ARANJAMENT STAND-BY*1) din 17 octombrie 2001

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 748 din 23 noiembrie 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DELEGE 6 18/02/2004
ActulMODIFICAT DELEGE 6 18/02/2004
ActulMODIFICAT DEOUG 38 29/05/2003
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 25/04/2003
ActulCOMPLETAT DEOUG 115 19/09/2002
ActulMODIFICAT DEOUG 115 19/09/2002
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAMEMORANDUM 17/10/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 62 25/04/2001
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 195 09/11/2000
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 133 20/07/1999
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCOMPLETAT DELEGE 6 18/02/2004
ActulMODIFICAT DELEGE 6 18/02/2004
ActulMODIFICAT DEOUG 38 29/05/2003
ActulMODIFICAT DEDECIZIE 25/04/2003
ActulREFERIT DEOUG 38 29/05/2003
ActulREFERIT DEMEMORANDUM 09/04/2003
ActulREFERIT DEMEMORANDUM 09/04/2003
ActulREFERIT DELEGE 370 19/09/2003
ActulREFERIT DEDECRET 559 17/09/2003
ActulREFERIT DEDECIZIE 15/10/2003
ActulCOMPLETAT DEOUG 115 19/09/2002
ActulMODIFICAT DEOUG 115 19/09/2002
ActulREFERIT DELEGE 102 05/03/2002
ActulREFERIT DEDECRET 163 04/03/2002
ActulREFERIT DEHG 344 11/04/2002
ActulREFERIT DEOUG 115 19/09/2002
ActulREFERIT DELEGE 668 16/12/2002
ActulREFERIT DEDECRET 1039 12/12/2002
ActulREFERIT DEHG 1552 18/12/2002
ActulRATIFICAT DEOUG 147 09/11/2001
ActulREFERIT DEHG 1299 20/12/2001

dintre România şi Fondul Monetar Internaţional



La prezentul aranjament stand-by*2) se anexează o scrisoare din partea ministrului finanţelor publice şi guvernatorului Băncii Naţionale a României din data de 17 octombrie 2001 (scrisoarea), având ca anexe Memorandumul cu privire la politicile economice şi financiare ale Guvernului României în perioada 2001-2002 (memorandumul) şi Memorandumul tehnic de înţelegere (MTI), prin care se solicita un aranjament stand-by din partea Fondului Monetar Internaţional (Fondul), şi care prevăd:a) obiectivele şi politicile pe care autorităţile române intenţionează să le aplice pe perioada acestui aranjament stand-by; şib) înţelegerile dintre România şi Fond cu privire la analizele care vor fi efectuate asupra progresului înregistrat în realizarea obiectivelor programului şi al politicilor şi măsurilor care vor fi adoptate de autorităţile române pe perioada rămasă a acestui aranjament stand-by.Pentru a susţine aceste obiective şi politici Fondul acorda acest aranjament stand-by în conformitate cu următoarele prevederi:1. Pentru o perioadă de 18 luni începând cu 31 octombrie 2001 România va avea dreptul să efectueze cumpărări de la Fond în echivalentul sumei de 300 milioane DST, în condiţiile paragrafelor 2, 3, 4 şi 5 de mai jos, fără o analiza ulterioară din partea Fondului.2. a) Cumpărările efectuate în cadrul acestui aranjament stand-by nu vor depăşi, fără acordul Fondului, echivalentul a 52 milioane DST până la 15 februarie 2002, echivalentul a 93,333 milioane DST până la 15 mai 2002, echivalentul a 134,666 milioane DST până la 15 august 2002, echivalentul a 175,999 milioane DST până la 15 noiembrie 2002, echivalentul a 217,332 milioane DST până la 15 februarie 2003 şi echivalentul a 258,665 milioane DST până la 15 aprilie 2003.b) Nici una dintre limitele stabilite la lit. a) de mai sus nu se va aplica unor cumpărări în cadrul acestui aranjament stand-by care nu ar creşte disponibilităţile Fondului în moneda naţionala a României, care fac obiectul răscumpărării peste cota de 25%.3. România nu va efectua cumpărări în cadrul acestui aranjament stand-by, care ar creşte disponibilităţile Fondului în moneda naţionala a României, care fac obiectul răscumpărării peste cota de 25%:a) pe parcursul oricărei perioade în care datele de la sfârşitul perioadei precedente arata ca:(i) plafonul pentru activele interne nete medii ale Băncii Naţionale a României; sau(îi) nivelul minim al activelor externe nete ale Băncii Naţionale a României; sau(iii) plafonul privind deficitul bugetului general consolidat; sau(iv) plafonul privind fondul agregat de salarii al întreprinderilor de stat monitorizate; sau(v) pragul pentru ratele încasărilor agregate, cumulate ale DISTRIGAZ SUD şi DISTRIGAZ NORD;sau(vi) pragul pentru ratele încasărilor cumulate ale TERMOELECTRICA; sau(vii) plafonul privind preluarea datoriilor întreprinderilor către bănci la bugetul general consolidat şi emiterea de garanţii