Informatii Document Emitent: GUVERNUL Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 247 bis din 22 septembrie 1997
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:
Acte referite de acest act:
Alegeti sectiunea:Toate sectiunile ART. 23
Nu exista acte care fac referire la acest act
Anexa 4 la Hotărârea Guvernului nr. 507/1997
ANEXA Nr. 4
la Hotărârea Guvernului nr. 507/1997')
REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNC,IONARE
a Institutului de Statistica Construcţiilor şi Infomare în Domeniile Amenajarea Teritoriului, Urbanism, Lucrări Publice şi Construcţii - INSEROM Bucureşti
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul
Art. 1. - Denumirea unităţii este: Institutul de Statistica Construcţiilor şi Informare în Domeniile Amenajarea Teritoriului, Urbanism, Lucrări Publice şi Construcţii - INSEROM Bucureşti.
Art. 2. - INSEROM Bucureşti este persoană juridică şi este organizat şi funcţionează ca instituţie publică de inte- res naţional, în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului. INSEROM Bucureşti îşi desfăşoară activitatea potrivit reglementărilor legale în vigoare aplica- bile în domeniu, precum şi prezentului regulament.
Art. 3. - Sediul central al INSEROM Bucureşti este în municipiul Bucureşti, şos. Pantelimon nr. 266, sectorul 2. INSEROM Bucureşti poate înfiinţa, în subordinea sa,
subunităţi teritoriale fără personalitate juridică.
CAPITOLUL II
Scopul şi obiectul de activitate
Art. 4. - INSEROM Bucureşti, din subordinea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului,
elaborează conceptul suportului naţional de informare publică în domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice, construcţii şi coordonează implementarea unitară a instrumentelor sale în administraţia publică cen- trală şi locală.
Art. 5. - Nucleul suportului naţional de informare publică în domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii îl constituie Sistemul de statis- tică a construcţiilor, implementat şi exploatat de INSEROM Bucureşti sub dublă autoritate: Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului (autoritate administrativă) şi Comisia Naţională pentru Statistică (autoritate metodologică şi deontologică).
Art. 6. - Sistemul de statistică a construcţiilor:
(1) asigură:
- eşantion reprezentativ, selecţionat din: Registrul naţio- nal al autorizaţiilor de construcţii; Registrul naţional al agenţilor economici cu activitate în construcţii;
- transparenţă şi control public al procesului informa- ţional-statistic prin certificarea corectitudinii şi completitudinii informaţiilor de către: populaţia eşantionului de investigaţie; reprezentanţii administraţiei publice locale şi centrale;
*) Hotărârea Guvernului nr. 507/1997 este publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 22 septembrie 1997.
(2) administrează următoarele bănci de date:
- evoluţia investiţiilor şi construcţiilor, precum şi a indi- celui de cost al acestora;
- stadiul, confortul şi nivelul tehnic de echipare a teri- toriului, cu previziuni privind evoluţia acestora (bănci de date urbane);
- informare documentară pentru propagarea în medii largi a informaţiilor privind funcţionarea serviciilor publice şi piaţa construcţiilor;
(3) funcţionează în baza Regulamentului general de culegere, stocare şi transfer al informaţiilor şi de protecţie a furnizorilor de informaţii, împotriva utilizării acestora în alte scopuri, elaborat de Comisia Naţională pentru Statistică. Art. 7. - INSEROM Bucureşti desfăşoară, pentru dome- niile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi
construcţii, următoarele activităţi:
- constituirea, organizarea şi administrarea fondului de informare documentară publică tehnico-ştiinţifică, economică şi statistică;
- elaborarea prognozelor macroeconomice şi a politici- lor sectoriale ale strategiei naţionale de dezvoltare;
- elaborarea şi administrarea bazei informaţionale pentru întocmirea documentaţiei economice a ofertelor de adjudecare a lucrărilor publice (indicatoarele de norme de deviz, listele cu evoluţia preţurilor componentelor acestora, nomenclatoarele aferente etc.);
- administrarea Sistemului de statistică a construcţiilor;
- coordonarea aplicării conceptului unitar în administra- rea suportului naţional de informare publică în domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii pentru: elaborarea certificatelor de urbanism şi a autorizaţi- ilor de construcţii; constituirea şi utilizarea băncilor de date urbane; constituirea şi utilizarea Registrului cadastrului imo- biliar-edilitar;
- asistenţă pentru informatizare, bănci de date şi con- sultanţă managerială-audit, pentru piaţa construcţiilor şi serviciile publice aferente, centrale şi locale.
