ANEXĂ din 5 martie 2014

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 02/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL MEDIULUI SI SCHIMBARILOR CLIMATICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 193 bis din 19 martie 2014
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulINLOCUIESTE PEORDIN 464 21/04/2009 ANEXA 1
ActulMODIFICA PEORDIN 464 21/04/2009 ANEXA 1
ActulINLOCUIESTE PENORMA 21/04/2009
ActulMODIFICA PENORMA 21/04/2009
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 256 05/03/2014
ActulINLOCUIESTE PEORDIN 464 21/04/2009 ANEXA 1
ActulMODIFICA PEORDIN 464 21/04/2009 ANEXA 1
ActulINLOCUIESTE PENORMA 21/04/2009
ActulMODIFICA PENORMA 21/04/2009
ART. 1REFERIRE LALEGE 265 29/06/2006
ART. 1REFERIRE LAOUG 195 22/12/2005
ART. 3REFERIRE LAHG 804 25/07/2007
ART. 16REFERIRE LAOUG 68 28/06/2007
ANEXA 8REFERIRE LAHG 804 25/07/2007
ANEXA 8REFERIRE LALEGE 92 18/03/2003
ANEXA 8REFERIRE LACONVENTIE 17/03/1992
ANEXA 10REFERIRE LAOG 2 12/07/2001
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulCONTINUT DEORDIN 256 05/03/2014





Notă
Conținută de ORDINUL nr. 256 din 5 martie 2014, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 193 din 19 martie 2014.

