ANEXE din 28 iulie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: BANCA NATIONALA A ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 760 bis din 29 iulie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2 12/04/2023
CAP. 1COMPLETAT DEREGULAMENT 11 10/10/2022
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 90 29/06/2022
ActulREFERIRE LAORDIN 2 28/07/2022
CAP. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 90 29/06/2022
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 6 17/07/2015
CAP. 1REFERIRE LAREGLEMENTARI 17/07/2015
CAP. 1REFERIRE LAREGULAMENT 5 08/03/2012
CAP. 1REFERIRE LAORDIN 27 16/12/2010
CAP. 1REFERIRE LAORDIN (R) 27 16/12/2010
CAP. 1REFERIRE LAREGLEMENTARI 16/12/2010
CAP. 1REFERIRE LAREGLEMENTARI (R) 16/12/2010
CAP. 1REFERIRE LAREGULAMENT 20 13/10/2009
CAP. 1REFERIRE LALEGE (R) 455 18/07/2001
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 9 01/11/2017
CAP. 2REFERIRE LANORMA 01/11/2017 CAP. 2
CAP. 2REFERIRE LANORMA 01/11/2017 CAP. 3
CAP. 2REFERIRE LAORDIN 6 17/07/2015
CAP. 2REFERIRE LAREGLEMENTARI 17/07/2015 CAP. 3
CAP. 2REFERIRE LAREGULAMENT 5 08/03/2012 ART. 2
CAP. 2REFERIRE LAREGULAMENT 5 08/03/2012 ANEXA 1
CAP. 2REFERIRE LAREGULAMENT 5 08/03/2012 ANEXA 3
CAP. 2REFERIRE LAREGULAMENT 20 13/10/2009 ART. 96
ANEXA 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 90 29/06/2022
ANEXA 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 90 29/06/2022
ANEXA 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 90 29/06/2022
ANEXA 4REFERIRE LAORD DE URGENTA 90 29/06/2022
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORDIN 2 12/04/2023
ActulCONTINUT DEORDIN 2 28/07/2022
ActulREFERIT DEORDIN 2 28/07/2022
CAP. 1COMPLETAT DEREGULAMENT 11 10/10/2022





Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 2 din 28 iulie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 760 din 29 iulie 2022.

ORDIN

privind raportarea informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități

pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori*)

Având în vedere prevederile art. 59 alin. (1) și ale art. 153 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 22 alin. (1) și ale art. 54 din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, ale art. 420 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 73 alin. (1) din Legea nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 7 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori,

Banca Națională a României emite prezentul ordin.

Art. 1. — (1) Se aprobă modelele formularelor privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cuprinse în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.

  1. Se aprobă Normele metodologice privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cuprinse în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.

  2. Se aprobă modelele formularelor privind raportarea de către instituțiile financiare nebancare a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cuprinse în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentul ordin.

  3. Se aprobă Normele metodologice privind raportarea de către instituțiile financiare nebancare a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții

financiare nebancare anumitor categorii de debitori, cuprinse în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. — Prevederile prezentului ordin se aplică următoarelor entități:

  1. instituțiilor de credit pentru care Banca Națională a României este autoritate competentă potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, precum și sucursalelor instituțiilor de credit din străinătate care desfășoară activitate pe teritoriul României, denumite în înțelesul prezentului ordin instituții de credit;

  2. instituțiilor financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, precum și sucursalelor instituțiilor financiare nebancare din străinătate care desfășoară activitate pe teritoriul României, denumite în înțelesul prezentului ordin instituții financiare nebancare.

    Art. 3. — Persoanele care asigură administrarea și/sau conducerea instituțiilor menționate la art. 2, precum și alte persoane care au obligația gestionării acestora, directorii economici, contabilii-șefi sau alte persoane autorizate trebuie să asigure măsurile necesare pentru aplicarea corespunzătoare a prevederilor prezentului ordin.

    Art. 4. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se aplică începând cu raportarea întocmită pentru data de referință 30.09.2022.

    Președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României,

    Mugur Constantin Isărescu

    București, 28 iulie 2022.

    Nr. 2.

    image

    *) Ordinul nr. 2/2022 a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 760 din 29 iulie 2022 și este reprodus și în acest număr bis.

    Anexa nr. 1

    Modelele formularelor privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori

    1. Modelul formularului 1: Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG este următorul: DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT:

      DATA RAPORTĂRII:

      F 1: Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG

      3

      • lei –

        Denumire

        Cod poziție

        Numărul

        Valoarea contabilă brută

        de debitori

        Din care: acordate

        Din care: acordate

        Din care: expirate

        A

        B

        0010

        0020

        0030

        0040

        0050

        Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

        0010

        din care: gospodării ale populației

        0020

        din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale

        0030

        din care: societăți nefinanciare

        0040

        din care: întreprinderi mici și mijlocii

        0050

        din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

        0060

        4

        F 1 (continuare)

        – lei –

        Denumire

        Cod poziție

        Valoarea contabilă brută

        Din care: acordate

        Scadența reziduală a moratoriilor

        <= 3 luni

        > 3 luni

        <= 6 luni

        > 6 luni

        <= 9 luni

        A

        B

        0060

        0070

        0080

        Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

        0010

        din care: gospodării ale

        populației

        0020

        din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale

        0030

        din care: societăți nefinanciare

        0040

        din care: întreprinderi mici și mijlocii

        0050

        din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

        0060

    2. Modelul formularului 2: Informații privind creditele și avansurile care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active, este următorul:

      DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT:

      DATA RAPORTĂRII:

      F 2: Informații privind creditele și avansurile care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active

      5

      – lei –

      Denumire

      Cod poziție

      Valoarea contabilă brută

      Performante

      Neperformante

      Din care: instrumente cu o creștere

      semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit

      (Stadiul 2)

      Din care:

      cu plată improbabilă

      A

      B

      0010

      0020

      0030

      0040

      0050

      Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      0010

      din care: gospodării ale populației

      0020

      din care: garantate cu bunuri imobile

      rezidențiale

      0030

      din care: societăți nefinanciare

      0040

      din care: întreprinderi mici și mijlocii

      0050

      din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      0060

      6

      F 2 (continuare)

      Denumire

      Cod poziție

      Depreciere cumulată, modificări negative cumulate ale valorii juste datorate riscului de credit

      Performante

      Neperformante

      Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt

      depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)

      Din care: cu plată improbabilă

      A

      B

      0060

      0070

      0080

      0090

      0100

      Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      0010

      din care: gospodării ale populației

      0020

      din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale

      0030

      din care: societăți nefinanciare

      0040

      din care: întreprinderi mici și mijlocii

      0050

      din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      0060

      7

      F 2 (continuare)

      Denumire

      Cod poziție

      Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în considerare

      image

      Valoarea contabilă brută

      Pierdere economică

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      image

      Intrări în expunerile neperformante

      A

      B

      0110

      0120

      0130

      Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      0010

      din care: gospodării ale populației

      0020

      din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale

      0030

      din care: societăți nefinanciare

      0040

      din care: întreprinderi mici și mijlocii

      0050

      din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      0060

      8

    3. Modelul formularului 3: Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate, este următorul:

      DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT: DATA RAPORTĂRII:

