ARANJAMENTUL DE LA WASSENAAR din 6-7 decembrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: PARLAMENTUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 551 din 29 iulie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ANEXA 5REFERIRE LAHG 844 28/08/2001 ANEXA 1
ANEXA 5REFERIRE LAHG 20 13/01/2000 ANEXA 1
ANEXA 5REFERIRE LAHG 467 10/06/1999 ANEXA 1
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DELEGE 499 11/07/2002
ActulREFERIT DEDECRET 676 10/07/2002

pentru controlul exporturilor de arme convenţionale şi produse şi tehnologii cu dubla utilizare



– Elemente iniţiale –Adoptat de Plenara din 11-12 iulie 1996 şi amendat de Plenara din 6-7 decembrie 2001I. SCOPURI1. Aranjamentul de la Wassenaar (AW) a fost constituit pentru a contribui la securitatea şi stabilitatea regionale şi internaţionale prin promovarea transparenţei şi a unei mai mari responsabilităţi în transferurile de arme convenţionale şi de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, în scopul prevenirii acumularilor destabilizatoare. Statele participante vor urmări să asigure, prin politicile lor naţionale, ca transferurile acestor articole sa nu contribuie la dezvoltarea sau perfecţionarea capacităţilor militare care submineaza aceste scopuri şi sa nu fie deturnate pentru sprijinirea acestor capacităţi.2. AW va completa şi va consolida, fără sa dubleze, regimurile existente de control al armelor de distrugere în masa şi al sistemelor de ducere la ţinta a acestora, precum şi alte măsuri recunoscute internaţional, menite sa promoveze transparenta şi o mai mare responsabilitate, concentrandu-se asupra amenintarilor la adresa păcii şi securităţii internaţionale şi regionale, care pot să apară ca rezultat al transferurilor de armamente şi produse şi tehnologii cu dubla utilizare sensibile către destinaţii considerate ca prezentând un grad ridicat de risc.3. AW este, de asemenea, menit sa întărească cooperarea în prevenirea achiziţionării de armament şi articole sensibile cu dubla utilizare, destinate scopurilor militare, dacă situaţia în regiune sau comportamentul unui stat este sau devine un motiv de ingrijorare majoră pentru statele participante.4. AW nu va fi îndreptat împotriva nici unui stat sau grup de state şi nu va împiedica tranzacţiile civile făcute cu buna-credinţa. AW nu va interfera cu drepturile statelor de a achizitiona mijloace legitime pentru a se autoapara în conformitate cu art. 51 din Carta Naţiunilor Unite.5. În sensul paragrafelor anterioare, statele participante vor continua sa prevină achiziţionarea armelor convenţionale şi a produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare de către grupuri şi organizaţii teroriste, precum şi de către persoane implicate în activităţi teroriste. Aceste eforturi sunt parte integrantă a luptei ce se desfăşoară la nivel global împotriva terorismului*).II. DOMENIU DE ACŢIUNE1. Statele participante se vor intalni în mod regulat pentru a se asigura ca transferurile de arme convenţionale şi de produse şi tehnologii cu dubla utilizare sunt derulate cu responsabilitate şi în sprijinul promovării păcii şi securităţii internaţionale şi regionale.2. În acest scop statele participante vor schimba, pe baza voluntara, informaţii care vor spori transparenta, vor promova dialogul între toate statele participante privind transferurile de arme convenţionale şi de produse şi tehnologii cu dubla utilizare sensibile şi vor sprijini dezvoltarea unor înţelegeri comune referitoare la riscurile asociate transferului acestor articole. Pe baza acestor informaţii statele vor evalua posibilităţile de coordonare a politicilor naţionale de control în vederea combaterii acestor riscuri. Informaţiile care vor fi transmise vor include orice chestiuni pe care statele participante doresc, în mod individual, să le aducă în atenţia celorlalte state, inclusiv, pentru cele care doresc aceasta, notificările care depăşesc ceea ce s-a stabilit de comun acord.3. Decizia de a transfera sau de a refuza transferul oricărui articol va rămâne în responsabilitatea exclusiva a fiecărui stat participant. Toate măsurile luate în respectarea AW vor fi în conformitate cu legislaţia şi politicile naţionale şi vor fi implementate pe baza discretiei naţionale.4. În conformitate cu prevederile AW, statele participante sunt de acord sa notifice transferurile şi refuzurile. Aceste