Norme tehnice privind organizarea și desfășurarea activităților
de inspecție și control în domeniul protecției mediului
 + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezentele norme tehnice sunt elaborate în conformitate cu Recomandarea Parlamentului și Consiliului European din 4 aprilie 2001 – Recomandarea 2001/331/CE privind criteriile minime pentru inspecțiile de mediu în statele membre și cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 2Garda Națională de Mediu, denumită în continuare GNM, are atribuții în aplicarea politicii Guvernului în materia prevenirii, constatării și sancționării încălcării prevederilor legale privind protecția mediului.
 + 
Capitolul IIDefiniții + 
Articolul 3În înțelesul prezentelor norme tehnice, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:1.accident major – producerea unei emisii importante de substanță, a unui incendiu sau a unei explozii, care rezultă dintr-un proces necontrolat în cursul exploatării oricărui amplasament, care intră sub incidența obligațiilor Hotărârii Guvernului nr. 804/2007 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase și care conduce la apariția imediată sau întârziată a unor pericole grave asupra sănătății oamenilor și/sau asupra mediului, în interiorul s-au în exteriorul amplasamentului, și în care sunt implicate una sau mai multe substanțe periculoase;2.acte de reglementare -aviz de mediu, acord de mediu, aviz de gospodărire a apelor, aviz Natura 2000, autorizație de mediu, autorizație integrată de mediu, autorizație/notificare de gospodărire a apelor, autorizație privind emisiile de gaze cu efect de seră, autorizație privind activități cu organisme modificate genetic;3.autoritate competentă pentru protecția mediului – autoritatea publică centrală pentru protecția mediului, Agenția Națională pentru Protecția Mediului sau agențiile județene pentru protecția mediului, Administrația Rezervației Biosferei "Delta Dunării", precum și Garda Națională de Mediu și structurile subordonate acesteia;4.autoritate competentă de control și inspecție în domeniul protecției mediului – Garda Națională de Mediu – Comisariatul General și structurile subordonate acesteia;5.avarie/incident – eveniment care nu generează consecințe majore asupra sănătății populației și/sau asupra mediului, dar care are potențial să producă un accident major; eveniment care afectează funcționarea/desfășurarea normală a unei instalații/activități care cauzează emisii necontrolate de poluanți în mediu;6.cea mai bună opțiune profesională – decizia de cea mai înaltă calitate, luată de comisarul de mediu în urma analizării tuturor informațiilor disponibile și relevante pentru un anumit subiect;7.cele mai bune tehnici disponibile – stadiul de dezvoltare cel mai avansat și eficient, înregistrat în dezvoltarea unei activități și a modurilor de exploatare, care demonstrează posibilitatea practică de a constitui referința pentru stabilirea valorilor limită de emisie în scopul prevenirii poluării, iar în cazul în care acest fapt nu este posibil, pentru a reduce, în ansamblu, emisiile și impactul asupra mediului în întregul său;8.criterii minime pentru inspecțiile de mediu – cele prevăzute în Recomandarea Parlamentului și Consiliului European din 4 aprilie 2001 cu privire la criteriile minime pentru inspecțiile de mediu în cadrul statelor membre (2001/331/CE);9.fond general de timp (FGT) – suma orelor lucrătoare dintr-un an, calculate pentru toți comisarii, din care se scad orele aferente zilelor de concediu de odihnă și a sărbătorilor legale;10.monitorizarea mediului – supravegherea, prognozarea, avertizarea și intervenția în vederea evaluării sistematice a dinamicii caracteristicilor calitative ale factorilor de mediu, în scopul cunoașterii stării de calitate și a semnificației ecologice a acestora, a evoluției și implicațiilor sociale ale schimbărilor produse, urmate de măsuri care se impun;11.nota de constatare – act tehnico juridic elaborat de către comisari în urma unei inspecții neplanificate , în care sunt consemnate toate informațiile relevante obținute ca urmare a controlului, constatarea contravențiilor, inclusiv măsurile ce se impun a fi realizate, în cazul constatării unor neconformități;12.obiective controlate – toate unitățile industriale, economice și sociale a căror activitate are impact asupra factorilor de mediu și care se supun procedurii de reglementare din punct de vedere al protecției mediului conform normelor legale în vigoare;13.performanța de mediu – rezultatele cuantificabile ale acțiunilor unor titulari de obiective controlate, de identificare și rezolvare a problemelor proprii de mediu, în vederea atingerii obiectivelor și responsabilităților în domeniul protecției mediului stabilite de autoritatea centrală pentru protecția mediului și de organul central de specialitate pentru control și inspecție privind protecția mediului;14.plan anual general de activități – document elaborat de GNM – CG pe baza planurilor anuale de activități ale structurilor teritoriale, care cuprinde sinteza activităților propuse a se desfășura pe perioada unui an.15.poluare accidentală – orice alterare a caracteristicilor fizice, chimice, biologice sau bacteriologice ale factorilor de mediu, produsă prin accident, avarie sau alta cauză asemănătoare, ca urmare a unei erori, omisiuni, neglijențe ori calamități naturale;16.raport de inspecție – act tehnico juridic elaborat de către comisarii de mediu, obligatoriu în cazul controalelor planificate, în care sunt consemnate toate informațiile relevante obținute ca urmare a controlului, constatarea contravențiilor, inclusiv măsurile ce se impun a fi realizate, în cazul constatării unor neconformări;17.registrul obiectivelor controlate – lista tuturor obiectivelor controlate clasificate conform analizei de risc, existente pe teritoriul de competență al GNM și al structurilor acesteia;18.sistem de management de mediu – componentă a sistemului de management general, care include structura organizatorică, activitățile de planificare, responsabilitățile, practicile, procedurile, procesele și resursele pentru elaborarea, aplicarea, realizarea, analizarea și menținerea politicii de mediu;19.titular al obiectivului controlat – persoană fizică sau juridică care deține cu orice titlu sau administrează obiectivul controlat.
 + 
Capitolul IIIPrevederi generale + 
Articolul 4Inspecția de mediu este exercitată de comisarii din structurile GNM și este obligatorie pentru obiectivele cu impact asupra mediului pentru verificarea conformării la normele legale de mediu, în vigoare. + 
Articolul 5(1)Inspecția de mediu se realizează atât în perioada de execuție și punere în funcțiune a unui obiectiv, cât și pe întreaga durată de funcționare a acestuia.(2)Pentru obiectivele care au desfășurat activități generatoare de impact asupra mediului, activitatea de inspecție este obligatorie și în perioada ulterioară închiderii acestor obiective, în vederea urmăririi realizării de către titulari sau lichidatori judiciari a obligațiilor ce le revin privind refacerea calității mediului în zona de impact a activității respective.
 + 
Articolul 6Activitatea de inspecție se realizează cu periodicitate și fond de timp diferite de la un obiectiv la altul, periodicitate rezultată din evaluarea impactului produs asupra mediului și a performanțelor de mediu ale obiectivului. + 
Articolul 7(1)Inspecția de mediu se realizează potrivit unei planificări care acoperă întreg teritoriul pe care acționează GNM.(2)Planurile anuale de activități sunt puse la dispoziția publicului pentru consultare, conform legislației în vigoare, privind accesul publicului la informația de mediu.
 + 
Capitolul IVDomeniul de aplicare + 
Articolul 8Inspecția de mediu se realizează la următoarele obiective:(1)Obiective noi: – pe toată durata execuției obiectivului și până la punerea în funcțiune a acestuia, în vederea verificării respectării condițiilor legale în domeniu.(2)Obiective existente:a)la obiectivele în funcțiune care nu dețin autorizație/autorizație integrată de mediu, inspecția se desfășoară pentru impunerea autorizării din punct de vedere al protecției mediului, și pentru aplicarea prevederilor legale privind interzicerea desfășurării activității până la obținerea autorizației/autorizației integrate de mediu;b)la obiectivele în funcțiune care dețin autorizație/autorizație integrată de mediu, inspecția se desfășoară pe întreaga durată de funcționare a obiectivului;c)la obiectivele în funcțiune autorizate cu program de conformare/ plan de acțiuni, inspecția se desfășoară în vederea urmăririi realizării măsurilor stabilite la termenele prevăzute în acest program/plan;d)la încetarea activităților generatoare de impact asupra mediului, inspecția se desfășoară în vederea urmăririi realizării măsurilor impuse de către autoritatea competentă de protecția mediului;e)la obiective în funcțiune care nu necesită acte de reglementare din punct de vedere al protecției mediului pentru verificarea conformării la normele legale de mediu în vigoare.
 + 
Articolul 9(1)Comisariatele județene, Comisariatul Municipiului București și Serviciul Controlul Rezervației Biosferei Delta Dunării elaborează registrele obiectivelor controlate de pe teritoriul de competență.(2)Registrele obiectivelor controlate, elaborate separat atât pentru domeniul controlul poluării cât și pentru domeniul controlul biodiversității, biosecurității și ariilor protejate, se actualizează anual.(3)La nivel național se instituie Registrul național al obiectivelor controlate, ca bază de date gestionată și reactualizată periodic de Comisariatul General al GNM pe baza registrelor județene ale obiectivelor controlate.(4)La înscrierea în registre a obiectivelor controlate, se consemnează clasa de risc prevăzută la art.18 alin. (2).(5)Modelul și conținutul Registrului județean/național al obiectivelor controlate este prevăzut în anexa nr.1 la prezentele norme.(6)Clasificarea obiectivelor controlate conform prevederilor de mai sus se poate modifica ținându-se cont de schimbările survenite în specificul activității obiectivelor controlate și de modificările legislative în domeniul protecției mediului.
 + 
Capitolul VPlanificarea activității + 
Articolul 10Activitățile GNM sunt planificate pentru un an și se concretizează într-un plan anual de activități structurat după cum urmează:a)analiza diagnostic a activității;b)obiective propuse;c)plan de acțiuni;d)plan de inspecții;e)buget.
 + 
Articolul 11(1)Elaborarea Planului anual de activități, se va realiza de către comisariatele teritoriale ale GNM, după modelul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme și vor fi transmise spre aprobare către Comisariatul General cel mai târziu până la data de 30 noiembrie a anului în curs pentru anul următor, spre verificare și aprobare.(2)Comisariatul General al GNM transmite comisariatelor teritoriale planurile anuale de activități aprobate, până cel târziu 20 decembrie a anului în curs pentru anul următor.(3)Comisariatul General al GNM elaborează Planul anual general de activități și îl propune spre aprobare Ministrului Mediului și Schimbărilor Climatice.(4)Planul anual de activități se elaborează cu respectarea următoarelor principii:a)implementarea și monitorizarea obiectivelor stabilite prin strategiile naționale, regionale, locale precum și prin planurile de acțiuni naționale, regionale, locale în domeniul protecției mediului;b)respectarea cerințelor legale din domeniul protecției mediului;c)evaluarea generală a problemelor majore de protecția mediului existente pe teritoriul controlat, o apreciere generală a gradului de conformare a obiectivelor controlate cu cerințele legislației în domeniu în zona de competență și o apreciere generală a modului de îndeplinire a cerințelor legislației de mediu de către obiectivele controlate;d)clasificarea obiectivelor din Registrul național al obiectivelor controlate;e)utilizarea datelor și informațiilor rezultate din activitățile de inspecție anterioare;f)identificarea de obiective noi care pot fi incluse în planurile de inspecție viitoare.
 + 
Articolul 12În elaborarea Proiectelor Planurilor de inspecție se ia în considerare obiectul de activitate al titularilor obiectivelor controlate, asigurându-se prioritate controalelor acelor activități care cad sub incidența acquis-ului comunitar de mediu. În elaborarea acestui Proiect de Plan se vor lua, de asemenea, în considerare impactul asupra mediului a emisiilor de poluanți rezultați din activitățile acestora, informațiile disponibile în legătură cu amplasamentele și obiectivele controlate, existente în raportările titularilor de obiectiv către diverse autorități și/sau în acte de control încheiate de alte autorități, datele de monitoring al calității elementelor de mediu, informațiile din rapoartele privind evaluarea impactului asupra mediului, bilanțurile de mediu, studiile de evaluarea riscului, datele referitoare la sistemul de management și audit de mediu, datele referitoare la cele mai bune tehnici disponibile, rapoartele de inspecție anterioare, etc. + 
Articolul 13Planurile de inspecții îndeplinesc următoarele condiții minime:a)să acopere întreg teritoriul controlat;b)să conțină toate obiectivele controlate;c)să acopere fondul general de timp;d)să conțină programarea inspecțiilor, precizându-se numărul și frecvența acestora;e)să programeze fondul de timp necesar pentru inspecțiile de mediu neplanificate.
 + 
Articolul 14Planurile de inspecții cuprind:a)registrul obiectivelor controlate actualizat;b)lista obiectivelor controlate la care se planifică inspecții de mediu prevăzută în anexa nr. 3 la prezentele norme;c)centralizatorul Planului de inspecții, prevăzut în anexa nr. 4, completat la coloana "Propus".
 + 
Capitolul VITipuri de inspecții + 
Articolul 15Inspecția de mediu este o activitate care cuprinde:a)verificarea conformării obiectivelor cu cerințele legislației de protecția mediului și prevederile din legislația specifică produselor chimice;b)verificarea conformării obiectivelor cu prevederile din actele de reglementare;c)constatarea faptelor ce conduc la degradarea factorilor de mediu, la obiectivele, care pot determina inspecții viitoare, inclusiv la emiterea, revizuirea, suspendarea sau anularea actelor de reglementare, sau aplicarea de sancțiuni, după caz;d)constatarea unei amenințări iminente, cu producerea unui prejudiciu asupra mediului sau a unui prejudiciu deja produs, precum și pentru identificarea operatorului responsabil. + 
Articolul 16(1)Inspecțiile de mediu pot fi:a)planificate, realizate la obiectivele cuprinse în Registrele obiectivelor controlate, pentru verificarea gradului de conformare al acestora la legislația de protecția mediului, la legislația specifică produselor chimice, directivei SEVESO II și III și la actele de reglementare deținute dar și inspecții tematice pentru verificarea gradului de conformare al obiectivelor cu legislația dintr-un anumit sector al protecției mediului sau al produselor chimice, care se desfășoară după o metodologie și pe o perioadă de timp prestabilite, conform planului de inspecții;b)neplanificate.(2)Inspecțiile de mediu neplanificate pot fi:a)inspecții pentru verificarea modului de respectare a condițiilor impuse în actele de reglementare;b)inspecții în urma autosesizării GNM – în scopul verificării și stopării neconformităților constatate și aplicarea sancțiunilor contravenționale, după caz;c)inspecții pentru soluționarea sesizărilor/petițiilor, realizate la toate tipurile de obiective și/sau activități, pentru verificarea problemelor semnalate și impunerea de măsuri pentru stoparea acțiunilor care au condus la neconformități cu cerințele legale;d)inspecții pentru investigarea unor incidente sau accidente care au avut un impact semnificativ asupra mediului – inspecții realizate la toate tipurile de obiective în cazul producerii unor avarii, incidente, poluări accidentale sau accidente majore;e)inspecții dispuse de Comisariatul General sau Autoritatea Centrală pentru Protecția Mediului – inspecții care se desfășoară după o metodologie și pe o perioadă de timp prestabilite;f)inspecții pentru verificarea legalității emiterii actelor de reglementare – inspecții la autoritățile care emit acte de reglementare și la obiectivele care necesită reglementarea din punct de vedere al protecției mediului și pentru care au fost eliberate acte de reglementare, pentru a verifica dacă au fost respectate normele legale;g)inspecții la obiective noi – inspecții rezultate în urma identificării unor obiective cu impact asupra mediului ce nu sunt înregistrate în registrul obiectivelor controlate și care presupune verificarea gradului de conformare cu legislația în domeniul protecției mediului sau cu legislația în domeniul produselor chimice și includerea în Registrul obiectivelor controlate;h)inspecții pentru verificarea realizării măsurilor impuse – inspecții efectuate pentru verificarea, la termenele scadente, a măsurilor stabilite la controalele anterioare, precum și pentru respectarea dispoziției de suspendare/anulare a actelor de reglementare;i)inspecții cu alte autorități – inspecții comune realizate ca urmare a solicitării GNM sau a altor autorități.(3)Inspecțiile de mediu neplanificate prin care se investighează avarii, incidente, poluări accidentale sau accidente majore urmăresc următoarele aspecte:a)clarificarea cauzelor evenimentului și a impactului produs asupra mediului, a responsabilităților privind producerea evenimentului, a consecințelor și, după caz, transmiterea concluziilor altor autorități, în vederea aplicării unor sancțiuni;b)impunerea de măsuri de remediere titularilor obiectivelor sau activităților în cauză, în scopul limitării/eliminării impactului asupra mediului;c)impunerea de măsuri pentru prevenirea unor accidente sau incidente viitoare cu impact negativ asupra mediului;d)aplicarea, după caz, de sancțiuni contravenționale;e)verificarea măsurilor luate de titularul obiectivului sau a activității, pentru limitarea impactului și remediere.(4)În cazul producerii unor poluări accidentale, comisariatul teritorial al GNM va transmite imediat Comisariatului General al GNM Fișa de caracterizare elaborată, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 la prezentele norme, iar în cazurile cu efect transfrontalier se va ține seama și de procedurile stabilite la nivel național.(5)În cazul unei amenințări iminente cu un prejudiciu asupra mediului sau a unui prejudiciu deja produs, comisariatul teritorial al GNM sprijină agențiile județene pentru protecția mediului în stabilirea măsurilor de prevenire și reparatorii, conform prevederilor Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 68/2007 privind răspunderea de mediu cu referire la prevenirea și repararea prejudiciului asupra mediului, cu modificările și completările ulterioare.(6)În cazul accidentelor majore, comisariatul teritorial al GNM va informa imediat Comisariatul General al GNM și va transmite datele preliminare referitoare la accident, conform prevederilor capitolului I din raportul de informare prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme.(7)După finalizarea investigării accidentului, comisariatul teritorial al GNM împreună cu ISUJ va transmite Comisariatului General al GNM, raportul de informare completat, conform prevederilor Capitolului I și Capitolului II din anexa nr. 6 la prezentele norme. + 
Articolul 17Inspecțiile de mediu planificate se derulează cu o anumită frecvență conform clasei de risc a obiectivului, ținându-se cont de recomandările și cerințele din legislația de mediu, legislația specifică produselor chimice și în concordanță cu cerințele de utilizare eficientă a resurselor financiare și umane disponibile. + 