      F 3: Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate

      • lei –

        Denumire

        Cod poziție

        Valoarea contabilă brută

        Performante

        Neperformante

        Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare

        Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt

        depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul

        2)

        Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare

        Din care: cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile

        A

        B

        0010

        0020

        0030

        0040

        0050

        0060

        0070

        Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate

        0010

        din care: gospodării ale

        populației

        0020

        din care: garantate cu bunuri imobile

        rezidențiale

        0030

        din care: societăți

        nefinanciare

        0040

        din care: întreprinderi

        mici și mijlocii

        0050

        din care: garantate cu bunuri imobile

        comerciale

        0060

        9

        F 3 (continuarea)

        Denumire

        Cod poziție

        Depreciere cumulată, modificări negative cumulate ale valorii juste datorate riscului de credit

        Performante

        Neperformante

        Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare

        Din care: instrumente cu o

        creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de

        credit (Stadiul 2)

        Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare

        Din care: cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile

        A

        B

        0080

        0090

        0100

        0110

        0120

        0130

        0140

        Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG expirate

        0010

        din care: gospodării ale

        populației

        0020

        din care: garantate cu

        bunuri imobile rezidențiale

        0030

        din care: societăți

        nefinanciare

        0040

        din care: întreprinderi mici și

        mijlocii

        0050

        din care: garantate cu

        bunuri imobile comerciale

        0060

        10

        F 3 (continuarea)

        Denumire

        Cod poziție

        Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în considerare

        Valoarea contabilă brută

        Pierdere economică

        Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

        image

        Intrări în expunerile neperformante

        A

        B

        0150

        0160

        0170

        Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG expirate

        0010

        din care: gospodării ale populației

        0020

        din care: garantate cu bunuri

        imobile rezidențiale

        0030

        din care: societăți nefinanciare

        0040

        din care: întreprinderi mici și

        mijlocii

        0050

        din care: garantate cu bunuri

        imobile comerciale

        0060

    4. Modelul formularului 4: Moratorii legislative conforme OUG, active: defalcare pe coduri NACE, este următorul:

      DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT:

      DATA RAPORTĂRII:

      F 4: Moratorii legislative conforme OUG, active: defalcare pe coduri NACE

      – lei –

      Denumire

      Cod poziție

      Societăți nefinanciare

      Valoarea contabilă brută

      image

      Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în considerare

      Credite și avansuri care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG

      image

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      A

      B

      0010

      0020

      A Agricultură, silvicultură și pescuit

      0010

      B Industria extractivă

      0020

      C Industria prelucrătoare

      0030

      D Furnizarea energiei electrice, a gazelor naturale, a aburului și a aerului condiționat

      0040

      E Furnizarea apei

      0050

      F Construcții

      0060

      G Comerțul cu ridicata și cu amănuntul

      0070

      H Transport și depozitare

      0080

      I Servicii de cazare și restaurante

      0090

      J Informare și comunicații

      0100

      K Activități financiare și de asigurări

      0105

      L Activități imobiliare

      0110

      M Activități specializate, științifice și tehnice

      0120

      N Servicii administrative și activități de sprijin

      0130

      O Administrație publică și apărare, asigurări sociale obligatorii

      0140

      P Învățământ

      0150

      Q Activități privind sănătatea umană și asistența socială

      0160

      R Arte, spectacole și activități recreative

      0170

      S Alte activități de servicii

      0180

      TOTAL

      0190

    5. Modelul formularului 5: Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, este următorul:

      DENUMIREA INSTITUŢIEI DE CREDIT: DATA RAPORTĂRII:

      F 5: Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG

      • lei –

Denumire

Cod poziție

Perioada în curs

Poziția planificată la sfârșitul exercițiului

contabil

Observație

A

B

0010

0020

0030

Venituri din dobânzi aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor

moratorii legislative conform OUG

0010

Venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG

0020

Anexa nr. 2

Norme metodologice privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr.90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

  1. Prezenta anexă conține norme metodologice pentru raportarea de către instituțiile de credit de informații privind creditele și avansurile, altele decât cele clasificate ca fiind „deținute în vederea tranzacționării” sau „deținute în vederea vânzării”, în conformitate cu IFRS, care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, precum și corelațiile în cadrul formularelor și între formularele de raportare, formulare ale căror modele sunt prevăzute în Anexa nr. 1:

    1. Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG (Formularul 1);

    2. Informații privind creditele și avansurile care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active (Formularul 2);

    3. Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate (Formularul 3);

    4. Moratorii legislative conforme OUG, active: defalcare pe coduri NACE (Formularul 4);

    5. Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG (Formularul 5).

  2. Instituțiile de credit raportează informațiile prevăzute la pct. 1 atât la nivel individual cât și la nivel sub-consolidat și consolidat, astfel cum se prevede în partea întâi titlul II din CRR.

  3. Instituțiile de credit raportează trimestrial la Banca Națională a României informațiile prevăzute la pct. 1, termenul de raportare a acestora fiind de 6 săptămâni de la sfârșitul trimestrului pentru care se raportează.

  4. Instituțiile de credit transmit informațiile prevăzute la pct. 1 prin rețeaua de comunicații

    interbancare a Băncii Naționale a României (RCI), în conformitate cu specificațiile tehnice comunicate de Banca Națională a României – Direcția Supraveghere, având atașată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituției de credit.

  5. Pozițiile din cadrul formularelor trebuie completate în conformitate cu prevederile Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internafionale de Raportare Financiară, aplicabile instituțiilor de credit, aprobate prin Ordinul Băncii Naționale a României nr. 27/2010, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, prezentele norme metodologice, prevederile IFRS, precum şi alte prevederi legale aplicabile.

  6. În sensul Anexei nr. 1, un punct de date evidențiat în gri înseamnă că acest punct de date nu trebuie să fie raportat.

  7. La completarea formularelor se are în vedere faptul că deprecierea cumulată și modificările negative cumulate ale valorii juste datorate riscului de credit trebuie raportate ca cifre negative.

  8. În înțelesul prezentei anexe, termenii de mai jos au următoarea semnificație:

    1. „OUG” – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori;

    2. „CRR” – Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi societăţile de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, cu modificările și completările ulterioare;

    3. „IFRS” – „Standarde internaționale de raportare financiară”, așa cum sunt definite la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate;

    4. „coduri NACE” – codurile prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire şi de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum şi a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice;

    5. „ITS” – Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/451 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește raportarea în scopuri de supraveghere a instituțiilor și de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 680/2014.

    CAPITOLUL II

    Prevederi referitoare la completarea formularelor

  9. FORMULARUL 1: PREZENTARE GENERALĂ A MORATORIILOR LEGISLATIVE CONFORME OUG

    1. Formularul furnizează informații cu privire la numărul de debitori și la valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG (solicitate/acordate). În plus, formularul conține o defalcare în funcție de scadența reziduală a moratoriilor legislative conforme OUG și informații privind valoarea contabilă brută a acestora.

    2. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Numărul de debitori

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze numărul de cereri individuale primite din partea unui client pentru moratoriile legislative conforme OUG, indiferent dacă acestea din urmă au fost deja puse în aplicare.

      Instituțiile de credit trebuie să trateze mai multe cereri primite din partea unui client ca o singură cerere individuală.

