ARANJAMENT STAND-BY din 5 august 1999

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 1 septembrie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 98 24/06/1999
ActulREFERIRE LAOUG 67 19/05/1999
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEOG 71 24/08/2000

dintre România şi Fondul Monetar Internaţional privind politicile economice



FONDUL MONETAR INTERNAŢIONALROMÂNIA – ARANJAMENT STAND-BY – REVIZUIREDECIZIA CONSILIULUI DIRECTORILOR EXECUTIVI DIN 7 IUNIE 20001. România a avut consultări cu Fondul în conformitate cu paragraful 3c) al Aranjamentului stand-by pentru România (EBS/99/141, Sup. 2, 8/6/99) şi cu cel de-al doilea paragraf al scrisorii datate 26 iulie 1999 din partea ministrului finanţelor al României şi a guvernatorului Băncii Naţionale a României şi cu paragraful 43 al memorandumului atasat la aceasta.2. Scrisoarea datată 16 mai 2000 din partea ministrului finanţelor al României şi a guvernatorului Băncii Naţionale a României, cu memorandumul anexat, şi scrisoarea suplimentară din 6 iunie 2000 din partea ministrului finanţelor al României şi a guvernatorului Băncii Naţionale a României se anexează la Aranjamentul stand-by pentru România, iar scrisorile datate 26 iulie 1999, cu memorandumul atasat, şi 5 august 1999 din partea ministrului finanţelor al României şi a guvernatorului Băncii Naţionale a României sunt suplimentate şi modificate de scrisorile din 16 mai 2000 şi 6 iunie 2000.3. În consecinţa, Aranjamentul stand-by pentru România se modifica după cum urmează:a) Paragraful 1 se modifica parţial astfel:"Până la 28 februarie 2001…"b) Paragraful 2 a) se modifica după cuvintele "15 septembrie 1999" astfel:"echivalentul a 139,75 milioane DST până la 15 august 2000, echivalentul a 226,50 milioane DST până la 15 noiembrie 2000, echivalentul a 313,25 milioane DST până la 15 februarie 2001".c) Criteriile de performanţă stabilite în paragraful 3 a) pentru 30 iunie 2000, 30 septembrie 2000 şi 31 decembrie 2000 sunt cele stabilite în Memorandumul de politici economice şi în Memorandumul tehnic, anexate la scrisoarea datată 16 mai 2000.d) Paragraful 3 c) se modifica după cuvintele "14 septembrie 1999" astfel:"14 august 2000 şi 14 noiembrie 2000, după ce analizele respective menţionate în cel de-al doilea paragraf al scrisorii datate 16 mai 2000 şi în paragraful 40 al Memorandumului de politici economice anexat la aceasta."4. Fondul decide ca prima analiza menţionată în paragraful 3 c) al Aranjamentului stand-by pentru România este finalizată şi România poate continua să efectueze cumpărări în conformitate cu prevederile aranjamentului, deşi nu a respectat criteriile de performanţă stabilite în paragrafele 3a)(iii), 3a)(iv), 3a)(v), 3a)(ix), 3a)(x) şi 3b) ale aranjamentului (EBS/00/87, Sup. 1,6/6/00).6 iunie 2000Domnului Horst KohlerManaging DirectorFondul Monetar Internaţional700 19 th StreetWashington D.C. 20431Stimate domnule Kohler,1. Aceasta scrisoare este menita sa va informeze cu privire la progresul în implementarea preconditiilor pentru încheierea primei analize în cadrul aranjamentului stand-by, evolutiile macroeconomice recente şi la măsurile de politici pentru soluţionarea evolutiilor recente din sistemul financiar.I. Preconditii2. Preconditiile incluse în memorandumul nostru de politici economice din 16 mai 2000 au fost realizate: a) expresiile scrise de interes privind Banca Agricolă au fost primite de la investitorii potenţiali înainte de termenul limita de 19 mai şi urmam programul de privatizare a băncii în graficul convenit; b) Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 67/1999 a fost abrogată pe data de 14 mai 2000; şi c) Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 98/1999, care acorda dreptul la plati compensatorii în întreaga economie, a fost modificată pe data de 30 mai 2000, în vederea anulării dreptului pentru orice noi solicitanţi, cu excepţia cazurilor în care astfel de plati sunt cofinantate de donatori. Mai mult, Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 58/2000 cuprinzând măsuri de intarire a disciplinei financiare şi salariale în anul 2000 la regii autonome, societăţi comerciale, companii naţionale şi anumite societăţi comerciale cu capital majoritar de stat a