Articolul 18(1)Obiectivele cuprinse în Registrele obiectivelor se clasifică, pentru fiecare obiectiv în parte, ținându-se cont de impactul obiectivului asupra factorilor de mediu și performanța operatorului, după o procedură ce va fi stabilită prin Decizie a Comisarului general. Procedura va putea fi actualizată în baza informațiilor suplimentare obținute pe timpul acțiunilor de inspecție și control.(2)Frecvența inspecțiilor de mediu, stabilită în funcție de clasa de risc în care se încadrează obiectivul, este următoarea:a)clasa A -2 inspecții/an;b)clasa B -1 inspecție/an;c)clasa C -1 inspecție la 2 ani;d)clasa D -1 inspecție la 3 ani.(3)Prin excepție, pentru obiectivele SEVESO se va efectua obligatoriu o inspecție SEVESO pe an, pe lângă inspecțiile rezultate în funcție de clasa de risc.(4)Prin excepție, pentru obiectivele arii protejate se va efectua obligatoriu o inspecție pe an.
 + 
Capitolul VIIEtapele inspecției de mediu + 
Articolul 19Pregătirea inspecției este etapa obligatorie în activitatea de inspecție, necesară pentru asigurarea eficienței inspecției și pentru atingerea scopului acesteia, care cuprinde elaborarea programului inspecției și analiza informațiilor deținute despre obiectivul care urmează a fi inspectat, ceea ce presupune documentarea asupra problematicii inspecției, analiza dosarului de obiectiv, actualizat după fiecare inspecție, analiza legislației de protecția mediului în vigoare aplicabilă în cazul inspecției respective, consultarea literaturii de specialitate, consultarea bazei electronice de date a GNM. + 
Articolul 20Dosarul de obiectiv cuprinde:a)actele de inspecție și control întocmite anterior;b)actele de reglementare emise pentru obiectivul controlat;c)copii ale proceselor verbale de constatare și sancționare;d)buletine de analiză ale calității factorilor de mediu;e)contracte pentru monitorizarea calității factorilor de mediu;f)planuri de urgență internă și externă pentru limitarea efectelor în caz de accidente majore cu impact asupra mediului, după caz;g)planul de încadrare în zonă (amplasarea obiectivului) și planul de situație;h)alte documente relevante privind obiectivul. + 
Articolul 21Programul inspecției de mediu conține:a)obiectivele care sunt verificate, evaluarea conformării cu actele de reglementare și cu măsurile impuse în actele de control anterioare, cu legislația de protecția mediului și/sau legislației specifice produselor chimice verificarea problemelor reclamate în cazul sesizărilor;b)componența echipei de comisari și a sarcinilor acestora;c)fondul de timp alocat realizării inspecției;d)resursele necesare, mijloacele auto, aparatura de analiză, aparat foto, video etc;e)nominalizarea, când este cazul, a altor autorități care participă la control.
 + 
Articolul 22(1)Programul inspecției este elaborat de comisarul de obiectiv sau de responsabilul de echipă și va fi supus spre aprobare comisarului-șef al comisariatului județean respectiv.(2)Responsabilul de echipă este numit de conducătorul comisariatului teritorial al GNM, acesta aprobând sarcinile stabilite de responsabilul echipei și pentru ceilalți membri ai echipei de inspecție.(3)În cazul participării la acțiune și a altor autorități, colaborarea, schimbul de informații și alte aspecte care țin de participarea mai multor autorități se vor desfășura potrivit competențelor legale și protocoalelor/parteneriatelor de colaborare. + 
Articolul 23(1)Formularele de inspecție sunt instrumente utile asigurării unui control operativ și eficient din punctul de vedere al cantității și calității informațiilor obținute.(2)În activitatea de inspecție se utilizează următoarele categorii de formulare de inspecție:a)Raportul de inspecție, al cărui conținut este prezentat în anexa nr. 7 la prezentele norme;b)Raport de inspecție SEVESO II prezentat în anexa nr. 8 la prezentele norme;c)Nota de constatare, al cărei model este prezentat în anexa nr. 9 la prezentele norme;d)Proces-verbal de constatare și sancționare al contravenției;e)Invitația, în cazul în care reprezentanții autorizați ai titularului activității nu sunt prezenți în momentul efectuării controlului;f)Procesul verbal de afișare a procesului verbal de constatare și sancționare al contravenției este prezentat în anexa nr.10;g)actele întocmite cu ocazia participării în cadrul comisiilor de inventariere/distrugere a bunurilor legal confiscate sau intrate potrivit legii, în proprietatea privată a statului. + 
Articolul 24(1)Anunțarea inspecției de mediu la titularul obiectivului controlat este etapa care presupune informarea titularului cu privire la programul inspecției și a personalului angajat al acestuia, solicitat de comisarul de mediu să participe la ședințele de deschidere/închidere și în perioada derulării inspecției. Rolul acestei acțiuni este de a facilita obținerea informațiilor necesare, de a conștientiza persoanele cu diferite responsabilități din cadrul obiectivului controlat și de a crește operativitatea activității de control.(2)Anunțarea inspecției de mediu se va realiza în scris, în cazul inspecțiilor planificate, printr-o notificare, întocmită de comisarul de obiectiv sau de responsabilul de echipă și contrasemnată de conducătorul comisariatului teritorial al GNM, ce va fi comunicată înainte de data și ora programate pentru ședința de deschidere. Transmiterea notificării se va face prin poștă sau fax sau e-mail.(3)În cazul în care titularul obiectivului controlat nu dispune de un laborator propriu pentru automonitorizare, prin notificarea menționată la alin. (2) se solicită, după caz, și participarea laboratorului de analize acreditat/autorizat cu care se realizează automonitorizarea factorilor de mediu, în vederea măsurării concentrațiilor de poluanți emiși în mediu și, în particular, în zona de influență a obiectivului controlat. + 
Articolul 25(1)Inspecția în teren este etapa obligatorie în activitatea de inspecție de mediu.(2)Inspecția în teren se realizează prin următoarele activități:a)vizita amplasamentului, incintelor, dotărilor și instalațiilor deținute de obiectivul controlat;b)verificarea gradului de conformare a obiectivelor cu legislația specifică și actele de reglementare existente;c)urmărirea realizării monitorizării factorilor de mediu conform metodelor standardizate de prelevare și măsurare a concentrațiilor de poluanți;d)evaluarea datelor rezultate din audituri de mediu;e)verificarea modului de exploatare și întreținere a instalațiilor din dotare;f)verificarea rezultatelor automonitorizării calității factorilor de mediu în raport cu prevederile legale;g)verificarea acreditărilor, precum și a recunoașterii metrologice a echipamentului utilizat pentru monitorizarea calității factorilor de mediu;h)verificarea aplicării sistemului de management de mediu la nivelul obiectivului controlat;i)verificarea existenței și implementării planurilor de prevenire și intervenție în cazul producerii unor avarii, incidente, poluări accidentale și/sau accidente majore;j)testarea planului de urgență internă/externă împreună cu ISUJ, după caz;k)verificarea performanțelor de mediu realizate de titularii obiectivelor;l)alte activități stabilite prin norme interne.
 + 
Articolul 26Activitățile specifice care se desfășoară pe parcursul inspecției în teren sunt:a)ședința de deschidere – activitate obligatorie în etapa de inspecție pe teren, necesară pentru informarea titularului obiectivului sau a reprezentantului acestuia asupra tipului de inspecție care urmează să se realizeze și a programului acesteia. În cadrul acestei etape vor fi vizate Ordinele de serviciu, Ordinele de deplasare și va fi completat Registrul unic de control;b)controlul propriu-zis – cuprinde verificarea amplasamentului și a dotărilor obiectivului controlat, a activităților desfășurate în incinta acestuia, intervievarea persoanelor cu responsabilități, controlul documentelor relevante și constatarea neconformităților cu prevederile legale;c)întocmirea actelor de inspecție și control – etapa în care se definitivează controlul. Actele de inspecție vor conține constatările și concluziile comisarilor de mediu, potrivit responsabilităților stabilite prin programul de inspecție, precum și măsurile ce urmează a fi luate pentru îmbunătățirea performanțelor de mediu de către titularul obiectivului controlat. La actul de inspecție se pot anexa și alte documente relevante, cum ar fi buletine de analiză ale calității factorilor de mediu, contracte de prestări servicii, formulare pentru aprobarea transportului deșeurilor periculoase, etc.;d)ședința de închidere – acțiune obligatorie pentru creșterea eficienței inspecției de mediu, prin care se informează titularul obiectivului și/sau reprezentanții desemnați de acesta, asupra constatărilor inspecției și măsurilor stabilite în urma controlului, inclusiv aplicarea de sancțiuni și prezentarea actelor de inspecție și control întocmite în vederea însușirii acestora, sub semnătură, de reprezentanții legali ai obiectivului controlat. + 
Articolul 27Finalizarea inspecției de mediu este etapa finală, ulterioară inspecției în teren, care presupune o activitate la sediul comisariatului GNM desfășurată de comisarul de mediu și care urmărește:a)prezentarea raportului de inspecție/notei de constatare conducătorului comisariatului teritorial al GNM sau comisarului general, după caz. În cazul inspecțiilor de mediu neplanificate pentru verificarea documentației în vederea reglementării obiectivului controlat, desfășurate împreună cu reprezentanții agențiilor județene pentru protecția mediului, un exemplar din raportul de inspecție/notei de constatare va fi comunicat și acestei autorități;b)informarea Comisariatului General al GNM, în cazul sesizării organelor de cercetare penală sau pentru solicitarea de asistență juridică în litigii generate la aplicarea unor sancțiuni titularilor obiectivelor, potrivit procedurii stabilite de Comisariatul General al GNM;c)înregistrarea raportului de inspecție/notei de constatare în Registrul rapoartelor pentru inspecții planificate/neplanificate și includerea actelor de inspecție, buletinelor de analiză și a altor documente care au fost anexate acestuia în dosarul obiectivului controlat;d)înregistrarea rapoartelor de inspecție/notelor de constatare în Registrul rapoartelor pentru inspecții planificate/neplanificate se face în ordinea cronologică a întocmirii acestora. Numărul raportului de inspecție/notei de constatare reprezintă numărul de ordine din registrul corespunzător tipului de inspecție efectuat. Modelul registrelor rapoartelor pentru inspecții planificate/neplanificate este prevăzut în anexa nr. 11 la prezentele norme;e)înregistrarea actului de control în baza electronică de date a GNM.
 + 
Articolul 28Informațiile la care poate avea acces publicul sunt următoarele:a)date referitoare la capacitatea instituțională și la resursele GNM;b)detalii despre atribuțiile GNM și despre performanțele obținute de aceasta în urma activităților desfășurate conform planurilor de activități;c)date generale privind inspecțiile realizate, numărul de vizite în teren, numărul de obiective controlate existente pe tipuri de clasificare, estimarea duratei inspecțiilor în funcție de durata inspecțiilor anterioare la tipurile respective de obiective, măsurile impuse în actele de control întocmite de către comisari;d)date generale privind modul de conformare al obiectivelor cu legislația din domeniul protecției mediului și din legislația specifică produselor chimice;e)un rezumat al acțiunilor și numărul acestora, desfășurate în urma unor sesizări întemeiate în domeniu sau pentru investigarea unor evenimente care au condus la neconformități cu legislația de protecție a mediului. Datele referitoare la sesizările primite se fac publice numai după verificarea aspectelor semnalate;f)o evaluare a eficienței activităților de inspecție realizate și a îndeplinirii planurilor anuale de activități. + 
Articolul 29Documentele la care are acces publicul, persoane fizice sau juridice, asociații/organizații, indiferent de forma de constituire, mass-media sunt:a)Registrul național al obiectivelor controlate rezultat ca urmare a cumulării registrelor județene ale obiectivelor controlate, la sediul Comisariatului General al GNM;b)Planul anual de activitate județean/al Municipiului București/al Rezervației Biosferei Delta Dunării, la sediile comisariatelor județene/al Municipiului București/al Rezervației Biosferei Delta Dunării ale GNM;c)Registrele rapoartelor de inspecție/notelor de constatare, la sediile comisariatelor teritoriale/comisariatului general al GNM.
 + 
Articolul 30Nu se vor pune la dispoziția publicului acele date care ar putea afecta:a)relațiile internaționale, siguranța națională sau securitatea publică;b)cursul justiției, dreptul unei persoane de a beneficia de o judecată dreaptă sau dreptul unei autorități publice de a conduce o anchetă de natură civilă sau penală;c)confidențialitatea informațiilor comerciale și industriale, atunci când aceasta este prevăzută de lege în scopul protejării unui interes economic legitim. În acest context, vor fi făcute publice numai informațiile privind emisiile cu impact semnificativ asupra mediului;d)drepturile de autor.
 + 
Capitolul VIIICriterii de alocare a resurselor pentru activitatea de inspecție + 
Articolul 31(1)În cadrul comisariatelor GNM, alocarea resurselor disponibile se face de către conducătorul comisariatului.(2)Se iau în considerare numărul personalului existent, numărul de ore alocat activității de inspecție și al celorlalte activități, potrivit prevederilor legale privind organizarea și funcționarea GNM.(3)Se iau în considerare toate aspectele privind specialitatea și nivelul de pregătire/ specializare/calificare al comisarilor de mediu din cadrul comisariatelor GNM, precum și fondul general de timp.(4)Fondul de timp necesar activității comisariatelor teritoriale/comisariatului general al GNM pentru realizarea planului de inspecție stă la baza stabilirii fondului de timp pentru fiecare comisar de mediu.(5)Repartizarea obiectivelor controlate comisarilor de mediu se efectuează de către conducătorul comisariatului teritorial/directorul general al direcțiilor de specialitate din cadrul comisariatului general al GNM, ținându-se cont de pregătirea profesională și de specialitatea acestora.(6)În vederea creșterii eficienței activității de inspecție, se recomandă menținerea unui comisar pentru inspectarea unui obiectiv controlat maximum 2 ani, după care se face o nouă repartizare a obiectivelor controlate pe comisarii din cadrul comisariatelor teritoriale ale GNM.(7)Prin excepție la obiectivele de tip SEVESO responsabilul de obiectiv va putea fi menținut pe o perioada mai mare de timp cu posibilitatea ca celălalt comisar din echipă să poată fi înlocuit conform pct(6).(8)Efectuarea inspecțiilor se face numai în echipă de minimum 2 comisari, condusă de un responsabil de echipă. Nominalizarea responsabilului de echipă și stabilirea responsabilităților se fac de către conducătorul comisariatului, în faza de pregătire a inspecției.(9)Comisarii de mediu debutanți din cadrul comisariatelor GNM nu vor avea repartizate obiective din Planul de inspecție, urmând a participa numai la inspecții în echipe de comisari, până la obținerea definitivatului.(10)Inspecțiile tematice, precum și orice altă solicitare dispusă de Comisariatul General al GNM, vor fi efectuate cu prioritate, cu respectarea termenelor menționate.(11)Alocarea fondului general de timp, la nivelul comisariatelor teritoriale ale GNM, se va face astfel:a)minim 80% din fondul general de timp va fi destinat desfășurării inspecțiilor de mediu planificate și neplanificate;b)maxim 20% din fondul general de timp va fi destinat pentru alte activități specifice.
 + 
Capitolul IXRaportarea activității de inspecție + 
Articolul 32(1)Raportarea activității de inspecție desfășurate de comisariatele teritoriale ale GNM se face către Comisariatul General al GNM obligatoriu anual precum și ori de câte ori se solicită.(2)Raportarea anuală cuprinde:a)raportul activității de inspecție și control;b)centralizatorul Planului de inspecție completat la toate rubricile;c)evaluarea planului anual de activități;d)descrierea unor acțiuni eficiente de inspecție care au condus la îmbunătățirea semnificativă a calității factorilor de mediu, opțional;e)propuneri de acțiuni necesare pentru îmbunătățirea activității de inspecție, de exemplu: instruiri ale personalului în domeniul activității de inspecție, elaborarea de ghiduri, manuale și altele asemenea.(3)Raportul anual privind rezultatele activității de inspecție desfășurate de comisariatele teritoriale ale GNM se transmite către Comisariatul General al GNM pentru evaluare până la data de 15 ianuarie a anului următor.(4)Raportarea periodică a activității de inspecție și control desfășurată de comisariatele teritoriale și comisariatul general al GNM va fi aprobată prin decizia Comisarului General.(5)Comisariatul General al Gărzii Naționale de Mediu elaborează sinteze ale activității de inspecție și control desfășurată și le raportează către Ministrul Mediului și Schimbărilor Climatice cu periodicitate stabilită și ori de câte ori se solicită.
 + 
Articolul 33Comisariatul General al GNM întocmește anual un raport al activităților desfășurate.
 + 
Capitolul XValorificarea actelor încheiate în urma acțiunilor de inspecție și control + 
Articolul 34(1)Comisarul de mediu care a aplicat sancțiunea trebuie să se informeze cu privire la achitarea amenzii contravenționale aplicate și dacă, la nivelul organului din care face parte, a fost înregistrată o plângere împotriva procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției întocmit.(2)Dacă amenda nu a fost achitată în termenul legal și procesul verbal de constatare și sancționare a contravenției nu a fost contestat la instanțele competente, comisarul de mediu va transmite procesul verbal de constatare și sancționare a contravenției organelor de specialitate ale unităților administrativ-teritoriale sau unităților subordonate Ministerului Finanțelor Publice – Agenția Națională de Administrare Fiscală în a căror rază teritorială domiciliază contravenientul persoană fizică sau, după caz, își are domiciliul fiscal contravenientul persoană juridică.(3)Termenul de transmitere a procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției spre executare silită este de cel mult 45 zile de la data comunicării acestuia către contravenient. + 
Articolul 35Comisarul de mediu va solicita, prin actul de control, persoanelor fizice și juridice controlate să raporteze la termenul scadent măsurile impuse și modul de realizare. + 
Articolul 36Propunerile de notificare în vederea suspendării acordului de mediu sau autorizației/autorizației integrate de mediu, ca urmare a constatării nerespectării acestora, se vor transmite la autoritatea emitentă în termen de cel mult 15 zile de la constatarea faptei.
 + 
Capitolul XIDispoziții finale + 
Articolul 37Prezentele norme tehnice stabilesc cadrul instituțional, tehnic și metodologic de desfășurare a inspecției de mediu, în scopul eficientizării acțiunii de control și realizării acesteia în mod unitar la toate obiectivele industriale, economice și sociale din România. + 
Articolul 38Anexele nr. 1 – 11 fac parte integrantă din prezentele norme.
 + 
Anexa nr. 1
Conținutul Registrelor obiectivelor controlate, separat atât pentru domeniul controlul poluării
(fără coloana PLAN MANAGEMENT), cât și pentru domeniul controlul biodiversității, biosecurității și ariilor protejate
REGISTRUL OBIECTIVELOR CONTROLATE
Comisariatul ……………..
Aprobat Comisariatul General,
………………………..
ÎN DOMENIUL CONTROLUL POLUĂRII / ÎN DOMENIUL CONTROLUL BIODIVERSITĂȚII,
BIOSECURITĂȚII ȘI ARIILOR PROTEJATE (după caz)