      La raportarea numărului de cereri individuale primite din partea unui client,

      instituțiile de credit iau în considerare inclusiv cererile care nu au fost aprobate și

      cererile care au fost retrase ulterior.

      În situația în care creditele acordate unui debitor au fost derecunoscute din bilanțul instituției de credit, debitorul în cauză nu mai este raportat în cadrul acestei coloane.

      0020

      Din care: acordate

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze numărul de debitori ale căror cereri de moratorii legislative conforme OUG au fost deja puse în aplicare.

      0030

      Valoarea contabilă brută

      Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor acordate debitorilor care au solicitat moratorii legislative conforme OUG, indiferent dacă aceste măsuri au fost deja puse sau nu în aplicare. Aceasta

      trebuie să includă moratorii legislative conforme OUG atât expirate, cât și active.

      0040

      Din care: acordate

      Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor pentru care au fost deja puse în aplicare moratorii legislative conform OUG.

      Această coloană trebuie să fie suma coloanelor 0050-0080.

      0050

      Din care: expirate

      Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor pentru care moratoriile legislative conforme OUG au expirat la data de referință, respectiv scadența reziduală a moratoriilor este egală cu zero.

      Atunci când moratoriile legislative conforme OUG au expirat, dar expunerea face obiectul altor măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică, expunerea trebuie raportată în această coloană, precum și în Formularul

      3 în cadrul coloanei 0030 sau 0060, după caz.

      0060-

      0080

      Scadența reziduală a moratoriilor

      Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor trebuie să fie defalcată în funcție de scadența reziduală a moratoriilor legislative conforme OUG.

      Scadența reziduală a moratoriilor este intervalul de timp dintre data de referință și sfârșitul aplicării moratoriilor.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010

      Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      Anexa V partea 1 punctul 32 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(4) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze credite și avansuri pentru care au fost solicitate moratorii legislative conform OUG. Această sumă include, de asemenea, creditele și avansurile pentru care au fost puse în aplicare și raportate efectiv moratorii legislative conforme OUG în coloanele 0020 și 0040-0080, inclusiv cele care au expirat (scadența reziduală a măsurii aferente este egală cu zero).

      0020

      Din care: gospodării ale populației

      Anexa V partea 1 punctul 42 litera (f) din ITS

      Punctul 11 alin.(1) lit.(f) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0030

      Din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale

      Partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS

      Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0040

      Din care: societăți nefinanciare

      Anexa V partea 1 punctul 42 litera (e) din ITS

      Punctul 11 alin.(1) lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0050

      Din care: întreprinderi mici și mijlocii

      Anexa V partea 1 punctul 5 litera (i) din ITS

      Punctul 5 alin.(1) lit.(i) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0060

      Din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS

      Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

  10. FORMULARUL 2: INFORMAȚII PRIVIND CREDITELE ȘI AVANSURILE CARE FAC OBIECTUL MORATORIILOR LEGISLATIVE CONFORM OUG, ACTIVE

    1. Formularul prezintă o defalcare a valorii contabile brute a creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, active, și a ajustărilor pentru pierderi așteptate aferente în funcție de starea expunerii (performante și neperformante).

    2. Alte informații trebuie furnizate în coloanele următoare: (i) pentru expuneri performante,

      „instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit de la recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)”; și (ii) pentru expuneri neperformante, cele „cu plată improbabilă”; (iii) garanția publică primită în contextul crizei geopolitice; (iv) intrări în expunerile neperformante și (v) pierderi economice care rezultă din aplicarea acestor măsuri.

    3. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Valoarea contabilă brută

      Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0020 și 0040.

      0020

      Performante

      Anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0030

      Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit dupărecunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)

      IFRS 9.5.5.3; IFRS 7.35M (b) (i); anexa V partea 1 punctul 34 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0040

      Neperformante

      Articolul 47a alineatul (3) din CRR; anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr.

      9/2017

      0050

      Din care: cu plată improbabilă

      Anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctul 236 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(21) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0060

      Depreciere cumulată, modificări negative cumulate ale valorii juste datorateriscului de credit

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0070 și 0090.

      0070

      Performante

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0080

      Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit dupărecunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)

      IFRS 9.5.5.3; IFRS 7.35M (b) (i); anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0090

      Neperformante

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0100

      Din care: cu plată improbabilă

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 și 236 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) și punctul 39 alin.(21) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0110

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice introduse ca răspuns la criza geopolitică pentru credite și avansuri care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG. Valoarea garanției nu trebuie să depășească

      valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale

      sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a

      garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.

      0120

      Intrări în expunerile neperformante

      Intrările trebuie raportate trimestrial de la începutul trimestrului până la data de referință.

      Pentru o expunere reclasificată de mai multe ori de la neperformantă la performantă în cursul trimestrului, valoarea intrărilor trebuie să fie identificată pe baza unei comparații între starea expunerii la începutul trimestrului și starea acesteia la data de referință.

      Reclasificarea unei expuneri neperformante dintr-un portofoliu contabil în altul, nu

      trebuie raportată ca intrare.

      0130

      Pierdere economică

      IFRS 9.5.4.3

      Pierderea economică trebuie calculată ca diferență între valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie contractuale modificate ca urmare a aplicării moratoriului legislativ conform OUG și valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie înainte de punerea în aplicare a acestui moratoriu.

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze în această coloană numai dacă au calculat o

      pierdere economică. Nu se raportează câștigurile economice calculate.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010

      Credite și avansuri care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      Anexa V partea 1 punctul 32 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(4) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze creditele și avansurile pentru care au fost puse deja în aplicare moratorii legislative conform OUG și care nu au expirat la data raportării.

      0020

      Din care: gospodării ale populației

      Anexa V partea 1 punctul 42 litera (f) din ITS

      Punctul 11 alin.(1) lit.(f) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0030

      Din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale

      Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS

      Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0040

      Din care: societăți nefinanciare

      Anexa V partea 1 punctul 42 litera (e) din ITS

      Punctul 11 alin.(1) lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0050

      Din care: întreprinderi mici și mijlocii

      Anexa V partea 1 punctul 5 litera (i) din ITS

      Punctul 5 alin.(1) lit.(i) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0060

      Din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS

      Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

  11. FORMULARUL 3: CREDITE ȘI AVANSURI CU MORATORII LEGISLATIVE CONFORME OUG, EXPIRATE

    1. Acest formular vizează credite și avansuri pentru care moratoriile legislative conforme OUG au expirat la data de referință, indiferent dacă alte măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare, aplicate în contextul crizei geopolitice, sunt active sau au expirat deja.

    2. Formularul prezintă o defalcare a valorii contabile brute și a ajustărilor pentru pierderi așteptate aferente în funcție de starea expunerii (performante și neperformante). În plus, expunerile, atât performante, cât și neperformante, cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare, trebuie identificate în coloane separate.

    3. Alte informații trebuie furnizate în următoarele coloane: (i) pentru expuneri performante,„instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit după recunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)”; și (ii) pentru expuneri neperformante, cele „cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante ≤ 90 de zile”; (iii) garanții publice primite în contextul crizei geopolitice; (iv) intrări în expunerile neperformante și (v) pierderi economice care rezultă din aplicarea acestor măsuri.

