ANEXE din 31 august 2012
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in Repertoriu legislativ, 30/11/2024 |
|
Informatii Document
Emitent: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUIPublicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 28 bis din 14 ianuarie 2013
Nu exista actiuni suferite de acest act |
Nu exista actiuni induse de acest act |
Acte referite de acest act: |
SECTIUNE ACT | REFERA PE | ACT NORMATIV |
Actul | ARE LEGATURA CU | ORDIN 5610 31/08/2012 |
Acte care fac referire la acest act: |
SECTIUNE ACT | REFERIT DE | ACT NORMATIV |
ANEXA 2 | REFERIT DE | ORDIN 5242 31/08/2022 |
la Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.610/2012 privind organizarea şi desfăşurarea examenului de bacalaureat naţional – 2013 (Anexele nr. 1 şi 2)*)
Notă *) Aprobate de Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.610/2012, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 14 ianuarie 2013.
Anexa nr. 1
CALENDARUL
examenului de bacalaureat naţional – 2013
Sesiunea iunie-iulie 2013
27 – 31 mai 2013 Înscrierea candidaţilor la prima sesiune de examen 31 mai 2013 Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
10 – 12 iunie 2013 Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în
limba română – proba A
12 – 14 iunie 2013 Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare
orală în limba maternă – proba B
17 – 21 iunie 2013 Evaluarea competenţelor digitale – proba D
25 – 28 iunie 2013 Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie
internaţională – proba C
1 iulie 2013 Limba şi literatura română – proba E)a) – probă scrisă
2 iulie 2013 Limba şi literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă
3 iulie 2013 Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă
5 iulie 2013 Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) –
probă scrisă
8 iulie 2013 Afişarea rezultatelor (până la ora 12:00)
8 iulie 2013 Depunerea contestaţiilor (orele 12:00 – 16:00)
9 -11 iulie 2013 Rezolvarea contestaţiilor
12 iulie 2013 Afişarea rezultatelor finale
Sesiunea august-septembrie 2013
15 – 19 iulie 2013 Înscrierea candidaţilor la a doua sesiune de examen
19-20 august 2013 Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în
limba română – proba A
19-21 august 2013 Evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în
limba maternă – proba B
20 -21 august 2013 Evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie
internaţională – proba C
22 – 23 august 2013 Evaluarea competenţelor digitale – proba D
26 august 2013 Limba şi literatura română – proba E)a) – proba scrisă
27 august 2013 Limba şi literatura maternă – proba E)b) – probă scrisă
28 august 2013 Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – probă scrisă
30 august 2013 Proba la alegere a profilului şi specializării – proba E)d) –
probă scrisă
2 septembrie 2013 Afişarea rezultatelor (până la ora 12:00) şi depunerea
contestaţiilor (orele 12:00 – 16:00)
3-4 septembrie 2013 Rezolvarea contestaţiilor
5 septembrie 2013 Afişarea rezultatelor finale
Notă: La solicitarea comisiilor de bacalaureat judeţene/a municipiului Bucureşti sau din proprie iniţiativă, Comisia Naţională de Bacalaureat poate aproba prelungirea perioadelor de susţinere a probelor de evaluare a competenţelor digitale sau lingvistice
Calendarul examenului de bacalaureat na'ional – 2013
Anexa nr. 2
CENTRUL NAŢIONAL DE EVALUARE ŞI EXAMINARE
PROGRAMA DE EXAMEN
PENTRU DISCIPLINA MATEMATICĂ
BACALAUREAT 2013
PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA MATEMATICĂ
STATUTUL DISCIPLINEI
În cadrul examenului de Bacalaureat 2013 Matematica are statut de disciplină obligatorie.
Programele de examen se diferenţiază, în funcţie de filiera, profilul şi specializarea absolvite, în:
-
programa M_mate-info pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică- informatică şi pentru filiera vocaţională, profilul militar, specializarea matematică- informatică;
-
programa M_şt-nat pentru filiera teoretică, profilul real, specializarea ştiinţe ale naturii;
-
programa M_tehnologic pentru filiera tehnologică: profilul servicii, toate calificările profesionale; profilul resurse naturale şi protecţia mediului, toate calificările profesionale; profilul tehnic, toate calificările profesionale;
-
programa M_pedagogic pentru filiera vocaţională, profilul pedagogic, specializarea învăţător-educatoare.
PROGRAMA M mate-info
COMPETENŢE DE EVALUAT ŞI CONŢINUTURI
Filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică Filiera vocaţională, profilul militar, specializarea matematică-informatică
Notă. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2013 se elaborează în baza prevederilor prezentei programe.
CLASA a IX-a – 4 ore/săpt. (TC+CD)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
obţinute şi interpretarea rezultatului |
Mulţimi şi elemente de logică matematică
|
|
Funcţii |
Şiruri
|
pe N |
|
|
Funcţii; lecturi grafice
|
|
Funcţia de gradul I
ecuaţii de tipul ax by c , a,b, c, m, n, p lR �mx ny p |
|
|
|
Funcţia de gradul al II-lea
forma x y s , cu s, p IR �xy p |
optimizare |
Interpretarea geometrică a proprietăţilor algebrice ale funcţiei de gradul al II-lea
mx n y �ax2 bx c y , a,b, c, m, n IR |
|
Vectori în plan
|
1. Descrierea sintetică sau vectorială a |
Coliniaritate, concurenţă, paralelism – calcul |
proprietăţilor unor configuraţii geometrice în plan
|
vectorial în geometria plană
|
|
Elemente de trigonometrie
sin a sin b , sin a sin b , cos a cos b , cos a cos b (transformarea sumei în produs) |
|
Aplicaţii ale trigonometriei şi ale produsului scalar a doi vectori în geometria plană
|
CLASA a X-a – 4 ore/săpt. (TC+CD)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
acestora în rezolvarea unor ecuaţii |
Mulţimi de numere
|
|
Funcţii şi ecuaţii
cos f (x) cos g(x) , tg f (x) tg g(x) , ctg f (x) ctg g(x) Notă: Pentru toate tipurile de funcţii se vor studia: |
|
intersecţia cu axele de coordonate, ecuaţia f (x) 0 , reprezentarea grafică prin puncte, simetrie, lectura grafică a proprietăţilor algebrice ale funcţiilor: monotonie, bi}ectivitate, inversabilitate, semn, concavitate I convexitate. |
|
Metode de numărare
|
modul de comportare în situaţii studiate |
Matematici financiare
Notă: Aplicaţiile vor fi din domeniul financiar: profit, preţ de cost al unui produs, amortizări de investiţii, tipuri de credite, metode de finanţare, buget personal, buget familial. |
|
Geometrie
|
|
coordonatele sumei vectoriale, coordonatele produsului dintre un vector şi un număr real
|
CLASA a XI-a – 4 ore/săpt.
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Elemente de calcul matriceal şi sisteme de ecuaţii liniare Permutări
proprietatea Rouche, metoda Gauss |
|
Elemente de analiză matematică Limite de funcţii
|
cantitativ şi/sau calitativ utilizând diverse procedee: majorări sau minorări pe un interval dat, proprietăţi algebrice şi de ordine ale mulţimii numerelor reale în studiul calitativ local, utilizare a reprezentării grafice a unei funcţii pentru verificarea unor rezultate şi/sau pentru identificarea unor proprietăţi
„regula lui .", pentru a sublinia faptul că se face referire la un rezultat matematic utilizat în aplicaţii, dar a cărui demonstraţie este în afara programei. |
|
|
reprezentării grafice a funcţiilor în determinarea numărului de soluţii ale unei ecuaţii
|
CLASA a XII-a – 4 ore/săpt.
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
4. Utilizarea unor proprietăţi ale operaţiilor în calcule specifice unei structuri algebrice
|
Elemente de algebră Grupuri
ecuaţii reciproce, ecuaţii bipătrate |
|
Elemente de analiză matematică
Integrala definită |
integralelor definite, în scopul optimizării soluţiilor 5. Folosirea proprietăţilor unei funcţii continue, pentru calcularea integralei acesteia pe un interval
|
Notă: Se utilizează exprimarea „proprietate" sau „regulă", pentru a sublinia faptul că se face referire la un rezultat matematic utilizat în aplicaţii, dar a cărui demonstraţie este în afara programei. |
PROGRAMA M şt-nat
COMPETENŢE DE EVALUAT ŞI CONŢINUTURI
Filiera teoretică, profilul real, specializarea ştiinţe ale naturii
Notă: Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2013 se elaborează în baza prevederilor prezentei programe.
CLASA a IX-a – 4 ore/săpt. (TC+CD)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Mulţimi şi elemente de logică matematică
|
pe N |
Şiruri
|
|
Funcţii; lecturi grafice
cartezian de mulţimi numerice; condiţii |
descriere a funcţiilor
|
algebrice pentru puncte aflate în cadrane; drepte în plan de forma x m sau y m , cu m lR
|
|
Funcţia de gradul I
|
|
Funcţia de gradul al II-lea
forma x y s , cu s, p lR xy p |
caracterizarea soluţiilor ecuaţiei de gradul al II-lea şi pentru rezolvarea unor sisteme de ecuaţii 6. Utilizarea funcţiilor în rezolvarea unor probleme şi în modelarea unor procese |
|
|
Interpretarea geometrică a proprietăţilor algebrice ale funcţiei de gradul al II-lea
mx n y ax2 bx c y , a,b, c, m, n lR |
|
Vectori în plan
|
|
Coliniaritate, concurenţă, paralelism – calcul vectorial în geometria plană
|
geometrice 6. Analizarea comparativă a rezolvărilor vectorială şi sintetică ale aceleiaşi probleme |
|
|
Elemente de trigonometrie
cos a cos b (transformarea sumei în produs) |
|
Aplicaţii ale trigonometriei şi ale produsului scalar a doi vectori în geometria plană
|
CLASA a X-a – 4 ore/săpt. (TC+CD)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Mulţimi de numere
|
acestora în rezolvarea unor ecuaţii |
algebrică, conjugatul unui număr complex, operaţii cu numere complexe. Interpretarea geometrică a operaţiilor de adunare şi de scădere a numerelor complexe şi a înmulţirii acestora cu un număr real
|
|
Funcţii şi ecuaţii
cos f (x) cos g(x) , tg f (x) tg g(x) , ctg f (x) ctg g(x) Notă: Pentru toate tipurile de funcţii se vor studia: intersecţia cu axele de coordonate, ecuaţia f (x) 0 , reprezentarea grafică prin puncte, simetrie, lectura grafică a proprietăţilor algebrice ale funcţiilor: monotonie, bi}ectivitate, inversabilitate, semn, concavitate I convexitate. |
|
Metode de numărare
|
caracteristicilor unor probleme în scopul simplificării modului de numărare
|
unde A şi B sunt mulţimi finite
|
|
Matematici financiare
Notă: Aplicaţiile vor fi din domeniul financiar: profit, preţ de cost al unui produs, amortizări de investiţii, tipuri de credite, metode de finanţare, buget personal, buget familial. |
|
Geometrie
|
CLASA a XI-a – 3 ore/săpt.
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Elemente de calcul matriceal şi sisteme de ecuaţii liniare Matrice
|
|
Elemente de analiză matematică Limite de funcţii
|
|
de numere reale utilizând consecinţa proprietăţii lui Darboux Funcţii derivabile
Note:
„regula lui .", pentru a sublinia faptul că se face referire la un rezultat matematic utilizat în aplicaţii, dar a cărui demonstraţie este în afara programei. |
CLASA a XII-a – 4 ore/săpt.