Nr. crt. Numele obiectivului controlat Localizarea/ punct de lucru Profilul de activitate Codul CAEN (*)Tipul instalației/ activității Clasa de risc(**) Stadiul reglementării PLAN MANAGEMENT
A B C D Ai+PA A+PC Ai A S N Ap Sa Ns
... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .... ... ... ... ...
Total (obiective controlate clasificate conform analizei derisc) x x x


Comisar șef,
…………………..
(nume, prenume, semnătura și ștampila)
NOTĂ:(*) Se va completa tipul instalației/activității conform Directivelor europene (IED-IPPC, IED-LCP, depozit deșeuri conform etc).

(**) Clasa de risc rezultată în urma clasificării în funcție de criteriile de impact și performanță. Se va completa cifra 1 în coloana corespunzătoare clasei de risc.Profilul de activitate se va menționa explicit.La coloana "Stadiul Reglementării" se va completa cu cifra 1 în coloana corespunzătoare stadiului de reglementare în care se află obiectivul respectiv, ținându-se seama de următoarele simboluri:– Ai+PA- autorizat integrat cu plan de acțiuni;– A+PC – autorizat cu program de conformare;– Ai – autorizat integrat;– A- autorizat fără program de conformare;– S – în curs de reglementare;– N – neautorizatLa coloana "PLAN MANAGEMENT" se va completa cu cifra 1 în coloana corespunzătoare stadiului în care se află planul de management al ariei protejate, ținându-se seama de următoarele simboluri:– Ap – aprobat– Sa – în curs de aprobare;– Ns – nu a solicitat aprobarea. + 
Anexa nr. 2
Conținutul Planului anual de activități
I.Analiza diagnostic1.Analiza activității anterioareAcest capitol se referă la:– identificarea și prezentarea deficiențelor (problemelor) din perioada anterioară.– identificarea și prezentarea unor informații privind tendințele viitoare de dezvoltare socio-economică a zonei de competență și impactul acestora asupra activității comisariatului.2.Agenda instituției– Prioritizarea problemelor identificate la capitolul anterior– Identificarea și prioritizarea soluțiilorII.ObiectiveTranspunere priorităților din agenda instituției în obiective SMART (Specifice, Măsurabile, Abordabile – pot fi atinse, Realiste, Timp – încadrate în timp).III.Plan de acțiuni1.Se stabilesc acțiunile și măsurile necesare atingerii obiectivelor. Acțiunile se stabilesc pentru fiecare obiectiv în parte și constau în :– Acțiuni pregătitoare;– Acțiuni de implementare (efective);– Acțiuni de monitorizare (periodic) – se verifică eficiența acțiunilor de implementare și se introduce acțiuni corective, după caz;– Acțiuni de evaluare (la finalizarea acțiunilor stabilite pentru atingerea unui obiectiv) – de verificare a îndeplinirii obiectivului.2.Se stabilesc indicatorii de rezultat pentru îndeplinirea obiectivelor și indicatorii de performanță pentru îndeplinirea obiectivelor.3.Se stabilesc resursele umane și materiale necesare îndeplinirii obiectivelor.4.Se stabilesc termenele de realizare a acțiunilor. Termenele trebuie să fie clare și realiste, în sensul că trebuie atinse cu resursele existente.5.Se nominalizează responsabilul/ii pentru îndeplinirea acțiunii respective. + 
Model Plan Acțiuni

Obiective Acțiuni Rezultate așteptate Indicatori Resurse Termen Responsabil Realizat (%)
Financiare Umane

IV.Plan de inspecțiiConținutul este cel stabilit la art. 14.V.BugetBugetul necesar derulării activităților se fundamentează pe baza acțiunilor cuprinse în plan. + 
Anexa nr. 3
Conținutul Listelor obiectivelor controlate, separat atât pentru domeniul controlul
poluării cât și pentru domeniul controlul biodiversității, biosecurității și ariilor protejate
LISTA OBIECTIVELOR CONTROLATE LA
CARE SE PLANIFICĂ INSPECȚII DE MEDIU
Comisariatul …………………….
Aprobat
Comisariatul General,
…………………..
ÎN DOMENIUL CONTROLUL POLUĂRII/ÎN DOMENIUL CONTROLUL BIODIVERSITĂȚII, BIOSECURITĂȚII ȘI ARIILOR PROTEJATE
(după caz)

Nr. crt. Nume obiectiv Localizarea/punct de lucru Profil de activitate Cod CAEN Tipulinstalației/ activității Clasa de risc Nr./an inspecții planificate Timp alocat planificat ore/an
A B C D P-A P-B P-C P-D P-A P-B P-C P-D
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . .
Total (numărul total al obiectivelorcontrolate) x x x x Total A Total B Total C Total D Nr. Total P-A Nr. Total P-B Nr. Total P-C Nr. Total P-D Ore Total P-A Ore Total P-B Ore Total P-C Ore Total P-D


Comisar șef,
…………………..
(nume, prenume, semnătura și ștampila)

 + 
Anexa nr. 4
(Conținut) CENTRALIZATOR PLAN DE INSPECȚIE
pentru 01/01/20….. – 31/12/20…
Comisariatul ………………..
Aprobat,
Comisariatul General,
DATE CENTRALIZATE

ACTIVITATEA Propus Efectuat Procent realizări
C.B.B.A.P(*) C.P.(**) Total C.B.B.A.P(*) C.P. Total C.B.B.A.P(*) C.P. Total
Obiective Total
Tip A
Tip B
Tip C
Tip D
Inspecții (I + II + III) Nr. total
Total ore
I. Inspecții planificate Nr. total
Total ore
Tip A Număr
Ore
Tip B Număr
Ore
Tip C Număr
Ore
Tip D Număr
Ore
Tematice (***) Număr
Ore
II. Inspecții neplanificate Nr. total
Total ore
Inspecții pentru verificarea modului de respectare a condițiilor impuse în actele de reglementare Număr
Ore
Inspecții în urma autosesizării Gărzii Naționale de Mediu Număr
Ore
Inspecții pentru soluționarea sesizărilor/petițiilor Număr
Ore
Inspecții pentru investigarea unor incidente sau accidente care au avut un impact semnificativ asupramediului Număr
Ore
Inspecții dispuse de Comisariatul General. sau Autoritatea Centrala pentru Protecția Mediului Număr
Ore
Inspecții pentru verificarea legalității emiterii actelor de reglementare Număr
Ore
Inspecții la obiective noi Număr
Ore
Inspecții pentru verificarea realizării măsurilor impuse Număr
Ore
Inspecții cu alte autorități Număr
Ore
III. Inspecții SEVESO (**) Număr
Ore
IV. Alte activități Nr. total
Total ore
Accesul publicului la informații Număr
Ore
Participări la procese civile și penale Număr
Ore
ALTE ACTIVITĂȚI (participări la cursuri de pregătire profesională, simpozioane, întocmire de sinteze/raportări către ACPM, participări la procedura de reglementare la solicitarea autorității pentru protecția mediului etc.) Număr
Ore
Fond general de timp (ore)
Numărul de comisari (pentru care s-a constituit FGT)

(*) – Controlul biodiversității, biosecurității și ariilor protejate(**) – Controlul poluării(***) – inspecții planificate tematice pentru verificarea gradului de conformare al obiectivelor cu legislația dintr-un anumit sector al protecției mediului sau al produselor chimice (inclusiv a celor care nu necesita acte de reglementare d.p.d.v. al protecției mediului), care se desfășoară după o metodologie și pe o perioadă de timp prestabilite.
Comisar Șef,
…………………….

