CARTĂ din 5 iunie 1998

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 20/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: ACT INTERNATIONAL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 183 din 29 aprilie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DELEGE 43 08/03/2006
ActulCOMPLETAT DEAMENDAMENT 25/06/2004
ART. 24COMPLETAT DELEGE 43 08/03/2006
ART. 24COMPLETAT DEAMENDAMENT 25/06/2004
Nu exista actiuni induse de acest act
Nu exista acte referite de acest act
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DELEGE 43 08/03/2006
ActulREFERIT DELEGE 41 08/03/2006
ActulREFERIT DELEGE 42 08/03/2006
ActulREFERIT DEDECRET 298 07/03/2006
ActulCOMPLETAT DEAMENDAMENT 25/06/2004
ActulREFERIT DEHG 435 10/04/2003
ActulREFERIT DEPROTOCOL 31/10/2003
ActulCONTINUT DELEGE 68 28/04/1999
ActulRATIFICAT DELEGE 68 28/04/1999
ActulREFERIT DEPROTOCOL 30/04/1999
ART. 17REFERIT DEDECIZIE 1361 11/12/2008
ART. 20REFERIT DELEGE 42 08/03/2006
ART. 20REFERIT DEPROTOCOL 31/10/2003
ART. 24COMPLETAT DELEGE 43 08/03/2006
ART. 24COMPLETAT DEAMENDAMENT 25/06/2004
ART. 28REFERIT DELEGE 41 08/03/2006
ART. 28REFERIT DEPROTOCOL 30/04/1999

a Organizaţiei Cooperarii Economice a Marii Negre



Membrii fondatori ai Cooperarii Economice a Marii Negre – Republica Albania, Republica Armenia, Republica Azerbaidjan, Republica Bulgaria, Georgia, Republica Elena, Republica Moldova, România, Federatia Rusa, Republica Turcia şi Ucraina,semnand la 25 iunie 1992 la Istanbul Declaratia Reuniunii la nivel înalt, care a stabilit Cooperarea Economica a Marii Negre,confirmand adeziunea lor la principiile şi obiectivele cooperarii prezentate în declaratia mentionata mai sus, precum şi în Declaratia de la Bosfor din 25 iunie 1992, Declaratia de la Bucureşti a Reuniunii la nivel înalt a statelor participante la CEMN din 30 iunie 1995 şi în Declaratia de la Moscova a sefilor de stat sau de guvern ai statelor participante la CEMN din 25 octombrie 1996,reafirmand adeziunea lor la principiile Cartei Natiunilor Unite, Actului final de la Helsinki, Cartei de la Paris pentru o noua Europa, precum şi la principiile şi normele general recunoscute ale dreptului international,hotarati sa promoveze o cooperare durabila şi mai stransa între statele din regiunea CEMN,constienti de rolul şi importanţa sporite ale initiativelor regionale în promovarea progresului şi în modelarea vietii internationale contemporane,reafirmand hotărârea lor de a realiza prin eforturi comune îmbunătăţirea continua a prosperitatii popoarelor lor,constienti de potentialul membrilor fondatori şi de oportunitatile pentru intensificarea cooperarii economice reciproc avantajoase,impartasind viziunea comuna asupra cooperarii lor regionale ca parte a procesului de integrare în Europa, bazata pe drepturile şi libertatile fundamentale ale omului, prosperitate prin libertate economica, justiţie sociala, securitate egala şi stabilitate, care este deschisa interactiunii cu alte tari, initiative regionale, organizaţii internationale şi institutii financiare,decisi sa dezvolte cooperarea economica ca o contribuţie la realizarea unui grad superior de integrare a membrilor fondatori în economia mondiala,exprimand dorinţa tarilor şi popoarelor lor pentru o colaborare constructiva şi fructuoasa în diverse domenii ale activităţii economice, în vederea transformarii regiunii CEMN intr-o zona a pacii, stabilitatii şi prosperitatii,recunoscand ca procesul Cooperarii Economice a Marii Negre, de la crearea sa, a amplificat necesitatea consolidării personalitatii juridice internationale a Cooperarii Economice a Marii Negre,hotarati sa transforme Cooperarea Economica a Marii Negre intr-o organizaţie economica regionala,au convenit urmatoarele: + 
Capitolul 1Prevederi generale + 
Articolul 1Constituirea OrganizaţieiMembrii fondatori constituie Organizaţia Cooperarii Economice a Marii Negre, ca organizaţie economica regionala, denumita în continuare CEMN.