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
1. Recunoaşterea structurilor algebrice, a mulţimilor de numere, de polinoame şi de matrice
4. Explicarea modului în care sunt utilizate, în calcule specifice, proprietăţile operaţiilor unei structuri algebrice
|
Elemente de algebră Grupuri
|
|
pentru polinoame de grad cel mult 4
ecuaţii reciproce, ecuaţii bipătrate |
|
Elemente de analiză matematică
Notă: Se utilizează exprimarea „proprietate" sau „regulă" pentru a sublinia faptul că se face referire la un rezultat matematic utilizat în aplicaţii, dar a cărui demonstraţie este în afara programei. |
PROGRAMA M tehnologic
COMPETENŢE DE EVALUAT ŞI CONŢINUTURI
Filiera tehnologică, profilul servicii, toate calificările profesionale, profilul resurse naturale şi protecţia mediului, toate calificările profesionale, profilul tehnic, toate calificările profesionale
Notă: Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2013 se elaborează în baza prevederilor prezentei programe.
CLASA a IX-a – 2 ore/săpt. (TC+CD)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
1.1 Identificarea în limbaj cotidian sau în probleme a unor noţiuni specifice logicii matematice şi/sau teoriei mulţimilor 2.1 Reprezentarea adecvată a mulţimilor şi a operaţiilor logice şi identificarea de proprietăţi ale acestora 3.1 Alegerea şi utilizarea de algoritmi pentru efectuarea de operaţii cu mulţimi, cu numere reale, cu predicate 4.1 Redactarea soluţiei unei probleme utilizând corelarea dintre limbajul logicii matematice şi limbajul teoriei mulţimilor 5.1 Analizarea unor contexte uzuale şi/sau matematice (de exemplu: redactarea soluţiei unei probleme) utilizând limbajul logicii matematice şi/sau al teoriei mulţimilor 6.1 Transpunerea unei situaţii-problemă în limbaj matematic, rezolvarea problemei şi interpretarea rezultatului |
Mulţimi şi elemente de logică matematică
|
1.1 Recunoaşterea unor corespondenţe care sunt funcţii, şiruri, progresii 2.1 Calcularea valorilor unor funcţii care modelează situaţii practice în scopul caracterizării acestora 3.1 Alegerea şi utilizarea unei modalităţi adecvate de calcul 4.1 Interpretarea grafică a unor relaţii provenite din probleme practice 5.1 Analizarea datelor în vederea aplicării unor formule de recurenţă sau a raţionamentului de tip inductiv în rezolvarea problemelor 6.1 Analizarea şi adaptarea scrierii termenilor unui şir în funcţie de context |
Funcţii Şiruri
|
1.1 Identificarea valorilor unei funcţii folosind reprezentarea grafică a acesteia 2.1 Determinarea soluţiilor unor ecuaţii, |
Funcţii; lecturi grafice
|
inecuaţii utilizând reprezentările grafice 3.1 Alegerea şi utilizarea unei modalităţi adecvate de reprezentare grafică în vederea evidenţierii unor proprietăţi ale acesteia 4.1 Exprimarea monotoniei unei funcţii prin condiţii algebrice sau geometrice 5.1 Reprezentarea graficului prin puncte şi aproximarea acestuia printr-o curbă continuă 6.1 Deducerea unor proprietăţi ale funcţiilor numerice prin lectură grafică |
cartezian de mulţimi numerice
|
1.1 Recunoaşterea funcţiei de gradul I descrisă în moduri diferite 2.1 Utilizarea unor metode algebrice sau grafice pentru rezolvarea ecuaţiilor, inecuaţiilor, sistemelor 3.1 Descrierea unor proprietăţi desprinse din rezolvarea ecuaţiilor, inecuaţiilor, sistemelor şi reprezentarea grafică a funcţiei de gradul I 4.1 Exprimarea legăturii între funcţia de gradul I şi reprezentarea ei geometrică 5.1 Interpretarea graficului funcţiei de gradul I utilizând proprietăţile algebrice ale funcţiei 6.1 Rezolvarea cu ajutorul funcţiilor a unei situaţii-problemă şi interpretarea rezultatului |
Funcţia de gradul I
ax by c , a,b, c, m, n, p IR mx ny p |
1.1 Diferenţierea variaţiei liniare/pătratice prin exemple 2.1 Completarea unor tabele de valori necesare pentru trasarea graficului 3.1 Aplicarea unor algoritmi pentru trasarea graficului (trasarea prin puncte semnificative) 4.1 Exprimarea proprietăţilor unei funcţii prin condiţii algebrice sau geometrice 5.1 Utilizarea relaţiilor lui Viete pentru caracterizarea soluţiilor şi rezolvarea unor sisteme 6.1 Identificarea unor metode grafice de rezolvare a ecuaţiilor sau a sistemelor de ecuaţii |
Funcţia de gradul al II-lea
forma x y s , s, p IR xy p |
1.1 Identificarea unor moduri de variaţie a datelor 2.1 Compararea variaţiei unor date diverse prin intermediul ratei creşterii 3.1 Aplicarea formulelor de calcul şi a lecturii grafice pentru rezolvarea de ecuaţii, inecuaţii şi sisteme 4.1 Exprimarea prin reprezentări grafice a unor condiţii algebrice; exprimarea prin |
Interpretarea geometrică a proprietăţilor algebrice ale funcţiei de gradul al II-lea
|
condiţii algebrice a unor reprezentări grafice 5.1 Determinarea relaţiei între condiţii algebrice date şi graficul funcţiei de gradul al II-lea 6.1 Utilizarea monotoniei şi a punctelor de extrem în optimizarea rezultatelor unor probleme practice |
mx n y , a,b, c, m, n ffi , interpretare ax2bx c y geometrică |
1.1 Identificarea elementelor de geometrie vectorială în diferite contexte 2.1 Aplicarea regulilor de calcul pentru determinarea caracteristicilor unor segmente orientate pe configuraţii date 3.1 Utilizarea operaţiilor cu vectori pentru a descrie configuraţii geometrice date 4.1 Utilizarea limbajului calculului vectorial pentru a descrie anumite configuraţii geometrice 5.1 Identificarea condiţiilor necesare pentru ca o configuraţie geometrică să verifice cerinţe date 6.1 Aplicarea calculului vectorial în rezolvarea unor probleme |
Vectori în plan
|
1.1 Identificarea elementelor necesare pentru calculul unor lungimi de segmente şi a unor măsuri de unghiuri 2.1 Utilizarea unor formule pentru calcule în trigonometrie şi în geometrie 3.1 Determinarea măsurii unor unghiuri şi a lungimii unor segmente utilizând relaţii metrice 4.1 Transpunerea într-un limbaj specific trigonometriei şi geometriei a unor probleme practice 5.1 Utilizarea unor elemente de trigonometrie în rezolvarea triunghiului oarecare 6.1 Analizarea şi interpretarea rezultatelor obţinute prin rezolvarea unor probleme practice |
Aplicaţii ale trigonometriei în geometrie
|
CLASA a X-a – 3ore/săpt. (TC+CD)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Numere reale
|
optimizării calculelor 6. Determinarea unor analogii între proprietăţile operaţiilor cu numere reale scrise în forme variate şi utilizarea acestora în rezolvarea unor ecuaţii |
logaritmilor, calcule cu logaritmi, operaţia de logaritmare |
Notă: Pentru toate tipurile de funcţii se vor studia: intersecţia cu axele de coordonate, ecuaţia f (x) 0 , reprezentarea grafică prin puncte, simetrie, lectura grafică a proprietăţilor algebrice ale funcţiilor: monotonie, bi}ectivitate, inversabilitate, semn, concavitateIconvexitate. |
Funcţii şi ecuaţii
|
|
Probleme de numărare
elemente |
1. Recunoaşterea unor date de tip probabilistic sau statistic în situaţii concrete |
Elemente de combinatorică, statistică şi probabilităţi |
modul de comportare în situaţii studiate |
|
|
Geometrie
|
CLASA a XI-a – 3 ore/săpt. (TC+CD)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Elemente de calcul matriceal şi sisteme de ecuaţii liniare Matrice
|
|
|
Note: În introducerea noţiunilor de limită a unui şir într- un punct nu se va introduce definiţia cu . Se utilizează exprimarea „proprietatea lui …", „regula lui ." pentru a sublinia faptul că se face referire la un rezultat matematic utilizat în aplicaţii, dar a cărui demonstraţie este în afara programei. |
Elemente de analiză matematică Limite de funcţii
|
CLASA a XII-a – 3 ore/săpt. (TC+CD)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
1. Recunoaşterea structurilor algebrice, a |
Elemente de algebră |
mulţimilor de numere, de polinoame şi de matrice
4. Explicarea modului în care sunt utilizate, în calcule specifice, proprietăţile operaţiilor unei structuri algebrice
|
Grupuri
ecuaţii reciproce, ecuaţii bipătrate |
|
Elemente de analiză matematică
b de forma P(x)dx, grad Q 4 prin metoda a Q(x) descompunerii în fracţii simple Aplicaţii ale integralei definite |
|
Notă: Se utilizează exprimarea „proprietate" sau „regulă" pentru a sublinia faptul că se face referire la un rezultat matematic utilizat în aplicaţii, dar a cărui demonstraţie este în afara programei. |
PROGRAMA M pedagogic
COMPETENŢE DE EVALUAT ŞI CONŢINUTURI
Filiera vocaţională, profilul pedagogic, specializarea învăţător-educatoare
Notă: Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2013 se elaborează în baza prevederilor prezentei programe.
CLASA a IX-a – 2 ore/săpt. (TC)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Mulţimi şi elemente de logică matematică
|
progresie |
Funcţii Şiruri
|
|
Funcţii; lecturi grafice
Drepte în plan de forma x m sau de forma |
impare sau periodice
|
y m, m IRi
monotonie |
|
Funcţia de gradul I
ax by c , a,b, c, m, n, p IRi mx ny p |
|
Funcţia de gradul al II-lea
forma x y s , s, p IRi xy p |
1. Identificarea unor moduri de variaţie a datelor |
Interpretarea geometrică a proprietăţilor algebrice ale funcţiei de gradul al II-lea |
|
mx n y ax2 bx c y , a,b, c, m, n ffi , interpretare geometrică |
|
Vectori în plan
|
probleme |
Coliniaritate, concurenţă, paralelism – calcul vectorial în geometria plană
|
|
Aplicaţii ale trigonometriei în geometrie
|
trigonometriei şi/sau geometriei a unor probleme practice
|
|
CLASA a X-a – 2ore/săpt. (TC)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
a regulilor de calcul |
Numere reale
|
Notă: Pentru toate tipurile de funcţii se vor studia: intersecţia cu axele de coordonate, ecuaţia f (x) 0 , reprezentarea grafică prin puncte, simetrie, lectura grafică a proprietăţilor algebrice ale funcţiilor: monotonie, bi}ectivitate, inversabilitate, semn, concavitateIconvexitate |
Funcţii şi ecuaţii
|
1. Recunoaşterea unor date de tip probabilistic sau statistic în situaţii concrete |
Matematici financiare
|
modul de comportare în situaţii studiate |
aranjamente, combinări
Notă: Aplicaţiile vor fi din domeniul financiar: profit, calcularea preţului de cost al unui produs, amortizări de investiţii, tipuri de credite, metode de finanţare, buget personal, buget familial. |
|
Geometrie
|
CLASA a XI-a -1 oră/săpt. (TC)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Structuri algebrice
|
CLASA a XII-a – 1 oră/săpt. (TC)
Competenţe specifice |
Conţinuturi |
|
Elemente de calcul matriceal şi sisteme de ecuaţii liniare Matrice
|
CENTRUL NAŢIONAL DE EVALUARE ŞI EXAMINARE
PROGRAMA DE EXAMEN
PENTRU DISCIPLINA FIZICĂ
BACALAUREAT 2013
PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA FIZICĂ
-
I. STATUTUL DISCIPLINEI
FIZICA are în cadrul Examenului de Bacalaureat pentru anul şcolar 2012-2013 statutul de disciplină opţională, putând fi aleasă ca probă scrisă în conformitate cu filiera, profilul şi specializarea absolvită.