Modificarea obiectului de activitate al INSEROM Bucureşti se face prin hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL III
Atribuţii
Art. 8. - INSEROM Bucureşti îndeplineşte următoarele atribuţii:
- elaborează studii de cercetare documentară tehnico- ştiinţifică, economică, de prognoză macroeconomică pentru politicile sectoriale ale strategiei naţionale de dezvoltare pentru domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii;
- elaborează sinteze de informaţii tehnico-ştiinţifice, economice şi statistice, precum şi de promovare, în medii largi, a cadrului instituţional şi de reglementare pentru domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii, pentru promovarea cunoaşterii şi înţelegerii acestora;
- promovează instrumentele informatice şi adminis- trează băncile de date ce servesc constituirii instituţiilor pie- ţei libere a construcţiilor, dezvoltării activităţilor pe această piaţă şi a cadrului normativ aferent;
- asigură asistenţă informatizată şi transfer de cunoş- tinţe instituţiilor şi agenţilor economici ai pieţei libere a con- strucţiilor;
- elaborează instrumentele informatice pentru asistarea informatizată a licitaţiilor publice şi administrează banca de date a proiectelor lucrărilor publice;
- coordonează concesionarea serviciilor, achiziţionarea echipamentelor teleinformatice, elaborarea şi aplicarea proiectelor de sisteme informatice unitare ale suportului
naţional de informare publică în domeniile amenajarea teri- toriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii;
- aplică şi administrează Sistemul de statistică a construcţiilor;
- încheie convenţii de colaborare cu persoane fizice şi juridice, din ţară şi din străinătate, având ca obiect schim- buri de informaţii şi de experienţă, asistenţă reciprocă şi culegeri de informaţii pentru băncile de date ale suportului naţional de informare publică în domeniile amenajarea teri- toriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii;
- solicită obţinerea, cu sau fără plată, de informaţii necesare pentru îndeplinirea sarcinilor ce îi revin, de la misiunile diplomatice şi economice externe sau de la uni- tăţile specializate din ţară şi din străinătate;
- elaborează, la cererea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, proiecte de acte normative pentru domeniile de activitate ale acestuia;
- elaborează studii de fezabilitate, evaluări de acţiuni, oferte de participare la licitaţii, consultaţii în domeniu etc., pentru parteneri din ţară şi din străinătate;
- participă la activităţi de cooperare tehnico-ştiinţifică în domeniul construcţiilor şi lucrărilor publice;
- realizează şi aplică programul de informatizare a acti- vităţii Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului;
- îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte nor- mative sau dispuse de conducerea Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului în domeniul său de activi- tate.
CAPITOLUL IV
Regulamente şi metodologii
Art. 9. - Sistemul de statistică a construcţiilor funcţio- nează potrivit următoarelor regulamente şi metodologii:
- Metodologia şi regulamentul de aplicare a Sistemului de statistică a construcţiilor (se elaborează de către Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului împre- ună cu Comisia Naţională pentru Statistică);
- Metodologia şi regulamentul de realizare şi utilizare a suportului naţional de informare publică în domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construc- ţii (se elaborează de către Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului împreună cu Departamentul pentru Administraţie Publică Locală şi cu consiliile judeţene cu avi- zul prefecturilor);
- metodologii şi regulamente pentru accesul la băncile de date, proprietatea Ministerului Finanţelor, Camerei de Comerţ şi Industrie a României şi regiilor autonome (se elaborează de către Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului împreună cu fiecare deţinător în parte).
CAPITOLUL V
Activul şi pasivul
Art. 10. - Activul şi pasivul, stabilite pe bază de bilanţ contabil la data de 31 decembrie 1996, împreună cu porto- foliul de contracte încheiate, ale fostului Centru de Documentare pentru Construcţii, Arhitectură, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului - CDCAS Bucureşti, precum şi personalul acestuia trec la INSEROM Bucureşti.
Art. 11. - INSEROM Bucureşti posedă, foloseşte şi dispune de bunurile pe care le are în administrare, în conformitate cu dispoziţiile legale, în vederea realizării sco- pului pentru care a fost înfiinţat, beneficiind de rezultatele utilizării acestora.
Înstrăinarea bunurilor imobile din administrarea sa se face cu respectarea prevederilor legale în vigoare, cu avizul
Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului. Scoaterea din funcţiune a unor bunuri, dezmembrarea şi valorificarea acestora se fac potrivit legii.
CAPITOLUL VI
Structura organizatorică
Art. 12. - Structura organizatorică a INSEROM Bucureşti, numărul de posturi, total şi de conducere, pre- cum şi statul de funcţii pe compartimentele componente se aprobă prin ordin al ministrului lucrărilor publice şi amena- jării teritoriului.
În cadrul INSEROM Bucureşti se pot constitui secţii, ateliere, laboratoare, colective de execuţie, servicii şi birouri, în funcţie de necesitatea şi volumul activităţii. Relaţiile funcţionale, atribuţiile, competenţele şi răspunderile acestora se stabilesc prin regulament propriu de organizare şi funcţionare, aprobat de conducerea INSEROM Bucureşti. Art. 13. - În scopul realizării obiectului său de activi- tate, INSEROM Bucureşti poate înfiinţa în teritoriu subunităţi
fără personalitate juridică.