    4. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Valoarea contabilă brută

      Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0020 și 0050.

      0020

      Performante

      Anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0030

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultățilorfinanciare

      Articolul 47b din CRR; anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 240-268 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 40 alin.(1), (4)-(13), (15)-(29) din Anexa la Ordinul

      BNR nr. 9/2017

      Această coloană trebuie să includă expunerile care fac obiectul atât unor moratorii

      legislative conforme OUG expirate, cât și altor măsuri (active sau expirate) de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică.

      0040

      Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit dupărecunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)

      IFRS 9.5.5.3, IFRS 7.35M (b) (i); anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0050

      Neperformante

      Articolul 47a alineatul (3) din CRR; anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 213-239 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(1)-(24) din Anexa la Ordinul BNR nr.

      9/2017

      0060

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultățilorfinanciare

      Articolul 47b din CRR; anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctele 240-268 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 40 alin.(1), (4)-(13), (15)-(29) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Această coloană trebuie să includă expunerile care fac obiectul atât unor moratorii legislative conforme OUG expirate, cât și altor măsuri (active sau expirate) de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică.

      0070

      Din care: cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile

      Anexa V partea 1 punctul 34 și partea 2 punctul 236 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) și punctul 39 alin.(21) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0080

      Depreciere cumulată, modificări negative cumulate ale valorii juste datorate

      riscului de credit

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0090 și 0120.

      0090

      Performante

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0100

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultățilorfinanciare

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0110

      Din care: instrumente cu o creștere semnificativă a riscului de credit dupărecunoașterea inițială, dar care nu sunt depreciate ca urmare a riscului de credit (Stadiul 2)

      IFRS 9.5.5.3; IFRS 7.35M (b) (i); anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0120

      Neperformante

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0130

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultățilorfinanciare

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0140

      Din care: cu plată improbabilă, care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile

      Anexa V partea 2 punctele 69-71 și 236 din ITS

      Punctul 27 alin.(1) lit.(b)-(d) și punctul 39 alin.(21) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0150

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice introduse ca răspuns la criza geopolitică pentru credite și avansuri cu moratorii

      legislative conforme OUG expirate. Valoarea garanției nu trebuie să depășească valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a

      garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.

      0160

      Intrări în expunerile neperformante

      Intrările trebuie raportate trimestrial de la începutul trimestrului, până la data de referință.

      Pentru o expunere reclasificată de mai multe ori de la neperformantă la performantă în cursul trimestrului, valoarea intrărilor trebuie să fie identificată pe baza unei comparații între starea expunerii la începutul trimestrului și starea acesteia la data de referință.

      Reclasificarea unei expuneri neperformante dintr-un portofoliu contabil în altul, nu

      trebuie raportată ca intrare.

      0170

      Pierdere economică

      IFRS 9.5.4.3.

      Pierderea economică trebuie calculată ca diferență între valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie contractuale modificate urmare aplicării moratoriului legislativ conform OUG și valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie înainte de punerea în aplicare a acestui moratoriu.

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze în această coloană numai în cazurile în care

      au calculat o pierdere economică. Nu se raportează câștigurile economice calculate.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010

      Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate

      Anexa V partea 1 punctul 32 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(4) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze creditele și avansurile pentru care moratoriile legislative conforme OUG au o scadență reziduală egală cu zero(au expirat). Creditele și avansurile trebuie raportate din prima zi după expirarea moratoriului.

      În cazul în care moratoriile legislative conforme OUG au expirat, expunerile trebuie

      raportate și în formularul 1, în coloana corespunzătoare, și anume coloana 0050.

      0020

      Din care: gospodării ale populației

      Anexa V partea 1 punctul 42 litera (f) din ITS

      Punctul 11 alin.(1) lit.(f) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0030

      Din care: garantate cu bunuri imobile rezidențiale

      Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS

      Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0040

      Din care: societăți nefinanciare

      Anexa V partea 1 punctul 42 litera (e) din ITS

      Punctul 11 alin.(1) lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0050

      Din care: întreprinderi mici și mijlocii

      Anexa V partea 1 punctul 5 litera (i) din ITS

      Punctul 5 alin.(1) lit.(i) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      0060

      Din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      Anexa V partea 2 punctele 86 litera (a) și 87 din ITS

      Punctul 28 alin.(1) lit.(d) subpct.i. și lit.(e) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

  12. FORMULARUL 4: MORATORII LEGISLATIVE CONFORME OUG, ACTIVE: DEFALCARE PE CODURI NACE

    1. Acest formular vizează credite și avansuri acordate societăților nefinanciare care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, active.

    2. Formularul include informații defalcate pe sectoare de activitate economică folosind codurile NACE, pe baza activității principale a contrapărții. În plus, trebuie furnizate informații privind valoarea garanției publice primite în contextul crizei geopolitice, în funcție de codul NACE.

    3. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor care fac obiectul unormoratorii legislative conform OUG

      Anexa V partea 1 punctul 34 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(6) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor și avansurilor acordate societăților nefinanciare care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, altele decât cele clasificate ca fiind „deținute în vederea tranzacționării”, sau „deținute în vederea vânzării”, în conformitate cu IFRS. Instituțiile de credit trebuie să raporteze numai creditele și avansurile acordate societăților nefinanciare pentru care au fost puse în aplicare moratorii legislative

      conform OUG care nu au expirat.

      0020

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice primite în contextul crizei geopolitice pentru toate creditele și avansurile, cu excepția creditelor clasificate ca fiind „deținute în vederea tranzacționării” sau „deținute în vederea vânzării”, în conformitate cu IFRS. Valoarea garanției nu trebuie să depășească valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010-

      0180

      Credite și avansuri defalcate pe coduri NACE

      Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European și al Consiliului; anexa V partea 1 punctul 32 și partea 2 punctele 91 și 92 din ITS

      Punctul 18.1 alin.(4) și punctul 29 alin.(1) lit.(b)-(c) din Anexa la Ordinul BNR nr.

      9/2017

      0190

      Total

      Rândul 0190 este suma rândurilor 0010-0180.

  13. FORMULARUL 5: VENITURI DIN DOBÂNZI ȘI VENITURI DIN TAXE ȘI COMISIOANE AFERENTE CREDITELOR ȘI AVANSURILOR CARE FAC OBIECTUL UNOR MORATORII LEGISLATIVE CONFORM OUG

    1. Acest formular vizează informații privind impactul asupra profitului sau pierderii aferent creditelor și avansurilor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG.

    2. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Perioada în curs

      Instituțiile de credit trebuie să raporteze poziția efectivă de la data de referință.

      0020

      Poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil

      Pentru date de referință din cursul exercițiului contabil, instituțiile de credit trebuie să raporteze poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil, luând în considerare efectele crizei geopolitice. Pentru data de referință aferentă sfârșitului exercițiului contabil, trebuie să se raporteze poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil următor.