 + 
Anexa nr. 5
Fișa de caracterizare în cazul poluărilor
accidentale ale apei, ale aerului și ale solului
Garda Națională de Mediu
Comisariatul ……………….
Nr. înregistrare:
RAPORT DE INFORMARE ÎN CAZUL POLUĂRILOR ACCIDENTALE

Date de localizare exactă a poluării (inclusiv timpul de producere a acestuia) Anul Luna Ziua Ora
Localizarea fenomenului
Cauza producerii poluării (inclusiv tipul poluantului, categoria din care face parte, cantitatea)
Factorii de mediu afectați Aer
Apă
Sol
Alți subiecți
Modul de manifestare a fenomenului (inclusiv rezultatele analizelor – dacă s- au efectuat)
Recoltare probă
Cine a recoltat
Condiții de recoltare
Rezultatul analizelor
Tendința evoluției Creștere Staționare Descreștere
Măsuri luate La sursă De reducere și/sau eliminare a efectelor
Alte informații
Cine completează fișa de informare Numele și prenumele Funcția
Unitatea
Data An Luna Ziua
Semnătura

 + 
Anexa nr. 6
RAPORT DE INFORMARE ÎN CAZUL ACCIDENTELOR MAJORE
Informații care trebuie furnizate în temeiul
articolului 15 alineatul (2) din Directiva 96/82/CE – SEVESO II + 
Capitolul IDESCRIEREA ACCIDENTULUI1.DESCRIEREA ACCIDENTULUIInformații privind locul, data și ora producerii accidentului major, denumirea și tipul unității și informații privind autoritatea raportoare1.1.Data / ora producerii accidentului major:– Data începerii: [ ]– Ora începerii: [ ]– Data finalizării: [ ]– Ora finalizării: [ ]1.2.Denumirea accidentului:O propoziție simplă prin care se explică ce s-a întâmplat sau motivul pentru care se raportează accidentul [ ]1.3.Autoritatea raportoare (confidențial):Denumire și adresă: [ ]1.4.Autoritatea de contact (confidențial):Denumire: [ ]Telefon: [ ]Fax: [ ]Email: [ ]1.5.Tipul accidentului:Bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile:[ ] Accident major[ ] Cvasi-accident[ ] Alte accidente1.6.Temeiul juridic al raportului:Bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile:[ ] Directiva UE Seveso I[ ] Directiva UE Seveso II[ ] OCDE[ ] CEE-ONU[ ] Directiva UE Seveso II și OCDE[ ] Directiva UE Seveso II + CEE-ONU1.7.Statutul Seveso:Bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile:[ ] Articolul 6 (notificare) și articolul 7 (MAPP)[ ] Articolul 9 (Raportul privind securitatea)[ ] necunoscut/nu se aplică1.8.Activitate industrială:Informații privind activitatea industrială a unității, selectate dintr-o listă stabilită în prealabil în baza de date.1.9.Informații despre unitate (confidențial):Denumire:Adresă:1.10.Motivele raportului:[ ] Bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile:[ ] Substanțe implicate: peste 5% din cantitatea prevăzută în coloana 3 din anexa I[ ] Vătămarea persoanelor: >= un deces, >= 6 persoane rănite care necesită spitalizare etc.[ ] Efecte nocive imediate asupra mediului (în conformitate cu anexa VI)[ ] Daune asupra proprietății: la amplasament >2M EUR, în afara amplasamentului > 0,5M EUR[ ] Daune transfrontaliere: accidente transfrontaliere[ ] Relevant pentru experiența acumulat

1.11.Țări vecine afectate:Denumirile țărilor vecine afectate, dacă este cazul, selectate dintr-o listă stabilită în prealabil în baza de date. + 
Capitolul IIRAPORT PRIVIND ACCIDENTUL1.DESCRIEREA ACCIDENTULUIO descriere clară și detaliată a accidentului, indicând tipul de accident, de exemplu deversare, incendiu, explozie etc., precum și ilustrarea circumstanțelor care au condus la acesta, inclusiv informații generale, cum ar fi momentul zilei, condițiile climatice etc., precum și orice alte informații relevante. De asemenea, este necesar să se comunice informații referitoare la ceea ce făceau oamenii (operațiunile desfășurate) și la locul în care se aflau aceștia în momentul accidentului.1.1.Descriere (text liber) [ ]1.2.Accidente care implicăBifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile:[ ] Efecte în lanț[ ] Incidente Natech[ ] Efecte transfrontaliere[ ] Contractori1.3.Accidentul a implicat o deversare?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunea 1.3.1)[ ] Nu (treceți la secțiunea 1.4)1.3.1.Incidente majore / evenimente inițiatoareInformații privind tipul de deversare, făcând deosebire între incidentele majore și evenimentele inițiatoare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] emisie de gaze/vapori/ceață etc. în aer[ ] deversare de fluide pe sol[ ] deversare de fluide în apă[ ] deversare de solide în aer[ ] deversare de solide pe sol[ ] deversare de solide în apă[ ] necunoscut/inaplicabil1.4.Accidentul a implicat un incendiu?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunea 1.4.1)[ ] Nu (treceți la secțiunea 1.5)1.4.1.Incidente majore /evenimente inițiatoareInformații privind tipul de incendiu, făcând deosebire între incidentele majore și evenimentele inițiatoare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] incendiu de mari proporții (conflagration) (un incendiu general)[ ] incendiu tip baltă (pool fire) (acumulare de lichid care arde, limitată sau nelimitată)[ ] jet de flăcări (jet flame) (jet de lichid care arde, izbucnind dintr-un orificiu)[ ] incendiu spontan (flash fire) (nor incandescent de vapori, front de flăcări subsonic)[ ] minge de foc (fireball) [masă care arde și se ridică în aer, adesea după o explozie datorată expansiunii vaporilor unui lichid care fierbe (BLEVE)][ ] necunoscut / nu se aplică1.5.Accidentul a implicat o explozie?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunea 1.5.1)[ ] Nu (treceți la secțiunea 1.6)1.5.1.Incidente majore / evenimente inițiatoareInformații privind tipul de explozie, făcând deosebire între incidentele majore și evenimentele inițiatoare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] explozie cu presiune (ruptura sistemului de presiune)[ ] BLEVE (explozie datorată expansiunii vaporilor unui lichid care fierbe)[ ] explozie cu fază de tranziție rapidă (schimbarea rapidă a stării)[ ] explozie cu reacție foarte mare (de obicei exotermică)[ ] explozie de praf[ ] descompunere explozivă (de material instabil)[ ] VCE (vapour cloud explosion – explozia unui nor de vapori; front de undă supersonică)[ ] necunoscut/nu se aplică1.6.Accidentul a afectat un mod de transport?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunea 1.6.1)[ ] Nu (treceți la secțiunea 1.7)1.6.1.Incidente majore / evenimente inițiatoareInformații privind modul de transport afectat, făcând deosebire între incidentele majore și evenimentele inițiatoare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] rutier[ ] feroviar[ ] pe apă (mare, râu etc.)[ ] aerian1.7.Alt tip de accident, care nu a fost menționat mai sus; detalii. (text liber) [ ]2.DESCRIEREA AMPLASAMENTULUI ȘI A INSTALAȚIEIInformații privind zona în care s-a produs accidentul.2.1.Descrierea amplasamentuluiO descriere generală a activităților industriale care se desfășoară la amplasament [ ]2.2.Descrierea instalației / a unitățiiInformații cu caracter mai specific privind instalația respectivă, inclusiv unele detalii despre sistemul (sistemele) sau componenta(com ponentele) acesteia [ ]2.3.Accidentul a afectat instalațiile de depozitare?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunile 2.3.1 și 2.3.2)[ ] Nu (treceți la secțiunea 2.4)2.3.1.Incidente majore / evenimente inițiatoareInformații privind tipul de depozitare, făcând deosebire între incidentele majore și evenimentele inițiatoare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] asociată distribuției (depozitare în afara amplasamentului fabricii)[ ] asociată procesului (stocare, etc.; la amplasamentul fabricii)2.3.2.Tipul de echipamentInformații privind tipul de echipament defectat (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] container; fără presiune (buncăr, rezervor, tambur, sac etc.)[ ] container; sub presiune (glonț, sferă, cilindru etc.)[ ] container; la o temperatură diferită de cea din mediul înconjurător (congelat sau încălzit)[ ] amplasare liberă (grămadă liberă, stivă etc.; dacă este ambalat sau în cilindri, …)[ ] altele2.4.Accidentul a afectat procesele de transformare?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunile 2.4.1 și 2.4.2)[ ] Nu (treceți la secțiunea 2.5)2.4.1.Incidente majore / evenimente inițiatoareInformații privind tipul de proces, făcând deosebire între incidentele majore și evenimentele inițiatoare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] reacție chimică discontinuă[ ] reacție chimică continuă[ ] acționare electrochimică[ ] acțiuni fizice (amestec, topire cu cristalizare etc.)[ ] generare de energie (ardere de combustibil, etc.)[ ] tratare/utilizare pentru tratare (miros neplăcut, conservare etc.)[ ] activități de eliminare (incinerare, îngropare etc.)[ ] schimbător de căldură (cazan, frigider, bobină de încălzire etc.)[ ] altele2.4.2.Tipul de echipamentInformații privind tipul de echipament defectat (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] vas de reacție; fără presiune[ ] vas de reacție; sub presiune[ ] altele2.5.Accidentul a implicat un transfer?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunile 2.5.1 și 2.5.2)[ ] Nu (treceți la secțiunea 2.6)2.5.1.Incidente majore / evenimente inițiatoareInformații privind tipul de transfer, făcând deosebire între incidentele majore și evenimentele inițiatoare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] activități de încărcare/descărcare (interfețe de transfer)[ ] transfer mecanic (conveioare, etc.)[ ] transfer prin conductă/sistem de conducte[ ] transport auto[ ] altele2.5.2.Tipul de echipamentInformații privind tipul de echipament defectat (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] supape/controale/dispozitive de monitorizare / robinete de golire[ ] sisteme generale de conducte/flanșe[ ] sursă de energie (motor, compresor etc.)[ ] alte echipamente/aparatură/vehicule de transfer[ ] altele2.6.Accidentul a afectat transportul?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunile 2.6.1 și 2.6.2)[ ] Nu (treceți la secțiunea 2.7)2.6.1.Incidente majore / evenimente inițiatoareInformații privind tipul de transport, făcând deosebire între incidentele majore și evenimentele inițiatoare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] ambalare (încărcare în saci, umplerea cilindrilor, umplerea tamburului etc.)[ ] altele2.6.2.Tipul de echipamentInformații privind tipul de echipament defectat (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] mașini/echipamente (pompă, filtru, separator de coloane, malaxor etc.)[ ] sursă de energie (motor, compresor etc.)[ ] altele2.7.Alt tip de echipament care nu a fost menționat mai sus; detalii. (text liber) [ ]3.SUBSTANȚE IMPLICATEO descriere a substanțelor implicate în accident care fie sunt deja notificate, fie trebuie notificate pentru unitate, în temeiul articolului 6, și clasificate în conformitate cu anexa I la directivă. În afară de denumire, de numărul CAS și de estimările privind cantitățile celor mai importante substanțe periculoase implicate (sau potențial implicate), este necesar să se includă orice informații relevante privind caracteristicile acestora, de exemplu dacă sunt sub formă de lichid, pudră etc., și dacă reprezintă "materii prime", "intermediare la amplasament", "produse finisate normale" sau "produse posibil neobișnuite".3.1.Descriere Informații privind substanțele implicate și caracteristicile acestora. [ ]3.2.Clasificarea substanțelorIdentificarea clasificării substanței (substanțelor) selectate dintr-o listă stabilită în prealabil în baza de date, în temeiul anexei I partea 2 din directivă. [ ]3.3.Numărul CAS [ ]3.4.Cantitatea direct implicată (tone) [ ]3.5.Cantitatea potențial implicată (tone) [ ]4.CAUZELE ACCIDENTULUIO descriere detaliată a tipului de eroare (umană, tehnică etc.), a subtipului de eroare, a intervenției, a funcționării defectuoase etc., precum și o indicație a gradului de certitudine în ceea ce privește identificarea cauzelor (analiză preliminară, analiza cauzei principale etc.). De asemenea, este necesar să se facă o distincție clară între cauzele imediate și cele secundare ale unui accident.4.1.Descriere (text liber) [ ]4.2.Accidentul a fost cauzat de nefuncționarea instalației sau a echipamentului?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunea 4.2.1)[ ] Nu (treceți la secțiunea 4.3)4.2.1.Factor determinantInformații privind tipul de instalație sau de echipament implicat (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] nefuncționarea echipamentului – rezervor/container/ recipient[ ] nefuncționarea/funcționarea defectuoasă a componentelor/mașinilor[ ] pierderea controlului asupra procesului coroziune/oboseală[ ] nefuncționarea dispozitivului de instrumentare/control/monitorizare[ ] reacție instabilă[ ] tranziție de fază/reacție neașteptată[ ] blocaj[ ] acumulare electrostatică[ ] altele4.3.Accidentul a fost cauzat de o eroare umană?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunea 4.3.1)[ ] Nu (treceți la secțiunea 4.4)4.3.1.Factor determinantInformații privind tipul de eroare umană (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] eroare a operatorului[ ] starea de sănătate a operatorului (inclusiv boli, intoxicație, deces etc.)[ ] nesupunere intenționată/neîndeplinirea sarcinilor[ ] intervenție rău intenționată[ ] altele4.4.Accidentul a fost cauzat de un eșec în organizare?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunea 4.4.1)[ ] Nu (treceți la secțiunea 4.5)4.4.1.Factor determinantInformații privind tipul de eșec în organizare (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] organizare administrativă inadecvată[ ] probleme de atitudine managerială[ ] proceduri organizate[ ] formare profesională/instruire[ ] supraveghere angajări[ ] analiza procesului[ ] proiectarea instalației/echipamentului/sistemului[ ] dificultăți de utilizare (a unui aparat, sistem etc.)[ ] fabricare/construcție[ ] instalare[ ] izolarea echipamentului/a sistemului[ ] întreținere/reparare[ ] testare/inspectare/înregistrare[ ] altele4.5.Accidentul a fost cauzat de factori externi /defectări externe?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunea 4.5.1)[ ] Nu (treceți la secțiunea 4.6)4.5.1.Factor determinantInformații privind tipul de factori externi/defectări externe (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] organizare administrativă inadecvată[ ] atitudine managerială[ ] evenimente naturale (vreme, temperatură, cutremur etc.)[ ] efect de domino provocat de alt accident[ ] accident în timpul transportului[ ] lovire cu un obiect[ ] defectarea utilităților (curent electric, gaz, apă, abur, aer etc.)[ ] deficiență în ceea ce privește paza/securitatea unității4.6.Alte cauze care nu au fost menționate mai sus; detalii. (text liber) [ ]5.CONSECINȚEO descriere detaliată a consecințelor accidentului care să includă cât mai multe informații (un număr de X persoane rănite, Y% din flora locală distrusă, Z km de râu poluați etc.). Este necesar să se facă o deosebire clară între efectele asupra amplasamentului și cele din afara amplasamentului.5.1.Descriere (text liber) [ ]5.2.Accidentul a avut ca rezultat rănirea persoanelor?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunile 5.2.1, 5.2.2 și 5.2.3)[ ] Nu (treceți la secțiunea 5.3)5.2.1.La amplasament / în afara amplasamentuluiInformații privind locul producerii efectelor (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabilă):[ ] La amplasament[ ] În afara amplasamentului5.2.2.PersoaneInformații privind tipul de daune suferite de persoane, (bifați opțiunea aplicabilă):[ ] Expunere la riscuri[ ] Decese[ ] Răniri[ ] Altele5.2.3.Cantitate / efect pentru fiecare daună selectată (text liber) [ ]5.3.Accidentul a avut ca rezultat daune asupra mediului?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunile 5.3.1, 5.3.2 și 5.3.3)[ ] Nu (treceți la secțiunea 5.4)5.3.1.La amplasament / în afara amplasamentuluiInformații privind locul producerii efectelor (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] La amplasament[ ] În afara amplasamentului5.3.2 Impactul asupra mediuluiInformații privind tipul de impact asupra mediului (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] în interior: dezvoltare urbană[ ] în interior: dezvoltare rurală[ ] în interior: parc/teren comun[ ] în interior: câmpie/pășune/pajiște[ ] în interior: teren arabil/culturi/vii/livezi[ ] în interior: pădure; predominant sau total plantată[ ] în interior: pădure; predominant sau total naturală[ ] în interior: vegetație de câmp/bărăgan/munte[ ] în interior: mlaștină/stufăriș[ ] în apă dulce: rezervor cu apă dulce[ ] în apă dulce: iaz/lac[ ] în apă dulce: apă curgătoare/afluent[ ] apă dulce: râu[ ] la mal: mlaștină sărată/terenuri noroioase[ ] la mal: nisip/dune/depresiunile dintre dune[ ] la mal: plajă cu pietriș[ ] la mal: mal stâncos[ ] în larg: lagună sărată[ ] în larg: estuar[ ] în larg: mare/fundul mării[ ] altele5.3.3.Cantitate / efect pentru fiecare tip de impact selectat (text liber) [ ]5.4.Accidentul a avut ca rezultat pierderi materiale sau deteriorarea instalației?[ ] Da (în caz afirmativ, completați secțiunile 5.4.1, 5.4.2 și 5.4.3)[ ] Nu (treceți la secțiunea 5.5)5.4.1.La amplasament / în afara amplasamentuluiInformații privind locul producerii efectelor (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] La amplasament (pierderi suferite de unitate)[ ] În afara amplasamentului (costuri sociale)5.4.2.Impactul financiarInformații privind tipul de impact financiar (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] pierderi materiale[ ] costuri de intervenție, de curățare, de restaurare[ ] altele5.4.3.Cantitate / efect pentru fiecare tip de impact financiar selectat (text liber) [ ]5.5.Accidentul a avut ca rezultat distrugeri la nivelul comunității?[ ] Da (în caz afirmativ, se completează secțiunile 5.5.1, 5.5.2 și 5.5.3)[ ] Nu (treceți la secțiunea 6)5.5.1.La amplasament / în afara amplasamentuluiInformații privind locul producerii efectelor (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] La amplasament[ ] În afara amplasamentului5.5.2.DistrugeriInformații privind tipul de amplasamente afectate (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] reședințe, hoteluri din apropiere[ ] fabrici, birouri, magazine mici din apropiere[ ] școli, spitale, instituții[ ] alte locuri publice[ ] utilități (gaz, apă, curent electric etc.)[ ] infrastructură (telecomunicații, drumuri, căi ferate, căi navigabile, transport aerian etc.)[ ] altele5.5.3.Cantitate / efect pentru fiecare tip de amplasament selectat (text liber) [ ]6.MĂSURI DE URGENȚĂO descriere a măsurilor de intervenție luate în urma accidentului cu referire la următoarele aspecte: sistemele de la amplasament, servicii externe, adăpostire, evacuare, contaminare, reabilitare și altele. Se vor include detalii privind nivelul, durata, tipul exact de măsuri întreprinse sau avute în vedere, precum și eficacitatea acestora. Se va face o deosebire clară între măsurile aplicate la amplasament și cele aplicate în afara amplasamentului. După caz, se vor furniza în special următoarele informații: numărul și tipul de salvatori implicați și modul în care aceștia au făcut față situației; detalii privind orice fel de monitorizare privind sănătatea sau mediul sau orice fel de restaurare/curățenie specială necesară/realizată . Orice sisteme de siguranță existente în instalație și care nu au împiedicat producerea accidentului se vor descrie în secțiunea 4 (Cauzele accidentului).6.1.Descriere (text liber) [ ]6.2.1.Măsuri de urgențăInformații privind tipul de măsuri (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] Sisteme la amplasament[ ] Servicii externe în afara amplasamentului[ ] Adăpostire[ ] Evacuare[ ] Altele6.2.2.Cantitate / efect pentru fiecare măsură de urgență selectată (text liber) [ ]6.3.1.Măsuri corectiveInformații privind tipul de măsuri (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] Decontaminare[ ] Restaurare[ ] Altele6.3.2.Cantitate / efect pentru fiecare măsură colectivă selectată (text liber) [ ]7.EXPERIENȚA ACUMULATĂO descriere experienței acumulate din punct de vedere practic, organizatoric sau de alt fel, cu privire la prevenirea accidentului sau la reducerea consecințelor. Este necesară furnizarea de informații detaliate referitoare la natura exactă a experienței acumulate, precum și la modul în care a fost pusă în aplicare sau la posibilitatea de a o pune în aplicare în viitor.7.1.Tipul de experiență acumulatăInformații privind tipul de experiență (bifați opțiunea/opțiunile aplicabilă/aplicabile):[ ] cauze – instalație/echipamente[ ] cauze – de natură umană[ ] cauze – de organizare[ ] cauze – externe[ ] măsuri de urgență[ ] altele7.2.Descriere (text liber) [ ]8.SECȚIUNEA ANEXEAceastă secțiune este rezervată anexării de documente: rapoarte, imagini/fotografii, hărți etc., în scopul furnizării unor informații suplimentare care vor putea fi publicate și care ar ajuta la explicarea accidentului.Se anexează fișierele, inclusiv denumirea, mărimea și descrierea acestora.8.1.Descrierea fișierelor (text liber) [ ]9.SECȚIUNE CONFIDENȚIALĂAceastă secțiune este rezervată rapoartelor confidențiale și altor informații care nu vor fi publicate, în conformitate cu articolul 20 din Directiva Seveso II (privind informațiile confidențiale) și cu Directiva 2003/4/CE privind accesul publicului la informațiile despre mediu.Se anexează fișierele, inclusiv denumirea, mărimea și descrierea acestora.9.1.Descriere (text liber) [ ]9.2.Descrierea fișierelor (text liber) [ ]
 + 
Anexa nr. 7
Conținutul Raportului de Inspecție
Programul de inspecție:

