privind cecurile postale*)
–––Notă …
*) Traducere.Subsemnatii, plenipotentiari ai guvernelor tarilor membre ale Uniunii, în baza prevederilor art. 22 paragraful 4 al Constituţiei Uniunii Postale Universale, adoptata la Viena la 10 iulie 1964, de comun acord şi sub rezerva art. 25 paragraful 4 al sus-numitei constitutii, au hotarat urmatorul aranjament: +
Capitolul 1Dispozitii preliminare +
Articolul 1Obiectul aranjamentului1. Prezentul aranjament reglementeaza ansamblul prestatiilor pe care serviciul de cecuri postale este în măsura sa îl ofere utilizatorilor de conturi curente postale şi pe care tarile contractante convin sa îl instituie în relatiile lor reciproce.2. Organismele nonpostale pot sa participe, prin intermediul serviciului de cecuri postale, la schimbul reglementat prin dispozitiile prezentului aranjament. Acestor organisme le revine sarcina de a se înţelege cu administratia postala a tarii lor pentru a asigura executarea completa a tuturor clauzelor aranjamentului şi, în cadrul acestei înţelegeri, să-şi exercite drepturile şi sa indeplineasca oblibaţiile, ca organisme postale definite prin prezentul aranjament. Administratia postala le serveste ca intermediar în relatiile lor cu administraţiile postale ale celorlalte tari contractante şi cu Biroul international. +
Articolul 2Diferite categorii de prestatii oferite prin serviciul de cecuri postale1. Viramentul1.1. Titularul unui cont curent postal solicita, prin debitarea din contul sau, înscrierea unei sume în creditul contului curent postal al beneficiarului sau, conform unui acord incheiat între administraţiile respective, în creditul altor tipuri de conturi.1.2. Viramentul simplu este transmis pe cale postala.1.3. Viramentul telegrafic este transmis prin sistem de telecomunicatii.2. Varsamantul într-un cont curent postal2.1. Expeditorul depune fonduri la ghiseul unui birou postal şi solicita înscrierea sumei în creditul contului curent postal al beneficiarului sau, conform unui acord incheiat între administraţiile respective, în creditul altor tipuri de conturi.2.2. Varsamantul simplu este transmis pe cale postala.2.3. Varsamantul telegrafic este transmis prin sistem de telecomunicatii.3. Plata prin mandat sau prin cec de asigurare3.1. Titularul unui cont curent postal solicita, prin debitarea contului sau, plata unui mandat în numerar către beneficiar.3.2. Plata simpla utilizeaza calea postala.3.3. Plata telegrafica utilizeaza sistemul de telecomunicatii.4. Postcecul4.1. Postcecul este un titlu international, care poate fi livrat titularilor de conturi curente postale şi platibil la vedere în birourile postale ale tarilor participante la serviciu.4.2. Postcecul poate, de asemenea, fi remis cu plata la terti, după o înţelegere între administraţiile contractante.5. Retragerea din reteaua de distribuitori automati de bancnote POSTNET.5.1. Instituţiile financiare postale, care adera prin convenţie la reteaua POSTNET, pot oferi deţinătorilor lor de cărţi posibilitatea de a retrage banii de la distribuitorii automati de bancnote din reteaua POSTNET.6. Alte prestatiiAdministraţiile postale pot conveni, în relatiile lor bilaterale sau multilaterale, sa instituie alte prestatii, ale caror modalităţi urmeaza să fie stabilite între administraţiile interesate. +
Capitolul 2Viramentul +
Articolul 3Condiţii de admitere şi executare a ordinelor de virament1. În afara unei înţelegeri speciale, suma viramentelor este exprimata în moneda tarii de destinatie.2. Administratia de origine fixeaza taxa de convertire din moneda sa în aceea a tarii de destinatie.3. Administratia de emitere determina taxa pe care ea o cere de la solicitantul unui virament postal şi pe care ea o păstrează în intregime.4. Administratia de destinatie are posibilitatea de a determina taxa pe care o percepe pentru înscrierea unui virament postal în creditul unui cont curent postal.5. Sunt scutite de orice taxe viramentele referitoare la serviciul postal, schimbate