notificări se vor referi la toate statele neparticipante la AW. Totuşi, în contextul schimburilor de informaţii generale şi specifice, vor fi revizuite atât conţinutul notificărilor, cat şi relevanta lor pentru scopurile AW. Notificarea unui refuz nu va impune asupra oricărui alt stat participant obligaţia de a refuza transferuri similare. Cu toate acestea, un stat participant va notifica, de preferinta în termen de 30 de zile, dar nu mai târziu de 60 de zile, tuturor celorlalte state participante aprobarea unei licenţe care a fost refuzată de un alt stat participant pentru efectuarea unei tranzacţii identice, în esenta, în ultimii trei ani**).5. Aranjamentul fiind la începutul sau, statele participante sunt de acord ca activitatea privind liniile directoare şi procedurile sa continue cu promptitudine, luându-se în considerare experienta acumulată. Aceasta va include, în particular, revizuirea domeniului armelor convenţionale, în scopul extinderii informaţiilor şi notificărilor dincolo de categoriile descrise în anexa nr. 3. Statele participante sunt de acord sa continue discutiile în legătură cu modul de tratare a situaţiilor în care se suprapun diferitele liste.6. Statele participante sunt de acord sa evalueze cu regularitate funcţionarea de ansamblu a acestui aranjament, prima evaluare în acest sens fiind stabilită pentru anul 1999.III. LISTE DE CONTROL1. Statele participante vor controla toate articolele cuprinse în Lista de produse şi tehnologii cu dubla utilizare şi în Lista de armamente (anexa nr. 5), cu scopul de a preveni transferurile sau retransferurile neautorizate ale acestor articole***).──────────Notă *) Acest paragraf a fost adăugat la Plenara din decembrie 2001.Notă **) Aceasta notificare se aplică articolelor din lista 2 şi din subsetul lista 2 cuprinzând articole foarte sensibile.Notă ***) Republica Franceza, Federaţia Rusa şi Republica Ucraina considera aceasta lista ca pe o lista de referinţa elaborata pentru a sprijini selectarea produselor cu dubla utilizare, care pot contribui la dezvoltarea, producerea sau perfecţionarea capacităţilor naţionale de armamente convenţionale.2. Lista de produse şi tehnologii cu dubla utilizare (lista 1) are doua anexe, cuprinzând articole sensibile (lista 2) şi un număr limitat de articole foarte sensibile (subset lista 2).3. Listele vor fi revizuite cu regularitate pentru a reflecta dezvoltarile tehnologice şi experienta acumulată de statele participante, inclusiv în domeniul produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, care sunt critice pentru capacitatile militare ale fiecărui stat. În acest sens, pentru stabilirea unui nivel corespunzător al transparenţei pentru articolele respective, studiile trebuie finalizate astfel încât sa coincida cu prima revizuire a listelor.IV. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMAŢII GENERALE1. Statele participante sunt de acord sa schimbe informaţii generale referitoare la riscurile asociate transferurilor de arme convenţionale şi de produse şi tehnologii cu dubla utilizare, ţinând seama, atunci când este necesar, de scopul coordonării politicilor naţionale de control care vizează combaterea acestor riscuri.2. O lista a elementelor posibile ale schimbului de informaţii generale referitoare la statele neparticipante este cuprinsă în anexa nr. 1.V. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMAŢII REFERITOARE LA PRODUSE ŞI TEHNOLOGII CU DUBLA UTILIZARE1. Atunci când motivele refuzurilor sunt relevante pentru scopurile AW, statele participante vor notifica refuzurile de licenţe către statele neparticipante, referitoare la articole cuprinse în lista de produse şi tehnologii cu dubla utilizare.2. Pentru lista 1 statele participante vor notifica toate refuzurile de licenţe relevante pentru scopurile aranjamentului către statele neparticipante, pe baza agregat, de doua ori pe an. Conţinutul acestor notificări de refuz este descris în anexa nr. 2.3. Pentru articolele din lista 2 şi din subsetul lista 2 de articole foarte sensibile statele participante vor notifica, pe baza individuală, toate refuzurile de licenţe către statele neparticipante, în conformitate cu scopurile AW. Statele participante sunt de acord ca notificările să fie făcute cat mai devreme şi în timp util, de preferinta în termen de 30 de zile, dar nu mai târziu de 60 de zile de la data refuzului. Conţinutul