În intenţia de a veni în întâmpinarea candidaţilor care se pregătesc pentru continuarea studiilor în diferite filiere din învăţământul superior, elevii vor opta în timpul probei de examen pentru două dintre cele patru modulele (A. MECANICĂ, B. ELEMENTE DE TERMODINAMICĂ, C. PRODUCEREA ŞI UTILIZAREA CURENTULUI CONTINUU, D. OPTICĂ).
Pregătirea examenului şi elaborarea subiectelor se realizează în conformitate strictă cu PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA FIZICĂ BACALAUREAT 2013, aprobată
prin O.M.E.C.T.S. Subiectele nu vizează conţinutul unui manual anume. Manualul şcolar este doar unul dintre suporturile didactice utilizate de profesori şi elevi, ce ajută la parcurgerea programei şcolare, prin însuşirea de cunoştinţe şi formarea de competenţe.
Conţinutul programei de examen a fost stabilit ţinându-se seama de Programele Şcolare de Fizică în vigoare pentru absolvenţii promoţiei 2013.
Au fost respectate câteva principii:
-
1. Volumul programei de examen, redus faţă de cel din curriculum, se limitează la unele capitole ale Fizicii care permit, în cadrul examenului de bacalaureat, o evaluare a atingerii competenţelor de mai jos;
-
2. Cunoştinţele de matematică necesare examenului de Fizică cuprind, în afara celor de aritmetică, algebră şi geometrie elementară, operaţii cu puteri raţionale, operaţii fundamentale cu funcţii trigonometrice, logaritmi, progresii, determinarea extremului unei funcţii cu metodele analizei matematice, folosirea integralei definite;
-
3. Numerotarea capitolelor şi a temelor nu coincide cu cea din curriculum, dar formularea conţinutului respectă întocmai programa şcolară a fiecărei clase;
-
4. Lista de termeni conţine cunoştinţele care ar putea interveni in itemii subiectului de examen.
-
5. Pornind de la competenţele generale şi specifice ale învăţării fizicii s-a optat pentru un conţinut diferenţiat al programei de examen, în funcţie de filieră şi profil.
-
-
II. COMPETENŢE DE EVALUAT
-
1. Explicarea unor fenomene naturale cu ajutorul conceptelor specifice fizicii:
-
1.1. definirea sau recunoaşterea unor concepte specifice fizicii menţionate în lista de termeni conţinută în acest material;
-
1.2. formularea de ipoteze referitoare la fenomene fizice;
-
1.3. exprimarea prin simboluri specifice fizicii a legilor, principiilor şi teoremelor fizicii, a definiţiilor mărimilor fizice şi a unităţilor de măsură ale acestora;
-
1.4. descrierea semnificaţiilor termenilor sau simbolurilor folosite în legi sau relaţii.
-
-
2. Utilizarea noţiunilor studiate în rezolvarea unor probleme cu caracter teoretic şi aplicativ:
-
2.1. selectarea informaţiilor relevante referitoare la fenomenele prezentate în cadrul problemelor;
-
2.2. aplicarea modelelor unor procese în rezolvarea problemelor;
-
2.3. utilizarea adecvată a unor algoritmi şi a aparatului matematic în rezolvarea de probleme;
-
2.4. utilizarea reprezentărilor schematice şi grafice ajutătoare pentru înţelegerea şi rezolvarea unei probleme;
-
2.5. interpretarea din punct de vedere fizic a rezultatelor obţinute în rezolvarea unor probleme.
-
-
3. Interpretarea fenomenelor din viaţa cotidiană prin folosirea într-un mod integrat a cunoştinţelor şi a metodelor specifice diferitelor domenii ale fizicii:
-
3.1. identificarea fenomenelor fizice în situaţii din viaţa cotidiană;
-
3.2. realizarea de conexiuni între fenomenele specifice diverselor domenii ale fizicii, în scopul explicării principiilor de funcţionare ale unor aparate şi montaje simple;
-
3.3. selectarea informaţiilor relevante pentru interpretarea unor fenomene fizice;
-
3.4. anticiparea evoluţiei fenomenelor fizice, pornind de la date prezentate;
-
3.5. descrierea şi explicarea unor fenomene din viata cotidiană folosind cunoştinţe integrate din diferite domenii ale fizicii.
-
-
4. Identificarea unor relaţii între informaţii rezultate din explorarea şi experimentarea dirijată a unor fenomene fizice, pentru interpretarea acestora:
-
4.1. decodificarea informaţiilor conţinute în reprezentări grafice sau tabele;
-
4.2. selectarea informaţiilor relevante pentru interpretarea unor fenomene fizice.
-
-
-
III. ARII TEMATICE
Filiera teoretică – profilul real, Filiera voca/ională – profilul militar
-
A. MECANICA CONŢINUTURI
-
1. PRINCIPII ŞI LEGI ÎN MECANICA CLASICĂ
-
1.1. Mişcare şi repaus
-
1.2. Principiul I
-
1.3. Principiul al II-lea
-
1.4. Principiul al III-lea
-
1.5. Legea lui Hooke. Tensiunea în fir
-
1.6. Legile frecării la alunecare
-
-
2. TEOREME DE VARIAŢIE ŞI LEGI DE CONSERVARE ÎN MECANICĂ
-
2.1. Lucrul mecanic. Puterea mecanică
-
2.2. Teorema variaţiei energiei cinetice a punctului material
-
2.3. Energia potenţială gravitaţională
-
2.4. Legea conservării energiei mecanice
-
2.5. Teorema variaţiei impulsului
-
2.6. Legea conservării impulsului
LISTA DE TERMENI
-
1. PRINCIPII ŞI LEGI ÎN MECANICA CLASICĂ
-
■ viteză, vectorul viteză
-
■ acceleraţie, vectorul acceleraţie
-
■ modelul punctului material
-
■ principiul inerţiei
-
■ principiul fundamental al mecanicii clasice
-
■ unitatea de măsură a forţei
-
■ principiul acţiunilor reciproce
-
■ forţe de contact între corpuri
-
■ legile frecării la alunecare
-
■ legea lui Hooke, forţa elastică
-
■ forţa de tensiune
-
-
2. TEOREME DE VARIAŢIE ŞI LEGI DE CONSERVARE ÎN MECANICĂ
-
■ lucrul mecanic, mărime de proces
-
■ unitatea de măsură a lucrului mecanic
-
■ interpretarea geometrică a lucrului mecanic
-
■ expresia matematică a lucrului mecanic efectuat de forţa de greutate în câmp gravitaţional uniform, a lucrului mecanic efectuat de forţa de frecare la alunecare şi a lucrului mecanic efectuat de forţa elastică
-
■ puterea mecanică
-
■ unitatea de măsură a puterii în S.I.
-
■ randamentul planului înclinat
-
■ energia cinetică a punctului material
-
■ teorema variaţiei energiei cinetice a punctului material
-
■ energia potenţială
-
■ variaţia energiei potenţiale gravitaţionale a sistemului corp – Pământ
-
■ energia mecanică, mărime de stare
-
■ legea conservării energiei mecanice
-
■ impulsul punctului material şi a unui sistem de puncte material
-
■ teorema variaţiei impulsului
-
■ legea conservării impulsului
-
-
-
-
-
B. ELEMENTE DE TERMODINAMICĂ CONŢINUTURI
-
1. NOŢIUNI TERMODINAMICE DE BAZĂ
-
2. PRINCIPIUL I AL TERMODINAMICII
-
3. APLICAREA PRINCIPIULUI I AL TERMODINAMICII LA TRANSFORMĂRILE GAZULUI IDEAL
-
4. MOTOARE TERMICE
-
5. PRINCIPIUL AL II-LEA AL TERMODINAMICII LISTA DE TERMENI
-
1. NOŢIUNI TERMODINAMICE DE BAZĂ
-
■ masă moleculară
-
■ masă moleculară relativă
-
■ cantitate de substanţă
-
■ masă molară
-
■ volum molar
-
■ numărul lui Avogadro
-
■ echilibru termic
-
■ corespondenţa între valoarea numerică a temperaturii în scara Celsius şi valoarea numerică a acesteia în scara Kelvin
-
-
2. PRINCIPIUL I AL TERMODINAMICII
-
■ lucrul mecanic în termodinamică, mărime de proces
-
■ interpretarea geometrică a lucrului mecanic în termodinamică
-
■ energia internă a unui sistem termodinamic, mărime de stare
-
■ căldura, mărime de proces
-
■ înveliş adiabatic
-
■ principiul I al termodinamicii
-
■ coeficienţi calorici (relaţii de definiţie, unităţi de măsură în SI)
-
■ relaţia Robert – Mayer
-
-
3. APLICAREA PRINCIPIULUI I AL TERMODINAMICII LA TRANSFORMĂRILE GAZULUI IDEAL
-
■ energia internă a gazului ideal ( monoatomic, diatomic, poliatomic)
-
■ variaţia energiei interne, lucrul mecanic şi cantitatea de căldură pentru transformările simple ale gazului ideal ( izobară, izocoră, izotermă, adiabatică)
-
-
4. MOTOARE TERMICE
-
■ explicarea funcţionării unui motor termic
-
■ descrierea principalelor cicluri termodinamice – Otto, Diesel – pe baza cărora funcţionează motoarele termice
-
■ randamentul unui motor termic
-
-
5. PRINCIPIUL AL II-LEA AL TERMODINAMICII
-
■ ciclul Carnot, randamentul ciclului Carnot
-
-
-
-
C. PRODUCEREA ŞI UTILIZAREA CURENTULUI CONTINUU CONŢINUTURI
-
1. CURENTUL ELECTRIC
-
2. LEGEA LUI OHM
-
3. LEGILE LUI KIRCHHOFF
-
4. GRUPAREA REZISTOARELOR ŞI GENERATOARELOR ELECTRICE
-
5. ENERGIA ŞI PUTEREA ELECTRICĂ LISTA DE TERMENI
-
1. CURENTUL ELECTRIC
-
■ curentul electric
-
■ intensitatea curentului electric
-
■ unitatea de măsură a intensităţii curentului electric
-
■ circuit electric simplu
-
■ tensiune electromotoare a unui generator electric, tensiunea la bornele generatorului, căderea de tensiune în interiorul generatorului
-
-
2. LEGEA LUI OHM
-
■ rezistenţa electrică
-