MINISTERUL MEDIULUI ȘI SCHIMBĂRILOR CLIMATICE
GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU COMISARIATUL ………………….. RAPORT DE INSPECȚIE Nr. ……./……..
PROGRAM INSPECȚIE Pagina: ../..

1.Operatorul economic inspectat

2.Obiectivele inspecției (probleme ce urmează a fi verificate)3.Documente– analizate la sediul comisariatului județean– necesar a fi analizate la obiectivul controlat4.Comisari5.Resurse necesare (fond de timp, mijloace de transport, aparatură de analiză etc.)6.Colaborări necesare7.Informațiile utile pentru analiza obiectivului controlat
Aprobat,
…………….
Întocmit,
Comisar,
…………….
Operator de date cu caracter personal, înregistrat la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sub nr. 16625

MINISTERUL MEDIULUI ȘI SCHIMBĂRILOR CLIMATICE
GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU COMISARIATUL ………………….. RAPORT DE INSPECȚIE Nr. ……./……..
PAGINA DE GARDĂ Exemplar: Pagina:


Verificat,
……………..

Unitatea inspectată: …………………………………………………………
Perioada inspecției:
Comisari (nume, prenume) (Nr. și data ordinului de serviciu și a ordinului de deplasare)
Echipa de inspecție:
Responsabil de echipă de inspecție:

NOTĂ:Pentru fiecare dintre comisarii participanți la control se vor identifica numărul și data ordinului de serviciu și de deplasare.Perioada inspecției include toate etapele procedurii de inspecție.