indicativ al acestor notificări de refuz este descris în anexa nr. 2.4. Pentru articolele din lista 2 statele participante vor notifica licentele emise sau transferurile către statele neparticipante, relevante pentru scopurile AW, pe baza agregat, de doua ori pe an. Conţinutul indicativ al acestor notificări de licenţe/transferuri este descris în anexa nr. 2.5. Statele participante vor manifesta vigilenta extrema în ceea ce priveşte articolele incluse în subsetul lista 2, prin aplicarea condiţiilor şi criteriilor naţionale referitoare la aceste exporturi. Ulterior ele vor discuta şi compara practicile naţionale.6. Statele participante sunt de acord ca orice informaţie referitoare la transferurile specifice, în completarea celor specificate mai sus, poate fi solicitată inter alia prin canale diplomatice obişnuite.VI. PROCEDURI PENTRU SCHIMBUL DE INFORMAŢII REFERITOARE LA ARME1. Statele participante sunt de acord ca informaţiile care vor fi schimbate cu privire la arme sa includă orice date pe care statele participante, în mod individual, doresc să le supună atenţiei celorlalte state, cum ar fi: tendintele de accentuare a programelor de dezvoltare a armamentelor şi acumularile de anumite sisteme de armament, atunci când acestea creează ingrijorare privind atingerea scopurilor AW.2. Ca o etapa iniţială în evoluţia AW, statele participante vor schimba informaţii la fiecare 6 luni, referitoare la livrările de arme convenţionale (specificate în anexa nr. 3) către statele neparticipante, derivate din categoriile cuprinse în Registrul O.N.U. al Armelor Convenţionale. Informaţiile trebuie să includă cantitatea şi numele statului care primeşte şi, exceptând categoria rachetelor şi lansatoarelor de rachete, detalii despre model şi tip.3. Statele participante sunt de acord ca orice alta informaţie privind transferurile specifice, în completarea celor specificate mai sus, poate fi solicitată inter alia prin canale diplomatice obişnuite.VII. REUNIUNI ŞI ASPECTE ADMINISTRATIVE1. Statele participante se vor intalni periodic pentru a lua decizii referitoare la AW, la scopurile şi evoluţia sa ulterioară, pentru revizuirea listelor de articole supuse controlului, pentru găsirea unor modalităţi de coordonare a eforturilor în vederea promovării dezvoltării unor sisteme eficiente de control al exporturilor, precum şi pentru dezbaterea altor probleme relevante de interes reciproc, inclusiv pentru selecţia informaţiilor care vor fi date publicităţii.2. Reuniunile plenare se vor desfăşura cel puţin o dată pe an şi vor fi prezidate de către un stat participant, conform principiului rotatiei anuale. Cheltuielile financiare ale AW vor fi acoperite din bugete anuale ce vor fi aprobate în cadrul reuniunilor plenare.3. Pot fi formate grupuri de lucru dacă reuniunea plenara hotărăşte în acest sens.4. Va fi înfiinţat un secretariat având personalul necesar îndeplinirii sarcinilor ce îi vor fi încredinţate.5. Toate deciziile în cadrul AW vor fi adoptate prin consensul statelor participante.VIII. PARTICIPAREAW va fi deschis, pe o baza globală şi nediscriminatorie, viitorilor aderenti, dacă îndeplinesc criteriile de aderare cuprinse în anexa nr. 4. Admiterea noilor participanţi se va baza pe consens.IX. CONFIDENŢIALITATEInformaţiile schimbate vor rămâne confidenţiale şi vor fi tratate drept comunicări diplomatice privilegiate. Aceasta confidenţialitate se va extinde la orice utilizare a informatiei şi la orice dezbatere între statele participante. + 
Anexa 1────────la aranjament──────────────SCHIMBUL DE INFORMAŢII GENERALEConţinutul indicativCeea ce urmează este o lista a principalelor elemente posibile privind schimbul de informaţii generale referitoare la statele neparticipante şi care urmăresc atingerea scopurilor AW (nu toate elementele se aplică în mod necesar atât armamentelor, cat şi produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare):1. Activităţi de achizitionare──────────────────────────────● Companii / organizaţii● Itinerare şi metode de achizitionare● Reţele de achizitionare înăuntrul/în afară tarii● Folosirea expertizei străine● Utilizatori finali sensibili● Moduri de achizitionare● Concluzii2. Politica de export──────────────────────● Politica de control al exportului● Comerţul cu produse şi tehnologii critice● Concluzii3. Proiecte de interes──────────────────────● Descrierea proiectului● Nivelul tehnologiei● Stadiul prezent al dezvoltării● Planuri de viitor● Tehnologie necesară (dezvoltare şi producţie)● Companii/organizaţii implicate, inclusiv utilizatori finali● Activităţi de diversiune● Concluzii4. Alte probleme.──────────────────