■ legea lui Ohm pentru o porţiune de circuit şi pentru întreg circuitul
-
■ unitatea de măsură pentru rezistenţa electrică
-
■ rezistenţa electrică a unui conductor liniar
-
■ rezistivitatea electrică, dependenţa rezistivităţii electrice de temperatură
-
-
3. LEGILE LUI KIRCHHOFF
-
■ reţeaua electrică
-
■ nodul de reţea
-
■ ochiul de reţea
-
■ legile lui Kirchhoff
-
-
4. GRUPAREA REZISTOARELOR ŞI GENERATOARELOR ELECTRICE
-
■ rezistenţa electrică echivalentă a grupării serie, paralel sau mixtă a mai multor rezistori
-
■ rezistenţa electrică echivalentă şi t.e.m. echivalentă corespunzătoare grupării serie / paralel a mai multor generatoare electrice
-
-
5. ENERGIA ŞI PUTEREA ELECTRICĂ
-
■ expresia energiei transmise de generator consumatorului într-un interval de timp
-
■ expresia energiei disipate în interiorul generatorului
-
■ randamentul unui circuit electric simplu
-
■ puterea electrică; relaţii ce caracterizează puterea electrică
-
-
-
-
D. OPTICA CONŢINUTURI
-
1. OPTICA GEOMETRICĂ
-
1.1. Reflexia şi refracţia luminii
-
1.2. Lentile subţiri. Sisteme de lentile
-
-
2. OPTICA ONDULATORIE
-
2.1. Interferenţa
-
2.2. Dispozitivul Young
-
-
3. ELEMENTE DE FIZICĂ CUANTICĂ
-
3.1. Efect fotoelectric extern
-
-
LISTA DE TERMENI
-
1. OPTICA GEOMETRICĂ
-
■ reflexia luminii
-
■ refracţia luminii
-
■ legile reflexiei
-
■ legile refracţiei
-
■ indicele de refracţie
-
■ punctele conjugate
-
■ fasciculele paraxiale
-
■ imaginile reale/virtuale
-
■ lentila optică
-
■ elementele caracteristice ale unei lentile subţiri (axe, centru optic, focare);
-
■ convergenţa unei lentile subţiri
-
■ formulele lentilelor subţiri
-
■ imaginile obiectelor reale/virtuale în lentile subţiri
-
■ sisteme de lentile
-
-
2. OPTICA ONDULATORIE
-
■ condiţii de obţinere a interferenţei staţionare
-
■ lungimea de undă
-
■ elementele componente ale dispozitivului Young
-
■ franje de interferenţă
-
■ diferenţa de drum optic
-
■ condiţiile de maxim, respectiv de minim de interferenţă
-
■ interfranja
-
-
3. ELEMENTE DE FIZICĂ CUANTICĂ
-
■ legile efectului fotoelectric extern
-
■ ipoteza lui Planck. Ipoteza lui Einstein. Ecuaţia lui Einstein
-
■ interpretarea legilor efectului fotoelectric extern
-
Filiera tehnologică – profilul tehnic şi profilul resurse naturale şi protec/ia mediului
-
A. MECANICA CONŢINUTURI
-
1. PRINCIPII ŞI LEGI ÎN MECANICA CLASICĂ
-
1.1. Mişcare şi repaus
-
1.2. Principiul I
-
1.3. Principiul al II-lea
-
1.4. Principiul al III-lea
-
1.5. Legea lui Hooke. Tensiunea în fir
-
1.6. Legile frecării la alunecare
-
-
2. TEOREME DE VARIAŢIE ŞI LEGI DE CONSERVARE ÎN MECANICĂ
-
2.1. Lucrul mecanic. Puterea mecanică
-
2.2. Teorema variaţiei energiei cinetice a punctului material
-
2.3. Energia potenţială gravitaţională
-
2.4. Legea conservării energiei mecanice
LISTA DE TERMENI
-
1. PRINCIPII ŞI LEGI ÎN MECANICA CLASICĂ
-
■ viteză, vectorul viteză
-
■ acceleraţie, vectorul acceleraţie
-
■ modelul punctului material
-
■ principiul inerţiei
-
■ principiul fundamental al mecanicii clasice
-
■ unitatea de măsură a forţei
-
■ principiul acţiunilor reciproce
-
■ forţe de contact între corpuri
-
■ legile frecării la alunecare
-
■ legea lui Hooke, forţa elastică
-
■ forţa de tensiune
-
-
2. TEOREME DE VARIAŢIE ŞI LEGI DE CONSERVARE ÎN MECANICĂ
-
■ lucrul mecanic, mărime de proces
-
■ unitatea de măsură a lucrului mecanic
-
■ expresia matematică a lucrului mecanic efectuat de forţa de greutate în câmp gravitaţional uniform
-
■ lucrul mecanic efectuat de forţa de frecare la alunecare
-
■ puterea mecanică
-
■ unitatea de măsură a puterii în S.I.
-
■ randamentul planului înclinat
-
■ energia cinetică a punctului material
-
■ teorema variaţiei energiei cinetice a punctului material
-
■ energia potenţială
-
■ variaţia energiei potenţiale gravitaţionale a sistemului corp – Pământ
-
■ energia mecanică, mărime de stare
-
■ legea conservării energiei mecanice
-
-
-
-
B. ELEMENTE DE TERMODINAMICĂ
CONŢINUTURI
-
1. NOŢIUNI TERMODINAMICE DE BAZĂ
-
2. PRINCIPIUL I AL TERMODINAMICII
-
3. APLICAREA PRINCIPIULUI I AL TERMODINAMICII LA TRANSFORMĂRILE GAZULUI IDEAL
-
4. MOTOARE TERMICE LISTA DE TERMENI
-
1. NOŢIUNI TERMODINAMICE DE BAZĂ
-
■ masă moleculară
-
■ masă moleculară relativă
-
■ cantitate de substanţă
-
■ masă molară
-
■ volum molar
-
■ numărul lui Avogadro
-
■ echilibru termic
-
■ corespondenţa între valoarea numerică a temperaturii în scara Celsius şi valoarea numerică a acesteia în scara Kelvin
-
-
2. PRINCIPIUL I AL TERMODINAMICII
-
■ lucrul mecanic în termodinamică, mărime de proces
-
■ interpretarea geometrică a lucrului mecanic în termodinamică
-
■ energia internă a unui sistem termodinamic, mărime de stare
-
■ căldura, mărime de proces
-
■ înveliş adiabatic
-
■ principiul I al termodinamicii
-
■ coeficienţi calorici (relaţii de definiţie, unităţi de măsură în SI)
-
■ relaţia Robert – Mayer
-
-
3. APLICAREA PRINCIPIULUI I AL TERMODINAMICII LA TRANSFORMĂRILE GAZULUI IDEAL
-
■ energia internă a gazului ideal ( monoatomic, diatomic, poliatomic)
-
■ variaţia energiei interne, lucrul mecanic şi cantitatea de căldură pentru transformările simple ale gazului ideal ( izobară, izocoră, izotermă, adiabatică)
-
-
4. MOTOARE TERMICE
-
■ explicarea funcţionării unui motor termic
-
■ descrierea principalelor cicluri termodinamice – Otto, Diesel – pe baza cărora funcţionează motoarele termice
-
-
-
-
C. PRODUCEREA ŞI UTILIZAREA CURENTULUI CONTINUU
CONŢINUTURI
-
1. CURENTUL ELECTRIC
-
2. LEGEA LUI OHM
-
3. LEGILE LUI KIRCHHOFF
-
4. GRUPAREA REZISTOARELOR ŞI GENERATOARELOR ELECTRICE
-
5. ENERGIA ŞI PUTEREA ELECTRICĂ LISTA DE TERMENI
-
1. CURENTUL ELECTRIC
-
■ curentul electric
-
■ intensitatea curentului electric
-
■ unitatea de măsură a intensităţii curentului electric
-
■ circuit electric simplu
-
■ tensiune electromotoare a unui generator electric, tensiunea la bornele generatorului, căderea de tensiune în interiorul generatorului
-
-
2. LEGEA LUI OHM
-
■ rezistenţa electrică
-
■ legea lui Ohm pentru o porţiune de circuit şi pentru întreg circuitul
-
■ unitatea de măsură pentru rezistenţa electrică
-
■ rezistenţa electrică a unui conductor liniar
-
■ rezistivitatea electrică, dependenţa rezistivităţii electrice de temperatură
-
-
3. LEGILE LUI KIRCHHOFF
-
■ reţeaua electrică
-
■ nodul de reţea
-
■ ochiul de reţea
-
■ legile lui Kirchhoff
-
-
4. GRUPAREA REZISTOARELOR ŞI GENERATOARELOR ELECTRICE
-
■ rezistenţa electrică echivalentă a grupării serie, paralel sau mixtă a mai multor rezistori
-
■ rezistenţa electrică echivalentă şi t.e.m. echivalentă corespunzătoare grupării serie / paralel a mai multor generatoare electrice identice
-
-
5. ENERGIA ŞI PUTEREA ELECTRICĂ
-
■ expresia energiei transmise de generator consumatorului într-un interval de timp
-
■ expresia energiei disipate în interiorul generatorului
-
■ randamentul unui circuit electric simplu
-
■ puterea electrică; relaţii ce caracterizează puterea electrică
-
-
-
-
D. OPTICA
CONŢINUTURI
-
1. OPTICA GEOMETRICĂ
-
1.1. Reflexia şi refracţia luminii
-
1.2. Lentile subţiri. Sisteme de lentile
-
-
2. ELEMENTE DE FIZICĂ CUANTICĂ
-
2.1. Efect fotoelectric extern
-
-
LISTA DE TERMENI
-
1. OPTICA GEOMETRICĂ
-
■ reflexia luminii
-
■ refracţia luminii
-
■ legile reflexiei
-
■ legile refracţiei
-
■ indicele de refracţie
-
■ punctele conjugate
-
■ fasciculele paraxiale
-
■ imaginile reale/virtuale
-
■ lentila optică
-
■ elementele caracteristice ale unei lentile subţiri (axe, centru optic, focare);
-
■ convergenţa unei lentile subţiri
-
■ formulele lentilelor subţiri
-
■ imaginile obiectelor reale/virtuale în lentile subţiri
-
■ sisteme de lentile
-
-
2. ELEMENTE DE FIZICĂ CUANTICĂ
-
■ legile efectului fotoelectric extern
-
■ ipoteza lui Planck. Ipoteza lui Einstein. Ecuaţia lui Einstein
-
■ interpretarea legilor efectului fotoelectric extern
-
CENTRUL NAŢIONAL DE EVALUARE ŞI EXAMINARE
PROGRAMA DE EXAMEN
PENTRU DISCIPLINA CHIMIE
BACALAUREAT 2013
PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA CHIMIE
-
I. STATUTUL DISCIPLINEI
În cadrul examenului de bacalaureat, chimia are statutul de disciplină opţională, fiind susţinută la proba E. d) în funcţie de filieră, profil şi specializare. Elevii care susţin bacalaureatul la chimie pot opta pentru programa de chimie organică sau programa de chimie anorganică şi generală, nivel I sau nivel II, în funcţie de filieră, profil şi specializare/ calificare profesională, conform tabelelor de mai jos.
