CELEX:32024D2986: Decizia delegată (UE) 2024/2986 al Comisiei din 24 septembrie 2024 privind includerea unilaterală de către Austria a unor sectoare în schema de comercializare a certificatelor de emisii în cadrul Uniunii pentru sectorul clădirilor, al transportului rutier și alte sectoare, în temeiul articolului 30j din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 06/12/2024 |
|
Informatii
Data documentului: 24/09/2024; Data adoptăriiData intrării în vigoare: 06/12/2024; intrare în vigoare data publicării +3 a se vedea articolul 4
Data încetării: No end date
Emitent: Comisia Europeană, Direcția Generală Politici Climatice
Formă: Repertoriu EUR-Lex
![]() |
Jurnalul Ofícial |
RO Seria L |
2024/2986 |
3.12.2024 |
DECIZIA DELEGATĂ (UE) 2024/2986 AL COMISIEI
din 24 septembrie 2024
privind includerea unilaterală de către Austria a unor sectoare în schema de comercializare a certificatelor de emisii în cadrul Uniunii pentru sectorul clădirilor, al transportului rutier și alte sectoare, în temeiul articolului 30j din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii și de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (1), în special articolul 30j,
întrucât:
(1) |
Articolul 30j alineatul (1) din Directiva 2003/87/CE le oferă statelor membre posibilitatea, începând din 2027, de a extinde în mod unilateral aplicarea schemei de comercializare a certificatelor de emisii în cadrul Uniunii („EU ETS”) pentru sectorul clădirilor, al transportului rutier și alte sectoare la sectoare care nu sunt enumerate în anexa III la Directiva 2003/87/CE. |
(2) |
Atunci când recurg la această posibilitate, statele membre trebuie să țină seama în special de efectele asupra pieței interne, de denaturările potențiale ale concurenței, de integritatea de mediu a schemei de comercializare a certificatelor de emisii și de fiabilitatea sistemului de monitorizare și de raportare planificat. |
(3) |
La 31 mai 2024, Austria a notificat o cerere de extindere a aplicării schemei de comercializare a certificatelor de emisii pentru sectorul clădirilor, al transportului rutier și alte sectoare la o listă de sectoare care nu intră încă sub incidența anexei III la Directiva 2003/87/CE sau a capitolelor II și III din aceasta. |
(4) |
Autoritățile austriece au explicat că această extindere unilaterală ar facilita tranziția de la sistemul național de stabilire a prețului emisiilor de CO2 către noua schemă de comercializare a certificatelor de emisii pentru sectorul clădirilor, al transportului rutier și alte sectoare. În plus, această extindere ar reduce costurile administrative și ar facilita procesele de raportare și monitorizare pentru entitățile reglementate și pentru autoritatea națională competentă. |
(5) |
În opinia Comisiei, extinderea domeniului de aplicare al EU ETS dincolo de lista activităților enumerate în anexa III la Directiva 2003/87/CE, astfel cum a solicitat Austria, ar avea într-adevăr beneficii pentru mediu și ar conduce la o simplificare administrativă pentru furnizorii de combustibili care acționează ca entități reglementate în Austria. |
(6) |
Pe baza datelor revizuite privind emisiile de gaze cu efect de seră pentru anii 2016, 2017 și 2018, efectuate în 2020, în conformitate cu articolul 4 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2018/842 al Parlamentului European și al Consiliului (2), cantitatea totală medie de emisii corespunzătoare sectoarelor notificate de Austria în contextul acestei cereri de extindere unilaterală se ridică la 1 034 563 tCO2. Această cantitate va fi utilizată ca bază pentru calcularea cantității viitoare de certificate suplimentare care urmează să fie emise începând cu 2027. |
(7) |
Comisia a evaluat metodologiile de raportare și monitorizare planificate de Austria și a concluzionat că acestea sunt fiabile și conforme cu cerințele articolului 30j din Directiva 2003/87/CE. |
(8) |
Sistemul de accize în vigoare în Austria, în special infrastructurile de distribuție, nu permite efectiv entităților reglementate să diferențieze utilizarea finală a combustibililor între, pe de o parte, sectoarele aflate deja sub incidența anexei III la Directiva 2003/87/CE și, pe de altă parte, sectoarele vizate de această extindere a domeniului de aplicare. Pentru a facilita monitorizarea, raportarea și verificarea emisiilor într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor și pentru a reduce sarcina administrativă legată de raportarea asociată cu factorul de includere în domeniul de aplicare din rapoartele anuale privind emisiile și din planurile de monitorizare, entitățile reglementate nu trebuie să aibă obligația de a face distincția între raportarea emisiilor din sectoarele vizate de extinderea domeniului de aplicare și emisiile din sectoarele aflate deja sub incidența anexei III la Directiva 2003/87/CE. |
(9) |
Pentru a respecta ciclul anual periodic de monitorizare, raportare și verificare a emisiilor din cadrul noii scheme de comercializare a certificatelor de emisii pentru sectorul clădirilor, al transportului rutier și alte sectoare, este oportun ca entitățile reglementate să raporteze emisiile verificate pentru domeniul de aplicare extins începând cu 1 ianuarie 2025, în conformitate cu articolul 30f alineatul (2) din Directiva 2003/87/CE, |
ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:
Articolul 1
Domeniul de aplicare al aprobării extinderii unilaterale
Extinderea, în Austria, a activității menționate în anexa III la Directiva 2003/87/CE la sectoarele enumerate în anexa la prezenta decizie se aprobă sub rezerva condițiilor enumerate la articolul 3.