 + 
Articolul 2DefinitiiPentru scopurile prezentei Carte:a) Organizaţie înseamnă Organizaţia Cooperarii Economice a Marii Negre, denumita şi CEMN;b) membri fondatori sunt statele care au semnat Declaratia Reuniunii la nivel înalt privind cooperarea economica a Marii Negre la 25 iunie 1992 la Istanbul;c) observator înseamnă statele sau organizaţiile internationale cărora li se acordă statut de observator de către CEMN;d) organizaţii internationale înseamnă acele organizaţii care sunt interguvernamentale sau neguvernamentale;e) regiunea CEMN înseamnă teritoriile statelor membre;f) organe subsidiare înseamnă orice grup de lucru, grup de experti, grup de actiune, comitet sau serviciu stabilit de Consiliul Ministrilor Afacerilor Externe sau sub autoritatea sa;g) secretar general înseamnă secretarul general al Secretariatului International Permanent al CEMN;h) presedinte în exercitiu înseamnă ministrul afacerilor externe al statului membru care îşi asuma presedintia semestriala a CEMN sau orice alt ministru desemnat în acest scop de guvernul statului respectiv;i) troica înseamnă sistemul constituit din preşedintele în exercitiu, preşedintele precedent şi cel următor ai CEMN sau reprezentantii acestora;j) Regulile de procedura înseamnă Regulile de procedura ale CEMN.
 + 
Capitolul 2Principiile şi domeniile cooperarii + 
Articolul 3Principii şi obiectiveUrmatoarele principii şi obiective vor fi promovate în cadrul activităţilor CEMN la diferite niveluri:a) se va actiona într-un spirit de prietenie şi buna vecinatate pentru a se intari respectul şi increderea reciproca, dialogul şi cooperarea dintre statele membre;b) se va dezvolta şi se va diversifica în continuare cooperarea bilaterala şi multilaterala pe baza principiilor şi regulilor dreptului international;c) se va actiona pentru îmbunătăţirea mediului de afaceri şi promovarea initiativei individuale şi colective a întreprinderilor şi companiilor direct implicate în procesul cooperarii economice;d) se va dezvolta colaborarea economica intr-o maniera care să nu contravina obligaţiilor internationale ale statelor membre, inclusiv ale celor care decurg din calitatea lor de membru al organizaţiilor şi instituţiilor internationale de integrare sau de alta natura şi care nu împiedica promovarea relatiilor lor cu terţe părţi;e) se vor lua în considerare condiţiile economice şi interesele specifice ale statelor membre implicate;f) se va incuraja în continuare participarea la procesul CEMN de cooperare economica a altor state, institutii economice şi financiare internationale, precum şi a întreprinderilor şi companiilor interesate.
 + 
Articolul 4Domeniile cooperariiÎn conformitate cu principiile convenite şi în vederea utilizarii mai eficiente a resurselor lor umane, naturale şi a altor resurse pentru realizarea unei cresteri susţinute a economiilor lor naţionale şi bunastarii sociale a popoarelor lor, statele membre vor coopera în urmatoarele domenii: comert şi dezvoltare economica; bănci şi finante; comunicatii; energie; transport; agricultura şi industrie alimentara; asistenţa medicală şi farmaceutica; protectia mediului; turism; stiinta şi tehnologie; schimbul de date statistice şi informaţii economice; colaborarea dintre serviciile vamale şi alte autorităţi de frontieră; contactele umane; combaterea crimei organizate, a traficului ilicit de droguri, arme şi materiale radioactive, a tuturor actelor de terorism şi migrare ilegala sau în orice alt domeniu conex, pe baza unei decizii a Consiliului.