Filieră
Profil
Specializare/ Calificare
Programa de bacalaureat
Teoretică
Real
Matematică-informatică
Programa de chimie organică filieră teoretică
Nivel I
Teoretică
Real
Ştiinţele naturii
Programa de chimie organică filieră teoretică
Nivel lI
Vocaţională
Militar
Matematică-informatică
Programa de chimie organică filieră teoretică
Nivel I
Tehnologică
Tehnic
Tehnician mecanic pentru întreţinere şi reparaţii; Tehnician prelucrări mecanice; Tehnician electronist; Tehnician electrotehnist; Tehnician electromecanic; Tehnician energetician; Tehnician în construcţii şi lucrări publice; Tehnician instalator pentru construcţii; Tehnician în industria textilă; Tehnician în industria pielăriei; Tehnician transporturi; Tehnician metrolog; Tehnician operator roboţi industriali; Tehnician prelucrări pe maşini cu comandă numerică; Tehnician în prelucrarea lemnului; Tehnician designer mobilă şi amenajări interioare; Tehnician proiectant produse finite din lemn; Tehnician poligraf; Tehnician audio-video; Tehnician producţie film şi televiziune; Tehnician multimedia; Tehnician producţie poligrafică; Tehnician construcţii navale; Tehnician aviaţie; Tehnician instalaţii de bord (avion); Tehnician prelucrări la cald; Tehnician operator tehnică de calcul; Tehnician operator procesare text/ imagine; Tehnician desenator pentru construcţii şi instalaţii; Tehnician mecatronist;
Tehnician de telecomunicaţii; Tehnician proiectant
Programa de chimie organică filieră tehnologică Nivel I
CAD; Tehnician electrician electronist auto; Tehnician
designer vestimentar; Tehnician în instalaţii electrice;
Tehnician operator telematică; Tehnician în
automatizări;
Tehnic
Tehnician în industria sticlei şi ceramicii
Programa de chimie organică
filieră tehnologică
Nivel lI
Resurse
Tehnician chimist de laborator; Tehnician în chimie
Programa de
naturale
industrială; Tehnician în industria materialelor de
chimie organică
şi
construcţii; Tehnician în agricultură; Tehnician în
filieră tehnologică
protecţia mediului
industria alimentară; Tehnician agronom; Tehnician horticultor; Tehnician zootehnist; Tehnician ecolog şi
protecţia calităţii mediului; Tehnician hidrometeorolog;
Nivel lI
Tehnician analize produse alimentare; Tehnician în
prelucrarea produselor de origine animală; Tehnician în
industria alimentară extractivă; Tehnician pentru
animale de companie; Tehnician agromontan; Tehnician
în agricultură ecologică; Tehnician veterinar; Tehnician
în silvicultură şi exploatări forestiere; Tehnician în
morărit, panificaţie şi produse făinoase; Tehnician în
industria alimentară fermentativă şi în prelucrarea
legumelor şi fructelor.; Tehnician în agroturism.
Filieră
Profil
Specializare/ Calificare
Programa de
bacalaureat
Teoretică
Real
Matematică-informatică
Programa de chimie anorganică şi generală – filiera teoretică
Nivel I
Teoretică
Real
Ştiinţele naturii
Programa de chimie anorganică şi generală – filiera teoretică
Nivel II
Vocaţională
Militar
Matematică-informatică
Programa de chimie anorganică şi generală – filiera teoretică
Nivel I
Tehnologică
Tehnic
Tehnician mecanic pentru întreţinere şi reparaţii; Tehnician prelucrări mecanice; Tehnician electronist; Tehnician electrotehnist; Tehnician electromecanic; Tehnician energetician; Tehnician în construcţii şi lucrări publice; Tehnician instalator pentru construcţii; Tehnician în industria textilă; Tehnician în industria pielăriei; Tehnician transporturi; Tehnician metrolog; Tehnician operator roboţi industriali; Tehnician prelucrări pe maşini cu comandă numerică; Tehnician în prelucrarea lemnului; Tehnician designer mobilă şi amenajări interioare; Tehnician proiectant produse finite din lemn; Tehnician poligraf; Tehnician audio-video; Tehnician producţie film şi televiziune; Tehnician multimedia; Tehnician producţie poligrafică; Tehnician construcţii navale; Tehnician aviaţie; Tehnician instalaţii de bord (avion); Tehnician prelucrări la cald; Tehnician operator tehnică de calcul; Tehnician operator procesare text/ imagine; Tehnician desenator pentru construcţii şi instalaţii; Tehnician mecatronist; Tehnician de telecomunicaţii; Tehnician proiectant CAD; Tehnician electrician electronist auto; Tehnician designer vestimentar; Tehnician în instalaţii electrice; Tehnician
operator telematică; Tehnician în automatizări;
Programa de chimie anorganică şi generală – filiera tehnologică
Nivel I
Tehnic
Tehnician în industria sticlei şi ceramicii
Programa de chimie anorganică şi generală – filiera tehnologică
Nivel II
Resurse naturale şi protecţia mediului
Tehnician agronom; Tehnician horticultor; Tehnician zootehnist; Tehnician ecolog şi protecţia calităţii mediului; Tehnician hidrometeorolog; Tehnician analize produse alimentare; Tehnician în prelucrarea produselor de origine animală; Tehnician în industria alimentară extractivă; Tehnician pentru animale de companie; Tehnician agromontan; Tehnician în agricultură ecologică; Tehnician veterinar; Tehnician în silvicultură şi exploatări forestiere; Tehnician în morărit, panificaţie şi produse făinoase; Tehnician în industria alimentară fermentativă şi în prelucrarea legumelor şi fructelor.; Tehnician în agroturism; Tehnician în agricultură;
Tehnician în industria alimentară.
Programa de chimie anorganică şi generală – filiera tehnologică
Nivel I
Tehnologică
Resurse naturale şi protecţia
mediului
Tehnician chimist de laborator; Tehnician în chimie industrială; Tehnician în industria materialelor de construcţii;
Programa de chimie anorganică şi generală – filiera tehnologică
Nivel II
PROGRAMA DE EXAMEN
PENTRU DISCIPLINA CHIMIE BACALAUREAT 2013
FILIERA TEORETICĂ
PROGRAMA DE CHIMIE ORGANICĂ – FILIERA TEORETICĂ
(Nivel I/Nivel II)
-
II. COMPETENŢE DE EVALUAT
-
1. Explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi.
-
1.1. Clasificarea compuşilor organici în funcţie de natura grupei funcţionale.
-
1.2. Diferenţierea compuşilor organici în funcţie de structura acestora.
-
1.3. Descrierea comportării compuşilor organici studiaţi în funcţie de clasa de apartenenţă.
-
-
2. Investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice.
-
2.1. Efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii.
-
2.2. Formularea de concluzii care să demonstreze relaţii de tip cauză-efect.
-
2.3. Evaluarea măsurii în care concluziile investigaţiei susţin predicţiile iniţiale.
-
-
3. Rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând raţionamente deductive şi inductive.
-
3.1. Rezolvarea problemelor cantitative/ calitative.
-
3.2. Conceperea sau adaptarea unei strategii de rezolvare pentru a analiza o situaţie.
-
3.3. Justificarea explicaţiilor şi soluţiilor la probleme.
-
-
4. Comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate.
-
4.1. Utilizarea, în mod sistematic, a terminologiei specifice într-o varietate de contexte de comunicare.
-
4.2. Procesarea unui volum important de informaţii şi realizarea distincţiei dintre informaţii relevante/ irelevante şi subiective/ obiective.
-
4.3. Decodificarea şi interpretarea limbajului simbolic şi înţelegerea relaţiei acestuia cu limbajul comun.
-
-
5. Evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane şi asupra mediului.
-
5.1. Analizarea consecinţelor dezechilibrelor generate de procesele chimice poluante şi folosirea necorespunzătoare a produselor chimice.
-
5.2. Justificarea importanţei compuşilor organici.
-
-
-
III. CONŢINUTURI CONŢINUTURI PENTRU NIVEL I
-
1. Structura şi compozi/ia substan/elor organice. Elemente organogene. Legături chimice în compuşii organici; tipuri de catene de atomi de carbon, serie omoloagă; formule brute, moleculare şi de structură ale claselor de compuşi organici studiaţi. Izomeria de catenă, de poziţie pentru compuşii organici studiaţi.
-
2. Clasificarea compuşilor organici: hidrocarburi şi compuşi cu func/iuni:
-
Compuşi cu grupe funcţionale monovalente: compuşi halogenaţi, compuşi hidroxilici, amine.
-
Compuşi cu grupe funcţionale divalente şi trivalente: compuşi carbonilici, compuşi carboxilici.
-
Compuşi cu funcţiuni mixte: aminoacizi, zaharide.
-
-
3. Alcani – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă; proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: clorurarea metanului, monohalogenarea propanului, izomerizarea butanului, cracarea şi dehidrogenarea butanului; arderea; benzine, cifra octanică; putere calorică.
-
4. Alchene – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă şi de poziţie, dehidrohalogenarea 2-bromobutanului, proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: adiţia H2, X2, HX, H2O; regula lui Markovnicov; polimerizarea.
-
5. Alchine – serie omoloagă, denumire, formule de structură; structura acetilenei, izomerie de catenă şi de poziţie; proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: adiţia H2, X2, HX, H2O, regula lui Markovnicov; arderea. Polimerizarea clorurii de vinil, acrilonitrilului, acetatului de vinil.
-
6. Arene: benzen, toluen, naftalină – formule de structură, proprietăţi fizice, proprietăţi chimice – benzen: halogenarea catalitică, nitrarea, alchilarea cu propenă, toluen: halogenarea catalitică, nitrarea, naftalină: sulfonarea, nitrarea.
-
7. Alcooli: metanol, etanol, glicerină – formule de structură, denumire, proprietăţi fizice (stare de agregare, solubilitate în apă, punct de fierbere). Proprietăţi chimice: fermentaţia acetică, arderea metanolului, obţinerea trinitratului de glicerină, deshidratarea 2-butanolului. Oxidarea etanolului (KMnO4, K2Cr2O7). Acţiunea biologică a etanolului.
-
8. Acizi carboxilici: formule de structură, proprietăţi fizice; proprietăţi chimice: reacţii cu metale reactive, oxizi metalici, hidroxizi alcalini, carbonaţi, reacţia cu alcooli. Esterificarea acidului salicilic; hidroliza acidului acetilsalicilic.
-
9. Grăsimi – hidrogenarea grăsimilor lichide. Agenţi tensioactivi: săpunuri şi detergenţi – acţiunea de spălare.
-
10. Zaharide (glucoza, zaharoza, amidonul, celuloza) – stare naturală, proprietăţi fizice.
-
Monozaharide: glucoza şi fructoza (formule plane); fermentaţia alcoolică a glucozei; oxidarea glucozei cu reactiv Tollens şi Fehling.
-
□Polizaharide: hidroliza enzimatică a amidonului; identificarea amidonului.
-
-
11. Aminoacizi (glicina, alanina, valina, serina, cisteina, acidul glutamic, lisina): denumire, clasificare, proprietăţi fizice; caracter amfoter.
-
□Proteine – condensarea aminoacizilor; hidroliza enzimatică a proteinelor. Importanţa reacţiei de hidroliză. Denaturarea proteinelor.
-
-
12. Cauciucul natural şi cauciucul sintetic: proprietăţi fizice.
-
13. Calcul stoechiometric, puritate, randament. Utilizări ale substan/elor studiate. Interpretarea rezultatelor din activitatea experimentală.
-
CONŢINUTURI PENTRU NIVEL II
-
1. Structura şi compozi/ia substan/elor organice. Elemente organogene. Legături chimice în compuşii organici; tipuri de catene de atomi de carbon, serie omoloagă; formule brute, moleculare şi de structură ale claselor de compuşi organici studiaţi. Izomeria de catenă, de poziţie pentru compuşii organici studiaţi.
-
2. Clasificarea compuşilor organici: hidrocarburi şi compuşi cu func/iuni:
-
Compuşi cu grupe funcţionale monovalente: compuşi halogenaţi, compuşi hidroxilici, amine.
-
Compuşi cu grupe funcţionale divalente şi trivalente: compuşi carbonilici, compuşi carboxilici.
-
Compuşi cu funcţiuni mixte: aminoacizi, zaharide.
-
-
3. Alcani – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă; proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: clorurarea metanului, monohalogenarea propanului, izomerizarea butanului, cracarea şi dehidrogenarea butanului; arderea; benzine, cifra octanică; putere calorică.