guvernamentale pentru împrumuturile bancare acordate întreprinderilor;sau(viii) plafonul privind contractarea sau garantarea datoriei externe cu scadenţa de un an sau mai mica de un an de către bugetul general consolidat; sau(ix) plafonul privind contractarea sau garantarea datoriei externe cu scadenţa mai mare de un an de către bugetul general consolidat; sau(x) plafonul privind contractarea sau garantarea datoriei externe cu scadenţa mai mare de un an şi până la 3 ani de către bugetul general consolidat,indicate în tabelul 1 din anexa A la memorandum şi în MTI, nu s-au respectat; saub) dacă:(i) după 31 decembrie 2001 România nu va aproba bugetele regiilor autonome şi societăţilor comerciale cu capital de stat, în conformitate cu obiectivele politicii salariale pentru anul 2002, după cum se prevede în paragraful 21 din memorandum; sau(îi) după 28 februarie 2002 România nu va anunta o licitaţie pentru Banca Comercială Română – S.A. (B.C.R.) conform prevederilor paragrafului 30 din memorandum; sau(iii) după 31 decembrie 2002 România nu va finaliza privatizarea B.C.R. conform prevederilor paragrafului 30 din memorandum; sau(iv) conform datelor specificate în tabelul 1 din anexa B la memorandum, România nu creşte preţurile la electricitate la consumatorii finali, preţul de producător pentru energie termica la TERMOELECTRICA şi preţul naţional de referinţa la energie termica, astfel cum se arata în respectivul tabel:c) dacă, oricând pe perioada aranjamentului stand-by, bugetul general consolidat acumuleaza orice noi arierate la plăţile externe, după cum se specifică în tabelul 1 din anexa A la memorandum şi în MTI; saud) după 14 februarie 2002, 14 mai 2002, 14 august 2002, 14 noiembrie 2002, 14 februarie 2003 şi până la încheierea analizelor menţionate în paragraful al doilea din scrisoare; saue) dacă, în orice moment pe parcursul derulării aranjamentului stand-by, România:(i) impune sau intensifica restrictii privind efectuarea plăţilor şi transferurilor aferente tranzacţiilor internaţionale curente; sau(îi) introduce sau modifica practici valutare multiple;sau(iii) încheie acorduri de plati bilaterale care contravin art. VIII; sau(iv) impune sau intensifica restrictii la import pentru motive de balanţa de plati.În situaţia în care România nu mai poate efectua cumpărări în cadrul acestui aranjament stand-by din unul dintre motivele enumerate în prezentul paragraf, acestea pot fi reluate numai după noi consultări între Fond şi România şi după încheierea de noi înţelegeri cu privire la condiţiile în care asemenea cumpărări pot fi reluate.4. România nu va efectua cumpărări în cadrul acestui aranjament stand-by în perioadele în care: (i) are o obligaţie financiară restanta către Fond sau nu şi-a îndeplinit o obligaţie de răscumpărare programata: a) în cazul unei cumpărări neconforme cu prevederile Deciziei nr. 7.842-(84/165) din Ghidul privind acţiunile corective; sau b) în cazul unei cumpărări destinate sustinerii operaţiunilor de reducere a datoriei şi a serviciului datoriei în baza Deciziei nr. 9.331-(89/167); sau c) în conformitate cu paragrafele 17 şi 31 din Decizia nr. 8.955-(88/126) privind facilităţile de finanţare compensatorie; sau d) în cazul unei cumpărări în baza Deciziei nr. 11.627-(97/123) SRF privind Facilitatea de rezerva suplimentară şi liniile de credit contingentate; sau e) în baza paragrafului 1(b) din Decizia nr. 5.703-(78/39) sau a paragrafului 10(a) din Decizia nr. 4.377-(74/114); sau (îi) nu îndeplineşte obligaţiile de plată aferente Fondului Facilitatii de creştere şi de reducere a saraciei (PRGF), înfiinţat prin Decizia nr. 8.759-(87/176) PRGF, sau o plata preconizata către Fondul PRGF în baza prevederilor apendixului I la Mecanismul Fondului PRGF.5. Dreptul României de a se angaja în tranzacţii finanţate prin acest aranjament stand-by poate fi suspendat numai în baza solicitărilor primite de Fond după: a) declararea oficială a neeligibilitatii; sau b) decizia Consiliului directorilor executivi de a suspenda tranzacţiile, fie cu titlu general, fie pentru a lua în considerare propunerea unui director executiv sau a directorului general pentru suspendarea sau limitarea eligibilităţii României. Dacă decizia oficială de neeligibilitate sau decizia de a lua în considerare o propunere are la baza prevederile acestui paragraf, cumpărările în cadrul acestui aranjament stand-by vor fi reluate doar după ce vor avea loc consultări între Fond