fost adoptată pe data de 24 mai 2000.II. Evolutii macroeconomice3. Ajustarea poziţiei externe a României înregistrează un avant puternic: contul curent pe baza cumulată pentru primul trimestru al anului 2000 arata un deficit de numai 38 milioane USD, realizat pe baza unei cresteri a exportului de 26,9% şi a unei cresteri a importului de 14,5% faţă de perioada corespunzătoare din 1999. În acelaşi timp datele preliminare pentru soldul balanţei comerciale indica un deficit de 79 milioane USD în perioada ianuarie-aprilie 2000, reprezentând doar 20,5% din soldul perioadei corespunzătoare din 1999, cu exporturi şi importuri în creştere cu 28,4% şi, respectiv, 14,3% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.4. De asemenea, evolutiile monetare sunt în parametri, iar datele privind activele externe nete şi activele interne nete pe luna aprilie sunt în conformitate cu evoluţia prevăzută în programul pentru perioada ianuarie-iunie pentru aceşti indicatori agregati.5. În ceea ce priveşte programul nostru fiscal, deficitul bugetului general consolidat pentru perioada ianuarie-aprilie 2000 este estimat la 6.751,6 miliarde lei sau 0,9% din P.I.B. anual. În lumina recentelor declaraţii din mass-media, am dori, de asemenea, sa reiteram ca Guvernul României nu va lua în considerare noi măsuri de reducere a impozitelor, inclusiv a ratelor T.V.A. În mod similar, anularea avută în vedere pentru veniturile alocate fondurilor speciale se va face în limita tintei convenite de deficit bugetar, deoarece cheltuielile respective ale fondurilor nu se vor mai face sau vor fi finanţate prin noi măsuri de venituri.III. Evolutiile recente din sectorul financiar6. În ultima săptămâna a lunii mai România a fost martora esecului celui mai mare fond de investiţii al tarii, F.N.I. O evaluare preliminară, pe baza activităţii experţilor şi a autorităţilor legale, indica faptul ca acest esec reflecta un management greşit şi practici frauduloase, precum şi reglementări slabe de supraveghere. Am estimat ca activele reale reprezintă doar o mica parte din valoarea supraevaluata declarata a activelor. De asemenea, esecul F.N.I. a implicat Casa de Economii şi Consemnaţiuni (C.E.C.) a statului cu privire la următoarele aspecte:● participarea directa a C.E.C. la compania de management a F.N.I. (SOV Invest);● investiţia directa de 290 miliarde lei a C.E.C. în certificate F.N.I. în perioada aprilie-iulie 1999;● garanţia fraudulos acordată şi nulă din punct de vedere juridic pentru certificatele de investiţii la F.N.I.; şi● vânzările de certificate F.N.I. prin filialele unei sucursale C.E.C.7. Dificultăţile financiare ale F.N.I., amplificate de zvonurile fără temei privind situaţia financiară a Băncii Comerciale Române, au contribuit la ingrijorarea publicului cu privire la siguranţa sistemului financiar, iar noi am fost nevoiti sa actionam rapid pentru a limita contaminarea potenţiala a esecului fondului. Prin satisfacerea rapida a retragerilor considerabile de depozite în numerar, B.C.R. a fost capabilă sa calmeze situaţia într-o perioadă foarte scurta. B.N.R. a fost capabilă să asigure logistica lina pentru continuarea plăţilor în numerar peste tot în ţara şi sa limiteze injectia de lichiditati suplimentare. Ulterior, preocuparea investitorului s-a îndreptat către sectorul financiar nebancar şi pe data de 5 iunie Banca Populara Română în ciuda numelui, de fapt o cooperativa de credit care nu a fost subiectul nici unui tip de supraveghere financiară şi-a încetat operaţiunile după ce nu a mai fost capabilă sa satisfacă cererile de retragere de depozite. Banca Populara Română a fost de departe cea mai mare cooperativa de credit cu active totale estimate la aproximativ 800 miliarde lei la sfârşitul lunii martie 2000. Între timp, pieţele interne monetara şi valutară au rămas calme. Cursul de schimb afişat la casele de schimb (care joaca un rol marginal pe piaţa), după atingerea unui vârf mai mare de 25.000 lei/USD pentru o zi, a revenit la un nivel compatibil cu programul monetar, sub 21.000 lei/USD. Rata dobânzii pe piaţa interbancara a rămas stabilă la aproximativ 35% overnight, reflectand încrederea continua în sistemul bancar.8. Ca un prim principiu, nu vom folosi nici o sumă publică