-
4. Alchene – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă şi de poziţie, dehidrohalogenarea 2-bromobutanului, proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: adiţia H2, X2, HX, H2O; regula lui Markovnicov; polimerizarea.
-
5. Alchine – serie omoloagă, denumire, formule de structură; structura acetilenei, izomerie de catenă şi de poziţie; proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: adiţia H2, X2, HX, H2O, regula lui Markovnicov; arderea. Polimerizarea clorurii de vinil, acrilonitrilului, acetatului de vinil.
-
6. Arene: benzen, toluen, naftalină – formule de structură, proprietăţi fizice, proprietăţi chimice – benzen: halogenarea catalitică, nitrarea, alchilarea cu propenă, toluen: halogenarea catalitică, nitrarea, naftalină: sulfonarea, nitrarea.
-
7. Alcooli: metanol, etanol, glicerină – formule de structură, denumire, proprietăţi fizice (stare de agregare, solubilitate în apă, punct de fierbere). Proprietăţi chimice: fermentaţia acetică, arderea metanolului, obţinerea trinitratului de glicerină, deshidratarea 2-butanolului. Oxidarea etanolului (KMnO4, K2Cr2O7). Acţiunea biologică a etanolului.
-
8. Acizi carboxilici: formule de structură, proprietăţi fizice; proprietăţi chimice: reacţii cu metale reactive, oxizi metalici, hidroxizi alcalini, carbonaţi, reacţia cu alcooli. Esterificarea acidului salicilic; hidroliza acidului acetilsalicilic.
-
9. Grăsimi – hidrogenarea grăsimilor lichide. Agenţi tensioactivi: săpunuri şi detergenţi – acţiunea de spălare.
-
10. Zaharide (glucoza, zaharoza, amidonul, celuloza) – stare naturală, proprietăţi fizice.
-
Monozaharide: glucoza şi fructoza (formule plane); fermentaţia alcoolică a glucozei; oxidarea glucozei cu reactiv Tollens şi Fehling.
-
Polizaharide: hidroliza enzimatică a amidonului; identificarea amidonului.
-
-
11. Aminoacizi (glicina, alanina, valina, serina, cisteina, acidul glutamic, lisina): denumire, clasificare, proprietăţi fizice; caracter amfoter.
-
Proteine – condensarea aminoacizilor; hidroliza enzimatică a proteinelor. Importanţa reacţiei de hidroliză. Denaturarea proteinelor.
-
-
12. Cauciucul natural şi cauciucul sintetic: proprietăţi fizice.
-
13. Calcul stoechiometric, puritate, randament. Utilizări ale substan/elor studiate. Interpretarea rezultatelor din activitatea experimentală.
-
14. Structura alchenelor: izomeria geometrică.
-
15. Izomeria optică: carbon asimetric, enantiomeri, amestec racemic, mezoforme.
-
16. Arene: proprietăţi chimice – adiţia H2, Cl2 la benzen; adiţia H2 la naftalină; halogenarea toluenului la catena laterală.
-
17. Amine: denumire, clasificare, caracter bazic, alchilarea aminelor, diazotarea anilinei. Sinteza metiloranjului.
-
18. Fenoli: denumire, clasificare, caracter acid, nitrarea fenolului.
-
19. Conversie utilă, conversie totală.
PROGRAMA DE CHIMIE ANORGANICĂ ŞI GENERALĂ – FILIERA TEORETICĂ
(Nivel I/Nivel II)
II. COMPETENŢE DE EVALUAT
-
1. Explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi.
-
1.1. Clasificarea sistemelor chimice studiate după diferite criterii.
-
1.2. Descrierea comportării speciilor chimice studiate într-un context dat.
-
1.3. Diferenţierea substanţelor chimice după natura interacţiunilor dintre atomi, ioni, molecule.
-
1.4. Structurarea cunoştinţelor anterioare, în scopul explicării proprietăţilor unui sistem chimic.
-
1.5. Interpretarea caracteristicilor fenomenelor sistemelor studiate, în scopul identificării aplicaţiilor acestora.
-
-
2. Investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice.
-
2.1. Efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii.
-
2.2. Formularea de concluzii folosind informaţiile din surse de documentare, grafice, scheme, date experimentale care să răspundă ipotezelor formulate.
-
2.3. Utilizarea investigaţiilor în vederea obţinerii unor explicaţii de natură ştiinţifică.
-
-
3. Rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând raţionamente deductive şi inductive.
-
3.1. Analizarea problemelor pentru a stabili contextul, relaţiile relevante, etapele rezolvării.
-
3.2. Aplicarea algoritmilor de rezolvare de probleme, în scopul aplicării lor în situaţii din cotidian.
-
3.3. Evaluarea strategiilor de rezolvare a problemelor pentru a lua decizii asupra materialelor/ condiţiilor analizate.
-
-
4. Comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate.
-
4.1. Aplicarea corespunzătoare a terminologiei ştiinţifice în descrierea sau explicarea fenomenelor şi proceselor.
-
4.2. Folosirea corectă a terminologiei specifice chimiei.
-
-
5. Evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane şi asupra mediului.
-
5.1. Compararea acţiunii unor produse, procese chimice asupra propriei persoane sau asupra mediului.
-
5.2. Anticiparea efectelor unor acţiuni specifice asupra mediului înconjurător.
-
III. CONŢINUTURI CONŢINUTURI PENTRU NIVEL I
-
1. Structura atomului. Tabelul periodic al elementelor chimice.
-
Atom. Element chimic. Izotopi. Straturi. Substraturi. Orbitali. Clasificarea elementelor în blocuri de elemente: s, p, d, f. Structura învelişului electronic pentru elementele din perioadele 1, 2, 3.
-
Corelaţii între structura învelişului electronic, poziţia în tabelul periodic şi proprietăţi ale elementelor: caracter metalic, caracter nemetalic. Variaţia caracterului metalic şi nemetalic al elementelor în grupele principale şi în perioadele 1, 2, 3.
-
Proprietăţi chimice ale sodiului: reacţii cu O2, Cl2, H2O. Proprietăţi chimice ale clorului: reacţii cu H2, Fe, H2O, Cu, NaOH, NaBr, KI.
-
-
2. Legături chimice. Interac/ii între atomi, ioni, molecule.
-
Legătura ionică. Cristalul de NaCl. Importanţa practică a NaCl.
-
Legătura covalentă polară; molecule polare: H2O şi HCl. Legătura covalentă nepolară; molecule nepolare: H2, N2, Cl2; mol, volum molar, numărul lui Avogadro, ecuaţia de stare a gazelor perfecte. Legătura coordinativă (NH4+şi H3O+). Proprietăţi fizice ale apei. Importanţa practică a Cl2 şi HCl.
-
Legătura de hidrogen.
-
-
3. Solu/ii apoase.
-
Soluţii. Concentraţia soluţiilor: concentraţia procentuală masică, concentraţia molară. Solubilitatea substanţelor. Dizolvarea substanţelor ionice şi a substanţelor cu molecule polare în apă; factorii care influenţează dizolvarea.
-
Soluţii apoase de acizi (tari şi slabi) şi baze (tari şi slabe): HCl, HCN, NaOH, NH3; cupluri acid- bază conjugate.
-
-
4. Echilibrul chimic.
-
Echilibre acido-bazice. pH-ul soluţiilor apoase de acizi monoprotici tari şi baze monoprotice tari. Indicatori de pH: turnesol, fenolftaleina (virajul culorii în funcţie de pH).
-
Reacţii acido-bazice. Reacţia de neutralizare.
-
-
5. No/iuni de electrochimie.
-
Reacţii de oxido-reducere. Număr de oxidare. Stabilirea coeficienţilor reacţiilor redox. Caracter oxidant şi reducător.
-
Aplicaţii ale reacţiilor redox: pila Daniell, acumulatorul cu plumb (construcţie şi funcţionare). Coroziunea şi protecţia anticorosivă.
-
Electroliza soluţiei şi topiturii de NaCl.
-
-
6. No/iuni de termochimie.
-
Reacţii exoterme, reacţii endoterme.
-
Entalpie de reacţie. Căldura de combustie-arderea hidrocarburilor. Legea Hess.
-
-
7. No/iuni de cinetică chimică.
-
Reacţii lente, reacţii rapide. Catalizatori. Inhibitori.
-
-
8. Calcule chimice.
-
Rezolvarea de exerciţii şi probleme de calcul stoechiometric, puritate, exerciţii de calcul a concentraţiei procentuale de masă şi a concentraţiei molare; calcularea pH-ului soluţiilor de acizi tari şi de baze tari.
CONŢINUTURI PENTRU NIVEL II
-
1. Structura atomului. Tabelul periodic al elementelor chimice.
-
Atom. Element chimic. Izotopi. Straturi. Substraturi. Orbitali. Clasificarea elementelor în blocuri de elemente: s, p, d, f. Structura învelişului electronic pentru elementele din perioadele 1, 2, 3.
-
Corelaţii între structura învelişului electronic, poziţia în tabelul periodic şi proprietăţi ale elementelor: caracter metalic, caracter nemetalic. Variaţia caracterului metalic şi nemetalic al elementelor în grupele principale şi în perioadele 1, 2, 3.
-
Proprietăţi chimice ale sodiului: reacţii cu O2, Cl2, H2O. Proprietăţi chimice ale clorului: reacţii cu H2, Fe, H2O, Cu, NaOH, NaBr, KI.
-
-
2. Legături chimice. Interac/ii între atomi, ioni, molecule.
-
Legătura ionică. Cristalul de NaCl. Importanţa practică a NaCl.
-
Legătura covalentă polară; molecule polare: H2O şi HCl. Legătura covalentă nepolară; molecule nepolare: H2, N2, Cl2; mol, volum molar, numărul lui Avogadro, ecuaţia de stare a gazelor perfecte.
Legătura coordinativă (NH +şi H O+). Proprietăţi fizice ale apei. Importanţa practică a Cl şi HCl.
4 3 2
-
Legătura de hidrogen.
-
-
3. Solu/ii apoase.
-
Soluţii. Concentraţia soluţiilor: concentraţia procentuală masică, concentraţia molară. Solubilitatea substanţelor. Dizolvarea substanţelor ionice şi a substanţelor cu molecule polare în apă; factorii care influenţează dizolvarea.
-
Soluţii apoase de acizi (tari şi slabi) şi baze (tari şi slabe): HCl, HCN, NaOH, NH3; cupluri acid- bază conjugate.
-
-
4. Echilibrul chimic.
-
Echilibre acido-bazice. pH-ul soluţiilor apoase de acizi monoprotici tari şi baze monoprotice tari. Indicatori de pH: turnesol, fenolftaleina (virajul culorii în funcţie de pH)
-
Reacţii acido-bazice. Reacţia de neutralizare.
-
-
5. No/iuni de electrochimie.
-
Reacţii de oxido-reducere. Număr de oxidare. Stabilirea coeficienţilor reacţiilor redox. Caracter oxidant şi reducător.
-
Aplicaţii ale reacţiilor redox: pila Daniell, acumulatorul cu plumb (construcţie şi funcţionare). Coroziunea şi protecţia anticorosivă.
-
Electroliza soluţiei şi topiturii de NaCl.
-
-
6. No/iuni de termochimie.
-
Reacţii exoterme, reacţii endoterme.
-
Entalpie de reacţie. Căldura de combustie-arderea hidrocarburilor. Legea Hess.
-
-
7. No/iuni de cinetică chimică.
-
Reacţii lente, reacţii rapide. Catalizatori. Inhibitori.