în condiţiile prevăzute la art. 7 (paragraful 2 şi pct. 3.1-3.3) din convenţie.6. Avizele de virament simplu sunt trimise fără cheltuieli beneficiarilor, după înscrierea sumelor virate, în creditul conturilor lor. Când ele nu comporta nici o comunicare speciala, ele pot fi inlocuite printr-o menţiune pe releveul de cont, care să permită beneficiarului sa-l identifice pe ordonator.7. Viramentele telegrafice sunt supuse dispoziţiilor regulamentului telecomunicatiilor. În plus faţă de taxa prevăzută la paragraful 3 de mai sus, ordonatorul unui virament telegrafic plateste taxa prevăzută pentru transmitere prin sistem de telecomunicatii, inclusiv, eventual, taxa unei comunicari speciale destinate beneficiarului. Pentru fiecare virament telegrafic, biroul de cecuri postale destinatar întocmeşte un aviz de sosire sau un aviz de virament din serviciul intern sau international şi îl adreseaza fără cheltuieli beneficiarului. Când viramentul telegrafic nu comporta nici o comunicare speciala, avizul de sosire sau avizul de virament poate fi inlocuit cu o menţiune pe releveul de cont, care permite beneficiarului sa îl identifice pe ordonator. +
Articolul 4Responsabilitatea1. Principiul şi intinderea responsabilitatii1.1. Administraţiile sunt responsabile de sumele operate în debitul contului ordonatorului, până în momentul în care viramentul a fost reglementar executat.1.2. Administraţiile sunt responsabile de indicatiile eronate furnizate de către serviciul lor pe listele de viramente simple sau pe viramentele telegrafice. Responsabilitatea se referă la erori de convertire şi la erori de transmitere.1.3. Administraţiile nu îşi asuma nici o responsabilitate pentru intarzierile care pot să se produca în transmiterea şi executarea viramentelor.1.4. Administraţiile pot, de asemenea, sa convina între ele ca să fie aplicate condiţii mai extinse de responsabilitate, adaptate necesitatilor din serviciile lor interne.1.5. Administraţiile sunt absolvite de orice responsabilitate:a) când, drept urmare a distrugerii documentelor de serviciu ca rezultat al unui caz de forta majoră, ele nu pot sa dea detalii despre executarea unui virament, cel puţin dacă proba responsabilitatii lor nu a fost administrata; … b) când ordonatorul nu a formulat nici o reclamatie în termenul prevăzut la art. 30 paragraful 1 al convenţiei. … 2. Determinarea responsabilitatii.Sub rezerva prevederilor art. 9 pct. 3.2-3.5 din Aranjamentul privind mandatele postale, responsabilitatea revine administraţiei tarii în care s-a produs eroarea.3. Plata sumelor datorate. Recursul3.1. Obligaţia de a îl despagubi pe reclamant revine administraţiei sesizate prin reclamatie.3.2. Indiferent care ar fi cauza rambursarii, suma de rambursat ordonatorului unui virament nu poate depăşi suma înscrisă debitul contului sau.3.3. Administratia care a despagubit pe reclamant are dreptul la recurs împotriva administraţiei responsabile.3.4. Administratia care a suportat, în ultima instanţa, paguba are un drept de recurs, până la concurenta sumei platite, împotriva persoanei care a beneficiat de aceasta eroare.4. Termenul de plată4.1. Varsarea sumelor datorate reclamantului trebuie să aibă loc de îndată ce responsabilitatea serviciului a fost stabilita, într-un termen limita de 6 luni începând cu a doua zi după reclamatie.4.2. Dacă administratia presupusa ca responsabila, sesizata în mod reglementar, a lasat să se scurga 5 luni fără sa dea o solutie definitivă unei reclamatii, administratia pe lângă care a fost prezentată reclamatia este autorizata sa despagubeasca reclamantul în contul celeilalte administratii.5. Rambursarea către administratia care intervine.5.1. Administratia responsabila este obligata sa despagubeasca administratia care a restituit suma reclamantului, într-un termen de 4 luni începând din ziua notificarii rambursarii.5.2. La expirarea acestui termen, suma datorata administraţiei care a despagubit reclamantul devine producătoare de dobanzi moratorii, respectiv 6% pe an. +