şi România şi după ce se vor încheia înţelegeri cu privire la condiţiile în care asemenea cumpărări pot fi reluate.6. Cumpărările în cadrul acestui aranjament stand-by vor fi efectuate în monedele altor membri, selectate în conformitate cu politicile şi procedurile Fondului, cu excepţia cazului în care Fondul, la cererea României, este de acord sa pună la dispoziţie DST la momentul cumpărării.7. România va plati un comision pentru acest aranjament stand-by în conformitate cu deciziile Fondului.8. a) România rascumpara moneda proprie, care rezultă dintr-o cumpărare în cadrul acestui aranjament stand-by, în conformitate cu prevederile Statutului şi deciziilor Fondului, inclusiv cele referitoare la rascumparari, pe măsura ce soldul balanţei de plati şi situaţia rezervelor valutare ale României se imbunatatesc.b) Orice diminuare a sumei în moneda naţionala a României, deţinută de Fond, va reduce sumele supuse răscumpărării în condiţiile lit. a) de mai sus, în conformitate cu principiile aplicate de Fond în acest scop la momentul reducerii.9. Pe perioada aranjamentului stand-by România va păstra strânse consultări cu Fondul. Aceste consultări pot include corespondenta şi vizite ale oficialilor Fondului în România sau ale reprezentanţilor României la Fond. România va pune la dispoziţie Fondului, prin rapoarte la intervale sau la date solicitate de Fond, informaţiile solicitate de Fond cu privire la progresele făcute de România pentru atingerea obiectivelor şi politicilor economice stabilite în scrisoare şi în memorandum.10. În conformitate cu paragraful al doilea din scrisoare România va consulta Fondul cu privire la adoptarea oricărei măsuri ce poate fi adecvată, la iniţiativa Guvernului sau ori de câte ori directorul general al Fondului solicita consultarea din cauza nerespectării oricăruia dintre criteriile menţionate la paragraful 3 de mai sus sau dacă directorul general considera ca este necesară o consultare cu privire la program. În plus, după încheierea perioadei aranjamentului stand-by, atât timp cat România are cumpărări rămase în tranşele superioare de credit, Guvernul se va consulta cu Fondul la anumite intervale, la iniţiativa Guvernului sau la cererea directorului general al Fondului, referitor la politicile României privind balanţa de plati.––––-*1) Traducere; aranjamentul stand-by reprezintă răspunsul Fondului Monetar Internaţional din data de 31 octombrie 2001.*2) A se vedea Documentul Fondului Monetar Internaţional EBS/01/175 din 17 octombrie 2001.17 octombrie 2001Domnului Horst Kohler, director generalFondul Monetar Internaţional20431, Washington D.C.Stimate domnule Kohler,În ciuda progresului important în stabilizare şi reforma din ultimii 2 ani, România trebuie încă sa realizeze stabilitatea macroeconomica şi sa aducă inflatia la un nivel scăzut şi stabil. Mai mult, continuam sa ne confruntăm cu o agenda provocatoare în vederea accelerarii procesului de aderare la Uniunea Europeană şi va trebui sa abordam slabiciunile structurale din economie pentru a accelera procesul de creştere, care ne va ajuta sa reducem diferenţa relativă de dezvoltare faţă de Uniunea Europeană. Astfel, am formulat şi am început sa implementam un program cuprinzator de stabilizare şi reforma, care este descris în Memorandumul cu privire la politicile economice şi financiare ale Guvernului României în perioada 2001-2002, anexat. În sprijinul acestui program, în numele Guvernului României, solicitam prin prezenta scrisoare acordarea unui aranjament stand-by în suma de 300 milioane DST, pentru 18 luni, pe perioada programului: octombrie 2001-martie 2003.Suntem hotarati sa indeplinim toate angajamentele asumate prin program şi credem ca politicile şi măsurile descrise în memorandumul anexat sunt suficiente pentru a realiza obiectivele programului, dar suntem gata sa intreprindem măsuri suplimentare şi sa ajungem la noi înţelegeri cu FMI dacă este necesar pentru a respecta programul. Guvernul României va rămâne în strânsă consultare cu FMI, în conformitate cu politicile acestuia privind astfel de consultări, şi îi va furniza toate informaţiile solicitate pentru a evalua implementarea programului. Programul va fi analizat de FMI trimestrial pe durata aranjamentului stand-by.Cu stima,Ministerul Finanţelor PubliceMihai Nicolae Tanasescu,ministrul finanţelor publiceBanca Naţionala a RomânieiMugur Isarescu,guvernator––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x