-
-
8. Calcule chimice.
-
Rezolvarea de exerciţii şi probleme de calcul stoechiometric, puritate, exerciţii de calcul a concentraţiei procentuale de masă şi a concentraţiei molare; calcularea pH-ului soluţiilor de acizi tari şi de baze tari.
-
-
9. Elemente din blocul d: structura învelişului electronic pentru elemente din perioada a 4-a.
-
10. Legătura coordinativă (combinaţii complexe: reactiv Tollens, reactiv Schweizer, tetrahidroxoaluminatul de sodiu).
-
11. Echilibrul chimic. Legea acţiunii maselor; Kc, Ka, Kb, Kw. Principiul lui Le Châtelier şi factorii care influenţează echilibrul chimic.
-
12. Viteza de reac/ie, constanta de viteză, legea vitezei.
-
13. Seria poten/ialelor standard de reducere.
PROGRAMA DE EXAMEN
PENTRU DISCIPLINA CHIMIE BACALAUREAT 2013
FILIERA TEHNOLOGICĂ
PROGRAMA DE CHIMIE ORGANICĂ – FILIERA TEHNOLOGICĂ
(Nivel I/Nivel II)
II. COMPETENŢE DE EVALUAT
-
1. Explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi.
-
1.1. Clasificarea compuşilor organici în funcţie de natura grupei funcţionale.
-
1.2. Diferenţierea compuşilor organici în funcţie de structura acestora.
-
1.3. Descrierea comportării compuşilor organici studiaţi în funcţie de clasa de apartenenţă.
-
-
2. Investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice.
-
2.1. Efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii.
-
2.2. Formularea de concluzii care să demonstreze relaţii de tip cauză-efect.
-
2.3. Evaluarea măsurii în care concluziile investigaţiei susţin predicţiile iniţiale.
-
-
3. Rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând raţionamente deductive şi inductive.
-
3.1. Rezolvarea problemelor cantitative/ calitative.
-
3.2. Conceperea sau adaptarea unei strategii de rezolvare pentru a analiza o situaţie.
-
3.3. Justificarea explicaţiilor şi soluţiilor la probleme.
-
-
4. Comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate.
-
4.1. Utilizarea, în mod sistematic, a terminologiei specifice într-o varietate de contexte de comunicare.
-
4.2. Procesarea unui volum important de informaţii şi realizarea distincţiei dintre informaţii relevante/ irelevante şi subiective/ obiective.
-
4.3. Decodificarea şi interpretarea limbajului simbolic şi înţelegerea relaţiei acestuia cu limbajul comun.
-
-
5. Evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane şi asupra mediului.
-
5.1. Analizarea consecinţelor dezechilibrelor generate de procesele chimice poluante şi folosirea necorespunzătoare a produselor chimice.
-
5.2. Justificarea importanţei compuşilor organici
-
III. CONŢINUTURI CONŢINUTURI PENTRU NIVEL I
-
1. Structura şi compozi/ia substan/elor organice. Elemente organogene. Legături chimice în compuşii organici; tipuri de catene de atomi de carbon, serie omoloagă; formule brute, moleculare şi de structură ale claselor de compuşi organici studiaţi. Izomeria de catenă, de poziţie pentru compuşii organici studiaţi.
-
2. Clasificarea compuşilor organici: hidrocarburi şi compuşi cu funcţiuni:
-
□Compuşi cu grupe funcţionale monovalente: compuşi halogenaţi, compuşi hidroxilici, amine.
-
□Compuşi cu grupe funcţionale divalente şi trivalente: compuşi carbonilici, compuşi carboxilici.
-
□Compuşi cu funcţiuni mixte: aminoacizi, zaharide.
-
-
3. Alcani – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă; proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: clorurarea metanului, izomerizarea butanului; arderea; benzine, cifra octanică; putere calorică.
-
4. Alchene – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă şi de poziţie, proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: adiţia H2, X2, HX, H2O; regula lui Markovnicov; polimerizarea.
-
5. Alchine – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă şi de poziţie; proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: adiţia H2, X2, HX, H2O, regula lui Markovnicov; arderea. Polimerizarea clorurii de vinil, acrilonitrilului, acetatului de vinil.
-
6. Arene: benzen, toluen, naftalină – formule de structură, proprietăţi fizice, proprietăţi chimice – benzen: halogenarea catalitică, nitrarea, toluen: nitrarea, naftalină: nitrarea.
-
7. Alcooli: metanol, etanol, glicerină – formule de structură, denumire, proprietăţi fizice (stare de agregare, solubilitate în apă, punct de fierbere). Proprietăţi chimice: fermentaţia acetică, arderea metanolului. Oxidarea etanolului (KMnO4, K2Cr2O7). Acţiunea biologică a etanolului.
-
8. Acizi carboxilici: formule de structură, proprietăţi fizice; proprietăţi chimice: reacţii cu metale reactive, oxizi metalici, hidroxizi alcalini, carbonaţi, reacţia cu alcooli.
-
9. Grăsimi – hidrogenarea grăsimilor lichide. Agenţi tensioactivi: săpunuri şi detergenţi – acţiunea de spălare.
-
10. Zaharide (glucoza, zaharoza, amidonul, celuloza) – stare naturală, proprietăţi fizice.
-
□Monozaharide: glucoza şi fructoza (formule plane); fermentaţia alcoolică a glucozei; oxidarea glucozei cu reactiv Tollens şi Fehling.
-
□Polizaharide: identificarea amidonului.
-
-
11. Aminoacizi (glicina, alanina, valina, serina, cisteina): denumire, clasificare, proprietăţi fizice; caracter amfoter.
-
Proteine – condensarea aminoacizilor; hidroliza enzimatică a proteinelor. Importanţa reacţiei de hidroliză. Denaturarea proteinelor.
-
-
12. Cauciucul natural şi cauciucul sintetic: proprietăţi fizice.
-
13. Calcul stoechiometric. Utilizări ale substan/elor studiate. Interpretarea rezultatelor din activitatea experimentală.
CONŢINUTURI PENTRU NIVEL II
-
1. Structura şi compozi/ia substan/elor organice. Elemente organogene. Legături chimice în compuşii organici; tipuri de catene de atomi de carbon, serie omoloagă; formule brute, moleculare şi de structură ale claselor de compuşi organici studiaţi. Izomeria de catenă, de poziţie pentru compuşii organici studiaţi.
-
2. Clasificarea compuşilor organici: hidrocarburi şi compuşi cu funcţiuni:
-
Compuşi cu grupe funcţionale monovalente: compuşi halogenaţi, compuşi hidroxilici, amine.
-
Compuşi cu grupe funcţionale divalente şi trivalente: compuşi carbonilici, compuşi carboxilici.
-
□ Compuşi cu funcţiuni mixte: aminoacizi, zaharide.
-
-
3. Alcani – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă; proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: clorurarea metanului, izomerizarea butanului; arderea; benzine, cifra octanică; putere calorică.
-
4. Alchene – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă şi de poziţie, proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: adiţia H2, X2, HX, H2O; regula lui Markovnicov; polimerizarea.
-
5. Alchine – serie omoloagă, denumire, formule de structură; izomerie de catenă şi de poziţie; proprietăţi fizice, proprietăţi chimice: adiţia H2, X2, HX, H2O, regula lui Markovnicov; arderea. Polimerizarea clorurii de vinil, acrilonitrilului, acetatului de vinil.
-
6. Arene: benzen, toluen, naftalină – formule de structură, proprietăţi fizice, proprietăţi chimice – benzen: halogenarea catalitică, nitrarea, toluen: nitrarea, naftalină: nitrarea.
-
7. Alcooli: metanol, etanol, glicerină – formule de structură, denumire, proprietăţi fizice (stare de agregare, solubilitate în apă, punct de fierbere). Proprietăţi chimice: fermentaţia acetică, arderea metanolului. Oxidarea etanolului (KMnO4, K2Cr2O7). Acţiunea biologică a etanolului.
-
8. Acizi carboxilici: formule de structură, proprietăţi fizice; proprietăţi chimice: reacţii cu metale reactive, oxizi metalici, hidroxizi alcalini, carbonaţi, reacţia cu alcooli.
-
9. Grăsimi – hidrogenarea grăsimilor lichide. Agenţi tensioactivi: săpunuri şi detergenţi – acţiunea de spălare.
-
10. Zaharide (glucoza, zaharoza, amidonul, celuloza) – stare naturală, proprietăţi fizice.
-
Monozaharide: glucoza şi fructoza (formule plane); fermentaţia alcoolică a glucozei; oxidarea glucozei cu reactiv Tollens şi Fehling.
-
Polizaharide: identificarea amidonului.
-
-
11. Aminoacizi (glicina, alanina, valina, serina, cisteina): denumire, clasificare, proprietăţi fizice; caracter amfoter.
-
12. Proteine – condensarea aminoacizilor; hidroliza enzimatică a proteinelor. Importanţa reacţiei de hidroliză. Denaturarea proteinelor.
-
13. Cauciucul natural şi cauciucul sintetic: proprietăţi fizice.
-
14. Calcul stoechiometric. Utilizări ale substan/elor studiate. Interpretarea rezultatelor din activitatea experimentală.
-
15. Cracarea şi dehidrogenarea butanului.
-
16. Ob/inerea acetilenei din carbid.
-
17. Deshidratarea 2-butanolului. Dehidrohalogenarea 2-bromobutanului.
-
18. Esterificarea acidului salicilic. Hidroliza acidului acetilsalicilic.
-
19. Randament.
PROGRAMA DE CHIMIE
ANORGANICĂ ŞI GENERALĂ – FILIERA TEHNOLOGICĂ
(Nivel I/Nivel II)
II. COMPETENŢE DE EVALUAT
-
1. Explicarea unor fenomene, procese, procedee întâlnite în viaţa de zi cu zi.
-
1.1. Clasificarea sistemelor chimice studiate după diferite criterii.
-
1.2. Descrierea comportării speciilor chimice studiate într-un context dat.
-
1.3. Diferenţierea substanţelor chimice după natura interacţiunilor dintre atomi, ioni, molecule.
-
1.4. Structurarea cunoştinţelor anterioare, în scopul explicării proprietăţilor unui sistem chimic.
-
1.5. Interpretarea caracteristicilor fenomenelor sistemelor studiate, în scopul identificării aplicaţiilor acestora.
-
-
2. Investigarea comportării unor substanţe chimice sau sisteme chimice.
-
2.1. Efectuarea de investigaţii pentru evidenţierea unor caracteristici, proprietăţi, relaţii.
-
2.2. Formularea de concluzii folosind informaţiile din surse de documentare, grafice, scheme, date experimentale care să răspundă ipotezelor formulate.
-
2.3. Utilizarea investigaţiilor în vederea obţinerii unor explicaţii de natură ştiinţifică.
-
-
3. Rezolvarea de probleme în scopul stabilirii unor corelaţii relevante, demonstrând raţionamente deductive şi inductive.
-
3.1. Analizarea problemelor pentru a stabili contextul, relaţiile relevante, etapele rezolvării.
-
3.2. Aplicarea algoritmilor de rezolvare de probleme, în scopul aplicării lor în situaţii din cotidian.
-
3.3. Evaluarea strategiilor de rezolvare a problemelor pentru a lua decizii asupra materialelor/ condiţiilor analizate.
-
-
4. Comunicarea înţelegerii conceptelor în rezolvarea de probleme, în formularea explicaţiilor, în conducerea investigaţiilor şi în raportarea de rezultate.