Capitolul 3Varsamantul +
Articolul 5Varsamantul1. Administraţiile convin sa adopte pentru schimbul de varsamant pe cale postala tipul de formular şi reglementarea care se adapteaza cel mai bine organizarii serviciului lor.2. Varsamantul prin mandate de varsamantSub rezerva dispoziţiilor speciale ale art. RE 501 şi RE 502, varsamantul prin mandate de varsamant se efectueaza conform dispoziţiilor Aranjamentului privind mandatele postale.4. Varsamantul prin aviz de varsamant3.1. Sub rezerva dispoziţiilor speciale de mai jos, tot ceea ce este în mod expres prevăzut pentru viramente se aplică şi varsamintelor.3.2. Administratia de emitere determina taxa pe care o solicita de la expeditorul unui varsamant şi pe care o păstrează în intregime. Aceasta taxa nu poate fi superioara aceleia care este perceputa pentru emiterea unui mandat simplu.3.3. În mod gratuit, se elibereaza o recipisa deponentului, în momentul varsamantului de fonduri. +
Capitolul 4Plata prin mandat +
Articolul 6Modalităţi de executare a plăţilor prin mandat1. Plăţile internationale, efectuate prin debitarea conturilor curente postale, pot fi efectuate prin intermediul mandatelor simple.2. Mandatele simple, emise ca reprezentare a sumelor debitate din conturile curente postale, sunt supuse dispoziţiilor Aranjamentului privind mandatele postale. +
Capitolul 5Plata prin cec de asigurare +
Articolul 7Emiterea cecurilor de asigurare1. Plăţile internationale, efectuate prin debitarea conturilor curente postale, pot fi efectuate prin intermediul unui cec de asigurare.2. Paragrafele 1 şi 2 ale art. 3 se aplică cecurilor de asignare.3. Administratia de origine determina taxa pe care ea o solicita tragatorului unui cec de asignare.4. Cecurile de asignare pot fi transmise pe cale de telecomunicatii, fie între biroul de schimb al administraţiei de origine şi biroul de schimb al administraţiei de plată, fie între biroul de schimb al administraţiei de origine şi biroul postal insarcinat cu plata, atunci când administraţiile convin sa utilizeze acest mod de transmitere.5. Art. 3 din aranjament şi art. RE 402 din Regulamentul privind mandatele postale se aplică cecurilor de asigurare telegrafice. +
Articolul 8Plata cecurilor de asignare1. Administraţiile convin sa adopte pentru serviciul plăţilor reglementarea care se adapteaza cel mai bine organizarii serviciului. Ele pot utiliza formulare din serviciul lor intern ca reprezentare a cecurilor de asignare care le sunt adresate.2. Administratia de plată nu este obligata să asigure plata la domiciliu a cecurilor de asignare a caror valoare depăşeşte valoarea mandatelor simple platite în mod obisnuit la domiciliu.3. În ceea ce priveste durata validitatii, viza pentru data, regulile generale de plată, predarea prin extras, taxele percepute, eventual, de la beneficiar, dispozitiile speciale ale platii telegrafice, cecurilor de asignare li se aplică art. 4 paragrafele 5 şi 6 din aranjament, art. RE 604 paragrafele 2-4 şi art. RE 606 din Regulamentul privind mandatele postale, cu condiţia ca regulile serviciului intern sa nu se opuna acestui lucru. +
Articolul 9Responsabilitatea1. Administraţiile sunt răspunzătoare de sumele inscrise în debitul contului tragatorului, până în momentul în care cecul de asignare a fost în mod reglementar platit.2. Administraţiile sunt responsabile de indicatiile eronate, furnizate de către serviciul lor pe listele de cecuri de asignare sau pe cecurile de asignare telegrafice. Responsabilitatea se intinde asupra erorilor de convertire şi erorilor de transmitere.3. Administraţiile nu îşi suma nici o responsabilitate pentru intarzierile care se pot produce în transmiterea sau plata cecurilor de asignare.4. Administraţiile pot conveni între ele să aplice şi condiţii de responsabilitate mai extinse, adaptate nevoilor în serviciile lor interne.5. Art. 9 al Aranjamentului privind mandatele postale se aplică şi cecurilor de asignare. +
