5.
Numărul și tipul de acțiuni corective sau de măsuri luate de autoritățile naționale sau de operatorii economici (în cazul în care acest lucru este solicitat de autoritățile naționale sau atunci când acestora li se aduce la cunoștință acest lucru într-un alt mod) pentru a garanta siguranța produselor [cu excepția măsurilor notificate în temeiul articolului 26 din Regulamentul (UE) 2023/988 sistemului de alertă rapidă „Safety Gate”]
6.
Numărul și valoarea sancțiunilor impuse pentru fiecare tip de încălcare, inclusiv cazurile în care operatorii economici sau furnizorii de piețe online nu au răspuns unei cereri în temeiul articolului 15 sau 22 din Regulamentul (UE) 2023/988 în termenul stabilit de autoritatea de supraveghere a pieței.
Statele membre se asigură că, atunci când comunică datele menționate în prezenta anexă, acest lucru se referă la toate autoritățile lor de supraveghere a pieței desemnate în temeiul Regulamentului (UE) 2023/988.
ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2958/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)