-
4.1. Aplicarea corespunzătoare a terminologiei ştiinţifice în descrierea sau explicarea fenomenelor şi proceselor.
-
4.2. Folosirea corectă a terminologiei specifice chimiei.
-
-
5. Evaluarea consecinţelor proceselor şi acţiunii produselor chimice asupra propriei persoane şi asupra mediului.
-
5.1. Compararea acţiunii unor produse, procese chimice asupra propriei persoane sau asupra mediului.
-
5.2. Anticiparea efectelor unor acţiuni specifice asupra mediului înconjurător.
-
III. CONŢINUTURI CONŢINUTURI PENTRU NIVEL I
-
1. Structura atomului. Tabelul periodic al elementelor chimice.
-
Atom. Element chimic. Izotopi. Straturi. Structura învelişului electronic pentru elementele din perioadele 1, 2, 3.
-
Corelaţii între structura învelişului electronic, poziţia în tabelul periodic şi proprietăţi ale elementelor: caracter metalic, caracter nemetalic. Variaţia caracterului metalic şi nemetalic al elementelor în grupele principale şi în perioadele 1, 2, 3.
-
Proprietăţi chimice ale sodiului: reacţii cu O2, Cl2, H2O. Proprietăţi chimice ale clorului: reacţii cu H2, Fe, H2O, Cu, NaOH, NaBr, KI.
-
-
2. Legături chimice. Interac/ii între atomi, ioni, molecule.
-
Legătura ionică. Cristalul de NaCl. Importanţa practică a NaCl.
-
Legătura covalentă polară; molecule polare: H2O şi HCl. Legătura covalentă nepolară; molecule nepolare: H2, N2, Cl2; mol, volum molar, numărul lui Avogadro, ecuaţia de stare a gazelor perfecte. Legătura coordinativă (NH4+şi H3O+). Proprietăţi fizice ale apei. Importanţa practică a Cl2 şi HCl.
-
Legătura de hidrogen.
-
-
3. Solu/ii apoase.
-
Soluţii. Concentraţia soluţiilor: concentraţia procentuală masică, concentraţia molară. Solubilitatea substanţelor. Dizolvarea substanţelor ionice şi a substanţelor cu molecule polare în apă; factorii care influenţează dizolvarea.
-
Soluţii apoase de acizi (tari şi slabi) şi baze (tari şi slabe): HCl, HCN, NaOH, NH3; cupluri acid- bază conjugate.
-
-
4. Echilibrul chimic.
-
Echilibre acido-bazice. pH-ul soluţiilor apoase de acizi monoprotici tari şi baze monoprotice tari. Indicatori de pH: turnesol, fenolftaleină (virajul culorii în funcţie de pH).
-
Reacţii acido-bazice. Reacţia de neutralizare.
-
-
5. No/iuni de electrochimie.
-
Reacţii de oxido-reducere. Număr de oxidare. Stabilirea coeficienţilor reacţiilor redox. Caracter oxidant şi reducător.
-
Aplicaţii ale reacţiilor redox: pila Daniell, acumulatorul cu plumb (construcţie şi funcţionare). Coroziunea şi protecţia anticorosivă.
-
Electroliza soluţiei şi topiturii de NaCl.
-
-
6. No/iuni de termochimie.
-
Reacţii exoterme, reacţii endoterme.
-
Entalpie de reacţie. Căldura de combustie-arderea hidrocarburilor. Legea Hess.
-
-
7. No/iuni de cinetică chimică.
-
Reacţii lente, reacţii rapide. Catalizatori. Inhibitori.
-
-
8. Calcule chimice.
-
Rezolvarea de exerciţii şi probleme de calcul stoechiometric, exerciţii de calcul a concentraţiei procentuale de masă şi a concentraţiei molare; calcularea pH-ului soluţiilor de acizi tari şi de baze tari.
CONŢINUTURI PENTRU NIVEL II
-
1. Structura atomului. Tabelul periodic al elementelor chimice.
-
Atom. Element chimic. Izotopi. Straturi. Structura învelişului electronic pentru elementele din perioadele 1, 2, 3.
-
Corelaţii între structura învelişului electronic, poziţia în tabelul periodic şi proprietăţi ale elementelor: caracter metalic, caracter nemetalic. Variaţia caracterului metalic şi nemetalic al elementelor în grupele principale şi în perioadele 1, 2, 3.
-
Proprietăţi chimice ale sodiului: reacţii cu O2, Cl2, H2O. Proprietăţi chimice ale clorului: reacţii cu H2, Fe, H2O, Cu, NaOH, NaBr, KI.
-
-
2. Legături chimice. Interac/ii între atomi, ioni, molecule.
-
Legătura ionică. Cristalul de NaCl. Importanţa practică a NaCl.
-
Legătura covalentă polară; molecule polare: H2O şi HCl. Legătura covalentă nepolară; molecule nepolare: H2, N2, Cl2; mol, volum molar, numărul lui Avogadro, ecuaţia de stare a gazelor perfecte.
Legătura coordinativă (NH +şi H O+). Proprietăţi fizice ale apei. Importanţa practică a Cl şi HCl.
4 3 2
-
Legătura de hidrogen.
-
-
3. Solu/ii apoase.
-
Soluţii. Concentraţia soluţiilor: concentraţia procentuală masică, concentraţia molară. Solubilitatea substanţelor. Dizolvarea substanţelor ionice şi a substanţelor cu molecule polare în apă; factorii care influenţează dizolvarea.
-
Soluţii apoase de acizi (tari şi slabi) şi baze (tari şi slabe): HCl, HCN, NaOH, NH3; cupluri acid- bază conjugate.
-
-
4. Echilibrul chimic.
-
Echilibre acido-bazice. pH-ul soluţiilor apoase de acizi monoprotici tari şi baze monoprotice tari. Indicatori de pH: turnesol, fenolftaleină (virajul culorii în funcţie de pH).
-
Reacţii acido-bazice. Reacţia de neutralizare.
-
-
5. No/iuni de electrochimie.
-
Reacţii de oxido-reducere. Număr de oxidare. Stabilirea coeficienţilor reacţiilor redox. Caracter oxidant şi reducător.
-
Aplicaţii ale reacţiilor redox: pila Daniell, acumulatorul cu plumb (construcţie şi funcţionare). Coroziunea şi protecţia anticorosivă.
-
Electroliza soluţiei şi topiturii de NaCl.
-
-
6. No/iuni de termochimie.
-
Reacţii exoterme, reacţii endoterme.
-
Entalpie de reacţie. Căldura de combustie-arderea hidrocarburilor. Legea Hess.
-
-
7. No/iuni de cinetică chimică.
-
Reacţii lente, reacţii rapide. Catalizatori. Inhibitori.
-
-
8. Calcule chimice.
-
Rezolvarea de exerciţii şi probleme de calcul stoechiometric, exerciţii de calcul a concentraţiei procentuale de masă şi a concentraţiei molare; calcularea pH-ului soluţiilor de acizi tari şi de baze tari.
-
-
9. Legătura coordinativă, combinaţii complexe: reactiv Tollens, reactiv Schweizer, tetrahidroxoaluminatul de sodiu.
-
10. Echilibrul chimic. Legea acţiunii maselor; Kc, Ka, Kb, Kw. Principiul lui Le Châtelier şi factorii care influenţează echilibrul chimic.
11. Viteza de reac/ie, constanta de viteză, legea vitezei.
CENTRUL NAŢIONAL DE EVALUARE ŞI EXAMINARE
PROGRAMA DE EXAMEN
PENTRU DISCIPLINA
LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE BACALAUREAT 2013
PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA LOGICĂ, ARGUMENTARE ŞI COMUNICARE
-
I. STATUTUL DISCIPLINEI
În cadrul examenului de Bacalaureat 2013, disciplina Logică, argumentare şi comunicare are statutul de disciplină opţională fiind susţinută la proba E. d), în funcţie de filieră, profil şi specializare.
-
II. COMPETENŢE DE EVALUAT
-
Utilizarea adecvată a conceptelor, operaţiilor şi instrumentelor specifice logicii în argumentare
-
Transpunerea unui enunţ din limbaj natural în limbaj formal şi din limbaj formal în limbaj natural
-
Construirea unor argumente în vederea susţinerii unui punct de vedere sau a unei soluţii propuse pentru rezolvarea unor situaţii – problemă
-
Utilizarea unor raţionamente adecvate în luarea deciziilor
-
Analizarea structurii şi/sau corectitudinii formelor şi operaţiilor logice
-
-
III. CONŢINUTURI
-
1. Societate, comunicare şi argumentare
Argumentarea şi structura argumentării; analiza logică a argumentelor
-
Termenii: caracterizare generală (definire, tipuri de termeni); raporturi între termeni
-
Propoziţii: caracterizare generală (definire, structură); tipuri de propoziţii categorice; raporturi între propoziţii categorice
-
Raţionamente: caracterizare generală (definire, structură); tipuri de raţionamente
-
Definirea şi clasificarea: caracterizare generală; corectitudine în definire şi clasificare
-
-
2. Tipuri de argumentare
-
Deductivă: argumente/raţionamente imediate cu propoziţii categorice (conversiunea şi obversiunea); silogismul (caracterizare generală, figuri şi moduri silogistice, verificarea validităţii prin metoda diagramelor Venn); demonstraţia
-
Nedeductivă: inducţia completă; inducţia incompletă
-
-
3. Societate, comunicare şi argumentare corectă
-
Evaluarea argumentelor (validitatea argumentelor); erori de argumentare
-
NOTĂ: Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor şcolare în vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2013 se elaborează în baza prezentei programe şi nu vizează conţinutul unui manual anume.
CENTRUL NAŢIONAL DE EVALUARE ŞI EXAMINARE
PROGRAMA DE EXAMEN
PENTRU DISCIPLINA ECONOMIE
BACALAUREAT 2013
PROGRAMA DE EXAMEN PENTRU DISCIPLINA ECONOMIE
-
I. STATUTUL DISCIPLINEI
În cadrul examenului de Bacalaureat 2013, Economia are statutul de disciplină opţională fiind susţinută la proba E. d), în funcţie de filieră, profil şi specializare.
-
II. COMPETENŢE DE EVALUAT
-
• Utilizarea adecvată a conceptelor specifice disciplinei în analizarea, explicarea şi compararea unor procese şi fenomene specifice dinamicii economice
-
• Caracterizarea agenţilor economici (consumatori şi producători), ca purtători ai cererii şi ofertei pe piaţă
-
• Caracterizarea pieţei din perspectiva dinamicii economice
-
• Analizarea, evaluarea şi exemplificarea comportamentului raţional al agenţilor economici în economia de piaţă
-
• Interpretarea rezultatelor evaluării fenomenelor şi proceselor economice
-
-
III. CONŢINUTURI
-
1. Consumatorul şi comportamentul său raţional
-
■ Nevoi şi resurse
-
■ Cererea
-
■ Consumatorul şi comportamentul său (costul de oportunitate, utilitatea economică)
-
-
2. Producătorul/întreprinzătorul şi comportamentul său raţional
-
■ Proprietatea şi libera iniţiativă
-
■ Oferta
-
■ Factorii de producţie şi combinarea acestora
-
■ Costuri, productivitate, profit, eficienţă economică
-
-
3. Piaţa -întâlnire a agenţilor economici
-
■ Relaţia cerere-ofertă-preţ în economia de piaţă
-
■ Mecanismul concurenţial
-
■ Forme ale pieţei: Piaţa monetară, Piaţa capitalurilor, Piaţa muncii
-
NOTĂ: Programa de examen este realizată în conformitate cu prevederile programelor şcolare în vigoare. Subiectele pentru examenul de bacalaureat 2013 se elaborează în baza prezentei programe şi nu vizează conţinutul unui manual anume.