CELEX:32024D2127: Decizia de punere în aplicare (UE) 2024/2127 a Comisiei din 24 iulie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate Stop alimentelor false: originea pe etichetă [notificată cu numărul C(2024) 5001]

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu EUR-Lex, 05/08/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Jurnalul Ofícial al Uniunii EuropeneROSeria L2024/21272.8.2024DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/2127 A COMISIEI din 24 iulie 2024 privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Stop alimentelor false:...

Informatii

Data documentului: 24/07/2024; Data adoptării
Data intrării în vigoare: 02/08/2024; intră în vigoare data notificării
Data încetării: No end date
Autor: Comisia Europeană, Secretariatul General
Formă: Repertoriu EUR-Lex
Destinatar: persoană fizică
European flag

Jurnalul Ofícial
al Uniunii Europene

RO

Seria L


2024/2127

2.8.2024

DECIZIA DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2024/2127 A COMISIEI

din 24 iulie 2024

privind cererea de înregistrare, în temeiul Regulamentului (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului, a inițiativei cetățenești europene intitulate „Stop alimentelor false: originea pe etichetă”

[notificată cu numărul C(2024) 5001]

(Numai textul în limba italiană este autentic)

COMISIA EUROPEANĂ,

având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene,

având în vedere Regulamentul (UE) 2019/788 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind inițiativa cetățenească europeană (1), în special articolul 6 alineatele (2) și (3),

întrucât:

(1)

La 14 iunie 2024, Comisiei i-a fost prezentată o cerere de înregistrare a unei inițiative cetățenești europene intitulate „Stop alimentelor false: originea pe etichetă”.

(2)

Obiectivele inițiativei, astfel cum au fost exprimate de organizatori, sunt următoarele: (i) „consumatorii europeni să aibă acces la informații transparente cu privire la alimentele pe care le cumpără”; (ii) respectarea așteptărilor consumatorilor europeni „în ceea ce privește standardele ridicate de calitate și sustenabilitate” ale alimentelor; (iii) „indicarea clară și explicită a originii tuturor produselor care intră pe piața comună” și (iv) toate produsele care intră pe piața comună să respecte aceleași „standarde în materie de mediu, de sănătate și de muncă aplicabile pe piața internă, pentru a proteja sănătatea consumatorilor și planeta”.

(3)

O anexă la inițiativă oferă detalii suplimentare cu privire la obiectul, obiectivele și contextul inițiativei. Aceasta vizează criteriile referitoare la atribuirea originii și la locul de origine prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului (2) și în Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului (3). Organizatorii consideră că este necesar să se respecte „principiul reciprocității, să se interzică importurile de alimente prelucrate utilizând substanțe și metode interzise în Europa” și să se intensifice „controalele la frontieră asupra alimentelor care intră pe la frontierele europene și naționale”. Organizatorii afirmă, de asemenea, că cerința privind indicarea originii ar trebui extinsă la toate produsele alimentare „pentru a preveni frauda, a proteja sănătatea publică și a garanta dreptul consumatorilor la informare”.

(4)

Referitor la obiectivele inițiativei, Comisia ar putea prezenta o propunere de act juridic pentru a asigura accesul consumatorilor europeni la informații transparente privind alimentele pe care le cumpără și care să corespundă așteptărilor lor în ceea ce privește standardele înalte de calitate și de sustenabilitate, în temeiul articolelor 114 și 169 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE).

(5)

De asemenea, Comisia ar putea prezenta, în temeiul articolelor 114 și 207 din TFUE, o propunere de act juridic pentru a asigura indicarea explicită și clară a originii pentru toate produsele care intră pe piața internă și pentru a impune în cazul acestora respectarea acelorași standarde de mediu, de sănătate și de muncă care se aplică în cadrul pieței interne pentru a proteja sănătatea consumatorilor și planeta.

(6)

Din aceste motive, Comisia consideră că niciuna dintre părțile inițiativei nu depășește în mod vădit competența Comisiei de a prezenta o propunere de act juridic al Uniunii în vederea punerii în aplicare a tratatelor.

(7)

Această concluzie nu afectează efectuarea unei evaluări pentru a se stabili dacă, în acest caz, sunt îndeplinite condițiile concrete de fond necesare pentru o acțiune din partea Comisiei, inclusiv respectarea principiilor proporționalității, subsidiarității și compatibilității cu drepturile fundamentale.

(8)

Grupul de organizatori a furnizat toate documentele necesare pentru a dovedi că inițiativa îndeplinește cerințele prevăzute la articolul 5 alineatele (1) și (2) din Regulamentul (UE) 2019/788 și a desemnat persoanele de contact în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) primul paragraf din regulamentul respectiv.

(9)

Inițiativa propusă nu este vădit abuzivă, neserioasă sau vexatorie și nici nu contravine vădit valorilor Uniunii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, sau drepturilor consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.

(10)

Prin urmare, inițiativa intitulată „Stop alimentelor false: originea pe etichetă” ar trebui înregistrată.

(11)

Concluzia conform căreia sunt îndeplinite condițiile de înregistrare prevăzute la articolul 6 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2019/788 nu implică confirmarea în vreun fel de către Comisie a faptului că, prin conținutul său, inițiativa prezintă cu exactitate situația de fapt, acest lucru fiind responsabilitatea exclusivă a grupului de organizatori ai inițiativei. Conținutul inițiativei exprimă doar punctele de vedere ale grupului de organizatori și nu se poate considera, în niciun caz, că reflectă punctele de vedere ale Comisiei,

ADOPTĂ PREZENTA DECIZIE:

Articolul 1

Se înregistrează inițiativa cetățenească europeană intitulată „Stop alimentelor false: originea pe etichetă”.

Articolul 2

Prezenta decizie se adresează grupului de organizatori ai inițiativei cetățenești intitulate „Stop alimentelor false: originea pe etichetă”, reprezentat de Ettore PRANDINI și Paolo DI STEFANO, care acționează în calitate de persoane de contact.

Adoptată la Bruxelles, 24 iulie 2024.

Pentru Comisie

Věra JOUROVÁ

Vicepreşedintă


(1)  
JO L 130, 17.5.2019, p. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

(2)  Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).

(3)  Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1924/2006 și (CE) nr. 1925/2006 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European și a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE și 2008/5/CE ale Comisiei și a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei (JO L 304, 22.11.2011, p. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/1169/oj).


ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/2127/oj

ISSN 1977-0782 (electronic edition)


Top

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x