      0030

      Observație

      Instituțiile de credit trebuie să furnizeze informații suplimentare cu privire la orice schimbărisemnificative intervenite în veniturile din dobânzi sau în veniturile din taxe și comisioane în comparație cu perioada precedentă.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010

      Venituri din dobânzi aferente creditelor și avansurilor care fac obiectul unormoratorii legislative conform OUG

      Anexa V partea 2 punctul 31 din ITS

      Punctul 25 alin.(1) lit.(a) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017

      Instituțiile de credit raportează veniturile din dobânzi provenind din credite și avansuri care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, cu respectarea

      prevederilor din anexa V partea 2 punctul 31 din ITS, respectiv a prevederilor punctului 25 alin.(1) lit.(a) din Anexa la Ordinul BNR nr. 9/2017.

      0020

      Venituri din taxe și comisioane aferente creditelor și avansurilor care facobiectul unor moratorii legislative conform OUG

      IFRS 7.20 litera (c)

      Instituțiile de credit raportează veniturile din taxe și comisioane, astfel cum sunt definite în anexa III la ITS [IFRS 7.20 litera (c)], provenind din credite și avansuri care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG.

      CAPITOLUL III

      Controlul formularelor privind raportarea informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conforme OUG

      1. Controlul Formularului F 1 – Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG

        1. Controlul vertical

          Pentru coloanele 0040 – 0080, se respectă următoarele corelații: 0010 ≥ 0020 + 0040

          0040 ≥ 0050

          0020 ≥ 0030

          0040 ≥ 0060

        2. Controlul orizontal

          Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație: col. 0010 ≥ col.0020

          col. 0030 ≥ col.0040

          col. 0040 ≥ col.0050

          col. 0040 ≥ col.0060 + col.0070 + col.0080

      2. Controlul Formularului F 2 – Informații privind creditele și avansurile care fac obiectul moratoriilor legislative conforme OUG, active

        1. Controlul vertical

          Pentru coloanele 0010 – 0050 și 0110 – 0120 se respectă următoarele corelații:

          0010 ≥ 0020 + 0040

          0040 ≥ 0050

          0020 ≥ 0030

          0040 ≥ 0060

          Pentru coloanele 0060 – 0100 și 0130 se respectă următoarele corelații: 0010 ≤ 0020 + 0040

          0040 ≤ 0050

          0020 ≤ 0030

          0040 ≤ 0060

        2. Controlul orizontal

          Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație:

          col. 0010 = col.0020 + col. 0040 col. 0020 ≥ col.0030

          col. 0040 ≥ col.0050

          col. 0060 = col.0070 + col. 0090 col. 0070 ≤ col.0080

          col. 0090 ≤ col.0100 col. 0110 ≤ col.0010 col. 0120 ≤ col.0040

      3. Controlul Formularului F 3 – Credite și avansuri cu moratorii legislative conforme OUG, expirate

        1. Controlul vertical

          Pentru coloanele 0010 – 0070 și 0150 – 0160 se respectă următoarele corelații:

          0010 ≥ 0020 + 0040

          0040 ≥ 0050

          0020 ≥ 0030

          0040 ≥ 0060

          Pentru coloanele 0080 – 0140 și 0170 se respectă următoarele corelații: 0010 ≤ 0020 + 0040

          0040 ≤ 0050

          0020 ≤ 0030

          0040 ≤ 0060

        2. Controlul orizontal

          Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație: col. 0010 = col. 0050 + col. 0020

          col. 0020 ≥ col.0030 col. 0020 ≥ col.0040 col. 0050 ≥ col.0060 col. 0050 ≥ col.0070

          col. 0080 = col.0120 + col. 0090 col. 0090 ≤ col.0100

          col. 0090 ≤ col.0110 col. 0120 ≤ col.0130 col. 0120 ≤ col.0140 col. 0150 ≤ col.0010 col. 0160 ≤ col.0050

        3. Corelaţii între formularele F 3 şi F 1:

          F 3.0010.col.0010 = F 1.0010.col.0050 F 3.0020.col.0010 = F 1.0020.col.0050 F 3.0030.col.0010 = F 1.0030.col.0050 F 3.0040.col.0010 = F 1.0040.col.0050 F 3.0050.col.0010 = F 1.0050.col.0050 F 3.0060.col.0010 = F 1.0060.col.0050

        4. Corelaţii între formularele F 3, F 2 şi F 1:

          F 1.0010.col.0040 = F 2.0010.col.0010 + F 3.0010.col.0010 F 1.0020.col.0040 = F 2.0020.col.0010 + F 3.0020.col.0010 F 1.0030.col.0040 = F 2.0030.col.0010 + F 3.0030.col.0010 F 1.0040.col.0040 = F 2.0040.col.0010 + F 3.0040.col.0010 F 1.0050.col.0040 = F 2.0050.col.0010 + F 3.0050.col.0010 F 1.0060.col.0040 = F 2.0060.col.0010 + F 3.0060.col.0010

      4. Controlul Formularului F 4 – Moratorii legislative conforme OUG, active: defalcare pe coduri NACE

        1. Controlul vertical

          Pentru ambele coloane 0010 și 0020, se respectă următoarea corelație:

          0190 = 0010 + 0020 + 0030 + 0040 + 0050 + 0060 + 0070 + 0080 + 0090 + 0100 +

          0105 + 0110 + 0120 + 0130 + 0140 + 0150 + 0160 + 0170 + 0180

        2. Controlul orizontal

          Pentru fiecare rând, se respectă următoarea corelație: col. 0020 ≤ col.0010

        3. Corelaţie între formularele F 4 şi F 2

F 4.0190.col.0010 = F 2.0040.col.0010 F 4.0190.col.0020 = F 2.0040.col.0110

Anexa nr. 3

Modelele formularelor privind raportarea de către instituțiile financiare nebancare a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori

  1. Modelul formularului 1: Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG este următorul: DENUMIREA INSTITUŢIEI FINANCIARE NEBANCARE:

    DATA RAPORTĂRII:

    F 1: Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG

    35

    • lei –

      Denumire

      Cod poziție

      Numărul

      Valoarea contabilă brută

      de debitori

      Din care: acordate

      Din care: acordate

      Din care: expirate

      A

      B

      0010

      0020

      0030

      0040

      0050

      Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      0010

      din care: persoane fizice

      0020

      din care: garantate cu bunuri imobile

      0030

      din care: persoane juridice

      0040

      din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      0050

      36

      F 1 (continuare)

      – lei –

      Denumire

      Cod poziție

      Valoarea contabilă brută

      Din care: acordate

      Scadența reziduală a moratoriilor

      <= 3 luni

      > 3 luni

      <= 6 luni

      > 6 luni

      <= 9 luni

      A

      B

      0060

      0070

      0080

      Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      0010

      din care: persoane fizice

      0020

      din care: garantate cu bunuri imobile

      0030

      din care: societăți nefinanciare

      0040

      din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      0050

  2. Modelul formularului 2: Informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active, este următorul:

    DENUMIREA INSTITUŢIEI FINANCIARE NEBANCARE: DATA RAPORTĂRII:

    F 2: Informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active

    37

    • lei –

      Denumire

      Cod poziție

      Valoarea contabilă brută

      Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere

      Expuneri clasificate în categoria pierdere

      Din care:

      expuneri clasificate în categoria îndoielnic

      A

      B

      0010

      0020

      0030

      0040

      Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      0010

      din care: persoane fizice

      0020

      din care: garantate cu bunuri imobile

      0030

      din care: persoane juridice

      0040

      din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      0050

      38

      F 2 (continuare)