 + 
Anexa 2──────── la aranjament──────────────SCHIMBUL DE INFORMAŢII SPECIFICEreferitoare la produse şi tehnologii cu dubla utilizareConţinutul indicativ al notificărilorConţinutul notificărilor de refuz pentru lista 1 se va baza pe, dar nu se va limita la următoarea lista indicativa sau exemplificativa:● De la (ţara)● Ţara de destinaţie● Numărul articolului din lista de control● Scurta descriere● Numărul licenţelor refuzate● Numărul unităţilor (cantitatea)● Motivul refuzuluiNotificarea refuzului pentru articolele din lista 2 şi din subsetul lista 2 de articole foarte sensibile se va baza pe, dar nu va fi limitată la următoarea lista indicativa sau exemplificativa:● De la (ţara)● Numărul articolului din lista de control● Scurta descriere● Numărul unităţilor (cantitatea)● Destinatar/destinatari● Destinatar/destinatari, intermediar/intermediari şi/sau agent/agenţi:– numele– adresa– ţara● Ultimul/ultimii destinatar/destinatari şi/sau utilizator/utilizatori final/finali:– numele– adresa– ţara● Utilizarea finala declarata● Motivul refuzului● Alte informaţii relevanteConţinutul notificărilor pentru licenţe/transferuri din lista 2 se va baza pe, dar nu va fi limitat la următoarea lista indicativa sau exemplificativa:● De la (ţara)● Numărul articolului din lista de control● Scurta descriere● Numărul unităţilor (cantitatea)● Destinaţia (ţara).
 + 
Anexa 3*)──────────la aranjament──────────────SCHIMBUL DE INFORMAŢII SPECIFICE REFERITOARE LA ARME──────────────Notă *) Aceasta anexa, care conţine noi subcategorii 2.3 şi 3.4, înlocuieşte originalul anexei nr. 3 la Elementele iniţiale ale AW, adoptate la 12 iulie 1996 şi amendate la Plenara din 1999.Conţinutul pe categorii1. Tancuri de luptaVehicule de lupta blindate cu autopropulsie pe senile sau roti, cu o mare mobilitate pentru orice teren şi cu un ridicat nivel de autoprotectie, cantarind cel puţin 16,5 tone fără sarcina, având tunul principal de cel puţin 75 mm calibru şi capabil să execute foc direct cu o mare viteza iniţială.2. Vehicule de lupta blindate2.1. Vehicule cu autopropulsie pe senile, semisenile sau roti, cu blindaj de protecţie şi capabile de deplasare în orice teren, concepute sau modificate şi echipate:2.1.1. sa transporte o grupa de 4 ori mai mulţi infanteristi; sau2.1.2. cu arme organic incluse ori integrate, cu un calibru de cel puţin 12,5 mm;sau2.1.3. cu lansatoare de rachete.2.2. Vehicule cu autopropulsie pe senile, semisenile sau roti, cu blindaj de protecţie şi capabile de deplasare în orice teren, concepute sau modificate şi echipate:2.2.1. cu mijloace tehnice organic incluse pentru observare, recunoaştere, descoperirea tintelor şi concepute pentru a îndeplini misiuni de recunoaştere; sau2.2.2. cu mijloace tehnice organic incluse pentru conducerea trupelor; sau2.2.3. cu mijloace electronice şi tehnice organic incluse, concepute pentru război electronic.2.3. Vehicule blindate pentru lansarea podurilor.3. Sisteme de artilerie de calibru mare3.1. Tunuri, obuziere, mortiere şi piese de artilerie ce combina caracteristicile unui tun sau obuzier, capabile sa angajeze lupta cu tinte de suprafaţa în principal prin tragere indirecta şi având calibrul de la 100 mm la 155 mm inclusiv.3.2. Tunuri, obuziere, mortiere şi piese de artilerie ce combina caracteristicile unui tun sau obuzier, capabile sa angajeze lupta cu tinte de suprafaţa în principal prin tragere indirecta şi având calibrul mai mare de 155 mm.3.3. Sisteme de rachete cu lansatoare multiple, capabile sa angajeze lupta cu tinte de suprafaţa, inclusiv blindate, în principal prin tragere indirecta şi având calibrul de 100 mm sau mai mare.3.4. Transportoare de tun special concepute pentru remorcarea pieselor de artilerie.4. Aeronave militare/vehicule aeriene fără pilot4.1. Aeronave militareAeronave cu aripa fixa sau cu aripa cu geometrie variabila, care sunt concepute, echipate sau modificate pentru:4.1.1. a angaja lupta cu tinte, utilizând rachete dirijate, rachete nedirijate, bombe, tunuri, mitraliere, tunuri de calibru mic sau alte arme de distrugere;4.1.2. a executa misiuni de recunoaştere, conducere a trupelor, război