 + 
Capitolul 3Participare + 
Articolul 5Calitatea de membruMembri ai CEMN sunt statele părţi la prezenta Carta.
 + 
Articolul 6AdmitereaCEMN este deschisa oricărui stat care doreste sa devina membru şi dovedeste ca este capabil să aplice principiile şi obiectivele CEMN inscrise în prezenta Carta.Cererile pentru primirea de noi membri vor fi supuse Consiliului Ministrilor Afacerilor Externe, denumit în continuare Consiliu, pentru examinare şi aprobare în conformitate cu Regulile de procedura.
 + 
Articolul 7RetragereaOrice stat membru se poate retrage din CEMN prin notificare oficiala adresata secretarului general al Secretariatului International Permanent al CEMN în legătură cu decizia sa.Retragerea va deveni efectiva la data specificata în notificare. În ceea ce priveste oblibaţiile financiare, retragerea va avea efect la sfârşitul anului financiar în care aceasta este notificata.
 + 
Articolul 8Statutul de observatorStatutul de observator în CEMN va fi deschis, la cerere, oricărui stat sau oricarei organizaţii internationale care îşi exprima disponibilitatea de a aduce o contribuţie practica şi valoroasa la activitatea CEMN.Statutul de observator poate fi acordat, suspendat sau retras de către Consiliu, în conformitate cu Regulile de procedura.
 + 
Articolul 9Relatiile cu terţe părţiCEMN va promova relatii cu terţe părţi (state, organizaţii şi institutii internationale) interesate sa coopereze în diferite probleme de interes reciproc, prin:a) parteneriat de dialog, în cadrul schimburilor şi consultarilor periodice;b) parteneriat de dialog sectorial; posibilitatea participării la reuniuni cu teme specifice;c) calitatea de invitat; posibilitatea de a asista la sesiuni ale CEMN, la invitaţia presedintelui în exercitiu şi cu consimtamantul tuturor statelor membre.Parteneriatul de dialog şi parteneriatul de dialog sectorial pot fi acordate pe baza rezolutiei Consiliului.
 + 
Capitolul 4Reuniuni la nivel înalt + 
Articolul 10Sefii de stat sau de guvern ai statelor membre se pot intalni când apare o asemenea necesitate.
 + 
Capitolul 5Organe principale şi subsidiare + 
Articolul 11Consiliul Ministrilor Afacerilor ExterneConsiliul este principalul organ al CEMN de adoptare periodica a deciziilor.Consiliul, în contextul obiectivelor CEMN:a) va decide asupra tuturor problemelor care vizeaza functionarea CEMN;b) va examina toate subiectele prezentate de organele subsidiare şi va lua decizii corespunzătoare;c) va adopta decizii privind calitatea de membru şi statutul de observator;d) va adopta şi va modifica Regulile de procedura;e) va stabili organele subsidiare din cadrul CEMN, va formula sarcinile acestora, va defini, va modifica sau va revoca mandatele lor;f) va examina orice alte probleme conexe, apreciate ca relevante.
 + 
Articolul 12Organe subsidiareConsiliul poate stabili organe subsidiare.Organele subsidiare vor îndeplini mandatul definit de Consiliu, vor elabora proiecte comune şi se vor preocupa de implementarea unor asemenea proiecte/activităţi în domeniile respective.Organele subsidiare vor supune Consiliului rapoarte privind progresul activităţilor lor, precum şi recomandari corespunzătoare.