Articolul 10Remuneratia administraţiei de plată1. Administratia de emitere atribuie administraţiei de plată pentru fiecare cec de asignare o remuneratie a carei valoare este fixata, în functie de valoarea medie a cecurilor de asigurare cuprinse în scrisorile de inaintare adresate în cursul fiecarei luni, la:– 0,59 DST – până la 65,34 DST;– 0,72 DST – peste 65,34 DST până la 130,68 DST;– 0,88 DST – peste 130,68 DST până la 196,01 DST;– 1,08 DST – peste 196,01 DST până la 261,35 DST;– 1,31 DST – peste 261,35 DST până la 326,69 DST;– 1,57 DST – peste 326,69 DST.2. În locul taxelor prevăzute în paragraful 1, administraţiile pot totusi sa convina atribuirea unei remuneratii uniforme, în DST sau în moneda tarii de plată, independenta de valoarea cecurilor de asignare.3. Remuneratia datorata administraţiei de plată este stabilita în fiecare luna în modul următor:a) taxa de remuneratie în DST de aplicat pentru fiecare cec de asignare este determinata după convertirea în DST a valorii medii a cecurilor de asignare, pe baza valorii medii a DST în moneda tarii de plată, asa cum este ea definita în regulamentul de aplicare a convenţiei (Echivalenti); … b) suma totala în DST, obtinuta pentru remunerarea referitoare la fiecare cec, este convertita în moneda tarii de plată, pe baza valorii reale a DST, în vigoare în ultima zi a lunii la care se raporteaza contul; … c) când remuneratia uniforma, prevăzută la paragraful 2, este fixata în DST, convertirea sa în moneda tarii de plată este efectuata asa cum se menţionează la alin. b). … +
Capitolul 6Alte moduri de schimb al plăţilor +
Articolul 11Alte moduri de schimb al plăţilor1. Plăţile internationale de asigurat prin debitarea conturilor curente postale pot fi efectuate şi cu ajutorul benzilor magnetice sau prin oricare alt suport convenit între administratii.2. Administraţiile de destinatie pot sa utilizeze formularele din regimul lor intern pentru reprezentarea ordinelor de plată care le sunt astfel adresate. Condiţiile schimbului sunt, în acest caz, fixate prin conventii speciale, adoptate de către administraţiile respective. +
Capitolul 7Postcecul +
Articolul 12Eliberarea postcecurilor1. Fiecare administratie poate elibera postcecul titularilor săi de conturi curente postale.2. Titularilor de conturi curente postale, cărora li se elibereaza postcecuri, li se elibereaza şi o carte de garantie postcec, care trebuie să fie prezentată în momentul platii.3. Valoarea maxima garantata este imprimata pe versoul fiecarui cec postal sau pe o anexa, în moneda convenita între tarile contractante.4. În afara unui acord special cu administratia de plată, administratia de emitere fixeaza taxa de convertire a monedei sale în moneda tarii de plată.5. Administratia de emitere poate percepe o taxa de la tragatorul unui cec postal.6. Eventual, durata de validitate a cecurilor postale este fixata de către administratia de emitere. Ea este indicată pe postcec prin imprimarea ultimei date de validitate.În absenta unei astfel de indicatii, validitatea postcecului este nelimitata. +
Articolul 13Plata1. Valoarea postcecului este varsata beneficiarului în moneda legala a tarii de plată, la ghiseele birourilor de posta.2. Valoarea maxima care poate fi plătită prin intermediul unui postcec este fixata de comun acord de către tarile contractante. +
Articolul 14Responsabilitatea1. Administratia de plată este descarcata de orice responsabilitate, atunci când ea poate stabili ca plata a fost efectuata în condiţiile fixate la art. RE 1301 şi RE 1302.2. Administratia emitenta nu este obligata sa onoreze postcecurile falsificate sau contrafacute, care îi sunt returnate după termenul prevăzut la art. RE 1.303 paragraful 4. +
Articolul 15Remunerarea administraţiei de platăAdministraţiile care convin sa participe la serviciul de postcecuri fixeaza de comun acord valoarea remuneratiei care este atribuita administraţiei de plată. +
Capitolul 8Reteaua POSTNET +