CAPITOLUL VII
Organele de conducere
Art. 14. - Conducerea INSEROM Bucureşti se asigură prin directorul general, care se numeşte prin ordin al minis- trului lucrărilor publice şi amenajării teritoriului, în condiţiile legii.
Art. 15. - Atribuţiile, răspunderile şi competenţele direc- torului general sunt următoarele:
- propune spre aprobare Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului structura organizatorică a INSEROM Bucureşti, numărul de posturi şi statul de funcţii pe compartimentele componente, precum şi înfiinţarea sau desfiinţarea subunităţilor teritoriale fără personalitate juridică;
- stabileşte structura şi conducerea, limitele de compe- tenţă, precum şi împuternicirile compartimentelor din com- ponenţa INSEROM Bucureşti;
- aprobă regulamentul de ordine interioară şi regula- mentul de organizare şi funcţionare pentru subunităţile fără personalitate juridică ale INSEROM Bucureşti;
- analizează şi adoptă programele de activitate şi de dezvoltare pe termen scurt, mediu şi lung;
- decide cu privire la investiţiile ce urmează a fi reali- zate conform programelor de dezvoltare adoptate, care se finanţează din surse proprii sau din alte surse legal consti- tuite, potrivit reglementărilor în vigoare;
- aprobă lucrările de investiţii, potrivit competenţelor sale;
- examinează şi propune spre aprobare Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului bugetul de veni- turi şi cheltuieli al INSEROM Bucureşti;
- examinează şi aprobă bilanţul contabil, pentru a fi depus la Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului;
- răspunde de administrarea legală şi eficientă a bunu- rilor aflate în administrarea INSEROM Bucureşti;
- propune spre aprobare Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului înstrăinarea bunurilor, în conformi- tate cu dispoziţiile legale;
- stabileşte măsuri de respectare a disciplinei tehnolo- gice, a protecţiei şi securităţii muncii şi a mediului;
- ia măsuri, potrivit legii, pentru stabilirea răspunderii materiale şi disciplinare a personalului şi pentru prevenirea pagubelor;
- rezolvă problemele de muncă şi pe cele sociale;
- aprobă încheierea contractelor; aprobă metodologiile de negociere şi decontare cu beneficiarii;
- aprobă programul de publicaţii proprii;
- conduce activitatea curentă şi reprezintă INSEROM Bucureşti în relaţiile cu organele statului, cu persoane fizice şi juridice din ţară şi din străinătate;
- repartizează sarcinile pe compartimentele compo- nente, asigurând realizarea activităţii în condiţii de eficienţă;
- asigură măsurile necesare pentru paza şi protecţia bunurilor, respectarea ordinii şi disciplinei;
- stabileşte măsurile necesare privind răspunderile şi competenţele pe niveluri ierarhice şi structuri organizatorice, precum şi relaţiile dintre acestea;
- angajează, prin semnătură, INSEROM Bucureşti în raporturile cu terţii;
- asigură elaborarea şi aplicarea strategiei de dezvol- tare a INSEROM Bucureşti;
- numeşte şi revocă personalul de conducere pe func- ţii (directori, şefi de secţii şi laboratoare, şefi de servicii şi birouri funcţionale);
- asigură elaborarea şi aplicarea documentelor: regula- ment de organizare şi funcţionare pentru compartimentele componente, regulament de ordine interioară, organigrama institutului şi statul său de funcţii;
- poate da mandat pentru delegare de atribuţii execu- tive, pe perioadă determinată;
- recompensează, în condiţiile legii, personalul INSEROM Bucureşti;
- emite decizii pentru stabilirea răspunderii materiale şi disciplinare a personalului INSEROM Bucureşti;
- aprobă orice alte acţiuni privind activitatea INSEROM Bucureşti, cu excepţia celor date în competenţa altor organe, potrivit legii.
Art. 16. - Pentru luarea unor decizii complexe, directo- rul general poate atrage în activitatea de analiză consultanţi specialişti din afara INSEROM Bucureşti. Activitatea aces- tora este compensată material, conform legii.
Art. 17. - Conducerea INSEROM Bucureşti, în primele două luni de la încheierea exerciţiului financiar, prezintă Ministerului Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului un raport asupra activităţii institutului în anul precedent şi asu- pra programului de activitate pentru anul în curs.