 + 
Articolul 13Preşedintele în exercitiuPreşedintele în exercitiu va coordona toate activităţile desfăşurate în cadrul CEMN şi va asigura derularea intocmai a procedurilor CEMN, precum şi aplicarea rezolutiilor şi a deciziilor adoptate.Presedintia se va asigura prin rotatie, la fiecare 6 luni, în conformitate cu ordinea alfabetului englez.În cazul în care presedintia nu poate fi onorata de un stat membru, aceasta va fi asumata de urmatorul stat membru în ordinea alfabetica.
 + 
Articolul 14Sistemul troicaLa cererea presedintelui în exercitiu, troica este convocata la nivelul corespunzător pentru schimb de opinii privind activităţile curente şi viitoare ale CEMN şi relatiile sale cu alte organizaţii şi institutii internationale.
 + 
Articolul 15Comitetul Inaltilor FunctionariComitetul Inaltilor Functionari, reprezentand ministrii afacerilor externe ai statelor membre şi actionand în numele lor, este imputernicit cu urmatoarele competente:a) examineaza activităţile organelor subsidiare, evalueaza implementarea deciziilor şi a recomandarilor Consiliului şi elaboreaza recomandari şi propuneri pentru a fi prezentate Consiliului;b) examineaza probleme vizand coordonarea şi cooperarea cu organismele care au legătură cu CEMN, informeaza Consiliul cu privire la aceste probleme şi elaboreaza, dacă este necesar, recomandari şi propuneri corespunzătoare;c) studiaza aspectele organizatorice ale activităţilor CEMN, participa la elaborarea calendarului preliminar al acţiunilor, ia decizii privind probleme relevante, cu excepţia celor aflate în competenţa Consiliului şi a presedintelui în exercitiu;d) supune Consiliului spre aprobare bugetul anual al CEMN;e) numeste expertii în subgrupul specializat pentru verificarea bugetului.
 + 
Articolul 16Secretariatul International PermanentServiciile de secretariat ale CEMN vor fi asigurate de Secretariatul International Permanent, denumit în continuare PERMIS, stabilit în acest scop.PERMIS-CEMN îşi are sediul în Istanbul, Republica Turcia.PERMIS funcţionează sub autoritatea presedintelui în exercitiu al CEMN. Aceasta autoritate va fi pusa în execuţie de către secretarul general.Personalul PERMIS îşi va îndeplini atribuţiile în calitate de functionari internationali, cu respectarea principiilor şi a obiectivelor CEMN. Atitudinea lor va fi intotdeauna conforma principiilor integritatii şi imparţialităţii impuse de activitatea acestora.În indeplinirea atribuţiilor sale personalul PERMIS nu va cere sau primi instrucţiuni de la nici un guvern sau o alta autoritate din afara CEMN. Membrii acestuia se vor abtine de la orice actiune care ar putea afecta pozitia lor de functionari internationali, raspunzatori doar în faţa Organizaţiei.
 + 
Capitolul 6Cvorumul şi luarea deciziilor + 
Articolul 17CvorumulCvorumul pentru Consiliu va fi majoritatea de două treimi din numărul statelor membre.
 + 
Articolul 18Luarea deciziilorMecanismul luării deciziilor este prevăzut de Regulile de procedura. Consiliul se va stradui să obţină consensul asupra tuturor problemelor. În legătură cu unele chestiuni, definite în Regulile de procedura, consensul este obligatoriu.
 + 
Capitolul 7Organisme care au legătură cu CEMN + 
Articolul 19Dispozitii generaleOrganismele care au legătură cu CEMN îşi vor îndeplini functiile în conformitate cu instrumentele lor de baza şi cu deplina respectare a principiilor CEMN inscrise în Declaratia Reuniunii la nivel înalt privind cooperarea economica a Marii Negre din 25 iunie 1992 şi în prezenta carta.