      Denumire

      Cod poziție

      Ajustări pentru depreciere

      Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere

      Expuneri clasificate în categoria pierdere

      Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic

      A

      B

      0050

      0060

      0070

      0080

      Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      0010

      din care: persoane fizice

      0020

      din care: garantate cu bunuri imobile

      0030

      din care: persoane juridice

      0040

      din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      0050

      Cod poziție

      Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în

      considerare

      Valoarea contabilă brută

      Pierdere economică

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      Intrări în categoria expunerilor

      pierdere

      A

      B

      0090

      0100

      0110

      Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      0010

      din care: persoane fizice

      0020

      din care: garantate cu bunuri imobile

      0030

      din care: persoane juridice

      0040

      din care: garantate cu bunuri imobile comerciale

      0050

      39

      40

  3. Modelul formularului 3: Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate, este următorul:

    DENUMIREA INSTITUŢIEI FINANCIARE NEBANCARE: DATA RAPORTĂRII:

    F 3: Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate

    • lei –

      Denumire

      Cod poziție

      Valoarea contabilă brută

      Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere

      image

      Expuneri clasificate în categoria pierdere

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților

      financiare

      Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților

      financiare

      Din care: expuneri care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile

      A

      B

      0010

      0020

      0030

      0040

      0050

      0060

      0070

      Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate

      0010

      din care: persoane fizice

      0020

      din care: garantate cu

      bunuri imobile

      0030

      din care: persoane

      juridice

      0040

      din care: garantate cu bunuri imobile

      comerciale

      0050

      Denumire

      Cod poziție

      Ajustări pentru depreciere

      Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere

      Expuneri clasificate în categoria pierdere

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților

      financiare

      Din care: expuneri clasificate

      în categoria îndoielnic

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultăților

      financiare

      Din care: expuneri care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile

      A

      B

      0080

      0090

      0100

      0110

      0120

      0130

      0140

      Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate

      0010

      din care: persoane fizice

      0020

      din care: garantate cu

      bunuri imobile

      0030

      din care: persoane

      juridice

      0040

      din care: garantate cu bunuri imobile

      comerciale

      0050

      41

      42

      F 3 (continuarea)

      Denumire

      Cod poziție

      Valoarea maximă a garanției care poate fi luată în considerare

      Valoarea contabilă brută

      Pierdere economică

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      image

      Intrări în categoria expunerilor

      pierdere

      A

      B

      0150

      0160

      0170

      Credite cu moratorii legislative conform OUG, expirate

      0010

      din care: persoane fizice

      0020

      din care: garantate cu bunuri

      imobile

      0030

      din care: persoane juridice

      0040

      din care: garantate cu bunuri

      imobile comerciale

      0050

  4. Modelul formularului 4: Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, este următorul:

DENUMIREA INSTITUŢIEI FINANCIARE NEBANCARE:

DATA RAPORTĂRII:

F 4: Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG

– lei –

Denumire

Cod poziție

Perioada în curs

Poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil

Observație

A

B

0010

0020

0030

Venituri din dobânzi aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG

0010

Venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform

OUG

0020

Anexa nr. 4

Norme metodologice privind raportarea de către instituțiile financiare nebancare a informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

  1. Prezenta anexă conține norme metodologice pentru raportarea de către instituțiile financiare nebancare de informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, precum și corelațiile în cadrul formularelor și între formularele de raportare, formulare ale căror modele sunt prevăzute în Anexa nr. 3:

    1. Prezentare generală a moratoriilor legislative conforme OUG (Formularul 1);

    2. Informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG, active (Formularul 2);

    3. Credite cu moratorii legislative conforme OUG, expirate (Formularul 3);

    4. Venituri din dobânzi și venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG (Formularul 4).

  2. Instituțiile financiare nebancare raportează informațiile prevăzute la pct. 1 la nivel individual, în conformitate cu prezentele norme metodologice.

  3. Instituțiile financiare nebancare raportează trimestrial la Banca Națională a României informațiile prevăzute la pct. 1, termenul de raportare a acestora fiind de 6 săptămâni de la sfârșitul trimestrului pentru care se raportează.

  4. Instituțiile financiare nebancare transmit informațiile prevăzute la pct. 1 în format exclusiv electronic prinprin intermediul Sistemului informatic de raportare directă (RAPDIR), precum și prin intermediul unui mecanism securizat de transfer de documente în format electronic prin Internet, în conformitate cu specificațiile tehnice comunicate de Banca Națională a României – Direcția Supraveghere, având atașată semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată prin intermediul unui

    dispozitiv securizat de creare a semnăturii, astfel cum este prevăzută în Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu completările ulterioare, sau semnătura electronică calificată creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat şi care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice, astfel cum este prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, inclusiv a persoanelor care angajează răspunderea instituției financiare nebancare.

  5. Pozițiile din cadrul formularelor trebuie completate în conformitate cu prevederile Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul Băncii Naționale a României nr. 6/2015, prezentele norme metodologice, precum şi alte prevederi legale aplicabile.

  6. În sensul Anexei nr. 3, un punct de date evidențiat în gri înseamnă că acest punct de date nu trebuie să fie raportat.

  7. La completarea formularelor, se are în vedere faptul că ajustările pentru depreciere trebuie raportate ca cifre negative.

  8. În înțelesul prezentei anexe, termenii de mai jos au următoarea semnificație:

    1. „OUG” – Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2022 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori;

    2. „Regulamentul BNR nr. 5/2012” – Regulamentul Băncii Naționale a României nr.5/2012 privind clasificarea creditelor și constituirea, regularizarea și utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit aplicabil entităților supravegheate de Banca Națională a României, altele decât instituțiile de credit

    3. „Ordinul BNR nr. 6/2015” – Ordinul Băncii Naționale a României nr. 6/2015, pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare;

    4. „Regulamentul BNR nr. 20/2009” – Regulamentul Băncii Naționale a României nr. 20/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAPITOLUL II

    Prevederi referitoare la completarea formularelor

  9. FORMULARUL 1: PREZENTARE GENERALĂ A MORATORIILOR LEGISLATIVE CONFORME OUG

    1. Formularul furnizează informații cu privire la numărul de debitori și la valoarea contabilă brută a creditelor care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG (solicitate/acordate). În plus, formularul conține o defalcare în funcție de scadența reziduală a moratoriilor legislative conforme OUG și informații privind valoarea contabilă brută a acestora.

    2. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Numărul de debitori

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze numărul de cereri individuale primite din partea unui client pentru moratoriile legislative conforme OUG, indiferent dacă acestea din urmă au fost deja puse în aplicare.

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să trateze mai multe cereri primite din partea unui client ca o singură cerere individuală.

      La raportarea numărului de cereri individuale primite din partea unui client, instituțiile financiare nebancare iau în considerare inclusiv cererile care nu au fost aprobate și cererile care au fost retrase ulterior.

      În situația în care creditele acordate unui debitor au fost derecunoscute din bilanțul

      instituției financiare nebancare, debitorul în cauză nu mai este raportat în cadrul acestei coloane.

      0020

      Din care: acordate

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze numărul de debitori ale căror cereri de moratorii legislative conforme OUG au fost deja puse în aplicare.