Articolul 2
Autorizarea emiterii de certificate suplimentare
Certificatele suplimentare se vor emite în 2027 pe baza cantității medii de emisii totale de 1 034 563 tCO2 raportate de Austria pentru sectoarele enumerate în anexa la prezenta decizie pentru anii 2016, 2017 și 2018, în conformitate cu normele stabilite la articolul 30c alineatul (1) din Directiva 2003/87/CE.
Articolul 3
Obligații de monitorizare și raportare
Austria se asigură că fiecare entitate reglementată monitorizează și raportează autorității competente, în conformitate cu articolul 30f alineatul (2) din Directiva 2003/87/CE, pentru fiecare an calendaristic, emisiile corespunzătoare cantităților de combustibili eliberate pentru consum în sectoarele enumerate în anexa la prezenta decizie care au avut loc începând cu 1 ianuarie 2025.
Articolul 4
Intrare în vigoare și aplicare
Prezenta decizie intră în vigoare în a treia zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Adoptată la Bruxelles, 24 septembrie 2024.
Pentru Comisie
Președinta
Ursula VON DER LEYEN
(1)
JO L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.
(2) Regulamentul (UE) 2018/842 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 mai 2018 privind reducerea anuală obligatorie a emisiilor de gaze cu efect de seră de către statele membre în perioada 2021-2030 în vederea unei contribuții la acțiunile climatice de respectare a angajamentelor asumate în temeiul Acordului de la Paris și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 (JO L 156, 19.6.2018, p. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/842/oj).
ANEXĂ
Lista sectoarelor suplimentare care intră sub incidența EU ETS în Austria în temeiul articolului 30j din Directiva 2003/87/CE
Codul IPCC |
Sector |
Conținut |
1 A 3 a |
Aviația civilă |
Emisii generate de aviația civilă internațională și internă, inclusiv la decolări și aterizări |
1 A 3 c |
Transport feroviar |
Emisii generate de transportul feroviar, atât pentru rutele de transport de marfă, cât și pentru cele de călători |
1 A 3 d (subset) |
Navigație pe apă |
Emisii provenite de la combustibilii utilizați pentru propulsia navelor, inclusiv a ambarcațiunilor pe pernă de apă și a ambarcațiunilor cu aripi portante, dar excluzând activitățile comerciale desfășurate pe Dunăre și pe lacurile internaționale (Constance și Neusiedl) |
1 A 4 c i |
Ardere staționară pentru agricultură/silvicultură/ pescuit |
Emisii provenite de la combustibilii arși în pompe, la uscarea cerealelor, în serele horticole și alte tipuri de ardere agricolă, forestieră sau staționară din industria pescuitului |
1 A 4 c ii |
Ardere mobilă în vehiculele de teren și alte mașini |
Emisii provenite de la combustibilii arși în vehicule de tracțiune pe terenuri agricole și în păduri, inclusiv din utilizarea vehiculelor agricole pe drumuri asfaltate |
1 A 4 c iii (subset) |
Pescuit (ardere mobilă) |
Emisii provenite de la combustibilii arși pentru pescuit |
1 A 5 b (subset) |
Ardere mobilă – domeniul militar |
Emisii provenite de la vehicule, arderea combustibililor în utilaje de teren pentru utilizări militare și pentru aviația militară, cu excepția combustibilului utilizat în operațiuni multilaterale |
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_del/2024/2986/oj
ISSN 1977-0782 (electronic edition)