 + 
Articolul 20Adunarea Parlamentara a CEMNAdunarea Parlamentara a Cooperarii Economice a Marii Negre, denumita în continuare APCEMN, reprezentand parlamentele naţionale ale statelor membre, acorda sprijin consistent, cu caracter consultativ, procesului de cooperare în zona Marii Negre.În promovarea obiectivelor sale CEMN va coopera strans cu APCEMN.Relatiile dintre CEMN şi APCEMN vor fi bazate pe principiile Declaraţiei Reuniunii la nivel înalt privind cooperarea economica a Marii Negre din 25 iunie 1992 de la Istanbul, pe deciziile reuniunilor ulterioare la nivel înalt, precum şi pe Declaratia privind stabilirea Adunarii Parlamentare a Cooperarii Economice a Marii Negre, adoptata la 26 februarie 1993 la Istanbul.
 + 
Articolul 21Consiliul CEMN al oamenilor de afaceriConsiliul CEMN al oamenilor de afaceri, ca organizaţie internationala neguvernamentala, este alcătuit din reprezentanti ai comunitatilor oamenilor de afaceri din statele membre ale CEMN.Rapoartele Consiliului CEMN al oamenilor de afaceri pot fi inaintate Consiliului spre informare şi, dacă este necesar, pentru acţiuni corespunzătoare.
 + 
Articolul 22Banca Marii Negre pentru Comert şi Dezvoltare (B.M.N.C.D.)Prin Acordul de constituire a Băncii Marii Negre pentru Comert şi Dezvoltare, incheiat la Tbilisi la 30 iunie 1994, statele membre au înfiinţat B.M.N.C.D.Scopul B.M.N.C.D., în conformitate cu prevederile acordului de constituire, va fi de a contribui efectiv la procesul tranzitiei statelor membre şi a popoarelor din regiune către prosperitatea economica, prin promovarea şi finantarea de proiecte regionale, furnizarea de servicii bancare pentru proiecte din sectoarele public şi privat în statele membre şi activităţi de comert între statele membre.
 + 
Articolul 23Cooperarea academicaCEMN va promova cooperarea dintre comunitatile academice şi oamenii de stiinta ai statelor membre, în scopul promovarii principiilor şi obiectivelor CEMN în cadrul competentelor lor.
 + 
Articolul 24Centrele afiliate la CEMNCentrele afiliate la CEMN sunt înfiinţate în baza aprobării Consiliului pentru a asista toate statele membre interesate în domenii specifice de cooperare.Centrele respective vor functiona în stransa legătură cu organele subsidiare relevante ale CEMN, potrivit sectoarelor lor specifice de activitate.Rezultatele activităţilor centrelor au caracter consultativ.
 + 
Capitolul 8Prevederi financiare + 
Articolul 25Bugetul OrganizaţieiBugetul CEMN este constituit din contribuţiile financiare ale statelor membre, determinate în conformitate cu rezolutiile relevante ale Consiliului.Bugetul va fi autorizat şi examinat anual. Anul financiar începe la 1 ianuarie şi se incheie la 31 decembrie.Neindeplinirea obligaţiilor financiare va fi supusă atenţiei Consiliului pentru examinare.
 + 
Articolul 26Contribuţii voluntare pentru OrganizaţiePrin rezolutii ale Consiliului pot fi create fonduri speciale.În acest scop vor fi binevenite contribuţii pe baze voluntare din partea statelor membre ale CEMN, a unui grup de state, a observatorilor, a unor terţe părţi – donatori, astfel încât condiţiile de acordare să fie în concordanta cu principiile şi obiectivele CEMN.Fiecare fond special va fi guvernat de reguli şi reglementari specifice, adoptate de către Consiliu în acest scop.
 + 
Capitolul 9Prevederi legale + 
Articolul 27Capacitatea juridicaCEMN are personalitate juridica. Ea are capacitatea:a) de a contracta;b) de a dobandi şi dispune de bunuri mobile şi imobile;c) de a sta în justiţie.