      0030

      Valoarea contabilă brută

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor acordate debitorilor care au solicitat moratorii legislative conform OUG, indiferent dacă aceste măsuri au fost deja puse sau nu în aplicare. Aceasta trebuie să includă moratorii legislative conforme OUG atât expirate, cât și active.

      0040

      Din care: acordate

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor pentru care au fost deja puse în aplicare moratorii legislative conform OUG.

      Această coloană trebuie să fie suma coloanelor 0050-0080.

      0050

      Din care: expirate

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea contabilă brută a creditelor pentru care moratoriile legislative conforme OUG au expirat la data de referință, respectiv scadența reziduală a moratoriilor este egală cu zero.

      Atunci când moratoriile legislative conforme OUG au expirat, dar expunerea face obiectul altor măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică, expunerea trebuie raportată în această coloană, precum și în Formularul

      3 în cadrul coloanei 0030 sau 0060, după caz.

      0060-

      0080

      Scadența reziduală a moratoriilor

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Valoarea contabilă brută a creditelor trebuie să fie defalcată în funcție de scadența reziduală a moratoriilor legislative conforme OUG.

      Scadența reziduală a moratoriilor este intervalul de timp dintre data de referință și sfârșitul aplicării moratoriilor.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010

      Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze credite pentru care au fost solicitate moratorii legislative conforme OUG. Această sumă include, de asemenea, creditele pentru care au fost puse în aplicare și raportate efectiv moratorii legislative conform OUG în coloanele 0020 și 0040-0080, inclusiv cele care au expirat (scadența reziduală a măsurii aferente este egală cu zero).

  10. FORMULARUL 2: INFORMAȚII PRIVIND CREDITELE CARE FAC OBIECTUL MORATORIILOR LEGISLATIVE CONFORM OUG, ACTIVE

    1. Formularul prezintă o defalcare a valorii contabile brute a creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, active, și a ajustărilor pentru depreciere aferente în funcție de starea expunerii (expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere și expuneri clasificate în categoria pierdere).

    2. Alte informații trebuie furnizate în coloanele următoare: (i) pentru expuneri,altele decât cele clasificate în categoria pierdere, „expuneri clasificate în categoria îndoielnic”; și (ii) expuneri clasificate în categoria pierdere; (iii) garanția publică primită în contextul crizei geopolitice; (iv) intrări în categoria expunerilor pierdere și (v) pierderi economice care rezultă din aplicarea acestor măsuri.

    3. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Valoarea contabilă brută

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0020 și 0040.

      0020

      Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 dinimageRegulamentul BNR nr.5/2012

      0030

      Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      0040

      Expuneri clasificate în categoria pierdere

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      0050

      Ajustări pentru depreciere

      Punctul 42 din Anexa la Ordinul BNR nr. 6/2015

      Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0060 și 0080.

      0060

      Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere

      Punctul 42 din Anexa la Ordinul BNR nr. 6/2015

      0070

      Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic

      Punctul 42 din Anexa la Ordinul BNR nr. 6/2015

      0080

      Expuneri clasificate în categoria pierdere

      Punctul 42 din Anexa la Ordinul BNR nr. 6/2015

      0090

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice introduse ca răspuns la criza geopolitică pentru credite care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG. Valoarea garanției nu trebuie să depășească valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a

      garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.

      0100

      Intrări în categoria expunerilor pierdere

      Intrările trebuie raportate trimestrial de la începutul trimestrului până la data de referință.

      Pentru o expunere reclasificată de mai multe ori din categoria pierdere într-o altă categorie decât categoria pierdere în cursul trimestrului, valoarea intrărilor trebuie să fie identificată pe baza unei comparații între starea expunerii la începutul trimestrului și starea acesteia la data de referință.

      0130

      Pierdere economică

      Pierderea economică trebuie calculată ca diferență între valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie contractuale modificate urmare aplicării moratoriului

      legislativ conform OUG și valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie înainte

      de punerea în aplicare a acestui moratoriu.

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze în această coloană numai dacă au calculat o pierdere economică. Nu se raportează câștigurile economice calculate.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010

      Credite care fac obiectul moratoriilor legislative conform OUG

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze creditele pentru care au fost puse deja în aplicare moratorii legislative conform OUG și care nu au expirat la data raportării.

  11. FORMULARUL 3: CREDITE CU MORATORII LEGISLATIVE CONFORME OUG, EXPIRATE

    1. Acest formular vizează credite pentru care moratoriile legislative conforme OUG au expirat la data de referință, indiferent dacă alte măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare, aplicate în contextul crizei geopolitice, sunt active sau au expirat deja.

    2. Formularul prezintă o defalcare a valorii contabile brute și a ajustărilor pentru depreciere aferente în funcție de starea expunerii (clasificare în expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere și expuneri clasificate în categoria pierdere). În plus, expunerile, indiferent de categoria de clasificare, cu măsuri de restructurare datorată dificultăților financiare, trebuie identificate în coloane separate.

    3. Alte informații trebuie furnizate în următoarele coloane: (i) pentru expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere, „expuneri clasificate în categoria îndoielnic”; și (ii) pentru expuneri clasificate în categoria pierdere, „expuneri care nu sunt restante sau restante ≤ 90 de zile”; (iii) garanții publice primite în contextul crizei geopolitice; (iv) intrări în categoria expunerilor pierdere și (v) pierderi economice care rezultă din aplicarea acestor măsuri.

    4. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Valoarea contabilă brută

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Cuantumurile raportate în această coloană corespund sumei cuantumurilor raportate în coloanele 0020 și 0050.

      0020

      Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      0030

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultățilorfinanciare

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I –

      Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012 Articolul 96 din Regulamentul nr. 20/2009

      Această coloană trebuie să includă expunerile care fac obiectul atât unor moratorii legislative conforme OUG expirate, cât și altor măsuri (active sau expirate) de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică.

      0040

      Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      0050

      Expuneri clasificate în categoria pierdere

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      0060

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultățilorfinanciare

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Articolul 96 din Regulamentul BNR nr. 20/2009

      Această coloană trebuie să includă expunerile care fac obiectul atât unor moratorii legislative conform OUG, expirate, cât și altor măsuri (active sau expirate) de restructurare datorată dificultăților financiare legate de criza geopolitică.

      0070

      Din care: expuneri care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Anexa nr. 3, Tabelul nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      0080

      Ajustări pentru depreciere

      Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015

      0090

      Expuneri, altele decât cele clasificate în categoria pierdere

      Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015

      0100

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultățilorfinanciare

      Articolul 96 din Regulamentul nr. BNR 20/2009 Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015

      0110

      Din care: expuneri clasificate în categoria îndoielnic

      Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015

      0120

      Expuneri clasificate în categoria pierdere

      Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015

      0130

      Din care: expuneri cu măsuri de restructurare datorată dificultățilorfinanciare

      Articolul 96 din Regulamentul nr. BNR 20/2009

      Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015

      0140

      Din care: expuneri care nu sunt restante sau restante <= 90 de zile

      Punctul 42 din Ordinul BNR nr.6/2015

      0150

      Garanție publică primită în contextul crizei geopolitice

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze valoarea maximă a garanției publice introduse ca răspuns la criza geopolitică pentru credite cu moratorii legislative conforme OUG, expirate. Valoarea garanției nu trebuie să depășească valoarea contabilă brută a creditului asociat. Existența altor forme de garanții reale sau a altor garanții nu trebuie luată în considerare la calcularea valorii maxime a

      garanției publice primite în contextul crizei geopolitice.