pentru a compensa investitorii F.N.I. Mesajele clare date de Guvern în mass-media au scos în evidenta diferenţele dintre unităţi la fondul de investiţii şi depozite bancare şi absenta oricăror garanţii de stat pentru fondurile de investiţii. În acelaşi timp Guvernul acţionează în vederea restabilirii încrederii sectorului financiar nebancar, inclusiv în vederea protejării valorii activelor rămase ale F.N.I. şi SOV Invest. Ca măsuri imediate, am făcut deja următorii pasi:● am impus inghetarea completa a tuturor tranzacţiilor şi activităţilor F.N.I. şi SOV Invest;● am salvat datele şi documentele critice. Concret, autorităţile legale ale statului au procedat la preluarea şi punerea în siguranţa a tuturor documentelor contabile, tuturor fisierelor computerizate şi suporturilor lor scrise, corespondentei şi minutelor consiliilor de administraţie ale F.N.I. şi SOV Invest. La SOV Invest aceasta consta în izolarea/sigilarea tuturor birourilor pentru angajaţii trecuţi şi prezenţi, pentru a se preintampina orice falsificare de evidente. La C.E.C. (şi la sucursalele sale) aceasta a inclus toată corespondenta privind aceasta operaţiune, minutele şi documentele contabile originale care au stat la baza tranzacţiilor de orice fel cu F.N.I. şi SOV Invest.9. Între timp am întreprins un set cuprinzator de investigaţii în vederea iniţierii rapide a procedurilor legale împotriva persoanelor fizice şi juridice responsabile, incluzând:● investigarea mărimii pierderilor pentru investitorii F.N.I., pe baza valorii şi datei investiţiei lor iniţiale; şi analiza fluxului de fonduri, incluzând în particular înscrieri şi rascumparari de unităţi de investiţii, ceea ce va face posibil să se înţeleagă cum a funcţionat schema F.N.I. şi care au fost principalii săi beneficiari. Aceasta lucrare urmează să se încheie până la 15 iunie 2000;● investigarea factorilor care au împiedicat detectarea timpurie a schemei F.N.I., care urmează să se încheie până la sfârşitul lunii iunie 2000. Aceasta va include, între altele, determinarea datei posibile la care a început raportarea supraevaluata şi frauduloasă a activelor; rolul C.N.V.M. şi motivele absentei unei reactii; vânzarea din 1998 a SOV Invest; rolul auditorilor F.N.I. şi circumstanţele certificării de către aceştia ca situaţiile financiare au corespuns tuturor regulilor şi reglementărilor aplicabile; şi rolul oricărei alte părţi care ar fi putut sau ar fi trebuit sa cunoască schema F.N.I.;● investigarea implicarii C.E.C. în schema F.N.I., care urmează să se încheie până la sfârşitul lunii iunie 2000. Aceasta se va concentra concret pe comportamentul C.E.C. ca acţionar, investitor şi furnizor de servicii prin sucursalele sale (subscripţie de acţiuni, răscumpărare, marketing), precum şi pe marginea contractului de garanţie semnat de fostul preşedinte al C.E.C.;● impunerea controlului asupra activelor personale ale persoanelor fizice şi juridice care au fost responsabile pentru schema F.N.I. şi ale persoanelor fizice care au realizat câştiguri semnificative din schema F.N.I. în timpul perioadei suspectate.10. Aceste investigaţii vor conduce în final la proceduri juridice împotriva persoanelor fizice şi juridice care au încălcat legi civile şi comerciale şi a persoanelor fizice care au încălcat legi penale şi la aducerea în faţa justiţiei a acestora. Între timp, pe baza unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului am revocat deja comisarii şi preşedintele existenţi la C.N.V.M. şi în locul lor am numit o conducere interimara compusa din experţi de la instituţiile publice relevante. De asemenea, am înlăturat Consiliul de administraţie şi echipa de conducere, inclusiv preşedintele, existenţi la C.E.C., şi i-am înlocuit cu persoane fizice care întrunesc cerinţele specificate în legile existente şi în reglementările B.N.R. Mai mult, toate persoanele fizice implicate anterior în F.N.I. şi SOV Invest au fost indepartate de la poziţiile care le-ar putea permite accesul şi/sau dispunerea de activele şi documentele F.N.I./SOV Invest.11. Mai mult, cu asistenţa experţilor Băncii Mondiale, care urmează sa înceapă la mijlocul lunii iunie, vom cauta sa rezolvam slabiciunile structurale din reglementarea şi supravegherea instituţiilor