Articolul 16Condiţii de aderare şi participare1. Aderarea necesita semnarea Convenţiei POSTNET şi achitarea dreptului de intrare.2. Condiţiile de aderare şi de participare la serviciu sunt definite în Convenţia POSTNET. +
Capitolul 9Dispozitii diverse +
Articolul 17Dispozitii diverse1. Cererea de deschidere a unui cont curent postal în strainatate1.1 În caz de cerere de deschidere a unui cont curent postal intr-o tara cu care tara de rezidenta a solicitantului schimba viramente postale, administratia acestei tari este obligata, pentru verificarea solicitarii, sa dea tot concursul administraţiei insarcinate cu tinerea contului.1.2 Administraţiile se angajează să efectueze aceasta verificare cu toata grija şi cu toata atenţia necesare, fără ca totusi să îşi asume vreo responsabilitate în acest sens.1.3 La cererea administraţiei care tine contul, administratia tarii de rezidenta intervine, de asemenea, pe cat este posibil, în verificarea informaţiilor privind orice modificare a capacităţii juridice a afiliatului.2. Francarea postala2.1 Plicurile conţinând extrase de cont, adresate birourilor de cecuri postale ale titularilor de conturi, sunt expediate pe calea cea mai rapida (aeriana sau de suprafaţa) şi sunt predate, cu scutire de taxa, în orice tara a Uniunii.2.2 Reexpedierea acestor plicuri în orice tara a Uniunii nu le ridica, în nici un caz, beneficiul scutirii de francare. +
Capitolul 10Dispozitii finale +
Articolul 18Dispozitii finale1. Convenţia, Aranjamentul privind mandatele postale precum şi regulamentul sau de aplicare sunt aplicabile, eventual, prin analogie, în tot ceea ce nu este în mod expres reglementat prin prezentul aranjament.2. Art. 4 al Constituţiei Uniunii Postale Universale nu este aplicabil prezentului aranjament.3. Condiţii de aprobare a propunerilor privind prezentul aranjament.3.1. Pentru a deveni executorii, propunerile supuse congresului şi referitoare la prezentul aranjament şi la regulamentul sau trebuie să fie aprobat de către majoritatea tarilor membre prezente şi care voteaza şi care sunt părţi la aranjament. Cel puţin jumătate din numărul acestor tari membre reprezentate în congres trebuie să fie prezente în momentul votului.3.2. Pentru deveni executori, propunerile referitoare la regulament, care au fost trimise de către congres Consiliului de exploatare postala, pentru decizie, sau care sunt introduse între doua congrese, trebuie să fie aprobate de către majoritatea membrilor Consiliului de exploatare postala care sunt părţi la aranjament.3.3. Pentru a deveni executorii, propunerile introduse între doua congrese şi referitoare la prezentul aranjament trebuie să reuneasca:3.3.1. două treimi din sufragii, cel puţin jumătate dintre tarile membre părţi la aranjament, care au răspuns consultării, dacă este vorba despre dispozitii noi;3.3.2. majoritatea sufragiilor, cel puţin jumătate dintre tarile membre părţi la aranjament, care au răspuns consultării, dacă este vorba despre modificari la dispozitiile prezentului aranjament;3.3.3. majoritatea sufragiilor, dacă este vorba despre interpretarea dispoziţiilor prezentului aranjament.3.4. În pofida dispoziţiilor prevăzute la pct. 3.3.1, orice tara membra, a carei legislatie naţionala este inca incompatibila cu adaugarea propusa, are posibilitatea sa faca o declaratie către directorul general al Biroului international, în care se indica că nu este posibil sa accepte aceasta adaugare, în termen de 90 de zile începând de la data notificarii acesteia.4. Prezentul aranjament va intra în aplicare la data de 1 ianuarie 1996 şi va rămâne în vigoare până la punerea în aplicare a actelor viitorului congres.Drept pentru care, plenipotentiarii guvernelor tarilor contractante au semnat prezentul aranjament într-un exemplar care este depus pe lângă directorul general al Biroului international. O copie de pe aranjament va fi predata fiecarei părţi de către guvernul tarii gazda a congresului.Întocmit la Seul la 14 septembrie 1994.–––