      0160

      Intrări în categoria expunerilor pierdere

      Intrările trebuie raportate trimestrial de la începutul trimestrului, până la data de referință.

      Pentru o expunere reclasificată de mai multe ori din categoria pierdere, într-o altă categorie decât categoria pierdere în cursul trimestrului, valoarea intrărilor trebuie să fie identificată pe baza unei comparații între starea expunerii la începutul trimestrului și starea acesteia la data de referință.

      0170

      Pierdere economică

      Pierderea economică trebuie calculată ca diferență între valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie contractuale modificate urmare aplicării moratoriului legislativ conform OUG și valoarea actualizată netă a fluxurilor de trezorerie înainte de punerea în aplicare a acestui moratoriu.

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze în această coloană numai în cazurile în care au calculat o pierdere economică. Nu se raportează câștigurile

      economice calculate.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010

      Credite cu moratorii legislative conforme OUG, expirate

      Articolul 2, litera m) din Regulamentul BNR nr.5/2012, Punctul 2 din Secțiunea I – Credite a Anexei nr.1 din Regulamentul BNR nr.5/2012

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze creditele pentru care moratoriile legislative conforme OUG au o scadență reziduală egală cu zero(au expirat). Creditele trebuie raportate din prima zi după expirarea moratoriului.

      În cazul în care moratoriile legislative conforme OUG au expirat, expunerile trebuie raportate și în formularul 1, în coloana corespunzătoare, și anume coloana 0050.

  12. FORMULARUL 4: VENITURI DIN DOBÂNZI ȘI VENITURI DIN TAXE ȘI COMISIOANE AFERENTE CREDITELOR CARE FAC OBIECTUL UNOR MORATORII LEGISLATIVE CONFORM OUG

    1. Acest formular vizează informații privind impactul asupra profitului sau pierderii aferent creditelor care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG.

    2. Norme metodologice privind raportarea anumitor poziții:

      Coloane

      Instrucțiuni

      0010

      Perioada în curs

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze poziția efectivă de la data de referință.

      0020

      Poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil

      Pentru date de referință din cursul exercițiului contabil, instituțiile financiare nebancare trebuie să raporteze poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil, luând în considerare efectele crizei geopolitice. Pentru data de referință aferentă sfârșitului exercițiului contabil, trebuie să se raporteze poziția planificată la sfârșitul exercițiului contabil următor.

      0030

      Observație

      Instituțiile financiare nebancare trebuie să furnizeze informații suplimentare cu privire la orice schimbări semnificative intervenite în veniturile din dobânzi sau în veniturile din taxe și comisioane în comparație cu perioada precedentă.

      Rânduri

      Instrucțiuni

      0010

      Venituri din dobânzi aferente creditelor care fac obiectul unormoratorii legislative conform OUG

      Punctul 71 din Ordinul BNR nr. 6/2015

      Instituțiile financiare nebancare raportează veniturile din dobânzi provenind din credite care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG, cu respectarea

      prevederilor punctului 71 din Ordinul BNR nr. 6/2015

      0020

      Venituri din taxe și comisioane aferente creditelor care facobiectul unormoratorii legislative conform OUG

      Punctul 74 din Ordinul BNR nr. 6/2015

      Instituțiile financiare nebancare raportează veniturile din taxe și comisioane, provenind din credite care fac obiectul unor moratorii legislative conform OUG.

      CAPITOLUL III

      Controlul formularelor privind raportarea informațiilor referitoare la expunerile care fac obiectul moratoriilor legislative conforme OUG

      1. Controlul Formularului F 1 – Prezentarea generală a moratoriilor legislative conforme OUG

        1. Controlul vertical

          Pentru coloanele 0040 – 0080, se respectă următoarele corelații: 0010 ≥ 0020 + 0040

          0020 ≥ 0030

          0040 ≥ 0050

        2. Controlul orizontal

          Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație:

          col. 0010 ≥ col.0020 col. 0030 ≥ col.0040

          col. 0040 ≥ col.0050

          col. 0040 ≥ col.0060 + col.0070 + col.0080

      2. Controlul Formularului F 2 – Informații privind creditele care fac obiectul moratoriilor legislative conforme OUG active

        1. Controlul vertical

          Pentru coloanele 0010 – 0040 și 0090 – 0100 se respectă următoarele corelații:

          0010 ≥ 0020 + 0040

          0020 ≥ 0030

          0040 ≥ 0050

          Pentru coloanele 0050 – 0080 și 0110 se respectă următoarele corelații: 0010 ≤ 0020 + 0040

          0020 ≤ 0030

          0040 ≤ 0050

        2. Controlul orizontal

          Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație:

          col. 0010 = col.0020 + col. 0040 col. 0020 ≥ col.0030

          col. 0050 = col.0060 + col. 0080 col. 0060 ≤ col.0070

          col. 0090 ≤ col.0010 col. 0100 ≤ col.0040

      3. Controlul Formularului F 3 – Credite cu moratorii legislative conforme OUG expirate

        1. Controlul vertical

          Pentru coloanele 0010 – 0070 și 0150 – 0160 se respectă următoarele corelații:

          0010 ≥ 0020 + 0040

          0020 ≥ 0030

          0040 ≥ 0050

          Pentru coloanele 0080 – 0140 și 0170 se respectă următoarele corelații: 0010 ≤ 0020 + 0040

          0020 ≤ 0030

          0040 ≤ 0050

        2. Controlul orizontal

          Pentru fiecare rând se respectă următoarea corelație: col. 0010 = col. 0050 + col. 0020

          col. 0020 ≥ col.0030 col. 0020 ≥ col.0040 col. 0050 ≥ col.0060 col. 0050 ≥ col.0070

          col. 0080 = col.0120 + col. 0090 col. 0090 ≤ col.0100

          col. 0090 ≤ col.0110 col. 0120 ≤ col.0130 col. 0120 ≤ col.0140 col. 0150 ≤ col.0010 col. 0160 ≤ col.0050

        3. Corelaţii între formularele F 3 şi F 1:

          F 3.0010.col.0010 = F 1.0010.col.0050 F 3.0020.col.0010 = F 1.0020.col.0050 F 3.0030.col.0010 = F 1.0030.col.0050 F 3.0040.col.0010 = F 1.0040.col.0050 F 3.0050.col.0010 = F 1.0050.col.0050

        4. Corelaţii între formularele F 3, F 2 şi F 1:

F 1.0010.col.0040 = F 2.0010.col.0010 + F 3.0010.col.0010 F 1.0020.col.0040 = F 2.0020.col.0010 + F 3.0020.col.0010 F 1.0030.col.0040 = F 2.0030.col.0010 + F 3.0030.col.0010 F 1.0040.col.0040 = F 2.0040.col.0010 + F 3.0040.col.0010 F 1.0050.col.0040 = F 2.0050.col.0010 + F 3.0050.col.0010

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x