CAPITOLUL VIII
Angajarea, promovarea şi salarizarea personalului
Art. 18. - Personalul INSEROM Bucureşti este angajat sau concediat de către directorul general, în condiţiile legii. Art. 19. - Încadrarea şi promovarea personalului se fac prin concurs, în limita numărului de posturi aprobat, la soli- citarea compartimentelor, cu aprobarea directorului general. Art. 20. - Nivelul salariilor pentru personalul INSEROM Bucureşti, pe funcţii şi categorii de personal, sporurile şi
adaosurile se stabilesc potrivit legii.
CAPITOLUL IX
Bugetul de venituri şi cheltuieli, relaţiile financiare, sursele de venituri
Art. 21. - INSEROM Bucureşti întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil, conform legii. Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobă de către Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului. Bilanţul contabil se întocmeşte pe formularele şi la terme- nele prevăzute de lege şi se depune la Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului.
Art. 22. - INSEROM Bucureşti trebuie să acopere, cu veniturile provenite din activitatea sa, toate cheltuielile efec- tuate. Disponibilităţile existente la sfârşitul anului se repor- tează în anul următor, fiind utilizate în acelaşi scop.
Art. 23. - Principalele surse de venituri ale INSEROM Bucureşti sunt următoarele:
- din servicii:
• cercetare documentară pentru persoane fizice şi juridice (informaţii tehnice, ştiinţifice, economice şi statis- tice);
• oportunităţi de afaceri şi îndrumare legislativă pentru participare pe terţe pieţe;
• implementarea sistemelor informatice şi asistenţă tehnică în domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii;
• asistenţă şi consultanţă managerială-audit (atestarea
-elaborarea studiilor de fezabilitate, expertize, organizare, marketing) în domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii;
- din editarea şi vânzarea unor publicaţii periodice, cu subiecte de interes pentru piaţa construcţiilor;
- din vânzarea unor normative elaborate prin sisteme informatice;
- din vânzarea, către consiliile locale, a unor materiale sintetizate sub formă de pliante, în sprijinul serviciilor publice de educaţie civică în domeniile amenajarea terito- riului, urbanism, lucrări publice şi construcţii;
- din vânzarea unor broşuri şi pliante conţinând infor- maţii utile din reglementările legale în domeniile amenajarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii, pentru administraţia publică locală şi agenţii economici;
- din vânzarea unor anuare agenţi-parteneri, capacităţi disponibile şi preţuri-tarife;
- din fondul de 0,7% privind elaborarea reglementărilor tehnice şi controlul calităţii lucrărilor de construcţii (art. 40 din Legea nr. 10/1995) pentru: elaborarea (achiziţia) şi implementarea instrumentelor informatice generalizabile necesare sistemului de statistică a construcţiilor şi a altora asemănătoare ce reprezintă cadrul normativ unitar în apli- carea uniformă a reglementărilor în vigoare;
- din colaborarea cu producătorii de aplicaţii informa- tice generalizabile, pentru aplicarea acestora în suportul naţional de informare publică în domeniile amenajarea teri- toriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii;
- din fonduri de cercetare, atribuite pentru sistemele informatice (elaborare-achiziţie, experimentare-pilot) ale suportului naţional de informare publică în domeniile ame- najarea teritoriului, urbanism, lucrări publice şi construcţii;
- din sponsorizarea cu mijloace materiale şi băneşti, cu titlu gratuit, de către persoane fizice şi juridice, care se uti- lizează potrivit legii;
- din programe de asistenţă externă, financiară şi dotare tehnică.
CAPITOLUL X
Desfăşurarea activităţii, relaţiile comerciale
Art. 24. - Relaţiile comerciale ale INSEROM Bucureşti se desfăşoară pe bază de contracte, încheiate în formă scrisă, guvernate de principiul libertăţii contractuale.
Art. 25. - INSEROM Bucureşti poate încheia contracte direct cu întreprinzători din ţară şi din străinătate, în condi- ţiile legii.
Art. 26. - Pentru realizarea contractelor, INSEROM Bucureşti poate angaja colaboratori, persoane fizice sau juridice, în condiţiile legii.
Art. 27. - INSEROM Bucureşti practică, în raporturile cu terţii, preţuri decurgând din acţiunea conjugată a cererii şi ofertei.
În raporturile cu serviciile publice, pentru bunurile furni- zate, INSEROM Bucureşti practică tarife şi preţuri aprobate de Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului. Art. 28. - Litigiile INSEROM Bucureşti cu persoane fizice sau juridice sunt de competenţa instanţelor judecăto-
reşti de drept comun din România.
Litigiile născute din raporturile contractuale dintre INSEROM Bucureşti şi persoanele fizice sau juridice române se pot soluţiona şi prin arbitraj, potrivit legii.
Art. 29. - INSEROM Bucureşti este obligat să îşi des- făşoare activitatea cu respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia mediului înconjurător.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 30. - Prevederile prezentului regulament se com- pletează şi se actualizează potrivit reglementărilor legale în vigoare.