electronic, anihilare electronică sau a focului sistemelor de apărare aeriană, alimentare în aer ori misiuni de desantare.4.2. Vehicule aeriene fără pilotVehicule aeriene fără pilot, special concepute, modificate sau echipate pentru utilizări militare, inclusiv război electronic, de anihilare a sistemelor de apărare aeriană sau misiuni de recunoaştere, precum şi sisteme de control şi recepţie a informaţiilor provenite de la vehicule aeriene fără pilot.Termenul aeronava militară nu include în principal aeronave de antrenament, dacă nu sunt concepute, echipate sau modificate după cum s-a arătat mai sus.5. Elicoptere militare şi de atacAeronave cu aripa rotativa, care sunt concepute, echipate sau modificate pentru:5.1. a angaja lupta cu tinte folosind arme dirijate sau nedirijate antiblindaj, aer-sol/apa, aer-subsol/sub apa, aer-aer şi care sunt echipate cu un sistem integrat de ochire şi conducere a focului acestor arme;5.2. a executa misiuni de recunoaştere, de achiziţii ale datelor despre ţinta (inclusiv război antisubmarin), comunicaţii, conducerea trupelor, război electronic sau misiuni de plantare de mine.6. Nave de războiVase sau submarine inarmate şi echipate pentru utilizări militare, cu un deplasament standard de 750 tone metrice sau mai mult, precum şi nave care au un deplasament standard mai mic de 750 tone metrice echipate pentru lansare de rachete cu o raza de cel puţin 25 km sau de torpile cu o raza de acţiune similară.7. Rachete sau sisteme de racheteRachete dirijate ori nedirijate, rachete balistice sau de croaziera, capabile sa folosească capete de lupta ori arme de distrugere la distanta de cel puţin 25 km, precum şi mijloace concepute sau modificate special pentru lansarea de asemenea rachete dirijate ori rachete nedirijate, necuprinse în categoriile 1-6.Aceasta categorie:7.1. include şi vehicule pilotate de la distanta, având caracteristicile rachetelor definite mai sus;7.2. nu include rachetele sol-aer.
 + 
Anexa 4────────la aranjament──────────────PARTICIPARECriteriiCând se decide eligibilitatea unui stat pentru participare la AW, vor fi luati în considerare, inter alia, următorii factori, ca un indiciu al abilitatii sale de a contribui la scopurile AW:● dacă este producător/exportator de arme, respectiv de echipamente industriale;● politicile sale de neproliferare şi politicile naţionale corespunzătoare inclusiv;● aderarea la politicile de neproliferare, listele de control şi, acolo unde este cazul, la liniile directoare ale Grupului Furnizorilor Nucleari, Regimului de Control al Tehnologiilor pentru Rachete şi Grupului Australia, precum şi aderarea la Tratatul cu privire la neproliferarea armelor nucleare, la Convenţia privind armele biologice şi toxice, la Convenţia privind armele chimice şi, acolo unde este cazul, la START I, inclusiv la Protocolul de la Lisabona;● aderarea sa la un control efectiv şi complet al exporturilor.
 + 
Anexa 5────────la aranjament──────────────1. LISTA NAŢIONALAde produse şi tehnologii cu dubla utilizare1.1. Lista produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele strategice supuse regimului de control la export şi import, cu modificările şi completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 336 din 15 iulie 19991.2. Lista produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, sensibile, cuprinsă în anexa nr. 1a) la Hotărârea Guvernului nr. 20/2000 pentru completarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele strategice supuse regimului de control la export şi import, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie 20001.3. Lista produselor şi tehnologiilor cu dubla utilizare, foarte sensibile, cuprinsă în anexa nr. 1b) la Hotărârea Guvernului nr. 20/2000 pentru completarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 467/1999 privind produsele strategice supuse regimului de control la export şi import, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 32 din 27 ianuarie 2000.2. LISTA NAŢIONALAde armamente şi muniţiiLista de armamente, muniţii şi alte produse militare, cuprinsă în anexa la Hotărârea Guvernului nr. 844/2001 privind lista de armamente, muniţii şi alte produse militare supuse regimului de control la export şi import, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 19 septembrie 2001.──────────────

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x