 + 
Articolul 28Privilegii şi imunitatiCEMN, funcţionarii săi şi reprezentantii statelor membre vor beneficia pe teritoriile statelor membre de privilegiile şi imunitatile definite în Convenţia privind privilegiile şi imunitatile Natiunilor Unite, adoptata de Adunarea Generală a Natiunilor Unite la 13 februarie 1946, care sunt necesare pentru exercitarea independenta a functiilor lor, în conformitate cu principiile şi obiectivele CEMN.Funcţionarii Secretariatului International Permanent şi reprezentantii statelor membre care sunt cetăţeni ai tarii gazda sau rezidenti permanenti în aceasta tara vor beneficia de imunitate de jurisdictie şi inviolabilitate numai cu privire la actele oficiale efectuate în exercitarea functiilor lor.Statele membre vor incheia un protocol aditional referitor la privilegiile şi imunitatile CEMN şi ale personalului PERMIS.
 + 
Articolul 29Solutionarea dezacordurilorÎn cazul unui dezacord între doua sau mai multe state membre cu privire la interpretarea sau aplicarea prezentei Carte, părţile implicate se vor consulta şi, dacă este necesar, vor supune dezacordul respectiv Consiliului spre examinare şi pentru acţiuni corespunzătoare.
 + 
Articolul 30AmendamenteOrice stat membru poate propune amendamente la prezenta Carta.Textul oricărui amendament propus va fi comunicat statelor membre prin intermediul PERMIS şi va fi supus Consiliului spre examinare şi aprobare.Amendamentele la prezenta Carta, aprobate conform paragrafului 2, vor fi supuse ratificarii, acceptarii sau aprobării de către statele membre şi vor intra în vigoare în baza procedurii prevăzute la art. 33.
 + 
Capitolul 10Prevederi finale + 
Articolul 31Semnarea, ratificarea, acceptarea, aprobarea şi aderarea Prezenta Carta este deschisa spre semnare de către toţi membrii fondatori ai CEMN.Prezenta Carta este supusă ratificarii, acceptarii sau aprobării de către membrii fondatori semnatari ai CEMN.Prezenta Carta este deschisa aderarii oricărui stat nesemnatar, în conformitate cu prevederile sale.Instrumentele de ratificare, de acceptare, de aprobare sau de aderare vor fi depuse la depozitar.
 + 
Articolul 32RezerveNu pot fi facute rezerve la prezenta Carta.
 + 
Articolul 33Intrarea în vigoarePrezenta Carta va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmeaza datei la care 9 membri fondatori au depus instrumentele de ratificare, de acceptare sau de aprobare.Pentru fiecare stat care ratifica, accepta, aproba sau adera la prezenta Carta după data intrarii sale în vigoare, astfel cum se prevede în paragraful 1, Carta va intra în vigoare la data depunerii de către acel stat a instrumentelor sale de ratificare.
 + 
Articolul 34DepozitarulPERMIS va fi depozitarul prezentei Carte.Originalul prezentei Carte, întocmit într-un singur exemplar, în limba engleza, va fi depus la PERMIS în calitate de depozitar.Drept care subsemnatii, fiind deplin împuterniciţi în acest scop, au semnat prezenta Carta.Incheiata la Yalta la 5 iunie 1998.

     
  Pentru Republica Albania: REXHEP MEIDANI
  Pentru Republica Armenia: ROBERT KOCHARIAN
  Pentru Republica Azerbaidjan: GAIDAR ALIEV
  Pentru Republica Bulgaria: PETĂR STOIANOV
  Pentru Georgia: EDUARD A. ŞEVARDNADZE
  Pentru Republica Elenă: CONSTANTINOS SIMITIS
  Pentru Republica Moldova: PETRU LUCINSCHI
  Pentru România: EMIL CONSTANTINESCU
  Pentru Federaţia Rusă: SERGHEI V. KIRIENKO
  Pentru Republica Turcia: SULEIMAN DEMIREL
  Pentru Ucraina: LEONID D. KUCIMA

––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x