MINISTERUL MEDIULUI ȘI SCHIMBĂRILOR CLIMATICE
GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU COMISARIATUL ………………….. RAPORT DE INSPECȚIE Nr. ……./……..
Exemplar: Pagina:
Înregistrare la unitate …………/……………….. Nr. R.U.C. ……/…………

 + 
Secţiunea ADATE DE IDENTIFICARE A INSPECȚIEI

1. Data inspecției: ………………… 2. Durata inspecției: (inclusiv etapa depregătire) ………………. 3. Tipul inspecției: ……..
zi luna an
4. Tipul obiectivului inspectat: ………………….. 5. Cod CAEN: …………………………..
6. Înregistrare în Registrul național al obiectivelor controlate /cod unic de înregistrare:

 + 
Secţiunea BDATE DESPRE UNITATEA INSPECTATĂ

Numele și adresa unității:
Profilul unității:
Numele reprezentantului oficial al unității (inclusiv funcția, telefon, fax): Ora și data intrării în unitate:
Contactat: [ ] Da [ ] Nu Ora și data ieșirii din unitate:
Numele responsabilului cu protecția mediului (inclusiv funcția, telefon, fax):Contactat: [ ] Da [ ] Nu Alte date despre obiectiv:
Numele și funcția persoanei contactate*):

*) Se completează atunci când nici reprezentantul oficial, nici responsabilul cu protecția mediului al unității nu au fost contactați. + 
Secţiunea CASPECTE/ACTIVITĂȚI/ZONE CONTROLATE PE PARCURSUL INSPECȚIEI

[ ]Autorizație/acord /aviz de mediu[ ] Înregistrări/rapoarte[ ] Imisii/emisii[ ] Analiza amplasamentului[ ] Valorificarea resurselor naturale[ ] Efluent/Emisar[ ] Ape subterane[ ] Rețea canalizare[ ] Alimentări cu apă[ ] Programe de intervenție în caz de poluări accidentale și dezastre[ ] Procese tehnologice, operații [ ] Măsurări debite[ ] Management deșeuri[ ] Stații de epurare locală a apelor[ ] Animale în captivitate[ ] Spații depozitare deșeuri[ ] Prevenire poluare[ ] GES[ ] Operare/mentenanță[ ] Măsuri de conservare a habitatelor[ ] Investiții noi de mediu[ ] Recoltare, capturare, achiziție, comercializare floră/faună[ ] Analize în situ[ ] Instalații depoluare gaze [ ] Prelevare probe[ ] Zgomot și vibrații[ ] Program conformare/ Plan de acțiuni[ ] Spații verzi/perdele de protecție, aliniamente[ ] Plan management[ ] Recoltare masă lemnoasă[ ] Reconstrucție ecologică[ ] Zone degradate[ ] Construcții[ ] Managementsubstanțe periculoase[ ] Depozitări de materii prime, produse, intermediari[ ] Conformare REACH[ ] CITES [ ] Sistem management de mediu[ ] Programe de conservare a resurselor[ ] Arii și zone protejate/monumente ale naturii/amenajamente silvice[ ] Analiza realizării măsurilor corective[ ] Laboratoare analiză[ ] Responsabilități/ autorități de mediu[ ] Transporturi[ ] Autorizație, acord, aviz de gospodărire a apelor[ ] Program de automonitorizare[ ] Altele (se menționează activitățile) ……………

 + 
Secţiunea DSUMARUL CONSTATĂRILOR INSPECȚIEI

 + 
Secţiunea EANALIZA REALIZĂRII MĂSURILOR STABILITE ANTERIOR

 + 
Secţiunea FSANCȚIUNI (principale /complementare) ÎN TIMPUL INSPECȚIEI

 + 
Secţiunea GMĂSURI STABILITE

Nr. crt. MĂSURA RESPONSABIL TERMEN DE REALIZARE
1
2

 + 
Secţiunea HNOTA ACORDATĂ OBIECTIVULUI

Impact (de la 1 la 10)
Performanță (de la 1 la 10)

Față de cele constatate, titularul activității declară: ……………….Prezentul raport de inspecție a fost încheiat la ………. în ……… exemplare, din care …….. exemplar(e) pentru autoritatea de control și exemplar(e) pentru titularul activității inspectate.În timpul controlului nu/au fost distruse sau avariate bunuri, documente sau alte valori.

ÎNSUȘIREA CONSTATĂRILOR ȘI MĂSURILOR STABILITE
Directorul unității inspectate Garda Națională de Mediu – Comisariatul General/Județean ……….
Nume/Prenume………………………………………… Semnătura și ștampila unității………………………. Nume/Prenume………………………………………… Legitimație specială de control Nr. ……………….. Semnătura………………………
Responsabil cu protecția mediului înconjurător Nume/Prenume………………………………………… Legitimație specială de control Nr. ……………….. Semnătura………………………
Nume/Prenume………………………………………… Semnătura………………………. Nume/Prenume………………………………………… Legitimație specială de control Nr. ……………….. Semnătura………………………

 + 
INSTRUCȚIUNI DE COMPLETARE A FORMULARULUI + 
Secţiunea ADATE DE IDENTIFICARE ALE INSPECȚIEI1.Data inspecției:Se completează data (zi, luna an) la care a început inspecția în teren.2.Durata inspecției:Se completează numărul de ore afectat tuturor etapelor inspecției (pregătirea, inspecția în teren și faza finală), inclusiv timpul necesar deplasării la obiectivul controlat.3.Tipul inspecției:Se folosește unul din codurile de mai jos pentru a descrie inspecția:● Inspecție planificată:– [P-A/B/C/D]– [P-T] Inspecții tematice● Inspecții neplanificate:– [N-C] Inspecții pentru verificarea modului de respectare a condițiilor impuse în actele de reglementare:– [N-AS] Inspecții în urma autosesizării Gărzii Naționale de Mediu:– [N-S] Inspecții pentru rezolvarea unor reclamații:– [N-PA] Inspecții pentru investigarea unor accidente sau incidente cu impact asupra mediului:– [N-CG/ACPM] Inspecții dispuse de CG/ACPM:– [N-R] Inspecții pentru emiterea, prelungirea sau revizuirea actelor de reglementare:– [N-VM] inspecții pentru verificarea realizării măsurilor impuse– [N-A] Inspecții cu alte autorități:– [n-on] Pentru identificarea de obiective noi:4.Tipul obiectivului inspectat:Se va completa unul din codurile:● [A] – clasa de risc A● [B] – clasa de risc B● [C] – clasa de risc C● [D] – clasa de risc DCelelalte puncte ale secțiunii sunt explicite.

 + 
Secţiunea BDATE DESPRE UNITATEA INSPECTATĂAceastă secțiune este explicativă, cu excepția rubricii "Alte date despre instalație" care poate include alte informații generale noi care nu se găsesc în dosarul de obiectiv. + 
Secţiunea CASPECTE/ACTIVITĂȚI/ZONE CONTROLATE PE PARCURSUL INSPECȚIEISe marchează numai aspectele/activitățile/zonele vizitate sau despre care s-au cules informații pe parcursul inspecției. + 
Secţiunea DSUMARUL CONSTATĂRILOR INSPECȚIEISe face un scurt sumar al constatărilor inspecției. Acesta va trebui să conțină deficiențele observate, formulate cât mai clar și mai concis. Se poate face referire la eventuale documente anexate raportului de inspecție, respectiv buletine de analiză, schițe privind amplasamentul/tehnologiile instalațiilor, sau alte documente/aspecte relevanteSe pot include sau anexa și constatări referitoare la capacitatea și modul de funcționare a unității la data controlului.
 + 
Secţiunea EANALIZA REALIZĂRII MĂSURILOR STABILITE ANTERIORSe completează constatările referitoare la stadiul realizării măsurilor stabilite la controlul anterior. + 
Secţiunea FSANCȚIUNI ÎN TIMPUL INSPECȚIEISe listează sancțiunile aplicate pe parcursul inspecției. Se anexează copie a procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției. + 
Secţiunea GMĂSURI STABILITEPentru fiecare deficiență înscrisă la secțiunea D se formulează măsura dispusă pentru remedierea situației, termenul de realizare și responsabilitatea. + 
Secţiunea HNOTA ACORDATĂ OBIECTIVULUISe acordă o notă de la 1 la 10, pentru criteriile de impact și performanță, de către comisarul de obiectiv, utilizându-se informațiile colectate pe parcursul inspecțiilor.

GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU COMISARIATUL………………….. RAPORT DE INSPECȚIERAPORT PRIVIND PROBELE RECOLTATE Nr. ……./……..
Exemplar: Pagina:

1.Operator economic inspectat: ………………2.Cine a prelevat…………………………..3.Probe prelevate…………………………..4.Locul prelevării.5.Aparatura (serie număr) folosită pentru înregistrare6.Număr de înregistrări7.Enumerarea locațiilor…………………….Nu au fost făcute obiecțiuni cu privire la natura și modul de efectuare a controlului. În timpul controlului nu au fost distruse sau avariate bunuri, documente sau alte valori. Raportul de inspecție conține un număr de pagini anexate.
Unitatea controlată,
………………….
Întocmit,
Comisar,
………………….
 + 
Anexa nr. 8Nr. *)………/……….*) Nr. fiecărei autorități – Se înregistrează de către fiecare autoritate, după control (în cazul GNM, în Registrul rapoartelor pentru inspecții planificate).Nr. de înregistrare la unitatea controlată: ……./……….
RAPORT DE INSPECȚIE SEVESO
Nr. din Registrul unic de control: ………….

Denumirea obiectivului: ……
Date de identificare ale unității inspectate: …….
Încadrare conform Hotărârii Guvernului nr. 804/2007 privind controlul asupra pericolelor de accident major în care sunt implicate substanțe periculoase, cu modificările ulterioare …………
Data efectuării inspecției: ……………
Participanții la inspecție și control (Numele, instituția, nr. operator de date cu caracter personal):
………………………..
Tematica Părțile verificate ale obiectivului Criteriile de selecție

 + 
Documentele luate în considerare:

Da Nu
Documente Verificare în teren
Decizia de numire a responsabilului în managementul securității Este numit responsabil în domeniul managementuluisecurității?
Fișa postului conține îndatoriri pe această linie?
Autorizația sau acordul de mediu Există și este în termenul de valabilitate?
Notificarea activității Capacitățile de stocare sunt conforme ultimei notificări?
Analiza de risc Mijloacele de siguranță și protecție prezentate în cadrul analizei de risc există în teren șifuncționează?
Informare Operatorul desfășoară o campanie continuă de informare a populației și rezultatele acestei campanii sunt supuse unui audit?
Dacă operatorul se supune Legii nr.92/2003 pentru aderarea României la Convenția privind efectele transfrontiere ale accidentelor industriale, adoptată la Helsinki la 17 martie 1992, a notificat autoritățile țării vecine asupra pericolului reprezentat de amplasament?
Planul de urgență internă Planul de urgență al operatorului este același cu cel transmis Inspectoratului pentruSituații de Urgență?
Actualizările/Reviziile sunt la zi?
Planul de urgență externă se găsește la dispecerat sau ofițerulde serviciu?
Extrasele din plan au fost transmise compartimentelor de specialitate din cadrul operatorului, forțelor de intervenție, instituții publice/operatori posibil a fi afectați de un accident?
Angajații/Forțele de intervenție/Personalul de decizie au/arecunoștințe despreplanul de urgență internă?
Există concordanță între exercițiile desfășurate pe amplasament cu planificarea acestora și rapoartele după exerciții?
Există concordanță între scenariile din planul de urgență internă (PUI) șiexercițiile desfășurate?
Sistemul de management al securității**) conform anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 804/2007, cu modificările ulterioare Respectă cerințele ghidurilor/ practicilor internaționale Îndeplinește cerințele într-o măsură satisfăcătoare Grad scăzut de conformitate, asigurând minimul de securitate
Politica de prevenire a accidentelor majore/de management în domeniul siguranței/securității Este acoperitoare și întocmită corespunzător?
Este făcută publică angajaților prin afișarea acesteia în locuri vizibile?
Organizare și personal Au fost identificate nevoile de pregătire ale întregului personal (angajați saucontractori)?
Sunt specificate cerințele minime de pregătire pentru fiecare post?
Este stabilit un plan pentru pregătirea personalului și verificarea cunoștințelor?
Există un audit scris al sistemului ceprezintă recomandări cu termene stabilite?
Identificarea și evaluarea riscurilor Este implementat un sistem pentru identificarea continuă a hazardurilor(operare normală/anormală)?
Există proceduri pentru evaluarea riscurilor (probabilitate/frecvență și magnitudine)?
Există un sistem pentru controlul riscurilor (asigurarea că riscurile sunt menținute în limitele descrise în raportulde securitate)?
Au fost identificare instalațiile critice funcționării în siguranță și cărora li se acordă atenția sporită din punctul devedere al întreținerii și operării?
Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termenestabilite?
Controlul operațional Verificarea cunoștințelor angajaților ce lucrează în puncte critice asupra procedurilor de lucru în condiții normale și în situații de urgență
Procedurile de lucru conțin și informații pentru operarea în situații de urgență?
Întreținerea și mentenanța elementelor critice ale instalației se fac pe baza unor proceduri bine documentate,prescripțiilor producătorului?
Se ține o evidență riguroasă asupraoperațiunilor de mentenanță și întreținere?
Este implementat și menținut un sistem de permise de lucru?
Există un audit scris al sistemului ce prezintă recomandări cu termenestabilite?
Managementul pentru modernizare/managementul schimbărilor Sunt implementate proceduri pentru definirea modificărilor instalaților/procedurilor/materialelor/contractorilor etc. care fac obiectulmanagementului schimbărilor?
Sunt implementate proceduri care reglementează modul de analiză al riscului pentru schimbările propuse?
Există un audit scris al sistemului ceprezintă recomandări cu termene stabilite?
Planificarea pentru situații de urgență Există proceduri operaționale în caz de situații de urgență specifice operăriifiecărei instalații?
Întreg personalul beneficiază de pregătire specifică privind operațiile și măsurile ce trebuie luate în caz deurgență?
Se efectuează exerciții pentru a observa capacitatea de răspuns a tuturor componentelor organizației?
Există un audit scris în urma exercițiilor ce prezintă recomandări cu termene stabilite?
Monitorizarea performanței Pentru fiecare punct enunțat în cadrul politicii au fost stabilite obiective ce duc la îndeplinirea acestora?
Au fost stabilite programe ce asigură îndeplinirea obiectivelor?
Există un audit scris al sistemului ceprezintă recomandări cu termene stabilite?
Adoptarea și implementarea mecanismelor de investigare Există o procedură care stabilește care sunt avariile/accidentele ce trebuieinvestigate?
Există o procedură care să stabilească o metodologie sistematică de investigare a avariilor/accidentelor?
Există un mecanism clar definit prin carese utilizează lecțiile învățate de pe urma avariilor/accidentelor?
Se menține un registru cu toate avariile/accidentele?
Audit și revizuire Există stabilit un sistem clar de auditare a întreg sistemului de management alsiguranței?
Sunt stabilite criterii de verificare prin audit al sistemului de management al siguranței?
Sunt atent urmărite recomandările rezultate în urma auditurilor, având desemnate termene de finalizare șipersoane responsabile?
Personal contractat Măsurile prezentate mai sus se regăsesc și în colaborarea cu contractorii?
** Evaluarea aspectelor prezentate mai sus nu se va face doar pe baza existenței documentelor, ci și prin evaluarea implementării/funcționării acestora în cadrul activității desfășurate de operatorul economic, fapt ce se va consemna în Cap. “Sumarul constatărilor inspecției”. Tot în acest capitol se vor detalia, alte aspecte, eventuale explicații, comentarii față de răspunsurile bifate cu “da” sau “nu, atunci când e cazul.
Verificare în teren Respectă toate cerințele legale/Asigură un grad ridicat de protecție/siguranță Îndeplinește majoritatea cerințelor legale/Asigură protecție/siguranță într-o măsură satisfăcătoare Grad scăzut de conformitate, asigurând minimul de securitate
Accesul pe amplasament
Sistemele de avertizare/alarmare
Sistemele de comunicații în interiorul și exteriorul amplasamentului
Echipamentele și instalațiile de protecție
Echipamentele și instalațiile de intervenție
Evaluarea răspunsului operatoruluieconomic în urma simulării unei situații de urgență
Condițiile și măsurile din autorizația sau acordul de mediu