financiare nebancare din România şi sa prevenim reaparitia unor probleme similare. Concret, în termen de 3 luni intentionam sa convenim cu Banca Mondială diagnosticul cadrului legal şi de reglementare a intermedierii financiare în România, inclusiv cel pentru cooperativele de credit, şi sa initiem implementarea unui plan de acţiuni pe baza rezultatului acestei diagnosticari, incluzând, dar nelimitandu-se la:● un studiu în profunzime al poziţiei financiare şi al legalităţii activităţilor celorlalte fonduri mutuale (şi expunerea sistemului bancar) pentru a descoperi orice situaţii suplimentare ale poziţiilor şi valorilor supraevaluate ale activelor nete;● un studiu în profunzime al cadrului juridic şi de reglementare, inclusiv împărţirea responsabilităţilor între B.N.R. şi C.N.V.M.;● întărirea rolului de supraveghere şi a eficientei C.N.V.M., prin clarificarea regulilor sale de conducere, făcând-o mai responsabilă şi definind măsurile de urgenta aplicabile în cazul în care eficienta sa este diminuată;● o intarire a rolului de supraveghere şi a eficientei C.N.V.M., prin clarificarea regulilor sale de conducere, determinarea responsabilităţii sale în conformitate cu practica internationala şi definirea măsurilor de urgenta aplicabile în cazul în care eficienta sa este redusă;● introducerea unui cadru de supraveghere şi reglementare corespunzător pentru cooperativele de credit sau aşa-numitele bănci populare, cat mai curând posibil şi nu mai târziu de sfârşitul lui iunie 2000;● evaluarea situaţiei juridice a tuturor fondurilor de investiţii care operează în valută;● întărirea supravegherii bancare în domeniul investiţiilor băncilor în instituţii financiare nebancare.12. Ca mijloc pentru rezolvarea problemelor de conducere corporatista de la C.E.C., Guvernul, ca prim pas, va angaja până la sfârşitul lunii iunie o firma de contabilitate/audit pentru a realiza un audit de management operational şi financiar al băncii pe baza standardelor contabile acceptate internaţional (IAS). Ca urmare a acestor măsuri, se va întreprinde o reforma mai larga a C.E.C., incluzând statutul sau, în cooperare cu Banca Mondială.Cu stima,Decebal Traian Remes, ministrul finanţelorEmil Iota Ghizari,guvernatorul Băncii Naţionale a României16 mai 2000Domnului Horst KohlerManaging DirectorFondul Monetar Internaţional700 19 th StreetWashington D.C. 20431Stimate domnule Kohler,Declaraţia de politici anexată – care actualizează Memorandumul de politici economice din 26 iulie 1999 şi scrisoarea noastră din 5 august 1999 – prezintă politicile noastre pentru următoarea perioada şi propune criterii de performanţă pentru sfârşitul lunii iunie, sfârşitul lunii septembrie şi sfârşitul lunii decembrie 2000. Eforturile noastre privind politicile pentru anul 2000 se vor concentra pe îmbunătăţirea inflaţiei şi a performantei producţiei în economia românească, consolidand în acelaşi timp ajustarea externa considerabila de anul trecut, şi vor include politici macroeconomice prudente, precum şi accelerarea efortului nostru de reforma structurală. Pe baza acestor politici, va solicitam: a) derogări de la nerespectarea catorva criterii de performanţă; b) încheierea primei analize în cadrul Aranjamentului stand-by; şi c) extinderea în continuare a aranjamentului până la sfârşitul lunii februarie 2001, cu reasezarea corespunzătoare a transelor.Credem ca politicile şi măsurile descrise în memorandumul anexat sunt suficiente pentru a-şi atinge obiectivele, dar suntem gata sa luam măsuri suplimentare şi sa cautam noi înţelegeri cu Fondul, dacă este necesar, pentru a menţine programul în parametri. Guvernul României va rămâne în strânsă consultare cu Fondul, în conformitate cu politicile acestuia privind astfel de consultări, şi va furniza Fondului toate informaţiile pe care acesta le cere pentru evaluarea implementarii programului. Programul va fi analizat de către Fond până la 15 august şi până la 15 noiembrie 2000. Următoarea analiza va acoperi, printre altele, probleme legate de evolutiile pe buget, arierate interne şi restructurarea bancară.Cu stima,Decebal Traian Remes, ministrul finanţelorEmil Iota Ghizari,guvernatorul Băncii Naţionale a României–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x