 + 
Sumarul constatărilor inspecției:………………………………………………………………………………………………………………………………
Analiza măsurilor stabilite anterior (RI sau NC nr. ……/. ):Măsura 1. Termen: …………. Stadiul realizării: ……………Măsura 2. Termen: …………. Stadiul realizării: …………… + 
Sancțiuni aplicate:

Nr. crt. Persoana sancționată Neregula sancționată Serie/Nr. PVCSC Sancțiuni
Principale Complementare
Tipul sancțiunii Valoare amendă

 + 
Măsuri stabilite și termene de realizare:1.………………………..Termen: …………… Răspunde: …………2.………………………..Termen: …………… Răspunde: …………Cu privire la modul în care au fost remediate deficiențele constatate vor fi informate în scris autoritățile competente până la data de ………. .
 + 
Însușirea măsurilor stabilite:Titular de activitate …………Numele reprezentantului unității controlateSemnătura și ștampila unității controlate
 + 
Semnăturile autorităților competente participante la control:Numele și prenumele, semnătura ……………………Numele și prenumele, semnătura ……………………Prezentul raport de inspecție a fost încheiat în exemplare, din care un exemplar pentru Garda Națională de Mediu – Comisariatul …………, un exemplar pentru Agenția pentru Protecția Mediului ………., un exemplar pentru Inspectoratul pentru Situații de Urgență "………." al județului ……. și un exemplar pentru titularul activității inspectate.NOTĂ: Pentru efectuarea inspecțiilor Seveso se va consulta de către toate autoritățile și Ordinul nr. 89 din 18 iunie 2013 privind aprobarea Regulamentului de planificare, organizare, pregătire și desfășurare a activității de prevenire a situațiilor de urgență executate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și structurile subordonate.
 + 
Anexa nr. 9
Conținutul Notei de constatare

MINISTERUL MEDIULUI ȘI SCHIMBĂRILOR CLIMATICE
GARDA NAȚIONALĂ DE MEDIU COMISARIATUL………………….. NOTĂ DE CONSTATARE Nr. ……./……..
Exemplar: Pagina:

Nr. R.U.C. …………..Nr. Înregistrare la unitatea controlată …………..
Încheiată astăzi, ziua ….. luna ….. anul ……
Subsemnații, ………., din cadrul Gărzii Naționale de Mediu – Comisariatul ………., în calitate de comisari, împuterniciți cu legitimațiile speciale de control nr. …. din anul ……, eliberate de Garda Națională de Mediu – Comisariatul General,

în temeiul ……….. nr. ….. pentru organizarea și funcționarea Gărzii Naționale de Mediu și a ………,în urma controlului efectuat în data de ………. la ……………… din localitatea ……………, str. …………. nr. ……., sector/județ …………., aparținând de ………….., cu sediul în localitatea …………., str. …………. nr. ….., bl. …, sc. …, ap. ….., sector/județ ………., înregistrat la Oficiul Registrului Comerțului din ………… sub nr. J…../….., cod unic de înregistrare ……………., telefon ………,în prezența domnului(doamnei) …………., act de identitate: seria …… nr. ….., CNP …………., în calitate de ……….., am constatat următoarele:………………………………………..(*)……………………………………..Notă – (*) probele recoltate/mijloace de înregistrare se vor trece ca și sumar al constatărilor………………………………………..Măsuri stabilite:………………………………………..………………………………………..Sancțiuni………………………………………..………………………………………..Obiecțiuni………………………………………..………………………………………..În timpul controlului nu/au fost distruse sau avariate bunuri, documente sau alte valori.………………………………………..Prezenta Notă de constatare, conține ………… pagini și a fost încheiată în ……. exemplare, la …………., din care ……….. exemplar/e pentru ……… și ………. exemplar/e pentru …………
Numele și semnătura reprezentanților GNM
…………….
Numele și semnătura reprezentantului unității, care a participat la control
……………….
 + 
Anexa nr. 10
Modelul procesului verbal de afișare,
la domiciliul sau sediul contravenientului, a procesului
verbal de constatare și sancționare a contravenției:
PROCES VERBAL
Încheiat astăzi, ziua … luna …. anul …. ora ……
Subsemnații …………… în calitate de comisari ai G.N.M ……….. identificați cu legitimațiile nr. …… eliberate de G.N.M. …., din anul ……., în prezența d-lui/d-nei ………… în calitate de martor, identificat/ă cu BI/CI seria …… nr. …….. CNP……………., am procedat la afișarea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției, seria ……… nr. ……, încheiat pentru persoana juridică (Domnul/Doamna)………….. la sediul/domiciliul situat în localitatea ………… str. ……… nr. ….. bl. …. sc. ….. ap. …. sector/județ. ………… Operațiunea de afișare se face conform prevederilor O.G. nr. 2/2001 cu modificările și completările ulterioare art. 27. Afișarea procesului verbal de constatare și sancționare a contravenției săvârșită în domeniul protecției mediului este susținută și prin fotografia/iile realizată/e cu aparatul de fotografiat din dotarea G.N.M. marca. …….., seria. …………
Comisari/i G.N.M.
Martor/i
 + 
Anexa nr. 11
Conținutul Registrelor pentru rapoarte de inspecție, note de constatare,
procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor, separat atât pentru domeniul
controlul poluării cât și pentru domeniul controlul biodiversității, biosecurității și ariilor protejate
REGISTRUL RAPOARTELOR PENTRU INSPECȚIILE PLANIFICATE DE MEDIU

Nr. crt. Data Nr. înregistrare la unitatea controlată Denumire obiectiv controlat Cod CAEN Profil de activitate Tipul inspecției planificate (P-A, P-B, P-C, P-D, sau P-T) Clasa de risc (A, B, sau D) Stadiul reglementării Durata inspecției (ore) Neconformități constatate Măsuri impuse cu ocazia controlului Măsuri impuse cu ocazia controlului anterior Sancțiuni principale Sancțiuni complementare Propuneri suspendări acte reglementare Sesizări la organele de cercetare penală Echipa de comisari
Avertismente Amenzi
Nr. Termen realizare Realizate la termen Nerealizate Nr. Val. Închideri unități Suspendări unități Confiscare bunuri Desființare lucrări


REGISTRUL RAPOARTELOR/NOTELOR DE CONSTATARE PENTRU
INSPECȚIILE NEPLANIFICATE DE MEDIU

Nr.crt. Data Denumire obiectiv controlat Cod CAEN Profil de activitate Tipul inspecției neplanificate Stadiul reglementării Durata inspecției (ore) Neconformități constatate Măsuri impuse Realizare măsurilor Sancțiuni principale Sancțiuni complementare Propuneri suspendări acte reglementare Sesizări penale Echipa de comisari
Inspecții pentru verificarea modului de respectare a condițiilor impuse în actele de reglementare Inspecții în urma autosesizării Gărzii Naționale de Mediu Inspecții pentru soluționarea sesizărilor/petițiilor Inspecții pentru investigarea unor incidente sau accidente care au avut un impact semnificativ asupra mediului Inspecții dispuse de Comisariatul General sau Autoritatea Centrală pentru Protecția Mediului Inspecții pentru verificarea legalității emiterii actelor de reglementare Inspecții la obiective noi Inspecții pentru verificarea realizării măsurilor impuse Inspecții cu alte autorități Nr. Termen realizare La termen (nr.) Nerealizate (nr.) Avertismente Amenzi Închideri unități Suspendări activități Confiscare bunuri Desființare lucrări
Nr. Val.


REGISTRUL RAPOARTELOR PENTRU INSPECȚIILE PLANIFICATE DE MEDIU SEVESO

Nr. crt.
Data Nr. înregistrare la unitatea controlată Denumire obiectiv controlat Cod CAEN Profil de activitate Stadiul reglementării Durata inspecției (ore) Neconformități constatate Măsuri impuse cu ocazia controlului Măsuri impuse cu ocazia controlului anterior Sancțiuni principale Sancțiuni complementare Propuneri suspendări acte reglementare Sesizări la organele de cercetare penală Echipa de comisari
Realizare la termen Nerealizate Avertismente Amenzi Închideri unități Suspendări activități Confiscare bunuri Desființare lucrări
Nr. Val.
Nr. Termen realizare


REGISTRUL PROCESELOR-VERBALE DE CONSTATARE ȘI
SANCȚIONARE A CONTRAVENȚIILOR

Nr. crt. Seria, nr. și data P.V.S Denumire contravenient Nr. și data înregistrată/transmisă la unitatea sancționată Încadrarea faptei Nr. amenzi Valoare amendă Achitata Avertisment Sancțiuni complementare Numele și prenumele comisarului care a aplicat sancțiunea
50% din minim 100% Confiscare bunuri Desființare lucrări Închidere unități Suspendări activități Neachitată (motivul neachitării)

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x